Design ja musiikki

Bengalitikku

Efter Nion innoittamana teen pitkästä aikaa aloituksen.
Millaisesta design:sta pidät? Oletko halunnut jonkin tietyn esineen, millä hyvänsä? Onko jokin tuote, mitä et missään tapauksessa halua? Vai onko ihan sama, mitä, kuka, millainen?
Olen tavattoman ylpeä, jos jossain ulkolaisessa sisustuslehdessä on suomalaisia tuotteita. Liian vähän on uutta millään saralla. Suomessa lämmitellään hyvillä nimillä, mutta missä on uusi muotoilu?

Ja musaa
https://youtu.be/IiZ7ux9njF0

80

1043

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maissiiii

      Suomessa on paljon arkipäivän designia.
      Itseäni kiehtoo tietysti tekstiilit ja vaatteet.
      marimekko yksi herkullinen design,
      geometrisitä reheviin ja väreissä löytyy
      vaatteissa ja tekstiileissä muutenkin.


      Onhan toki muitakin hyviä vaatemerkkejä ja suunnittelijoita.
      marimekko kävelee hyvin pitkin maailmaa.

      Marimekoissa olen kulkenut vuosikymmeniä ja niissä viehättää tietty ajattomuus, vaikka mallistot vaihtuvat vuosittain. Siinä talossa on hyviä suunnittelijoita, joiden suunnittelemat kuviot ovat kestäneet vuosikymmeniä, silti niistä saattaa yhäkin löytää tuoreutta.
      Unikkoon olen kyllästynyt...

      https://youtu.be/I1zww2Cy1Pw

      • Bengalitikku

        Marimekkoa mullakin on, mutta kodintekstiileinä jotain ja myös Artekin verhoja. Marimekon Puutarhamukeista tykkään ja Iittalan Paratiisikupeista myös. Aikoinaan kävin Marimekon Joulujuhlassa, mikä oli kiva tapahtuma.
        Mammavaatteina aikoinaan oli Mekkoja. Laitoin ne pois ja monesti jälkeenpäin on harmittanut, että miks. Ostin ne reputusmyynnistä eivätkä ne olleet mitään varsinaisia äitiysmekkoja, mutta hyvälaatuisia ja kivoja kuoseja.
        Aarnion lamppu on keittiössä. Duble bubble lamppua en halua: epäsymmetriset jätti-piipit ylösalaisin.
        Olen ihastellut Arne Jacobsenin munaa konjakinvärisenä. En varmaan antaisi kenenkään istua sillä - ihailisin vain.

        https://youtu.be/28JGHrPtoq0

        P.S. olitko Espalla?


    • ö-Öö

      Klassista

      Ei nykyisin iske Ikea-tyyli. Pitäis juu uusia mööpeliä tms. Kunnon puuta ja kunnon nahkaa. Ei ehkä muotikalusteita, mutta iätöntä. Joo, Chesterfield sohvat hiljaisessa katteluksessa.

      Aika liian usein ns. designissa ikävin puoli on just se muotoilu ja ulkoasu edellä meneminen. Kehnot materiaalit turhan yleisiä. Ei hyvin tehdyt ja hyvistä materiaaleista tehdyt jutut ole sen kalliimpia, kuin muoti-ilmiöiksi laskettavat ns. "desing-tuotteet". Elinkaari pitempi ja sopii käyttöön pitkään.

      No ei tässä Mummo Ankka linjoilla olla, ikävä tosiasia vaan on, monet ns. arvokkaat tuotteet on lähinnä ilmaa. Siis aivan ylihinnoiteltua ominaiksuuksiin nähden.


      Aina joskus jotain kehuttavakin, Aallon tai Artekin haukkuminen tylsää. Starcin sitruspuserrin. Ehkö arvokaskin desing-tuote. Mutta se oikeasti on mun mielestä hyvännäköinen ja se kaikenlisäksi toimii kuin junan vessa. Sillä tosi hyvä puristaa sitruunoita ja muita pieniä sitrushedelmiä. Täydellinen kampe. Mullakin sellanen. Ainoo kysymys, kuka hitto puristaa sitruunamehua ja dokaa sitä?

      Jaa musaa, tässäpä kaiketi sopiva.

      U2 ; Lemon:

      .http://www.u2.com/media/player/110/5

      =DW=

      • Bengalitikku

        Täytyy tunnustaa, että vanhin mukana pyörinyt kaluste on Aallon ritiläpenkki, ensin oli koivunvärinen, mutta nyt valkoiseksi värjäytyneenä. Oli muutama muukin Aalto, mutta ne ovat rantautuneet muualle.
        Tykkäisin teakista tai sentapaisesta puusta, en kirsikasta. Eilisessä ruotsalaisessa dekkarisarjassa oli joitain kauniita ajattomia 50-luvun tuoleja.

        Nykyisin uudenlaisia, mielenkiintoisia musiikkivideoita. Niinkuin tuo sun laittamas.
        Hinnat: pilvisen pimeitä. Tapiovaaran kalusteet olivat aikoinaan suhteessa edukkaampia kuin nyt uustuotantona. Nättejä nekin.

        https://youtu.be/1lpvDJnTd9M
        Nämä namut on ilmeisesti säilyneet kääreissään vuodesta, vuosikymmenistä toiseen ja samanlaisessa pussissa, isommassa?


    • Tämänpäivän laatikkomaiset sohvat, mustaa ja valkeaa, en missään tapaoksessa halua, samoin kun en halua huonekaluputkesta ja muovista tehtyjä tuoleja ja keittiöpöytiä, näyttävät halvan juottolan kalusteilta.. No, ei minun tarvitsekaan haluta, tuli hyvänä aikana ostettua huonekalut ajatuksella, ettei niitä uusita.
      Verhoja tekee joskus mieli vaihtaa, nytkin olohuoneeseen. Kyllä minä hyvälaatuisen kankaan erotan. Desingistä en tiedä yhtään mitään, katselen vaan värejä ja kuvioita, mikä simään sopii.
      Hyvä asiakas minä kangaskaupassa olen, viimeksikin myyjä halasi kun olin verhot ostanut.
      Minä olen vanhanaikainen tuolilla istutaan ja sängyssä nukutaan. Nyt mainostetaan löhöilyhuonekaluja, en tiedä, onko se desingikiä, mutta kammottava ilmaisu.

      Ihminen on typerä, raakalaudasta pistosahalla, vasaralla ja nauloilla saa pitkäikäisiä ja käyttökelposia huonekaluja, siihen vaan superlonia ja lujaa kangasta päälle. Mutta eihän se viihdy siinä, kumma juttu, pitää olla desingiä.

      • Bengalitikku

        Erehdyin Kartellin muovituoliin, kun se oli niin nätti. Se on nykyisin sellainen pinoa-tyynyt-tähän. Liian korkeat jalat. Aivan järjetön hankinta.
        Oikeastaan, kun pyöräytän langatonta tutkainta ympärillä, on eri vuosikymmeniltä kestäviä kalusteita ja joku ne on suunnitellut, muttei mikään "nimi" kaikkea. Divaanisohvaa en voi hankkia, koska se veisi liikaa tilaa.

        https://youtu.be/etqYz2LgaaA


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Erehdyin Kartellin muovituoliin, kun se oli niin nätti. Se on nykyisin sellainen pinoa-tyynyt-tähän. Liian korkeat jalat. Aivan järjetön hankinta.
        Oikeastaan, kun pyöräytän langatonta tutkainta ympärillä, on eri vuosikymmeniltä kestäviä kalusteita ja joku ne on suunnitellut, muttei mikään "nimi" kaikkea. Divaanisohvaa en voi hankkia, koska se veisi liikaa tilaa.

        https://youtu.be/etqYz2LgaaA

        Minulla on divaanikin, ja nätti, vaikka itse sen sanonkin, varmaan maailman lujimmalla huonekalukankaalla, muutaman kerran istuttu. Se oli viimeinen huonekaluhankinta, kun täytin viiskymmentä, nyt täytän 63.


    • henrjii
    • sotsie

      Juuri männäviikolla katselin designia ylen areenasta, dokumenttisarja norjalaisarkkitehtien koteja, vielä on jokunen jakso jäljellä, Knut Hjeltnesin ehtii, jos pitää kiirettä.

      • Bengalitikku

        Täytyypä tutkia miltä kanavalta. Kiitos vinkistä.


      • sotsie
        Bengalitikku kirjoitti:

        Täytyypä tutkia miltä kanavalta. Kiitos vinkistä.

        Löytyy Ylen Areena palvelusta, osiossa Lifestyle, ja netissä helpoiten googlaamalla.


    • En oikeastaan ole himoinnut mitään esinettä, niitä on vain vuosien mittaan kertynyt. Olen niitä ihmisiä jotka eivät haluaisi heittää mitään pois, antaisin kyllä mutta nuorempi sukupolvi ei halua Aallon maljakoita tai jotain kynttilänjalkoja pölyyntymään kappiinsa.
      Ainoa mitä olen oikeasti halunnut on Arabian Paratiisi astiasto, se värillisempi. Nyt sellainen on, en ole käyttänyt kertaakaan, kaapissa ovat varmaan siihen asti kunnes jälkikasvu päättää mitä niille pitäisi tehdä.

      • mimmimum-..mi

        Suomalaista lasitavaraa ja astiastoa on minullekin kertynyt ihan liikaakin...Aaltomaljakkoa vanhaa vihreää poikani katseli ja etsi signeerausta....se on aikas arvokas...Silloin kun minulla oli sininen kausi....on Oiva Toikan Flora lasiesineitä ..kulho...iso kaadin ...laseja...Sarpanevan Kekkerit sarjaa...Pentikin teekupit..Arabian kahvikuppeja jotka ovat liian pieniä nykymakuun....Käsinmaalattuja Arabian tuoppeja.....Iittalan Festivo kynttilänjalkoja....ym. melko turhaan kaappien ja hyllyjen täytteenä...että SF..


      • kylmätotuus

        Suomalaista lasitavaraa , Arabian astioita ja seinälautasia minullakin on. Vanhimmat lasiesineet ovat äitini ja isäni kihlajais-ja häälahjoja 1940-luvulta.
        Suurin osa esineistä on kuitenkin 1970-luvulta. Suosikkisuunnittelijoitani ovat Tamara Aladin, Heikki Orvola, Kaj Franck ja Tauno Wirkkala.
        Tauno Wirkkalan "Ulpukka" tarjoiluvati on tarpeeksi laakea astia hedelmille.

        En ottaisi Mariskoolia, jos ei ole pakko.
        Marimekon tuotteista en ole koskaan erityisemmin pitänyt.
        Ainoat omistamani Marimekon tuotteet ovat kylpypyyhkeet, jotka olen saanut lahjaksi.

        Täytyy myöntää, että olen aivan pihalla nykyisistä suomalaisista design tuotteista.

        Musiikiksi Chisua.

        https://www.youtube.com/watch?v=QcsSlCnaPpo


      • Bengalitikku

        Nuo mainitsemiesi suunnittelijoiden tuotteet ovat nykyisin keräiltyjä.
        Olen joskus käynyt Riihimäen lasimuseossa katselemassa vanhoja taide- ja käyttölasiesineitä. Monia tehtaita on ollut ja useimmat lopetettu. Muovi taisi
        tehdä tekosensa?


      • Bengalitikku
        mimmimum-..mi kirjoitti:

        Suomalaista lasitavaraa ja astiastoa on minullekin kertynyt ihan liikaakin...Aaltomaljakkoa vanhaa vihreää poikani katseli ja etsi signeerausta....se on aikas arvokas...Silloin kun minulla oli sininen kausi....on Oiva Toikan Flora lasiesineitä ..kulho...iso kaadin ...laseja...Sarpanevan Kekkerit sarjaa...Pentikin teekupit..Arabian kahvikuppeja jotka ovat liian pieniä nykymakuun....Käsinmaalattuja Arabian tuoppeja.....Iittalan Festivo kynttilänjalkoja....ym. melko turhaan kaappien ja hyllyjen täytteenä...että SF..

        Todellakin. Kahvikupit olivat paljon pienempiä aikoinaan ja silloin keitettiin
        pannukahvia. Mulla oli pieni Pehtoori, mutta keitin vedet pohjaan ja pilasin pannun. The end sille!


    • iittalan laseja on näkynyt kerääntyneen astiakaappiin käyttöastioiden joukkoon. Niistä tykkään kun ne on kestäviä. Arabiaa ei ole kun olen ostanut paikallista, Rörstrandia, Högnäsiä tai Gustavsbergiä käyttöastioiksi ja paremmaksi pöytäkalustoksi myös. Laatu/hintasuhde on minulle ratkaiseva tekijä ostohetkellä, ei brändit tai designit.

      • Bengalitikku

        Bodan lasia olen löytänyt kirpparilta. Vastannee Iittalan lasia. Olen joskus vuosia sitten hipuloinut niitä Tukholmassa NK:ssa tai Pubissa.
        Veikkaan, ettei täällä tunneta Bodaa. 50 vuotta sitten toin turkoosin tuhkakupin kotiin tuliaisena. Ihastuin väriin ja muotoon. Missähän lie?


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Bodan lasia olen löytänyt kirpparilta. Vastannee Iittalan lasia. Olen joskus vuosia sitten hipuloinut niitä Tukholmassa NK:ssa tai Pubissa.
        Veikkaan, ettei täällä tunneta Bodaa. 50 vuotta sitten toin turkoosin tuhkakupin kotiin tuliaisena. Ihastuin väriin ja muotoon. Missähän lie?

        BodaNova kuuluu Iittalakoncerniin. Etteikö vain Suomessakin myydä Iittalan myymälöissä.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Bodan lasia olen löytänyt kirpparilta. Vastannee Iittalan lasia. Olen joskus vuosia sitten hipuloinut niitä Tukholmassa NK:ssa tai Pubissa.
        Veikkaan, ettei täällä tunneta Bodaa. 50 vuotta sitten toin turkoosin tuhkakupin kotiin tuliaisena. Ihastuin väriin ja muotoon. Missähän lie?

        Minulla on Kosta Bodan jääpallo-tuikut ja olen vienyt Bodaa jopa tuliaisina ulkomaille. Voi olla jotain muutakin...ja sitten tykkään että Högnäsin lautaset ovat aivan yhtä kauniita kuin Arabian. (Sarjassa lautasia arkikäyttöön) Paremmiksi lautasiksi valitsisin Royal Copenhagenin kokoelmista. Esim. https://www.royalcopenhagen.com/Series/RoyalCopenhagenCollectibles/c/RoyalCopenhagenCollectibles
        https://www.artglassvista.se/product-zoom/7413


      • Bengalitikku

        Ihanan järjetön tuo lasimöykky. Tarkoitus? Paperipaino? Taideteos?
        Mullakin on Sarpanevan Festivoja, kuten aika monella. Muutamassa on signeeraus. Tarttiskin kaivaa ne nyt esille ja laittaa erivärisiä kynttilöitä, varsinkin kun olen kukkien kanssa nolla.
        Kuukauden päästä on pääsiäinen, enkä yhtään mämmiä ole maistanut!
        Sekin on pysyvä tuote.


      • Bengalitikku

        En muuten tiennyt, että Boda Nova kuuluu Iittalaan. Sköna Hemmetissä, Damernasissa ja Feminassa on mainoksia ollut.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        En muuten tiennyt, että Boda Nova kuuluu Iittalaan. Sköna Hemmetissä, Damernasissa ja Feminassa on mainoksia ollut.

        Meillä on tässä kylällä Iittala Outlet.
        Justiin eilen kävin siinä kääntelemässä ja katselemassa, niin näkyi olevan sellaisia merkkejä kuin Iittala, BodaNova, Rörstrand, Höganäs Keramik, Hackman, Fiskars, Arabia ...

        Kaikkia en ehtinyt kääntelemään, kun oli vain tunti aikaa kunnes laittoivat ovet lukkoon. Sitten päädyin ostamaan likalle synttärilahjaksi Arabian Muumisarjaa "Trollkarlen lila" lautasen, kulhon ja mukin, sekä Fiskarsin leikkuuveitsiä.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Ihanan järjetön tuo lasimöykky. Tarkoitus? Paperipaino? Taideteos?
        Mullakin on Sarpanevan Festivoja, kuten aika monella. Muutamassa on signeeraus. Tarttiskin kaivaa ne nyt esille ja laittaa erivärisiä kynttilöitä, varsinkin kun olen kukkien kanssa nolla.
        Kuukauden päästä on pääsiäinen, enkä yhtään mämmiä ole maistanut!
        Sekin on pysyvä tuote.

        Lasimöykky on Kosta Bodan klassikko lumipallo-tuikku
        https://kostaboda.se/serie/snowball/


      • Bengalitikku
        Tellukka kirjoitti:

        Meillä on tässä kylällä Iittala Outlet.
        Justiin eilen kävin siinä kääntelemässä ja katselemassa, niin näkyi olevan sellaisia merkkejä kuin Iittala, BodaNova, Rörstrand, Höganäs Keramik, Hackman, Fiskars, Arabia ...

        Kaikkia en ehtinyt kääntelemään, kun oli vain tunti aikaa kunnes laittoivat ovet lukkoon. Sitten päädyin ostamaan likalle synttärilahjaksi Arabian Muumisarjaa "Trollkarlen lila" lautasen, kulhon ja mukin, sekä Fiskarsin leikkuuveitsiä.

        Ystäväni osti takavuosina Muumiastioita alkuperäispakkauksissa joltain kirpparilta omaan kokoelmaansa. Tuollaiset "setit" on kivoja. Lahjaksi muutama muki on tullut myös ostettua. Ovatko muumijutut suosittuja Ruotsissa? Täällä lienevät vanhat mukit edelleen keräiltyjä.
        Jokin huutokauppahuijaus tapahtui parisen vuotta sitten.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Ystäväni osti takavuosina Muumiastioita alkuperäispakkauksissa joltain kirpparilta omaan kokoelmaansa. Tuollaiset "setit" on kivoja. Lahjaksi muutama muki on tullut myös ostettua. Ovatko muumijutut suosittuja Ruotsissa? Täällä lienevät vanhat mukit edelleen keräiltyjä.
        Jokin huutokauppahuijaus tapahtui parisen vuotta sitten.

        Vanhempi likka on keräillyt niitä Muumimukeja kauan. Ei minulla enää ole käsitystä kuinka paljon hänellä niitä jo on ja minkä kaikenlaisia. Hänelle ostan aina vain lahjakortin Iittalalle, niin saa itse ostaa, ettei tule samanlaisia.
        Nuorempi ei niinkään keräile just Muumia, mutta hän keräilee kaikkea, missä on jotain avaruusaiheista ja noissa nyt ostamissani oli.


    • pieni.sijoitus

      Ostin Tokmannilta kivan muovisen vaaleanpunaisen lävikön, maksoi vain euron.

      • Bengalitikku

        Niinpä. Tarkoituksenmukaisuus on yhtä tärkeä kuin ulkoasu.
        Vaaleanpunainen. Hmm. Hymyjä.


    • Eipä ole varaa designiin. Hyvä, hinta-laatusuhteeltaan riittää mulle . Ihan tavistavara. En halaja mitään designia. Käytän nekin eurot johonkin muuhun.

      • Bengalitikku

        Hinta-laatusuhde on hyvä kriteeri. Kestävyys.
        Isän kasarikirjahylly. En voi siitä luopua, koska se on "oikea" kirjahylly, mihin mahtuu monta metriä kirjoja. Taas tarkoituksenmukaisuus. Tuttava antoi vinkin, miten kirjoja voi hävittää, laittaa jätteisiin. Ohje oli kuin olisi sielua raasteltu.

        Åhttps://youtu.be/67tT2PbiWcI


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Hinta-laatusuhde on hyvä kriteeri. Kestävyys.
        Isän kasarikirjahylly. En voi siitä luopua, koska se on "oikea" kirjahylly, mihin mahtuu monta metriä kirjoja. Taas tarkoituksenmukaisuus. Tuttava antoi vinkin, miten kirjoja voi hävittää, laittaa jätteisiin. Ohje oli kuin olisi sielua raasteltu.

        Åhttps://youtu.be/67tT2PbiWcI

        "Bengalitikku"

        Laitahan musiikki sinne minne se kuuluu.
        Älä turhaan tee typerää kopiota fiksuista aloituksista.
        Vaikka sitten kuinkakin kadehdittuitaisi.

        H.


      • olipa.vaikea.sana
        hunksz kirjoitti:

        "Bengalitikku"

        Laitahan musiikki sinne minne se kuuluu.
        Älä turhaan tee typerää kopiota fiksuista aloituksista.
        Vaikka sitten kuinkakin kadehdittuitaisi.

        H.

        Tui tui taisi 😁


      • hunksz kirjoitti:

        "Bengalitikku"

        Laitahan musiikki sinne minne se kuuluu.
        Älä turhaan tee typerää kopiota fiksuista aloituksista.
        Vaikka sitten kuinkakin kadehdittuitaisi.

        H.

        Tellukkaki yrittää määrätä mitä kukainenkin saa kirjoittaa. Te ootte sopiva pari😆


      • siilenämää kirjoitti:

        Tellukkaki yrittää määrätä mitä kukainenkin saa kirjoittaa. Te ootte sopiva pari😆

        Tulikos kommenttisi vahingossa rekatulla nikillä tällä kertaa.
        No sattuuhan sitä ...


      • Bengalitikku

      • olipa.vaikea.sana
        Bengalitikku kirjoitti:

        Tuitui vaan ittelles.

        Laitan lohtumusaa sulle

        https://youtu.be/uO3IG-oRpis

        ????? Enpä sulle kirjottanut, turha tunkea joka väliin.


      • maissiiii

        Suomalaisessa designissa on hyvä hinta-laatusuhde.
        Se on ihan tavistavaraakin, ei sitä tarvitse halata, sitä on kaikkialla.

        Väitän, että jokaisella on kotonaan suomalaisten suunnittelijoiden suomalaisille valmistajille suunnittelemia ja valmistamia hyviä tuotteita, yleensä vain ihmiset sanovat noin vähätellen, koska eivät tiedä, että designia myydään muutenkin kuin suunnittelijan nimellä tai ovat vain tuotteita, jotka ovat päässeet design-museoon tms.

        Omassa kotona ja varsinkin työpaikoilla saattaa olla vaikka kuinka paljon kyseistä laatua. Aterimissa, astioissa, työkaluissa, paperituotteissa, koneissa, jakkaroissa ym.

        Vaikka ei haluaisi maksaa suomalaisesta designista ja haluaisi muka käyttää euronsa muuhun, niin maksaa kuitenkin, kun käy vaikka kaupoissa ja kahviloissa, laivaristeylyillä, apsilla jne sairaaloissa varsinkin. Suomi on eturivin tuottaja sairaalakalusteissa ja tarvikkeissa, niissä jos missä on suomalaista suunnittelua ja se on designia.


        https://youtu.be/ZeVmQowDfHk


      • Bengalitikku
        olipa.vaikea.sana kirjoitti:

        ????? Enpä sulle kirjottanut, turha tunkea joka väliin.

        Sehän menikin piirun verran ohi, eikä ole varapatruunoja. Voi sua! Lukukykyinen hiffaa.

        Laitan lohtumusaa
        https://youtu.be/u1ZoHfJZACA


      • Bengalitikku
        maissiiii kirjoitti:

        Suomalaisessa designissa on hyvä hinta-laatusuhde.
        Se on ihan tavistavaraakin, ei sitä tarvitse halata, sitä on kaikkialla.

        Väitän, että jokaisella on kotonaan suomalaisten suunnittelijoiden suomalaisille valmistajille suunnittelemia ja valmistamia hyviä tuotteita, yleensä vain ihmiset sanovat noin vähätellen, koska eivät tiedä, että designia myydään muutenkin kuin suunnittelijan nimellä tai ovat vain tuotteita, jotka ovat päässeet design-museoon tms.

        Omassa kotona ja varsinkin työpaikoilla saattaa olla vaikka kuinka paljon kyseistä laatua. Aterimissa, astioissa, työkaluissa, paperituotteissa, koneissa, jakkaroissa ym.

        Vaikka ei haluaisi maksaa suomalaisesta designista ja haluaisi muka käyttää euronsa muuhun, niin maksaa kuitenkin, kun käy vaikka kaupoissa ja kahviloissa, laivaristeylyillä, apsilla jne sairaaloissa varsinkin. Suomi on eturivin tuottaja sairaalakalusteissa ja tarvikkeissa, niissä jos missä on suomalaista suunnittelua ja se on designia.


        https://youtu.be/ZeVmQowDfHk

        Paimion sairaala lienee kuuluisa mm. Funkkis-tyylistään.
        Sakset on varmaan tuote, mihin tarttuu lähes päivittäin.
        Mulla on kahdet Fiskarssit: vanhemmat ovat tanakammat kuin uudemmat.


      • olipa.vaikea.sana
        Bengalitikku kirjoitti:

        Sehän menikin piirun verran ohi, eikä ole varapatruunoja. Voi sua! Lukukykyinen hiffaa.

        Laitan lohtumusaa
        https://youtu.be/u1ZoHfJZACA

        Kierrähän pari sakkokierrosta, kun nuin haja ammut.


      • Bengalitikku

        Tuossa nyt menevät kaikki ohi. Kääk. Kääk. Kus soomlaset on?


      • Tellukka kirjoitti:

        Tulikos kommenttisi vahingossa rekatulla nikillä tällä kertaa.
        No sattuuhan sitä ...

        Mitennii. En näe mitään iloa kirjoittaa ei-rekatulla jok jos kerta rekattukin on. Mitä iloa siitä olisi jos ette tietäisi että minä se kirjoitan joten yritys hyvä tellukka ;).


      • siilenämää kirjoitti:

        Mitennii. En näe mitään iloa kirjoittaa ei-rekatulla jok jos kerta rekattukin on. Mitä iloa siitä olisi jos ette tietäisi että minä se kirjoitan joten yritys hyvä tellukka ;).

        No kovin samaa säveltä vain on kuulunut viime aikoina syvältä puskista aivan sinun nuoteillasi ja äänelläsi.


      • näkyvä.havainto
        Tellukka kirjoitti:

        No kovin samaa säveltä vain on kuulunut viime aikoina syvältä puskista aivan sinun nuoteillasi ja äänelläsi.

        Hän joutuu puskista kannustamaan itteään.


      • Tellukka kirjoitti:

        No kovin samaa säveltä vain on kuulunut viime aikoina syvältä puskista aivan sinun nuoteillasi ja äänelläsi.

        Jos ääniä kuuluu vakava paikka. Minä kirjoitan vain tällä rekatulla jotta tiejät että minä se kirjoitan. Mitä iloa mulle siitä muuten olisi. Ja oletko sitä mieltä että esimerkiksi minä kirjoitan ihan syyttä suotta viattomalle kiltille/viattomasta kiltistä. Etkö näe itsessäsi mitään sytä kirjoituksiin. Siis omaa osuuttasi. Kannattaa miettiä että metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.


      • näkyvä.havainto kirjoitti:

        Hän joutuu puskista kannustamaan itteään.

        Kukas se sieltä puskista huutelee ;).


      • Bengalitikku

        Se oli joku mustis: kirjoitti "joka väliin", että tuituit hälle ja korostettakoon, että aloitteentekijänä kirjoitan minne kirjoitan ja mitä kirjoitan tyylillä metsä vastaa kuin sinne huuteloo. Mustis.

        Musta korppi vai mikä lie blackbird, mustajoutsenko.

        https://youtu.be/yz_j7nVCJJ0


    • Kaikki.käy.sekaisin

      Aikoinaan yksi lempiohjelmistani oli Antiikkia, antiikkia. Ostin Kustavilaiset tuolit ja kristallikruunin, jotka ovat vieläkin mieluisia. Sen jälkeen olen ostanut vain kaunista ja sopivaa milloin mistäkin.
      Viime vuonna ostin Marimekon mustavalkoista kangasta ja tein isojen sisustustyynyjen päällisiä. Ovat kauniit.

      • Bengalitikku

        Mä pidin myös tuosta ohjelmasta. Wenzel Hagelstam on niin symppis. Muistaakseni ohjelmassa matkustettiin ulkomaiden antikvarioihin.
        Tyylihuonekaluilla on paikkansa ja suosijansa.


      • Bengalitikku

        Eikä mihinkään antikvarioihin vaan antiikkiliikkeisiin - kas kun en kirjoittanut, että akvaarioihin. Ampumahiihto vähäisen häirihtee.

        Tuleekohan nuo lumet Suomeenkin?


    • hytinäx1

      Tulin juuri kirjastosta, kävin lukaisemassa hieman sanomalehtiä ja sattuipa silmään aikakausilehti Retro. Siinä oli luku että astiastoissa Ruska sarja on taas nostanut päätään ja tullut suosituksi. Minun suosikkina silmänilona tosin, kun niitä ei raski ostaa, on tanskalainen huomekalu ym design. Ja italialaiset autot.

    • ö-Öö

      Joo

      Ketjussa tulee selkeästi ilmi, suomalaiset kuvittelee kotimaista teollisuustavaraa designiksi. Sitähän se oikein koskaan ole, se vaan tavaraa.

      Aaalto, Marimekko, sitähän mettäsuomalainen kuvitteld suuteksi muotoilun huipuksi. Voi olla kotimaassa, mutta, paljonko Mari on carwalkeilla, paljonko Aalto huonekalumessuilla?

      Puhutaan menneitten aikojen satunnaisista menestyksistä, suomessa. Aika vähässä tässä ketjussa ollut Cartier, Alessi, Dior, YSL, jne. Puhuttu vaan kotimaisest bulkkikamasta.

      Työntäkäät muumimukinne ihan mihin mahtuvat.

      =DW=

      • Mahdatko sinä tietää mitä design tarkoittaa?

        Se tarkoittaa suomeksi suunnittelua/muotoilua.
        Myös muumimukit ovat jonkun (Tove Slotte) suunnittelemia =designaamia


      • maissiiii

        Samanlaista tavaraa ne ovat kaikki edellä mainitsemasi maailmankuulut nimet, joita tuossa mainitsit, Enimmäkseen luksusta.
        Mutta ei design välttämättä tarvitse olla luksusta, se on tehty tavalliselle ihmiselle, ei sillä tarvitse asemaansa pönkittää vaan lisätä toimivaa hyvää arkea ja elämää.

        Se on vallan luvallista olla tietämätön esimerkiksi suomalaisten sairaalasängyistä yms.

        Siinä mulla on asiantuntija, että vain catwalkit ja messuosastot määrittelevät designin.
        Luulee, että design tehdään jossain käsipajoissa ja teollisesti valmistetut tuotteet eivät ole designia, voi hyvä jyssäys.

        Kuule työnnä sinä puolestasi se Alessni alumiininen sitruspuserrin ja muut omituiset häkkyrät ihan mihin lystäät, kyllä ne johonkin saat mahtumaan.


      • maissiiii
        maissiiii kirjoitti:

        Samanlaista tavaraa ne ovat kaikki edellä mainitsemasi maailmankuulut nimet, joita tuossa mainitsit, Enimmäkseen luksusta.
        Mutta ei design välttämättä tarvitse olla luksusta, se on tehty tavalliselle ihmiselle, ei sillä tarvitse asemaansa pönkittää vaan lisätä toimivaa hyvää arkea ja elämää.

        Se on vallan luvallista olla tietämätön esimerkiksi suomalaisten sairaalasängyistä yms.

        Siinä mulla on asiantuntija, että vain catwalkit ja messuosastot määrittelevät designin.
        Luulee, että design tehdään jossain käsipajoissa ja teollisesti valmistetut tuotteet eivät ole designia, voi hyvä jyssäys.

        Kuule työnnä sinä puolestasi se Alessni alumiininen sitruspuserrin ja muut omituiset häkkyrät ihan mihin lystäät, kyllä ne johonkin saat mahtumaan.

        Tässä on pikku vinkki ilman musiikkia meille suomalaista designia ymmärtämättömille,
        aina voi kertailla...

        Se mettäsuomalaisuus voi olla esimerkiksi tämmöistä...



        http://suomalainenmuoto.fi/opetus/


      • maissiiii

        Kiva yksityiskohta...
        Alessissa on design johtajana toiminut suomalainen Kristiina Lassus.
        Hän on saanut suomalaisen muotoilijakoulutuksen.
        Ei hän suinkaan ole ainoa muotoilija maailmalla.
        Siitäkin kulmasta suomalaisella designilla on arvonsa.
        Teeveessä on joskustullut hänestä ja häne työstään dokumentti ...

        https://youtu.be/bZfKdhZmueE


      • Bengalitikku

        Tuosta suomalaisten yhteistyöstä Alessin kanssa on jokin aavistus. Tuo nimi ei ole tuttu. Alessillahan on tommonen outo sitruspuristin. Samallahan tuo Starck löytyi. Aika vehje. Italialaiset taitavat osata markkinoida tuotteita.

        https://youtu.be/hkH_OrjTcTA


      • Bengalitikku

      • Bengalitikku
        maissiiii kirjoitti:

        Samanlaista tavaraa ne ovat kaikki edellä mainitsemasi maailmankuulut nimet, joita tuossa mainitsit, Enimmäkseen luksusta.
        Mutta ei design välttämättä tarvitse olla luksusta, se on tehty tavalliselle ihmiselle, ei sillä tarvitse asemaansa pönkittää vaan lisätä toimivaa hyvää arkea ja elämää.

        Se on vallan luvallista olla tietämätön esimerkiksi suomalaisten sairaalasängyistä yms.

        Siinä mulla on asiantuntija, että vain catwalkit ja messuosastot määrittelevät designin.
        Luulee, että design tehdään jossain käsipajoissa ja teollisesti valmistetut tuotteet eivät ole designia, voi hyvä jyssäys.

        Kuule työnnä sinä puolestasi se Alessni alumiininen sitruspuserrin ja muut omituiset häkkyrät ihan mihin lystäät, kyllä ne johonkin saat mahtumaan.

        Älä ihan tällaista ohjetta: siis sinne minne ei aurinko paista, kuu kumota?
        Joutuu arvauskeskukseen mikätin takapuolessa, johon doktor: mikäs meillä täällä on, ystävälliseen ja ymmärtäväiseen sävyyn.
        Älä Maissi älä.


    • suvenkorentojakin

      Elämän varrella on kaikkea kertynyt ihan liiaksi asti. Muuttaminen talosta, joka sisälsi perheemme monen kymmenen vuoden historian nykyiseen kotiini, oli katastrofi. SPR:n Patinaan lähti talostamme Esko Pajamiehen suunnittelema, umpitamminen, nahkaverhoiltu Bonanza kalusto, minulla ei ollut sille enää käyttöä. En jaksa, enkä halua edes muistella kaikkia niitä tavaroita, joista oli silloin pakko luopua.

      Sisustusmakuni on vuosien saatossa vaihdellut. Mieheni piti kaikesta selkeälinjaisesta designesta, (siis parempi maku kuin minulla), minä hairahduin hieman vanhahtavampaan, mielestäni kodikkaampaan tyyliin. Hän oli jo poikamiesvuosinaan ostanut hienoja, aikaa kestäviä valaisimia (Tynelliä) ja huonekaluja, joista meikäläinen hankkiutui eroon. Mies parka.

      Olemme hankkineet, saaneet lahjaksi ja perineet kaikenlaista. Seinäni ovat täynnä matrikkelitaitelijoiden tauluja, grafiikkaa on esillä, maalaukset piilossa, lasia ja keramiikkaa. Ullakolla on pahvilaatikossa Ulla Procopén ruska-astiasto kaikkiine lautasineen, teekannuineen, maitokannuineen, kahvikuppeineen. Ehkä joku lapsenlapsista haluaa sen joskus. Astiakaapissani on Paratiisi-asiasto, Iittalan lasia, Nuutajärven lasiastioita, Wirkkalaa ja Sarpanevaa. Arkiastioina Kaj Francin lautaset ja ruokailuvälineet. Perinyt olen Gunnel Nymanin arvokkaita lasiesineitä ja Arabia Studio-keramiikkaa. Ja myös niin arvokkaan ryijyn, jonka hinta Suomen Käsityönystävien hinnaston mukaan on yli 3000 euroa, ja jolle minulla nykyisessä kodissani ei ole edes paikkaa.

      Joten allekirjoitan sen väitteen, että meillä nykyisillä sukupolvilla on ihan liikaa kaikkea. Omat vanhempani, sodan jaloista tyhjätaskuina selvinneet, loivat pohjan tälle tavarataivaalle. Ja me emme edes tiedä, mitä tehdä tälle kaikelle, koska lapsemme ovat syntyneet vaurauden keskelle, ja heidän kotinsa ovat jo täynnä kaikkea.

      • Tämä systeemi on ihan höpöhöpö, kirjasi minut ulos kesken kirjoitukseni, pyyhkeitä koko sivustolle!!!!!


      • Bengalitikku

        Pentikillä on aika kauniita keittiöpyyhkeitä. Jos niitä.
        Noinhan noita design-kasautumia syntyy pieniä tai isoja.
        Epävarmaa on, arvostaako nuoriso. Meilläkin, kuten kirjoitat
        m a k u vaihtelee. Joutuvatko roskalavalle aikoinaan?


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Pentikillä on aika kauniita keittiöpyyhkeitä. Jos niitä.
        Noinhan noita design-kasautumia syntyy pieniä tai isoja.
        Epävarmaa on, arvostaako nuoriso. Meilläkin, kuten kirjoitat
        m a k u vaihtelee. Joutuvatko roskalavalle aikoinaan?

        Toisen roska voi olla toisen aarre. Enpä olisi aikanaan osannut arvata, että 60-70 lukujen tavara on tämän päivän retroa, jota jotkut metsästävät kirppareilta. Vaan harvalla meistä nykyään on sellaisia aittoja ja varastoja, jossa voi kaiken säilöä.

        Minullakin tuossa hyllyssä vieressäni odottaa lukemista Marie Kondon kirja, jossa meitä kai opastetaan kaikesta turhasta luopumiseen. Ensiksi kai pitäisi aloittaa oman päänsä sisältä.


    • uniikki.itse

      En jaksa kavuta tuonne keittiön ylähyllyjä katsomaan, että mitä "arvoastioita" siellä vielä on jonkin verran jäljellä. Olen antanut eteenpäin perikunnalle, kun itselläni ei juurikaan ole enää käyttöä. En kestitse suurempaa joukkoa ihmisiä kerrallaan.
      Huonekalujakin lahoitin, kun asuinneliöt vähenivät.

      Stefan Lindfors on suunnitellut ja tehnyt niin monelle eri yritykselle töitä, että nousi nimensä mieleen vaikkei minulla hänen suunnittelemaansa ole yhtään mitään. Ei edes sitä kaalimatoa. Eikä sitä plup-pulloa tullut ostettua.

      • Bengalitikku

        Lindforsin juustohöylä ja - veitsi löytyy. Tylsyivät hetkessä. Miten teroitat
        juustohöylän?
        Oras-hanoja oli aikoinaan usein mm. ranskalaisessa sisustuslehdessä,
        missä esiteltiin eri malleja, erimaalaisia; siis tuote, mikä meille on arkipäiväinen, totuttu vempain, oli lehdessä sitä viimeisintä huutoa.


    • "Vierivä kivi ei sammaloidu"
      Liian monta muuttoa ja kun jossain välissä kaikki omaisuus oli kahdessa matkalaukussa ja vain olennaisin, valokuva-albumit, Iittalan lasit, äidin käsinmaalatut porsliinit ja tyttären kastemekko olivat enää tallessa pakattuina pariin muuttolaatikkoon sukulaisten vintillä tai kellarissa niin ei ollut vaivaa ja huolta designista, perityistä ja ostetuista.
      Nyt on taas alkanut kerääntyä kaikenlaista tarpeetonta romua sivurakennuksen vintille. Tarvii alkaa lajittelemaan loppiksia varten kun ne taas alkavat keväällä.

      • Bengalitikku

        Loppiksesta tämä tuttavani nuo Muumi-pakkaukset osti.
        Muuttojen myötä joutuu tekemään montakin inventariota elämän aikana.
        Viime vuonna kun kirjoitimme kuolinsiivouksesta, niin laittoihan se ajattelemaan, mitä todella tarvitsen. Tuli laitettua monenlaista kiertoon.
        Pitänee jatkaa. On todella epävarmaa, arvottaako jälkipolvi niitä, mitä
        on itse vähän säästellyt ja varjellut. Todennäköisesti ei. Jo värit voivat olla - ei.
        Kahden matkalaukun systeemi voisikin olla hyvä idea. Vain sen verran jäämistöä? Olisihan se aika radikaalia.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Loppiksesta tämä tuttavani nuo Muumi-pakkaukset osti.
        Muuttojen myötä joutuu tekemään montakin inventariota elämän aikana.
        Viime vuonna kun kirjoitimme kuolinsiivouksesta, niin laittoihan se ajattelemaan, mitä todella tarvitsen. Tuli laitettua monenlaista kiertoon.
        Pitänee jatkaa. On todella epävarmaa, arvottaako jälkipolvi niitä, mitä
        on itse vähän säästellyt ja varjellut. Todennäköisesti ei. Jo värit voivat olla - ei.
        Kahden matkalaukun systeemi voisikin olla hyvä idea. Vain sen verran jäämistöä? Olisihan se aika radikaalia.

        Kaksi kapsäkkiä oli minulla matkassa kun tulin Ruotsiin. Kaksi juuri alle murrosikäistä lasta, kaksi matkalaukkua. Oli mun valokuva-albumit ja kirjat pakattuina pahvilaatikkoihin jotka jätin sukulaisten luo Floridaan; valokuva-albumit hain pois, mutta mitä mun kirjoille tapahtui, ei aavistustakaan. Lasten pyörät ja trampoliinit ja sen sellaiset urheiluvarustukset ne lahjoitti pois. Mun tietosanakirjat ja levykokoelma löysi uudet omistajat, samoin suomalainen design- lasi ja kolumbialaiset käsityötaiteen kokoelmat. Jaa. mitä sitä menneestä suremaan, kamaahan ne vain oli. Kivaakin toisaalta kun pääsee aloittamaan nollilta.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Kaksi kapsäkkiä oli minulla matkassa kun tulin Ruotsiin. Kaksi juuri alle murrosikäistä lasta, kaksi matkalaukkua. Oli mun valokuva-albumit ja kirjat pakattuina pahvilaatikkoihin jotka jätin sukulaisten luo Floridaan; valokuva-albumit hain pois, mutta mitä mun kirjoille tapahtui, ei aavistustakaan. Lasten pyörät ja trampoliinit ja sen sellaiset urheiluvarustukset ne lahjoitti pois. Mun tietosanakirjat ja levykokoelma löysi uudet omistajat, samoin suomalainen design- lasi ja kolumbialaiset käsityötaiteen kokoelmat. Jaa. mitä sitä menneestä suremaan, kamaahan ne vain oli. Kivaakin toisaalta kun pääsee aloittamaan nollilta.

        "Paloma.se.co"

        Ja olihan Pohjois-mainen sosiaali-turva ihan toista kun Colombialainen.
        Eikö vain?
        Etenkin kun alkaa tuntea itsensä vanhaksi.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Ja olihan Pohjois-mainen sosiaali-turva ihan toista kun Colombialainen.
        Eikö vain?
        Etenkin kun alkaa tuntea itsensä vanhaksi.

        H.

        Kolumbialainen sosiaaliturva oli taattu koko elämäkseni, samoin lasten koulutus yksityiskouluissa. Itsemääräysoikeus ja kokeilla omien siipien kantavuutta oli minulle tärkeämpää. Missään sossussa ole käynyt, mutta normaalit lapsilisät ja sen sellaiset ottanut tietenkin vastaan. Töihin pääsin onneksi melkein suoraan lentokentältä; maksamaan veroa, josta en ole koskaan valittanut. Olen ylpeä siitä että olen pärjännyt kaikesta huolimatta ja vaikka elämä minulle välillä näyttikin säälimätöntä puoltaan. Oppia ikä kaikki. Tosin ei kaikilla ;)


      • Bengalitikku

        Sivusta: Sisukas olet ollut. Montako vuotta asuit Kolumbiassa?
        Miksi muuten muutit Ruotsiin, etkä palannut tänne? En muista lukeneeni tästä. (Tosiasiassa et ole tilitysvelvollinen mistään kellekkään.)


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Sivusta: Sisukas olet ollut. Montako vuotta asuit Kolumbiassa?
        Miksi muuten muutit Ruotsiin, etkä palannut tänne? En muista lukeneeni tästä. (Tosiasiassa et ole tilitysvelvollinen mistään kellekkään.)

        Nyt jo edesmennyt mammani (äiti) ei helpolla kehunut ketään lastaan erikseen joten arvostan hänen sanomaansa "kaikista minun viidestä lapsestani Paloma on ollut kaikkein sisukkain" erityisen paljon. En minä siitä sisukkuudesta tiedä; ainoastaan sen että minulle oli langennut se tie ja sen kuljin.
        Kolumbiassa 12 vuotta ja sieltä muutimme USA:han, jossa asuin 5 vuotta lisää ja olen joskus, kauan sitten, kertonut että olin palaamassa Suomeen kun Ruotsissa asuva ystävättäreni sai minut ylipuhuttua kokeilemaan ainakin ensin täällä. Kävin kyllä Suomessa kerran katselemassa työpaikkoja ja hainkin paria esikoulunopettajan virkaa pääkaupungin seudulta, mutta olin kai sitten jo liian "vanha"- Luovuin hankkeesta sen jälkeen.
        Kohta on koko se jakso elämääni luettavissa vapaasti (en ole tosin kirjoittanut USA:sta kuin aivan ensimmäisestä vuodesta) joten eipä siinä sen kummempaa. (Kirjani on oikoluettavana sukulaistytön luona ja sen jälkeen tarjoan kustantajille, ellei kelpaa, niin kustannan pienen painoksen itse.)


      • Bengalitikku

        Kiitos vastauksestasi. Oletko kosiskellut suomalaista kustantajaa?


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Oletko kosiskellut suomalaista kustantajaa?

        En vielä, mutta tarkoitus on.


      • Bengalitikku

        Onko Kolumbiassa suunnittelijoita tai nimiä, mistä meillä ei ole haisuakaan?
        Värit? Vai onko leimallisempaa omanlainen kodikkuus. Vertaan Italiaan, mikä on designin johtavia maita ja kuitenkin asunnoissa on tarkoituksenmukaisuus valttia. Ruokapöydät ja tuolit ovat kokopuuta ja antiikkiakin, maaseudulla.
        Kaupunkiasunnoissa on modernimpaa.


      • Bengalitikku

      • Bengalitikku kirjoitti:

        Onko Kolumbiassa suunnittelijoita tai nimiä, mistä meillä ei ole haisuakaan?
        Värit? Vai onko leimallisempaa omanlainen kodikkuus. Vertaan Italiaan, mikä on designin johtavia maita ja kuitenkin asunnoissa on tarkoituksenmukaisuus valttia. Ruokapöydät ja tuolit ovat kokopuuta ja antiikkiakin, maaseudulla.
        Kaupunkiasunnoissa on modernimpaa.

        Kolumbia ei ole silleen suunnittelukulttuuri missä olisi kuuluisia kansainvälisiä nimiä tai omaa linjaa. Tosin en ole asunut siellä niin pitkään aikaan että en osaa edes sanoa nykytilanteesta. Minä ostelen mielelläni koruja jotka on tehty vanhojen intiaanikorujen malleihin kullan ja pronssin sekoituksesta, raakasmaragdin ja hopean yhdistelmiä, käsityötaidetta (riippumattoja, reppuja, koreja).
        Sinne olen vienyt Fiskarsin saksia, juustohöyliä jne. skandinaavista käyttötavaraa. Keittiö ei ole vieläkään kolumbialaiselle naiselle tärkeä (perinteisesti keski-ja yläluokan nainen delegoi keittiön apulaiselle) ja ne jotka tekevät itse huushollia käyttävät mielellään amerikkalaisia keittiön apuvälineitä, kalustoja jne.
        Kolumbialaiset kodit ovat hyvin kalustettuja ja viimeisen päälle siistejä. Tyyli on amerikkalainen tropiikkiin sovellettu. Miami ja Hawaiji tulevat mieleen.


      • Bengalitikku

        Kiitos. En ole Ameriikoissa käynyt, joten mielikuva tulee leffoista ja sarjoista.
        Yleensä aika massiivisia kalusteita, mutta haussitkin ovat tilavia. Olen katsonut muutto tai remontti -sarjoja joskus.


    • V.1945 saivat vanhenpani hää-lahjan.
      Tuolla se on makuu-huoneessani.
      -
      Design-tunnusteljat avatkoot mieli-kuvituksensa.
      Pöytä(yö?) on pieni.
      Pinta-levy on suora-kaide, jonka toinen pää on pyöristetty.
      Tyypiltään vähän kuin muinainen Tilkan sairaala.
      Pinta-levyä tukee pyöreä pulikka, joka kannattaa ala-levyä.
      Pyöristämättömässä päässä on kaappi jonka ovessa on lukko.
      Avain kadonnut.
      Homma ilmeisesti petsattu tummaksi ja sitten lakattu moneen kertaan.
      Miehekäs, eli tuskin äitini yö-pöytä.
      Lienee ollut tuon kaapin parina joku vaalea vastaavan-lainen.
      -
      Olisi typerää laittaa tällaiseen aloitukseen musiikkia.

      H.

      • Bengalitikku

        Mukavaa, että olet säilyttänyt jotain vanhemmiltasi.
        Loimukoivua? Vaaleaa ja petsillä?

        Olisit nyt vähän typerrellyt - huvin vuoksi - edes.
        Typertele vähän?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1829
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe