Murre särähtä korvaan!

rasahtaapahasti

Olympialaisissakin murevänkääjä komentaattoreita.

14

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katthleija

      Minun piti ihan googlesta katsoa mistä päin Sami Jauhojärvi on kotoisin kun en tunnistanut hänen murrettaan varmasti. Arvasin että jostain pohojosesta on kottoisin niinku olikin.
      Siinä on asiantunteva kommentaattori.

    • flegmaatti

      Ei haithaa ainakha minhuu! Meniköhän sinne päinkään?

      Jauhiksella se on luontevaa eikä hän pyri sillä korostamaan mitään.
      Muita en ole huomannutkaan.

    • kirjakieli

      Räsähtää korvaan mönkerrykset!

      • Murteet ovat meidän ominta kulttuuriamme!
        Meneppä Lontooseen ja varsinkin eri kaupunginosiin niin jos edes tajuat mitä murteet ovat niin siellä sen vasta tajuat?

        Kyllä Helsingissä sentään suomenkielellä saa asiansa hoidettua.
        Ja mikähän se on aloittajan kotikieli ja murre?

        Jauhojärvi on todella asiallinen ja lapinpoika puhuu omaa murrettaan.
        Kaiketi se aloittajan ongelma onkin jossain suuremassa ongelmassa,kuin Sami Jauhojärven kommentoinnissa? Nyt hieman nypii tämä asiattomuus keskustelupalstalla???


    • murrehullu

      Voiko joku olla murteita vastaan?
      Murteet rikastuttavat kieltämme. Olen aivan innoissani matkustaessani sellaiselle murrealueelle jossa voi vielä kuulla aidosti ja rehellisesti omalla murteellansa puhuvia ihmisiä.
      Ihailen nuoria jotka eivät edes yritä muunnella puhettansa kirjakielen kaavoinin, mutta en voi ymmärtää julkisuudessa esiintyviä, ns. lausunnon antajia joiden joka ntoinen sanao on "niinku" !
      Murteet kunniaan ja käyttöön kirjoitettaessakin, mikäli vähänkin osaatte toistaa puheen tyylin kirjoittaen.!

    • sesiittä

      Haastatteluissa kiekkoilijoilla on myös oma tyylinsä. Puhe tulee nopealla tahdilla monotonisesti. Kaikilla ei ole luonnostaan kyky nopeaan paukutukseen, silloin pitää käyttää täytesanoja,, ja ja ja ja, se se se se,,näillä mennään ja katsotaan mihin se riittää"...

    • eijulkisesti

      Murteet perseestä. Mongertakoon himassa!

      • jjoutava

        Haist siinä, murre on aina paikallaan se on aitoa ihmistä ja aina ymmärrettävää. Lue Raumalaista kieltä niin opit ymmärtämään niinko minä kun luin kaksiosaisen Raumalaisen Jaarittajan kirjan, ja se oli peräti kootut teokset. Kuka piru hän kirjoittaja olikaan ?


      • samaseki

        eijulkisestille
        Kuule ei himassakaan mitään kirjakieltä ole.


      • jjoutava kirjoitti:

        Haist siinä, murre on aina paikallaan se on aitoa ihmistä ja aina ymmärrettävää. Lue Raumalaista kieltä niin opit ymmärtämään niinko minä kun luin kaksiosaisen Raumalaisen Jaarittajan kirjan, ja se oli peräti kootut teokset. Kuka piru hän kirjoittaja olikaan ?

        Nortamohan tuo oli. Kyse on Rauman giälest, ei murtest ollenkaan.


    • isoäiti_

      Ei särähdä ei , murteet ovat rikkautta, kuten tuolla joku kirjoittikin.

      Islannissa kuuntelin jutustelua naapuripöydästä, mikä kuulosti tutulta
      ja samalla vieraalta - raumalaista oli.
      Vihdoin avasin suuni kertoen naapureille miten mukava on kuulla tuttua murretta.
      - Vai murretta, enkö muka tiedä ettei Raumalla puhuta murretta vaan rauman giält.
      Siinä sain oppitunnin ja mukavilta ihmisiltä sainkin..
      Tarinaa riitti, hauskaa oli ja kutsuja pitsikaupunkiin saimme, kun kerroin käväisseeni Raumalla kerran pikaisesti näyttelytöitäni noutamassa joskus
      kauan sitten.

      Rakkaita terveisiä Rauman flikoil ja gosseil. mielessä ootte.

    • heikki-eveliina

      Stadin slangikin on murretta jotenkas pysyköön ar vostelija itse himassa!

      • möngerrähimassasi

        Vaadin kirjakieltä korvan takia..


    • lacucaracha

      Kyllä entiten korvaani särähtää se ikuinen "olumppialaiset". Kuten edellinen kirjoittaja toteaa, stadin slangi on myös hyvin edustettuna ja toisaalta: kukapa meistä muutenkaan arkikielessä puhdasta kirjakieltä puhuu. Ihan kivalta se murre tuntui, monet urheilijathan ovat maaaseuydulta kotoisin, joten ...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2392
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1538
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1033
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      386
      965
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe