La puhelimen käyttö nykyään

Kuinka monella on veneessä vielä LA puhelin ? ja onko siellä vesillä minkä - tai minkäänlaista liikennettä ? VHF kun on aika viranomaispainotteinen puhelin ja LA taas vähän vapaamielisempi.
70 - luvulla yleisempi kapistus siis kyseessä jos täällä märkäkorvaisia jotka ei tiedä mistä kyse.
Ilmianna
Jaa

69 Vastausta



Eipä taida tänäpänä olla juurikaan käyttöä, noin yleisesti. Kännykät ovat syrjäyttäneet. Hätäkeskuspäivystystä ei ole eikä ole ollutkaan. Vielä 80-luvulla kyllä kävi melkoinen pälätys kun "isot pojat" tilailivat kaveritaan tuomaan rantaa pari koppaa ja...sia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Eipä taida olla kännykästä avoimen radioliikenteen korvaajaksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Käytän autossa samaa vekotintia, piiskalla pitää olla mittaa, mielummin useampikin
Ilmianna
Jaa
LA - harrastus maalla on vielä elinvoimainen ainakin joissain osissa Suomea, kun internetissä aihetta tutkin. Sääli ettei vesillä hyödynnetä sitä jollain lailla esim. vierassatamissa tai jotain.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
9 VASTAUSTA:
Eiköhän lälläri ole jokaisella, joka sellaisen haluaa. Harva haluaa...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Eiköhän lälläri ole jokaisella, joka sellaisen haluaa. Harva haluaa...
Juu ei se kallis ole, ei siitä varmastikaan kiinni. Uusia saa n. 70 eurolla ja antennit pari kolmekymppiä.

Onhan se hiukan erinlainen tapa kommunikoida verrattuna nettiin, kännykkään ym. Lähinnä ajattelin sitä paikallista etua veneilijöiden keskuudessa satamien lähellä, salmissa jne. Kantomatkahan siinä on jotain alle 50 km kaiketi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Saman "paikallisen edun" saa käyttämällä VHF:ää.
LA-puhelinta ei kyllä enää tarvita mihinkään.
Lisäbonuksen saa vielä, kun ostaa VHF:n AIS vastaanottimella.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Niin onhan veharissa kanavat huvivenekäyttöön. Meillä välillä hyvässäkin käytössä jos on tuttuja samoilla huudeilla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
10041 kirjoitti:
Niin onhan veharissa kanavat huvivenekäyttöön. Meillä välillä hyvässäkin käytössä jos on tuttuja samoilla huudeilla.
VHF ja LA puhelimen käyttö eroaa tietty siinä että VHF ssä on oltava jotain asiallista asiaakin, ainakin näin vhf-kokeen järjestäjän kanssa jutelleena. En vähättele VHF ää, jos paikka veneessä sille niin sinne riviin vaan muiden laitteiden jatkoksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kommunikointi kirjoitti:
VHF ja LA puhelimen käyttö eroaa tietty siinä että VHF ssä on oltava jotain asiallista asiaakin, ainakin näin vhf-kokeen järjestäjän kanssa jutelleena. En vähättele VHF ää, jos paikka veneessä sille niin sinne riviin vaan muiden laitteiden jatkoksi.
Kyllähän noilla huvivenekanavilla aika vapaasti voi jutella, eri asia on sitten ns. Viralliset kanavat kuten 16 jne..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kommunikointi kirjoitti:
VHF ja LA puhelimen käyttö eroaa tietty siinä että VHF ssä on oltava jotain asiallista asiaakin, ainakin näin vhf-kokeen järjestäjän kanssa jutelleena. En vähättele VHF ää, jos paikka veneessä sille niin sinne riviin vaan muiden laitteiden jatkoksi.
VHF:n ja LA:n erot korostuat myös taajuusalueen takia. LA:ssa enemmän häiriöitä kun VHF:ssä varsinkin kun auringonpilkkumaksin kausi tulee. Silloin LA:lla ei päivisin tee mitään. Omassa veneessä (ja autossa) oli vielä 80-luvulla LA, nykyisin veneessä on VHF ja autossa pelkkä ULA vastaanotin.

VHF on veneessä hyvä varuste.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Annamennävaan kirjoitti:
Kyllähän noilla huvivenekanavilla aika vapaasti voi jutella, eri asia on sitten ns. Viralliset kanavat kuten 16 jne..
VHF'llä voi ihan vapaasti jutella toisen aluksen kanssa ilman huvivenekanavia. Minulla ei edes ole noita L kanavia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
qwryik4 kirjoitti:
VHF'llä voi ihan vapaasti jutella toisen aluksen kanssa ilman huvivenekanavia. Minulla ei edes ole noita L kanavia.
Ei niitä L kanavia noissa uusissa taida olla, mutta onhan kanavat 6,8, 72 ja 77 veneiden väliseen keskusteluun.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hyllyssä on valmiina palvelukseen!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Asiassa kun melkein ollaan niin mistä sais halvan VHF antennin, lyhyehkön mieluiten ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Koaksiaalin päästä kuorit muutaman sentin alle metrin keskijohtoa näkyviin. Esiin tulleen mettallivaipan käännät kuoritun osuuden päälle tai järjestät muuten niin että se on vastakkaiseen suuntaan kuin keskijohto. Antenni syöttöpiste on siinä kohdassa missä kuorimaton koaksiaali alkaa ja siinä on kaksi vastapolaarista säteilijää. Koko paketin päällystät nätisti kutistesukalla tai teipillä. Voit tehdä virityksen myös puolet lyhyemmäksi mutta sitten se ei toimi yhtä tehokkaasti. Tälläisen dipoliantennin voi joko virittää jotenkin mastoon siten että häiritseviä metalliosia ei ole säteilijöistä. Toinen mahdollisuus on laittaa koko komeus muoviputken sisään ja käyttää piiska-antennin tavoin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
LA ssa ei ole lupamaksuja. paljonkos vhf vuosimaksu on ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
8 VASTAUSTA:
En tarkkaan muista, muutaman kympin. Sen lisäksi pitää käydä vhf kurssi, taisi olla nimeltään src. Kaikkineen noin 100-150€. ( Kurssi, koemaksu ja todistus ja valokuvat. ).
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hommasin radioluvan rannikkolaivurikurssin päälle. Käyttöä ei ole ollut mutta onpahan kortti olemassa.

LA-puhelimeen sen sijaan huutelen kyllä yhä nykyäänkin eikä maksa yhtään mitään kellekään, sähköt aurinkokennosta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Parikymppiä,kattaa kaikki aluksen vhf:t.Tutka vaatii eri luvan ja maksun.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tutka ei vaadi mitään eri lupaa tai maksua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
uuuuuuuuu1111 kirjoitti:
Tutka ei vaadi mitään eri lupaa tai maksua.
En olisi ollenkaan varma. Löytyikö tästä aiheesta peräti Suomen byrokratian kruununjalokivi. Katsokaa ja kauhistukaa maksunmääräytymisperusteet trafin sivulta

https://www.viestintavirasto.fi/taajuudet/radioluvat/taajuusmaksut.html

Taulukkoa taulukon perään maksukertoimista. Jos joku ymmärtää tuosta jotain, hihkaiskaa ja astukaa esiin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Minulla on VHF ja tutka, en tarvitse arvailla.
Ja VHF kurssi ei ole pakollinen vain tutkinto pitää suorittaa.

Viestintäviraston maksut tutkinnoista, todistuksista ja luvista perustuvat liikenne- ja viestintäministeriön kulloinkin voimassa olevaan maksuasetukseen:
•Rannikkolaivurin pätevyystutkinto/suorituskerta 45,40€
•Avomerilaivurin pätevyystutkinto/suorituskerta 67,30€
•Pätevyystodistusmaksu (kaikki todistukset) 43,75€
•Veneen radiolupa, jossa on joku seuraavista
lähettimistä tai niiden yhdistelmistä (VHF, EPIRB, AIS, tutka) 19,43€
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
uuuuuuuuu1111 kirjoitti:
Tutka ei vaadi mitään eri lupaa tai maksua.
Tutka vaatii vhf luvan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Vaatii kirjoitti:
Tutka vaatii vhf luvan.
Miksi veivaat selvää asiaa. Tuossa edellä on kaikki selvitetty aivan selvästi.
Huviveneiljän radiolupaan voidaan sisällyttää kaikki tarvittavat radiolaitteet sen yhden taajuusmaksun alle. (19,43€)
Tästä oli kerran juttua näiden viranomaisten kanssa, kun he tätä nykyistä maksusysteemiä laittoivat pystyyn.
Tämä taajuusmaksu on juuri sitä järjestelämän yksinkertaistamista, joka oli heidän päämäränsä.
Ennenvanhaan piti jokaisestä lähettimestä maksaa eri maksu, ja loppusumma oli sitten mitä sattui.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mielestäni LA-puhelin ei leipää paljoa pyydä veneessäkään. Kyytiin vaan! Rantaudutaanhan veneelläkin joskus, ja autoon voi huudella? Joka marinassa ja satamassa voisi olla LA-puhelin varalla ja vaikka selektiivikutsulla tai pakettimodella. Muutoin kyllä maa-alueilla etenkin maakunnissa LA-puhelin nauttii 80-luvun huippukausien jälkeen uutta tulemista, syyt sille ovat aina olleet olemassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
La puhelimen selektiivikutsu ja pakettimode ? kerro näistä olen pihalla näistä . VHF ssä selektiivikutsu tuttu mutta LA ssa ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
La puhelin oli vuosia käytössä 80 luvulla. Uuden laittaisin jos vain vesillä olisi muitakin käyttäjiä. Vhf on tietysti hyvä, mutta en viitsi enää lupia hankkia, jos lupa muuttuu kevyemmäksi niin sitten. Mutta nykyisin kännykkä korvaa molemmat.
Ilmianna
Jaa
Kännykällä pärjää niin hyvin, että ei mitään järkeä la tai vhf laitteita enää hankkkia !!!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Mielestäni LA puhelinta ei voi verrata kännykkään. Kun verrataan LA ta VHF äään, niin ensimmäiseksi tulee mieleen LA puhelimen kustannusedut. VHF maksaa antenneineen tuplasti sen mitä VHF. Toiseksi LA on vapautettu vuosimaksuista kuten jo tuli täällä ilmi. Kolmanneksi puollustuksen korreksi nostaisin esille sen seikan, että VHF än käyttö mantereella on rangaistavan iso ei. LA ta voi käyttää missä vain, kuka vain, ilman todistuksia ja kursseja kotona, autossa, veneessä... Jos ajatellaan vaikkapa nuorten näkökulmasta jotka aloittelee veneilyä, niin LA puhelinten käyttö toisi sellaista sosiaalista yhteenkuuluvuutta ja muuta, joihin he ovat tottuneet älypuhelinajalla. Jutella kaverien kanssa jotka ovat vesillä / tai missä ovatkaan. Näin ei voisi VHF llä tehdä. Edelleenkään en silti ole sitä mieltä että se on täysin sama asia kirjoittaa facebookiin kuin puhua sama LA puhelimella, tai soittaa kännykällä koska sehän jopa maksaa. LA puhelimella voi langoilla olla monta ihmistä samaan aikaan.

SääntöSuomessa pidän hiukan erikoisena että VHF ylipäätään on veneilijöiden käytössä niinkään laajalti kun on, ottaen huomioon kustannus-ja viranomaisrajoitteet lupiin ja käyttöalueeseen. Veneseuroissa on varmasti tehty oikeat palopuheet VHF n puolesta, mutta miksei olisi; nehän edustavat byrokratiaa itsekin, katsastuksineen, seuramaksuineen, lippuineen, omine satamineen ja rituaaleineen. On totta että VHF llä saa hätäpuhelun ehkä varmemmin, mutta VHF puolestaan on altavastaaja itse normaalille puhelinsoitolle venepoliisille kännykällä. Kännykkämastoja alkaa olla joka rannikon notkossa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sivunäkökulma kirjoitti:
Mielestäni LA puhelinta ei voi verrata kännykkään. Kun verrataan LA ta VHF äään, niin ensimmäiseksi tulee mieleen LA puhelimen kustannusedut. VHF maksaa antenneineen tuplasti sen mitä VHF. Toiseksi LA on vapautettu vuosimaksuista kuten jo tuli täällä ilmi. Kolmanneksi puollustuksen korreksi nostaisin esille sen seikan, että VHF än käyttö mantereella on rangaistavan iso ei. LA ta voi käyttää missä vain, kuka vain, ilman todistuksia ja kursseja kotona, autossa, veneessä... Jos ajatellaan vaikkapa nuorten näkökulmasta jotka aloittelee veneilyä, niin LA puhelinten käyttö toisi sellaista sosiaalista yhteenkuuluvuutta ja muuta, joihin he ovat tottuneet älypuhelinajalla. Jutella kaverien kanssa jotka ovat vesillä / tai missä ovatkaan. Näin ei voisi VHF llä tehdä. Edelleenkään en silti ole sitä mieltä että se on täysin sama asia kirjoittaa facebookiin kuin puhua sama LA puhelimella, tai soittaa kännykällä koska sehän jopa maksaa. LA puhelimella voi langoilla olla monta ihmistä samaan aikaan.

SääntöSuomessa pidän hiukan erikoisena että VHF ylipäätään on veneilijöiden käytössä niinkään laajalti kun on, ottaen huomioon kustannus-ja viranomaisrajoitteet lupiin ja käyttöalueeseen. Veneseuroissa on varmasti tehty oikeat palopuheet VHF n puolesta, mutta miksei olisi; nehän edustavat byrokratiaa itsekin, katsastuksineen, seuramaksuineen, lippuineen, omine satamineen ja rituaaleineen. On totta että VHF llä saa hätäpuhelun ehkä varmemmin, mutta VHF puolestaan on altavastaaja itse normaalille puhelinsoitolle venepoliisille kännykällä. Kännykkämastoja alkaa olla joka rannikon notkossa.
Kauheen pitkä vuodatus?
Mitä halusit sanoa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Siinähän se on kirjoitettu ja hetkessä luettavissa, etkö osaa lukea.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Yliamiraal kirjoitti:
Siinähän se on kirjoitettu ja hetkessä luettavissa, etkö osaa lukea.
Ei siitä tarkoitus selviä mitä tarkoitat!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Vaatii_abstraktin kirjoitti:
Ei siitä tarkoitus selviä mitä tarkoitat!
Kyllä siitä selvisi. Kirjoittajalla seurojen vastainen mielipide. Miten se sitten liittyy LA- tai VHF radioihin on sekin selvää: ei mitenkään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Melkoisen hiljaista LA-kanavilla on jo monia vuosia ollut.Moneen vuoteen ei ole ensimmäistäkään kutsuhuutoa kanavalla 16 laitteesta kuulunut. Ainoa kanava josta jotain kuuluun on rekkamiesten käyttämä kanava 19.
LA on mahtava laite kun esimerkiksi eskaaderissa ajaessa voi asian toimittaa usealla yhdellä kertaa, kun kännykällä joutuu soittamaan monta puhelua. VHF tarvitsee luvat ja kurssit, en tykkää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Uusi LA puhelin antenneineen eilen tilattu 90 eurolla, kohta on puhetta :) Kannattaa muuten valita sellainen malli jossa on "scan" toiminto, niin sitä toimintoa päällä pitämällä se käy juosten läpi koko ajan kanavia ja jos jollain puhetta, niin pysähtyy siihen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
nimimerkkikeksimättä kirjoitti:
Uusi LA puhelin antenneineen eilen tilattu 90 eurolla, kohta on puhetta :) Kannattaa muuten valita sellainen malli jossa on "scan" toiminto, niin sitä toimintoa päällä pitämällä se käy juosten läpi koko ajan kanavia ja jos jollain puhetta, niin pysähtyy siihen.
Miksi? Eikö sulla ole juttukaveria
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
nimimerkkikeksimättä kirjoitti:
Uusi LA puhelin antenneineen eilen tilattu 90 eurolla, kohta on puhetta :) Kannattaa muuten valita sellainen malli jossa on "scan" toiminto, niin sitä toimintoa päällä pitämällä se käy juosten läpi koko ajan kanavia ja jos jollain puhetta, niin pysähtyy siihen.
Näkyy olevan useampikin mocoma 27 netissä myytävänä 50€ ja se on kaikkien aikojen paras LA-laite.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Micro-66 kirjoitti:
Näkyy olevan useampikin mocoma 27 netissä myytävänä 50€ ja se on kaikkien aikojen paras LA-laite.
Mutta Mocomassa ei ole scan toimintoa. Ajattelitko kiertää kanavanuppia koko illan ranne puutuneena itse ? Kun ostin oman uuden hiljattain niin se oli oikeastaan ainoa asia millä on väliä. LA puhelinliikenteen ollen melko olematonta, on tärkeää että automatiikka skannaa kanavia ja pysähtyy siihen missä joku ristinsielu löytyy. Kapisc ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
nimimerkkikeksimättä kirjoitti:
Mutta Mocomassa ei ole scan toimintoa. Ajattelitko kiertää kanavanuppia koko illan ranne puutuneena itse ? Kun ostin oman uuden hiljattain niin se oli oikeastaan ainoa asia millä on väliä. LA puhelinliikenteen ollen melko olematonta, on tärkeää että automatiikka skannaa kanavia ja pysähtyy siihen missä joku ristinsielu löytyy. Kapisc ?
Veneillessä ja satamassa kanava 16 on kuuntelulla. Muulloin vekotin saa olla kiinni.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
LA-puhelin kunniaan hieno laite, ei lupavaatimuksia ja edullinen
Ilmianna
Jaa
Laa-puhelimia ei kai harrasta enää muut kuin maalaispojat pohjanmaalla. Vähänkään radioasioista kiinnostuneet suorittavat radioamatöörilisenssin joka on nykyään todella helppo suorittaa jos vain lukutaito on peruskoulun tasoa. Sähkötysvaatimuksista HF-taajuuksillakin luovuttiin jo yli 10 vuotta sitten joten väkeä on "Linjoilla" pitkin maapalloa ihan eri määriä kuin jotain laa-poikia. 145MHz vhf kajahtaa merelta mantereen toistimiin aika makeasti kesäiltojen tropossa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Ei ole tullut sitten mieleen että kaikilla ei ole omakotitaloa, rahaa tai mahdollisuutta pystytellä 10 metrin mastoja ja ompa osa väestöstä huonosti kielitaitostakin. Ei myöskään tullut mieleen että maantieteellinen asuinpaikka ei määrittele sitä mitä täällä saa harrastaa. Vapaa maa. Radioamatööriharrastusta voisi ennemmin verrata omakotitalo-omistajuusharrastukseen, mutta ei juurikaan 70 euron LA puhelimeen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Olipa todella huono vertaus. Radioamatöörikamppeet ei tarvitse kymmenien metrien mastoja sen kummemin kuin laa-puhelinkaan. Kotimaiset rupattelut tapahtuvat parhaiten tavallisesta sähkölangasta tehdyllä antennilla ja VHF-toistimille pääsee puolen metrin tikulla. Kerrostalossa antennin sijoittaminen on molemmille aaltoalueille yhtä vaikeaa. Ehkä jopa la-alueen pitkälle tikulle vieläkin hankalampaa.

Kummalliset luulot, käsitykset, asenteet ja tietämättömyys ovat laa-porukan pahin ongelma. Joskus tuntuu että siellä ei osata edes sähkötekniikan alkeita kun kuuntelee juttuja "pitkätä viitoselta" tai kotimaan kanavilta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Heippahei_ kirjoitti:
Olipa todella huono vertaus. Radioamatöörikamppeet ei tarvitse kymmenien metrien mastoja sen kummemin kuin laa-puhelinkaan. Kotimaiset rupattelut tapahtuvat parhaiten tavallisesta sähkölangasta tehdyllä antennilla ja VHF-toistimille pääsee puolen metrin tikulla. Kerrostalossa antennin sijoittaminen on molemmille aaltoalueille yhtä vaikeaa. Ehkä jopa la-alueen pitkälle tikulle vieläkin hankalampaa.

Kummalliset luulot, käsitykset, asenteet ja tietämättömyys ovat laa-porukan pahin ongelma. Joskus tuntuu että siellä ei osata edes sähkötekniikan alkeita kun kuuntelee juttuja "pitkätä viitoselta" tai kotimaan kanavilta.
Anteeksi "kummallisuuteni". Kerrohan nyt tällaiselle 70 euron LA puhelimen omistajalle kun olen niin tietämätön, paljonko maksaa kaikki rensselit radioamatööriharrastuksen aloittamiseen ? Laitteet ja antenni ?

Lisävalotuksena tietämättömyyteni osalta, että tähän astisista 2 sta radioamatööreistä joita olen sivututtavuutena vuosikymmenien varrella törmännyt, oli molemmilla huoneellinen elektroniikkarojua, toinen toisen päällä, numeroa, nuppia ja valoa enemmän kuin kunnan joulukuusessa, ja puutarhassa sellainen halkaisijaltaan n. 30 x 30 cm paksu teräksestä hitsattu ja 10-15 m korkea viritelmä vaijereilla tuettuna. Jos tiedät 70 euron taskumalleja joka on jotenkin "riittävä ja vastaava", kerro, korvani ovat kupertuneet lautasantenille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Halvin radioamatööripuhelin jolla pääset kusoilemaan linjoille näyttäisi maksavan 69 eruoa. Siis euron halvempi kuin LA kidekoneesi.

http://www.rxtx-tuote.fi/?valikko=ham&sivu=ham

Radioamatööri radiopuhelin
DUALBAND KÄSIRADIO

Hyvin käteen sopiva!
Dualband näyttö!
MUKAAN 12V TUP.SYT.JOHTO
69 €
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Tuo taskuradio 69eur oli nokkela veto. Mutta eihän näillä pienillä kuuluvuus ole kuin 5 km jos antenni on 5-10 cm ? tasku-ja autolaitteiden wattierot oli 5 ja 25 eli melkoinen ero. Katsoin noita autoon ja veneeseen asennettaviin la-puhelimiin verrannaisia, ja hinta huitelee valmiiksi kanavoiduissa näköjään 210 eur magneettijalallisen perusantennin kanssa

Mutta tuo että kuinka moni veneilijä on suorittanut radioamatöörikurssin, epäilen että aika harva. Onko noissa laitteissa joku lupa-ja vuosimaksu ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Onhan tuo lisenssi ollut taskussa parikymmentä vuotta ja mereltä on monet hf &vhf -yhteydet otettu ympäri maapallon. Nostimella mastoon vedetty lanka toimii hf:llä hyvin veden päältä ja vhf-autokoneen 5W pikkuteholla aukenee tropokelissä toistimet matereella satojen mailien päässä. Kyllä laa-puhelimen paikka on nykyään serrissä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Luin vähän tuota radioamatöörien materiaalia jota lopulta löysin paljonkin, ja siellä muun muassa mainittiin että radioamatööriliikenteessä puheenaiheet on pysyteltävä itse radioamatöörilaitteissa, ei muissa. Oli jopa luettelo mistä ei puhuta jos ei ymmärtänyt jo muuten.
Sitten siellä oli näistä oliko se qsl korttikäytännöistä jotka on keskeinen idea, että lähetetään toiselle todiste että on oltu jonnekin kauas yhteydessä, ja niidenkin postituskeruupäivät ja jatkolähettäjät, käytännöt, siis jösses mikä byroo meininki. Viestityskilpailuja, jossa kilpaillaan kuka ottaa yhteyttä mahdollisimman paljon ja kauas> for what ? keskustellakseen antenneista ja laitteen toiminnoista ?
Sanalyhenneluettelot jotka opeteltava ulkoa jotta ymmärtää mitä toinen tarkoittaa koska moni normaali lause korvataan lyhenteillä. Kokeissa joita myös kokeilin, pitää sisäistää kaiken maailman taajuuksien digi-teknis-ominaisuuseroja jne jne. Olen suorittanut vhf tutkinnon mutta kyllä se mitä luin oli aika paksua juttua ollakseen iisiä äkkiä hommattava kortti.

Hei oikeesti, se on hienoa että meitä on moneen junaan ja että (vaikka 3. maailmansodan tai sisällissodan alkaessa) osa väestöstä hallitsee radioyhteyden pidon eri läänien välillä kun puhelin, tieverkko ja nettiverkko on tuhottu, mutta näin sotaa odotellessa.......

ei kai kukaan oikeasti voi ehdottaa tällaista veneiden väliseen kommunikointiin ? LA puhelin edustaa normaalien ihmisten normaalina aikana mahdollistavaa ilmaista vaivatonta kommunikointia. Matkapuhelinten kanssa se ei kilpaile, mutta ei kilpaile radioamatööriradiokaan, eikä VHF. VHF tässä valossa vaikuttaa l1, l2, l3 kanavien osalta jos ei muiden, niin melkein kulman takana olevalle puhetavalle LA n kanssa sillä erotuksella, että vain osalla on vhf lupa ja vhf. Täytyy muistaa että uusi meri vhf antenneineen myös pyörii 200 e korvilla ja sekin eurooppalaisesta verkkokaupasta ostettuna. Siitä on pitkä matka 90 e la + ant ostokseen vielä + itse tutkintomaksu.
Radioamatööriharrastus vaikuttaa mittavalle harrastukselle jo itsessään, ja ei mielestäni sovi sivutoiminnoksi veneilyyn kommunikointimielessä. Luulenpa että HC radioamatöörille veneretken motiiviksi voi paljastua sisimmässään vain leuat loksauttava kantomatka saarettomalla ulkomerellä ja DX ;n lähettämän qsl kortin saanti parin viikon päästä postissa jostain Gambiasta, Ei niinkään se että saisi tietää onko meriaseman shoppi vielä auki kun olen tässä 5 km päässä tulossa veneellä tai onko vierassatamassa vielä tilaa.
Ilmianna
Jaa
Radioamatöörin ei tarvitse ottaa osaa korttien lähettelyyn, kilpailuihin, dx-peditioihin ympäri maailman, kerhotoimintaan tai liiton kanssa sähläämiseen. Nuo on vain osoitus siitä kuinka monipuolinen harraste on kyseessä. Se on siis huomattavasti laajenmpi ja monipuolisempi kuin peräkammarin poikien lällärihöpinät perjantai-iltaisin.

Laa-puhelimen pahin ongelma on "kelin" pukatessa päälle kanaville ilmestyvät ulkomaalaiset ja muu häiriö. Penskat humalaiset ja kiusanhenget värkkäävät ja pelleilevät. Laitteet on huonolaatuisia eikä satasen kiinalainen halparoina kestä veneessä kuin yhden kesän. Samahan koskee kaikkea elektroniikkaa.

Kyllä se veneestä toiseen kommunikointi on Meri-VHF jos kännykällä ei pääse. Laa-puhelinta voi pitää halpana leikkikaluna jolla lapset voivat leikkiä pläkässä. Muuten 27MHz vekottimien paikka on ser-astissa nykyään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
8 VASTAUSTA:
Muista millä palstalla olet. Ei olla radioamatööripalstalla eikä pohjanmaan autoiluseuran la-palstalla, eikä purjehtijapalstalla vaan veneilypalstalla. Kyse on veneiden välisestä kommunikointivälineestä siinä missä vhf kin, samoissa maissa kaikki nykyään tehdään, vhd kin joten ruostumiskommentti on epävalidi.

Et kommentoinut sitten sitä, miten radioamatöörien omien sääntöjen mukaan aiheena ei sovi olla muu kuin radioamatöörien laitteisiin la kommunikointiin liittyvät keskustelunaiheet. Veneellä puheenaiheet ovat hiukan aikuismaisempia, kuin jotkut ppelinpituuksien anteeksi antennien pituuksien, qsl korttien ja signaalien vertailut.

Laaja harrastus, sanon sen jo itsekkin. Liian laaja ja omiin teknologisiin hypetyssääntöihin rajoittunut kuitenkin veneilyn kommunikointia helpottaakseen.

pläkässä ? haa, olet purjehtija. Ja väität LA puhelinta lapselliseksi. Pyöritte rättien kanssa 5 solmua ees taas syväväylillä häiritsemässä laivaliikennettä, silloin kun ehditte moottoriveneily-keskustelupalstalla häiriköinniltänne ;)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
samatsanatsinnekin kirjoitti:
Muista millä palstalla olet. Ei olla radioamatööripalstalla eikä pohjanmaan autoiluseuran la-palstalla, eikä purjehtijapalstalla vaan veneilypalstalla. Kyse on veneiden välisestä kommunikointivälineestä siinä missä vhf kin, samoissa maissa kaikki nykyään tehdään, vhd kin joten ruostumiskommentti on epävalidi.

Et kommentoinut sitten sitä, miten radioamatöörien omien sääntöjen mukaan aiheena ei sovi olla muu kuin radioamatöörien laitteisiin la kommunikointiin liittyvät keskustelunaiheet. Veneellä puheenaiheet ovat hiukan aikuismaisempia, kuin jotkut ppelinpituuksien anteeksi antennien pituuksien, qsl korttien ja signaalien vertailut.

Laaja harrastus, sanon sen jo itsekkin. Liian laaja ja omiin teknologisiin hypetyssääntöihin rajoittunut kuitenkin veneilyn kommunikointia helpottaakseen.

pläkässä ? haa, olet purjehtija. Ja väität LA puhelinta lapselliseksi. Pyöritte rättien kanssa 5 solmua ees taas syväväylillä häiritsemässä laivaliikennettä, silloin kun ehditte moottoriveneily-keskustelupalstalla häiriköinniltänne ;)
Pääsitkin jo itse asiaan, purjehtijoiden haukkumiseen. Sillä lailla!

Pitkänmatkan kulkijoilla amatööriradio on vakiovarustusta. Ja käyttö on nimenomaan veneidenvälinen yhteydenpito. Juttukumppanit ovat useimmiten satojen mailien päässä. Sujuu sillä yhteydepito kotiväkeenkin toiselta puolen maailmaa. Jos ei kotona ole laitteita tai niille käyttäjää, joku amatöörituttu kyllä välittää vaikka suoraan puhelimeen. Kun kusoillaan satunnaisille amatööreille lajin harrastuksena, noudatetaan sitten sitä amatöörien etikettiä, muutoin mennään hyvin vapaamuotoisesti.

Olkoon la kuinka halpa tahansa hankkia ja ilmainen käyttää, siitä ei ole iloa, kun käytännössä kenelläkään ei sellaista enää ole. Toinen oleellinen huono puoli on se edellämainittu epäluotettavuus vaihtelevien kelien takia. Vhf kaikkine puutteineenkin on ainoa kohtuullisen laajasti käytössä oleva ja luotettava väline.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
asiassapysyen kirjoitti:
Pääsitkin jo itse asiaan, purjehtijoiden haukkumiseen. Sillä lailla!

Pitkänmatkan kulkijoilla amatööriradio on vakiovarustusta. Ja käyttö on nimenomaan veneidenvälinen yhteydenpito. Juttukumppanit ovat useimmiten satojen mailien päässä. Sujuu sillä yhteydepito kotiväkeenkin toiselta puolen maailmaa. Jos ei kotona ole laitteita tai niille käyttäjää, joku amatöörituttu kyllä välittää vaikka suoraan puhelimeen. Kun kusoillaan satunnaisille amatööreille lajin harrastuksena, noudatetaan sitten sitä amatöörien etikettiä, muutoin mennään hyvin vapaamuotoisesti.

Olkoon la kuinka halpa tahansa hankkia ja ilmainen käyttää, siitä ei ole iloa, kun käytännössä kenelläkään ei sellaista enää ole. Toinen oleellinen huono puoli on se edellämainittu epäluotettavuus vaihtelevien kelien takia. Vhf kaikkine puutteineenkin on ainoa kohtuullisen laajasti käytössä oleva ja luotettava väline.
VHF ei ole edes vaihtoehto veneilijöille, joilla ei ole tutkintoa (enkä tarkoita itseäni jolla on) ja siten LA on ainoa realistinen matkapuhelimen ulkopuolinen kommunikointiväline veneilijöiden välillä. PMR puhelimet ovat pysyneet mantereen harrastajien puhelimena joten sellaistakaan ei kannata veneeseen ruuvata ensimmäisenä.

Sinulla on sitten paljonkin asiaa satojen mailien päähän, aiheena radioamatöörien säädösten mukaisesti radioamatöörilaitteista puhuminen ? joo-oh. Ihan vapaasti evvk.

Purjehtijoiden haukkuminen on kansallisurheilua, etenkin sellaisten jotka tulevat rettelöitsemään Moottoriveneily-palstalle ja jankuttamaan VHF stä, ihmiselle joka alunperin esitti LA n hyvänä vaihtoehtona. hoblaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
VHFkölinalta kirjoitti:
VHF ei ole edes vaihtoehto veneilijöille, joilla ei ole tutkintoa (enkä tarkoita itseäni jolla on) ja siten LA on ainoa realistinen matkapuhelimen ulkopuolinen kommunikointiväline veneilijöiden välillä. PMR puhelimet ovat pysyneet mantereen harrastajien puhelimena joten sellaistakaan ei kannata veneeseen ruuvata ensimmäisenä.

Sinulla on sitten paljonkin asiaa satojen mailien päähän, aiheena radioamatöörien säädösten mukaisesti radioamatöörilaitteista puhuminen ? joo-oh. Ihan vapaasti evvk.

Purjehtijoiden haukkuminen on kansallisurheilua, etenkin sellaisten jotka tulevat rettelöitsemään Moottoriveneily-palstalle ja jankuttamaan VHF stä, ihmiselle joka alunperin esitti LA n hyvänä vaihtoehtona. hoblaa.
Onko vhf jokin erityisesti purjehtijoiden juttu? Minulla ainakin on vhf sekä purje- että moottoriveneessä.

Kun mennään kauas, ovat usein keskustelukumppanitkin kaukana, mitä ihmeellistä siinä on? Eikä keskustelu siellä ole mitään höpinää seuran puutteessa, enimmiltään asiaa ja keskinäistä tiedonantoa se on, mutta ilman sitä amatöörietikettiä. En tainnut ehdottaa sitä täällä saaristossa pörrääville, vaan nimenomaan pitkää matkaa tekeville. Itämeren piirissä tehtävät matkat eivät ole pitkiä. Ei tartte sua kiinnostaa.

Lupakäytäntö on todella pieni este vhf:n käytölle, ei maksa maltaita eikä vie montaa tuntia. Laite maksaa hiukan enemmän, useimmille suunnilleen yhden ajotunnin kustannuksen enemmän. Asennustyö on la:lle ja vhf:lle sama. Ja edelleen, kun la on merellä kuollut, ei sen eduista ole hyötyä. Ja sitähän aloittaja kyseli, että onko la:lla vielä kyttöä.

Jos muiden, mielestäsi väärällä tavalla veneilevien haukkuminen on sinusta jotenkin hauskaa tai arvostettavaa, olet pelkkä riidankylväjä. Riidankylväjät ovat haitallisia mille hyvänsä lajille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
VHFkölinalta kirjoitti:
VHF ei ole edes vaihtoehto veneilijöille, joilla ei ole tutkintoa (enkä tarkoita itseäni jolla on) ja siten LA on ainoa realistinen matkapuhelimen ulkopuolinen kommunikointiväline veneilijöiden välillä. PMR puhelimet ovat pysyneet mantereen harrastajien puhelimena joten sellaistakaan ei kannata veneeseen ruuvata ensimmäisenä.

Sinulla on sitten paljonkin asiaa satojen mailien päähän, aiheena radioamatöörien säädösten mukaisesti radioamatöörilaitteista puhuminen ? joo-oh. Ihan vapaasti evvk.

Purjehtijoiden haukkuminen on kansallisurheilua, etenkin sellaisten jotka tulevat rettelöitsemään Moottoriveneily-palstalle ja jankuttamaan VHF stä, ihmiselle joka alunperin esitti LA n hyvänä vaihtoehtona. hoblaa.
"VHF ei ole edes vaihtoehto veneilijöille, joilla ei ole tutkintoa "

No mikset hanki. Se on kyllä maailman helpoin saada. yksi onneton helppo koe ja lupa on taskussasi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
VHFkölinalta kirjoitti:
VHF ei ole edes vaihtoehto veneilijöille, joilla ei ole tutkintoa (enkä tarkoita itseäni jolla on) ja siten LA on ainoa realistinen matkapuhelimen ulkopuolinen kommunikointiväline veneilijöiden välillä. PMR puhelimet ovat pysyneet mantereen harrastajien puhelimena joten sellaistakaan ei kannata veneeseen ruuvata ensimmäisenä.

Sinulla on sitten paljonkin asiaa satojen mailien päähän, aiheena radioamatöörien säädösten mukaisesti radioamatöörilaitteista puhuminen ? joo-oh. Ihan vapaasti evvk.

Purjehtijoiden haukkuminen on kansallisurheilua, etenkin sellaisten jotka tulevat rettelöitsemään Moottoriveneily-palstalle ja jankuttamaan VHF stä, ihmiselle joka alunperin esitti LA n hyvänä vaihtoehtona. hoblaa.
"LA on ainoa realistinen matkapuhelimen ulkopuolinen kommunikointiväline veneilijöiden v"

minulla oli MOOTTORIveneessäni 1980-luvulla kun LA oli vielä luvanvarainen laite LA, Zodiac. Samoin kotona, Mocoma 27. Ja oli vielä yksi kannettava 6-kanavainen LA puhelin, Zodiac. Ne oli aikoja kun merellä kutsukanava oli 16, maalla 7 ja rekkakuskit käytti kanavaa 19. Varsinkin kesäisin autingonpilkkuaikaan koko toosalla ei tehnyt mitään, kun Italiaanot ja muut ulkolaiset mökäsivät skipin kautta ja vaikka kohinasalpa oli tapissa, kuului auringonpilkkujen koihina läpi. Yöksi helpotti, kun aurinko tiippui horisonttiin. Koska taajuus on mitä on ja aurinkokin on taivaalla, uskon että sama meno jatkuu. LA puhelimesta ei ole veneeseenkään laitetta.

PMR puhelimien kantama on onneton, johtuen korkeasta taajuudesta ja pienestä sallitusta lähetystehosta.

Nykyisessä MOOTTORIveneessäni on VHF / DSC / AIS samassa koneessa. Lisäksi kannettava VHF. LA puhelinta ei ole eikä tule, kun sillä ei mitään tee. VHF:llä sentään tekee. Jos jonkun radion vielä veneeseen hankkisin lisäksi, se ei todellakaan ole LA vaan radioamatööribandellä toimiva. Varmaan sitten siihen seuravaan, kun pitkän matkan takia pitää HF ja/tai MF hankkia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Radioteknikko63 kirjoitti:
"LA on ainoa realistinen matkapuhelimen ulkopuolinen kommunikointiväline veneilijöiden v"

minulla oli MOOTTORIveneessäni 1980-luvulla kun LA oli vielä luvanvarainen laite LA, Zodiac. Samoin kotona, Mocoma 27. Ja oli vielä yksi kannettava 6-kanavainen LA puhelin, Zodiac. Ne oli aikoja kun merellä kutsukanava oli 16, maalla 7 ja rekkakuskit käytti kanavaa 19. Varsinkin kesäisin autingonpilkkuaikaan koko toosalla ei tehnyt mitään, kun Italiaanot ja muut ulkolaiset mökäsivät skipin kautta ja vaikka kohinasalpa oli tapissa, kuului auringonpilkkujen koihina läpi. Yöksi helpotti, kun aurinko tiippui horisonttiin. Koska taajuus on mitä on ja aurinkokin on taivaalla, uskon että sama meno jatkuu. LA puhelimesta ei ole veneeseenkään laitetta.

PMR puhelimien kantama on onneton, johtuen korkeasta taajuudesta ja pienestä sallitusta lähetystehosta.

Nykyisessä MOOTTORIveneessäni on VHF / DSC / AIS samassa koneessa. Lisäksi kannettava VHF. LA puhelinta ei ole eikä tule, kun sillä ei mitään tee. VHF:llä sentään tekee. Jos jonkun radion vielä veneeseen hankkisin lisäksi, se ei todellakaan ole LA vaan radioamatööribandellä toimiva. Varmaan sitten siihen seuravaan, kun pitkän matkan takia pitää HF ja/tai MF hankkia.
Se kannettava oli muistaakseni Zodiac 2006 (metallikoteloinen) ja kidekone, mutta AM/FM kone. jos halusi kuutta kanavaa enemmän, avattiin kotelo ja vaihdettiin kiteet. Mocoma oli sentään PLL kone ja pienellä muutoksella siinä oli 40 kanavaa ja AM/SSB. Siihen aikaa hätäkutsukanava oli 11A. Se muuttui jossain vaiheessa 1980-lukua selektiivin taakse ja nykyisin tuskin kukaan viranomainen 11A.ta kuuntelee. LA on historiaa ja onneksi se siellä pysyy. Ei kovin luotettava kusolinja. Parempia on täällä esitetty ja itsekin olen ne todennut. Vaikka silloin 1980-luvulla sainkin navigointiohjeita yms. LA:n kautta, niin nykyisin VHF:n aikaan sieltä saa x10 paremmin tietoa ja toimii varmmemmin.

VHF lupaa pitää ajatella ajokorttina. Sitä käyttää ammattiliikenne ja sen mukaan pitää osata toimia. Siksi on se lupatentti. Se on vain testi että tiedät mitn järjestelmä toimii ja millä kanavalla saa höpöttää. Ei iso rasti. Helppoa kuin heinän teko maalaisjuntille. heinääkin olen seipäälle laittanut.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
VHFkölinalta kirjoitti:
VHF ei ole edes vaihtoehto veneilijöille, joilla ei ole tutkintoa (enkä tarkoita itseäni jolla on) ja siten LA on ainoa realistinen matkapuhelimen ulkopuolinen kommunikointiväline veneilijöiden välillä. PMR puhelimet ovat pysyneet mantereen harrastajien puhelimena joten sellaistakaan ei kannata veneeseen ruuvata ensimmäisenä.

Sinulla on sitten paljonkin asiaa satojen mailien päähän, aiheena radioamatöörien säädösten mukaisesti radioamatöörilaitteista puhuminen ? joo-oh. Ihan vapaasti evvk.

Purjehtijoiden haukkuminen on kansallisurheilua, etenkin sellaisten jotka tulevat rettelöitsemään Moottoriveneily-palstalle ja jankuttamaan VHF stä, ihmiselle joka alunperin esitti LA n hyvänä vaihtoehtona. hoblaa.
VHF on nimenomaan veneilijöille se kännykän vaihtoehto. Siellä on erikseen jopa 3 kanavaa varattuna siihen että voit tilata saunaa lämpenemään tai kaljaa laiturille. Lisäksi voit painaa punaista nappia kun ajat kiville. Tutkinnon saanti on luku- ja kirjoitustaitoiselle pikku juttu. LA on ihan täyttä roskaa venehommiin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tuossa "moniviesti-yövuoro-oksennuksessasi" ei ollut mitään, mitä et olisi jo täällä jankuttanut.
Joten kerrataan, VHF kuuluu viranomaisliikenteelle, ei vaivan värti vapaa-ajan veneilijöille. Matkapuhelin korvaa sen täysin. Radioamatööriliikenne on vain ja ainoastaan radioamatööriasioiden käsittelyyn heidän omien säännöstenkin mukaisesti osoitettu väline.
kerrataanko vielä huomennakin ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Olet yksin mielipiteittesi kanssa. Ja väärässä, mutta sen suon sinulle. Olet myös väärässä luulon kanssa, että olen aiemmin kirjoittanut tähän säikeeseen, joten tuo radioamatöörijuttusi ei osu minuun. En ole sellaista tarjonnut vaihtoehdoksi. Olet myös väärässä tuon asian suhteen että meri-VHF on joku viranomaislaite. Se ei ole sitä. Meri-VHF:stä löytyy kanavat myös huviveneilyyn. Viranomaisilla on oma verkko, Virve. Sen verkon päätelaitteet on viranoamisradioita. Se että kertaat vääriä mielipiteitäsi ei tee niistä tosia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Oeltniinväärässä kirjoitti:
Olet yksin mielipiteittesi kanssa. Ja väärässä, mutta sen suon sinulle. Olet myös väärässä luulon kanssa, että olen aiemmin kirjoittanut tähän säikeeseen, joten tuo radioamatöörijuttusi ei osu minuun. En ole sellaista tarjonnut vaihtoehdoksi. Olet myös väärässä tuon asian suhteen että meri-VHF on joku viranomaislaite. Se ei ole sitä. Meri-VHF:stä löytyy kanavat myös huviveneilyyn. Viranomaisilla on oma verkko, Virve. Sen verkon päätelaitteet on viranoamisradioita. Se että kertaat vääriä mielipiteitäsi ei tee niistä tosia.
Todistit juuri että olin kaikessa sanomassani oikeassa! shakki ja matti, idiootti
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Nyt ovat juttusi tainneet tuossa väittelyn tuoksinnassa päästä leviämään pois käsistäsi.
Minä en ole kuitenkaan näiden viimeisten käänteiden osapuoli, vaan juuri mukaan tullut.
Meri - VHF radiopuhelin on tarkoitettu kaikille vesillä liikkujille, mutta tiettyjen sääntöjen puitteissa.
SRC (rannikkolaivurin radiotodistus) on helppo hankkia, mutta tietysti siihen tenttiin kannattaa valmistautua kunnolla etukäteen - kurssikin on aivan suositeltava.
Tuosta lupakortista on myös hyötyä, jos joskus vuokraa venettä ulkomailla - monissa satamissa täytyy ilmoittautua sataman suulla.
Myös viranomaisille on sillä hyvä vastailla ja voi jopa välttyä turhilta tarkstuksilta.
Matkapuhelin ei kauempana rannikosta löydä kenttää ja on siten riittämätön hätätilanteissa.
LA puhelimia ei taida monesta veneestä löytyä, jotta niillä voisi ulkopuolisten kanssa kommunikoida. Kavereiden kanssa tietysti täysin mahdollista.
Avomerille on olemassa omat radiopuhelinjärjestelmänsä (SSB) ja niille oma radiotodistus : LRC joka oikeuttaa kaikkien meriradiolaitteiden käyttöön huviveneissä ( MF ja HF) = keskipitkille ja pitkille aalloille.
Viimeksi mainittu ei siis ole radioamatööritoimintaa, vaikka taajudet ovat samoilta seuduilta.
Vielä vinkkinä, nuo oksennusasiat eivät kuulu asiallisten keskustelujen ilmapiiriin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kiitosTunnustuksesta kirjoitti:
Todistit juuri että olin kaikessa sanomassani oikeassa! shakki ja matti, idiootti
Ilmeisesti SRC-tutkinto voi kaikessa yksinkertaisuudessaan olla sittenkin jollekin tekemätön paikka. Ei tuota raivoa voi mitenkään muuten ymmärtää. Saat kuitenkin raivota yksinäsi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Niin siis saako veneen VHF-luvan ihan vain suorittamalla rannikkolaivurin radiotutkinto? Mitään muuta tutkintoa tai kurssia ei tarvi käydä? Opetella vain se PDF-aineisto ja sopia tenttipäivä paikallisen vastaanottajan kanssa? Ficora sitten lähettää laput joskus?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Ota sinne Figoraan yhteyttä ja kysy milloin heillä on tutkintojen vastaanottoja.
Nyt on muuten ne ajat käsillä kun he niitä järjestävät.
Mitään kursseja ei tarvitse käydä, jos pystyy itse siitä oppikirjasta ne tiedot omaksumaan.
Itse en ole hyvä sanomaan asiasta paljoakaan, koska 70- luvulla suoritin ilmailun VHF tutkinnon, mutta se käsitys kyllä tuli, että ei se mikään läpihuutojuttukaan ole.
Kun olet saanut sen SRC tutkinnon kuntoon, niin voit tehdä radiolupahakemuksen. Siellä on valmis kaavake sitä varten.
Nyt vain reippaasti pyörät pyörimään :D
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Saa sen.

Tentti ei ole edes vaikea. Sen tarkoituksena ei ole pilkkujen viilaaminen vaan ainoastaan osoittaa, että ymmärrät miten laite toimii, miten sinne puhutaan ja millä taajuudella.
Sitten voidaan kysyä miten duplexi poikkeaa tavallisesta.

Mitään sellaista ei kysytä, jota ei käyttäjän muutenkin pidä tietää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jep. Tentin ainoa tarkoitus on tarkistaa, ettei meri-VHF.stä tulee LA:n tapaista villiä länttä. Eli käyttäjä tietää millä kanavalla millonkin toimitaan, tietää miten hälytysjärjestelmä toimii ja mitä puhelimella tehdään kun hätäjärjestelmä on aktivoitunut. Mayday, pan pan jne on se tärkein.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Nämä ketkä vastustavat SRC lupaa vastustavat varmaan myös auton ajokorttia. Turhan hankala hankkia. Edes mopolla ei saa ajaa ilman mopoajokorttia. Sekös niitä kismittää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Laa-piireissä on ollut suosittu kautta aikojen jos jonkinlaista laittomuutta. Ylitehoja, tuunattuja radioita ja muuta höpöhommaa. Moinen pikkurikollisuus kiihottaa turhautuneita luusereita. Italialainen roska on tehnyt kauppansa iät ja ajat kun peräkammarin elämänkoulun luokallejääneet ei tunne sähkötekniikkaa eikä radioaaltojen etenemistä. Kun osaaminen on nippa nappa virtajohtojen kytkennässä, on ihan turha kuvitella että lukutaitoa riittäsi GMDSS:n tai muun veneilytekniikan omaksuntaan.

Kuten täällä on moneen kertaan jo todettu; VHF-puhelin on veneilyyn, Radioamatööripuhelimet radioamatööreilyyn ja laa-puhelin laapuhelinleikkiin. Vain VHF-puhelin on näistä se joka kuuluu olla veneessä ja jolla kommunikoidaan muun vesiliikenteen kanssa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

La puhelimen käyttö nykyään

Kuinka monella on veneessä vielä LA puhelin ? ja onko siellä vesillä minkä - tai minkäänlaista liikennettä ? VHF kun on aika viranomaispainotteinen puhelin ja LA taas vähän vapaamielisempi.
70 - luvulla yleisempi kapistus siis kyseessä jos täällä märkäkorvaisia jotka ei tiedä mistä kyse.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta