Olympialaisissakin murevänkääjä komentaattoreita.
Murre särähtä korvaan!
14
274
Vastaukset
- katthleija
Minun piti ihan googlesta katsoa mistä päin Sami Jauhojärvi on kotoisin kun en tunnistanut hänen murrettaan varmasti. Arvasin että jostain pohojosesta on kottoisin niinku olikin.
Siinä on asiantunteva kommentaattori. - flegmaatti
Ei haithaa ainakha minhuu! Meniköhän sinne päinkään?
Jauhiksella se on luontevaa eikä hän pyri sillä korostamaan mitään.
Muita en ole huomannutkaan. - kirjakieli
Räsähtää korvaan mönkerrykset!
Murteet ovat meidän ominta kulttuuriamme!
Meneppä Lontooseen ja varsinkin eri kaupunginosiin niin jos edes tajuat mitä murteet ovat niin siellä sen vasta tajuat?
Kyllä Helsingissä sentään suomenkielellä saa asiansa hoidettua.
Ja mikähän se on aloittajan kotikieli ja murre?
Jauhojärvi on todella asiallinen ja lapinpoika puhuu omaa murrettaan.
Kaiketi se aloittajan ongelma onkin jossain suuremassa ongelmassa,kuin Sami Jauhojärven kommentoinnissa? Nyt hieman nypii tämä asiattomuus keskustelupalstalla???
- murrehullu
Voiko joku olla murteita vastaan?
Murteet rikastuttavat kieltämme. Olen aivan innoissani matkustaessani sellaiselle murrealueelle jossa voi vielä kuulla aidosti ja rehellisesti omalla murteellansa puhuvia ihmisiä.
Ihailen nuoria jotka eivät edes yritä muunnella puhettansa kirjakielen kaavoinin, mutta en voi ymmärtää julkisuudessa esiintyviä, ns. lausunnon antajia joiden joka ntoinen sanao on "niinku" !
Murteet kunniaan ja käyttöön kirjoitettaessakin, mikäli vähänkin osaatte toistaa puheen tyylin kirjoittaen.! - sesiittä
Haastatteluissa kiekkoilijoilla on myös oma tyylinsä. Puhe tulee nopealla tahdilla monotonisesti. Kaikilla ei ole luonnostaan kyky nopeaan paukutukseen, silloin pitää käyttää täytesanoja,, ja ja ja ja, se se se se,,näillä mennään ja katsotaan mihin se riittää"...
- eijulkisesti
Murteet perseestä. Mongertakoon himassa!
- jjoutava
Haist siinä, murre on aina paikallaan se on aitoa ihmistä ja aina ymmärrettävää. Lue Raumalaista kieltä niin opit ymmärtämään niinko minä kun luin kaksiosaisen Raumalaisen Jaarittajan kirjan, ja se oli peräti kootut teokset. Kuka piru hän kirjoittaja olikaan ?
- samaseki
eijulkisestille
Kuule ei himassakaan mitään kirjakieltä ole. jjoutava kirjoitti:
Haist siinä, murre on aina paikallaan se on aitoa ihmistä ja aina ymmärrettävää. Lue Raumalaista kieltä niin opit ymmärtämään niinko minä kun luin kaksiosaisen Raumalaisen Jaarittajan kirjan, ja se oli peräti kootut teokset. Kuka piru hän kirjoittaja olikaan ?
Nortamohan tuo oli. Kyse on Rauman giälest, ei murtest ollenkaan.
- isoäiti_
Ei särähdä ei , murteet ovat rikkautta, kuten tuolla joku kirjoittikin.
Islannissa kuuntelin jutustelua naapuripöydästä, mikä kuulosti tutulta
ja samalla vieraalta - raumalaista oli.
Vihdoin avasin suuni kertoen naapureille miten mukava on kuulla tuttua murretta.
- Vai murretta, enkö muka tiedä ettei Raumalla puhuta murretta vaan rauman giält.
Siinä sain oppitunnin ja mukavilta ihmisiltä sainkin..
Tarinaa riitti, hauskaa oli ja kutsuja pitsikaupunkiin saimme, kun kerroin käväisseeni Raumalla kerran pikaisesti näyttelytöitäni noutamassa joskus
kauan sitten.
Rakkaita terveisiä Rauman flikoil ja gosseil. mielessä ootte. - heikki-eveliina
Stadin slangikin on murretta jotenkas pysyköön ar vostelija itse himassa!
- möngerrähimassasi
Vaadin kirjakieltä korvan takia..
- lacucaracha
Kyllä entiten korvaani särähtää se ikuinen "olumppialaiset". Kuten edellinen kirjoittaja toteaa, stadin slangi on myös hyvin edustettuna ja toisaalta: kukapa meistä muutenkaan arkikielessä puhdasta kirjakieltä puhuu. Ihan kivalta se murre tuntui, monet urheilijathan ovat maaaseuydulta kotoisin, joten ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792392Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1421538- 1331462
- 1581234
- 1091033
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten386965Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683