Vanhan PELTIKATOn paikkaus

PuuhaPete

Onko millään tavalla järkevää paikkailla vanhaa profiilipeltikatetta vai kannattaako suosiolla ottaa 4000e kuluja uuden vaihtamisesta?

Kate on kait noin 20v. vanha ja hieman irrallaan. Ajattelin vaihtoehtona kiinnittää levyt tiivistetyillä ruuveilla kiinni ja tilkitä peltien saumat. Lopuksi maalaisin sen.

Kysynkin:
1. Millaisilla ruuveilla homma hoituisi parhaiten. Millainen tiiviste kuuluu asiaan.

2. Millä aineella levyjen saumat tilkitään?

3. Millä maalilla tulee paras lopputulos?

Kiitos... =)

10

13594

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erkki

Olen taistellut tuon Rautaruukilla valmistetun Pural pintaisen katteen kanssa takuuta siinä on vielä 4 vuotta jäljellä ja se ruostuu räystäältä. Sitä pitää joka kesä käydä maalailemassa,uskomatonta mutta totta, Rautaruukilta sen verran tulivat avuksi että lähettivät maalin.
      Suosittelen että vaihdat tiilikatteeseen.

• PuuhaPete

Mitä mieltä olet konesaumastapeltikatosta galvanoidulla pinnalla. Onko sinulla siitä kokemuksia...?

• Erkki
        PuuhaPete kirjoitti:

Mitä mieltä olet konesaumastapeltikatosta galvanoidulla pinnalla. Onko sinulla siitä kokemuksia...?

Ainut peltikatto joka kestää, mutta kolisee häiritsevästi tuulella.Ikääntyessään n. 30 vuotta rupeaa sekin ruostumaan.
        Kerrostalossa jossa asuin oli 72 rakennettu n.2000 uusittiin kate ja samanlainen niinsanottu piustapeltikate.Minä laitoin vastaan että se rämisee mutta sellaisen taloyhtiö valits,minun täytyi myydä osake pois.

• rämise
        Erkki kirjoitti:

Ainut peltikatto joka kestää, mutta kolisee häiritsevästi tuulella.Ikääntyessään n. 30 vuotta rupeaa sekin ruostumaan.
        Kerrostalossa jossa asuin oli 72 rakennettu n.2000 uusittiin kate ja samanlainen niinsanottu piustapeltikate.Minä laitoin vastaan että se rämisee mutta sellaisen taloyhtiö valits,minun täytyi myydä osake pois.

minä teetin konesaumani coolcandy oy ja ei ole rämissy koska käskin heidän liimata ne riivit sieltä täältä jollaki liimalla kiinni

• Ci-Tikka
        Erkki kirjoitti:

Se joka unohtaa maalata konesaumatun katon n. 20 v välein kärsiköön ruosteesta ja maksakoon uudesta maltaita. Konesaumakatto on ikuinen kunhan todellakin hoitaa sitä, ei voi ymmärtää jos 20v huoltoväli on jollekin liian usein! Rämisee se konesaumattu profiilia enemmän mutta profiili on minusta oksettava jo ulkonäöltään (naurettava tiilikattojäljitelmä) eikä sovi kuin uusimpiin taloihin tyylillisesti.

• kerkkko

jos haluat profiilikattoasi kuvatulla tavalla virnailla, niin kattofirmoilla on kateruuveja, joissa kumitiiviste ja hattu, että tulee niinkuin tiivis. jos levyjen saumoja haluat tilkitä, niin "sikaflex" käynee siihen tarkoitukseen, kuten myös "montagelim". silikoni on vähän siinä ja siinä. maaleja kannattaa kysyä jostain tikkurilan maalilinjalta, jos maalaat koko katon uudestaan. profiilipeltikatto ei tosin ole vaikea asentaa itse. toisaalta jos joutuu vanhan purkamaan, niin se saattaa kysyä hieman pelimannihenkeä. uuden asentaminen on kuitenkin aika kivutonta puuhaa. 20 vuotta ei ole peltikatolle kuitenkaan ikä eikä mikään. ja konesaumakatto ei rämise mihinkään, kun sen Peltiseppä käy asentamassa.

• Haettu

Kattofirmat rosvoaa pelkistä ruuvveista mutta ihan rautakaupasta tai sitten Biltemalta niitä saat halvalla. 20 vuotta vanhan katon(luultavasti naulattu pellit kiinni?) pellit on niin vahvoja että tuo ruuveillakiinnittäminen voi onnistuakin. Ota pitkät ruuvvit ja vedä naulojenreijistä kiinni. Tuo saumojen tiivistys jollain massalla on vähän eri juttu kun se tiivistysaine kuitenkin katkeilee pätkiksi pellinvälissä(ilma syö ja peltien lämpöliike) mutta estää kuitenkin peltien painumisen vastakkain tiiviisti?

• PuuhaPete

Joku ehti jo ehdotella sikaflexin kamaa. Onko muita. Esim. biltemassa.

ja onko niin ettei niillä voi täysin tiivistää halkeamien syntymisen vuoksi?

• teppo talonen
        PuuhaPete kirjoitti:

Joku ehti jo ehdotella sikaflexin kamaa. Onko muita. Esim. biltemassa.

ja onko niin ettei niillä voi täysin tiivistää halkeamien syntymisen vuoksi?

Olen joskus nähnyt naapurin laittavan lasikuitupakkelia noihin vanhoihin kiinnitysreikiin ja voisin kuvitella, ettei katto ainakaan niistä kohdista vuoda. Miten on?

• Kemisty

Päivämäärästä päätellen tilanne on varmaan jo ohi, mutta tuollainen tuote joka sopii kaikille kattomateriaaleille ja voi levittää märän päälle:

Mega Roof Repair sealant

http://megametal.nchsuomi.fi/tuote_pmmega/Mega Roof Repair Sealant.pdf

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      90
      6352
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3803
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3170
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1726
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      959
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      956
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe