Miksi puukko mukana

Kääntöpuukko

Minä pidän salaa muilta mukanani käyttöön koiralenkille ja nuotiolle makkaran paistoon ja nuotion tekoon avuksi ihan pientä puukkoa nimeltään naisten puukko. Mieli tekisi pitää nuotiolle mukana Ilves, mutta julkisuuden takia kaupunkialueella kun ollaan kodassa makkaran paistossa, mukana voi lapset huomioiden kulkea vain pieni puukko. Metsään mukanani kulkee isomman kokoinen puukahvainen suomalainen puukko. Pidän käyttöpuukosta. Minä pidän puukkoa mukanani apuvälineenä makkaran paistossa ja varalla avuksi jos tarvitaan koiran kanssa lenkillä ennen kaikkea metsässä. Muuten mukana kulkee kääntöveitsi.

20

2193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiääliö

      Niin, että mikä oli jutun idea?

    • hehhehheeee

      moni pitää mukanaan muutakin kättä pidenpää,iltalenkillä.. kulttuuriasoiden takia.

      • eipelkuri

        Ihme pelkureita! Isot miehet pelkää jotain muualtatulleita. Eihän noita edes lapset pelkää...


      • Mitä_turhia

        Kulttuuriaanhan ne vain levittävät. Joskus sitä ei vaan tämmöinen suomalainen pottunokka ymmärrä, että pikkupoikia on pantava perseeseen ja että tyttö pysyy neitsyenä niin kauan kuin juoksee nopeammin kuin isä ja veljet.


    • Taakkeli

      Monitoimityokalu aina matkassa. Ei minkaan pelkojen vuoksi, mutta pitaahan miehen olla aina valmis ruuvaamaan, vaantamaan tai leikkaamaan.

    • Kalastelu

      Ulkomaalaisilla Suomessa asuvilla mukana kulkee kääntöveitsi pääasiassa. Meidän talon venäläiset perheet tuskin kantavat puukkoa naiset. Miehistä en tiedä. Minun syyni puolustukselle on pääasiassa ahdistelutilanteissa juosta karkuun mutta jos ei karkuun lähtö auta, etsin esille kättä pidempää mutta en lyö. Uhkailu myös on väärin lain edessä. Etsin veitsen esille vain jos koira joutuu hätätilanteeseen tai joudun hätätilanteessa karkottamaan jonkun enkä enää löydä muuta keinoa. Silloinkin kyseeseen tulee parhaimmassa tapauksessa hätätilanteen liioittelu, mutta eläimiä varten kannan kylmä useinkin veistä. En niinkään ihmistä varten.

      • pokkapitää

        Osaatko käyttää veistä. Jos et uskalla/osaa , niin siitä on vain vaaraa sinulle itsellesi.


    • Järkikäte

      Laki määrittelee teräaseeksi veitsen, yleensä tämä ymmärretään puikoksi. Minulla mukana kulkee tänäänkin 12 cm kahvoikseen pitkä jousiavusteinen kääntöveitsi. On minulle sopiva. Ei näy kun on kotelossa eikä kukaan koskaan ole vielä ainakaan kysynyt. En antaisi lainaksi.

    • Oppiaikä

      En ole muuta oppia veitsitekniikoihin saanut kuin elämän koulun. Siinä koulussa opin pääasiassa kaiken muun mutta en todellakaan osaa käyttää veistä hätätilanteessa. Mutta pidän suurena apuna omia jalkojani ja älyä olla aiheuttamatta vaaratilanteita. Jos vielä joskus opin jotain puukosta, miten sitä käytetään työ ja käyttöesineenä, olen siihen tyytyväinen.

      • pokkapitää

        Työ- ja käyttöesineenä puukosta on harvoin käyttäjälleen vakavaa vaaraa, mutta tilanne muuttuu, jos sitä yritetään käyttää aseena. Tehokas itsepuolustus ei onnistu, jos sitä ei ole harjoitellut ja puolustautujalla ei ole tiettyä kovuutta. Puukko viedään helposti käsistä ja entisestään kiihtynyt päällekarkaaja käyttää sitä helposti tuhoisin seurauksin.
        Jos ei ihan oikeasti osaa käyttää puukkoa aseena, niin se kannattaa pitää taskussa.


    • Järkikäteen

      Kiitos neuvosta. Harvemmin näin kaksikymppinen enää hankkii vaikeuksia enkä halua antaa puukkoani kenellekään lainaksi sillä muuten saatan joutua vastuuseen jonkun ihmisen tai eläimen kuolemasta tai vammautumisesta tai haavoittumisesta. En todellakaan tiedä mitä poliisille vastaisin jos joku kysyisi jonkun päälle katsauksen jälkeen että "onko tämä puukko teidän puukkonne". Siksi mukanani kulkee 12 cm kahvoikseen pitkä kääntöveitsi. Marjaan ja sieneen otan mukaani ehkä vanhan puukon.

    • dudeFrDS

      Itse pidän - en niin salaa - asetta mukana. Välillä naapurit joka kerrostalosta näkee kun kannan autoon ihmisen kokoisia,muotoisia ja näköisiä maalitauluja paikatuilla kohdilla -pää ja rinta. Ei kyllä kostuta omaa kärkeä mitenkään. Kuten ei mikään muu mitä halutessaan tai haluamattaan kantaa. Joka pv tuolla paskiaiset tekee paskaa, ei siellä näy silti hyviä tekemässä hyvää - miksi ei?

      Toivoisin että maailmassa olisi pahan ja uhon lisäksi enemmän hyvän puolesta meitä....

    • Enkannaasetta

      Mitä me haluamastamme kannamme mukanamme? Minä ainakin huomasin joskus eräänlaisen selittämättähän pelon tunteen vuoksi varustautuneeni yhteen ottoon itselleni tuntematonta tahoa vastaan. Nyt kun ajattelen, voisin silloin pitää mukavan koko-illan ja jutella läheisten kanssa ynnä muuta sellaista ja käydä iltapäivällä kävelyllä ennen 21.00. Kuitenkin minä joudun lähtemään joka ilta ennen yhdeksää ulos kesät ja talvet. Usein olen ihmetellyt, että mitään ei vielä ole sattunut. Tämä tuntuu jumalan johdatukselta ja yläkertaan tästä kiitoksen olen lähettänyt. En kanna asetta.

      • jumalankanssabisselläkö

        Miksi joudut lähtemään joka ilta ulos ennen yhdeksää kesät talvet?


    • Koirantarpeet

      Koiran iltalenkkihän se syynä on kuten myös joka aamu ylös nousu 6:00 ja 6:30. Tänä aamuna aamulenkille lähtö 6:47. Lenkillä oltiin 2,17 tuntia. Siksi joskus mukana kulkee koiran takia kääntöveitsi mutta se pitää valita oikein. Jokainen linkkari ei käy vaan sen vastattava tarpeita. Minulla niitä koiran kohdalla ovat puutunut tassun pohjassa ja lasin palat ja erilaiset eläimet, kuten myös punkit ja muut.

      • eikätarvita

        Ihan huuhaata. Minulla on koira, joten tiedän, ettei punkkeja ulkona etsitä vaan kotiin tultua, jos silloinkaan. Tikut ja lasit saa nyppästyä sormilla pois ja jos ei saa, niin se on eläinlääkärin tehtävä tehdä suuremmat operaatiot.
        Koiran takia ei mitään veitsiä tarvita.


    • Järkikäteen

      Lähinnä itseäni ajatellen todellisuudessa harrastuksiin vedoten hyvin harvoin olen pienen kääntöveitsen mukana kantanut vyökotelossa takin alla, josta sitä ei voi etsiä esille toisia vahingoittaakseen.

    • Veitsimies

      Pidän joskus mukana silkasta ilosta. Pidän veitsestäni, syön sillä, veistelen ja vuolen tarpeen mukaan, muutenkin ilona on aina mukana ollut silloin kun tunnen sitä tarvitsevani. Enpä ole koskaan kenenkään kanssa riitaa haastanut. En usko pärjääväni , osaan huutaa ja juosta karkuun. Hyvillä mielin kantelen jos tarvis tulee.

    • ilman_puukkoa

      Puukkoa taikka muuta sellaista teräasetta, joka on tarkoitettu työvälineeksi tai muuhun hyväksyttävään käyttöön mutta joka soveltuu henkeen tai terveyteen kohdistuvan rikoksen suorittamiseen tai sellaisella rikoksella uhkaamiseen, ei saa pitää hallussa yleisellä paikalla tai yleisessä kokouksessa taikka muussa julkisessa tilaisuudessa, ellei se ole välttämätöntä työn vuoksi tai hallussa pitämiseen ole muuta hyväksyttävää perustetta. Näin sanoo laki

    • Järkikäteen

      Lisäopiksi sinulle: useimmat kuljettavat mukanaan joko ketjua tai avaimille tarkoitettua kaulanauha eli riistävät avaimet kaulanauvaan. Näitähän saa marketista. No, kun laki sanoo että lyömiseen tai vahingoittamiseen tarkoitettu esine, sehän on ketju tai avaimet kaulanauhassa. Sillä kun lyö, niin halvauskaan ei ole kaukana mene tiedä. Lisäksi jos kännykällä lyö niin sekin on vahingoittamiseen soveltuva esine. Älä saivartele.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3498
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      188
      1587
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1297
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1172
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      835
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      804
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      50
      793
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      789
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe