Kannttaako hakea nyt eläke 63 + 3 kk. v

unetonnakin

Hei, täytin 23 helmikuuta 63 v. Olen työssä helsingin kaupungilla ja voin jatkaa työtäni useamman vuoden.
Kannattakko minun hakea eläke nyt toukokuun 23 pv. alkavaksi, vai antaa kertyä.
Pitääkö irtisanoutua työstäni että saisin eläkkeen.
Neuvokaa viisaammat, että menisi kerralla oikein.

31

1480

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OmaPäätös

      Täysin itsestäsi kiinni.
      Kukaan muu ei voi puolestasi päätöstä tehdä.

      Jos viihdyt työssäsi, niin jatka vain. Jos et, niin lähde eläkkeelle.

      Itse täytin juuri 64 ja jatkan ainakin vuoden vielä. Otin puolet eläkkeestä jo nyt (osittain varhennettu eläke). Mukava lisä palkan päälle.
      Eli jos jatkat eläkeiän jälkeen, niin palkka juoksee ja eläkettä kertyy lisää. Kohdallani tosin vain puoleen eläkettä, mutta mitään vähennyksiä ei tehdä, koska otin tuon puolikkaan vasta, kun eläkeikäni täyttyi.

      • Otit puolet eläkkeestä nyt. Pienentääkö se paljon sitä lopullista eläkettä?


      • EiPienennä

        Ei pienennä, koska eläkeikäni tuli jo täyteen.Myös tavoiteeläkeikä.


    • ItseParhaitenTiedät

      Eli nyt ikäsi oikeuttaa jäämään täydelle eläkkeelle.
      Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa kannattaako se. Kannattaminen riippuu ihan sinun omista arvostuksistasi, siinä on hyvin vaikea kenenkään antaa päteviä neuvoja.

      Nyt sinä voit itse päättää vapaasti mitä teet. Näin koska voit jatkaa työssäsi niin halutessasi.

      Varmasti tiedätkin jo eläkkeesi määrän jos nyt jäät eläkkeelle. Tiedät myös palkkasi määrän. Ja tiedät varmasti senkin, että kuukausieläkkeesi tulee olemaan suurempi, jos lykkäät sitä myöhäisemmäksi. Helposti saat senkin selville kuinka paljon se kasvaa. Kyllä noiden tietojen perusteella pitäisi voida päätellä mikä on taloudellisesti kannattavaa huomioiden päätöksen seuraukset eli vapaa-aika, taloudellinen tilanne, muut itsellesi tärkeät asiat.
      Ei noihin kukaan muu voi antaa parempaa vastausta tai neuvoa.

    • Alpoo

      Et sano irti jatkat vielä kunnes täytyy 63 .6 kuukautta

      • 63vja3kktäynnä

        Miksi ?


      • m1956sss
        63vja3kktäynnä kirjoitti:

        Miksi ?

        Itse olen syntynyt maaliskuun alussa 1956. Mielestäni 63v6kk on alin normaali eläkeikäni.

        Jos osaat ennustaa, että elät pitkään ja työsi on suht helppoa ja löysää, voisit jatkaa pidempäänkin. Varsinkin julkisella sektorilla tuntuu eläke kertyvän helpommin. Jos palkka on huono, niin sitten ehkä ei. Tuttavallani on n. 4000€/brutto/kk palkka, ja on ollut vuosia töissä sekä valtiolla että kunnalla. Nyt kun eläkeikä lähestyy, niin eläkekertymä kasvaa vauhdikkaammin. Mielestäni yksityisellä puolella töissäolleilla on surkeampi eläke.


    • Kaduttaa

      Stadilla on oma eläkeneuvoja,kysäiseppä sieltä neuvoa,nyt olen itse eläkkeellä ja tulot putosi roimasti ja verotus kiristyi, eikä ole työterveyshuoltoa joka oli suuri etu työntekijälle yms.

      • EiKaduta

        Ainahan voit hakeutua takaisin työelämään. Saisit vanhuuseläkkeen silti täysmääräisenä ja sen lisäksi vielä palkan.

        Tietysti tulot putoaa eläkkeelle siirryttäessä ellei viimeisin työsuhteesi ole ollut poikkeuksellisen matalapalkkainen aiempiin verrattuna. Niin muuten putoaa verotkin. Minun veroprosenttini putosi 38% —>30%.

        Mistä kuvitelmat, että eläkkeellä joutuu maksamaa enemmän veroa kuin työelämässä? Käytännössä näin käy vain, jos viimeisin työsuhteesi palkka on pienempi tuleva eläkkeesi eli viimeisin työsuhteesi on huomattavan matalapalkkainen aiempiin työsuhteisiisi verrattuna.

        Työterveyshuoltoa ei tietysti ole, se on selvää. Se oli toki suuri etu, jota eläkeläinen jää vaille. Kokemuksesta voi kyllä sanoa, että julkinen puoli toimii tässä pääsääntöisesti oikein hyvin tavallisten vaivojen hoitamisessa, siis niitä mitä yleensä työterveyshoidossakin hoidetaan.


      • sevaanjatkuu
        EiKaduta kirjoitti:

        Ainahan voit hakeutua takaisin työelämään. Saisit vanhuuseläkkeen silti täysmääräisenä ja sen lisäksi vielä palkan.

        Tietysti tulot putoaa eläkkeelle siirryttäessä ellei viimeisin työsuhteesi ole ollut poikkeuksellisen matalapalkkainen aiempiin verrattuna. Niin muuten putoaa verotkin. Minun veroprosenttini putosi 38% —>30%.

        Mistä kuvitelmat, että eläkkeellä joutuu maksamaa enemmän veroa kuin työelämässä? Käytännössä näin käy vain, jos viimeisin työsuhteesi palkka on pienempi tuleva eläkkeesi eli viimeisin työsuhteesi on huomattavan matalapalkkainen aiempiin työsuhteisiisi verrattuna.

        Työterveyshuoltoa ei tietysti ole, se on selvää. Se oli toki suuri etu, jota eläkeläinen jää vaille. Kokemuksesta voi kyllä sanoa, että julkinen puoli toimii tässä pääsääntöisesti oikein hyvin tavallisten vaivojen hoitamisessa, siis niitä mitä yleensä työterveyshoidossakin hoidetaan.

        Eläkeläisillä veron ennakonpidätysprosentti on yleensä korkeampi kuin mitä se on koskaan työelämän aikana ollut. Kaupungin hommissa taas ei sellaisia palkkoja maksella, että ennakon- pidätys olisi 38 %, tuo edellyttäisi jotain yli 150000 vuosiansioita! Liioittelussakin kannattasi pysyä kohtuudessa, olisi uskottavampi!
        Omat ansioni olivat luokkaa 60- 70000 Euroa vuodessa pitkään ennen eläkkeelle jäämistä, verotus siinä 24- 26 %, nyt eläkkeellä ennakonpidätys on komeat 28 %. Eläkeläisten verotus on kovempi kuin verotus työtulosta, se on sitä jo valmiiksi muutenkin, mutta myös vähennyksiä jää pois.
        Kun jäin eläkkeelle kesken vuotta, oli ennakonpidätys eläkkeestä erehdyttävästi kahdeksan kuukauden ajan vain 20,5 %, tämä siksi että maksoin kovan ennakon ansiotulostani alkuvuoden osalta. Sain esim. lomarahan täytenä ko. lomamääräytymisjaksolta, jotain muitakin korvauksia siinä vielä, ja niistä maksoin niin paljon ennakkoa, että loppuvuoden eläkkeestä meni vain em. prosentti. Mutta nyt on pelin henki tullut selväksi verotuksen osalta.
        Hyvähköä/hyvää eläkettä saavien verotustahan kiristettiin lisää Lipposen hallituksen aikana, onneksi tuo oli vain tilapäiseksi tarkoitettu toimi...


      • EiKaduta
        sevaanjatkuu kirjoitti:

        Eläkeläisillä veron ennakonpidätysprosentti on yleensä korkeampi kuin mitä se on koskaan työelämän aikana ollut. Kaupungin hommissa taas ei sellaisia palkkoja maksella, että ennakon- pidätys olisi 38 %, tuo edellyttäisi jotain yli 150000 vuosiansioita! Liioittelussakin kannattasi pysyä kohtuudessa, olisi uskottavampi!
        Omat ansioni olivat luokkaa 60- 70000 Euroa vuodessa pitkään ennen eläkkeelle jäämistä, verotus siinä 24- 26 %, nyt eläkkeellä ennakonpidätys on komeat 28 %. Eläkeläisten verotus on kovempi kuin verotus työtulosta, se on sitä jo valmiiksi muutenkin, mutta myös vähennyksiä jää pois.
        Kun jäin eläkkeelle kesken vuotta, oli ennakonpidätys eläkkeestä erehdyttävästi kahdeksan kuukauden ajan vain 20,5 %, tämä siksi että maksoin kovan ennakon ansiotulostani alkuvuoden osalta. Sain esim. lomarahan täytenä ko. lomamääräytymisjaksolta, jotain muitakin korvauksia siinä vielä, ja niistä maksoin niin paljon ennakkoa, että loppuvuoden eläkkeestä meni vain em. prosentti. Mutta nyt on pelin henki tullut selväksi verotuksen osalta.
        Hyvähköä/hyvää eläkettä saavien verotustahan kiristettiin lisää Lipposen hallituksen aikana, onneksi tuo oli vain tilapäiseksi tarkoitettu toimi...

        En tiedä mitä kirjoituksellasi hait, mikä kirjoituksessani sinua ärsytti ja miksi väität siitä tuollaista soopaa , mutta minun tuloveroprosenttini oli eläkkeelle jäädessäni noin 38% ja nyt maksan eläkkeestäni 30%. Ennen eläkeikääni tuloni olivat muistaakseni noin 80.000-90.000€. Ja eläkkeeni on nyt noin 44.000€/vuosi.
        Valitettavasti koskaan en päässyt 150.000€ tuloihin.

        Kun lasket tässä keskustelussakin linkitetyillä verohallituksen laskureilla noilla luvuilla, niin kokolailla samaan menee tämänkin päivät veroprosentit.


      • EiKaduta
        EiKaduta kirjoitti:

        En tiedä mitä kirjoituksellasi hait, mikä kirjoituksessani sinua ärsytti ja miksi väität siitä tuollaista soopaa , mutta minun tuloveroprosenttini oli eläkkeelle jäädessäni noin 38% ja nyt maksan eläkkeestäni 30%. Ennen eläkeikääni tuloni olivat muistaakseni noin 80.000-90.000€. Ja eläkkeeni on nyt noin 44.000€/vuosi.
        Valitettavasti koskaan en päässyt 150.000€ tuloihin.

        Kun lasket tässä keskustelussakin linkitetyillä verohallituksen laskureilla noilla luvuilla, niin kokolailla samaan menee tämänkin päivät veroprosentit.

        Sorry, muistin väärin, tuo ennakkoveroprosentyi 38% johti melkoiseen veronpalautukseen eli oli liian suuri noihin tuloihin nähden. Ei ollut siis lopullinen toteutunut veroprosenttini. Viimeiset vuodet tuloni oli selvästi pienemmät kuin edellisvuosien. Silloinkaan ne valitettavasti koskaan olleet tuota 150.000. Ei edes bonusten kanssa.
        Työelämästä on jo hetki aikaa, joten ....

        No joka tapauksessa nykyinen veroprosenttini on alhaisempi kuin työaikainen prosenttini. Se tietysti johtuu pienemmistä tuloista, mutta tulojen mukaanhan veroja maksan.


      • eläkeläisukko

        Minulla menee enemmän veroa eläkkeestä kuin aikanaan työstä saaduista tuloista


      • KohtaEläkeukko
        eläkeläisukko kirjoitti:

        Minulla menee enemmän veroa eläkkeestä kuin aikanaan työstä saaduista tuloista

        Siis euroinako maksat enemmän veroa elökkeestäsi kuin aikanaan palkastasi?
        Vai pelkästään veroprosentti on korkeampi?


    • Hyväostostaas

      Jatka vaan 68v niin et kuormita vakuutusyhtiötä turhaan ja tuotat Sipilän hallitukselle enemmän enemmän ja enemmän

      • suoraanhautaan

        Just, ja sit delaat niin Sipilä kiittää.


      • Helppohomma
        suoraanhautaan kirjoitti:

        Just, ja sit delaat niin Sipilä kiittää.

        Eikä vaan vakuutusyhtiö kiittää


      • hetinmiten
        suoraanhautaan kirjoitti:

        Just, ja sit delaat niin Sipilä kiittää.

        Toi on hyvä , ns. varsinaista eläkesäästämistä mutta vain valtion piikkiin,kuten Sipilä asian tuonut esiin. Sorvin äärestä suoraan kirstuun .
        Toisaalta jos on vielä virtaa olla työelämässä yli eläkeiän niin sekin on selvää ettei ole kaikkea antanut työelämänsä aikana ... siis lorvinut.


    • Osa-aikaeläkeläinen

      Varman säännön mukaan eläkettä voi hakea 2 kk ennen eläkkeen alkamista, eli sinun tapauksessasi huhtikuun alussa. Eläkkeen saamisen edellytyksenä on irtisanoutuminen työstään. Samaa työtä ei voi jatkaa ainakaan heti eläkkeen alkamisen jälkeen. Tuota sääntöä kai kierretään, koska esim. bussikuskit jatkavat hommia toisessa firmassa.

      • isoprosentti

        Ei tuollainen ole edes sääntöjen kiertämistä, eläkeläisellä on lupa hakeutua töihin tai vaikka perustaa yritys. Bussikuskilla pitää tietysti olla terveys ja ajoluvat kunnossa ammattiliikenteeseen.
        Eri asia, onko tuo taloudellisesti miten kannattavaa, kun ynnätään yhteen eläke- ja ansiotulo, niitähän verotetaan vuotuisten kokonaistulojen mukaan ja kun se kokonaistulo silloin melkoisesti nousee, nousee vielä reippaammin ovelan progression ansiosta verotus. Lopulliseksi käteen jääväksi ansiotuloksi (esim. tuntikorvauksena ilmaistuna) siitä tehdystä työstä jäänee yllättävän pieni raha!


    • eläkeläislehtori

      Kyllä kannataa valtio saa lisää eläkerahoja ja pääset maksamaan enemmämn veroa kuin työ aikana

      • EiKaduta

        Paljonko veroprosenttisi nousi, kun jäit eläkkeelle?


      • työttömänä_OVElla

        Viimeisessä palkkakuitissa oli veroprosentteina 24,5 / 43,0
        ja nyt kun olen 50% OVE:lla ansiosidonnaisella, on veroprosentteina 33 / 44.


      • EiKaduta
        työttömänä_OVElla kirjoitti:

        Viimeisessä palkkakuitissa oli veroprosentteina 24,5 / 43,0
        ja nyt kun olen 50% OVE:lla ansiosidonnaisella, on veroprosentteina 33 / 44.

        Eli et olekaan eläkkeellä varsinaisesti ollutkaan etkä nytkään. Ensin olit työelämän ohessa osa-aikaisena ja nyt ansiosidonnaisen ohessa osa-aikaisena. Tuloja saat kahdesta eria ’lähteestä’.

        Vähän eri asia kuin kokonaan ja päätoimisesti eläkkeellä. Minulla on kokemusta vain siitä ja silloin veroaste pienenee ja maksaa vähemmän veroja johtuen tietysti tulojen pienentymisestä. Toisin sanoen eläkkeellä ollessani maksan vähemmän veroja kuin työelämässä oloaikana. Verotus ei omalla kohdallani kiristynyt. Ja sitähän tuossa edellä kommentoin.


      • työttömänä_OVElla

        En siis ole tuo nimimerkki eläkeläislehtori, enkä ole ollut hetkeäkään osa-aikaisena,
        vaan kun jäin työttömäksi kokoaikaisesta työstä, niin otin ansiosidonnaisen päivärahan lisäksi tuon 50% OVEn eli osittain varhennetun vanhuuseläkkeen. Se on tyystin eri asia kuin osa-aikaeläke.

        Kuitenkin noista veroprosenteista sen verran että kannattaa tutustua noihin
        Veronmaksajain Keskusliiton laskureihin ja vertailla eri vuosituloista maksettavia veroja:

        https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskurit/elakkeensaajan-verolaskuri-2018/

        https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskurit/palkansaajan-tuloverolaskuri-2018/


      • EiKaduta
        työttömänä_OVElla kirjoitti:

        En siis ole tuo nimimerkki eläkeläislehtori, enkä ole ollut hetkeäkään osa-aikaisena,
        vaan kun jäin työttömäksi kokoaikaisesta työstä, niin otin ansiosidonnaisen päivärahan lisäksi tuon 50% OVEn eli osittain varhennetun vanhuuseläkkeen. Se on tyystin eri asia kuin osa-aikaeläke.

        Kuitenkin noista veroprosenteista sen verran että kannattaa tutustua noihin
        Veronmaksajain Keskusliiton laskureihin ja vertailla eri vuosituloista maksettavia veroja:

        https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskurit/elakkeensaajan-verolaskuri-2018/

        https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskurit/palkansaajan-tuloverolaskuri-2018/

        Sorry, luin vähän epätarkasti kirjoituksesi

        Noista veroprosenteista vielä...
        Tuolla edellä jo mainitsinkin, että veroprosenttini muuttui eläkkeelle siirtyessäni, laski noin 38%:sta 30%:iin. Tuolloin työaikana minulla oli jotain veroastetta vähentäviä vähennyksiäkin, jotka siis vähän vielä pienensivätkin tuota eroa.
        Kokeilin vielä noilla laskureillakin eläkkeellesiirtymisajan tuloillani ja siitä kertyneellä nyt maksussa olevalla eläkkeelläni ja muutos edelleen oli suurinpiirtein sama, itse asiassa vähän suurempikin pudotus.

        Minun tapauksessani on kyse palkansaajasta vanhuuseläkeläiseksi.
        OVE on minulle oudompi asia, ei ole kokemusta siitä, joten en siitä ja sen verotusta osaa kommentoidakaan.


    • palkannauttija

      Otin koko eläkkeen käteisenä heti alussa
      diskontattiin käyvän koron mukaan olettaen korotukset
      tuli vajaat 500 000
      20 vuotta 25 000 vuosi

      Mihin voin sijoittaa ja pitääkö ilmoittaa verottajalle?
      En asu somessa

      • neljäoikein

        Ei tarvitse ilmoittaa verottajalle. Kannattaa sijoittaa suomen lottoon, eikä ripottelemalla monelle viikolle vaan kaikki kerralla!


    • eläkeläislehtori

      Hienoa jos saat olla töissä itse tein 63v4 kk töitä sitten ikärasismin pilaama työnantaja alkoia jaa eläkkeelle. jäin sairaslomalle niin eläkeyhtiöstä tuli kirje minun pitää hakea eläkettä 64vuotiaana. Vaikka eläkeikäni virallisesti oli 63. Täm pitkää työssä ololle esimerkki

    • Suuret.tulotverot

      Eläkkeen verotus perusteet ovat joustavia. Pääomatulot nostavat perittävää veroa.

      • p.n.marjat

        Enpä ole kuullutkaan tuosta. Luulin että pääomatulot ovat ihan erillinen muista tuloista, kuten työeläkkeestä. Nyt tähän ei pidä sekottaa mitään Kelan tai sossun avustuksia tai asumistukia tms.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5957
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3764
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2053
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1249
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      919
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe