Talo 100m2 pakkasta 20c . Paljonko vie kw tehoa?
Älä vänkäile typeristä asioista älä. Ajattele nuo talot muten samanlaisiksi. Yläpohja 300mm villa. Alapohja 200mm . Samat ikkunat ovet ilmanvaihtokin.
Tarkoituksena tietää millä kw kulutus teholla pysyy 22c sisällä.
Älä ihmettele mitään tehoarvojen tarkoituksia nimikkeitä pilkun viilaamisi@ vaan puhtaasti arvo jolla kumpikin pysyy vaaditussa lämmössä. Yksinkertaista jos on käytännön järki.
Arvio villatalo 4kw ja hirsi talo 6kw , menikö metsään?
Tympii kun suomi24 kansalaiset vittuilee arkpäiväisistä asioista eikä kerro fiksusti hyvääkin käytännön tietoa toisilleen vaan vittuillaan vain. Lapsellista semmonen ja silkkaa pahuutta hyi.
Kw teho ? Hirsi 200mm villa 200mm?
14
898
Vastaukset
- onnellinen_sipokki
Lapsellisia nämä kyselyikäisten vänkäämisaloitukset!
- NickNailer
Ei tuohon ole yksiselitteistä vastausta. Vanhat hirsitalot voivat olla harakanpesiä. Tyypillisesti niiden lämmitykseen on mennyt 6000 litraa polttoöljyä, siis 60 000 kWh energiaa vuodessa. Hometta ei sitten esiinny, kun "talo hengittää energiaa". Vanha villaeristetty talo on luokkaa 2000 - 3000 litraa per a (ts. 20000 - 30000 kWh); ilmalämpöpumpulla 12 000 kWh per a.
Hirsitalon ongelma ei ole pelkästään eristys vaan tiiveys. Hirsi painuu miten painuu. Laskelman voi tehdä, jos arvaa ilmanvuotoluvun edes osapuilleen oikein. - exxxxx
Tuon tiedon joudut laskettamaan LVI suunnittelijalla.
Epämääräisten laskujen tuloksena sanoisin että hirsitalo tarvitsee lämpötilan ylläpitämiseksi vuorokaudessa 60kWh enemmän energiaa, kuin villatalo. Erotuksen tuottaa esim 2,5kW patteri jatkuvasti päällä.
Hirsiseinien lämmönkulutus on n. 74kWh vuorokaudessa eli n. 3kW lämmitys jatkuvasti.- Finnlamellia
Eipä tuota 74 kWh n kulutusta ole yhetenäkään päivänä ollut ainakaan Carunan energiaseurannan mukaan, vaikka on lämmitetty parhaillaan 2 autoa ja yhden traktorinkin. Vuodessa kulutus on ollut 12000kWh, sisältäen kaiken sähkön.
- lkjhfert
Finnlamellia kirjoitti:
Eipä tuota 74 kWh n kulutusta ole yhetenäkään päivänä ollut ainakaan Carunan energiaseurannan mukaan, vaikka on lämmitetty parhaillaan 2 autoa ja yhden traktorinkin. Vuodessa kulutus on ollut 12000kWh, sisältäen kaiken sähkön.
Kuten sanottu, epämääräiset laskut. Hirren paksuus 200mm , ulkolämpötila -20, sisälämpötila 22, seinäpinta-ala 110m2, aika 24h.
- paksumpaa_rautalankaa
Finnlamellia kirjoitti:
Et ole laatikon terävin veitsi. Tosin ei ole alkup. kysyjäkään.
Hirsiladon seinän lämmöneristävyys on varsin surkea verrattuna saman paksuiseen mineraalivillaeristeeseen. Silti hirsilato ei kuluta kauheasti enemmän energiaa. Vajakit eivät tajua, että tämä johtuu rakentamismääräyksistä!
Hirsiladon seinän huono lämmöneristys pitää kompensoida käyttämällä erittäin hyvää lämpöeristystä yläpohjassa, hyviä ikkunoita, LTO ratkaisuja jne. Kompensoinnin idea kompensoida seinien lämmönhukka. Arvaako vajakki, miten tämä vaikuttaa kulutukseen?
Jos näitä kompensointeja ei vaadittaisi ja talot saisi rakentaa essonvaarien "näin on aina ennenkin tehty" tyylillä, niin kulutus olisi varmaan 3x villataloon verrattuna. Onhan essonvaarien mielestä mm. perinteinen 2-lasinen ikkuna ihan OK ja riittävä. Kulutuksen suhteen sekin on samaa luokkaa kuin hirsiseinä vs. saman vahvuinen mineraalivillaeriste. - Äiti_pese_miunkalsarit
Sinulle# laatikon terävin veitsi#, haluan kertoa sen tosiasian, että NYT ON SAATAVANA hirsitaloja lisäeristettyinä. Jokainen tietää lämmityskustannuseron, perusmallin ja lisäeristetyn välillä. Poistuvalla ilmalla lämmitetään sisään tulevaa kylmää ilmaa, et kai todella usko noita juttuja. Olohuoneesta puhaltaa, makuuhuoneesta puhaltaa, vessasta imee, pesuhuoneesta imee, vaatehuoneesta imee. Mutta lämmityskulut pysyvät samana.
Hyvä asia: Ilma on raikas, kakkosasennossa, jos katkaisija on poissaoloasennossa en huomaa sisäilmassa yhtään eroa. aikaisempaan painovoimaiseen. Laita mökkiisi vaikka kattolämmitys sähköllä jos sinua huvittaa, mutta älä jauha pastaa.
- eristeeristää
hirsitalon kokonaiskulutus on n.puolet isompi kuin eristetyn talon, vertailua tehty 100m2 ja 150m2 kokoisissa villa sekä hirsitönöissä. eli puolet kuluttaa enemmän ne 4 seinää jossa ei ole villaa eristeenä. ne puheet on potaskaa missä sanotaan ettei seinistä kulu energiaa hukkaa kuin 20%.
- 93449e
Ei hirttä tännekkään jos kulutus on tuota luokkaa, Ellei sitten eristä sitä 100mm villalla
- ikivanha432
100m2/ 150m2 taloissa tehdyt vertailut kertovat mitä?? Pelkät neliöt, eivät kerro seinäpinta-alaa. esim 100m2 talo, 10mx10m =40m seinää, sama ala, 1mx100m= 202m seinää.. miettikää sitä. Talon on oltava mahdollisimman neliö, että seinäala olisi mahdollisimman pieni.
- saneraaus99
tuskinpa kenelläkään ole 1mx100m taloa. eiköhän kaikki jo tiedä mikä talo kuluttaa ilman laskujakin.
- panen_paremmaksi
Talon pitää olla pallonmuotoinen.
Iso rakennus voi olla puolipallokin, koska lämmönhukka lattian keskialueelta maaperään on pientä.
- TiiviitNurkat
Hirsitaloja saa lisäeristystoimituksella, jolloin saat olla varma lämpöisyydestä. Lukekaa testejä, katsokaa mikä on kustannusvaikutus, tehkää päätös.
- YlpeäIskä
Tiiviyden ja lämmön saa vai lisäeristyksellä. Myös kunnolliset ikkunat ja ovet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445299Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243460Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992870Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui582686- 1732365
- 252157
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271899Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661865Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161401