Gurmeenautinnot

namsgurme

Kokojyväleipä..ripaus voita, ohut meetwustisiivu ja lopuksi ohut banaanikerros. Se on siinä.

Keskipaksu pullasiivu..vähän voita ja aah....anjovissuikale. Voiko paremmaksi makuelämys äityä!

Mitä ruokagurmeita sinulla on?

27

471

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puustihodari

Korvapuusti. Täytteeksi kurkkusalaattia, sinappia ja nakki.

• Voi.että

Läskisoossia jäätelön kanssa.

• Heikunkeikku

Älkääs nyt vedelkö omianne. Keksiskelette päästänne tommosia hölynpölyjä.
      Mutta minä en hölynpölyskele.
      Mun mieheni nuorena miehenä tahtoi vetää naamaansa ruispuuroa, johon oli sekoitettu suolakaloja. Älytöntä sekasotkua. Jos sen olisin tiennyt, ennen papin aamenta, niin tokko olisin naimisiin mennyt:)

Toinen tapaus sattui, kun mieheni veli meni naimisiin. Häiden jälkeen tottahan toki oli pöytä täpötäynnä ruokaa. Maalaaset ku tahtoo olla semmosia, että juhlissa pödyt pöytään pöllähtävät.
      Nojoo. Morsian istui samassa pöydässä papin kans.
      Morsian haki jälkiruuaksi riisiipuuroa sekametelisopan kera. Siinä kun oli lautaselle tämän laittanut, niin huomasi, että Oho, en ole ottanutkaan salaattia pääruuan kanssa.
      Niinpä morsian tälläs salaattia aimo kasan lautasen reunalle ja salaatin päälle kermaviilikastiketta.
      Kermaviili mukavasti sekottui sekametelisopan kans.

Vahtasin tätä lautasta vain syrjäsilmällä, koska molemmilla syrjillä en olisi voinut, koska minua tekee häjyä sianruuat. Sen syrjälläni näin, että kun morsian kiikutti tämän mainion ruuan pöytään ja pappi sitä katsoi, niin syrjäyteni ehti rekisteröidä papin ILMEEN. Heh ma sanon. Ehkei hänkään sianruuasta piitannut:)
      Morsian, iloinen naurava tyyppi, sanoi siinä, että sekoittuuhan ne ruuat vatsassa kuitenkin.

Oli tavattoman epämiellyttävän näköistä.

• Oi elämän kevät. Sinun pitäisi kyllä kirjoittaa muistiin nämä tarinasi. On nautinto lukea, miten elävällä murteella kirjoitat nämä kertomuksesi, se on lahja, ei kaikille suotu. Täällä oli eräs toinen kirjoittaja, joka käytti elävästi omaa murrettaan, kadehdin.

Noista ruokamuistoista, yhden lajin gourmet-tarina. Ruotsinlaivoillahan on paljon aasialaisia, tulleet reissaamaan Eurooppaan, hieman varakkaampaa väkeä.
        Heille meikäläinen seisova pöytä "Buffet" on ihan tuntematon ihme. Olen pari kertaa seissyt jonossa jonkun heistä jäljessä. Pahin lienee hän, jonka lautasella sulassa sovussa lihapullat, graavilohi sun muut kalapöydän herkut ja äyriäiset, ja kaiken kruununa jäätelöpallo. Oli ihan pakko poistua siitä jonosta, muuten olisi kutsunut yrjö,

Meillehän on opetettu, että voi hakea vaikka seitsemän eri kertaa, eri lautasille, kunhan ei vaan pane kaikkea sekaisin, samalle lautaselle. Ihan tuore muisto on suomalaisesta pariskunnasta, joka ruokaili vieressämme, ja laati sellaisen makusinfonian lautaselleen, että oksat pois.

• Heikunkeikku

Oon tuola alakerrassa pilkkonut kaalinpään, ruskistanut kilon jauhelihaa, knapsaassut porkkanat pieniksi. Nyt on kaalit mausteiden kera kiehumassa. Lisään jauhelihan vähän myöhemmin.
      Kaali ei ole vielä alkanut kunnolla tuoksujaan ripottelemaan, mutta jahka täs oottelen, niin kohta ihana kaalikeiton tuoksu leijailee koko kämpässä.
      Voimallinen kaalintuoksu tahtoo valloittaa joka kolkan asunnosta.
      Minä tykkää tuosta tuoksusta ja tykkään keittoa lapata suuhuni.

Mutta kaikki eivät voi sietää kaalikeittoa, eikä tuoksua.
      Tämä kommenttini siis niille tyypeille, jotka eivät voi sietää kaalia :)

• Minäkin keittänyt kaalia tänä aamuna, oikein ison kaalinpään kokonaan kattilassa ja irrotellut suuret ulkolehdet ja aikomuksenani on valmistaa elämäni ensimmäiset kaalikääryleet, suomalaisen reseptin mukaan. Brunssiksi olen tehnyt herkkusienimuhennoksella täytettyjä crepejä. Odottelen tässä että syöjät heräävät....
        Muuten...kaalinhajusta. Siedän normaalin kaalin hajun. Mutta viime yönä poikani yritti kaasuttaa minut hengiltä kimchin hajulla. Siis hapatettua kaalia ja valkosipulia ja vahvoja mausteita, tiiviiseen lasipurkkiin ja ei kun vain käymään. Kuulemma maailman terveellsintä ruokaa. Kello kaksi yöllä olin valmis muuttamaan pois kotoa.

• Heikunkeikku
        Paloma.se.co kirjoitti:

Minäkin keittänyt kaalia tänä aamuna, oikein ison kaalinpään kokonaan kattilassa ja irrotellut suuret ulkolehdet ja aikomuksenani on valmistaa elämäni ensimmäiset kaalikääryleet, suomalaisen reseptin mukaan. Brunssiksi olen tehnyt herkkusienimuhennoksella täytettyjä crepejä. Odottelen tässä että syöjät heräävät....
        Muuten...kaalinhajusta. Siedän normaalin kaalin hajun. Mutta viime yönä poikani yritti kaasuttaa minut hengiltä kimchin hajulla. Siis hapatettua kaalia ja valkosipulia ja vahvoja mausteita, tiiviiseen lasipurkkiin ja ei kun vain käymään. Kuulemma maailman terveellsintä ruokaa. Kello kaksi yöllä olin valmis muuttamaan pois kotoa.

Siitä on tosi pitkä aika, kun oon viimeksi kaalikääryleitä krupannut. Voi olla, että kolmekymmentä vuotta on vierähtänyt. Silloin tällöin tapaan ostaa Prisman ruokatiskiltä kaalikääryleitä.

Minä söin äsken kaalikeittoa aimo kasan. Jos tästä alkaisin tasapökkää pomppimaan, niin kuuluisi älytön lotina:)

Mun piti googlettaa tuo Kimchi. Resepti vaikutti ihan kivalta. Reseptissä neuvottiin käyttämään kiinankaalia. Hapatettua kaalia en ole koskaan tehnyt, mutta maistanut olen.

Heh, ei ole kiva räväyttää yöllä silmiään auki ja huomata, että täs on menos hajuun tukehtuminen. Kivaan aikaan se sun poikas alkoi tuota kaasuruokaa värkkäämään.

Muistan joskus vajaa 10 vuotta sitten, kun heräsin ihan hirveeseen tuoksuun. Jep, tuoksuun.
        Oli kuin monta tynnyrillistä hajuvettä olisi kaadettu lattialle. Olin aivan ymmällä. Kiertelin huushollia ja ihmettelin, että mistä ihmeestä noin voimakas tuoksu tulee. Tuoksu tässä tapauksessa voi ymmärtää Hajuksi. Liika on aina liikaa.
        Mulle tulee voimakkaista tuoksuista migreeni.

Löysin sitten syyn. Mun Yukka-palmuni oli värkännyt multa salaa ison kukan (jotain yli 40 senttinen pötkö täynnänsä pieniä valkoisia kukkia). Kukka oli piilossa, lojui lehtien takana, vasten ikkunaa.
        Tuo palmu on yökasvi. Eli kun pimeys laskeutuu, niin palmun kukat alkavat tuoksuttelemaan tuoksujaan. Kun päivä valkenee, niin kukkien tuoksu häviää täysin.
        Ekana yönä en tuota tiennyt. Jos ei olisi ollut "syränyö", niin olisin lähtenyt pojan luo yöksi.
        En kyennyt nukkumaan koko yönä.

En voinut sammuttaa enää valoja, ettei palmun kukka pääsisi kiusaamaan mua.

Ei, en toki repinyt kukkaa irti. En malttanut, kun oli kovan työn tehnyt, tehdessään semmosen komistuksen. Yukkapalmut eivät helposti kuki ja jos kukkiin, niin se kukkii kuulemma vain, jos runko on nojollaan ikkunaa vasten. Ja näin mulla oli.

• Heikunkeikku
        Heikunkeikku kirjoitti:

Siitä on tosi pitkä aika, kun oon viimeksi kaalikääryleitä krupannut. Voi olla, että kolmekymmentä vuotta on vierähtänyt. Silloin tällöin tapaan ostaa Prisman ruokatiskiltä kaalikääryleitä.

Minä söin äsken kaalikeittoa aimo kasan. Jos tästä alkaisin tasapökkää pomppimaan, niin kuuluisi älytön lotina:)

Mun piti googlettaa tuo Kimchi. Resepti vaikutti ihan kivalta. Reseptissä neuvottiin käyttämään kiinankaalia. Hapatettua kaalia en ole koskaan tehnyt, mutta maistanut olen.

Heh, ei ole kiva räväyttää yöllä silmiään auki ja huomata, että täs on menos hajuun tukehtuminen. Kivaan aikaan se sun poikas alkoi tuota kaasuruokaa värkkäämään.

Muistan joskus vajaa 10 vuotta sitten, kun heräsin ihan hirveeseen tuoksuun. Jep, tuoksuun.
        Oli kuin monta tynnyrillistä hajuvettä olisi kaadettu lattialle. Olin aivan ymmällä. Kiertelin huushollia ja ihmettelin, että mistä ihmeestä noin voimakas tuoksu tulee. Tuoksu tässä tapauksessa voi ymmärtää Hajuksi. Liika on aina liikaa.

Löysin sitten syyn. Mun Yukka-palmuni oli värkännyt multa salaa ison kukan (jotain yli 40 senttinen pötkö täynnänsä pieniä valkoisia kukkia). Kukka oli piilossa, lojui lehtien takana, vasten ikkunaa.
        Tuo palmu on yökasvi. Eli kun pimeys laskeutuu, niin palmun kukat alkavat tuoksuttelemaan tuoksujaan. Kun päivä valkenee, niin kukkien tuoksu häviää täysin.
        Ekana yönä en tuota tiennyt. Jos ei olisi ollut "syränyö", niin olisin lähtenyt pojan luo yöksi.

Ei, en toki repinyt kukkaa irti. En malttanut, kun oli kovan työn tehnyt, tehdessään semmosen komistuksen. Yukkapalmut eivät helposti kuki ja jos kukkiin, niin se kukkii kuulemma vain, jos runko on nojollaan ikkunaa vasten. Ja näin mulla oli.

Ai niin, unohdin mainita, että justiinsa on alkanut Jääkiekko-ottelu Suomi-Ruotsi.
        Näiden kamppailut ovat kaikkein kivoimpia seurata.

Toki Suomi voittaa :)

• Heikunkeikku kirjoitti:

"Kivaan aikaan se sun poikas alkoi tuota kaasuruokaa värkkäämään."
        Eikun se kävi aukaisemassa jo ainakin viikon päivät käynyttä kimchiään ja kantoi lautasen yläkertaan makuuhuoneeseensa. Sitten se oli jättänyt kimchipurkin auki keittiön pöydälle ja Legolassi luuli että sellutehdas on muutettu meidän tontille. Mä en saanut unta ennenkuin aamun koittaessa kun höyryt olivat vähän tasoittuneet.
        Ruotsi vissiin johtaa.
        Kaalikääryleet sievässä rivissä uunipannulla , siirappia koristeena päällä. Illansuussa menevät uuniin. Oli niissä rustaamista ja tiskiä tuli....

• Paloma.se.co kirjoitti:

Minäkin keittänyt kaalia tänä aamuna, oikein ison kaalinpään kokonaan kattilassa ja irrotellut suuret ulkolehdet ja aikomuksenani on valmistaa elämäni ensimmäiset kaalikääryleet, suomalaisen reseptin mukaan. Brunssiksi olen tehnyt herkkusienimuhennoksella täytettyjä crepejä. Odottelen tässä että syöjät heräävät....

Ruokamuistoja. Meillä oli tapana edesmenneen mieheni kanssa pitää kaalikääryletalkoot syyskuussa. Olin jotenkin onnistunut houkuttelemaan häset siihen touhuun mukaan. Niitä tehtiin niin paljon, että riitti pakastettavaksikin. Ohjeita on tietysti monenlaisia, mutta ylitse kaiken Mysi Lahtisen resepti, kai ollut Hesarin kuukausiliitteessäkin. Siinä me nökötimme keittiön pöydän kahtapuolen ja kääntelimme kaalinlehtien sisään valmistamaani täytettä. Ja ihaniahan niistä tuli. Myös jo kotoa poismuuttaneiden lastemme suurta herkkua.

Ja sitten hauskin. Lähdin syyslomavierailulle opiskelemaan lähteneen tyttäremme luo, tuliaisina noita kaalikääryleitä. Ja hän sanoi: "Aiotko sinäkin syödä noita kääryleitä?" Olisi halunnut syödä itse ne kaikki. :-))

• Psykoterapeutitar

Rakastan raakaa lihaa!

• Raaka-rima-korkealla

<Rakastan raakoja naisia, ilman pullan tuoksua>

• Psykoterapeutitar

Oletko useinkin syönyt? Ruuasta puheenollen!

• Raaka-rima-korkealla
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

Oletko useinkin syönyt? Ruuasta puheenollen!

Kyllä. Usein. Mutta vain näykkien. En purren. Mielellään sauna tai suihku puhtaana, ei harjattuna kuin keitettävä peruna.

• Raaka-rima-korkealla kirjoitti:

<Rakastan raakoja naisia, ilman pullan tuoksua>

Wau!

• maissiiii

En noista gurmeenautinnoista ymmärrä, kun tavallista mussutettavaa vaan laittelen.
      Mutta yksi on herkku ylitse muiden
      Viipale hyvää ruisleipää
      päällä sipaisu voita
      kaiken kruunaa kylmäsavulohi.
      niin ja tilliä ja sitruunaviipale.
      Yrittäjä omalta kylältä osaa sen savustamisen
      niin sopivin suolauksin,
      että meinaa aina kielen viedä mennessään.

• Niin-hyvää-että

Itse syön niin hyvää, että se vie korvat ja silmät mennessään. Tukastakin joutuu pitää kiinni, ettei lähde päälaelta.

• ei-mässääjä

Kokeilin aloittajan banaanivoileipää, ei ollut metvurstia, mutta muuta leikkelettä. Olipa hyvää. Otan ruokavaliooni.
      Oman iltapalaherkkuni olen aikaisemminkin tänne kirjoittanut: sipulimaitoa, jossa maitoa on hieman suurustettu grahamjauhoilla tai kokojyvämannaryynillä. Mausteeksi suolaa/aromisuolaa. Väipala: omenaraastetta, jossa päällä paistettuja sipulirenkaita. Nam.
      Kyllä kylmäsavulohitäysjyväruisvoileipä sitruunalla on poikaa, kuten maissiiii kirjoitti.
      Itse asiassa en ole erityisemmin kulinaristi, perusmaut ovat parhaita. Olen koulannut aivoni pitämään terveellisestä, mahdollisimman vähän tai ei ollenkaan prosessoiduista ruoka-aineista.

• "Yksin-kertaisesti sitten:

Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
      300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
      10-12 kpl. Kariniemen Kukon-Pojan paisti-leikkeitä 800gr.SF
      Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
      Leipinä Täysjyvä Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
      Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi SF
      Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
      Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton SF
      Viikon eväs.
      Maksaa mitä maksaa"
      -
      Höyryttäessä TODELLA paljon Valko-Sipuli-jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.
      -
      Satunnaisesti Äitien Maksa-Laatikkoa vitamiinien vuoksi.
      Kaali-Kääryleitä huvin-vuoksi.
      -
      1 Rahkosen iso Omena SF
      1 Mandariini IL
      Karkeasti rouhittu Smoothie-sekoittimessa
      -
      1pss. 250gr. Pakaste-Mustikoita SF
      1pss. 500gr. Pakaste-Mansikoita SF
      1 Lohko Vesi-Meloni isoiksi suu-paloiksi leikattu IL
      - Kun pakasteet ovat sulaneet ja liemistyneet, sekoitetaan kaikki keskenään kauhalla kulhoon.
      Maksaa mitä maksaa.
      -
      Jouluna Ruokani lisääntyy Kinkulla ja Sillillä.
      Juomiini tulee Puna-Viiniä.
      -
      Aina jää eläkkeestä kuukausittain runsaasti säästöön.

H.

• sduey

Kaikkea tarjottua ei ole pakko syödä, mutta jos omat keitokset on tarkoituksellisesti syömäkelvotonta, siinä alkaa olla jotain ongelmaa.

• keskellä_kämmentä

Minä aikoinaan yritin tehdä ruokaa, sitten menin ulos syömään. Ja ostin mikroaaltouunin;)

• sduey
        keskellä_kämmentä kirjoitti:

Minä aikoinaan yritin tehdä ruokaa, sitten menin ulos syömään. Ja ostin mikroaaltouunin;)

Tulee halvemmaksi ainakin, tosin mikroruoka maistuu vain harvoin hyvältä.

• keskellä_kämmentä
        sduey kirjoitti:

Tulee halvemmaksi ainakin, tosin mikroruoka maistuu vain harvoin hyvältä.

Joskua aikoinaan, 10-15v sitten einekset, ym. olivat melkoisia suola- ja rasvapommeja.
        Nykyisin ihan syötäviä, jopa maukkaita. Helppoja valmistaa, kolme minuuttia mikrossa ja ääntä kohden;)

• Istun jakkaralla paikallisessa Osuuskaupassa. kassoilla pitkät jonot enkä jaksa seistä koska olen koko päivän uudessa asunnossani paikkoja kohennellut.

Jääkaappi oli tyhjä joten ostoskori on nyt täysi miinus 60% tuotteuta.

Poronkäristystä, Kokkikartanon kinkku-aurajuusto ja lohikiusausta.Hetki salaattisekoitus, kauraleipä ja makeana vadelmavispistä. Kyllä nyt taas muutaman päivän pärjää.

• henrjii

muista kaupoista saa tarjouksesta tuoretta, mitä ei tarvitse matkalla jo syödä, halvemalla kuin
        osulan 60% alenettua.
        Lähtöhinta kun on senverran korkea, että alennus menee siihen, kun vertaa mikä on kassahinta

• henrjii kirjoitti:

muista kaupoista saa tarjouksesta tuoretta, mitä ei tarvitse matkalla jo syödä, halvemalla kuin
        osulan 60% alenettua.
        Lähtöhinta kun on senverran korkea, että alennus menee siihen, kun vertaa mikä on kassahinta

Laskin juuri, että normaalihinta ostoskoristani olisi ollut n. 30 e. Maksoin 12.26 e sis norm. hintaisen laktoosittoman maidon.

Eräpäivät about 22.2 ja poronkäristys, jonka syön huomenna eräpäivä on 19.2.

Olen jo pitemmän aikaa hyödyntänyt osuuskaupan ale iltoja. Ostan valmiita eineksiä, en välitä enää suuremmin tuhertaa keittiössä. Kokkikartanon 700g kiusaukset ovat ihanan kermaisia ja sattumia täynnä. Lisäksi paistopisteen tänään paistetut ja jäljellä olevat tuotteet ovat ilta-alessa. Ostin muhkean kauraleivän.

Niin, jokainen elää ja syö miten parhaaksi näkee, eikö niin.

• Aika usei on iltaisin pika-ateria. Lämpimiä voileipiä. vaalea leipä, metsästäjänmakkarasiivu, sienisalaattia ja päälle Oltermannijuusto. Ei se mikään hienostelijoiden herkku ole, mutta kyllä sillä aamuun pärjää. Niin ja jälkiruokaa pitää aina olla. Nyt oli kaurasta tehtyä jogurttia. Tai ei se jokurtia ollut, se oli gurttia. Mausteita ja sokeria aika paljon, ei sitä maidosta tehtyyn paljon erottanut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      105
      5038
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3313
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3165
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      425
      2357
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      243
      1456
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1261
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      75
      1204
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1168
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      124
      1073
    Aihe