Luterilaisuutta olkaa hyvä!:
https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/uskonpuhdistuksen-aikaan-oppi-oli-evankeliumin-synonyymi/
Oppi oli evankeliumin synonyymi
62
692
Vastaukset
- tältä.näyttää
Onko palstalaisille uskoville oppi mitenkään tärkeä? Onko vain parempi mennä joukon mukana jossakin hurmoksellisessa herätyskokouksessa niin kuin päättömät kanat ja sanoa sitten olevansa uskovainen?
Kyllä noissakin noudatetaan aina jotain oppia. Se taas on aivan toinen juttu, miten tietoisia yksittäisenhenköt ovat siitä, millaisista opeista on kyse.
- keljuilija_jumittaa
Ihmisille vittuilu = uskonpuhdistuksen synonyymi
Varsinaista KELJUMIA - 553344hg
Paljon on tässäkin kirkossa niitä jotka ovat uudestisyntymättömiä, vaikka luulevat olevansa sisällä pelastuksesta sakramenttien ja muiden asioiden kautta. Tässä linkissä lisää. https://www.youtube.com/watch?v=nkMrmZgrL7w
- kuvittelua.vain
Miksi ei Jumala sitten uudestisynnytä näitä, eihän ihminen voi itse itseään uudestisynnyttää???!!! Kuvitteletko sinä olevasi uudestisyntynyt?
kuvittelua.vain kirjoitti:
Miksi ei Jumala sitten uudestisynnytä näitä, eihän ihminen voi itse itseään uudestisynnyttää???!!! Kuvitteletko sinä olevasi uudestisyntynyt?
Haluatko sinä syntyä uudesti ❓
- kuvittelua.vain
usko.vainen kirjoitti:
Haluatko sinä syntyä uudesti ❓
Jos sinä olet "uudestisyntynyt", sitten en halua:):):))
kuvittelua.vain kirjoitti:
Jos sinä olet "uudestisyntynyt", sitten en halua:):):))
Etkö pysty itsenäiseen ajatteluun 😂❓
- itsenäinen.ajattelija
usko.vainen kirjoitti:
Etkö pysty itsenäiseen ajatteluun 😂❓
Nimenomaan "kuvittelua.vain" pystyy itsenäiseen ajatteluun.
Evankeliumin synonyymi on ILOSANOMA 🤗
- synodyymi
visvasyylän synonyymi on usko.vaivainen?
- AamenAamenAamen
Me luterilaiset kristityt, jotka olemme kastetut ja uskomme Kristukseen, olemme syntyneet vedestä ja Hengestä uudesti.
- KysymystäPukkaa
Eikös kaikki luterilaiset ole syntyneet vedestä, koska ovat kastettuja. Ja mitä sitten on tuo hengestä syntyminen, missä vaiheeSsa se tapahtuu
- luterilainen_
KysymystäPukkaa kirjoitti:
Eikös kaikki luterilaiset ole syntyneet vedestä, koska ovat kastettuja. Ja mitä sitten on tuo hengestä syntyminen, missä vaiheeSsa se tapahtuu
Vedestä ja Hengestä eli kaste ja usko. Tästä kertoo mm. Joh. 3. Oletko käynyt rippikoulun? Siellä nämä opetetaan Jeesuksen käskyn mukaan hyvin selvästi
- KysymystäPukkaa
luterilainen_ kirjoitti:
Vedestä ja Hengestä eli kaste ja usko. Tästä kertoo mm. Joh. 3. Oletko käynyt rippikoulun? Siellä nämä opetetaan Jeesuksen käskyn mukaan hyvin selvästi
Vastaa nyt myös tuohon, että milloin synnytään siitä hengestä. Nimittäin silloin kun vauvan päähän valellaan vetta niin eihän se ole muuta kuin vedestä syntymistä.
- luterilainen_
KysymystäPukkaa kirjoitti:
Vastaa nyt myös tuohon, että milloin synnytään siitä hengestä. Nimittäin silloin kun vauvan päähän valellaan vetta niin eihän se ole muuta kuin vedestä syntymistä.
Näin me uskomme:
http://katekismus.fi/sakramentit/35.html - KysymystäPukkaa
luterilainen_ kirjoitti:
Näin me uskomme:
http://katekismus.fi/sakramentit/35.htmlOnpa melko "voimallinen" toimitus, kun siitä sanovat (luterilaiset) näin: MITÄ KASTE ANTAA JA HYÖDYTTÄÄ? VASTAUS:
Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.
Touhan tarkottaa yksinkertaisesti sitten sitä, että kaikki luterilaiseen kirkkoon kuuluvat on kaikki pelastettuja.
Tosin useimpien kohdalla ihmetyttää, kun huutavat avuksi juuri sitä, jonka (perkeleen) vallasta kasteen luvataan vapauttavan. Niin, että miksi useimmat sitten haluavat takaisin perkeleen vallan alaisuuteen , kun huutavat häntä avuksi? En oikein ymmärrä! - näin.toivon
KysymystäPukkaa kirjoitti:
Onpa melko "voimallinen" toimitus, kun siitä sanovat (luterilaiset) näin: MITÄ KASTE ANTAA JA HYÖDYTTÄÄ? VASTAUS:
Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.
Touhan tarkottaa yksinkertaisesti sitten sitä, että kaikki luterilaiseen kirkkoon kuuluvat on kaikki pelastettuja.
Tosin useimpien kohdalla ihmetyttää, kun huutavat avuksi juuri sitä, jonka (perkeleen) vallasta kasteen luvataan vapauttavan. Niin, että miksi useimmat sitten haluavat takaisin perkeleen vallan alaisuuteen , kun huutavat häntä avuksi? En oikein ymmärrä!Keskusteleminen tästä jonkun luterilaisen papin kanssa auttaa sinua eteenpäin.
- Lutherus
KysymystäPukkaa kirjoitti:
Onpa melko "voimallinen" toimitus, kun siitä sanovat (luterilaiset) näin: MITÄ KASTE ANTAA JA HYÖDYTTÄÄ? VASTAUS:
Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.
Touhan tarkottaa yksinkertaisesti sitten sitä, että kaikki luterilaiseen kirkkoon kuuluvat on kaikki pelastettuja.
Tosin useimpien kohdalla ihmetyttää, kun huutavat avuksi juuri sitä, jonka (perkeleen) vallasta kasteen luvataan vapauttavan. Niin, että miksi useimmat sitten haluavat takaisin perkeleen vallan alaisuuteen , kun huutavat häntä avuksi? En oikein ymmärrä!_Huomaa: "jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset"
-Paluu kasteen armoon ei ole kertatapahtuma, vaan jatkuvaa kristityn kilvoittelua. - KysymystäPukkaa
näin.toivon kirjoitti:
Keskusteleminen tästä jonkun luterilaisen papin kanssa auttaa sinua eteenpäin.
Ei auta, jos kukaan ei kerro, että missä vaiheessa se hengestä syntyminen tapahtuu. Jos sinä tiedät niin miksi et kerro!
- Lutherus
KysymystäPukkaa kirjoitti:
Ei auta, jos kukaan ei kerro, että missä vaiheessa se hengestä syntyminen tapahtuu. Jos sinä tiedät niin miksi et kerro!
Joh. 3:8 Tuuli* puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita." [Alkutekstin sana merkitsee sekä tuulta että henkeä.]
- KysymystäPukkaa
Lutherus kirjoitti:
Joh. 3:8 Tuuli* puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita." [Alkutekstin sana merkitsee sekä tuulta että henkeä.]
Pitääkö nyt mennä sitten ulos tuuleen, vai mitä haluat sanoa? Siellä tuulessako se hengestä syntyminen tapahtuu?
- usko.valnen
KysymystäPukkaa kirjoitti:
Pitääkö nyt mennä sitten ulos tuuleen, vai mitä haluat sanoa? Siellä tuulessako se hengestä syntyminen tapahtuu?
Sielläpä hyvinkin. Jumalalle kaikki on mahdollista.
- huomattava.ero
KysymystäPukkaa kirjoitti:
Onpa melko "voimallinen" toimitus, kun siitä sanovat (luterilaiset) näin: MITÄ KASTE ANTAA JA HYÖDYTTÄÄ? VASTAUS:
Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.
Touhan tarkottaa yksinkertaisesti sitten sitä, että kaikki luterilaiseen kirkkoon kuuluvat on kaikki pelastettuja.
Tosin useimpien kohdalla ihmetyttää, kun huutavat avuksi juuri sitä, jonka (perkeleen) vallasta kasteen luvataan vapauttavan. Niin, että miksi useimmat sitten haluavat takaisin perkeleen vallan alaisuuteen , kun huutavat häntä avuksi? En oikein ymmärrä!Kaste on todella voimallinen toimitus luterilaisuudessa koska Jumala on voimallinen. Vapaakirkoissa kaste on pelkkä tunnustustoimi seurakuntaan liityttäessä.
- KysymystäPukkaa
huomattava.ero kirjoitti:
Kaste on todella voimallinen toimitus luterilaisuudessa koska Jumala on voimallinen. Vapaakirkoissa kaste on pelkkä tunnustustoimi seurakuntaan liityttäessä.
Nyt kyllä alkaa tulla turhautuminen. Vaikka olen monta kertaa jo kysynyt, että missä vaiheessa se hengestä syntyminen tapahtuu, niin kukaan ei kuitenkaan osaa vastata. Sinäkin sanot kasteen olevan voimallinen, mutta onko se voima siinä vedessä? Vaiko hengessä, josta taas kukaan ei suostu kertomaan milloin ja millälailla sen voi saada. Ja tuleeko se samalla kertaa kuin vedestä syntyminen. Kuitenkin aina toistetaan tuota samaa jargonia, että täytyy syntyä vedestä ja hengestä, mutta koskaan ei anneta vastausta miten ja milloin se taphtuu.
- tee.näin
KysymystäPukkaa kirjoitti:
Nyt kyllä alkaa tulla turhautuminen. Vaikka olen monta kertaa jo kysynyt, että missä vaiheessa se hengestä syntyminen tapahtuu, niin kukaan ei kuitenkaan osaa vastata. Sinäkin sanot kasteen olevan voimallinen, mutta onko se voima siinä vedessä? Vaiko hengessä, josta taas kukaan ei suostu kertomaan milloin ja millälailla sen voi saada. Ja tuleeko se samalla kertaa kuin vedestä syntyminen. Kuitenkin aina toistetaan tuota samaa jargonia, että täytyy syntyä vedestä ja hengestä, mutta koskaan ei anneta vastausta miten ja milloin se taphtuu.
Yksi tapa "uudestisyntyä" on nostaa helluntaiseurakunnassa käpälä ylös ja kävellä eteen ottamaan "Jeesus" vastaan. Katso kelloa koska se tapahtui.
- luterilainen_
tee.näin kirjoitti:
Yksi tapa "uudestisyntyä" on nostaa helluntaiseurakunnassa käpälä ylös ja kävellä eteen ottamaan "Jeesus" vastaan. Katso kelloa koska se tapahtui.
Sama menetelmä on käytössä muissakin "vapaissa" suunnissa ja myös viidesläisyydessä. Ihminen panee silloin puumerkkinsä Jumalan anomukseen pelastaa hänet.
KysymystäPukkaa kirjoitti:
Nyt kyllä alkaa tulla turhautuminen. Vaikka olen monta kertaa jo kysynyt, että missä vaiheessa se hengestä syntyminen tapahtuu, niin kukaan ei kuitenkaan osaa vastata. Sinäkin sanot kasteen olevan voimallinen, mutta onko se voima siinä vedessä? Vaiko hengessä, josta taas kukaan ei suostu kertomaan milloin ja millälailla sen voi saada. Ja tuleeko se samalla kertaa kuin vedestä syntyminen. Kuitenkin aina toistetaan tuota samaa jargonia, että täytyy syntyä vedestä ja hengestä, mutta koskaan ei anneta vastausta miten ja milloin se taphtuu.
"...aina toistetaan tuota samaa jargonia, että täytyy syntyä vedestä ja hengestä, mutta koskaan ei anneta vastausta miten ja milloin se taphtuu. "
Taitaa olla sellainen veteenpiirretty viiva? Perustunee henkilön omaan kokemukseen sekä elämykseen? Ja ehkä siinä sitten muut arvoivat ulkonaisten seikkojen perusteella, onko se tehty "oikein" vain "väärin"?- Jumala.tietää
KysymystäPukkaa kirjoitti:
Nyt kyllä alkaa tulla turhautuminen. Vaikka olen monta kertaa jo kysynyt, että missä vaiheessa se hengestä syntyminen tapahtuu, niin kukaan ei kuitenkaan osaa vastata. Sinäkin sanot kasteen olevan voimallinen, mutta onko se voima siinä vedessä? Vaiko hengessä, josta taas kukaan ei suostu kertomaan milloin ja millälailla sen voi saada. Ja tuleeko se samalla kertaa kuin vedestä syntyminen. Kuitenkin aina toistetaan tuota samaa jargonia, että täytyy syntyä vedestä ja hengestä, mutta koskaan ei anneta vastausta miten ja milloin se taphtuu.
Tuon uudestisyntymisen tietää oikein vain SYNNYTTÄJÄ eli JUMALA. Jos ihminen synnyttää itsensä uudelleen, hän tietää tarkan kellonajan niin kuin vapaakirkoissa tiedetään. Tuuli puhaltaa missä tahtoo...
- KysymystäPukkaa
Jumala.tietää kirjoitti:
Tuon uudestisyntymisen tietää oikein vain SYNNYTTÄJÄ eli JUMALA. Jos ihminen synnyttää itsensä uudelleen, hän tietää tarkan kellonajan niin kuin vapaakirkoissa tiedetään. Tuuli puhaltaa missä tahtoo...
Ymmärsinkö oikein, että luterilainen ei itse tiedä onko uudestisyntynyt vai ei. Eikä siten voi tietää sitäkään onko syntynyt hengestä. Eli lopputuloksen voi tietää vasta ajan rajan tuolla puolen, kun mitään ei enää ole tehtävissä.
Joten ainut minkä luterilainen voi tietää on se, että on syntynyt vedestä ja jonka asian voi kuka tahansa tarkistaa soittamalla kirkkoherranvirastoon ja sieltä kysyä onko kastettu vai ei. - KysymystäPukkaa
mummomuori kirjoitti:
"...aina toistetaan tuota samaa jargonia, että täytyy syntyä vedestä ja hengestä, mutta koskaan ei anneta vastausta miten ja milloin se taphtuu. "
Taitaa olla sellainen veteenpiirretty viiva? Perustunee henkilön omaan kokemukseen sekä elämykseen? Ja ehkä siinä sitten muut arvoivat ulkonaisten seikkojen perusteella, onko se tehty "oikein" vain "väärin"?En halua tietää mitä mieltä muut ovat. Vaan noinkin tärkeässä asiassa ymmärtääkseni jokaisella hengestä syntyneellä tulisi olla oma sisäinen tietoisuus siitä onko syntynyt myös hengestä eikä pelkästään vedestä.
Niin, voitko sinä kertoa miten ja milloin se hengestä syntyminen tapahtuu, ettei tarvis elää jatkuvassa epävarmuudessa, sellainen ninmittäin kuluttaa enempi kuin arvaatkaan. - KysymystäPukkaa
luterilainen_ kirjoitti:
Sama menetelmä on käytössä muissakin "vapaissa" suunnissa ja myös viidesläisyydessä. Ihminen panee silloin puumerkkinsä Jumalan anomukseen pelastaa hänet.
Sinun viestissä on jotain konkreettista, jos on noin, että ihminen vain "panee silloin puumerkkinsä Jumalan anomukseen pelastaa hänet." Kiitos, nyt ainakin selkisi jo vähän.
KysymystäPukkaa kirjoitti:
En halua tietää mitä mieltä muut ovat. Vaan noinkin tärkeässä asiassa ymmärtääkseni jokaisella hengestä syntyneellä tulisi olla oma sisäinen tietoisuus siitä onko syntynyt myös hengestä eikä pelkästään vedestä.
Niin, voitko sinä kertoa miten ja milloin se hengestä syntyminen tapahtuu, ettei tarvis elää jatkuvassa epävarmuudessa, sellainen ninmittäin kuluttaa enempi kuin arvaatkaan.Jaa a, koska en oikein tuohon oppiin niin paljon perusta, en ole oikea henkilö sanomaan mitään. Usko on lahja, eikä siitä ikinä voi sanoa milloin tai miten sen sai - ehkä joku harva. Yleensä sitä ennen on ollut pitkä tie eli etsikkoaika.
- luterilainen_
KysymystäPukkaa kirjoitti:
Sinun viestissä on jotain konkreettista, jos on noin, että ihminen vain "panee silloin puumerkkinsä Jumalan anomukseen pelastaa hänet." Kiitos, nyt ainakin selkisi jo vähän.
Niin tuo minkä kirjoitin on lähinnä vapaakirkkojen oppia. Luterilaiseen kristillisyyteen ei kuulu ihmisen taholta mitään tekoja omassa pelastumisessaan. Uudestisyntyneitäkin on paljon helvetissä. Kun lukee Uutta testamenttia ja lähinnä Paavalin kirjeitä huomaa että monet uudestisyntyneet luopuivat uskosta tai haksahtivat monenlaisiin "harhaoppeihin" Kristityn elämä on kilvoittelua voittopalkinnosta. Usko on luottamusta Jumalan armoon eikä paikkoja taivaaseen voi varata etukäteen. Tosin vapaakirkoilla on erilaisia käsityksiä tästäkin.
- KysymystäPukkaa
luterilainen_ kirjoitti:
Niin tuo minkä kirjoitin on lähinnä vapaakirkkojen oppia. Luterilaiseen kristillisyyteen ei kuulu ihmisen taholta mitään tekoja omassa pelastumisessaan. Uudestisyntyneitäkin on paljon helvetissä. Kun lukee Uutta testamenttia ja lähinnä Paavalin kirjeitä huomaa että monet uudestisyntyneet luopuivat uskosta tai haksahtivat monenlaisiin "harhaoppeihin" Kristityn elämä on kilvoittelua voittopalkinnosta. Usko on luottamusta Jumalan armoon eikä paikkoja taivaaseen voi varata etukäteen. Tosin vapaakirkoilla on erilaisia käsityksiä tästäkin.
No miten luterilainen sitten syntyy hengestä, jos tuo oppi mistä mainitset, on vapaakirkkojen oppia? Miten luterilaisessa kirkossa tuo hengestä syntyminen tapahtuu?
- luterilainen_
KysymystäPukkaa kirjoitti:
No miten luterilainen sitten syntyy hengestä, jos tuo oppi mistä mainitset, on vapaakirkkojen oppia? Miten luterilaisessa kirkossa tuo hengestä syntyminen tapahtuu?
Minun mielestäni se syntyy evankeliumin julistamisesta sekä sanoin että teoin, mutta uudestisyntymiseen kuuluu ehdottomattomasti myös kristillinen kaste. UT ei erota vettä ja Henkeä, ne kuuluvat kummatkin uudestisyntymiseeen myös Joh. 3. luvun mukaan. Lähden nyt julistamaan evankeliumia käytännön diakoniatyöllä, joten en ole täällä illalla paikalla.
luterilainen_ kirjoitti:
Niin tuo minkä kirjoitin on lähinnä vapaakirkkojen oppia. Luterilaiseen kristillisyyteen ei kuulu ihmisen taholta mitään tekoja omassa pelastumisessaan. Uudestisyntyneitäkin on paljon helvetissä. Kun lukee Uutta testamenttia ja lähinnä Paavalin kirjeitä huomaa että monet uudestisyntyneet luopuivat uskosta tai haksahtivat monenlaisiin "harhaoppeihin" Kristityn elämä on kilvoittelua voittopalkinnosta. Usko on luottamusta Jumalan armoon eikä paikkoja taivaaseen voi varata etukäteen. Tosin vapaakirkoilla on erilaisia käsityksiä tästäkin.
"Usko on luottamusta Jumalan armoon eikä paikkoja taivaaseen voi varata etukäteen. "
Tämä on hyvin tiivistetty.- OletkoUudestisyntynyt
mummomuori kirjoitti:
"Usko on luottamusta Jumalan armoon eikä paikkoja taivaaseen voi varata etukäteen. "
Tämä on hyvin tiivistetty.Ei tuo nyt mikään hyvä tiivistelmä ole. Kyllä ne taivaspaikat pitää varata jo tässä ajassa jos taivaaseen mielii. Paikan varaaminen on myöhäistä kuoleman jälkeen.
- kristitty_mies
OletkoUudestisyntynyt kirjoitti:
Ei tuo nyt mikään hyvä tiivistelmä ole. Kyllä ne taivaspaikat pitää varata jo tässä ajassa jos taivaaseen mielii. Paikan varaaminen on myöhäistä kuoleman jälkeen.
Jeesuksen kertomuksessa Viimeisestä tuomiosta osoittaa ettei kenelläkään ollut vapaalippuja tai varattuja paikkoja taivaaseen. Paavalinkin mukaan kilpailemme voittopalkinnosta mikä on näköpiirissä mutta ei vielä saavutettu.
- EnsimmäinenYlösnousemus
kristitty_mies kirjoitti:
Jeesuksen kertomuksessa Viimeisestä tuomiosta osoittaa ettei kenelläkään ollut vapaalippuja tai varattuja paikkoja taivaaseen. Paavalinkin mukaan kilpailemme voittopalkinnosta mikä on näköpiirissä mutta ei vielä saavutettu.
Jos me tämän ajan uskovat joudumme viimeiselle tuomiolle, niin silloin olemme matkalla ikuiseen kadotukseen! Nimittäin jos olemme viimeisellä tuomiolla, niin silloin emme päässeet ensimmäiseen ylösnousemukseen, joka on jo paljon ennen viimeistä tuomiota.
Ilm 20:6 Autuaita ja pyhiä ovat ne, joilla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa. Heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he ovat Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan tuhat vuotta. EnsimmäinenYlösnousemus kirjoitti:
Jos me tämän ajan uskovat joudumme viimeiselle tuomiolle, niin silloin olemme matkalla ikuiseen kadotukseen! Nimittäin jos olemme viimeisellä tuomiolla, niin silloin emme päässeet ensimmäiseen ylösnousemukseen, joka on jo paljon ennen viimeistä tuomiota.
Ilm 20:6 Autuaita ja pyhiä ovat ne, joilla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa. Heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he ovat Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan tuhat vuotta.Tuo olikin aivan uutta oppia. Eli tosiaan joku voi väistää mielestäsi viimeisen tuomion?
- EnsimmäinenYlösnousemus
mummomuori kirjoitti:
Tuo olikin aivan uutta oppia. Eli tosiaan joku voi väistää mielestäsi viimeisen tuomion?
Ei mitään uutta oppia, jo 2000v sitten Johannes kirjoitti tuonkin asian ylös meille jälkipolville. Ja tuon voi jokainen halutessaan tarkistaa Raamatusta. Ja sanotaanhan tuossa Ilm 20:6 jakeessa juuri tuo, että kaikki siihen mennessä, eli ennen tuhatvuotista valtakuntaa, Kristuksessa kuolleet nousevat kaikki ylös ja hallitsevat yhdessä Kristuksen kanssa. Ja viimeinen tuomio on vasta tuon tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen, ei ennen sitä.
EnsimmäinenYlösnousemus kirjoitti:
Ei mitään uutta oppia, jo 2000v sitten Johannes kirjoitti tuonkin asian ylös meille jälkipolville. Ja tuon voi jokainen halutessaan tarkistaa Raamatusta. Ja sanotaanhan tuossa Ilm 20:6 jakeessa juuri tuo, että kaikki siihen mennessä, eli ennen tuhatvuotista valtakuntaa, Kristuksessa kuolleet nousevat kaikki ylös ja hallitsevat yhdessä Kristuksen kanssa. Ja viimeinen tuomio on vasta tuon tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen, ei ennen sitä.
En ole vielä kuullut moisesta opista kuin vasta näiltä karismaatikoilta!
- MiltäPlaneetaltaOlet
mummomuori kirjoitti:
Tuo olikin aivan uutta oppia. Eli tosiaan joku voi väistää mielestäsi viimeisen tuomion?
Olen ollut esissa hautajaisissa mukan ja aina pappi sanoo vainajasta, että "Jeesus Kristus herättää sinut viimeisenä päivänä" Jos asia on todella noin jokaisen hautaansiunatun kohdalla, niin se tarkottaa, että pappi julistaa heille iankaikkisen kadotustuomion jo hautajaisten yhteydessä. Siellä viimeisellä tuomiolla kun ei enää lueta armoa kenellekään vaan ksinkertaisesti katsotaan mitä kukin on tehnyt ja tuomio on sitten sen mukaan.
Armo on tarjolla tämän elämän ajan, mutta jos Jumalan tarjoama armo Jeesuksessa Kristuksessa ei kelpaa, niin silloin ihmisen iankaikkinen osa on kadotuksessa, ja siellä viimeisellä tuomiolla luetaan syytteet ja tuomio, mutta ei enää armoa. - EnsimmäinenYlösnousemus
mummomuori kirjoitti:
En ole vielä kuullut moisesta opista kuin vasta näiltä karismaatikoilta!
Nyt sulla on sitten oiva tilaisuus avata oma Raamattusi ja nähdä omin silmin kuinka asia on!
EnsimmäinenYlösnousemus kirjoitti:
Nyt sulla on sitten oiva tilaisuus avata oma Raamattusi ja nähdä omin silmin kuinka asia on!
Eli mitään tällaista ei tule ”oikeille” uskoville?
Matt.
25:31 Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
25:32 Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista
25:33 Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
25:40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'
25:41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
25:42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
25:43 minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
5:45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'
25:46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
Jos katsotte, että teitä ei koske enää mikään vastuu, mitä uskoon ”tulon” jälkeen teette, niin ymmärrän nyt, miksi suhtaudutte ylimielisesti Jeesuksen opetuksiin. Mm. näihin:
Matt. 7:2
sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
Jaak. 2:13 Sillä tuomio on laupeudeton sille, joka ei ole laupeutta tehnyt; laupeudelle tuomio koituu kerskaukseksi.- EnsimmäinenYlösnousemus
mummomuori kirjoitti:
Eli mitään tällaista ei tule ”oikeille” uskoville?
Matt.
25:31 Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
25:32 Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista
25:33 Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
25:40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'
25:41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
25:42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
25:43 minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
5:45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'
25:46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
Jos katsotte, että teitä ei koske enää mikään vastuu, mitä uskoon ”tulon” jälkeen teette, niin ymmärrän nyt, miksi suhtaudutte ylimielisesti Jeesuksen opetuksiin. Mm. näihin:
Matt. 7:2
sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
Jaak. 2:13 Sillä tuomio on laupeudeton sille, joka ei ole laupeutta tehnyt; laupeudelle tuomio koituu kerskaukseksi.Tuo on tyypillistä luterilaista selitystä, kun ensimmäiseksi totuudeksi asetetaan, että ei ole mitään tuhatvuotista valtakuntaa, niin sitten väärän lähtöasetelman perusteella tehdään omia järjen päätelmiä sellaisten Raamatun jakeitten perusteella, jotka eivät edes koske meitä pakanoita, vaan niinkuin sinäkin nyt, niin otat esille sen mitä Jeesus puhui juutalaisille ja sitten väännät sen koskemaan myös pakanoita. Ei ihme sitten jos tulet siihen johtopäätökseen, että "mitään tällaista ei tule ”oikeille” uskoville?"
Toki saat pitää tuon kantasi, mutta pahasti sotket kirjoituksia , kun et niitä ymmärrä. EnsimmäinenYlösnousemus kirjoitti:
Tuo on tyypillistä luterilaista selitystä, kun ensimmäiseksi totuudeksi asetetaan, että ei ole mitään tuhatvuotista valtakuntaa, niin sitten väärän lähtöasetelman perusteella tehdään omia järjen päätelmiä sellaisten Raamatun jakeitten perusteella, jotka eivät edes koske meitä pakanoita, vaan niinkuin sinäkin nyt, niin otat esille sen mitä Jeesus puhui juutalaisille ja sitten väännät sen koskemaan myös pakanoita. Ei ihme sitten jos tulet siihen johtopäätökseen, että "mitään tällaista ei tule ”oikeille” uskoville?"
Toki saat pitää tuon kantasi, mutta pahasti sotket kirjoituksia , kun et niitä ymmärrä.”…kun ensimmäiseksi totuudeksi asetetaan, että ei ole mitään tuhatvuotista valtakuntaa…”
Kun ensimmäiseksi totuudeksi asetetaan kilialismi eli milleniamismi, niin silloin lähdetään tekemään tulkintaa sen pohjalta.
Puhutaan myös dispensatioanalismista.
”…kannattajat uskovat, että Israelin kansakunnalla on Jumalan pelastussuunnitelmassa erillinen rooli kristillisen kirkon rinnalla ja että Jumala täyttää Vanhassa testamentissa esitetyt lupaukset Israelille kansakuntana. Jumalan lupaukset koskevat maata, joka tulevaisuudessa annetaan tuhatvuosisessa valtakunnassa, jossa Kristus hallitsee maailmaa Jerusalemista käsin. Dispensationalismin suhde Israeliin muistuttaa aatteellisesti kristillistä sionismia. Dispensationalismin opillisena vastakohtana on supersessionismi, jonka kannattajien mukaan kristillinen kirkko on Jumalan lupausten perillinen uudessa liitossa.”
Tätä oppia kannattavat lähinnä helluntailaiset ja baptistit, ja se kuuluu olennaisesti fundamentalismiin.
”….väärän lähtöasetelman perusteella tehdään omia järjen päätelmiä…”
”…. sellaisten Raamatun jakeitten perusteella, jotka eivät edes koske meitä pakanoita…”
”…. otat esille sen mitä Jeesus puhui juutalaisille ja sitten väännät sen koskemaan myös pakanoita.”
Perinteiseen kristinuskoon on tuotu paljon uusia tulkintoja ja esittämäsi on yksi niistä. Jos lähdetään siitä, että Jeesus todellakin puhui pääasiassa juutalaisille, niin eihän silloin mikään Hänen opetuksensa koske meitä? !!Mikäli Raamatun perusteltu kiinnostavat, tässä kaksi linkkiä, joista asiaa voit tutkiskella:
Väärä tuhatvuotinen valtakunta-oppi irrottaa meidät Kristuksesta
http://www.concordia.fi/vanhat/luentoja/valtakuntaoppi.htm
”Tuhatvuotinen maanpäällinen valtakunta ei siis sovi Raamatun kokonaisilmoitukseen lopun ajoista. Ajatus tuhatvuotisesta valtakunnasta on peräisin persialaisista uskonnoista, joista pakkosiirtolaisuudessa olleet juutalaiset omaksuivat sen.”
Tuhatvuotinen valtakunta
http://www.luterilainen.net/tuhatvuotinen-valtakunta/- EnsimmäinenYlösnousemus
mummomuori kirjoitti:
”…kun ensimmäiseksi totuudeksi asetetaan, että ei ole mitään tuhatvuotista valtakuntaa…”
Kun ensimmäiseksi totuudeksi asetetaan kilialismi eli milleniamismi, niin silloin lähdetään tekemään tulkintaa sen pohjalta.
Puhutaan myös dispensatioanalismista.
”…kannattajat uskovat, että Israelin kansakunnalla on Jumalan pelastussuunnitelmassa erillinen rooli kristillisen kirkon rinnalla ja että Jumala täyttää Vanhassa testamentissa esitetyt lupaukset Israelille kansakuntana. Jumalan lupaukset koskevat maata, joka tulevaisuudessa annetaan tuhatvuosisessa valtakunnassa, jossa Kristus hallitsee maailmaa Jerusalemista käsin. Dispensationalismin suhde Israeliin muistuttaa aatteellisesti kristillistä sionismia. Dispensationalismin opillisena vastakohtana on supersessionismi, jonka kannattajien mukaan kristillinen kirkko on Jumalan lupausten perillinen uudessa liitossa.”
Tätä oppia kannattavat lähinnä helluntailaiset ja baptistit, ja se kuuluu olennaisesti fundamentalismiin.
”….väärän lähtöasetelman perusteella tehdään omia järjen päätelmiä…”
”…. sellaisten Raamatun jakeitten perusteella, jotka eivät edes koske meitä pakanoita…”
”…. otat esille sen mitä Jeesus puhui juutalaisille ja sitten väännät sen koskemaan myös pakanoita.”
Perinteiseen kristinuskoon on tuotu paljon uusia tulkintoja ja esittämäsi on yksi niistä. Jos lähdetään siitä, että Jeesus todellakin puhui pääasiassa juutalaisille, niin eihän silloin mikään Hänen opetuksensa koske meitä? !!"Jos lähdetään siitä, että Jeesus todellakin puhui pääasiassa juutalaisille, niin eihän silloin mikään Hänen opetuksensa koske meitä? !!"
Ninhan sinä ajattelet, kun et ymmärrä kirjoituksia. Olen tullut siihen tulokseen, että kun luterilaiset eivät uskonelämän alkumetreillä halua totella Jumalaa ja ojentautua Hänen sanansa mukaan niin silloin Jumala ei voi uskoa heille näitä lopunaikaankaan liittyviä kirjoituksia. ja Psalminkirjoittajan mukaan "Tottelemattomat saavat asua kuivassa maassa" ja kun ihminen ei ota vastaan opetusta Jumalalta, niin silloin sen opetuksen antaa joko ihmisen oma järki tai vielä pahemmassa tapauksessa itse sielunvihollinen. EnsimmäinenYlösnousemus kirjoitti:
"Jos lähdetään siitä, että Jeesus todellakin puhui pääasiassa juutalaisille, niin eihän silloin mikään Hänen opetuksensa koske meitä? !!"
Ninhan sinä ajattelet, kun et ymmärrä kirjoituksia. Olen tullut siihen tulokseen, että kun luterilaiset eivät uskonelämän alkumetreillä halua totella Jumalaa ja ojentautua Hänen sanansa mukaan niin silloin Jumala ei voi uskoa heille näitä lopunaikaankaan liittyviä kirjoituksia. ja Psalminkirjoittajan mukaan "Tottelemattomat saavat asua kuivassa maassa" ja kun ihminen ei ota vastaan opetusta Jumalalta, niin silloin sen opetuksen antaa joko ihmisen oma järki tai vielä pahemmassa tapauksessa itse sielunvihollinen.En minä noin ajattele, vaan ne jotka näitä sanatarkkoja tulkitoja tekevät :D
Ehkä sinun pitäisi lukea tarkemmin Raamattua sekä tutustua niihin tulkintamalleihin paremmin, jotta voisit arvoida, mikä niistä sinulle parhaiten sopii?- EnsimmäinenYlösnousemus
mummomuori kirjoitti:
En minä noin ajattele, vaan ne jotka näitä sanatarkkoja tulkitoja tekevät :D
Ehkä sinun pitäisi lukea tarkemmin Raamattua sekä tutustua niihin tulkintamalleihin paremmin, jotta voisit arvoida, mikä niistä sinulle parhaiten sopii?Tuolla aiemmin kerrot, että maanpäällinen tuhatvuotinen valtakunta ei sovi Raamatun kokonaisilmoitukseen, niin opeta sinä nyt sitten minua ja kerro mihin se tuhatvuotinen valtakunta sitten sopii. Ja perustele sanomasi Raamatulla, niin jospa minäkin oppisin "totuuutta"
EnsimmäinenYlösnousemus kirjoitti:
Tuolla aiemmin kerrot, että maanpäällinen tuhatvuotinen valtakunta ei sovi Raamatun kokonaisilmoitukseen, niin opeta sinä nyt sitten minua ja kerro mihin se tuhatvuotinen valtakunta sitten sopii. Ja perustele sanomasi Raamatulla, niin jospa minäkin oppisin "totuuutta"
"...niin opeta sinä nyt sitten minua ja kerro mihin se tuhatvuotinen valtakunta sitten sopii."
Ei täällä kukaan opeta mitään. Tuo on sellainen omanlainen termi jolla tarkoitetaan vain sitä omaa näkemystä.
Tämä tuhatvuotinen valtakunta perustuu Ilmastuskirjan tulkintoihin. Omalta kohdaltani se ei kuulu keskeisiin asioihin, mutta on ihan mielenkiintoista. Ilmestyskirja on ollut monen ennustelujen sun muiden lähde.
Ensimmäistä kertaa kuulin koko tuhatvuotisesta valtakunnasta Jehovan todistajilta. Koska sekin on amerikkalaisperäinen suuntaus, oppi lienee siis tullut sieltä?
Jos haluat tutustua niihin Raamatun kohtiin, niin lainaan Luterilaine netistä niitä. Voit siis tutkiskella asiaa vaikka sitä kautta.
1. Raamatun mukaan Kristuksen paluuta ei seuraa tuhatvuotinen maanpäällinen valtakunta vaan välittömästi viimeinen tuomio, taivas ja helvetti (Matt. 16:27; 25:31-33, 46).
2. Raamattu kertoo taivaitten voimien järkkyvän ja taivaankappaleiden sulavan kuumuudesta, kun Kristus tulee takaisin. Tämän jälkeen ei voi kuvitella enää mitään maanpäällistä valtakuntaa (Matt. 24:29-30; 2. Piet. 3:10-12).
3. Raamatun mukaan kristittyjen toivo ei kohdistu maanpäälliseen, tuhatvuotiseen valtakuntaa vaan Kristuksen kirkkauden ilmestymiseen (Tit. 2:13) ja ruumiin ylösnousemukseen (Room. 8:23).
4. Raamatun mukaan Kristus ottaa tullessaan kaiken vallan taivaassa ja maan päällä. On mahdoton ajatella, että Saatana voisi vielä tämän jälkeen nousta valtaan maailmassa.
5. Raamatun mukaan evankeliumi julistetaan kaikille kansoille ennen Kristuksen paluuta, joka merkitsee maailman loppua (Matt. 24:14). Sen jälkeen ei enää ole evankeliumin eikä kääntymisen aika.Laitan linkin, jos et löydä sivua muuten:
http://www.luterilainen.net/tuhatvuotinen-valtakunta/- EnsimmäinenYlösnousemus
mummomuori kirjoitti:
Laitan linkin, jos et löydä sivua muuten:
http://www.luterilainen.net/tuhatvuotinen-valtakunta/Näyttää olevan Raamattu sulle vieras kirja, kun sanot: "Ensimmäistä kertaa kuulin koko tuhatvuotisesta valtakunnasta Jehovan todistajilta."
Ja jatkat: "Koska sekin on amerikkalaisperäinen suuntaus, oppi lienee siis tullut sieltä?"
Et siis usko, että Ilmestyskirja on myös Jumalan sanaa ja yhtälailla totta kuin UT:n muutkin kirjoitukset?
Ja selvästi olet lukinnut kantasi luterilaiseen ymmärrykseen, jonka nostat myös Raamatun yläpuolelle ja joka on sulle sitten se perimmäinen totuus.
Eipä siis ihme, jos et käsitä Raamatun kirjoituksia tuhatvuotidseta valtakunnasta!
Mitä mieltä olet muuten seuraavasta Jesajan (65: 19-25) kautta ilmoitetusta, onko tuollaista aikaa joskus ollut, vai kuuluuko tuo kuvaus iankaikkiseen taivaan valtakuntaan, vaiko maanpääliseen tuhatvuotiseen valtakuntaan? Mietippä tarkoin mihin aikaan tuo kuvaus sopii!
"Minä iloitsen Jerusalemista ja riemuitsen kansastani; eikä siellä enää kuulla itkun ääntä eikä valituksen ääntä.
Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen.
He rakentavat taloja ja asuvat niissä, he istuttavat viinitarhoja ja syövät niiden hedelmät;
he eivät rakenna muitten asua, eivät istuta muitten syödä; sillä niinkuin puitten päivät ovat, niin ovat elinpäivät minun kansassani. Minun valittuni kuluttavat itse kättensä työn.
He eivät tee työtä turhaan eivätkä lapsia synnytä äkkikuoleman omiksi, sillä he ovat Herran siunattujen siemen, ja heidän vesansa ovat heidän tykönänsä.
Ennenkuin he huutavat, minä vastaan, heidän vielä puhuessaan minä kuulen.
Susi ja lammas käyvät yhdessä laitumella, ja leijona syö rehua niinkuin raavas, ja käärmeen ruokana on maan tomu; ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sanoo Herra." EnsimmäinenYlösnousemus kirjoitti:
Näyttää olevan Raamattu sulle vieras kirja, kun sanot: "Ensimmäistä kertaa kuulin koko tuhatvuotisesta valtakunnasta Jehovan todistajilta."
Ja jatkat: "Koska sekin on amerikkalaisperäinen suuntaus, oppi lienee siis tullut sieltä?"
Et siis usko, että Ilmestyskirja on myös Jumalan sanaa ja yhtälailla totta kuin UT:n muutkin kirjoitukset?
Ja selvästi olet lukinnut kantasi luterilaiseen ymmärrykseen, jonka nostat myös Raamatun yläpuolelle ja joka on sulle sitten se perimmäinen totuus.
Eipä siis ihme, jos et käsitä Raamatun kirjoituksia tuhatvuotidseta valtakunnasta!
Mitä mieltä olet muuten seuraavasta Jesajan (65: 19-25) kautta ilmoitetusta, onko tuollaista aikaa joskus ollut, vai kuuluuko tuo kuvaus iankaikkiseen taivaan valtakuntaan, vaiko maanpääliseen tuhatvuotiseen valtakuntaan? Mietippä tarkoin mihin aikaan tuo kuvaus sopii!
"Minä iloitsen Jerusalemista ja riemuitsen kansastani; eikä siellä enää kuulla itkun ääntä eikä valituksen ääntä.
Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen.
He rakentavat taloja ja asuvat niissä, he istuttavat viinitarhoja ja syövät niiden hedelmät;
he eivät rakenna muitten asua, eivät istuta muitten syödä; sillä niinkuin puitten päivät ovat, niin ovat elinpäivät minun kansassani. Minun valittuni kuluttavat itse kättensä työn.
He eivät tee työtä turhaan eivätkä lapsia synnytä äkkikuoleman omiksi, sillä he ovat Herran siunattujen siemen, ja heidän vesansa ovat heidän tykönänsä.
Ennenkuin he huutavat, minä vastaan, heidän vielä puhuessaan minä kuulen.
Susi ja lammas käyvät yhdessä laitumella, ja leijona syö rehua niinkuin raavas, ja käärmeen ruokana on maan tomu; ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sanoo Herra.""Et siis usko, että Ilmestyskirja on myös Jumalan sanaa ja yhtälailla totta kuin UT:n muutkin kirjoitukset?"
Ilmestyskirja ion yksi vaikeaselkoisimmista kirjoituksista. Siitä on tehty vuosisatojen ajan mitä kummallisempia ennusteluja. Mutta perinteiseen krsitillisyyteen ei tuollainen oppi ole aiemmin kuulunut.
Juu, tuota kohtaa ollaan aikoinaan luettu Jehovan todistajien kanssa.- EnsimmäinenYlösnousemus
mummomuori kirjoitti:
"Et siis usko, että Ilmestyskirja on myös Jumalan sanaa ja yhtälailla totta kuin UT:n muutkin kirjoitukset?"
Ilmestyskirja ion yksi vaikeaselkoisimmista kirjoituksista. Siitä on tehty vuosisatojen ajan mitä kummallisempia ennusteluja. Mutta perinteiseen krsitillisyyteen ei tuollainen oppi ole aiemmin kuulunut.
Juu, tuota kohtaa ollaan aikoinaan luettu Jehovan todistajien kanssa.Viimeisessä TMV lähetyksessä Turusen Pasi selitti asian juuri noin, kuin itsekin olen sulle kirjoittanut. Eli me tämän ajan uskovat ei jouduta viimeiselle tuomiolle.
Evankeliumi .....on keljusti jumittunut Evaan.
Ilosanoma on Jesajassa. " Kuinka suloiset ovat vuorilla ilosanoman tuojan jalat, hänen joka julistaa Rauhaa, ilmoitta hyvän sanoman " Ilosanoma on Rauhan sana.- ratkaisu-mikä.se.on
Luterilaisessa kirkossakin on ollut monenlaisia "harhaopettajia", joiden opetus on ollut selvästi luterilaisen tunnustuksen vastaisia. Yksi sellainen oli evankelista-rovasti Kalevi Lehtinen. Hän opetti ettei ratkaisun tehnyt ihminen voinut langeta pois uskosta ja ettei tarvinnut pyytää syntejään anteeksi Jumalalta enää ratkaisun jälkeen.
- missiolainen
missiossa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733