Omistan 1.6 vm.90 Vectran, jolla on ajettu vasta 130tkm (ollut omistuksessani reilu 3 vuotta). Äskettäin todettiin, että vaihdelaatikosta on laakerit menossa (ääntää)! Noin 80tkm kohdalla vaihdatin synteettiset öljyt laatikkoon, joten voitelusta tai sen puutteesta ei homma ainakaan ole kiinni. Onko kellään vastaavia kokemuksia?
A-mallin Vectran vaihdelaatikko
10
1172
Vastaukset
- Veca
Autosi mittaria on luultavasti ruuvattu, -90 vectra, ajettu 130 tkm ja laatikko hajalla. Milloin se muuten ääntää eniten vapaalla kytkin pohjassa vai kytkin vapautettuna. F13 laatikosta, joka vectrassasi on, saattaa paljon ajettuna n.300tkm särkyä vaihdeakseleiden takapään kuulalaakerit, jos öljyjä ei laatikkoon ole vaihdettu. Jos osaat, voit itsekin vaihtaa laakerit (n.40€), eikä lootaa tarvitse edes irroittaa autosta laatikon päädyn irroittaminen riittää. Saksasta tuotuja vaihtolaatikoitakin saa suht halvalla n. 300€ esim. sutii oy
- Jukkis
Ääntää jonkin verran, kun kytkin on ylhäällä. Ajettaessa kuuluu kuitenkin varsinainen laakeriääni "trrrrrrrrrrr". Pahiten ääni kuuluu ykkösellä, kakkosella vähän vähenee. Kolmosella ja nelosella ei kuulu juuri mitään ja viitonen on äänetön.
Kun ostin auton merkkiliikkeestä vuonna 99, oli mittarissa 70tkm (itse olen ajanut 60tkm). Auton oli omistanut uudesta lähtien siihen saakka eläkeläismies. Myös huoltokirja oli olemassa. - veca
Jukkis kirjoitti:
Ääntää jonkin verran, kun kytkin on ylhäällä. Ajettaessa kuuluu kuitenkin varsinainen laakeriääni "trrrrrrrrrrr". Pahiten ääni kuuluu ykkösellä, kakkosella vähän vähenee. Kolmosella ja nelosella ei kuulu juuri mitään ja viitonen on äänetön.
Kun ostin auton merkkiliikkeestä vuonna 99, oli mittarissa 70tkm (itse olen ajanut 60tkm). Auton oli omistanut uudesta lähtien siihen saakka eläkeläismies. Myös huoltokirja oli olemassa.Juu vapaalla kun kytkin on ylhäällä pitäisi kuulua ääntä ja kun kytkimen painaa pohjaan niin äänen pitäisi hävitä. Rikki on todennäköisesti ne laatikon päätykuulalaakerit. Itselläni oli sama vika 300 tkm ajetussa vectrassa. F13 laatikkoa (4 ja 5 vaihteista) on tehty todella paljon, ollut mm. asconassa ja kadetissa. ja netistä löytyi vain muutama maininta juuri näiden laakereiden rikkoutumisesta paljon ajetuissa autoissa. Kannattaisi ehkä tarkastella auton historiaa tarkemmin, huoltokirja on helppo väärentää, vaikka korvauksia liikkeeltä tuskin enää 3 vuoden jäkeen saisi. Tietysti auton ikäkin on korkea ja jos vaihteistoöljy on vaihdettu vasta 99 niin se on varmaan ollut jo melko vetistä litkua jo silloin...
- ov
veca kirjoitti:
Juu vapaalla kun kytkin on ylhäällä pitäisi kuulua ääntä ja kun kytkimen painaa pohjaan niin äänen pitäisi hävitä. Rikki on todennäköisesti ne laatikon päätykuulalaakerit. Itselläni oli sama vika 300 tkm ajetussa vectrassa. F13 laatikkoa (4 ja 5 vaihteista) on tehty todella paljon, ollut mm. asconassa ja kadetissa. ja netistä löytyi vain muutama maininta juuri näiden laakereiden rikkoutumisesta paljon ajetuissa autoissa. Kannattaisi ehkä tarkastella auton historiaa tarkemmin, huoltokirja on helppo väärentää, vaikka korvauksia liikkeeltä tuskin enää 3 vuoden jäkeen saisi. Tietysti auton ikäkin on korkea ja jos vaihteistoöljy on vaihdettu vasta 99 niin se on varmaan ollut jo melko vetistä litkua jo silloin...
Jospa alkuperänen laatikko on ajettu kiveen tai se on muuten hajonnut (esim. ajettu jostain syystä kuivana) takuuajan jälkeen ja autoon on vaihdettu käytetty loota jossain? Ei merkintää huoltokirjaan ettei arvo suotta laskisi.
- Jeps
...mahdollista että noihin kilometreihin laatikko on laakeroinnin tarpeessa. Itselläni oli aikoinaan vm.-89 1.6 Vectra jolla oli ajettu 125tkm kun laatikko alkoi pitämään meteliä. Se piti paikoillaan sellaista lokotusta ja ajossa muistaakseni vitosella sellaista samankaltaista ääntä kuin sinulla nyt pienillä vaihteilla. Noissa 1.6:ssa Vekkuleissa on heikompi laatikko kuin 2.0-litraisessa. Ja laakerit tosiaankin sai vaihdettua päätyluukun kautta... vaihteistoa autosta irroittamatta.
- akson
Häh! miten f13 laakerit saa vaihdettua pääty luukun kautta?
- veca
akson kirjoitti:
Häh! miten f13 laakerit saa vaihdettua pääty luukun kautta?
Ei päätyluukun kautta saa mitään vaihdettua, vaihteistosta täytyy irroittaa koko päätypala, jossa molemmat pääakselit on kiinni. Konetta täytyy tämän takia hieman kallistaa että pala mahtuu tulemaan ulos, eli nostaa jakopään puoleisesta päästä esim. tunkilla. Palan irti saaminen on ihan suht. helppo homma mutta laakereiden irrotus vaatii prässiä tms.
Viallisten laakereiden ääntä ei pitäisi juuri kuulua suurilla vaihteilla ja varsinkaan viitosvaihteella koska voima kulkee silloin erillisen viitoshammaspyörän kautta.
Taisi olla tuon nimimerkki JEPS:n juttu bullshittiä, luultavasti kyseessä oli joku toyotalla ajava teinitrolli, jolla ei opel merkkistä kulkuvälinettä koskaan ole ollutkaan. - Jeps
veca kirjoitti:
Ei päätyluukun kautta saa mitään vaihdettua, vaihteistosta täytyy irroittaa koko päätypala, jossa molemmat pääakselit on kiinni. Konetta täytyy tämän takia hieman kallistaa että pala mahtuu tulemaan ulos, eli nostaa jakopään puoleisesta päästä esim. tunkilla. Palan irti saaminen on ihan suht. helppo homma mutta laakereiden irrotus vaatii prässiä tms.
Viallisten laakereiden ääntä ei pitäisi juuri kuulua suurilla vaihteilla ja varsinkaan viitosvaihteella koska voima kulkee silloin erillisen viitoshammaspyörän kautta.
Taisi olla tuon nimimerkki JEPS:n juttu bullshittiä, luultavasti kyseessä oli joku toyotalla ajava teinitrolli, jolla ei opel merkkistä kulkuvälinettä koskaan ole ollutkaan.... sanoinhan että muistaakseni viitosella, saattoi olla jollakin muullakin vaihteella. Ei jaksa muistaa niin tarkasti yli viiden vuoden päähän... ja lienee kuitenkin alkuperäisen kysyjän kysymykseen tuli vastattua,eli "KYLLÄ VOI OLLA MAHDOLLISTA LAAKERI VIKA 1.6-VECTRAN LAATIKOSSA NOIHIN KILOMETREIHIN". Ja sinulle, veca... elämäsi lienee melkoisen köyhää, kun ei ole mitään muuta nussittavaa kuin pilkku.
- A
Jeps kirjoitti:
... sanoinhan että muistaakseni viitosella, saattoi olla jollakin muullakin vaihteella. Ei jaksa muistaa niin tarkasti yli viiden vuoden päähän... ja lienee kuitenkin alkuperäisen kysyjän kysymykseen tuli vastattua,eli "KYLLÄ VOI OLLA MAHDOLLISTA LAAKERI VIKA 1.6-VECTRAN LAATIKOSSA NOIHIN KILOMETREIHIN". Ja sinulle, veca... elämäsi lienee melkoisen köyhää, kun ei ole mitään muuta nussittavaa kuin pilkku.
No voi voi, tais kalikka kalahtaa oikeeseen paikkaan. Yleensäkään tänne kirjoitetuista jutuista paljoakaan kannata perustaa. News:t on paljon parempi foorumi, vaikka sielläkin osa on selvästi paskaa. Täällä on just paljon näitä pelle kirjoittajia jotka vaan provoilevat. Tiedä onko sitten oma lehmä ojassa vai muuten vaan elämä pilalla. Näitä -99 auto 4. moottori ja 3. vaihdelaatikko ja 5. jarrut menossa juttuja on liikaa. Samoin just näitä joissa on malli jota kys. automerkillä olekaan tai muuten vaan mahdottomia vikoja jne.
No mitä tuohon laatikko juttuun tulee on se tietty mahdollista että 12 vuotta vanhaan autoon tulee loota vika vähilläkin kilometreillä, olipa merkki mikä tahansa. eihän sitä tiedä mitä sille on aikojen varrella tapahtunut...
- Woldemar123212
On kokemusta, Hetikun ostin popelin alkoi tuo vikarumpa. Muilla merkeillä näin ei ollut, siitä voi jokainen tehdä omakohtaiset johtopäätökset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus
Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki742829Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta
"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from752358Riikka se runnoo työttömyyttä lisää
Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276752208Riikka Purra on ihana, jämpti
Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä102123Mies, näen sinua hetken
ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen51544Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki
Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue101449- 831237
Taas alkoi soidinmenot.
Ja historia toistaa itseään. Myönnän, että on varmasti semmoinen, mikä sinulle sopii. Innokas ja päällekäyvä eikä tuppis81100- 691087
No miten meni?
Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘1191044