Epärytmiin salsaaminen?

epärytmsalsastakateissa

Epärytmiin siitä ja tästä on väitelty iät ja ajat, mutta epärytmiin salsaamisesta ei ole vielä kertaakaan keskusteltu. Johtuuko se mielestänne siitä, että epärytmiin salsaamista ei ole kokeiltu vai siitä, ettei se ole salsateknillisesti tarkasteltuna edes mahdollista salsaaminen epärytmiin?

13

530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiperäkysymys

      Tätä kysymystä täytyykin näköjään pohtia oikein ajan kanssa, koska aiheesta ei ole laadittu tutkielmia. Tarkistin nimittäin asian, ennen kuin avasin aiheesta keskustelun. Itse olen aina ollut sitä mieltä, että mikään lattari ei tunnu lattarilta epärytmissä. Tämä ei kuitenkaan välttämättä merkitse sitä, että olisin ollut oikeassa. Mutta ajateltuani asiaa salsan kannalta katsoen, en oikeastaan pystynyt edes itselleni selittämään, mitä tai millaista olisi salsan tanssiminen epärytmiin. Monessa muussa tanssissahan pitää rytmiin tanssiminen viedä niin pitkälle, että tanssitaan tietyllä iskulla oikealla askeleella jo intron lopussa, että ei lähdetä heti vartsin ensimmäisellä väärällä askeleella, jolloin koreografia menee viimeistään ensimmäisen kertsin kohdalla päin honkia eli esimerkiksi breikki tulee ennen kertsin loppua tai kertsin lopun jälkeen.

      • AskelAskeleelle

        "tanssitaan tietyllä iskulla oikealla askeleella jo intron lopussa, että ei lähdetä heti vartsin ensimmäisellä väärällä askeleella, jolloin koreografia menee viimeistään ensimmäisen kertsin kohdalla päin honkia eli esimerkiksi breikki tulee ennen kertsin loppua tai kertsin lopun jälkeen."

        Siis ymmärsinkö oikein.
        Jos lähdet intron aikana liikkeele, et pysty tanssiin koreografiaasi?
        Et saa breikkiä osuun säkeen loppuun.
        Jos kuuntelen radioo, vaihdan kanavaa ja alan kunteleein kesken kappaleen minulle täysin outoa kappaletta.
        Minä ennustan siitä lähes poikkeusetta jo edellisellä tahdilla säkeen lopun.
        Eli esim. valssilla. Jos haluan säkeen vimeisen tahdin aloittaa oikealla ja toiseksi viimeinen tahti on jo aloteetu oikealla jalalla.
        Pistät vaan meneen yhden "chace" askeleen ja lähdet taas viimeiseen tahtiin oikealla jalalla.
        Vielä helpompaa on koreografian osuminen on muilla tanssilajeilla. Heität vain jonkun ylimääräisen kuvion,kaks kolme, väliiin ja aina osuu beikit kohdalleen.

        Enemmän haastetta antaa joku ennestään tuntematon kappale, jonka melodiaa arvailet. Olet varma että seuraava tahti täytyy ottaa neljällä nopeella ja melodiassa tähän tahtiin tuleekin vain yksi sointu.
        Säveltäjien oikkuja ei voi ennustaa. Säkeen vaihdot voi.


      • paritanssiaiheena
        AskelAskeleelle kirjoitti:

        "tanssitaan tietyllä iskulla oikealla askeleella jo intron lopussa, että ei lähdetä heti vartsin ensimmäisellä väärällä askeleella, jolloin koreografia menee viimeistään ensimmäisen kertsin kohdalla päin honkia eli esimerkiksi breikki tulee ennen kertsin loppua tai kertsin lopun jälkeen."

        Siis ymmärsinkö oikein.
        Jos lähdet intron aikana liikkeele, et pysty tanssiin koreografiaasi?
        Et saa breikkiä osuun säkeen loppuun.
        Jos kuuntelen radioo, vaihdan kanavaa ja alan kunteleein kesken kappaleen minulle täysin outoa kappaletta.
        Minä ennustan siitä lähes poikkeusetta jo edellisellä tahdilla säkeen lopun.
        Eli esim. valssilla. Jos haluan säkeen vimeisen tahdin aloittaa oikealla ja toiseksi viimeinen tahti on jo aloteetu oikealla jalalla.
        Pistät vaan meneen yhden "chace" askeleen ja lähdet taas viimeiseen tahtiin oikealla jalalla.
        Vielä helpompaa on koreografian osuminen on muilla tanssilajeilla. Heität vain jonkun ylimääräisen kuvion,kaks kolme, väliiin ja aina osuu beikit kohdalleen.

        Enemmän haastetta antaa joku ennestään tuntematon kappale, jonka melodiaa arvailet. Olet varma että seuraava tahti täytyy ottaa neljällä nopeella ja melodiassa tähän tahtiin tuleekin vain yksi sointu.
        Säveltäjien oikkuja ei voi ennustaa. Säkeen vaihdot voi.

        Kysymys on siis paritanssista, mikä olisi pitänyt mainita. Tottakai systeemilläsi pärjää, jos tanssii soolotanssia ja ainoastaan raahaa seuraajaa rekvisiitanomaisesti mukana.


      • AskelAskeleelle
        paritanssiaiheena kirjoitti:

        Kysymys on siis paritanssista, mikä olisi pitänyt mainita. Tottakai systeemilläsi pärjää, jos tanssii soolotanssia ja ainoastaan raahaa seuraajaa rekvisiitanomaisesti mukana.

        Tanssilavoilla pärjää.
        Etkö ole koskaan käynyt? Sielä on osaavia naisia rivissä mistä valita.
        Ei tarvi ketään "raahata" perässään.


      • taitavaeikerskailisi
        AskelAskeleelle kirjoitti:

        Tanssilavoilla pärjää.
        Etkö ole koskaan käynyt? Sielä on osaavia naisia rivissä mistä valita.
        Ei tarvi ketään "raahata" perässään.

        Varmasti toisetkin ovat ihmetelleet sitä, miksi sinulle tulee pakonomainen tarve kerskailla tanssitaidoillasi ja niillä saavuttamillasi naisvalloituksillasi joka kerta, kun koet jääneesi tanssiteknillisessä väittelyssä alakynteen?


      • AskelAskeleelle
        taitavaeikerskailisi kirjoitti:

        Varmasti toisetkin ovat ihmetelleet sitä, miksi sinulle tulee pakonomainen tarve kerskailla tanssitaidoillasi ja niillä saavuttamillasi naisvalloituksillasi joka kerta, kun koet jääneesi tanssiteknillisessä väittelyssä alakynteen?

        Naisten tanssitaitoa tossa kehuin, ehkä koe jääneeni tanssiteknillisessä väitteltssä alakynteen.
        Vaikka tiedänkin ettei kolmijakoisen musiikin tanssitermeihin kuulukkaan "chaseita," vaan näille puolet nopeimmille askeleille on annettu eri nimi.
        Jos mielestäsii jäin alakynteen tanssiteknillisesti.
        Voisitko hiukan avata.


      • klassinennelekytävuottan
        AskelAskeleelle kirjoitti:

        Naisten tanssitaitoa tossa kehuin, ehkä koe jääneeni tanssiteknillisessä väitteltssä alakynteen.
        Vaikka tiedänkin ettei kolmijakoisen musiikin tanssitermeihin kuulukkaan "chaseita," vaan näille puolet nopeimmille askeleille on annettu eri nimi.
        Jos mielestäsii jäin alakynteen tanssiteknillisesti.
        Voisitko hiukan avata.

        Aloit vihjailla, että meistä kahdesta se olet sinä, kun on jopa jonkin verran enemmän näitä tanssihommia tehnyt. Omasta puolesta voin vakuuttaa, että olen ollut muittenkin kuin tanssihommien "ammatti"miesten kanssa sen verran tekemisissä, että siinä vaiheessa, kun he kokevat jäävänsä alojensa väittelyssä alakynsiin, niin aina tulee näin, että: älä sinä poika tule minua tänne neuvomaan, koska minä olen sentään tehnyt yli nelekytävuottanäitähommia! Se on todellisuudessa armon anomus, vaikka kuulostaakin oppipojan korvissa hyvin vakuuttavalta.

        Tässä väittelyssä tilanteesi poikkesi em alojen "ammatti"miesten tilanteesta kahdella tavalla: nimittäin ensinnäkin muotoilit "nelekytävuottanäitähommia" hieman eri tavalla etkä toisaalta joutunut kaivamaan kuvettasi toisin kuin nuo edellä mainitut muitten hommien "ammatti"miehet.


    • SalsanAskelIskulle

      "Epärytmiin siitä ja tästä on väitelty iät ja ajat, mutta epärytmiin salsaamisesta ei ole vielä kertaakaan keskusteltu. Johtuuko se mielestänne siitä, että epärytmiin salsaamista ei ole kokeiltu vai siitä, ettei se ole salsateknillisesti tarkasteltuna edes mahdollista salsaaminen epärytmiin"

      Hyvä aloitus.
      Periaateessa epärytmiin on mahdotonta tanssia salsaa.
      Ainakin vierestä on vaikea seurata.
      Ehkä seuraaja huomaa? Tähän olis seuraajat parempia vastaan.
      Miksikö mahdotonta sivusta seurata.
      Nämä nopeet nuotit 1/8 ja 1/16 osia soittajat suoltaa jatkuvasti.
      Eli, ajoitat askeleesi miten hyvänsä. Aina askel osuu jollekin nuotille, tai ainakin niin lähelle ettei silmä erota osuuko vai meneekö se päin persettä.

      • unohdetaansipsuttelut

        Tämähän tarkoittaisi käytännössä sitä, että salsa on paljon helpompaa kuin cha chaa, jota etenkin miehetkin tanssivat aina antaumuksella, vaikka siinä onkin hyvin tärkeätä olla oikeassa rytmissä myös orkesterin kanssa.

        Tuollainen oikeassa rytmissä kestämisen vaatimus on varmasti hyvin stressaavaa monille miehille, vaikka heistä luultavasti tuntuukin cha chaan alkaessa soimaan todella hyvältä idealta hakea joku hemaiseva daami parketille. Todennäköistä on, että jos setin ensimmäinen cha cha on kuin onkin onnistuttu pysymään daamin ja orkesterin kanssa rytmissä, niin viimeistään setin toisen cha chan puolivälissä vielä rytmissä pysyneistä miehistä huomattava osa kokee niin suuria rytmissäpysymisen paineita, että ovat melkeinpä hermoraunioita. Salsassa tätä ongelmaa ei varmasti kenellekään heistäkään tulisi vienti olisi rentoa ja jopa melko huoletontakin.


      • vähänaskeliavaikeuttaa
        unohdetaansipsuttelut kirjoitti:

        Tämähän tarkoittaisi käytännössä sitä, että salsa on paljon helpompaa kuin cha chaa, jota etenkin miehetkin tanssivat aina antaumuksella, vaikka siinä onkin hyvin tärkeätä olla oikeassa rytmissä myös orkesterin kanssa.

        Tuollainen oikeassa rytmissä kestämisen vaatimus on varmasti hyvin stressaavaa monille miehille, vaikka heistä luultavasti tuntuukin cha chaan alkaessa soimaan todella hyvältä idealta hakea joku hemaiseva daami parketille. Todennäköistä on, että jos setin ensimmäinen cha cha on kuin onkin onnistuttu pysymään daamin ja orkesterin kanssa rytmissä, niin viimeistään setin toisen cha chan puolivälissä vielä rytmissä pysyneistä miehistä huomattava osa kokee niin suuria rytmissäpysymisen paineita, että ovat melkeinpä hermoraunioita. Salsassa tätä ongelmaa ei varmasti kenellekään heistäkään tulisi vienti olisi rentoa ja jopa melko huoletontakin.

        Tanssin vaikeus edes oppimismielessä ei välttämättä tule sitä kautta, että jossain tanssissa on enemmän askeleita kui jossain toisessa. Eräs esimerkkihän tästä on rumba, jossa on vähemmän askeleita kuin cha chaassa ja monessa muusskain tanssissa ja silti rumbaa pidetään sekä kymppi- että lavatansseista kaikkein vaikeimpana oppiakin. Eli tässä mielessä salsa, joka on vielä helpompaa kuin cha cha on kyllä ansainnut paikkansa myönnettäväksi lavatanssien sarjaan.


      • sisäänheittolajisalsa
        vähänaskeliavaikeuttaa kirjoitti:

        Tanssin vaikeus edes oppimismielessä ei välttämättä tule sitä kautta, että jossain tanssissa on enemmän askeleita kui jossain toisessa. Eräs esimerkkihän tästä on rumba, jossa on vähemmän askeleita kuin cha chaassa ja monessa muusskain tanssissa ja silti rumbaa pidetään sekä kymppi- että lavatansseista kaikkein vaikeimpana oppiakin. Eli tässä mielessä salsa, joka on vielä helpompaa kuin cha cha on kyllä ansainnut paikkansa myönnettäväksi lavatanssien sarjaan.

        Eikä sekään, että jossain tanssissa on yhtä monta askelta kuin jossain toisessa tanssissa, tarkoita sitä, että molemmat olisivat yhtä vaikeita oppiakin. Nimittäin tanssissa, jota pidetään kaikkein vaikeimpana oppiakin nimittäin rumbassa on yhtä monta askelta kuin salsassa. Ja kuitenkin salsaa pidetään sitä kokeilleitten ja opetelleitten keskuudessa kaikkein helpoimpana tanssina oppia. Miksi siis tehdä lavatanssiasioista sen vaikeampia kuin ne todellisuudessa ovat ja estää lavatansseista toistaiseksi ainoastaan alustavasti kiinnostuneilta helppo pääsyreitti lavatanssimaailmaan salsojen kautta?


      • Sisääntulo
        sisäänheittolajisalsa kirjoitti:

        Eikä sekään, että jossain tanssissa on yhtä monta askelta kuin jossain toisessa tanssissa, tarkoita sitä, että molemmat olisivat yhtä vaikeita oppiakin. Nimittäin tanssissa, jota pidetään kaikkein vaikeimpana oppiakin nimittäin rumbassa on yhtä monta askelta kuin salsassa. Ja kuitenkin salsaa pidetään sitä kokeilleitten ja opetelleitten keskuudessa kaikkein helpoimpana tanssina oppia. Miksi siis tehdä lavatanssiasioista sen vaikeampia kuin ne todellisuudessa ovat ja estää lavatansseista toistaiseksi ainoastaan alustavasti kiinnostuneilta helppo pääsyreitti lavatanssimaailmaan salsojen kautta?

        Salsan vientitekniikka saattaa tehdä siitä helposti opittavan naisille. Perusaskel on varmasti helpompi oppia kuin rumbassa tai cha chassaa välttävälle tasolle. Keski- ja vaativimmilla tasoilla salsaan tulee ihan riittävästi haasteita. Osaavan salsaparin tanssi on aivan toisennäköistä aloitteleviin verrattuna, mutta ei se lajinomaisuus näy selkeästi lavoilla muissakaan tansseissa kuin parhaimmilla. Salsa tuskin on se paras sisäänheittolaji, koska vain pieni osa musiikista tukee sitä.

        Helpoimpia ovat tanhulajit (jenkka, masurkka, polkka), ne saattaa oppia muutamassa tunnissa tasolle, jota ei tarvitse lavoja varten erityisemmin lisäkehittää. Mutta ei nämäkään optimaalisia aloituslajeja.

        Minulle on usein sanottu foxtrottia (vakiotanssien) vaikeimmaksi, Se on kuitenkin aivan eri laji kuin lavojen tyypillinen vaihtoaskelfoksi.

        Lavoille voi tulla osaamatta alkuun mitään, riippuu sitten omasta aktiivisuudesta kuinka paljon ja mihin on valmis itseään kehittämään.


      • polkkaeiolehelpottunut
        Sisääntulo kirjoitti:

        Salsan vientitekniikka saattaa tehdä siitä helposti opittavan naisille. Perusaskel on varmasti helpompi oppia kuin rumbassa tai cha chassaa välttävälle tasolle. Keski- ja vaativimmilla tasoilla salsaan tulee ihan riittävästi haasteita. Osaavan salsaparin tanssi on aivan toisennäköistä aloitteleviin verrattuna, mutta ei se lajinomaisuus näy selkeästi lavoilla muissakaan tansseissa kuin parhaimmilla. Salsa tuskin on se paras sisäänheittolaji, koska vain pieni osa musiikista tukee sitä.

        Helpoimpia ovat tanhulajit (jenkka, masurkka, polkka), ne saattaa oppia muutamassa tunnissa tasolle, jota ei tarvitse lavoja varten erityisemmin lisäkehittää. Mutta ei nämäkään optimaalisia aloituslajeja.

        Minulle on usein sanottu foxtrottia (vakiotanssien) vaikeimmaksi, Se on kuitenkin aivan eri laji kuin lavojen tyypillinen vaihtoaskelfoksi.

        Lavoille voi tulla osaamatta alkuun mitään, riippuu sitten omasta aktiivisuudesta kuinka paljon ja mihin on valmis itseään kehittämään.

        Minusta varsinkaan polkkataitoprofessionalistien on ensin ammuttuaan itsiään niin isolla tanssitaitotykillä omiin jalkoihinsa, että juuri kukaan ei enää polkkaa harrasta, alkaa selittämään, että ei se polkka sittenkään ole niin vaikeaa kuin väitimme. Polkka on yhä tasan yhtä vaikeaa niin kuin siitä on ennen naurettavankin helpon salsan aloittamaa somevalloitusta polkkataitoprofessionalistien toimista antaumuksella kirjoitettukin kaikkien mahdollisten ja aivan mahdottomienkin tanssitaitovaikeusasteitten kuningaslajina. Ihmiset eivät kertakaikkiaan halua edes tanssihuumorimielessä kokea näin vaikeata lajia, mikä näkyy silmittömänä tanssiyleisökatona parketilta joka kerta, kun polkkaa aletaan soittaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      333
      3739
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1448
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1270
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1254
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1211
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe