Omistan 1.6 vm.90 Vectran, jolla on ajettu vasta 130tkm (ollut omistuksessani reilu 3 vuotta). Äskettäin todettiin, että vaihdelaatikosta on laakerit menossa (ääntää)! Noin 80tkm kohdalla vaihdatin synteettiset öljyt laatikkoon, joten voitelusta tai sen puutteesta ei homma ainakaan ole kiinni. Onko kellään vastaavia kokemuksia?
A-mallin Vectran vaihdelaatikko
10
1167
Vastaukset
- Veca
Autosi mittaria on luultavasti ruuvattu, -90 vectra, ajettu 130 tkm ja laatikko hajalla. Milloin se muuten ääntää eniten vapaalla kytkin pohjassa vai kytkin vapautettuna. F13 laatikosta, joka vectrassasi on, saattaa paljon ajettuna n.300tkm särkyä vaihdeakseleiden takapään kuulalaakerit, jos öljyjä ei laatikkoon ole vaihdettu. Jos osaat, voit itsekin vaihtaa laakerit (n.40€), eikä lootaa tarvitse edes irroittaa autosta laatikon päädyn irroittaminen riittää. Saksasta tuotuja vaihtolaatikoitakin saa suht halvalla n. 300€ esim. sutii oy
- Jukkis
Ääntää jonkin verran, kun kytkin on ylhäällä. Ajettaessa kuuluu kuitenkin varsinainen laakeriääni "trrrrrrrrrrr". Pahiten ääni kuuluu ykkösellä, kakkosella vähän vähenee. Kolmosella ja nelosella ei kuulu juuri mitään ja viitonen on äänetön.
Kun ostin auton merkkiliikkeestä vuonna 99, oli mittarissa 70tkm (itse olen ajanut 60tkm). Auton oli omistanut uudesta lähtien siihen saakka eläkeläismies. Myös huoltokirja oli olemassa. - veca
Jukkis kirjoitti:
Ääntää jonkin verran, kun kytkin on ylhäällä. Ajettaessa kuuluu kuitenkin varsinainen laakeriääni "trrrrrrrrrrr". Pahiten ääni kuuluu ykkösellä, kakkosella vähän vähenee. Kolmosella ja nelosella ei kuulu juuri mitään ja viitonen on äänetön.
Kun ostin auton merkkiliikkeestä vuonna 99, oli mittarissa 70tkm (itse olen ajanut 60tkm). Auton oli omistanut uudesta lähtien siihen saakka eläkeläismies. Myös huoltokirja oli olemassa.Juu vapaalla kun kytkin on ylhäällä pitäisi kuulua ääntä ja kun kytkimen painaa pohjaan niin äänen pitäisi hävitä. Rikki on todennäköisesti ne laatikon päätykuulalaakerit. Itselläni oli sama vika 300 tkm ajetussa vectrassa. F13 laatikkoa (4 ja 5 vaihteista) on tehty todella paljon, ollut mm. asconassa ja kadetissa. ja netistä löytyi vain muutama maininta juuri näiden laakereiden rikkoutumisesta paljon ajetuissa autoissa. Kannattaisi ehkä tarkastella auton historiaa tarkemmin, huoltokirja on helppo väärentää, vaikka korvauksia liikkeeltä tuskin enää 3 vuoden jäkeen saisi. Tietysti auton ikäkin on korkea ja jos vaihteistoöljy on vaihdettu vasta 99 niin se on varmaan ollut jo melko vetistä litkua jo silloin...
- ov
veca kirjoitti:
Juu vapaalla kun kytkin on ylhäällä pitäisi kuulua ääntä ja kun kytkimen painaa pohjaan niin äänen pitäisi hävitä. Rikki on todennäköisesti ne laatikon päätykuulalaakerit. Itselläni oli sama vika 300 tkm ajetussa vectrassa. F13 laatikkoa (4 ja 5 vaihteista) on tehty todella paljon, ollut mm. asconassa ja kadetissa. ja netistä löytyi vain muutama maininta juuri näiden laakereiden rikkoutumisesta paljon ajetuissa autoissa. Kannattaisi ehkä tarkastella auton historiaa tarkemmin, huoltokirja on helppo väärentää, vaikka korvauksia liikkeeltä tuskin enää 3 vuoden jäkeen saisi. Tietysti auton ikäkin on korkea ja jos vaihteistoöljy on vaihdettu vasta 99 niin se on varmaan ollut jo melko vetistä litkua jo silloin...
Jospa alkuperänen laatikko on ajettu kiveen tai se on muuten hajonnut (esim. ajettu jostain syystä kuivana) takuuajan jälkeen ja autoon on vaihdettu käytetty loota jossain? Ei merkintää huoltokirjaan ettei arvo suotta laskisi.
- Jeps
...mahdollista että noihin kilometreihin laatikko on laakeroinnin tarpeessa. Itselläni oli aikoinaan vm.-89 1.6 Vectra jolla oli ajettu 125tkm kun laatikko alkoi pitämään meteliä. Se piti paikoillaan sellaista lokotusta ja ajossa muistaakseni vitosella sellaista samankaltaista ääntä kuin sinulla nyt pienillä vaihteilla. Noissa 1.6:ssa Vekkuleissa on heikompi laatikko kuin 2.0-litraisessa. Ja laakerit tosiaankin sai vaihdettua päätyluukun kautta... vaihteistoa autosta irroittamatta.
- akson
Häh! miten f13 laakerit saa vaihdettua pääty luukun kautta?
- veca
akson kirjoitti:
Häh! miten f13 laakerit saa vaihdettua pääty luukun kautta?
Ei päätyluukun kautta saa mitään vaihdettua, vaihteistosta täytyy irroittaa koko päätypala, jossa molemmat pääakselit on kiinni. Konetta täytyy tämän takia hieman kallistaa että pala mahtuu tulemaan ulos, eli nostaa jakopään puoleisesta päästä esim. tunkilla. Palan irti saaminen on ihan suht. helppo homma mutta laakereiden irrotus vaatii prässiä tms.
Viallisten laakereiden ääntä ei pitäisi juuri kuulua suurilla vaihteilla ja varsinkaan viitosvaihteella koska voima kulkee silloin erillisen viitoshammaspyörän kautta.
Taisi olla tuon nimimerkki JEPS:n juttu bullshittiä, luultavasti kyseessä oli joku toyotalla ajava teinitrolli, jolla ei opel merkkistä kulkuvälinettä koskaan ole ollutkaan. - Jeps
veca kirjoitti:
Ei päätyluukun kautta saa mitään vaihdettua, vaihteistosta täytyy irroittaa koko päätypala, jossa molemmat pääakselit on kiinni. Konetta täytyy tämän takia hieman kallistaa että pala mahtuu tulemaan ulos, eli nostaa jakopään puoleisesta päästä esim. tunkilla. Palan irti saaminen on ihan suht. helppo homma mutta laakereiden irrotus vaatii prässiä tms.
Viallisten laakereiden ääntä ei pitäisi juuri kuulua suurilla vaihteilla ja varsinkaan viitosvaihteella koska voima kulkee silloin erillisen viitoshammaspyörän kautta.
Taisi olla tuon nimimerkki JEPS:n juttu bullshittiä, luultavasti kyseessä oli joku toyotalla ajava teinitrolli, jolla ei opel merkkistä kulkuvälinettä koskaan ole ollutkaan.... sanoinhan että muistaakseni viitosella, saattoi olla jollakin muullakin vaihteella. Ei jaksa muistaa niin tarkasti yli viiden vuoden päähän... ja lienee kuitenkin alkuperäisen kysyjän kysymykseen tuli vastattua,eli "KYLLÄ VOI OLLA MAHDOLLISTA LAAKERI VIKA 1.6-VECTRAN LAATIKOSSA NOIHIN KILOMETREIHIN". Ja sinulle, veca... elämäsi lienee melkoisen köyhää, kun ei ole mitään muuta nussittavaa kuin pilkku.
- A
Jeps kirjoitti:
... sanoinhan että muistaakseni viitosella, saattoi olla jollakin muullakin vaihteella. Ei jaksa muistaa niin tarkasti yli viiden vuoden päähän... ja lienee kuitenkin alkuperäisen kysyjän kysymykseen tuli vastattua,eli "KYLLÄ VOI OLLA MAHDOLLISTA LAAKERI VIKA 1.6-VECTRAN LAATIKOSSA NOIHIN KILOMETREIHIN". Ja sinulle, veca... elämäsi lienee melkoisen köyhää, kun ei ole mitään muuta nussittavaa kuin pilkku.
No voi voi, tais kalikka kalahtaa oikeeseen paikkaan. Yleensäkään tänne kirjoitetuista jutuista paljoakaan kannata perustaa. News:t on paljon parempi foorumi, vaikka sielläkin osa on selvästi paskaa. Täällä on just paljon näitä pelle kirjoittajia jotka vaan provoilevat. Tiedä onko sitten oma lehmä ojassa vai muuten vaan elämä pilalla. Näitä -99 auto 4. moottori ja 3. vaihdelaatikko ja 5. jarrut menossa juttuja on liikaa. Samoin just näitä joissa on malli jota kys. automerkillä olekaan tai muuten vaan mahdottomia vikoja jne.
No mitä tuohon laatikko juttuun tulee on se tietty mahdollista että 12 vuotta vanhaan autoon tulee loota vika vähilläkin kilometreillä, olipa merkki mikä tahansa. eihän sitä tiedä mitä sille on aikojen varrella tapahtunut...
- Woldemar123212
On kokemusta, Hetikun ostin popelin alkoi tuo vikarumpa. Muilla merkeillä näin ei ollut, siitä voi jokainen tehdä omakohtaiset johtopäätökset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k713919- 1013505
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah793343Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia362648- 1241618
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361516Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191134Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221124Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421110Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja
miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku1181026