A-mallin Vectran vaihdelaatikko

Jukkis

Omistan 1.6 vm.90 Vectran, jolla on ajettu vasta 130tkm (ollut omistuksessani reilu 3 vuotta). Äskettäin todettiin, että vaihdelaatikosta on laakerit menossa (ääntää)! Noin 80tkm kohdalla vaihdatin synteettiset öljyt laatikkoon, joten voitelusta tai sen puutteesta ei homma ainakaan ole kiinni. Onko kellään vastaavia kokemuksia?

10

1177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veca

      Autosi mittaria on luultavasti ruuvattu, -90 vectra, ajettu 130 tkm ja laatikko hajalla. Milloin se muuten ääntää eniten vapaalla kytkin pohjassa vai kytkin vapautettuna. F13 laatikosta, joka vectrassasi on, saattaa paljon ajettuna n.300tkm särkyä vaihdeakseleiden takapään kuulalaakerit, jos öljyjä ei laatikkoon ole vaihdettu. Jos osaat, voit itsekin vaihtaa laakerit (n.40€), eikä lootaa tarvitse edes irroittaa autosta laatikon päädyn irroittaminen riittää. Saksasta tuotuja vaihtolaatikoitakin saa suht halvalla n. 300€ esim. sutii oy

      • Jukkis

        Ääntää jonkin verran, kun kytkin on ylhäällä. Ajettaessa kuuluu kuitenkin varsinainen laakeriääni "trrrrrrrrrrr". Pahiten ääni kuuluu ykkösellä, kakkosella vähän vähenee. Kolmosella ja nelosella ei kuulu juuri mitään ja viitonen on äänetön.
        Kun ostin auton merkkiliikkeestä vuonna 99, oli mittarissa 70tkm (itse olen ajanut 60tkm). Auton oli omistanut uudesta lähtien siihen saakka eläkeläismies. Myös huoltokirja oli olemassa.


      • veca
        Jukkis kirjoitti:

        Ääntää jonkin verran, kun kytkin on ylhäällä. Ajettaessa kuuluu kuitenkin varsinainen laakeriääni "trrrrrrrrrrr". Pahiten ääni kuuluu ykkösellä, kakkosella vähän vähenee. Kolmosella ja nelosella ei kuulu juuri mitään ja viitonen on äänetön.
        Kun ostin auton merkkiliikkeestä vuonna 99, oli mittarissa 70tkm (itse olen ajanut 60tkm). Auton oli omistanut uudesta lähtien siihen saakka eläkeläismies. Myös huoltokirja oli olemassa.

        Juu vapaalla kun kytkin on ylhäällä pitäisi kuulua ääntä ja kun kytkimen painaa pohjaan niin äänen pitäisi hävitä. Rikki on todennäköisesti ne laatikon päätykuulalaakerit. Itselläni oli sama vika 300 tkm ajetussa vectrassa. F13 laatikkoa (4 ja 5 vaihteista) on tehty todella paljon, ollut mm. asconassa ja kadetissa. ja netistä löytyi vain muutama maininta juuri näiden laakereiden rikkoutumisesta paljon ajetuissa autoissa. Kannattaisi ehkä tarkastella auton historiaa tarkemmin, huoltokirja on helppo väärentää, vaikka korvauksia liikkeeltä tuskin enää 3 vuoden jäkeen saisi. Tietysti auton ikäkin on korkea ja jos vaihteistoöljy on vaihdettu vasta 99 niin se on varmaan ollut jo melko vetistä litkua jo silloin...


      • ov
        veca kirjoitti:

        Juu vapaalla kun kytkin on ylhäällä pitäisi kuulua ääntä ja kun kytkimen painaa pohjaan niin äänen pitäisi hävitä. Rikki on todennäköisesti ne laatikon päätykuulalaakerit. Itselläni oli sama vika 300 tkm ajetussa vectrassa. F13 laatikkoa (4 ja 5 vaihteista) on tehty todella paljon, ollut mm. asconassa ja kadetissa. ja netistä löytyi vain muutama maininta juuri näiden laakereiden rikkoutumisesta paljon ajetuissa autoissa. Kannattaisi ehkä tarkastella auton historiaa tarkemmin, huoltokirja on helppo väärentää, vaikka korvauksia liikkeeltä tuskin enää 3 vuoden jäkeen saisi. Tietysti auton ikäkin on korkea ja jos vaihteistoöljy on vaihdettu vasta 99 niin se on varmaan ollut jo melko vetistä litkua jo silloin...

        Jospa alkuperänen laatikko on ajettu kiveen tai se on muuten hajonnut (esim. ajettu jostain syystä kuivana) takuuajan jälkeen ja autoon on vaihdettu käytetty loota jossain? Ei merkintää huoltokirjaan ettei arvo suotta laskisi.


    • Jeps

      ...mahdollista että noihin kilometreihin laatikko on laakeroinnin tarpeessa. Itselläni oli aikoinaan vm.-89 1.6 Vectra jolla oli ajettu 125tkm kun laatikko alkoi pitämään meteliä. Se piti paikoillaan sellaista lokotusta ja ajossa muistaakseni vitosella sellaista samankaltaista ääntä kuin sinulla nyt pienillä vaihteilla. Noissa 1.6:ssa Vekkuleissa on heikompi laatikko kuin 2.0-litraisessa. Ja laakerit tosiaankin sai vaihdettua päätyluukun kautta... vaihteistoa autosta irroittamatta.

      • akson

        Häh! miten f13 laakerit saa vaihdettua pääty luukun kautta?


      • veca
        akson kirjoitti:

        Häh! miten f13 laakerit saa vaihdettua pääty luukun kautta?

        Ei päätyluukun kautta saa mitään vaihdettua, vaihteistosta täytyy irroittaa koko päätypala, jossa molemmat pääakselit on kiinni. Konetta täytyy tämän takia hieman kallistaa että pala mahtuu tulemaan ulos, eli nostaa jakopään puoleisesta päästä esim. tunkilla. Palan irti saaminen on ihan suht. helppo homma mutta laakereiden irrotus vaatii prässiä tms.

        Viallisten laakereiden ääntä ei pitäisi juuri kuulua suurilla vaihteilla ja varsinkaan viitosvaihteella koska voima kulkee silloin erillisen viitoshammaspyörän kautta.

        Taisi olla tuon nimimerkki JEPS:n juttu bullshittiä, luultavasti kyseessä oli joku toyotalla ajava teinitrolli, jolla ei opel merkkistä kulkuvälinettä koskaan ole ollutkaan.


      • Jeps
        veca kirjoitti:

        Ei päätyluukun kautta saa mitään vaihdettua, vaihteistosta täytyy irroittaa koko päätypala, jossa molemmat pääakselit on kiinni. Konetta täytyy tämän takia hieman kallistaa että pala mahtuu tulemaan ulos, eli nostaa jakopään puoleisesta päästä esim. tunkilla. Palan irti saaminen on ihan suht. helppo homma mutta laakereiden irrotus vaatii prässiä tms.

        Viallisten laakereiden ääntä ei pitäisi juuri kuulua suurilla vaihteilla ja varsinkaan viitosvaihteella koska voima kulkee silloin erillisen viitoshammaspyörän kautta.

        Taisi olla tuon nimimerkki JEPS:n juttu bullshittiä, luultavasti kyseessä oli joku toyotalla ajava teinitrolli, jolla ei opel merkkistä kulkuvälinettä koskaan ole ollutkaan.

        ... sanoinhan että muistaakseni viitosella, saattoi olla jollakin muullakin vaihteella. Ei jaksa muistaa niin tarkasti yli viiden vuoden päähän... ja lienee kuitenkin alkuperäisen kysyjän kysymykseen tuli vastattua,eli "KYLLÄ VOI OLLA MAHDOLLISTA LAAKERI VIKA 1.6-VECTRAN LAATIKOSSA NOIHIN KILOMETREIHIN". Ja sinulle, veca... elämäsi lienee melkoisen köyhää, kun ei ole mitään muuta nussittavaa kuin pilkku.


      • A
        Jeps kirjoitti:

        ... sanoinhan että muistaakseni viitosella, saattoi olla jollakin muullakin vaihteella. Ei jaksa muistaa niin tarkasti yli viiden vuoden päähän... ja lienee kuitenkin alkuperäisen kysyjän kysymykseen tuli vastattua,eli "KYLLÄ VOI OLLA MAHDOLLISTA LAAKERI VIKA 1.6-VECTRAN LAATIKOSSA NOIHIN KILOMETREIHIN". Ja sinulle, veca... elämäsi lienee melkoisen köyhää, kun ei ole mitään muuta nussittavaa kuin pilkku.

        No voi voi, tais kalikka kalahtaa oikeeseen paikkaan. Yleensäkään tänne kirjoitetuista jutuista paljoakaan kannata perustaa. News:t on paljon parempi foorumi, vaikka sielläkin osa on selvästi paskaa. Täällä on just paljon näitä pelle kirjoittajia jotka vaan provoilevat. Tiedä onko sitten oma lehmä ojassa vai muuten vaan elämä pilalla. Näitä -99 auto 4. moottori ja 3. vaihdelaatikko ja 5. jarrut menossa juttuja on liikaa. Samoin just näitä joissa on malli jota kys. automerkillä olekaan tai muuten vaan mahdottomia vikoja jne.

        No mitä tuohon laatikko juttuun tulee on se tietty mahdollista että 12 vuotta vanhaan autoon tulee loota vika vähilläkin kilometreillä, olipa merkki mikä tahansa. eihän sitä tiedä mitä sille on aikojen varrella tapahtunut...


    • Woldemar123212

      On kokemusta, Hetikun ostin popelin alkoi tuo vikarumpa. Muilla merkeillä näin ei ollut, siitä voi jokainen tehdä omakohtaiset johtopäätökset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      461
      8268
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      116
      5687
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      116
      4711
    4. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      215
      4600
    5. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      36
      4519
    6. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      55
      4023
    7. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      160
      3890
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      79
      3772
    9. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      44
      3710
    10. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      97
      3558
    Aihe