Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Omishoitaja kuormittuneisuus ja kaltoin kohtelu

tutkjutt

Tutkittu juttu, lukekaa jos jaksatte.
http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/102483/1512479471.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Tuossa ei ole kuin vähän pitaa raapaistu, todellisuus on paljon raadollisempi.
Tämäkin tutkimus päätyy Ö-mappiin arkistojen kätköihin alta aikayksikön.
Onko mikään media ollut kiinnostunut tutkimuksesta?
Onko omaishoitajien liitto tai yksikään järjestö millään tavalla kommentoinut tutkimusta?

26

726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedossanäyttääolevan

      Kannatti lukea. Tuon saman pitäisi luettaa terveydenhoitohenkilökunnalla. Minäkin ihmettelen miksi tämä Omaishoitajien liitto ei ole ottanut asiakseen lähettää tätä tutkimusta terveyskeskuksiin.
      Taisi olla nämä omaishoitajaliiton jäsenet tässä kyselyyn vastanneita, sillä ei ainakaan meidän piirissä kukaan omaishoitaja ole tiennyt tälläisestä tutkimuksesta. Kukaan ei ole saanut haastattelukaavaketta tms.
      Kun omaishoitajien kuormittuneisuus ja kaltoin kohtelu on nyt virallisesti todettu niin miksi asiaa ei ole valtakunnallisesti otettu esille ja tehty asialle jotain?

      Voisit lähettää linkin vaikka ylen sivuilla jossa on palaute tai juttuvinkki -osio sekä laittaa tämä palstan mukaan linkkiin.

      • Puolisohoitaja

        https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2956
        Omaishoidon tuki kaikille oikeudeksi.

        On paljon omaishoitajia, jotka "virallisesti" eivät ole omaishoitajia. Omaishoidontuki kuuluu kaikille omaishoitotyötä tekeville. Puolison velvollisuus ei ole hoitaa toista puolisoa, siksi että ovat avioliitossa...He kuuluvat myös omaishoidontuen piiriin.

        Käykää kannattamassa.


    • dastresd3

      Töissä 24 H, minut on peloteltu niin loppuun että peseytymässä piti käydä nopeasti.Samalla kun saa itsensä pestyä pesee vaatteensa.Ne ulos tuuleutumaan että raikastuisivat.Laskevat veden kulutuksenkin.

      Illalla syötiin makkaroita, onneksi paketista jäi 1 minulle .Tarkastin pankkitilin, omaishoitajan palkkio oli näköjään tipahtanut, yli 90 € vähemmän jää tilille.Olivat laskeneet senkin, verottaja kai nostanut "palkkionsa".

      Onneksi edes yöllä saa olla rauhassa.Aamulla taas ne tulevat, pelkästään kun kuulee koputuksen niin alkaa pelottaa. Omasta kodista on tullut rautatieasema jonne kaiken maailman "arvostelijat" tunkeutuvat.

      Ei ihme että tutkimuksen tuloksetkin ovat tälläisiä.Minua ei tämä haittaa koska tunnen tekäväni oikeaa työtä.Lohdutuksen saan uskonnosta.

      Voimia kaikille kovaa työtä tekeville!

    • erästäälläklo2315

      Iltalehdessä oli juttu tuosta tutkimuksesta.

      • tutkjutt

        Laitoin Iltalehdelle juttuvinkin tästä tutkimuksesta.
        Hieno asia että julkaisivat uutisen siitä.👍


      • om.hoit2
        tutkjutt kirjoitti:

        Laitoin Iltalehdelle juttuvinkin tästä tutkimuksesta.
        Hieno asia että julkaisivat uutisen siitä.👍

        Sydämestäni kiitän sinua, että annoit sen juttuvinkin Iltalehteen.
        Tämä tutkimus täytyisi saada kaikkien lääkäreiden sekä terveydenhuoltohenkilöiden luettavaksi.


    • jutunlukenut

      Toivottavasti muutkin omaishoitajat lukivat jutun.Ymmärtää omaa olemistaan.Oma elämä onkin sitten vallitsevan ympäristön armoilla olemista.Eivät ole ymmärtäneet omassa nk.työssään mitä me teemme.

      Pääasia kuitenkin on että pidämme läheisistämme huolta.Tärkeämpää työtä ei ole.

      • Pintaaraapaisten

        Masentavaa lukea ja kuunnella sitä vähättelyä ja kaiken kaunistelua mitä julkisuudessa kerrotaan omaishoitajien työstä.
        Koskaa eikä missään kerrota näistä huonoista puolista, joita meistä jokainen saa kokea, toiset joutuu päivittäin kohtaamaan joko fyysistä tai henkistä väkivaltaa, tai molempia.
        Tämä tutkimus hiukan avaa sitä arkipäivän raadollisuutta mitä omaishoitajan todellinen arki on.


      • robottirobs

        Omaishoito pyörii kokonaisuudessaan hoidettavan ja hänen hyvinvointinsa ympärillä.
        Omaishoitajalla ei ole mitään itseisarvoa yhteiskunnalle kuin se, että hän tekee harteille langetetun työn ja pitää epäkohdista suunsa kiinni.
        Omaishoitaja on kuin robotti jolla ei ole omaa elämää. Omaishoitajalta on viety kaikki yksityisyys mitä normaalilla ihmiselläon. Olemme kuin häkkilintuja tai elinkautisvankeja sidottuna hoidettavaamme.

        Omaishoitajalla ei ole oikeuksia vaan aina velvollisuuksia.


      • häkissä
        Pintaaraapaisten kirjoitti:

        Masentavaa lukea ja kuunnella sitä vähättelyä ja kaiken kaunistelua mitä julkisuudessa kerrotaan omaishoitajien työstä.
        Koskaa eikä missään kerrota näistä huonoista puolista, joita meistä jokainen saa kokea, toiset joutuu päivittäin kohtaamaan joko fyysistä tai henkistä väkivaltaa, tai molempia.
        Tämä tutkimus hiukan avaa sitä arkipäivän raadollisuutta mitä omaishoitajan todellinen arki on.

        Ärsyttää suunnattomasti ne mielipideosaston kirjoitukset, kun omaishoidosta tulee jotain julkisuuteen. Ensimmäinen kommentti melkein aina on se, että "yhteiskunnan varoja haaskataan omaishoitoon, että on ihana asia hoitaa omaistaan rakkaudesta...on ihana hoitaa rakastaan...jne". Oletteko huomanneet nämä kommentit?
        Mutta tuo rakkaus ei elätä. Rakkaus ei tuo sitä ruokaa pöytään, eikä maksa asumiskuluja.
        Ja mitä tuo rakkaus on? Jokin nuoruuden hetkellinen huuma, jonka jotkut kuvittelevat kestävän läpi elämän. Ikuista rakkautta ei olekaan kuin amerikkalaisissa elokuvissa.
        Itse olen puolisohoitaja eikä minulla ole erikoisempia rakkaustunteita hoidettavaani, joka on ilkeä ja häijy ja jolta päivittäin saan henkistä väkivaltaa. Yhdessä pitää vain se, että hän asuu talossani, enkä halua avioeron myötä jakaa itse hankkimaani omaisuuttani hänen kanssaan. Elämäntyöstäni menisi puolet hänen hoitoonsa laitoksessa.
        Entäpä onko se rakkautta, että omaishoidontuesta ja pienestä kansaneläkkeestäni ei jää mitään itselleni, koska puolisollani ei ole juurikaan työelämää takanaan ja eläke menee hänen omiin menoihinsa. Eli minunkin tapauksessa omaishoitaja on se joka elättää ja kustantaa kaiken.
        Ottaisin mielelläni häneltä vuokran asumisesta kuten hoitolaitoksetkin tekee. Onhan kotini muuttunut kotisairaalaksi välineineen ja hajuineen.
        Voin kyllä kertoa, että en hoida rakkaudesta aivan muista velvotteista.


    • meistäyksi1

      Soitin voimeni hengettyä omaisliiton toimaan johtajalle. Enää ei omat voimani riitä.

      Onneksi omaishoitojien tukijat tulevat ensiviikolla käymään, ei ole siis enää hätää.

      • Moa

        Olis mielenkiintoista kuulla minkälaista apua niillä on tarjota, ja onko siitä jotain apua.

        Jos jaksat käy kertomassa, asia kiinnostaa varmaan monia.


    • veikko019181

      Kävinhän ne, täysi fiasko koko käynti.Ei mitään tukea, jopa uhkailua.

      siinä senkin omaishoitajian tuki kun kerran vuodessa käy katsomassa.

      • en.vain.jaksa

        Fiasko oli täälläkin palveluohjaajan käynti. Mikään ei muuttunut, eikä parannusta mihinkään asiaan tullut.
        Kaikki mitä edotin, tyrmättiin. Jokainen asia kysyttiin muistisairaalta ja ilkeältä narsisti-hoidettavaltani. Tuloksen tiedätte.
        Mitä jatkossa...en minä tiedä. En vain jaksa. Nyt tuntuu, etten enään jaksa elää...Mutta enhän ole edes elänyt omaa elämääni vaan puoliso-hoidettavani on elänyt minun elämääni, ohjaillut ja manipuloinut.
        Henkiset voimavarani ovat huvenneet olemattomiin. En saa apua palvelunohjaajalta enkä terveyskeskuksesta. Onko ainut mahdollisuus tekeytyä mielisairaaksi, että pääsee sairaalaan lepäämään ja saa hoidettavan pois vastuultaan. Onko mitään muuta mahdollisuutta?
        Olen yrittänyt kaikki mahdollisuudet päästä tästä oravanpyörästä, mutta kaikkijoilta olen apua pyytänyt nostavat kädet pystyyn ja toteavat "en voi auttaa". Kysymys kuuluu: ei voi vai eikö halua?
        Vastaus on viimeinen; ei halua, koska jos omaishoitaja päästetään liekanarusta tulee yhteiskunnalle kalliiksi ottaa hoidettava vastuulleen.

        lirissä ollaan koko omaishoitaja poruka!


      • Vainomsku

        Just noin asia on.
        Hoidettavat osaa esittää; pärjäävät jne.
        Hoitajasta tehdään se pahis. Kun siinä yrität sanoa totuuksia arjesta, ei niitä uskota. Hoidettava sanoo; että vaan haukutaan...tulee semmoinen olo, että on kuin pahantekijä. Ei kukaan halua auttaa omaishoitajaa...
        Kuinka paljon kunnat saa rahaa valtiolta omaishoitoon ja se häviää jonnekin...ollaan pienentämässä palkkioita ja ottamassa vp pois.
        Kyllä me ollaan tämän päivän torppareita.
        Ja mennään, niin äärirajoilla.
        Jos valitat, niin vastaus on , voi,voi.
        En jaksa enää pitää puoliani.


      • Lopenväsynyt

        Yksin jäädän tyhjän päälle, ketään hoitohenkilökunnasta ei saa häiritä jos apua tai neuvoja tarvitsisit.
        Onko yhdeltäkään omaishoitajalta koskaan kysytty jaksatko?

        En minä jaksa enempää kirjoittaa ja valittaa.


    • tämänyöntarina

      Onpa taas ollut yö, ambulanssi piti tilata. Oksentelua,huono olo.

      Epäilivät vatsatautia, sitä kuulemma liikkeellä.

      Täällä yössä ollaan!

    • Lopputulee

      VANKILA
      Kodistasi tuli vankila.

      Mitään omaa harrastustasi et saa harrastaa, mitään et voi tehdä ulkona.

      • niin.tulee

        Ja on oma henkilökohtainen vanginvartia. Sinun pitää istua 24/7 ja katsoa vieressä miten hän makaa vaipoissaan sängyssään. Jos otat askeleenkin ovea kohti, vaikka vai postia hakeaksesi alkaa tenttaaminen minne menet ja miksi.

        Olo on kuin elinkautisvangilla.


      • Rosvorikollinenko

        Kesä tulee ja ulkotyöt odottaa tekijää.
        Mitä vielä, sinua kuulustellaan jokaisesta liikkeestäsi kuin rikollista oikeudenistunnossa.


      • Katkeruuttako

        Tarkoitatko, että hoidettava vahtii ja kontrolloi.
        Ainakin mulla jatkuva vahtiminen päällä...kuka soitti jne..en jaksa ja halua kertoa mitä puhun ystävieni kanssa.. sitten hän loukkaantuu...minua loukkaa moinen mustasukkaisuus. Joskus käy mielessä, entäs jos hankin "oman elämän".


      • Rosvorikollinenko

        Hoidettava vahtii ja kontrolloi kaikkea mitä teet, yrittää hallita jokaista liikettäsi.


      • kalkkilaivankapteeni

        Sama täällä. Vessaankaan et niin pääse, ettei siihenkin tarvitsisi kysyä lupaa. Ulkotöihin on turha edes haaveilla. Hoidettava tulee heti huonompaan kuntoon jos näkee puutarhahanskat tai muuta kädessäni. Kaikki kauniit ilmat on mennyt hoidettavan vieressä istumiseen, tunkkaisessa asunnossa. Tuulettaakaan ei saa, ettei pa...n haju poistu asunnosta.


      • omaishoitokesäaika

    • 10v.helv

      Mitähän tekisin?
      Olen puolisohoitaja. Ollut 10 v. Puolisolla mielenterveysongelmia. Pääsee liikkumaan ja ajelee autolla. Rahansa hän laittaa polttoaineeseen ja lääkkeisiin. Mihinkään talouden asioihin ei osallistu.
      Palveluohjaajat kävi tekemässä uuden pisteytyksen ja muisti ym. testit tehty. Geriatrille ei pääse. On ilkeä ja kiusallinen. Myös lääkärillä asiat tiedossa, mutta mitään lähetettä tai lääkityksen kontrolloimista ei ole. Kunhan uusii apteekkiin pillerit.
      Nyt omaishoidettava on alannut uhoamaan ja uhkailemaan. Syyttelee kaikesta. Sairaudetkin on minun vikani, Vielä ei ole käynyt käsiksi. Ehdotin avioeroa. Ei suostu, lupasi vainota minua loppuelämäni. Asia tiedossa senjorineuvolassa. Kommentti oli, että kuuluu sairauteen.
      Voiko oikeasti olla näin, että ME omaishoitajat joudumme elämään pelossa loppuelämämme.
      Minulla ei ole ulospääsyä tilanteesta, koska terveyskeskuksessa asiaa ei oteta todesta. Henkinen väkivalta ei ole mitään muille kuin sairaanhoitajien ja kotipalvelun henkilöitä kohtaan.
      Mitä tehdään, jos ja kun jotain sattuu? sitten vain ihmetellään miksi kukaan ei auttanut ja tarttunut asiaan.

    • järkyttävää

      Järkyttävä tilanne.
      Saisitko sosiaalitoimen puolelta apua.
      Hoidettavan uhkailu vainoamisella jos avioeron haet, tähän tilanteeseen pitäis keinot olla millä vainoaminen lopetetaan virkavallan toimesta.
      Laitoshoitoon tuollainen hoidettava kuuluu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      87
      2305
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      51
      1997
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      89
      1837
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1432
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1390
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1351
    Aihe