Energiaa tulee

2000a

Sallilasta pukkaa n 450kw teholla,max 750. Oma 600w varaajaan suoraan antaa nyt 458w ja kyllä parissa tunnissa nousee 3 astetta 290L varaajan lämpö eli noin yksi suihkuttelu

19

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laskeskelija

      Sulla on mittarit rikki. Kolmen asteen lämmönnousu parissa tunnissa vaatii 1,1kW sähköä ja lisäksi parisataa wattia johtuu huoneilmaan.

      • 2000a

        Kyllä 1.1kwh nousee jo yli 3.2c. Vähän kyllä pyöristin kun muistin että 1000L nousee 1c yhdellä kwh,mutta se oli jostain Anteron viestistä. Nyt luin että 1.16kwh tarvitaan,eli ei paljon jää jos 2h tulee 920wh niin 2.75c nousee ja jos varaaja on jäähtynyt 40c ei hukkalämpö ole kuin korkeintaan 40w tunnissa.


      • laskeskelija
        2000a kirjoitti:

        Kyllä 1.1kwh nousee jo yli 3.2c. Vähän kyllä pyöristin kun muistin että 1000L nousee 1c yhdellä kwh,mutta se oli jostain Anteron viestistä. Nyt luin että 1.16kwh tarvitaan,eli ei paljon jää jos 2h tulee 920wh niin 2.75c nousee ja jos varaaja on jäähtynyt 40c ei hukkalämpö ole kuin korkeintaan 40w tunnissa.

        Mikä 290 litran varaaja sulla on kun lämmönhukka on vain 40W tunnissa? Mulla on aika uusi Haaton 230 litranen makaava varaaja ja sen lämmönhukka on 160W tunnissa. Ihmettelin tätä Haatolle ja vastasivat, etteivät enää mittaa hetkittäistä lämmönhukkaa, sillä eu vaatii vain vuosittaisen kulutukseen perustuvan energiamerkinnän.


      • 2000a
        laskeskelija kirjoitti:

        Mikä 290 litran varaaja sulla on kun lämmönhukka on vain 40W tunnissa? Mulla on aika uusi Haaton 230 litranen makaava varaaja ja sen lämmönhukka on 160W tunnissa. Ihmettelin tätä Haatolle ja vastasivat, etteivät enää mittaa hetkittäistä lämmönhukkaa, sillä eu vaatii vain vuosittaisen kulutukseen perustuvan energiamerkinnän.

        Tuossa nyt on paljon siitä kiinni minkä lämpönen on varaaja. 40c on 20c ero huonelämpöön niin ei tosiaan ole kun noin 40w. Se tekee noin 1kwh /vrk. 25L suihkuttelu ottaa noin 1kwh ja olen testaillut kun päivällä ei käytä lämmintä vettä niin noin 2kwh teho nostaa taas varaajan lämmön samaan kuin oli. Tämä vaatii aika tarkkaa kontrolloimists sillä varaajan yläosan lämpö ei saa olla testipäivänä enempää eli on tarvinnut olla monena päivänä niin että termari on säädetty noin 37c tällöin se lämmittää noin 45c varaajan,ja parin viikon välein nostan sen tonne 65c pöpöjen tähden.
        Onnline lukee varaajassa ja on 2013vm. Mitään pilkun tarkkoja ei tietoni ole mutta suuntaa antavia. Periaatteessa 60c varaaja hukkaa jo kaksinkertaisen määrän jos se yleensäkin tapahtuu suoraan lämpötilaeron mukaan,sitä en tiedä mutta oletan.


      • laskeskelija
        2000a kirjoitti:

        Tuossa nyt on paljon siitä kiinni minkä lämpönen on varaaja. 40c on 20c ero huonelämpöön niin ei tosiaan ole kun noin 40w. Se tekee noin 1kwh /vrk. 25L suihkuttelu ottaa noin 1kwh ja olen testaillut kun päivällä ei käytä lämmintä vettä niin noin 2kwh teho nostaa taas varaajan lämmön samaan kuin oli. Tämä vaatii aika tarkkaa kontrolloimists sillä varaajan yläosan lämpö ei saa olla testipäivänä enempää eli on tarvinnut olla monena päivänä niin että termari on säädetty noin 37c tällöin se lämmittää noin 45c varaajan,ja parin viikon välein nostan sen tonne 65c pöpöjen tähden.
        Onnline lukee varaajassa ja on 2013vm. Mitään pilkun tarkkoja ei tietoni ole mutta suuntaa antavia. Periaatteessa 60c varaaja hukkaa jo kaksinkertaisen määrän jos se yleensäkin tapahtuu suoraan lämpötilaeron mukaan,sitä en tiedä mutta oletan.

        Aika viileenä pidät tosiaan varaajan. Käytänössä lämmin suihku ottaa kaiken veden suoraan varaajasta. Pari suihkukertaa pudottaa lämmöt jo tosi alas ja "lämmin" vesi on jo vain haaleaa. Teillä taitaa olla aika pieni perhe ja vieraille tarjotaa vain lämmin kupponen?
        Ei toi ihan normimeininkiä ole, mutta kukin tavallaan.


      • 2000a
        laskeskelija kirjoitti:

        Aika viileenä pidät tosiaan varaajan. Käytänössä lämmin suihku ottaa kaiken veden suoraan varaajasta. Pari suihkukertaa pudottaa lämmöt jo tosi alas ja "lämmin" vesi on jo vain haaleaa. Teillä taitaa olla aika pieni perhe ja vieraille tarjotaa vain lämmin kupponen?
        Ei toi ihan normimeininkiä ole, mutta kukin tavallaan.

        😂😂😂😂


      • 2000a
        laskeskelija kirjoitti:

        Aika viileenä pidät tosiaan varaajan. Käytänössä lämmin suihku ottaa kaiken veden suoraan varaajasta. Pari suihkukertaa pudottaa lämmöt jo tosi alas ja "lämmin" vesi on jo vain haaleaa. Teillä taitaa olla aika pieni perhe ja vieraille tarjotaa vain lämmin kupponen?
        Ei toi ihan normimeininkiä ole, mutta kukin tavallaan.

        No olenkin vähän epänormaali mutta ei se mitään. Vieraanvaraisuuteen ei sillä ole merkitystä onko varaajan lämpö 40 tai 60c kun 2-3 henkeä pääsääntöisesti asustelee. Varaajan saa lämmitettyä jos on tulossa saunojia. Tuo pihistely voi olla hauskaakin,siinä kun jollain toisella pröystäily tai turha lutraaminen.syksystä kevääseen on puuhellalla kuumaa vettä lähes aina 20L joten paistinpannut ym kyllä puhdistuu. Samalla hellalla myös yleensä valmistuu ruuat. Empä ainakaan ole se joka kulutan turhaa ja tarvitaan aina vaan lisää ydinvoimaa. Sähkön vuosikulutus on niin pieni etten sanoa nyt viitti.


    • eipäkipinöi

      Täällä tulee nyt 700w noilla 1260w viidellä paneelilla ja hyvin lämmittää kun kolme öljytäytepatteria on kuumana.

      • 2000a

        Mulla varaajaan vielä 360w teholla ja piakkoin pudottaa toisen vastuksen pois,automaattisesti tietty ilman kipinöitä. Invertterillä on syöttö ollut taas klo 10 asti taloon. Wc 180w ja jääkaappi pakasteihin riittää ilman että purkaa akkua. 1000w kahvinkeitin hetkellisesti ottaa akuista


      • laskeskelija

        Minkä kokoisia noi sun öljypatterit oikein on? Eikö normipatteri ole noin 1000W tehoinen ja kolme ottaa tehoa yhteensä 3000W. Tämä tarkoittaa sitä, että 700W teholla antavien kennojen jännite romahtaa ylikuormitukseen ja tulee kylmä. Teoriassa homma toimisi jotenkin, jos sun patterit olisi noin 200W tehoisia/ kpl. Aurinkokennot ei tykkää ylikuormasta ja tehohan vaihtelee koko ajan paisteen mukaan.


      • eipäkipinöi
        laskeskelija kirjoitti:

        Minkä kokoisia noi sun öljypatterit oikein on? Eikö normipatteri ole noin 1000W tehoinen ja kolme ottaa tehoa yhteensä 3000W. Tämä tarkoittaa sitä, että 700W teholla antavien kennojen jännite romahtaa ylikuormitukseen ja tulee kylmä. Teoriassa homma toimisi jotenkin, jos sun patterit olisi noin 200W tehoisia/ kpl. Aurinkokennot ei tykkää ylikuormasta ja tehohan vaihtelee koko ajan paisteen mukaan.

        Meillä 2000a kanssa nää systeemit toimii automaattisesti ilman kipinöitä, lyhyesti yhteen 1000w patteriin tulee yhdestä 260w paneelista ja siinä on 494 mikropiirillä toteutettu pwm säätö eli muuntajalla nostetaan paneelijännite 120v ac jonka pulssisuhdetta säädetään paneelin tuotannon mukaan, paneelin jännite pysyy siis kokoajan optimissa.
        4x250w paneelit taas on kolmeportaisessa säätäjässä jonka eka porras on 600w patteri, toinen 1000w ja kolmas 1500w (nämä 1000w ja 1500W ovat samassa patterissa ) ja näihinkin siis menee 120v dc ja kun ovat 230v pattereita niin ohmin laki.


      • laskeskelija
        eipäkipinöi kirjoitti:

        Meillä 2000a kanssa nää systeemit toimii automaattisesti ilman kipinöitä, lyhyesti yhteen 1000w patteriin tulee yhdestä 260w paneelista ja siinä on 494 mikropiirillä toteutettu pwm säätö eli muuntajalla nostetaan paneelijännite 120v ac jonka pulssisuhdetta säädetään paneelin tuotannon mukaan, paneelin jännite pysyy siis kokoajan optimissa.
        4x250w paneelit taas on kolmeportaisessa säätäjässä jonka eka porras on 600w patteri, toinen 1000w ja kolmas 1500w (nämä 1000w ja 1500W ovat samassa patterissa ) ja näihinkin siis menee 120v dc ja kun ovat 230v pattereita niin ohmin laki.

        Jos 1000W patteriin syötetään yhdestä paneelista 260W teholla mitä tahansa sähköä, niin ei se kovin lämpimäksi voi tulla. Mitähän oikein mahdat tarkoittaa?

        Eikö tuo säätäjä ole vähän vanhan aikainen muuntajalla toteutettuna. Itse käyttäisin hakkuripohjaista mppt takaisinkytkettyä invertterisäädintä.

        Jos sulla on ekassa portaassa 600W patteri, niin miten se kaksiportainen 1000 ja 1500W patteri sitten lämpiää kun kenneot tuottivat 700W? Ei 100W ylimenevällä teholla juuri mitään tapahdu.

        Noita jännitejakoreleitä käytettiin takavuosina, mutta nykyjään on saatavilla paljon paremmin tehon vaihteluja seuraavia ratkaisuja.


      • eipäkipinöi

        No tänään siihen 1000w patteriin meni 150w ja vähän jäi siitä häviöitä muuntajaan ja kyllä se vaan lämpenee silläkin teholla, pintalämpö jäi kylläkin 40c.
        Automaattinen kolmen portaan säätäjä taas oli kakkos portaassa eli 1600w edestä patteria ja niihin meni se 550w kun paneelien jännite oli 135v en mä nyt ymmärrä mikä tässä on ongelma, pienemmän 600w patterin pintalämpö oli 70c ja isomman 50c kyllä mun mielestä tapahtuu paljonkin.
        Mä rakennan vain vanhanaikasta elektroniikkaa kun sen osaan ja riittää mulle hyvin.


    • eipäkipinöi

      Tänään tuli yhdellä panelilla 436Wh eli 5 panelilla 2180Wh se tekee 24,5 senttiä puhdasta voittoa, ilmaista lämpöä sisälle.

      • eipaljonlämmitä

        Elin noin puolen tunnin talon energiankulutus...


    • eipäkipinöi

      Mutta puoli tuntia on paljon enemmän kuin ei mitään ja tuotanto vaan nousee päivä päivältä, tänään tuli 2270Wh.

      • eipäpaljontuota

        Tuotto todellakin nousee kesää kohden kunnes olet ylituotantotilanteessa. ;)

        Oletko muuten koskaan laskenut ihan kaikki aurinkosähköstä koituneet kustannukset ja sitten verrannut siitä saatuun hyötyyn? Yleensä väitetään päästävän noin 10 vuoden takaisinmaksuun. Itse olen tuota moneen kertaan laskenut ja hyvinkin yksinkertaisella järjestelmällä ollaan 20 vuodessa.

        Kaikkea voi toki harrastaa, mutta ilakointi siitä saatavasta hyödystä on itsensäpettämistä.


      • eipäkipinöi

        Olen laskenut ja hybridi-invertterin ja akkujen takia mullakin menee se 20 vuotta, mut tämä on harrastusta, jos olisin paneelit kytkeny pelkästään varaajan lämmitykseen niin itsetehdyillä säätäjillä ja työllä olisin päässyt 10 vuoden takaisinmaksuun eli kyllä se pitää paikkaansa mut kaikki pitää tehdä silloin itse paitsi paneelit ja nekin ostaa tarjouksesta.

        No 1260w paneeleilla ei ole vaaraa ylituotanttosta :)


    • eipäkipinöi

      Tuotannon kasvu jatkuu hurjana, tänään jo 2400Wh, eilen siis 2270Wh ja toissapäivänä 2180Wh.
      Kolmen päivän tuotanto tekee 77 senttiä rahassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1362
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1160
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    Aihe