DNA ei kontrolloi solun mekanismeja

Vaihtoehtoinen silmukointi on monimutkainen mekanismi, joka auttaa meitä ymmärtämään, ettei DNA ohjaa solun mekanismeja. Monet luulevat vielä nykyäänkin, että yksi geeni koodaa yhtä proteiinia. Oikeastaan koko ajatus siitä, että DNA:n geenit koodaisivat jotain, on täysin virheellinen, ainakin eukaryooteilla.

Vaihtoehtoisen silmukoinnin periaate on syytä ymmärtää. Menemättä siis kovin syvälle tieteelliseen terminologiaan, selitän lyhyesti, miten vaihtoehtoinen silmukointi toimii.

Solu lukee DNA-jaksoista alueita, joista se rakentaa ns. pre-mRNA:n. Solu modifioi tätä RNA-transkriptia käyttämällä monimutkaista proteiinikompleksia, konetta nimeltään spliseosomi. Spliseosomi leikkaa tuosta pre-mRNA:sta tarkasti pois tiettyjä jaksoja rakentaakseen juuri sellaisen RNA-jakson , jota solu tarvitsee vaadittuun proteiinituotantoon. Yhdestä ja samasta DNA-jaksosta solu kykenee siis tätä teknologiaa käyttämällä valmistamaan jopa tuhansia erilaisia proteiineja. Esimerkiksi hedelmäkärpäsen Dscam -geenistä voidaan valmistaa peräti
38 016 erilaista proteiinia. DNA-sekvenssiä muuttamatta! Ihmisen genomissa on vain n. 19,600 proteiinien valmistamiseen käytettävää DNA-jaksoa, eli vähemmän kuin sukkulamadolla, mutta erilaisten proteiinien määrä kehossamme on joidenkin arvioiden mukaan jopa kaksi miljoonaa. Nerokas vaihtoehtoinen silmukointimekanismi tekee tämän mahdolliseksi. Viime vuosina on myös havaittu, että jopa useimmat pitkät koodaamattomat RNA-molekyylit käyvät vaihtoehtoisen silmukointiproseduurin läpi.

Vaihtoehtoista silmukointia ohjaavat useat epigeneettiset tekijät, kuten DNA:n metylaatioprofiilit, histonien epigeneettiset markkerit sekä koodaamattomien RNA-molekyylien epigeneettiset markkerit, joita tunnetaan yli 140 erityyppistä.

Yli 90% ihmisen geeneistä kuuluu sellaiseen DNA:han, jota solu lukee vaihtoehtoiseen silmukointiproseduuriin. Määrä on noussut vuosi vuodelta tutkimuksen edistyessä. Kyseessä on nerokas mekanismi, joka mahdollistaa vaihtoehtoisten ohjelmien toteuttamisen solussa ja sitä kautta koko eliön morfologiassa ja muissa ominaisuuksissa. Vaihtoehtoisen silmukointimekanismin tuntemus auttaa meitä ymmärtämään, että DNA on solulle eräänlaista kirjastoinformaatiota, jota se tarvitsee tuottaakseen tarpeellisia proteiineja ja välittääkseen epigeneettistä informaatiota ympäristöstä eliön soluille. DNA on passiivista informaatiota, joka ei kontrolloi eikä ohjaa yhtään mitään. Eliöt voivat kyllä itse muokata omaa genomiaan monin eri mekanismein. Tähän me ihmisetkin kykenemme mm. ravinnon avulla. On myös havaittu, että jopa ajatuksemme ja asenteemme voivat muokata DNA:tamme. Raamatussa ei siis turhaan lue, että 'Kiittäkää joka tilassa!'

Vaihtoehtoinen silmukointimekanismi osoittaa, että kaikki eliöissä tapahtuvat muutokset perustuvat olemassaolevan biologisen informaation vaihtoehtoiseen epigeneettiseen säätelyyn TAI vähittäiseen mutta väistämättömään informaation korruptoitumiseen eli geneettiseen rappeutumiseen (jolloin vaihtoehdot vähenevät). Siksi evoluutiolle ei ole olemassa mekanismia. Älkää siis eksykö, hyvät ihmiset.

3

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä voimme päätellä siitä, että ihonväriin vaikuttavat DNA-jaksot, kuten OCA2, HERC2 ja SLC45A2 käyvät jokainen läpi vaihtoehtoisen silmukointiprosessin? Ihonvärissäkin on siis kysymys vain vaihtoehtoisesta ohjelmasta, ei satunnaisista mutaatioista.

    • dfghjuytrtyuhj

      Kiitos paljon tästä datasta.
      Nyt ymmärrämme sen että miksi ihminen on yhtä kaukana simpanssista kuin mitä silmämme kertovat sen sijaan että yritämme tiirailla vajavaisin menetelmin genomi-yhtäläisisyyksiä.

    • Haiseepahalta

      Juolahti mieleen että on olemassa asioita joista tiedämme vaika vähän vaikka luulemme tietävämme niistä paljon.
      Yksi on se että emme todellisuudessa tiedä alkuräjähdyksestä yhtään mitään. Toinen on se että emme tiedä elämän synnystä yhtään mitään. Ja valitettavasti viime aikoina on käynyt selväksi että emme tiedä geeniasiooistakaan kuin aavistuksen verran koskapa joku ääliö-auktoriteetti keksi typerästi kännisssä inttää että ihmisen ja simpanssin genomit ovat 99 % yhteneviä vaikka silmät sanovat ettei noin voi olla. Ja koska tiede ihan oikeasti sanoo että miehen ja naisen genomien yhteneväisyys on 98% luokkaa. Kumpi siis näyttää enemmän simpanssilta, mies vai nainen? Heheh.

      Kuulostaako hullulta? Näin se vain evoluutioviisaiden auktoriteettikisailuissa menee, siis ihan silkkaa luulemiskakkaa täynnä on tuo nykyevoluutioteoria.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      129
      1330
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1167
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      99
      969
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      113
      867
    5. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      279
      860
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      745
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      19
      731
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      52
      709
    9. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      29
      681
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      619
    Aihe