Kirjan nimi

kukkkuu

Minulla oli mielessä hyvä kirjan nimi, joka on tosi tärkeä sisällön kannalta eli se nimessä mainittu ilmenee kirjassa runsaasti. Nimi on tyyliin Harry Potter ja viisasten kivi. Nyt huomasin, että jo ajat sitten on julkaista romaani, jonka nimi on ylläolevaan tyyliin Viisasten kivi (siis nimi ei oikeasti liity Potteriin, vaan tuo on esimerkki). Olisiko minun tyhmää pitää tuo nimi ennallaan, onhan se hieman eri, koska alussa on nimi, vai kannattaisiko vaihtaa täysin?

7

332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huji

      etsi synonyymi kirjan nimelle, samaa tarkoittava...niin helppoa

    • kukkkuu

      Synonyymejäkin on käytetty, mikä myös yllätti minut. Monet vanhempia teoksia. ap

    • Teknodonna

      heips vaan täältä kaukaa

      kirjan nimessä on oleellisinta sen nimi. nimi toimii kuin häkä sitä haistelevalle.

      loppu on historiaa.

      (naurua)

      • Teknodonna

        jestas

        kello on jo puoliyö; kellot nuo kohta lyö

        (hihitystä)


    • Jos olet tarjoamassa käsikirjoitusta perinteiselle kustantajalle, kirjan nimestä ei kannata ottaa paineita. Kustantajalla on yleensä nimittäin hyvin paljon sanavaltaa nimen suhteen (kuten myös kansien ja kirjan takatekstin). Lisäksi jos aiempi teos on julkaistu kymmeniä vuosia sitten, ei välttämättä ole edes ongelma jos nimi pysyy samana. Maailmalla on saman nimisiä kirjoja paljon, Suomessa toki harvemmin, mutta osanimikaimat eivät ole mikään maailmanloppu.

      Jos siis käsikirjoitus on vielä kesken, kirjoittaisin siis kirjan kaikessa rauhassa loppuun ja sitten ratkaisisin ongelman, sikäli kuin se ongelma onkaan. Joskus vastaus voi myöhemmin tulla salamana kirkkaalta taivaalta, ja jos todella pidät nykyisestä, säilyttäisin sen ainakin toistaiseksi.

    • Brändäys

      Kustantaja profiloi fiktiiviselle ( kaunokirjallinen tuote) kirjalle kaupallisen nimen joka myy. Nimi ei välttämättä ole tekemisissä kirjan sisällön kanssa. Kytkös voi olla löyhä. Nimi on enempikin aasinsilta. Kustantaja myös rankkeeraa omia kirjailijoitansa hyviin ja heikompiin. Tallisäännöt. Hyvän kirjailijan brändiä kustantaja suojelee ja varjelee mustasukkaisen tarkoin. Vähemmän myyvän kirjailijan tuotosten nimiä kustantaja profiloi ja himmaa tarkoituksella vähän heikommaksi. Elämä ei ole reilua tässäkään asiassa. Tiedekirjan (nonfiction) nimeämisessä kirjoittajalla on paljonkin sanavaltaa.

    • Kukkkuu

      Kiitos vastauksista. Oli oikeastaan hyvä miettiä uudestaan kirjan nimeä, sillä keksinkin paremman ja omaperäisemmän ja silti hyvän. Saan nimetä kirjani itse, koska todennäköisimmin julkaisenkin itse, jos vaan saan sen joskus valmiiksi ja hiotuksi. Ap.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      253
      18650
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3275
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2171
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      137
      1758
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      273
      1476
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1302
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1151
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      134
      1004
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      235
      985
    Aihe