Huhuja tästä on pyörinyt laitureilla ja kieltämättä paljon 'uusia käytettyjä' laitureilla alkaa olemaan. Uutinen on aivan erinomainen eli harrastuksen elinvoimaa on ehkä turhaan epäilty.
https://www.itavayla.fi/uutiset/veneala-heijastaa-suomen-talouden-kehitysta-6.2.33303.5a88bd267f
Tietysti ilmiö on vähän kurja kotimaisille myyjille ja kauppiaille. Mutta olisiko samaa kun autopuolella, isoilta markkinoilta löytyy paljon hyvää kalustoa halutulla varustuksella ja hinnat ovat, noh kauniisti sanoen kohtuullisia verrattuna pienen markkinan vastaaviin.
Mutta ehdottomasti paras veneilyuutinen pitkään aikaan!
Suomeen tuotu lähes 200 käytettyä purkkaria 2017!!
71
2398
Vastaukset
Tämä on erinomainen uutinen meille veneilijöiille. Hinnat tulee alaspäin tarjonnan lisääntyessä käytettyjen markkinoilla. Ja tarjonta monipuolistuu.
- suurpiirteistä
Uutisessa luki: "Pohjois-Euroopan suurin veneilytapahtuma eli Vene 18 Båt -messut". Se pitäisi olla koillis-Euroopan pohjoisosa.
- Varmaovarmaa
Ehdottomasti Itä-Pasilan suurin venenäyttely
- navigator.inter.pares
Millä perusteella väität, etteivät Stadin venemessut olisi Pohjois-Euroopan suurin alan tapahtuma? Ts. miten määrittelet Pohjois-Euroopan? Yleensä esim. Saksaa ei lueta Pohjois-Eurooppaan, joten saksalaiset messut putoavat tästä kisasta.
- Mitenonoikeasti
Ainakin ennen pohjois Saksa on ollut pohjoiseurooppaa. Jos Saksa ei olisi pohjois Eurooppaa, niin mikä sitten on pohjoiseurooppa? Pohjoismaat eivät ole koko Pohjois-Eurooppa. Vai miten tämä menee?
- VähänFaktaaVäliin
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pohjois-Eurooppa
Mielenkiintoista että YK laskee Britannian saaret Pohjois-Eurooppan kuuluvaksi. - nordköping
Hehee, jo toinen kommentti eksyy aiheesta! Aikamoisia velikultia, miten pysytte kivikoiden ulkopuolella?
VähänFaktaaVäliin kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pohjois-Eurooppa
Mielenkiintoista että YK laskee Britannian saaret Pohjois-Eurooppan kuuluvaksi.Jos katsotaan valtioiden sijaintia leveyspiireihin nähden, niin tuo on jollain tapaa ymmärrettävissä. UK ja Irlanti ovat jokseenkin kokonaan 50. leveyspiirin pohjoispuolella.
Yritin vähän guuglailla, kun omastakin mielestäni tuo Saksan lukeminen Pohjois-Euroopan maaksi tuntui oudolta. Enpä löytänyt yhtään sellaista määritelmää, joka olisi tukenut väitettä. Jokseenkin yhtäpitävästi Pohjois-Euroopan näköjään tulkitaan kattavan Pohjoismaat ja Baltian maat. Venäjä ja Brittein saaret ovat sitten jonkinmoisia "liitännäisjäseniä", jotka joissain määritelmissä otetaan mukaan.10-14 kirjoitti:
Jos katsotaan valtioiden sijaintia leveyspiireihin nähden, niin tuo on jollain tapaa ymmärrettävissä. UK ja Irlanti ovat jokseenkin kokonaan 50. leveyspiirin pohjoispuolella.
Yritin vähän guuglailla, kun omastakin mielestäni tuo Saksan lukeminen Pohjois-Euroopan maaksi tuntui oudolta. Enpä löytänyt yhtään sellaista määritelmää, joka olisi tukenut väitettä. Jokseenkin yhtäpitävästi Pohjois-Euroopan näköjään tulkitaan kattavan Pohjoismaat ja Baltian maat. Venäjä ja Brittein saaret ovat sitten jonkinmoisia "liitännäisjäseniä", jotka joissain määritelmissä otetaan mukaan.Kyllä Saksa kansainvälisesti luetaan yleensä Pohjois-Eurooppaan.
Bossu kirjoitti:
Kyllä Saksa kansainvälisesti luetaan yleensä Pohjois-Eurooppaan.
Esitäpä jotain lähteitä tuon väitteen perusteeksi. Kuten sanoin, guuglailin tuota sekä suomeksi että englanniksi ja kummallakin löytyneet linkit (ensimmäiset kymmenkunta) olivat liikuttavan yksimielisiä siitä, että Saksa ei kuulu Pohjois-Eurooppaan. Poikkeuksena mainittiin yhdessä linkissä, että Saksan pohjoisosa kuuluisi. Mutta YK määrittelee Saksan kuuluvan Länsi-Eurooppaan, CIA taas Keski-Eurooppaan.
- katsantokanta
Rooman valtakunnan suuruuden aikaan se kaikki se mikä ei ollut Välimeren pohjoisrannan läheisyydessä oli Pohjois-Eurooppaa.
10-14 kirjoitti:
Esitäpä jotain lähteitä tuon väitteen perusteeksi. Kuten sanoin, guuglailin tuota sekä suomeksi että englanniksi ja kummallakin löytyneet linkit (ensimmäiset kymmenkunta) olivat liikuttavan yksimielisiä siitä, että Saksa ei kuulu Pohjois-Eurooppaan. Poikkeuksena mainittiin yhdessä linkissä, että Saksan pohjoisosa kuuluisi. Mutta YK määrittelee Saksan kuuluvan Länsi-Eurooppaan, CIA taas Keski-Eurooppaan.
Esim. tämä puhuu Pohjois-Saksasta pohjoiseurooppalaisena alueena. Miksi kukaan käyttäisi CIAta maantiedon lähteenä? Se on luotettavuudeltaan jossain Työmiehen Tuumaustunnin tasolla.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Northern_EuropeBossu kirjoitti:
Esim. tämä puhuu Pohjois-Saksasta pohjoiseurooppalaisena alueena. Miksi kukaan käyttäisi CIAta maantiedon lähteenä? Se on luotettavuudeltaan jossain Työmiehen Tuumaustunnin tasolla.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Northern_EuropePohjois-Saksasta, ei Saksasta. Eli Saksaa koko valtiona ei lueta Pohjois-Eurooppaan. Ja tuo osankin mukaanotto näyttää olevan poikkeus tavanomaisesta kansainvälisestä käytännöstä.
Tuo CIA "maantietohakemisto" on maailmalla aika yleisesti käytetty ja jopa luotettu lähde perusfaktojen kanssa. Mainitsin sen, kun sattui silmään yhden linkin takaa, pointti oli nyt kuitenkin edelleen siinä, että Saksa ei ole Pohjois-Eurooppaa vaan Länsi- tai Keski-Eurooppaa.10-14 kirjoitti:
Pohjois-Saksasta, ei Saksasta. Eli Saksaa koko valtiona ei lueta Pohjois-Eurooppaan. Ja tuo osankin mukaanotto näyttää olevan poikkeus tavanomaisesta kansainvälisestä käytännöstä.
Tuo CIA "maantietohakemisto" on maailmalla aika yleisesti käytetty ja jopa luotettu lähde perusfaktojen kanssa. Mainitsin sen, kun sattui silmään yhden linkin takaa, pointti oli nyt kuitenkin edelleen siinä, että Saksa ei ole Pohjois-Eurooppaa vaan Länsi- tai Keski-Eurooppaa.Düsseldorf on Pohjois-Saksassa eli Pohjois-Euroopassa ja taitaa olla isompi näyttely kuin Pasilan vastaava.
- itäbossu
Bossu kirjoitti:
Esim. tämä puhuu Pohjois-Saksasta pohjoiseurooppalaisena alueena. Miksi kukaan käyttäisi CIAta maantiedon lähteenä? Se on luotettavuudeltaan jossain Työmiehen Tuumaustunnin tasolla.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Northern_EuropePutinin putipedian mukaan Pohjois-Eurooppa on Venäjä ja se on Neuvostoliitto.
- aika.outoa.jengiä
Bosaus ja Kybä ovat ehdottomasti eteviä geopolitiikan osaajia. Varmaan mainioita purjehtijoita myös. Ainakin kartanluku sujuu?
Bossu kirjoitti:
Düsseldorf on Pohjois-Saksassa eli Pohjois-Euroopassa ja taitaa olla isompi näyttely kuin Pasilan vastaava.
Jatketaan vänkäystä ihan huvin vuoksi. Niissä linkeissä, joissa mainittiin Pohjois-Saksa toisinana luettavan Pohjois-Eurooppaan, mainittiin myös ne osavaltiot, joita siinä yhteydessä tarkoitetaan ja Nordrhein-Westfalen, jossa Düsseldorf sijaitsee, ei ole niiden joukossa. Eli edelleenkin noin äänin 9-1 Dusseli ei ole Pohjois-Euroopassa eikä sikäläinen venenäyttely mukana kilvassa "Pohjois-Euroopan suurimmasta" :D
10-14 kirjoitti:
Jatketaan vänkäystä ihan huvin vuoksi. Niissä linkeissä, joissa mainittiin Pohjois-Saksa toisinana luettavan Pohjois-Eurooppaan, mainittiin myös ne osavaltiot, joita siinä yhteydessä tarkoitetaan ja Nordrhein-Westfalen, jossa Düsseldorf sijaitsee, ei ole niiden joukossa. Eli edelleenkin noin äänin 9-1 Dusseli ei ole Pohjois-Euroopassa eikä sikäläinen venenäyttely mukana kilvassa "Pohjois-Euroopan suurimmasta" :D
Ehkä se täytyy hyväksyä. Lähteessä https://de.wikipedia.org/wiki/Norddeutschland sanotaan seuraavasti:
"Neben Bremen und Hamburg und den verschiedenen Regionen Schleswig-Holsteins und Mecklenburg-Vorpommerns werden weite Teile Niedersachsens sowie Westfalen als Teil Nordrhein-Westfalens ebenso wie die Altmark und der Elbe-Havel-Winkel in Sachsen-Anhalt und das nördliche Brandenburg mit u. a. der Prignitz, der Uckermark und dem Barnim zu Norddeutschland gezählt. "
Saksantaidossani ei ole kehumista, mutta tulkitsen tuon tarkoittavan, että Nordrhein, jossa Dusseldorf sijaitsee ei ole Pohjois-Saksaa, mutta Westfalen, joka on toinen puolisko Nordrhein-Westfalenin osavaltiota on Pohjois-Saksaa.- oleellisempaa
Helsingin läntisin bussipysäkki Mäkkylässä, kun vastakkaisella puolella katua on Mäkkylän itäisin Espoon pysäkki. Espoon bussipysäkki on venytetty ja katos laitettu sen laitaan. Bussi saattaa silti pysähtyä osittain Helsingin puolelle. Pitää siis istua bussin toisessa päässä jottei tarvitse ostaa seutulippua käväisemällä väärällä puolella? Vieressä juna-asemaa on kuitenkin molempien kaupunkien puolella.
- medborgare
Itse asemarakennus on tiettävästi enemmän Espoon puolella, joten paikallisliikenteen junalla sinne ei saa tulla Helsingistä paikallislipulla, vaikka aseman vieressä toisella puolella katua olevat asuintalot ovat Helsingissä.
- NaisenLogiikkaako
Bossu kirjoitti:
Ehkä se täytyy hyväksyä. Lähteessä https://de.wikipedia.org/wiki/Norddeutschland sanotaan seuraavasti:
"Neben Bremen und Hamburg und den verschiedenen Regionen Schleswig-Holsteins und Mecklenburg-Vorpommerns werden weite Teile Niedersachsens sowie Westfalen als Teil Nordrhein-Westfalens ebenso wie die Altmark und der Elbe-Havel-Winkel in Sachsen-Anhalt und das nördliche Brandenburg mit u. a. der Prignitz, der Uckermark und dem Barnim zu Norddeutschland gezählt. "
Saksantaidossani ei ole kehumista, mutta tulkitsen tuon tarkoittavan, että Nordrhein, jossa Dusseldorf sijaitsee ei ole Pohjois-Saksaa, mutta Westfalen, joka on toinen puolisko Nordrhein-Westfalenin osavaltiota on Pohjois-Saksaa.Jos joku Saksan alue on Pohjois-Saksaa se ei tarkoita että sen Pohjois-Eurooppaa. Samalla logiikallahan olisi sitten Pohjois-Espanjakin Pohjois-Eurooppaa...
- sanoo.mies
NaisenLogiikkaako kirjoitti:
Jos joku Saksan alue on Pohjois-Saksaa se ei tarkoita että sen Pohjois-Eurooppaa. Samalla logiikallahan olisi sitten Pohjois-Espanjakin Pohjois-Eurooppaa...
Naiset eivät ole läheskään yhtä epäloogisia kuin sinä.
NaisenLogiikkaako kirjoitti:
Jos joku Saksan alue on Pohjois-Saksaa se ei tarkoita että sen Pohjois-Eurooppaa. Samalla logiikallahan olisi sitten Pohjois-Espanjakin Pohjois-Eurooppaa...
Ota huomioon, että yllä esitin lähteen, jonka mukaan Pohjois-Saksa luetaan Pohjois-Eurooppaan kuuluvaksi. Nyt kävikin ilmi, että Pohjois-Saksan raja menee keskeltä Nordrhein-Westfalenin maakuntaa, joten osa siitä maakunnasta kuuluu Pohjois-Eurooppaan ja osa ei.
- perinteinen_suunnistus
NaisenLogiikkaako kirjoitti:
Jos joku Saksan alue on Pohjois-Saksaa se ei tarkoita että sen Pohjois-Eurooppaa. Samalla logiikallahan olisi sitten Pohjois-Espanjakin Pohjois-Eurooppaa...
Mieti Pohjois-Afrikkaa ja Etelä-Suomea
Bossu kirjoitti:
Ehkä se täytyy hyväksyä. Lähteessä https://de.wikipedia.org/wiki/Norddeutschland sanotaan seuraavasti:
"Neben Bremen und Hamburg und den verschiedenen Regionen Schleswig-Holsteins und Mecklenburg-Vorpommerns werden weite Teile Niedersachsens sowie Westfalen als Teil Nordrhein-Westfalens ebenso wie die Altmark und der Elbe-Havel-Winkel in Sachsen-Anhalt und das nördliche Brandenburg mit u. a. der Prignitz, der Uckermark und dem Barnim zu Norddeutschland gezählt. "
Saksantaidossani ei ole kehumista, mutta tulkitsen tuon tarkoittavan, että Nordrhein, jossa Dusseldorf sijaitsee ei ole Pohjois-Saksaa, mutta Westfalen, joka on toinen puolisko Nordrhein-Westfalenin osavaltiota on Pohjois-Saksaa.Lienee muuten tuo "Pohjois-Saksa" vielä epämääräisempi käsite kuin "Pohjois-Eurooppa" (jolle jälkimmäiselle sentään on olemassa enemmän tai vähemmän virallisia kansainvälisiä määritelmiä, jotka lähes aina sulkevat kyllä sen Pohjois-Saksankin ulkopuolelle). Löysin yhden määritelmän, joka viittaisi siihen, että saksalaisten määritelmät Pohjois-Saksalle liittyisivät jo 30-vuotisen sodan aikoihin.
Muuten, pieni termitäsmennys: sinä puhut Saksan "maakunnista", mutta kyse on osavaltioista.- vedenjakaja.ratkaisee
10-14 kirjoitti:
Esitäpä jotain lähteitä tuon väitteen perusteeksi. Kuten sanoin, guuglailin tuota sekä suomeksi että englanniksi ja kummallakin löytyneet linkit (ensimmäiset kymmenkunta) olivat liikuttavan yksimielisiä siitä, että Saksa ei kuulu Pohjois-Eurooppaan. Poikkeuksena mainittiin yhdessä linkissä, että Saksan pohjoisosa kuuluisi. Mutta YK määrittelee Saksan kuuluvan Länsi-Eurooppaan, CIA taas Keski-Eurooppaan.
Maantieteellinen lähtökohta on ns vedenjakajan sijainti. Tässä tapauksessa se sijaitsee alpeilla, ja jakaa euroopan eteläosaan, mistä sadevedet päätyvät välimereen, sekä pohjoisosaan mistä ne päätyvät itämereen tai pohjanmereen. Lisäksi on sitten se länsieurooppa mistä ne päätyvät atlanttiin.
Poliittiset määritelmät ovat sitten tietenkin aivan jotain muuta, niistähän löytyy jopa keskieuroopan nimike, missä olisi maantieteellistä järkeä ainoastaan mikäli kaikki sadevesi kyseiseltä alueelta haihtuisi valumatta mihinkään mereen. - tieto.ei.ole.tiedettä
10-14 kirjoitti:
Pohjois-Saksasta, ei Saksasta. Eli Saksaa koko valtiona ei lueta Pohjois-Eurooppaan. Ja tuo osankin mukaanotto näyttää olevan poikkeus tavanomaisesta kansainvälisestä käytännöstä.
Tuo CIA "maantietohakemisto" on maailmalla aika yleisesti käytetty ja jopa luotettu lähde perusfaktojen kanssa. Mainitsin sen, kun sattui silmään yhden linkin takaa, pointti oli nyt kuitenkin edelleen siinä, että Saksa ei ole Pohjois-Eurooppaa vaan Länsi- tai Keski-Eurooppaa.Maantiedettä ja maantietoa ei pidä sotkea toisiinsa.
Jälkimmäinen on politikointia ja mutuilua, edellinen sitä oikeaa tiedettä.
- Notmymoney
pitää muistaa että kaikkein komeimmat suomalaisjahdit rekataan Maltalle ja ostetaan Panamasta. Sellaista isänmaallisuutta.
- Tötterströmm
Mikäs siinä on epäisänmaallista että vienti vetää? Voi elämän kevät.
- Eurooppalainenko
Toisaalta Wikipediassa kerrotaan että Saksa on Keski-Eurooppaa:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Keski-Eurooppa - Verotjaisänmaallisuus
Tötterströmm kirjoitti:
Mikäs siinä on epäisänmaallista että vienti vetää? Voi elämän kevät.
Vienti on isänmaallista. Veronkierto ei.
- Tötterströmm
Verotjaisänmaallisuus kirjoitti:
Vienti on isänmaallista. Veronkierto ei.
Maltalle myytiin 2017 8 kappaletta useiden miljoonien arvoisia veneitä. Näistä on varmasti saatu myyntitulot kansantalouttamme helpottamaan. Kerrotko missä kohtaa veronkierto tulee mukaan kuvaan ja miten se vaikuttaa kokonaisuuteen? Jos sinulla on tästä tietoa niin varmasti kerrot sen viranomaisillekin. Muuten olisi hyvä pitää mölyt mahassa ja peukuttaa yrityksiä jotka tuovat kaivattuja vientituloja ja ylläpitävät tätä perustaltaan horjuvaa sossulandiaa.
- Äänikotimaantaloudelle
Tötterströmm kirjoitti:
Maltalle myytiin 2017 8 kappaletta useiden miljoonien arvoisia veneitä. Näistä on varmasti saatu myyntitulot kansantalouttamme helpottamaan. Kerrotko missä kohtaa veronkierto tulee mukaan kuvaan ja miten se vaikuttaa kokonaisuuteen? Jos sinulla on tästä tietoa niin varmasti kerrot sen viranomaisillekin. Muuten olisi hyvä pitää mölyt mahassa ja peukuttaa yrityksiä jotka tuovat kaivattuja vientituloja ja ylläpitävät tätä perustaltaan horjuvaa sossulandiaa.
Peukutan täysillä kotimaisia venevalmistajia. Purjehdin itsekin kotimaisella. Toivottavasti veronkierto saadaan paljon paremmin julkisuuteen, pintaa on jo raapaistu vaikka eka porvarihallitus törmäsikin kaikki veronkiertämisen tutkimis- ja estämishankkeet. Kun räikeimmät verorikolliset saadaan kuriin, ei taviksia tarvitse kurittaa tyhjänpäiväisillä huvikuunariveroilla.
- Kamreeritarkkailija
Meni kyllä hienosti tämä keskustelu. Pisteet kaikille osallistujille!
- dieseLsnuRRa
Aika jännää, että veneetkin ostetaan nykyään ulkomailta. Sattumaa?
- PurjehtimaanTuomittu
Tietenkin toivoisi, että suomalaisilla veneentekijöillä riittäisi ostajia. Toisaalta kaiken tavaran liike palloistuu yhä lisää. Meille tulee ja meiltä menee.
Siitä on iloinen, että venevalikoima monipuolistuu. Myös käytettyjen tarjonta kasvaa. Näistähän Bossu jo sanoikin. Minusta on hienoa kaikki veneiden ja veneilyn lisääntyminen.- JSSK
Juu ja WAFI-ilmiö lisääntyy.
- Rehellisiäovatjuu
JSSK kirjoitti:
Juu ja WAFI-ilmiö lisääntyy.
Wafi? On nimi joka tarkoittaa arabian kielessä kuuliaista, rehellistä. Siis juurikin suomalaista veneiden jälleenmyyjää.
Rehellisiäovatjuu kirjoitti:
Wafi? On nimi joka tarkoittaa arabian kielessä kuuliaista, rehellistä. Siis juurikin suomalaista veneiden jälleenmyyjää.
Taisi olla kuitenkin kommentoijalla mielessä lyhenne, jonka kerrotaan ammattimerenkulkijoiden sanastossa tarkoittavan purjevenettä/purjehtijaa ja tulevan sanoista "wind aided fucking idiot"...
- wafimikäwafi
10-14 kirjoitti:
Taisi olla kuitenkin kommentoijalla mielessä lyhenne, jonka kerrotaan ammattimerenkulkijoiden sanastossa tarkoittavan purjevenettä/purjehtijaa ja tulevan sanoista "wind aided fucking idiot"...
Nyt puhuit itsestäsi, oli äo sitä tai tätä.
- melko.hyvä.jo
10-14 kirjoitti:
Taisi olla kuitenkin kommentoijalla mielessä lyhenne, jonka kerrotaan ammattimerenkulkijoiden sanastossa tarkoittavan purjevenettä/purjehtijaa ja tulevan sanoista "wind aided fucking idiot"...
Finglanniksi kyllä, oikea sana A:lle on assisted...
Mutta ei paha, siellä pöin... - njet.snaiju
10-14 kirjoitti:
Taisi olla kuitenkin kommentoijalla mielessä lyhenne, jonka kerrotaan ammattimerenkulkijoiden sanastossa tarkoittavan purjevenettä/purjehtijaa ja tulevan sanoista "wind aided fucking idiot"...
Vielä tarkennus, unohtui. Miten vene voisi olla idiootti?
- finnjävla75
Olen tuonut noin 10 purkkaria Tukholmasta Suomeen.
-ballad,comfort,compis 28, nord80,ohlson 29 ym.
kaikki alle 6000e veneitä ja hyvillä purjeilla ja varusteilla moottori remontoitu/uusittu.
Suomen urpot maksavat noista tuplat :)- Kokenutsiirtopurjehtija
Samoin olen tuonut etelä Ruotsista Suomeen viime vuosina 5 purjevenettä ja kaikki saatu omistajan mukaan todella edullisesti, 30% ....50% pyyntihinnasta, joka sekin oli todella edullinen suomeen verraten.
Nykyisin kuitenkin on veneiden kaupat/tuonti vähentynyt n. kymmenes osaan mitä se oli joitakin vuosia sitten, siirtopurjehtija(at)gmail.com
- Luvunhätkyttäjä
Miten tällä "purjehtijoiden" palstalla saadaankin riita aikaiseksi, ihan joka asiasta ??? Uskomatonta porukkaa !!
- Satunnainentarkastelija
Näissä keskusteluissa esintyy aivan selvästi perinteisen draaman rakenne.
Ensimmäiset kommentit ovat hapuilevia ja tunnustelevia.
Seuraavaksi saapuvat paikalle asiasta jotakin ymmärtävät, jotka heittävät peliin joskus hyvinkin voimakkaat mielipiteensä.
Nyt on sitten tullut aika asiantuntijoiden astua näyttämölle. Ensitöikseen he ruotivat aloittajan kysymyksen kappaleiksi ja muotoilevat kommenttinsa omien näkemystensä mukaan.
Tätä aiheen riepottelemista sitten jatkuu joskus pitkäänkin, kunnes heidän mielenkiintonsa herpaantuu tai he siirtyvät toiseen ketjuun.
Aitoon draamaan kuuluu tietysti aina lyhyt nousu ja positiivinen vaihe viimeisen neljänneksen vaiheilla - sekin on joskus selvästi havaittavissa.
Kun aihe lopulta on kaluttu asiasta tietävien kannalta loppuun, niin paikalle saapuvat taas nämä samat toimijat, jotka alussakin heittivät noita joskus melko omituisiakin ajatelmiaan mukaan.
Yleensä näiden ketjujen loppu on hyvinkin ankeaa luettavaa. Eikä monikaan joka on siihen osallistunut silloin asiantuntjavaiheessa halua edes muistella niiden surkeimpia loppuvaiheita. - mitensenottaa
Koitapa heittää mikä hyvänsä buster-luu moottoripuolella kaluttavaksi, niin saat ihan samanlaisen draamankaaren snorkkeleineen aikaan. Ja toisaalta juuri mistään muusta et saa keskustelua ollenkaan. Kommentteja tulee ehkä kymmenesosa verrattuna purjehduspuoleen. Kuitenkin moottoriveneillijöitä pitäisi olla kymmenen kertaa enemmän, eivät vain taida olla kovin sitoutuneita harrastukseensa.
- Töttörööööö
mitensenottaa kirjoitti:
Koitapa heittää mikä hyvänsä buster-luu moottoripuolella kaluttavaksi, niin saat ihan samanlaisen draamankaaren snorkkeleineen aikaan. Ja toisaalta juuri mistään muusta et saa keskustelua ollenkaan. Kommentteja tulee ehkä kymmenesosa verrattuna purjehduspuoleen. Kuitenkin moottoriveneillijöitä pitäisi olla kymmenen kertaa enemmän, eivät vain taida olla kovin sitoutuneita harrastukseensa.
Ai se on sitoutumista että lässyttää täällä palstoilla. Voisiko vaan olla että on muutakin elämää?
- mitensenottaa
Töttörööööö kirjoitti:
Ai se on sitoutumista että lässyttää täällä palstoilla. Voisiko vaan olla että on muutakin elämää?
Yksi tapa elää silloin kun meri on jäässä, on kirjoitella siitä, mihin on sitotunut. Ei siihen sen takia tarvitse kokopäiväisesti sitoutua..
- Veliiloinen
Tämähän on hieno juttu. Ei purjehdus olekaan kuolemassa. Veneet vaan hankitaan kotimaan tilastonikkareiden tulostehtaiden ulkopuolelta.
Tervetuloa kivaan lajiin kaikki uudet purjehtijat. Kohta taas seilataan. - Kiinnostaisitietäää
Ovatko kaikki rekisteröinnit todella uusia veneitä Suomen rekisterissä, vai sisältyykö tuohon n. 200 rekisteröintiin myös kotimaiset omistajavaihdokset?
"Purjeveneiden (yli 20-jalkaiset) kokonaismyynti maassamme jäi 11 veneeseen, mikä on huippuvuosiin verrattuna hyvin vähän.
– Suomessa rekisteröitiin viime vuonna yhteensä 183 purjevenettä. Uusien veneiden ja rekisteröintien välinen epäsuhta kertoo siitä, että käytettyjen purjeveneiden kauppa on käynyt. Rajat ovat auenneet, ja varsinkin Ruotsista tuodaan käytettyjä purjeveneitä, Pajusalo jatkoi."- Joakim1
Suurelta luku kuulosti ensikuulemalta. Mutta hiukan mietittyäni jopa pieneltä. Toukokuussa tulee seuraani kaksi venettä Keski-Euroopasta. Seurassa on n. 100 purjevenettä eli 2% tulee jo noista. Lisäähän voi tulla kauden aikana. 2% koko Suomen purjevenekannasta olisi lähes 300 venettä. Molemmat toivat myös edellisen veneensä ulkomailta 2010-luvulla.
Mielenkiintoista nähdä miten tilanne kehittyy tulevina vuosina. Ilmeisesti 11 uuttakin on liioiteltua eli joukossa on muitakin kuin tuoreita väistämövalmisteisia. Onko uusien osto lopullisesti ohi vai onko kyse välivaiheesta? Hintaero uuden ja "vastaavan" käytetyn välillä taitaa olla historiallisen suuri. - Jurristikko
Omistajanvaihdos on omistajanvaihdos. Rekisteröitävä vene ei ole ennestään rekisterissä.
Trafi maahantuojia palvellakseen (sen lauluja laulat jonka leipää syöt) piilotti ensin nuo käytettynä tuotujen määrät kunnes laitureilla näkyvä todellisuus ja tilasto eivät enää kohdanneet yhtään. Yllätysyllätys, todellisuus onkin totta, ja tilasto valehtelee. "Uusia" eli sellaisia jotka eivät aikaisemmin ole olleet rekisterissä onkin rekisteröity yli kymmenen kertaa enemmän kuin uusia.
Nyt voidaan jatkaa ketjua: vale-emävale-tilasto-trafitilasto :-/ - Kiinnostaisitietäää
Jurristikko kirjoitti:
Omistajanvaihdos on omistajanvaihdos. Rekisteröitävä vene ei ole ennestään rekisterissä.
Trafi maahantuojia palvellakseen (sen lauluja laulat jonka leipää syöt) piilotti ensin nuo käytettynä tuotujen määrät kunnes laitureilla näkyvä todellisuus ja tilasto eivät enää kohdanneet yhtään. Yllätysyllätys, todellisuus onkin totta, ja tilasto valehtelee. "Uusia" eli sellaisia jotka eivät aikaisemmin ole olleet rekisterissä onkin rekisteröity yli kymmenen kertaa enemmän kuin uusia.
Nyt voidaan jatkaa ketjua: vale-emävale-tilasto-trafitilasto :-/Kiitos!
Mainio juttu, jos enimmäkseen turhan panttina seisovat vanhemmat veneet alkaisivat kiertää paremmin (eli alemmin hinnoin kokeiluhaluisille nuorille ja muillekin) ennen kuin ne kelpaavat vain kaatopaikan koristeeksi. - Kunhan.löpisen
"Rajat auenneet"? Ruotsista on varmaan voinut tuoda purjeveneitä jääkauden lopusta lähtien. Mitähän aukenemista ukko tarkoittaa. Saksastakaan ei varmaan koskaan kiellettyä ole ollut. Se on netti mikä on tehnyt eron, aikaisemmin ostajan ja myyjän kohtaaminen oli paljon hankalampaa.
- hupa.rahalupa
80-luvulla muistan hakeneeni jonkun luvan yhteen kauppaan tarvittavan rahasumman viemiseksi mukanani Ruotsiin.
Jurristikko kirjoitti:
Omistajanvaihdos on omistajanvaihdos. Rekisteröitävä vene ei ole ennestään rekisterissä.
Trafi maahantuojia palvellakseen (sen lauluja laulat jonka leipää syöt) piilotti ensin nuo käytettynä tuotujen määrät kunnes laitureilla näkyvä todellisuus ja tilasto eivät enää kohdanneet yhtään. Yllätysyllätys, todellisuus onkin totta, ja tilasto valehtelee. "Uusia" eli sellaisia jotka eivät aikaisemmin ole olleet rekisterissä onkin rekisteröity yli kymmenen kertaa enemmän kuin uusia.
Nyt voidaan jatkaa ketjua: vale-emävale-tilasto-trafitilasto :-/Kotimaista on nykyisin vaikea ostaa venettä, kun maahantuojat on luopuneet muusta kuin rahan vastaanotosta. Onkohan noissa 172:ssa (183-11) joukossa uutena itse maahantuotuja? Eihän ole mikään temppu lentää Dysselin messuille ja allekirjoittaa siellä lappuja.
Joakim1 kirjoitti:
Suurelta luku kuulosti ensikuulemalta. Mutta hiukan mietittyäni jopa pieneltä. Toukokuussa tulee seuraani kaksi venettä Keski-Euroopasta. Seurassa on n. 100 purjevenettä eli 2% tulee jo noista. Lisäähän voi tulla kauden aikana. 2% koko Suomen purjevenekannasta olisi lähes 300 venettä. Molemmat toivat myös edellisen veneensä ulkomailta 2010-luvulla.
Mielenkiintoista nähdä miten tilanne kehittyy tulevina vuosina. Ilmeisesti 11 uuttakin on liioiteltua eli joukossa on muitakin kuin tuoreita väistämövalmisteisia. Onko uusien osto lopullisesti ohi vai onko kyse välivaiheesta? Hintaero uuden ja "vastaavan" käytetyn välillä taitaa olla historiallisen suuri.Nettiveneessä on jotain 750 purjevenettä myynnissä ja keskim. myyntiaika 6kk. Eli omistajanvaihdoksia on luokkaa 300-400 vuodessa. Tuntuu yllättävältä, että joka kolmas osto olisi ulkomailta.
- Joakim1
Bossu kirjoitti:
Nettiveneessä on jotain 750 purjevenettä myynnissä ja keskim. myyntiaika 6kk. Eli omistajanvaihdoksia on luokkaa 300-400 vuodessa. Tuntuu yllättävältä, että joka kolmas osto olisi ulkomailta.
Mahtaako Netttiveneen luvuista voida päätellä omistajanvaihdoksien lukumäärää. Trafilla varmasti tietäisivät, mutta onko tuo tieto jossain esillä.
- Jurristikko
Bossu kirjoitti:
Kotimaista on nykyisin vaikea ostaa venettä, kun maahantuojat on luopuneet muusta kuin rahan vastaanotosta. Onkohan noissa 172:ssa (183-11) joukossa uutena itse maahantuotuja? Eihän ole mikään temppu lentää Dysselin messuille ja allekirjoittaa siellä lappuja.
Siis ne 172 ovat itse maahantuotuja käytettyjä tai pihanperiltä pelastettuja. Mutta ei uusia itse maahantuotuja, koska jostain luin tai kuulin että nuo "uudet" Trafin rekisterissä sisältäisivät kaikki alle 2-vuotiaat (muistinko oikein?) ensirekisteröidyt riippumatta siitä onko maahantuoja yksityishenkilö tai yritys.
Tosiaan muutama vene voi olla sellainen, joita reilu kymmenen vuotta sitten ei rekisteröity, kun venerekisteri muuttui koskemaan purjeveneitä. Ovat joko maanneet navetan takana tai muuten vaan niin syrjäseudulla että rekisteröintipakosta mielensä pahoittanut ei ole sitä silloin tehnyt (kuka noitaki täällä vahtais? -periaatteella). - Jurristikko
Joakim1 kirjoitti:
Mahtaako Netttiveneen luvuista voida päätellä omistajanvaihdoksien lukumäärää. Trafilla varmasti tietäisivät, mutta onko tuo tieto jossain esillä.
Ei ole tietoa esillä ei. Trafi myy tietoa, mutta Suomen kansa on niin köyhää ettei sillä ole varaa Trafin arkistoihin.
Nettiveneen "myyty nettiveneen kautta" tai hintatilasto eivät kerro sitäkään vertaa. Taattua tietoa tästä koska oma veneeni oli myynnissä ilmoituksen vanhenemiseen saakka. En uusinut ilmoitusta ja sen jälkeen veneeni tiedot ilmestyivät hintatilastoon, muka myytynä veneenä ja hinta se pyynti joka minulla oli. - Joakim1
Bossu kirjoitti:
Kotimaista on nykyisin vaikea ostaa venettä, kun maahantuojat on luopuneet muusta kuin rahan vastaanotosta. Onkohan noissa 172:ssa (183-11) joukossa uutena itse maahantuotuja? Eihän ole mikään temppu lentää Dysselin messuille ja allekirjoittaa siellä lappuja.
Olen melko varma, että uutena itse maahantuotu vene menee samaan kastiin kuin maahantuojalta ostettu tilastossa. Tosin en ole nähnyt kuvausta tuosta.
Rekisteröintilomakkeessa on ruksin paikka "Ensirekisteröinti", mutta ensimmäistä kertaa Suomeen rekisteröitävälle veneelle näyttäisi tuo olevan ainoa järkevä ruksin paikka. Seuraavana on myös ruksivalinta "Uusi" vs. "Käytetty". Jälkimmäiselle pitää vielä kertoa missä maassa on ollut käytössä.
Lisäksi tuolla on vuosimalli ja valmistusvuosi, joiden perusteella on mahdollista erottaa uudet käytettyinä tuoduista. Mutta kysymykseksi jää miten raja vedetään.
Muutama vuosi sitten julkaistiin ensirekisteröintilukuja, joissa oli mukana selvästi vanhoja purjeveneitä jo ihan merkin perusteella (Rock, Avance jne.). Nykyään tilasto toimii paremmin, mutta ilmeisesti siinä on vieläkin puutteita, jos tarkoitus on nähdä oikeasti uutena myydyt valmistajien tekemät veneet.
Trafin avoin data näyttää muuttuneen rajusti vuoden takaisesta. Ei ole enää CSV-tilastoja ja useat palvelut ovat vielä avaamatta. - elämme.nykyaikaa
Bossu kirjoitti:
Nettiveneessä on jotain 750 purjevenettä myynnissä ja keskim. myyntiaika 6kk. Eli omistajanvaihdoksia on luokkaa 300-400 vuodessa. Tuntuu yllättävältä, että joka kolmas osto olisi ulkomailta.
Ihan järkeenkäypää, että ostetaan ulkomailta. Ikäpolvi joka ostaa on kielitaitoista, koulutettua ja tottunut asioimaan ulkomailla. Moni ei enää edes muista millainen oli aiempi suljettu maailma ja ihan hyvä niin!
Kun katsoo veneitä Itämeren, Hollannin ja vaikka UK:n alueelta niin vaihtoehtoja on paljon enemmän, hinnat matalampia ja keskimäärin veneet paremmin varusteltuja ja paremmassa kunnossa. Bonuksena on veneen tuominen kotiin on mukava seikkailu.
Minusta on ihan selvää, että ulkomailta usein kannattaa jopa ensisijaisesti pyrkiä ostamaan vene! - Jurristikko
elämme.nykyaikaa kirjoitti:
Ihan järkeenkäypää, että ostetaan ulkomailta. Ikäpolvi joka ostaa on kielitaitoista, koulutettua ja tottunut asioimaan ulkomailla. Moni ei enää edes muista millainen oli aiempi suljettu maailma ja ihan hyvä niin!
Kun katsoo veneitä Itämeren, Hollannin ja vaikka UK:n alueelta niin vaihtoehtoja on paljon enemmän, hinnat matalampia ja keskimäärin veneet paremmin varusteltuja ja paremmassa kunnossa. Bonuksena on veneen tuominen kotiin on mukava seikkailu.
Minusta on ihan selvää, että ulkomailta usein kannattaa jopa ensisijaisesti pyrkiä ostamaan vene!Kyllähän se maamme köyhyyden huomioon ottaen on järkevää että ostamme pois muiden tähteet.
Pitää vaan sitten kehittää kaikille niille riittävästi loppusijoituspaikkoja - se yhtälö ei näet toimi että ulkomailta ostetaan vanhoja romuja ilman että kotimaassa niillä olisi enää markkinoita. Eihän kukaan Suomesta osta, eihän? Minusta on ihan selvää, että ulkomailta usein kannattaa jopa ensisijaisesti pyrkiä ostamaan vene!
Lasikuitupurkkarin arvo muuttuu Suomeen tuotuna negatiiviseksi - kukaan ei osta Suomesta käytettyjä veneitä koska kaikki ostavat ulkomailta, ja kierrätys maksaa, lujitemuovin uusiokäyttöön kaivataan ideoita.
Jos ostat ulkomailta veneen, osta sellainen jossa on lyijyköli. Tonnin kölistä saat pari tonnia euroja romumetallina, näillä voi sitten kattaa muita kierrätyskuluja. Tonnin rautakölistä saat viiskypää eli ei paljon naurata... Jurristikko kirjoitti:
Kyllähän se maamme köyhyyden huomioon ottaen on järkevää että ostamme pois muiden tähteet.
Pitää vaan sitten kehittää kaikille niille riittävästi loppusijoituspaikkoja - se yhtälö ei näet toimi että ulkomailta ostetaan vanhoja romuja ilman että kotimaassa niillä olisi enää markkinoita. Eihän kukaan Suomesta osta, eihän? Minusta on ihan selvää, että ulkomailta usein kannattaa jopa ensisijaisesti pyrkiä ostamaan vene!
Lasikuitupurkkarin arvo muuttuu Suomeen tuotuna negatiiviseksi - kukaan ei osta Suomesta käytettyjä veneitä koska kaikki ostavat ulkomailta, ja kierrätys maksaa, lujitemuovin uusiokäyttöön kaivataan ideoita.
Jos ostat ulkomailta veneen, osta sellainen jossa on lyijyköli. Tonnin kölistä saat pari tonnia euroja romumetallina, näillä voi sitten kattaa muita kierrätyskuluja. Tonnin rautakölistä saat viiskypää eli ei paljon naurata...Veneestä pääsee aina eroon. Jos annat ilmaiseksi veneen, kyllä sen joku hakee pois. Ulkomailta haetut veneet on kyllä keskimääräistä parempia, kun niillä on uskallettu lähteä vähinttän Ahvenanmeren yli.
- logiikka.väärinpäin
Jurristikko kirjoitti:
Kyllähän se maamme köyhyyden huomioon ottaen on järkevää että ostamme pois muiden tähteet.
Pitää vaan sitten kehittää kaikille niille riittävästi loppusijoituspaikkoja - se yhtälö ei näet toimi että ulkomailta ostetaan vanhoja romuja ilman että kotimaassa niillä olisi enää markkinoita. Eihän kukaan Suomesta osta, eihän? Minusta on ihan selvää, että ulkomailta usein kannattaa jopa ensisijaisesti pyrkiä ostamaan vene!
Lasikuitupurkkarin arvo muuttuu Suomeen tuotuna negatiiviseksi - kukaan ei osta Suomesta käytettyjä veneitä koska kaikki ostavat ulkomailta, ja kierrätys maksaa, lujitemuovin uusiokäyttöön kaivataan ideoita.
Jos ostat ulkomailta veneen, osta sellainen jossa on lyijyköli. Tonnin kölistä saat pari tonnia euroja romumetallina, näillä voi sitten kattaa muita kierrätyskuluja. Tonnin rautakölistä saat viiskypää eli ei paljon naurata...Enemmän on kyse siitä, että veneitä ostavat ovat vaativia. Enää ei osteta venettä niistä joita sattuu olemaan myynnissä vaan etsitään oikeasti sopiva. Ja bonuksena hieno ja sopivasti haastavakin siirtopurjehdus kotiin.
Erittäin positiivinen ilmiö ja todennäköisesti johtaa vaurastumiseen. Tavaran arvo määräytyy oikealle tasolle ja markkinavääristymät poistuvat. Ehdottomasti parempi tilanne, kun se että tarjolla olisi vain kalliita, vanhoja, epäkäytännöllisiä ja kuluneita veneitä!
- noup11
Vene-lehdessä oli juuri tuoreet rekisteröintitilastot, oliko peräti 5 kpl uutta purjevenettä 2017. Hieno uttu että ulkomailta tuodaan tuoreempaa venettä mutta fakta lienee että ne veneet menee nykyisille veneen omistajille? Se siitä "purjeveneily voi hyvin".
- Blocketär
Comfort 30 2005mallin koneella ja uudet purjeet uuni,webasto ,pohja laitettu
Patjat 2015 erittäin siisti 7000e .
Tukholma- ehkä3500e
Onkohan tuo tiukka hinta. Onko Ruotsin pyynnöissä saman verran tinkivaraa kuin Suomessa vai enemmän.
- paljon.tinkivaraa
ehkä3500e kirjoitti:
Onkohan tuo tiukka hinta. Onko Ruotsin pyynnöissä saman verran tinkivaraa kuin Suomessa vai enemmän.
Vaikuttaa väljältä hinnalta
- on.varaa
ehkä3500e kirjoitti:
Onkohan tuo tiukka hinta. Onko Ruotsin pyynnöissä saman verran tinkivaraa kuin Suomessa vai enemmän.
Tarjontaa tuossa hintaluokassa on niin valtavasti, että aina on tinkivaraa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa
Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit3983746Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin
Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti5882824Olen ärtynyt koska
minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.9326944 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta
Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä472647Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!
1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille4972455Suomalaiset marjat loppuvat
Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten2041988- 471755
Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?
Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.1101609SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat
SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka2921589- 291584