Kävin veneellä ja huomasin että starttiakun jännite oli 12,7V, mutta hupiakkujen vain 9,8V. Marraskuussa kaikki akut oli ladattu täyteen. Onko nyt niin että hupiakut ovat finaalissa?
12V akun jännite 9,8V, pitääkö huolestua?
8
1971
Vastaukset
- tarkennusta
Oliko kaapelit hupiakusta irti syksystä lähtien?
- scmakku
Jos täyteen ladatun 12V akun jännite on 9,8V, niin yksi kenno on varmaan oikosulussa.
Tai sitten on jäänyt joku laite päälle purkamaan akkua. Tyhjä akku jäättyy helposti käyttökelvottomaksi talvella.
Voi heittää ongelmajätteeseen, jos ei suostu enää latautumaan. - Sparkswillfly
Ei ole kaapelit irti, vaan kiinni akuissa. Laitoin nyt 50w aurinkopanelin lataamaan vähän virtaa akuille. Saa nähdä ottaako vastaan mitään.
- Joakim1
Hyvin todennäköisesti on hupiakusto vainaa oli sitten kyse vuotovirrasta tai yhden akun hyytymisestä omia aikojaan. Onko tuossa siis useampi rinnakkain? Minkä ikäisiä?
- pilipalipaneeli
Tuo ei nyt auta varmaankaan, tuo teho riittäisi korkeintaan ylläpitoon kesällä. Mutta tyhjä kylmä akku ei varmaan tuolla pelastu...
- tarkennusta
Vaikuttaisi siltä, että kytkettynä on ollut pieni kuorma, esim. radion asemien ylläpitoon tarvittava jatkuva plussa.
Älylaturilla kokeilisin yksinkappalein akkujen lataamista, siispä akut kotiin ja lataukseen sekä tarkkailuun. Kylmänä ja kenties jäätyneenä ei aurinkokennolla saa elpymään. Kotona ehtii näkemään, onko mentävä keväällä akkukaupoille.
- Drpenfuurman
Vastauksena kysymykseesi, ei pidä huolestua. Otat rennosti, ja muistat hakea uuden akuston/akun hupipuolelle ennen vesillelaskua.
Terveet akut ei marraskuusta tähän päivään mene tyhjäksi. Minulla on kotona jotain 6 veneakkua, jotka oli syys-marraskuussa täynnä. Kolme viikkoa sitten suoritin latauksen ja ne oli kaikki täynnä käytetyn älylaturin mukaan. Niissä ei ollut vuotovirtoja mutta pari akkua saattoi välillä pyöräyttää pilssipumppua. Ei siis hyvältä näytä. Ota ne ainakin pois veneestä, etteivät ne halkea pakkasella, jolloin nesteet saattaa valua pilssiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista867561- 1015477
- 2664718
- 484642
- 653362
- 502748
- 562419
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222398Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292362- 412234