Käytetystä VW Golfista tuli riesa

"Käytetystä VW Golfista tuli riesa: Häiriövalo loisti itsepintaisesti – paljastui vikojen suma

Vantaalaisen autofirman myymästä Volkswagen Golf Variantista tuli ostajalleen riesa, sillä jo kolmen viikon kuluttua auton hankinnasta aloitti häiriövalo mittaristossa tanssinsa.
Valo paloi satunnaisesti reilun kahden kuukauden ajan, minkä jälkeen valo ei enää sammunut. Autosta löytyi useita vikakoodeja.

Turboahdin ja jakoketju vaihdettiin. Näin häiriövalo poistui ensimmäisen kerran pitkiin aikoihin.

Autolla oli ajettu vajaat kahdeksan vuotta. Mittarissa oli ostohetkellä 100 000 kilometriä. Auto maksoi lähes 12 000 euroa kesällä 2015.

Kuluttajariitalautakunnalle annetun selvityksen mukaan autosta uusittiin ahtimen kiertoilmaventtiili, kaasuläppäkotelo, läppien tunnistin ja aktiivihiilisäiliön venttiili. Imusarjan kanavat puhdistettiin ja paineanturijohdinsarja kunnostettiin.

Korjauskustannukset tekivät 3 460 euroa. Summasta autoliike hyvitti 1 465 euroa ja asiakas maksoi loput.

Asiakas vaati autoliikkeeltä 1 995 euron lisäkorvausta. Hänen näkemyksensä oli, että auton moottorin olisi pitänyt kestää 250 000 kilometriä. Häiriövalo syttyi kuuden kuukauden virhevastuulain määrittämänä aikana.

Kuluttajariitalautakunta toteaa, että käytetyn auton korjaaminen ei osoita, että autossa olisi virhe.
Lue myös: Some toimii kuluttajariitalautakunnan eduksi.
Lautakunta kuitenkin totesi, että turboahdin ja jakoketju kestävät tavanomaisesti käytettynä pidempään kuin tässä tapauksessa oli käynyt, joten auto oli rikkoutunut ennenaikaisesti.

Lautakunta suositti yksimielisesti, että liike maksaa maksamiensa hyvitysten päälle vielä 450 euron vahingonkorvauksen.

Osa 8/10. Juttusarjassa käsitellään Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja autokauppariidoissa.

Lue alla olevista linkeistä sarjan aiemmat tapaukset."

https://www.is.fi/autot/art-2000005574504.html
1
Ilmianna
Jaa

20 Vastausta



onhan tuo jos 100tkm päästy että volsku temppuilee.harvinainen että nuinki paljon kestäny ennenkuin vikoja.
1
Ilmianna
Jaa
Niin tuli omastakin golffi vokkelosta aikoinaan. Joka kerta kun vaihdoit öljyt niin turbo piti vaihtaa. Ekan maksoi liike, toinen maksettiin puoliksi ja kolmas itse. Omasta pussista maksamisen jälkeen pistin uudella turbolla vaihtoon ja en ole katunut.
Ihmettelenkin miksi ihmiset ostaa kyseisen valmistajan kulkineita vielä!
Itse en oo koko konsernin kulkineisiin sekaantunut enää... valmistusmaa pysyi silti samana.
1
Ilmianna
Jaa
Kyllöä me köyhimmät luovumma VW tuotteesta kun seuraavaa autoa vaihamma
muutenkin kallista ja viat pahimmat
1
Ilmianna
Jaa
Onkin varmasti ainoa auto jossa noista valoista on harmia ja ainut automerkkikin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
sama auto on myös audi,skoda ja seat

https://yle.fi/uutiset/3-8002604

köyhät riitelee areenalla :)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=17021.0
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Osta Toyota.
1
Ilmianna
Jaa
meillä ollut vw golf samanlainen riesa. ensimmäinen jakoketju katkesi 34tkm ajettuna eli hiukan ensimmäisen öljynvaihdon jälkeen, turboahdin oli väljä 40tkm ajettuna ja alkoi vuotamaan öljyä pakoputkeen. vikavalot paloi ennen sitä lähes joka viikko ja vikavalojen palaessa ei suostunut edes käynnistymään jos erehtyi sammuttamaan. hirveästi kului rahaa vikojen korjaamiseen. kerta kokeilu riitti vw romuja meidän perheessä.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
0 VASTAUS:

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
jakoketju tullut tiensä päähän? hei tota.... jakoketjuhan on ikuinen, siis moottorin kestoiän jakoketju kestää, ei sitä tarvitse vaihtaa. itselläni oli nissan almera ja jakopää ketjulla, ajoin sillä 429tkm eikä jakoketjua vaihdettu. kehräsi täysin virheettömästi kuin kissa. mikä volkkaria vaivaa kun ei osaa perus moottoria tehdä? onko halpuutus mennyt liian pitkälle? ei kannata kiinalaiselta nyrkkipajalta niitä ketjuja tilata kun taitaa olla jotain polkupyörän ketjuja.
1
Ilmianna
Jaa
1
Ilmianna
Jaa
Tuokin juttu vain vahvistaa että VW on aina mustapekka käytettynä - tosin uuttakin voi joutua käyttämään takuuhuollossa 10 kertaa vuodessa.
1
Ilmianna
Jaa
Kuulemma japanilaisia ketjuja. Ilmeisesti Koben metalliseosta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Varma tieto: VW:n jakopäänketjut tehdään Mersujen ruosteisista romupelleistä. Kierrätys kun on päivän sana you know....
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tehdäänkö volkkaritkin vanhoista Esson öljykannupelleistä kuten Skodat? Kaameita rimpuloita kaikki .
1
Ilmianna
Jaa
Kauppalehdessä luki että TDI porukka on löysässä hirressä
autojen arva laskee ja ostajaomistaja isse maksaa 3000e katalysaattorin
1
Ilmianna
Jaa
Golf VI ja VII: Kulmikkaasti toimiva ja nykivä DSG-vaihteisto saa aikaan moottorin sammumista liikkeellelähdössä ja antaa vaikutelman kokemattomasta ajajasta, joka ajaa autokoulussa ensimmäistä ajotuntiaan, AB.
Istuinverhous kuluu nopeasti, useita valituksia, AB.
Golf VII: Takaisinkutsuja, mm. pyöränlaakerikotelon murtuminen ja polttoaineputket, AB.
Golf VII: Ilmastointilaitteen kondenssivesiputki johtaa vettä sisätiloihin, AB.
Golf VI:
Ovien ikkunatiivisteet irtoilevat, AB.
Nopeasti kuluva istuinverhoilu, AB.
Virtalukko voi oikutella, AB.
2.0 TDI -moottorin korkeapaineputkiston halkeamasta takaisinkutsu, AB.
2009 vääriä varoitusvaloissa vikailmoituksia jarruista ja oikuttelevia ikkunannostajia, AB.
1.6 TDI -moottoriin uusittiin moottorinohjauslaite, koska moottori ei käynnistynyt kylmässä AB.
1.2 TSI -moottorin turbon paineensäädön häiriö aiheutti tehon puutetta, takaisinkutsu, AB.
Suomessa on havaittu, että dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kaksoismassavauhtipyörä on kulutusosa, jonka vaihtoon on varauduttava auton moottorin käyttöiän aikana. Maantieajopainotteisessa käytössä kaksoismassavauhtipyörä voi kestää useita satoja tuhansia kilometrejä. Valtaosassa tapauksista vauhtipyörän ja/tai kytkimen vaihtaminen tulee eteen 200 000–300 000 kilometrin ajon jälkeen. Sen sijaan rasittavassa kaupunkiajossa tai vedettäessä perävaunua, kaksoismassavauhtipyörän käyttöikä lyhenee. Vaihto on työläs ja kallis toimenpide ja se tulee tehtäväksi 100 000–200 000 ajokilometrin välillä. Myyjän tulisi kertoa, että kaksoismassavauhtipyörä on tekniikaltaan sellainen, että siinä on kuluvia osia. Kaksoismassavauhtipyörä koostuu liikkuvista osista, jotka kuluvat, väsyvät ja vanhentuvat käytön myötä. Kuluttajalle pitäisi kertoa ennen kaupantekoa, että vauhtipyörän rakenne on sellainen, että sitä pitää korjata ennen moottorin normaalin kestoiän päättymistä. Lisätietoa: https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/vauhtipyora/
Moottorivaurioita 1.2 TSI- ja 1.4 TSI -moottorien jakoketjun hajoamisen myötä, AB.
Golf VI: Tyyppivika: VW-konsernin turboahdettujen 1.2TSI- ja 1.4TSI -bensiinimoottorien jakoketjuissa on ollut ongelmia. Vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on selkeä tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit. VW-konserni on ollut kitsas ja nihkeä korvaamaan jakoketjuvikoja ja niiden aiheuttamia mahdollisia moottorivaurioita, AB. Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöiän, mikä VW-konsernin ilmoituksen mukaan on 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Käyttäjä vastaa tuotteen asianmukaisesta käytöstä. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan. Jakoketjun kestosta lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) verkkosivuilla: http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/
Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta ”Virhevastuu ja takuu autokaupassa”: http://www.kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/julkaisut/linjaukset/toimialakohtaiset-linjaukset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa-2007.pdf
Golf V: Vaihteisto- ja kytkinvikoja, ADAC.
Erilaisia moottoriin liittyviä vikoja (turboahdinvikoja ja pumppusuutinjärjestelmän vuotoja), ADAC, AB.
2.0 TDI -moottorissa joitakin sylinterikannentiiviste- ja vaihteistovikoja jälkikäteen tehdyn ”lastuvirityksen” lisääntyneiden rasitusten vuoksi, AB.
Pumppusuutindieseleissä pumppusuuttimet vuotavat ja turboahtimet reistailevat, AB.
Dieselmoottorien ongelmista osa aiheutuu liian pitkistä öljynvaihtoväleistä ja ammattitaidottomasta lastuvirityksestä, AB.
Jarrupaineanturin vikojen vuoksi ESC -ajonvakautusjärjestelmän ohjausyksikkö täytyy uusia, AB.
Kaksoisahdettujen, tehokkaimpien TSI -bensiinimoottorien mekaanisen ahtimen magneettikytkin kirskuu, AB.
1.4 TSI -moottorien jakoketjut kuluvat nopeasti ja voivat aiheuttaa moottorivaurion, AB.
Viisivaihteisessa vaihteistossa vikoja 1.6 bensiini ja TDI -diesel (77 kW) -malleissa.
Jäähdyttimet ruostuvat ja vuotavat mikäli jäähdytysnestettä ei ole vaihdettu huolto-ohjelman mukaan, AB.
Golf IV:
Vesivuotoja ovitiivisteistä, ADAC.
Jarrujärjestelmän vikoja, myös sähköjärjestelmässä (ABS), ADAC.
Sähkötoimiset ikkunannostimet oikuttelevat, ADAC, AB.
Kytkin, vaihteisto, ADAC, AB.
Erilaisia moottoriin liittyviä vikoja, sytytyspuola ja lambda -anturi bensiinimalleissa, ADAC.
TDI -diesel: jakopään hammashihnan kiristysrulla rikkoutunut ja vaurioittanut hammashihnaa, ADAC, AB.
TDI -dieselin ilmamassamittarin vikaherkkyys, ADAC, AB.
Jäähdytysnestevuotoja löysty
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Lainattu juttu moottorilehdestä otsikolla vikatilastot

sinne voi syöttää auton merkin ja mallin .Siten listat saa näkyviin
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
VW aamut vikaa riittää
Ilmianna
Jaa
Riesa= VW,skoda,seat tai audi
Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Oman Golfini eka ahdin hajosi 40 tuhannessa, reistattuaan sitä ennen lähes uudesta. Toisella (onneksi meni takuuseen) ajeltiin aina 90 tuhanteen saakka, kunnes sekin hajosi, syöttäen öljyt ja siipipyöränmurut imusarjaan. Kolmannesta riitelyn jälkeen maksoin 1600. Seuraavana päivänä auto lähti vaihtoon, eikä tuota Meksikon lahjaa ihmiskunnalle, ilmesty pihaani enää koskaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Täyden hinnan olet maksanut turbosta jos 1600e maksoit. Oikeastaan liikaa maksoit. Eli ei kannattanut riidellä. Volkkarillakaan ei ole omia turboja, vaan käyttää samoja, mitä muutkin merkit. Eikä noilla tehoilla mitkään hirmuiset ahtopaineetkaan ole. Onko sammutettu turbo punaisena hehkuen tms? Muillakin merkeillä huoltovälit kuitenkin 20-30tkm, eikä joudu vaihtamaan kun +150 tkm.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Käytetystä VW Golfista tuli riesa

"Käytetystä VW Golfista tuli riesa: Häiriövalo loisti itsepintaisesti – paljastui vikojen suma

Vantaalaisen autofirman myymästä Volkswagen Golf Variantista tuli ostajalleen riesa, sillä jo kolmen viikon kuluttua auton hankinnasta aloitti häiriövalo mittaristossa tanssinsa.
Valo paloi satunnaisesti reilun kahden kuukauden ajan, minkä jälkeen valo ei enää sammunut. Autosta löytyi useita vikakoodeja.

Turboahdin ja jakoketju vaihdettiin. Näin häiriövalo poistui ensimmäisen kerran pitkiin aikoihin.

Autolla oli ajettu vajaat kahdeksan vuotta. Mittarissa oli ostohetkellä 100 000 kilometriä. Auto maksoi lähes 12 000 euroa kesällä 2015.

Kuluttajariitalautakunnalle annetun selvityksen mukaan autosta uusittiin ahtimen kiertoilmaventtiili, kaasuläppäkotelo, läppien tunnistin ja aktiivihiilisäiliön venttiili. Imusarjan kanavat puhdistettiin ja paineanturijohdinsarja kunnostettiin.

Korjauskustannukset tekivät 3 460 euroa. Summasta autoliike hyvitti 1 465 euroa ja asiakas maksoi loput.

Asiakas vaati autoliikkeeltä 1 995 euron lisäkorvausta. Hänen näkemyksensä oli, että auton moottorin olisi pitänyt kestää 250 000 kilometriä. Häiriövalo syttyi kuuden kuukauden virhevastuulain määrittämänä aikana.

Kuluttajariitalautakunta toteaa, että käytetyn auton korjaaminen ei osoita, että autossa olisi virhe.
Lue myös: Some toimii kuluttajariitalautakunnan eduksi.
Lautakunta kuitenkin totesi, että turboahdin ja jakoketju kestävät tavanomaisesti käytettynä pidempään kuin tässä tapauksessa oli käynyt, joten auto oli rikkoutunut ennenaikaisesti.

Lautakunta suositti yksimielisesti, että liike maksaa maksamiensa hyvitysten päälle vielä 450 euron vahingonkorvauksen.

Osa 8/10. Juttusarjassa käsitellään Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja autokauppariidoissa.

Lue alla olevista linkeistä sarjan aiemmat tapaukset."

https://www.is.fi/autot/art-2000005574504.html

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta