Välttäkää näitä Kampin Aavan endokrinologeja

kilpirauhasenvaja

FB:n kilpirauhasryhmästä bongattu seuraavat vältettävät lääkärit, joilla huono asiantuntemus. Ovat vähätelleet potilaiden oireita ja eivät ole suostuneet katsomaan edes verikokeiden tuloksia, koska "en usko että sinulla on sentraalista vajaatoimintaa".

Aranko Suvimarja
Heikki K.
Toivonen Jukka
Pekkarinen Tuula

37

16032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sentraalinen_vuodesta_01

      Oho. Jostakin heistä voin sanoa varsin erilaisen mielipiteen, varsinkin sairastamani sentraalisen osalta

    • kilpparipotilas

      Olen täysin erimieltä ainakin Suvimarja Arangon suhteen. Erittäin osaava ja asiohin paneutuva lääkäri.

      • Anonyymi

        Arvokkainta, mitä ihminen voi toiselta ihmiseltä saada, on aito kohtaaminen.
        Sen ja erinomaisen määrän ammattitaitoa olen saanut Suvimarja Arangolta. Olen todella kiitollinen monen vuoden yhteistyöstä hoitojeni suhteen.


      • Anonyymi

        Mun kokemus Arangosta on todella hyvä.


    • vinkkisulle

      Jos aloittajalla on paha olla kannattaa hakeutua mielenterveyspalvelujen pariin.

    • ei_endoja

      Jos kunnon hoitoa haluaa, pitää välttää lähes kaikkia Suomen päähänpinttymäisiä endokrinologeja, poikkeuksena Vesa Ivesmäki. Matti Välimäki tietää paljon mutta nolaa itsensä "kymmenen nanomoolin" jankutuksellaan ja hoidon laatu tuntuu olevan kruunajaklaavapeliä

      • Anonyymi

        Mielenterveyspalveluista saa apua erilaisiin harhoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenterveyspalveluista saa apua erilaisiin harhoihin.

        > Mielenterveyspalveluista saa apua erilaisiin harhoihin.
        Äänestä

        Mutta saako kilpirauhasvaivoihin?


    • Anonyymi

      Miten tämän maan lääkäreiden osaaminen on täysin ala-arvoisen heikkoa kilpirauhasasioissa että löytyy vain yksi (Ilvesmäki) joka osaa ja ennen kaikkea saa hoitaa potilaita ilman Valvira kyttäystä?

      • Anonyymi

        En usko väittämääsi.

        Oma endoLääkärini vaikuttaa hyvinkin asiantuntevalta tiiminsä kanssa kun useiden potilaiden kohdalla tarvitaan niin monen alan asiantuntijaa: kirurgi, radiologi, patologi, onkologi, anestesialääräri, jne. Arvostan heidän osaamistaan.

        Huonosti olisi asiat Suomessa, jos vain yksi endo osaisi potilaita hoitaa (Noin 300 000 potilasta on Suomessa kilpirauhaslääkityksellä. Lisäksi kaikki muut potilaat, jotka eivät käytä lääkkeitä.). Muitakin kilpirauhasen sairauksia on kuin vajaatoiminta. Muutakin hoitoa on kuin lääke.


    • Anonyymi

      Jos lääkäri on eri mieltä itse keksimästäsi diagnoosista, niin se on huono,
      vältettävä ???

    • Anonyymi

      Kilpirauhaspotilaat ovat usein kummallisia.

      • Anonyymi

        Katsos, se kun on SAIRAUS ja kun hormoonit heittelee, niin ei se ole mikään ihme, että kärkkäimmät ihmistuntijat (= arvostelijat) pitävät henkilöä "kummallisena". Toisten sairauksien vähättelijöitä riittää.


      • Anonyymi

        Kuinka niin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka niin?

        Kuinka niin? Luepa muutama ketju kilpirauhaspalstaa, niin selviää kuinka niin!

        No, sairas on sairas. Mutta niin paljon ruikutusta ja lääkärien haukkumista, aliarviointia, väheksymistä ja halveksimista ei kuulu yleensä edes sairauteen. Joku itseoppinut yksityisajattelija taas tietää kaiken paremmin kuin kukaan lääkäri.

        Ja kyllä, olen itsekin ollut vaikeasti sairas kilpirauhaspotilas. Oikeasti! Kaikki koettu, tulehdus, liikatoiminta, vajaatoiminta, syöpä. Silloin ei viitsi eikä jaksa pilata elämäänsä kilpirauhasarvoilla ja lääkäreitä halveksimalla. Nyt onneksi jo yli 30 vuotta normaalia elämää lääkäreiden ja Thyroxin-lääkkeen ansiosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka niin? Luepa muutama ketju kilpirauhaspalstaa, niin selviää kuinka niin!

        No, sairas on sairas. Mutta niin paljon ruikutusta ja lääkärien haukkumista, aliarviointia, väheksymistä ja halveksimista ei kuulu yleensä edes sairauteen. Joku itseoppinut yksityisajattelija taas tietää kaiken paremmin kuin kukaan lääkäri.

        Ja kyllä, olen itsekin ollut vaikeasti sairas kilpirauhaspotilas. Oikeasti! Kaikki koettu, tulehdus, liikatoiminta, vajaatoiminta, syöpä. Silloin ei viitsi eikä jaksa pilata elämäänsä kilpirauhasarvoilla ja lääkäreitä halveksimalla. Nyt onneksi jo yli 30 vuotta normaalia elämää lääkäreiden ja Thyroxin-lääkkeen ansiosta.

        Miksi luet kilpirauhaspalstaa 30:n hyvin menneen vuoden jälkeen?
        t. Utelias


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi luet kilpirauhaspalstaa 30:n hyvin menneen vuoden jälkeen?
        t. Utelias

        Ei liity tämän ketjun aiheeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi luet kilpirauhaspalstaa 30:n hyvin menneen vuoden jälkeen?
        t. Utelias

        Hei vain Utelias!
        Vaikka 30 vuotta on mennyt hyvin ja tauti ei lääkittynä juurikaan määrää eikä rajoita elämääni, joskus silti tekee mieli vilkaista, mitä muille kuuluu tai olisiko jotain uutta. Utelias kun olen minäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei vain Utelias!
        Vaikka 30 vuotta on mennyt hyvin ja tauti ei lääkittynä juurikaan määrää eikä rajoita elämääni, joskus silti tekee mieli vilkaista, mitä muille kuuluu tai olisiko jotain uutta. Utelias kun olen minäkin.

        Tämä on keskustelupasta, johon voi osallistua kaikki lukemalla tai kirjoittamalla. Mä käyn myös täällä lueskelemassa kilpirauhasjuttuja. Monenlaista vaivaa kilpirauhasessa myös itselläni. Tämmöisiä nyt kirjoitin.


      • Anonyymi

        "Kummallisia"??
        Sairaus kuin sairaus, voit lukea netistä eri sairauksien oireita. Ehkä tajunnan tasosi kasvaisi vähän ja ehkä se ymmärryskin. Sinäkin voit tietämättäsi sairastaa kilpirauhassairautta (liika- tai vajaatoimintaa). Voi muhia vuosikausia ennenkuin antaa kunnon merkkejä ja voi antaa vuosien varrella pieniäkin merkkejä, mutta ne yleensä sivuutetaan tyyliin "oon tehnyt liikaa töitä". On sekä miesten että naisten vaiva, mutta enemmistönä naiset. Liekö hormoonitoiminnalla osuutta?? Niin, eikä se ole elämäntapasairaus.


      • Anonyymi

        Niinkuin kaikki ihmiset, jonkun toisen mielestä.


    • Anonyymi

      Jukka Toivonen on äärimmäisen töykeä, unohtelee tapaamisia ja vähättelee potilaan oireita. Ilmoitti korkean hevosen selästä että oireet eivät voi johtua taudista, joka onneksi 2 kuukautta myöhemmin löydettiin Terveystalon taitavamman lääkärin toimesta. Kaiken kaikkiaan uskomattoman ylimielinen, potilaita vähättelevä hiirulainen tämä Toivonen. En suosittele kenellekään.

      • Anonyymi

        Kuka oli tämä Terveystalon taitavampi lääkäri? Toivottavasti vielä näet tämän, täällä kaivataan nopeasti apua.


    • Anonyymi

      Aivan täysin erilainen kokemus Jukka Toivosesta. Äärimmäisen asiallinen, kohtaa potilaan ihmisenä ja hoitaa kokonaisuutta. Ehkä yksi parhaista lääkäreistä joita ollaan koskaan tavattu. Kokemus vuodelta 2021 ja Aavasta

      • Anonyymi

        Minä kävin juuri eilen Jukan vastaanotolla, asiallinen ja katsoi hyvin kokonaistilannetta. Ei valittamista.


    • Anonyymi

      Jukka Toivosen ymmärrän hyvin tässä yhteydessä, mutta en ymmärrä miksi pitäisi varoa Heikki Koivistoa😕
      Heikki K. on sen verran suosittukin ettei enää ota uusia potilaita.

    • Anonyymi

      Pari kk sitten kilppari poistettu ja nyt rampataan labrois ja ihmetellään annostusta.

      Voinko luottaa Tuula Pekkariseen???
      Se on mun endoks osunu.

      • Anonyymi

        Tuula on erittäin hyvä.
        T entinen työtoveri


      • Anonyymi

        Huono kylmän oloinen ja vähättelevä kokemus Pekkarisesta. Varmasti työkavereille kiva.


    • Anonyymi

      Suvimarja Aranko ei ainakaan nuorta ykköstyypin diabeetikkoa osannut hoitaa/ kohdella oikein. Pelotteli mm sokeutumisella, kun vastassa oli hoitovädymystä poteva, juuri teini-iän ylittänyt potilas joka siirtyi lasten polilta aikuisten puolelle ja ensimmäisiä kertoja yksin sairautensa kanssa ”isossa maailmassa”. Nuiva, kuiva ja ilmeetön, tunteeton lääkäri. Ei ihmistuntemusta.

      Traumat jäi ja varmasti menen oman jälkikasvun mukaan vastaanotoille niin pitkään kuin mahdollista, edes sen verran että tapaan lääkärin ja näen miten ottaa nuoren vastaan.

    • Anonyymi

      Mehiläisen Satu Vehkavaara on myös aivan luokattoman epäpätevä. Jättää oireet täysin huomiotta ja tuijottaa pelkästään verikokeiden tuloksia, joita tulkitsee väärin. Ei tunnista subkliinistä hypertyreoosia; radiojodihoito joka ei aiheuta hypotyreoosia ei hänen mukaansa vaikuta mitenkään kilpirauhasen toimintaan vaan osin tuhottu rauhanen toimii normaalisti; kaikki epäonnistuneen sädehoidon jälkeiset oireet ovat jotain muuta kuin endokrinologisia vaivoja; ei suostunut tekemään lähetettä leikkaukseen kun hypertyreoosi palasi radiojodihoidon jälkeen ja kasvaimet alkoivat haittaamaan nielemistä, koska radiojodin "pitäisi pienentää kasvaimia" ja "kasvainhan oli hyvänlaatuinen" (nielemishaitta ei ilmeisesti ollut hänen arvionsa mukaan riittävä.)

      Oli myös yksi päätekijöistä lääkäri Ville Pöntysen ajojahdissa, koska tämä kehtasi määrätä T3:sta. Vehkavaarahan siis ei usko edes T3+T4 -yhdistelmähoitoon, saatika monoterapiaan.

      • Anonyymi

        Millähän pätevyydellä tämäkin kommentoija itse on lääkäriä pätevämpi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millähän pätevyydellä tämäkin kommentoija itse on lääkäriä pätevämpi?

        Kommentoija kävi kahdella muulla lääkärillä, joiden molempien mukaan oireet olivat selvästi kilpirauhasperäisiä huolimatta siitä mitä Vehkavaara väitti. Onko heilläkin mielestäsi pätevyysongelma?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentoija kävi kahdella muulla lääkärillä, joiden molempien mukaan oireet olivat selvästi kilpirauhasperäisiä huolimatta siitä mitä Vehkavaara väitti. Onko heilläkin mielestäsi pätevyysongelma?

        Luultavasti heillä on pätevyysongelmia tai sitten tahallaan fuulaavat. Suomessahan on muutamia "funktinaalisen lääketieteen" edustajia, jotka tienaavat sievoisia summia virheellisillä diagnooseillaan ja -hoidoillaan. Suomalaisen enddokrinologian diagnoosikriteerit ja hoitolinjat ovat tasan tarkaan samat kuin muualla Euroopassa ja esim. USAssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luultavasti heillä on pätevyysongelmia tai sitten tahallaan fuulaavat. Suomessahan on muutamia "funktinaalisen lääketieteen" edustajia, jotka tienaavat sievoisia summia virheellisillä diagnooseillaan ja -hoidoillaan. Suomalaisen enddokrinologian diagnoosikriteerit ja hoitolinjat ovat tasan tarkaan samat kuin muualla Euroopassa ja esim. USAssa.

        No, onneksi nämä epäpätevät ja/tai pahantahtoiset lääkärit hoitivat minua väärin diagnostisin kriteerein ja hoitolinjoin (mitä Vehkavaara ei ikinä voisi tehdä; väärä hoito kun on asia jota muut tekevät). Nyt pystyn nielemään normaalisti ja selvästikin kaikesta muusta kuin kilpirauhasesta johtuva oireilu loppui väärällä hoidolla. Menivätpä peräti epäpätevyyttään ja pahantahtoisuuttaan myös huomaamaan silmäoireyhtymän ja gynekomastian jotka olivat menneet pätevältä ja hyväntahtoiselta Vehkavaaralta ohi, koska minullahan ei enää mitään kilpirauhasvaivoja hänen mukaansa ollut.

        Ja ei, eivät olleet mitään "julkkislääkäreitä", ihan vaan tavallisia ammattilaisia jotka kaikesta päätellen olivat paremmin perillä siitä miten kilpirauhanen saattaa käyttäytyä pieleen meneen radiojodihoidon jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, onneksi nämä epäpätevät ja/tai pahantahtoiset lääkärit hoitivat minua väärin diagnostisin kriteerein ja hoitolinjoin (mitä Vehkavaara ei ikinä voisi tehdä; väärä hoito kun on asia jota muut tekevät). Nyt pystyn nielemään normaalisti ja selvästikin kaikesta muusta kuin kilpirauhasesta johtuva oireilu loppui väärällä hoidolla. Menivätpä peräti epäpätevyyttään ja pahantahtoisuuttaan myös huomaamaan silmäoireyhtymän ja gynekomastian jotka olivat menneet pätevältä ja hyväntahtoiselta Vehkavaaralta ohi, koska minullahan ei enää mitään kilpirauhasvaivoja hänen mukaansa ollut.

        Ja ei, eivät olleet mitään "julkkislääkäreitä", ihan vaan tavallisia ammattilaisia jotka kaikesta päätellen olivat paremmin perillä siitä miten kilpirauhanen saattaa käyttäytyä pieleen meneen radiojodihoidon jälkeen.

        Luen mielenkiinnolla kommenttejasi, koska minulle on julkisella puolella ehdotettu kilpirauhasen poistoa tai radiojodihoitoa subkliiniseen hypertyreoosiin. Julkisen puolen sisätautilääkäri vain tuijottaa viitearvoja eikä kysele, mitä oireita minulla on. Arvoni ovat jostain syystä romahtaneet viime vuodesta. Lähete HUSin endokrinologille tuli takaisin. Niin paljon on leikattu terveydenhuollon resursseista, että kohdallani moni lähete on tullut takaisin.
        Olin vuodenvaihteessa siinä pisteessä, että en jaksanut kävellä rappusia. Ja kun lähdin Kaliforniaan tyttäreni kihlajaisiin, niin kuulin siellä eräästä hyvästä akupunkitolääkäristä. Sain lahjaksi 1. kerran hänen kaksituntisessa hoidossaan. Tuon hoitokerran jälkeen saatoin kävellä rappuset pysähtymättä ja juurikaan hengästymättä!!! Toisella kerralla lääkäri totesi, että oireeni johtuvat hormoneista. Hoitoa olisi pitänyt jatkaa. Sain kuukaudeksi yrttejä, jotka toimivat erinomaisesti. Nyt alkaa vaikutus hiipua.
        Moista akupunktiolääkäriä ei valitettavasti Suomesta löydy.

        Kun soitin Kilpirauhasliittoon, niin sain paljon lääkäreiden nimiä, joista ei tällä palstalla ole hyvää sanottavaa. Täytyy jatkaa pätevän ja kohtaavan lääkärin hakua....


    • Anonyymi

      Tuula Pekkarinen on erittäin hyvä ja kokenut sekä luotettava endokrinologi. Oli viimeksi töissä osan aikaa Satasairaalan endokrinologian polilla ja yksityisvastaanotossa Helsingissä (?). Jäin eläkkeelle enkä nyt tiedä hänestä, mutta hyvä hän on.
      Siis erikoislääkäri Heidi Luotolahti Pitkäranta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2082
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      168
      1618
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1547
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1302
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      286
      1168
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      134
      1048
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1013
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      882
    Aihe