Muistaako joku vielä niitä aikoja kun Suomessa oli vielä työlaitoksia, työsiirtoloita ym? Lieksassa ei ollut, mutta Kainuussapa oli.
Ennenvanhaan oli ennenvanhaan
10
306
Vastaukset
- Ruuhessa.rasse.huutaa
Lieksassa ei ole ketään ollut noihin aikoihin jota kiinnostasi työnteko. Vällyn alla uunilla löskisoppaa söivät ja vetivät norttia niin että katto oli musta.
- ei.ollut.Lieksassa
Työsiirtolat olivat rikollisten rankaisulaitoksia, joissa tehtiin nimensä mukaisesti töitä. Nimi muutettiin myöhemmin avovankilaksi, jolloin nimi kuvaa paremmin vankilaa.
Työlaitokset olivat vapaampia työpaikkoja, joissa holtittomat miehet korvsivat maksamattomia elatusmaksujaan.On todellakin huomattava, että työsiirtola ja työlaitos olivat eri tarkoituksia varten. Työsiirtolaan joutui kärsimään rangaistustaan esimerkiksi rattijuoppoudesta ja työlaitokseen pääsi korvaamaan lapsen elatusmalsuja.
- isätön
Työlaitokseen joutui myös jos ei maksanut avioeron jälkeen lapsenelatusmaksuja. Minun isäni oli Konnunsuota kuokkimassa 50-l. Isääni en ole nähnyt kuin alle kolmevuotiaana. Yhteydenottoihini olen saanut vain haukkumakirjeet. Syytönhän lapsi on syntymiseensä.
Rattijuopotkin pääsi sinne puuhastelemaan.
- rgqtregtrgg
Seutulan lentokenttää oli myös rattialkoholistit tekemässä!
- Tulikoju
Minä rakensin uuninpankkosimulaattoria kännissä veneilun takia turun telakalla. Siis ajoin kännissö turun telakalla päin öljytankkeria joka upposi ja itämeri saastui. Olempahan saanut jotain suurta aikaan, nimittäun venytin kikkelini 25 cm mittoihin töissä oölessa
- olet-apukoululainen
Tiukkaan olet töitä tehnyt, kun et ole opetellut kirjoittamaan!
- Tulikoju
Meni sormet ja hermot pakkotöissä, mutta olen korvaukset maksanut omalla työlläni. Kolmekymmentä vuotta siinä meni ja jäi pakkotyölaitoksen päiväpalkka säästööön. Nyt rahaa tilillä 87t€ ja ei ketöän perillistä. Lahjoitan dumman testamentilla järvilohrn hyväksi.
- sultan.kortong
mina ei halu pakotyoho enka muutenka tyohon mina saa kela raha ilman pakotyo
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo666014Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per533011- 312193
- 131807
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto191773- 181750
- 181519
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus131512- 481486
- 91453