Lammi-talon väliseinät

Vba

Minua askarruttaa Lammi-talon kevyet väliseinät. Mikä olisi järkevin vaihtoehto kun itse tekee.
a) Lammin oma 100mm väliseinäkivi.
b) Kahi-väliseinäkivi. (minkä kokoisia kiviä kannattaa käyttää?)
c) Kertopuurunko kipsilevyt ja villa väliin.
d) Joku muu, mikä?

Itse arvaisin että c. vaihtoehto olisi nopein ja edullisin. Kipsilevyseinän tasoituksen osaan itse tehdä, mutta kiviseinien tasoituksen joutuisin teettämään ja se maksaa.
Kosteiden tilojen seinät tee tietysti kivestä.

Jos väliseinät ovat puuta ja ulkoseinät kiveä, niin halkeavatko näiden väliset nurkkasaumat helposti.

t.Vba

9

5553

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seuraavaa

"a) Lammin oma 100mm väliseinäkivi. "

Tätä on haukuttu, mutta kirvesmies kyllä kehui. Helppo tehdä, ei murene, timantilla ajo pölyistä. Liimaus tapahtuu saanerauslaastilla, eli teko on nopeaa ja ämpärillisellä "muuraa" siis liimaa seinän. Valmis seinä on pomminkestäävän oloinen, vaikkei sitä valetakkaan kuten isommat Lammit.

b) Kahi-väliseinäkivi. (minkä kokoisia kiviä kannattaa käyttää?)

Loput seinät tehtiin HB-prima 30cm x 60cm kivestä, samalla metodilla kuin Lammia eli saneerauslaastilla kiinni, 88mm ja 66mm paksuus. 88 menee yhteen lasitiilen kanssa, joten sitä kannattaa käyttää niihin seiniin johon siroittelet lasitiiliä. Tästäkin seinää syntyy. Lammikivien loputtua tämä oli kirvesmiehen valinta n:o 1.

c) Kertopuurunko kipsilevyt ja villa väliin.

Tätä löytyy yläkerran väliseinistä, helvetillinen pöly hiontavaiheessa, arka kolhuille, varmaan halvin. Kovat pohjatyöt jos meinaat jättää maalille.

"kiviseinien tasoituksen joutuisin teettämään ja se maksaa"
      Kyllä muuten osaat, vetelet märkätilatasoitteen (tai jos haluat säästää niin tavallisen) seinään metrisellä lastalla ja teet pari välihiontaa. Päällimmäiseksi hiertolaasti sopivalla värillä. Katso mt3:sen asuntomarkkinoiden jakso nettisivuilta. Kiviseinä on ainoa seinä joka näyttää huonosti tasoitettuna hyvältä :-) Karmeimman näköinen on ruiskutasoitettu viivasuora seinä, jossa kuitenkin näkyy "kaatoja" kun peilaa valoa vasten. Tämä on tietysti makuasia, mutta miksi kiviseinästä pitäisi tehdä kipsilevyseinän näköinen?

"Jos väliseinät ovat puuta ja ulkoseinät kiveä, niin halkeavatko näiden väliset nurkkasaumat helposti."

Todennäköisesti halkeavat...

Jarsi

• Vba

Kiitos vastauksestasi.
        Löytyyhän sitä monta paikkaa, kuten askarteluhuone, vaatehuone ym. mihin tuota kiviseinän tasoittelua voi ensin itse harjoitella. Ja jos se alkaa sujua niin...

• pena

valinta on aina jokaisen tekijän....

Mutta jos päätät tehdä ulkoseinät markinoiden jämerimästä aineesta ja sisä seinät rimarunko ja villa äänieristys niin on aika koominen yhdistelmä....

säästö on kyllä hyvin pieni kipsilevy tai väliseinäkivi sisäseinässä....

ps.. välisenäkivi seinän tasotus on helpompaa kuin ulkoseinäkiven...

• on sekasikiö

eli osan seinistä tein levyistä lähinnä muuneltavuuden vuoksi ja osan tein 88 harkoista.

88 harkkojen liimailu on erittäin helppoa ja seinän paksuus menee suoraan karmin mittoihin. Lammi VSK-100 on liian paksua.

Kivisen ja levyrakenteisen seinän hinnassa ei ole suurtakaan eroa, jos teetät tasoitetyöt ulkopuolisella.

Levyrakenne on tekniikan asentamisen kannalta helppo, siis tarkoitan pölynimuri, sähkö yms. muuta sälää.

• Vba
        on sekasikiö kirjoitti:

eli osan seinistä tein levyistä lähinnä muuneltavuuden vuoksi ja osan tein 88 harkoista.

88 harkkojen liimailu on erittäin helppoa ja seinän paksuus menee suoraan karmin mittoihin. Lammi VSK-100 on liian paksua.

Kivisen ja levyrakenteisen seinän hinnassa ei ole suurtakaan eroa, jos teetät tasoitetyöt ulkopuolisella.

Levyrakenne on tekniikan asentamisen kannalta helppo, siis tarkoitan pölynimuri, sähkö yms. muuta sälää.

Tosiaan välioven karmin leveys on 92mm, joten 100mm seinävahvuudella taitaa listat hieman irvistää.
        Toiselle puolelle joutuisi tekemään listasta soiron samaan tapaan kuin pesuhuoneen oven kanssa jossa laatta lisää seinän vahvuutta. No eihän tuo iso homma ole. Kuitenkin plussa 88-harkolle.

• MMV
        Vba kirjoitti:

Tosiaan välioven karmin leveys on 92mm, joten 100mm seinävahvuudella taitaa listat hieman irvistää.
        Toiselle puolelle joutuisi tekemään listasta soiron samaan tapaan kuin pesuhuoneen oven kanssa jossa laatta lisää seinän vahvuutta. No eihän tuo iso homma ole. Kuitenkin plussa 88-harkolle.

Meillä on kaikki "kevyet" väliseinät Lammin 100mm väliseinäharkkoa. Seinän tekeminen ei ole minusta tuolla Lammin harkolla sen kummempaa kuin vaikkapa Primalla.

Tuo 100 mm vahvuus ei aiheuta listoituksessa ongelmia. Karmi asetetaan jompaan kumpaan seinäpintaan. Toiselle puolelle seinää tavallinen peitelista ja toiselle L-lista. Mitoitus toimii oikein hyvin.

• noita listoja
        MMV kirjoitti:

Meillä on kaikki "kevyet" väliseinät Lammin 100mm väliseinäharkkoa. Seinän tekeminen ei ole minusta tuolla Lammin harkolla sen kummempaa kuin vaikkapa Primalla.

Tuo 100 mm vahvuus ei aiheuta listoituksessa ongelmia. Karmi asetetaan jompaan kumpaan seinäpintaan. Toiselle puolelle seinää tavallinen peitelista ja toiselle L-lista. Mitoitus toimii oikein hyvin.

En halunut ja siksi VSK-100 oli armotta ulkona kamppailusta.

• rane

Kiviseinät tasoittaa lämpötilaeroja.
      Varsinkin jos on kunnon tulisija, lämpöä varautuu myös kivisiin väliseiniin.
      Ja kesähelteillä ne viilentää.
      Tää on nyt mututuntumaa.

• lammin rakentanut

Moi.
      Itse tekisin nyt 150:stä tai 200:sta väliseinäkivestä ja valaisin ne betonilla.
      Maksaa tietty vähän enemmän, mutta ai että ko sais hienot smyygit jokaiseen oveen:)
      Itse tein satasesta kivestä ja oon muuten kyllä tyytyväinen, mutta noi smyygit:) Satasesta tehtyna homma oli nopeeta ja helppoa. Ja eristää itse asiassa ihan hyvin ääntäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1753
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1169
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1168
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      95
      1028
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      801
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      744
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    10. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    Aihe