Onko ainoa tapa saada selaimet näyttämään sivut samanlaisina määritellä Document typeksi "Strict"?
Se ikävästi rajoittaa monia asioita.
Lähinnä on ongelmia eri selainten erilaisten Box modelien kanssa. Joissain css:n padding, margin ja border kasvattavat elementin kokoa, joissain eivät.
Document type
4
188
Vastaukset
Onneksi ei ole mitään tapaa saada eri selaimet näyttämään sivut samanlaisina. Sehän merkitsisi sitä, että kaikki joutuvat käyttämään olennaisesti samaa selainta, pahimmillaan katsomaan samankokoista fonttia periaatteella "one size fits all".
Mutta jos tarkoitat sitä, että selaimet saadaan toimimaan niin sanotussa standards-moodissa, jossa ne eivät toimi tahallaan väärin*), niin siinä ei Strict-tyypin käyttö ole välttämätöntä eikä riittävää. Tarvitset käytännössä määrämuotoisen DOCTYPE-ilmoituksen. Millaisen, se onkin sitten pitempi juttu, mutta lähes aina riittää, kun käytät _täsmälleen_ (siis ihan merkilleen) juuri sellaista DOCTYPE-ilmoitusta, kuin HTML 4.01:n määrittelyssä sanotaan. Niin kuin oikeastaan pitäisi määrittelyn mukaan tehdä joka tapauksessa. Silloin voi käyttää Strict- tai Transitional-DTD:hen viittaavaa ilmoitusta.
*) Tahallista väärää toimintaa on mm. täytteen (padding) laskeminen mukaan elementin leveyteen (width).
Likaisia yksityiskohtia löytyy tarvittaessa sivun
http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html
kautta.Tuli vielä mieleen: Selaimet, jotka kiinnittävät huomiota DOCTYPE-ilmoitukseen, lukevat sen vain merkkijonona. Ne eivät edes yritä ymmärtää sitä saati lukea itse dokumenttityypin määrittelyä.
Näin ollen voit mainiosti huijata niitä kertomalla sivun olevan HTML 4.01 Transitionalia (tai Strictiä), vaikka se ei oikeasti olisikaan. Eri asia on, että validointiin tarvittaisiin oikeansisältöinen DTD, mutta se on jo toinen juttu.- ihme linkuttaja
Yucca kirjoitti:
Tuli vielä mieleen: Selaimet, jotka kiinnittävät huomiota DOCTYPE-ilmoitukseen, lukevat sen vain merkkijonona. Ne eivät edes yritä ymmärtää sitä saati lukea itse dokumenttityypin määrittelyä.
Näin ollen voit mainiosti huijata niitä kertomalla sivun olevan HTML 4.01 Transitionalia (tai Strictiä), vaikka se ei oikeasti olisikaan. Eri asia on, että validointiin tarvittaisiin oikeansisältöinen DTD, mutta se on jo toinen juttu.Kiitos, kyllä sivu nyt näyttääkin samalta ainakin IE6/Opera7/Firefox1:llä.
Ois vielä toinen kysymys, Yucca, kun tunnut tietävän...hmm...paljon. :)
Tämmönen oli ongelmani:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=4500000000000143&posting=22000000006704383 - sfnet
Hauska lukea näitä "yucan" juttuja. Uskaliasta valita noinkin tunnettu nettihenkilö jona esiintyä.
Vaikka imitointia sanotaankin usein suureksi kunnianosoitukseksi, niin tässä tapauksessa se ei sitä ole. Sen verran pahasti mm. käyttämäsi termistö eroaa hra Korpelan vastaavista. Ja vaikka neuvot sinänsä ovatkin jotain oikeansuuntaista, niin kovasti puutteellisia esikuvasi vastaaviin verrattuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 162375
Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää
Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos1752268- 1051097
Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa
Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢1241080Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista
Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah2131020Olet ollut aika törkeä minua kohtaan
Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta46887Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs37880Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin
maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises32794- 132790
- 43724