Tarkeneeko uudessa 1.9 diesel

Octaviassa

Olen hankkimassa autoa ja mielenkiinto on kohdistunut uuteen Octaviaan (1.9 TDI DSG A). Päätöksentekoa helpottaakseni haluaisin kokemuspohjaista tai muuta tietoa seuraaviin minua askarruttaviin kysymyksiin:
- Tuleeko autossa vilu pakkasella?
- Tarvitaanko lisälämmitin?
- Lämpeneekö kuinka nopeasti?
- Onko manuaali-ilmastoinnilla ja automaatti-ilmastoinilla vaikutusta sisälämpötilaan?
- Mitä tarkoittaa PTC-lämmitys dieselmoottoreiden yhteydessä?
- Riittääkö teho automaattilaatikolle?
- Mikä on melutaso (rengasmelu, ...)?
- Muita hyviä vinkkejä (plussia, miinuksia, ...)

15

4624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Automiekkonen

      Ilmastoinnin manuaalisuudella tai automaattisuudella ei ole merkitystä auton lämpenemiseen.

      Veikkaisin, että tuo PTC tarkoitta jotain lämmitysvastuksia, kuten monissa dieseleissä on tapana, kun varsinaista webastoa ei ole. Joku lisälämmityssysteemi täytyy joka tapauksessa nykydieselissä olla, olipa Skoda tai mikä tahansa, muuten käypi vilu.

    • Arska

      Vaikka en dieseliä omistakaan, niin voinen muutamaan asiaan vastata

      Manuaali/automaatti-ilmastoinnilla ei käsittääkseni ole vaikutusta sisälämpötilaan. itsellä on käsisäätöinen.

      PTC-lämmitys tarkoittaa sitä, että auton omassa sisälämppärin kennossa on sisäänrakennettu PTC-lämmitysvastus, josta saadaan lisälämpöä ohjaamoon ajon alkuvaiheissa kun moottori ei vielä tuota tarpeeksi lämpöä. Tätä PTC-vastusta lämmitetään siis ajon aikana auton omalla sähköllä. Kun moottorin lämpö on noussut riittävästi, tuo PTC-vastus putoaa pelistä pois.

      Kysymystä automaatilaatikosta en ymmärtänyt?

      Rengasmelu on omasta mielestäni siedettävä. Toki nastoilla kuivaa päällystettä ajettaessa kuuluu jurnutusta, kuten kaikissa autoissa, mutta sehän ei ole kaiken vuotta voimassa oleva olosuhde. Moottorin melusta pääsee parhaiten käsitykseen koeajamalla auton. Täällä esillä olleista kirjoituksista voi saada niin monen moista kuvaa, vääristynyttäkin.

      dieselin plussahan on hyvä vääntö ja sitä kautta helppo ja miellyttävä matkanteko. DSG-vaihteistoa ovat monet kehuneet.


      Ja muista plussista/miinuksista pääsee jyvälle tosiaankin tutustumalla autoon, sillä - kuten sanoin - täällä Suoli24-palstalla olevat mielipiteet eivät aina ole oikeita ja totuudenmukaisia. Huonona puolena pitänee mainita pitkä toimitusaika, sillä dieselmoottoreissa ja vaihdelaatikoissa on kuulemma toimitusvaikeuksia. Hyihyi VAG-konsernille ja maahantuojalle. Mutta hyvää kannattanee odottaa...

      • naurattaa

        "... täällä Suoli24-palstalla olevat mielipiteet..."

        ;=))

        Tiedä häntä oliko virheesi puhdas näppishäiriö vai tarkoituksellinen... mutta välillä nämä täällä liikkuvien tarinoitsijoiden ja tarinoiden taso on malli Suoli ja suolesta... heheeehe


    • mietin itsekin

      Samaa lämpimyyskysymystä mietin itsekin joulukuussa samanlaista autoa tilatessa kun ei ole "talous"dieseliä aiemmin ollut. Olen ymmärtänyt että tuo PTC-vastus parantaa olennaisesti tilannetta, eikä mitään Webastoja tms. välttämättä tarvitse. Toivottavasti näin on.

      Lievänä pettymyksenä tajusin vasta kaupanteon jälkeen, ettei tuohon koneeseen (1,9 TDI) saa perinteistä lohkolämmitintä, siis vesitilan lämmittäjää, johtuen moottorin rakenteesta eli paikkaa ei ole valmiina johon sen voisi asentaa. Sama taitaa koskea montaa muutakin nykymoottoria ja jopa bensakoneita. Lämmitin jonka siihen saa, on mallia "paistinpannu" eli öljypohjan kylkeen ulkopuolelle laitettava vastus, joka notkistaa moottoriöljyn muttei lämmitä vesitilaa. No, parempihan sekin on kuin ei mitään. Mutta silti harmittaa vähän tämä "nykyaikainen" moottorinsuunnittelu jossa on unohdettu Pohjolan autoilijoiden tarpeet.

      Kovasti ovat nämä uudet Skodillacit suosittuja kun alkuperäinen 3 kk:n toimitusaika on venähtänyt jo 4 kk:n mittaan. Johtunee osin konsernipolitiikasta eli mikä on priorisointi komponenttien toimituksessa VAG-leirissä. Skoda-paja taitaa olla hännilä nokkimisjärjestyksessä...

    • fouronthefloor

      Uusi Ocu 1.9TDI:llä on lämpimin talviauto mikä minulla on ollut. En tilannut webastoa tms. auton tilauksen yhteydessä, päätin kokeilla ensin ilman. Nyt olen päättänyt jättää lisälämmittimen asentamatta. Olen ajanut "pahimmillaan" -18C pakkasessa, lämmintä riitti hyvin, ja ennenkaikkea auto lämpeni n. 5 minuutissa käynnistyksen jälkeen siedettäväksi. PTC tarkoittaa käytännössä sitä että lämmintä tulee heti startin jälkeen, eikä vasta koneen lämmettyä.
      Autossani on manuaali aski, joten tuosta DSG:stä ei ole kuin koeajokokemus.
      Rengasmelua riittää tien pinnasta riippuen, kesärenkailla en ole ehtinyt ajaa, joten osa melusta tulee nastoista ja SURKEISTA teistä. Mutta rengasäänet kuuluvat kuitenkin. Koneen ääntä en normalissa ajossa erota.

      Plussia on siis
      lämmmin auto, mukava ajaa (rengaspaineet oltava kohdallaan), hyvät istuimet, pieni kulutus, tarpeeksi tehokas, kaikinpuolin toimiva paketti.. plussia monesta pikku oivalluksesta.

      Miinuksia on kertynyt muutamia, josko joku olisi keksinyt ratkaisuja seuraaviin?
      tankinluukun lukko "aina" jäässä, tarkka rengaspaineille, koelauta napsuu hetken auton ollessa kylmä (poistuu sisätilojen lämmettyä), radio voisi olla herkempi (kaiuttimet ok, mutta asemat vaativat kunnon kentän kuuluakseen hyvin), takasivulasit huurtuvat helposti (paksut sivupilarit estävät ilmavirran takasivulaseille)

      Siinäpä noita, muutaman tuhannen kilometrin huomioita.

    • vs. Defa

      Se PTC-lämmitin on muistaakseni 1kW:n tehoinen. Sitä voi verrata vaikka sisälämppäriin, tavallinen Defa antaa 800W / 1400W lämpötehoa tehokytkimen asennosta riippuen.

      • kokeillut

        Yksi asia on kuitenkin oleellinen, PTC toimii sellaisenaan, lohkolämppärit/sisätilanlämppärit yms vaativat 230v, eli ei auta ajon aikana. Nafta/bensalämppäri (webasto/eber) jotka käyttävät polttoainetta tankista lämmittämiseen ovat tietysti "parempia" (ja kalliita n.1500e->), mutta tuolla PTC:lläkin tarkenee hienosti.


      • Amatööriautoilija
        kokeillut kirjoitti:

        Yksi asia on kuitenkin oleellinen, PTC toimii sellaisenaan, lohkolämppärit/sisätilanlämppärit yms vaativat 230v, eli ei auta ajon aikana. Nafta/bensalämppäri (webasto/eber) jotka käyttävät polttoainetta tankista lämmittämiseen ovat tietysti "parempia" (ja kalliita n.1500e->), mutta tuolla PTC:lläkin tarkenee hienosti.

        PTC-vastuskin käyttää välillisesti polttoainetta tankista auton lämmittämiseen. Sähköä kun ei Skodassakaan synny itsestään. Jos PTC-vastus todella ottaa 1kW tehon, niin sen ottama virta on silloin 83 ampeeria(!!!). Laturi huutaa siis hoosiannaa ja sen huomaa polttoaineenkulutuksessa. Polttoainelämmitin ja sähkövastus kuluttavat siis molemmat polttoainetta, mutta sähkövastus on yksinkertaisempi, halvempi ja huoltovapaa. Polttoainelämmittimen etuna on se, että auton saa lämpimäksi jo ennen ajoa.


      • kokeillut
        Amatööriautoilija kirjoitti:

        PTC-vastuskin käyttää välillisesti polttoainetta tankista auton lämmittämiseen. Sähköä kun ei Skodassakaan synny itsestään. Jos PTC-vastus todella ottaa 1kW tehon, niin sen ottama virta on silloin 83 ampeeria(!!!). Laturi huutaa siis hoosiannaa ja sen huomaa polttoaineenkulutuksessa. Polttoainelämmitin ja sähkövastus kuluttavat siis molemmat polttoainetta, mutta sähkövastus on yksinkertaisempi, halvempi ja huoltovapaa. Polttoainelämmittimen etuna on se, että auton saa lämpimäksi jo ennen ajoa.

        PTC onneksi normaalisti lopettaa virran kulutuksen heti koneen lämmettyä. Todella kovilla pakkasilla saattaa tosin , diesel kun on, käydä niin että PTC on aktiivinen ajonkin aikana jonkinverran (tosin ei täydellä 1000w teholla). Samasta syystä ihmettelen ihmisten halua polttaa sumuvaloja kaikenaaikaa. Kulutus kasvaa ja tehot liikkumiseen pienenevät. Webasto tai vastaava olisi siis joitakin osin parempi, mutta sen hintaa tuskin saa takaisin säästyneenä polttoaineena. Eli, jos on tarve päästä talvipakkaislla heti lämpimään autoon, bensa tai diesel, täytyy ostaa sisätilanlämppäri. Jos riittää se että auto on lämmin muutamassa minuutissa riittää TDI:ssä oleva PTC-vastus. FSI tai MPI koneisissa on hankittava (uusimman TM:kin mukaan) lisälämmitin jos haluaa nopeaa lämpenemistä, niissä kuitenkin itse matka-ajossa (kovillakin pakkasilla) kone lämpeää tarpeeksi lämmittääkseen myös sisätilat?


      • Arska
        kokeillut kirjoitti:

        PTC onneksi normaalisti lopettaa virran kulutuksen heti koneen lämmettyä. Todella kovilla pakkasilla saattaa tosin , diesel kun on, käydä niin että PTC on aktiivinen ajonkin aikana jonkinverran (tosin ei täydellä 1000w teholla). Samasta syystä ihmettelen ihmisten halua polttaa sumuvaloja kaikenaaikaa. Kulutus kasvaa ja tehot liikkumiseen pienenevät. Webasto tai vastaava olisi siis joitakin osin parempi, mutta sen hintaa tuskin saa takaisin säästyneenä polttoaineena. Eli, jos on tarve päästä talvipakkaislla heti lämpimään autoon, bensa tai diesel, täytyy ostaa sisätilanlämppäri. Jos riittää se että auto on lämmin muutamassa minuutissa riittää TDI:ssä oleva PTC-vastus. FSI tai MPI koneisissa on hankittava (uusimman TM:kin mukaan) lisälämmitin jos haluaa nopeaa lämpenemistä, niissä kuitenkin itse matka-ajossa (kovillakin pakkasilla) kone lämpeää tarpeeksi lämmittääkseen myös sisätilat?

        on kaksi eri asiaa saada kone lämpimäksi, niin ettei kylmäkäynnistys höylää metallia sylinterin kyljestä, ja toisaalta kabiinin lämmitys niin että on mukava istuskella.

        Bensakoneessa (MPI) on kaikkein heikoin moottorinlämmitin mitä on nähty, on vaan sellainen limppu mikä asennetaan ulkopuolelle moottorin kylkeen. Siitä se säteilee lohkoon lämpöä minkä säteilee. Mutta ei kestä kauaa kun käynnistyksen jälkeen kenno alkaa tuupata lämmintä ilmaa tuulilasiin niin että näkee eteenpäin ja pääsee ajelemaan.

        Kyllähän Webasto/Eberspächeri hieno juttu on, mutta maksaa kuitenkin pitkälle toista tonnia. Minä olen tinkinyt mukavuudessa sen verran että alkumatkan voi ajella vaikka hanskat kädessä. Takapuolikin pysyy sulana hyvän penkinlämmittimen avulla.


      • Kilowatti
        Amatööriautoilija kirjoitti:

        PTC-vastuskin käyttää välillisesti polttoainetta tankista auton lämmittämiseen. Sähköä kun ei Skodassakaan synny itsestään. Jos PTC-vastus todella ottaa 1kW tehon, niin sen ottama virta on silloin 83 ampeeria(!!!). Laturi huutaa siis hoosiannaa ja sen huomaa polttoaineenkulutuksessa. Polttoainelämmitin ja sähkövastus kuluttavat siis molemmat polttoainetta, mutta sähkövastus on yksinkertaisempi, halvempi ja huoltovapaa. Polttoainelämmittimen etuna on se, että auton saa lämpimäksi jo ennen ajoa.

        Jos laturi ottaa sitten reilun 1kW:n niin mahdollisesti polttoainetta kuluu 2kW:n tehoa vastaava määrä. Eihän moottorin hyötysuhde liene 50%:ia edes dieselissä. Mihin se toinen kilowatti siis menee? Aivan oikein - moottorin lämpöhäviöihin! Siis se on lisäämässä myös tavallisen lämmityslaitteen tehoa ainakin kylmässä moottorissa.


      • vkjoki
        Arska kirjoitti:

        on kaksi eri asiaa saada kone lämpimäksi, niin ettei kylmäkäynnistys höylää metallia sylinterin kyljestä, ja toisaalta kabiinin lämmitys niin että on mukava istuskella.

        Bensakoneessa (MPI) on kaikkein heikoin moottorinlämmitin mitä on nähty, on vaan sellainen limppu mikä asennetaan ulkopuolelle moottorin kylkeen. Siitä se säteilee lohkoon lämpöä minkä säteilee. Mutta ei kestä kauaa kun käynnistyksen jälkeen kenno alkaa tuupata lämmintä ilmaa tuulilasiin niin että näkee eteenpäin ja pääsee ajelemaan.

        Kyllähän Webasto/Eberspächeri hieno juttu on, mutta maksaa kuitenkin pitkälle toista tonnia. Minä olen tinkinyt mukavuudessa sen verran että alkumatkan voi ajella vaikka hanskat kädessä. Takapuolikin pysyy sulana hyvän penkinlämmittimen avulla.

        Test Center Tiililä (TCT) vertaili eri esilämmitintyyppien vaikutuksia polttoaineenkulutukseen ja päästöihin eikä niissä tutkimuksissa saatu esiin oleellisia eroja lohkolämmittimen, "kylkilämmittimen" ja öljypohjanlämmittimen välille (tulokset viestin lopussa). Sisätiloja lohkolämmitin olisi epäilemättä lämmittänyt nopeimmin, mutta sitä ei tutkittu. Tuloksista näkyy selvästi myös, kuinka vähän esilämmitys vaikuttaa suorasuihkutusmoottoreiden polttoaineenkulutukseen pakkaskäynnistyksessä.

        TDI:n lämmitysjärjestelmän PTC-elementti vähentää esilämmityksen merkitystä matkustamon lämpiämistä ajatellen, mutta kyllä moottorin esilämmitys PTC:n kanssakin nostaa lämmitysilman lämpötilaa ajon alussa noin 10 asteella.

        Itse olen tyytyväinen 2,0TDI PTC säteilylämmitin -yhdistelmään - arvostan nimittäin päästöjen pienenemistä ja lievää matkustamon lämpiämisen nopeutumista. Mutta 400 euroa on aika kova hinta tästä tyytyväisyydestä. Lisäksi minulla on käytössä Calix K2 (600/1500 W) sisätilanlämmitin, jonka saa asennetuksi kätevästi lattialle pystyyn polvitaipeen alapuolelle ilman ruuvailuja verhoiluihin.

        Tässä Test Center Tiililän eri lämmitintyyppien vaikutukset polttoaineenkulutukseen ja päästöihin:

        Testiolosuhteet: -20 astetta, 3 tunnin esilämmitys, vaikutus matkalla 0-2 km

        Vaikutus polttoaineenkulutukseen / HC- päästöihin / CO-päästöihin (% / % / %):

        perinteiset bensiinimoottorit
        -----------------------------
        -18% / -80% / -78% = lohkolämmitin (jäähdytysneste) Defa 411255 (600 W), Mazda 6 2,0
        -20% / -65% / -57% = säteilylämmitin (öljypohja) Defa 412813 (300 W), Golf 1,6
        -18 % / -84 % / -57% = säteilylämmitin (lohkon kylki) 411868 (400 W), Corolla 1,6

        suorasuihkutusmoottorit
        -----------------------
        -7% / -40% / -28% = säteilylämmitin (öljypohja) 411885 (300 W), A4 2,0 FSI, (2 h:n tulokset muunnettu vastaamaan 3 h:ta)
        -10% / -70% / -54% = lohkolämmitin (jäähdytysneste) 411381 (600 W) Hiace 2,5 TD


    • vkjoki

      Ultimate.comista löytyy keskustelua moottorin ja sisätilojen esilämmitysasioista seuraavasta linkistä:
      http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=3192

      Sekä bensiini- että dieselmoottoreissa käytetään moottorin esilämmittimenä yleisimmin jäähdytysnestettä lämmittäviä lohkolämmittimiä, mutta uusimmissa moottoreissa käytetään yhä enemmän säteily- eli kontaktilämmittimiä, jotka kiinnitetään moottorilohkon tai öljypohjan ulkopintaan. Nimittäin uusimmista moottoreista puuttuu monissa tapauksessa paikka lohkolämmittimen asentamiselle. Mm. uusimmat VAG-konsernin TDI-moottorit on varustettu lisäksi sähkökäyttöisellä ilmastointi-ilman PTC-lämmittimellä, jolla nopeutetaan matkustamon lämpiämistä heti käynnistyksen jälkeen. Lohkolämmitinten teho on yleensä 500-600 W, kontaktilämmitinten 300-400 W ja henkilöauton lämmityslaitteen PTC-lämmittimen noin 1000 W. Säteilylämmittimen lohkolämmitintä alhaisempi teho johtuu sähköturvallisuusmääräyksistä.

      Oma kantani on, että moottorin esilämmitys sekä lohko- että säteilylämmittimellä pienentää päästöjä pakkaskäynnistyksessä ja ensimmäisten ajokilometrien aikana merkittävästi. Lisäksi esilämmitys vähentää pakkaskäynnistyksen polttoaineenkulutusta perinteisellä bensiinimoottorilla huomattavasti, mutta suorasuihkutusmoottoreilla (bensiini ja diesel) vain vähän. Esilämmitys etenkin perinteisellä lohkolämmittimellä ja auton lämmityslaitteen PTC-elementti nopeuttavat matkustamoon tulevan ilman lämpiämistä oleellisesti. Moottorin esilämmityksen hyödyt näkyvät nimenomaan moottorin käynnistyksessä ja ensimmäisillä ajokilometreillä, jolloin moottorin hukkalämpö ei ole vielä ehtinyt lämmittää moottoria. Perinteisen bensiinimoottorin kanssa käytettynä esilämmityksestä saatavilla polttoainesäästöillä voi kattaa esilämmityksen käyttökustannukset, mutta esilämmittimen hankintakustannuksia on vaikea saada maksetuksi polttoainesäästöillä edes perinteisellä bensiinimottorilla. Polttoainekäyttöinen esilämmitin on selvästi sähköesilämmittimiä tehokkaampi, mutta se on myös ylivoimaisesti kallein. Erillinen sisätilanlämmitin lämmittää sisätiloja tehokkaasti, mutta kuluttaa runsaasti energiaa.

    • Kuulovammainen

      Jos autossa on Bridgestone - ensiasennuskesärenkaat, niin kyllä melua piisaa. Jos alla on kunnon renkaat, niin Octavia on luokassaan keskimääräistä hiljaisempi.

      Etelä-Suomessa ainakin meikäläinen tarkenee vanhassakin Octaviassa ilman lisälämmittimiä. Uuden Ocun sanotaan PTC-vastuksineen olevan lämpimämpi.

      • Repe

        oma pensakoneella varustettu autoni tuli goodyearin kesäkumeilla


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1701
    2. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1382
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

      Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      982
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

      Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    5. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      65
      826
    6. J miehestä oikeaa

      Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      78
      816
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

      Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

      .. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

      Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe