Kela perii opintotukia takaisin

kysyjä1

Hei,

Eli kerron lyhyesti asian. Aloitin ammattikoulun syyskuussa 2016 ja lopetin sen kesken syksyllä 2017, nyt tuli kelalta kirje, että pitäisi maksaa opintotukia takaisin yli 1400e, en ymmärrä, että miksi. En ollut opiskeluaikana töissä, sain vaan kelan opintorahaa ja opintolainaa. Onko kenellä asiasta tietoa, että joudunko oikeastaan maksamaan edm. summan kelalle. Olin kyllä töissä ennen kouluun menemistä vuonna 2016 ja sitten kun lopetin koulun 2017 syksyllä, menin takaisin töihin samalle työnantajalle. Siis mistä kela nyt yrittää periä minulta rahaa?

Saisko asiallisia vastauksia?

6

418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9o7y98

      Täyttyikö se väh. 5 op/ opiskelukuukausi sinä aikana kun sait opintotukea?
      Mitä siinä takaisinperintäpäätöksessä oli perusteena?
      Täältä voi kysyä nimettömänä asioista: https://kysykelasta.kela.fi/viewforum.php?f=104

      Ja tietysti soitto Kelaan selvittää varmaan noita perusteita, sen jälkeen on helpompi sanoa miten edetä.

    • Noupänik

      Mulla oli kanssa isot takaisinperinnät kun menin valmistumisen jälkeen töihin saman vuoden aikana. Asia selvis kun otin yhteyttä Kelaan, piti vaan vahvistaa että juu työt oli vasta sen jälkeen kun opiskelu päättyi. Soita ja kysy Kelasta kuitenkin.

    • 785478564

      Hyvin varmasti tulorajasi ovat ylittyneet. Kela ei saa verottajalta tietoa siitä, koska olet tulosi ansainnut. Heille tulee ainoastaan koko vuoden verotustiedot ja jää sinun tehtäväksesi selvittää, ettet ole tuloja ansainnut yhtä aikaa opintojen kanssa.

      Sinulta ei todennäköisesti tulla perimään mitään takaisin, kunhan ensin annat oman selvityksesi tuloistasi ja niiden ajankohdista. Siispä kaivelemaan palkkatositeita esiin.

    • Tyhmäkö

      Näin juuri.. Sua on varmaan saamassasi kirjeessäkin neuvottu, miten toimia. Mutta kerrotaan nyt vielä ja tehdään rautalangasta malli, jos menis jakeluun. Kelalle menee verottajalta tieto koko vuoden ansioista könttäsummana. Kun tulorajasi on ylittynyt, sinun on toimitettava selvitys ajalta, johon palkanmaksi on kohdistunut. Ellet ole ansainnut mitään opiskeluaikana, päätös korjataan ja mitään ei peritä takaisin. Ei sun oikeastaan tarvi maksaa mitää takaisin, kun selvityksrn (palkkakuitit/todistukset ) olet toimittanut Kelaan. Muistaakaeni tuon perintäkirjeen mukana on vielä lomake, johon voi täyttää eriteltynä kuukaudet, joilta palkkaa on maksettu. Mitä oikein opiskelet, ellei edes tuollainen selvä asia, jossa on vielä hyvät ohjeet mukana mene jakeluun? Olisko asiaa parempi kysyä kelasta kuin täältä palstoilta..

      • mimerkkini

        Hyvät vastauksethan kysyjälle tuli. Turha häntä on moittia edes epäsuoraan nimimerkillä. Sellaista voi moittia, joka ei kysy mistään. Joo, tietysti Kela olisi ollut vielä parempi paikka kysyä, mutta kun sieltä lävähtää pumaskat, niin siinä moni häkeltyy.


    • opintotuki11

      Hei

      Joo kiitos teille, jotka vastasitte asiallisesti- Kysymyksen tarkoitus oli, että onko joku muu kokenut vastaavaa. Asia on selviämässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1622
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1184
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1074
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      703
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      90
      698
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe