Moi
Eli oon 12.v tyttö ja mun elät menkat alko tänää. Mun vanhemmat on lomalla ja en millää kehtaa kertoo, pitäiskö vaa laittaa viestii et menkat alko? Vai oisko parempi jos soittais?😓
Kuukautiset
2
275
Vastaukset
- sirusiiri
Hei,
olet selkeästikin fiksu nuori ja osoitat rohkeutta ottamalla asian puheeksi täällä :)
Harmillista, että vanhempasi eivät ole nyt kotona, jotta voisit jakaa tämän elämää mullistavan asian heidän kanssaan. Kyseessähän on kuitenkin tärkeä muutos ja "etappi" matkalla aikuisuutta kohden.
Minkälaisesta yhteydenpidosta sovitte vanhempiesi kanssa heidän lähtiessään lomalle, viestejä vaiko soittoja? Ja kuinka itse haluaisit toimia tuossa tilanteessa?
Sanoit, että et millään kehtaa kertoa asiasta. On luonnollista, että tuosta asiasta kertominen saattaa olla nuorelle hiukan vaikeaa, etenkin jos näistä asioista ei paljoa ole ollut aiemmin puhetta. Kuukautiset ovat kuitenkin luonnollinen elämänvaihe naiseksi kasvamisessa, asia, johon tottuu ja jonka oppii ajan kanssa omaksumaan osana omaa kasvamistaan ja omaa elämäänsä.
Näistä asioista on hyvä keskustella etenkin äidin kanssa, hänellä on näkökulmaa ja omakohtaista kokemusta asiasta ja hän osaa opastaa sinua kuukautishygieniassa ja muissa siihen liittyvissä asioissa.
Kuukautisiin saattaa liittyä myös lieviä vatsa- tai muita kipuja, ja jos näitä ilmenee, voi esim. kouluterveyden-hoitaja opastaa sinua sopivan miedon särkylääkkeen hankkimisessa, jos vanhempasi vielä tuolloin ovat lomalla. Kouluterveydenhoitaja on muutoinkin sopiva henkilö, jolta voi kysellä tästä ja muistakin kasvamiseen liittyvistä asioista, joista ehkä omien vanhempien kanssa ei aina rohkene puhua.
Toivon sinulle tsemppiä alkaneessa uudessa elämänvaiheessasi. Itse jos äitinä olisin vastaavassa tilanteessa, lomalla ja tyttärelleni olisi tapahtunut sama asia kuin sinulle, olisin ehdottomasti toivonut hänen soittavan ja kertovan asiasta.
Mutta fiksuna nuorena naisena teet tietenkin oman ratkaisusi ja kerrot asiasta äidillesi/vanhem-millesi sillä tavalla, mikä sinusta mukavimmalta tuntuu :)
Hyvää talven jatkoa, ja huomenna lämmintä ylle talven kylmimpänä päivänä :) - Epätietoine
Kiitos paljon! On mukavaa kun täällä saa muun hyviä neuvoja, ihan WhatsApp:issa ollaan juteltu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.726338- 1385752
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.4813604Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?
Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s1192028- 391351
Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.
Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved3961328- 731163
Sydämeni on sinun luona
Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun471024Trump ja Venäjä
Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja110952Jatkuva stressitila
On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan56950