Nuori mies ajatteli, ettei saisi tyttöä, jos kertoisi totuuden vaatimattomasta palkastaan ja varallisuudestaan. Niinpä mies liioitteli varakkuuttaan. Tyttö ihastui mieheen. He viihtyivät loistavasti yhdessä, nauttivat toistensa seurasta. Rakkaus roihusi. Häitä suunniteltiin. Sitten tyttö sai kuulla tuttaviltaan, että nuori mies on vain tavallinen kehnopalkkainen duunari, joka asuu vuokralla. Tyttö jätti miehen heti.
Kumpi rakasti enemmän? Kumpi teki enemmän väärin?
41
829
Vastaukset
Kai tyttöä järkytti enemmän epärehellisyys kuin köyhyys.
Sopii ainakin toivoa...- maissiiii
Arvelen, että kumpikin rakasti liian vähän...
mies rakastaessaan todella, olisi kertonut kättelyssä rehellisesti kaiken naiselle
toisaalta
nainen rakastaessaan todella, olisi ymmärtänyt miksi mies vältteli kertomasta totuutta
...valheella on lyhyet jäljet. Mistä tuon tietäisi, kumpi mitäkin enemmän tai vähemmän, se nyt on selvää, että nuori mies on tyhmä. Hyvä kun tyttö pääsi aikanaan hänestä eroon.
Ei sitä tiedä. Mutta tyhmä se ei ollut. Jos olisi heti sanonut totuuden olisi homma loppunut siihen paikkaan. Nyt sai seurustella paljastumiseen asti. hyvä niin.
jormalaiset kirjoitti:
Ei sitä tiedä. Mutta tyhmä se ei ollut. Jos olisi heti sanonut totuuden olisi homma loppunut siihen paikkaan. Nyt sai seurustella paljastumiseen asti. hyvä niin.
Oli "se" tyhmä, kun ei ollut opiskellut, hyvä ammatti/ hyvät tulot, ei mitään ongelmia pitää hempukka omanaan.
Vaikka riittäähän tyttöjä komialle miehelle, uutta matoa koukkuun, kun rikas heili jätti. Sydänsurutkin aikanaan hellittävät, kun ei päässytkään rikkaisiin naimisiin vaan paljastui ennen aikojaan.
- O-Orvokki
Kuinka voisi täysin luottaa kumppaniin, joka valehtelee?
En minä ainakaan voisi kuvitella koskaan sitoutuvani valehtelijaan.
Edes tuttavien tasolla en pysty kunnioittamaan ja arvostamaan ketään, jonka olen huomannut valehtelevan. Mielestäni hyväkin ystävä tai läheinen voi ihan vapaasti kieltäytyä kertomasta jotain, mutta valehteleminen karkottaa ja etäännyttää kaikissa tapauksissa. Kumpikin rakasti, mutta eri asioita.
- Kelpais.mulle
Mistä löytää kehnopalkkaisen duunarin? Hyvätuloisia he ovat.
Jos rakastaa niin ammatti tai tulotaso ei ihan ensimmäisenä tule mieleen. Ehkä sitten myöhemmin jos eletään yhdessä eikä rahat riitä, saattaa tulla sanomista.
Ei kukaan ensimmäisenä kerro paljonko tienaa, usein kyllä kerrotaan missä ollaan töissä.
Jos meinaa että suhteessa edetään pidemmälle kannattaa olla rehellinen.- kahenkauppa
Siinähän oli onnellinen loppu. Kysymys ei ole väärin- tai oikeintekemisestä vaan siitä, että he olivat väärät ihmiset toisilleen. Toinen arvosti rahaa ja asemaa ja toinen ei uskaltanut olla oma itsensä. Kumpikin oli tehnyt valintansa, joten mitäpä sitä arvostelemaan. Jos jo alkuun on oltava joku muu kuin on, vaikeuksia olisi ollut rutosti tulossa aviossa.
En sitäpaitsi ymmärrä,. mitä hävettävää dunaritaustalla on, jos on asiansa hoitanut. Aina voi opiskella lissää ja olla vaikka kaikkien alojen asiantuntija näissä arkkuikäluokissa, jos tuo koulutus nyt kerran on kaiken tykkäämisen perusta. Harvemmin se on. uskon että kumpikin rakasti todella, mutta poika teki alkumetreillä todella kohtalokkaan virheen valehtelemalla tytölle. kun tuollaisesta valheesta joutuu kiinni menee luottamus täydellisesti ja tyttö alkoi varmasti kyseenalaistaa kaikkea muutakin pojan sanomaa, enkä ihmettele. en usko että tyttö jätti pojan ammatin tai varallisuuden/varattomuuden takia vaan nimenomaan tuon valeen vuoksi, se oli anteeksiantamatonta, ainakin minun mielestä. en muuten oikein ymmärrä miksi pojan piti varallisuudestaan puhua yhtään mitään, ei tyttö sitä varmasti kysellyt.
Ajattelen pojan jo alussa ajatelleen että pidetään vähän hauskaa. Kun totuus paljastuu voikin tyttö jo sitten lähteä.
- hehehehee
Kiitos mielipiteistä ja pohdinnoista!
Mun sympatiat on nuoren miehen puolella. Mutta mun mielipide on vain mun mielipiteeni eikä ole mikään totuus.
Pohditaanpas vähän etiäpäin.
Tyttö ei varmaankaan kerro syytä bänkseihin.
Mutta jos tyttö sanoisi nuorelle miehelle lopettavansa seurustelun siksi, kun mies ei ole niin varakas kuin on antanut ymmärtää. Niin eipä oikein hyvältä kuulosta.
Aikas tosikko tyttö on, kun ei ymmärrä, että kun nuorilla miehillä testosteroni jyllää, niin uhoovat ja liioittelevatkin päästäkseen seurustelemaan haluamansa tytön kanssa. Panen nuo varakkuuden liioittelut miehen epävarmuuden piikkiin. Ja herättävät sympatioitani. Mies on niin ihastunut tyttöön, että sortuu yrittämään ihan liikaa, valheen polulle saakka.- mitäs.sitten
Et sitten tunnu ymmärtävän miten loukkaavaa on kun toinen valehtelee sinulle. Jos tyttö olisi ollut varallisuuden perään ja pettynyt pojan varattomuuteen, hän olisi todennäköisesti ollut sellainen pissis että hän olisi sen päin naamaa sanonut, eihän hänellä olisi ollut mitään syytä kaunistella.
- hehehehee
mitäs.sitten kirjoitti:
Et sitten tunnu ymmärtävän miten loukkaavaa on kun toinen valehtelee sinulle. Jos tyttö olisi ollut varallisuuden perään ja pettynyt pojan varattomuuteen, hän olisi todennäköisesti ollut sellainen pissis että hän olisi sen päin naamaa sanonut, eihän hänellä olisi ollut mitään syytä kaunistella.
Onhan se hyvä juttu sinun kannaltasi ajatellen, että sinä ymmärrät :)
Mikäs se hekottajan on tehnyt rakkauden kimuranttien kuvioiden tutkijaksi?
Hehehee.- hehehehee
Mandi se kulkee ketjusta ketjuun, lyö vasaralla päähän ja nauraa kolkosti.
hehehehee kirjoitti:
Mandi se kulkee ketjusta ketjuun, lyö vasaralla päähän ja nauraa kolkosti.
Näinhän se menee, kopsahdus ja virnistys. Muuten kolkkonauru ei mätsää minuun. Nauruni tarttuu päähän lyötyyn.
- man.tur
Yleensä jätin rikkaat naiset heti koska tiesin asian en olisi voinut olla tavallaan orja , perseen nuolia.
Löysin nänet muutimme pois Suomesta, koska tiesin minulla ei mitään tulevaisuutta vaikka oli aina työpaikka niinkuin hänelläkin. Meillä oli Suomessa hyvät palkat tuli selville sitten kun näimme totuuden. Säästimme - asunto oli heti hänen viranpuolesta. 4 vuoden jälkeen oli omatalo ja saimme lapsen, siitä 4 vuotta uusi lapsi suuri talo, siitä vuosi ja suurempi. Siitä lähtien hänellä oli työpaikka kotona vuoteen 2005 jossa hoidin vaimoni yli kaksi vuotta päivin öin kuolemaan saakka joka tapahtui sairaalassa 2007 tuntien kuolentullessa eri vaiheet on kuolemalla kun tulee hiljaa hän tunsi että pidin kädestä kiinni lähellä viimeistä puhallusta hän purista kättäni lujaa.
Ja tiedän sielu ei kuole, hän on aina minun läheinen vaikka suuria merkkejä ei ole ollut, hän kuitenkin näytti minulle ja hänelle että me kuulumme yhteen.- Bengalitikku
Loppujen lopuksi ulkopuolinen aiheutti eron kertomalla pojan taustan.
Kuka tahtoo mitäkin.
En osaa ottaa kantaa. - eiautomm
Bengalitikku kirjoitti:
Kuka tahtoo mitäkin.
En osaa ottaa kantaa.Koska olet nolla elämässä.
- turhaa.pohtia
Bengalitikku kirjoitti:
Kuka tahtoo mitäkin.
En osaa ottaa kantaa.Luuletko bengali ettei totuus olisi aikanaan paljastunut, ilman ulkopuolisen kertomaa.
Kun jäbä olisi häiden jälkeen vienyt tytön ison kartanon sijaan pieneen mökkiin tai hellahuoneeseen.
Parempi että likka sai ajoissa tietää mikä luuseri ja valepukki jätkä on. - Bengalitikku
eiautomm kirjoitti:
Koska olet nolla elämässä.
Mitähän minun elämälläni on tekemistä kirjoitetun esimerkin kanssa.
En minä tuollaista elä. SE ei ole minun elämääni, miksi spekuloisin muuta.
Tuota "kirjekyyhkyä" ihmettelen, miksei keskustellut pojan. Oliko ns. ystävä mustis, kade kun avautui tytölle.
Eiautomm:
Piikkiä ja siipien havinaa...tuo on palstan "perinteistä" kommentointityyliä! - Bengalitikku
eiautomm kirjoitti:
Koska olet nolla elämässä.
Kaksi pistettä sylttytehtaalle!
- Bengalitikku
turhaa.pohtia kirjoitti:
Luuletko bengali ettei totuus olisi aikanaan paljastunut, ilman ulkopuolisen kertomaa.
Kun jäbä olisi häiden jälkeen vienyt tytön ison kartanon sijaan pieneen mökkiin tai hellahuoneeseen.
Parempi että likka sai ajoissa tietää mikä luuseri ja valepukki jätkä on.Kolme pistettä sylttytehtaalle?
Faktaa vai fiktiota?
Kolmannella, kertojalla on ongelma.
- Ei-vaan-voi-tietää
EnMe voi mennä kenenkään vieraan pään sisälle.
He itse ovat käyneet tapahtumat läpi omissa päissään.
Ihastumisrakkautta., valkoista valhetta, syyllisyydentunnetta, morkkista, pettymystä, sydänsuruja, ehkä helpotustakin.
Ei sitä vaan voi tietää. Nuoret on nuoria, ajattelemattomia ja äkkipikaisia. En ole alan expertti.
Minulla on kuitenkin oma mielipiteeni aloituksessa luetusta.
Sanoisin, että se ei ollut tyttö, joka siinä tarpeeksi rakasti miestä ja miehen itsensä takia. Jos niin olisi ollut, niin hän olisi vain sanonut, että miksi sinun höpsön piti teeskennellä rikasta, kuvitelitko, että rakastan sinua vain varallisuutesi takia (tai jotain sellaista), sinuahan minä rakastan enkä rahojasi, etkö luottanut siihen.
Ajatelkaas valheesta syyttäjät, jos asia olisi ollut toisinpäin, että mies olisi teeskennellyt köyhää, mutta sitten olisi paljastunut hänen olevankin varakas. Luuletteko, että tyttö olisi silloin pettynyt valehtelijaan ja ottanut pitkät miehen epärehellisyyden takia.?- kylmätotuus
Veit sanat suustani.
Harvoin sorrun jossitteluun, mutta aloitusta lukiessani tein niin.
Olisiko pojan valhe ollut vähempiarvoinen ja helpompi antaa anteeksi, jos se olisi ollut kuvaamasi lipsaus.
Luultavasti olisi ollut.
Spekulointi on joskus kivaa, mutta pohjimmiltaan turhaa puuhaa. - hehehehee
@Tellukka
Wau!!!! Hyvin kirjoitat. Hyvä Tellu, samoin kulki ajatus.
Tyttö rakasti rahaa ja poika tyttöä.
Sitä tarkoitin, kun sanoin, että rakastivat eri asioita.
- hehehehee
Sally Salminen: Katrina -kirjan luin taas kerran. Siitä tämä aloitus
Romaanin Katriina ei jättänyt köyhäksi paljastunutta Johania. Mutta todennäköisesti Katriinakin olisi tehnyt bänksit, jos totuus olisi hänelle paljastunut aikaisemmassa vaiheessa.
http://elegiakirjat.blogspot.fi/2017/10/katriina-sally-salminen-1936.html
Ko. kirja saa uuden suomennoksen Juha Hurmeen kynästä, ilmestyy ensi viikolla.- Eipä.kinosta
Ai tää oli näitä ikivanhoja kulkurin valssi tyypin romskutarinoita.
- Nysky.aikana
Eipä.kinosta kirjoitti:
Ai tää oli näitä ikivanhoja kulkurin valssi tyypin romskutarinoita.
Meitä on kusetettu huolella.
Ei 2018 ihmisiä kiinnosta kuin tapporomaanit ja terroristien jalkavaimojen rakkauskaari, sekä 7 hukkapäivää juorut.
Kuinka käy Marita Taavitsaisen? Se selvinnee kevään aikana. - Eipä.kinosta
Nysky.aikana kirjoitti:
Meitä on kusetettu huolella.
Ei 2018 ihmisiä kiinnosta kuin tapporomaanit ja terroristien jalkavaimojen rakkauskaari, sekä 7 hukkapäivää juorut.
Kuinka käy Marita Taavitsaisen? Se selvinnee kevään aikana.Kyl Marita selvii, mut Iston talossa räjähti yöllä, kotona on vaarallista asua.
- leffakamaa
Teoreettinen kysymys johon ulkopuolisilla ei voi olla oikeaa vastausta!
- Ölli-Linthölmi
"Niin pienen hetken rakkaus on valheen valkoinen
on epäpuhdas niin kuin hanki nokinen
Voi kunpa joskus kauemmin sen loisto kestää vois
vaan aamun tullen katoaa ja sulaa aina pois" Romanttisesta ja vanhanaikaisesta kirjasta otettu esimerkki, ei toimisi nykyaikana.
Millä rahalla se köyhä duunari olisi rikkaan perheen tytärtä huveihin vienyt.
Ettei tämä olisi mitään huomannut, missä he aikaansa viettivät toisiinsa tutustuen, häitäkin suunnitellen.
Varmasti poika oli jännityksestä ja kauhusta piukeana, koska paljastuu.
Helpompi on rikkaan esittää köyhää kuin köyhän rikasta.- hehehehee
@hopeapaju
Kiitos kommentista! Nyt täytyy sanoa, että Salmisen Katrina-kirja ei ole ollenkaan romanttinen. Kaukana siitä. Kirja kertoo niin karun realistisesti Ahvenanmaan köyhien kurjuudesta, että ahvenanmaalaiset eivät ollenkaan tykänneet vaan paheksuivat. Salminen voitti Katrina-kirjalla Pohjoismaisen kirjallisuuspalkinnon, mutta Suomessa teos on lähes unohdettu.
YLE Areena https://areena.yle.fi/1-348222 "Sally Salmisen Katrina on vähän tunnettu menestysteos, joka on käännetty yli kahdellekymmenelle kielelle. Romaanista keskustelevat kirjailija Juha Hurme ja toimittaja Seppo Puttonen." hehehehee kirjoitti:
@hopeapaju
Kiitos kommentista! Nyt täytyy sanoa, että Salmisen Katrina-kirja ei ole ollenkaan romanttinen. Kaukana siitä. Kirja kertoo niin karun realistisesti Ahvenanmaan köyhien kurjuudesta, että ahvenanmaalaiset eivät ollenkaan tykänneet vaan paheksuivat. Salminen voitti Katrina-kirjalla Pohjoismaisen kirjallisuuspalkinnon, mutta Suomessa teos on lähes unohdettu.
YLE Areena https://areena.yle.fi/1-348222 "Sally Salmisen Katrina on vähän tunnettu menestysteos, joka on käännetty yli kahdellekymmenelle kielelle. Romaanista keskustelevat kirjailija Juha Hurme ja toimittaja Seppo Puttonen."Siellä missä on rakkautta, on myös hiven romantiikkaa :)
- hehehehee
hopeapaju kirjoitti:
Siellä missä on rakkautta, on myös hiven romantiikkaa :)
Oikeassa olet, toki näin on.
- en.ymmärrä.miksi
Varmaan poika oli oikein hyvä ns. auervaaran alku. Liekö jatkaa sillä saralla?
Puhuu ja puhuu ja joku toinen saa pidellä hevosta.
Joku uskoo, toinen onneksi ei.
Se on huono koti mikä valheelle rakennetaan. Etten sanoisi huojuva talo jo alkujaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä292815- 931067
- 58921
- 66885
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26857Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu6857Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65814Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä37810Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu136739Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75734