Siis saako kuka tahansa lähteä ajamaan taksia ilman mitään taksilupaa, eikä kuljettajankaan tarvitse suorittaa mitään kurssia, niinkö? Saako taksiautona olla minkälainen kottero tahansa, vaikka mopoauto?
Mitä mieltä tässä kaikessa on? Kuka tästä hyötyy?
Itse ajoin Helsingin taksia n. 10 vuotta sitten. Jo silloin tuntui, että kuljettajan ajoluvan sai liian helposti. Entä nyt sitten kun kaikki vapautuu. Kuinka ihmeessä asiakkaat enää pääsevät haluamiinsa osoitteisiin?
Mitä tarkoittaa taksiluvan vapautuminen?
24
1454
Vastaukset
- silläviisiin
Kurssia ei tarvitse käydä, mutta taksinkuljettajan täytyy koe edelleen läpäistä.
Asiakkaat pääsevät haluamiinsa osoitteisiin neuvomalla taksinkuljettajaa tai lukemalla hänelle
karttaa tai navigaattoria, niin kuin tähänkin asti.- myös.mopolla
Entä saako asiakkaan viedä vaikka lentokentälle mopoautolla?
- polje_polje
myös.mopolla kirjoitti:
Entä saako asiakkaan viedä vaikka lentokentälle mopoautolla?
Vaikka riksalla painaisit menemään.
- ggrgrg
Vaatiiko laki laitteeseen jonkun moottorin ? Kelpaako fillaritaxi ?
- reppuselässä
Kelpaa, vaikka kottikärryt jos asiakas maksaa kyydistä.
- Goooooooooglettelija
https://www.trafi.fi/tieliikenne/ammattiliikenne/liikenneluvat_trafiin/taksiyrittajat
Googlettamalla saa asioista paremmpin selkoa...... - Dullahtaxi
Eli 1.7 lupahakemus toiminimi abdullah ajolupa ja eikus radalle :)
- sellaista.menoa
Ajokortti ja muodollinen tutkinto, siinä kaikki. Autoonkaan ei tarvita taksamittaria, jos hinta sovitaan matkan alussa. Taksivaloa ei tarvitse, jos ei halua roikkua taksitolpilla. Verojakaan ei kai tarvitse maksaa, jos ei halua.
- kumpi_tapa
Niin, kysyykö kuski aina matkan alussa, että haluatko maksaa kuitillisena, vai ilman kuittia? Noinhan se menee, jos mitään taksamittareitakaan ei tarvita.
- pelkkää_tuloa
kumpi_tapa kirjoitti:
Niin, kysyykö kuski aina matkan alussa, että haluatko maksaa kuitillisena, vai ilman kuittia? Noinhan se menee, jos mitään taksamittareitakaan ei tarvita.
Ei tarvitse kysyä kun hinta on euron kilometri kuitilla tai ilman. Kuski
itse päättää mitä ilmoittaa verotukseen. Eli ei paljon mitään. - hyvä_hyvä
pelkkää_tuloa kirjoitti:
Ei tarvitse kysyä kun hinta on euron kilometri kuitilla tai ilman. Kuski
itse päättää mitä ilmoittaa verotukseen. Eli ei paljon mitään.Siis hallintarekisteribisnestä, eli ilman kuittia.
- rahhoo_tulloo
hyvä_hyvä kirjoitti:
Siis hallintarekisteribisnestä, eli ilman kuittia.
Juuri näin. Voit tietysti pitää kahta maksupäätettä kuitillista ja omalle
tilille meneviä maksuja varten. Kysyy vain ensin tarviiko asiakas kuitin,
niin sen perusteella valitsee maksupäätteen. Suurin osa ei kuittia ota,
joten rahat eikun omalle tilille. Antaa vielä vähän alennusta, niin tulee
seuraavankin kerran. - pakko.yrittää
rahhoo_tulloo kirjoitti:
Juuri näin. Voit tietysti pitää kahta maksupäätettä kuitillista ja omalle
tilille meneviä maksuja varten. Kysyy vain ensin tarviiko asiakas kuitin,
niin sen perusteella valitsee maksupäätteen. Suurin osa ei kuittia ota,
joten rahat eikun omalle tilille. Antaa vielä vähän alennusta, niin tulee
seuraavankin kerran.Ajattelin lisätä palveluun ilmaiset kaljat ja lonkerot, yksi per 5 km.
Muutama, n.s. tenunenätuttuni, jankuttaa koko ajan samaa että alkaa ajamaan omaa taksiaan. Minulla ei ole mitään sitä vastaan mutta kun ei mene jakeluun että taksiliite pitää olla. Ei siis riitä että taksikurssi on " melkein " käyty. Vai että mopoautotaksi? Kuka on niin itsetuhohaluinen että sellaisen kyytiin lähtee? Saako kuljettaja olla 15.v. moottoripää? Tieliikenne, säännöt, aluetuntemus, palvelu. Paljonko 15.v. mopoautotaksikuljettaja niistä tietää? Useat asiakkaat ovat kysyneet " miten taksiala tulee muuttumaan? " Olen vastannut että tulette huomaamaan kun palvelu loppuu. Virkavallan on myös valmistauduttava erimielisyyksien ratkontaan. Muutenkin koko taksitouhu menee alas päin kuin lehmän häntä. Että lisää asenne- ja ajatteluvammaisia alalle. Virkavallan ja m.m. taksitarkastajien työt lisääntyy. Kuten Trampas aikoinaan sanoi. " Ei hyvältä näytä. "
- kännissä_tehty
Tätähän berberi ja sipilä halusivat. Uudessa laissa lukee mm. että
taksamittari ei ole pakollinen, jos hinta kerrotaan asiakkaalle
etukäteen esim. euro per km. Tämä tarkoittaa suomeksi, pistä
rahat omaan taskuusi. Tässähän päättäjät haluavat edistää
pimeää toimintaa. - lukkkkkk
kännissä_tehty kirjoitti:
Tätähän berberi ja sipilä halusivat. Uudessa laissa lukee mm. että
taksamittari ei ole pakollinen, jos hinta kerrotaan asiakkaalle
etukäteen esim. euro per km. Tämä tarkoittaa suomeksi, pistä
rahat omaan taskuusi. Tässähän päättäjät haluavat edistää
pimeää toimintaa.Taksamittari ei ole pakollinen , jos hinnoittelu ei perustu matkan tai ajan mittaamiseen. Eli 1€/km ilmoitus ei ole laillinen.
- eurolla_mennään
lukkkkkk kirjoitti:
Taksamittari ei ole pakollinen , jos hinnoittelu ei perustu matkan tai ajan mittaamiseen. Eli 1€/km ilmoitus ei ole laillinen.
No nyt en ymmärrä. Euro per kilometri perustuu matkan mittaamiseen.
Eli 10 km. maksaa 10 euroa. 20 km. maksaa 20 euroa. jne. Uudessa
laissahan hinta tai sen määräytyminen on kerrottava etukäteen. - taksi_sirkus
lukkkkkk kirjoitti:
Taksamittari ei ole pakollinen , jos hinnoittelu ei perustu matkan tai ajan mittaamiseen. Eli 1€/km ilmoitus ei ole laillinen.
Mikä sitten on laillinen, kun hinta täytyy näkyä auton lasissa jos ajat
ilman taksamittaria. Mittarilla ajaessa täytyy silti ennen matkan
alkua kertoa sen määräytymisperusteet. Turha tehdä tästäkin liian
vaikeaa, koska sirkus on tiedossa muutenkin.
- Nicetaxi
Kuski kuin kuski, niin aina saa naista. Tämähän on naisille pelastus.
- mee_too_
Entäs miestä?
- black_taxi
Sehän tarkoittaa sitä, että alalle tulee kuskeja, joiden ikä selviää hampaista
jos niitä on, sekä rikosrekisteri on eu,n ulkopuolella käsivarren mittainen.
Taksi on normaali auto, normaalein vakuutuksin, ilman taksamittaria(sallittu)
sekä kuski täysin ummikko. Sanot osoitteen, kuski sanoo hinnan tai mumisee
jotain. Yleensä pääsee perille, välillä ollaan ihan väärässä paikassa ja hinta
nousee, eli normaali Afrikan taksi.- Huomaaero
Eihän kuljettajavaatimukset helpotu, päin vastoin. Koe ja paikallistuntemus pitää suorittaa suomeksi tai rjotsiksi. Taksin OMISTAMINEN vapautuu.
- pitsa_taksi
Huomaaero kirjoitti:
Eihän kuljettajavaatimukset helpotu, päin vastoin. Koe ja paikallistuntemus pitää suorittaa suomeksi tai rjotsiksi. Taksin OMISTAMINEN vapautuu.
Itse käsitin, että black taksi meinaisi alalle tulevan pimeää toimintaa
niin kuin varmaan tuleekin. Näitä ei tosin onneksi tule keskuksesta
tilattaessa. Voihan pitsafirmakin ajaa taksia tilausten välissä, taksi
tilataan samasta numerosta kuin pitsa.
- Kyytikiito
Tästä selvillä Elinkweinoministeri Mika Lintilä...
Hän osaa kertoa kaiken taksialasta, on perehtynyt alaan.
Paskat siitä mitään tiedä eikä ota kantaa kenekään yrittäjän tuloihin.
Sielaa ympärimaailmaa ja omassa maassakin asiat täysin perseellään.
saatika oman kuljettajansa kanssa asiat solmussa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin262316Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee232006Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1051414- 761259
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1351126Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71038- 641006
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10914- 102857
Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.69850