Valikko usko maailmassa kohti ateismista.

Epskertti

Uskonnollisuudella on ollut suuri voima ja vaikutus. Oppimisen ja tietämisen kautta on eletty todettu harhaksi. Kun jumalien puuttuminen ja sen myötä Pyhyyttömyys on todettavissa, on vaikkapa kirkosta eroaminen tullut kuin muotiin.

Todettu jumalien puute laajenee ja siirrytään ateismi on.

Mikä on Sinun näkemyksesi?

71

4187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isäni-terveiset

      Minun näkemykseni on, että siirymme taas niihin entisaikojen uskomuksiin, koska vielä elää se kulttuuri, joissa vainajat "puhuu" ja kivet ja puut "elävät"?

      Minä, epäuskoinen, koin kuitenkin, kuinka puut puhuivat isäni kuoleman aikaan. Jotenkin oli vain pakkomielteinen halu kävellä pustotietä ja minä en yleensä puille juttele, saati niitä halaa, mutta silloin oli pakko puhua puille, koska ne tuntuivat henkivät minulle jotain? Siinä minä sitten toistelin, että mitä asiaa teillä (puilla) on minulle?

    • Ateistikin

      Kehittyneissä länsimaissa uskonnot (uskomukset ) häviävät sitä mukaa kun tieto lisääntyy ja tavottaa yhä suuremmat ihmisryhmät. Kehitysmaissa erilaiset uskomukset voivat jopa lisääntyä, Ns. tietoa levittävät erilaiset valtaryhmittymät joiden ns. uskonto perustuu valtaapitävien etujen ajamiseen. Pahimpana esimerkkinä on Isis uskovaiset jotka ovat pyrkineet surmaamaan mahdollisimman paljon mm. eurooppalaisia vääräuskoisia, uskomuksiensa varjolla.

      • Otaläpytohimoiltapois

        Uskominen ei perustu tietämiseen. Se on aivan eri asia, että ihmiset osaavat ajatella avarammin, vertailla ja pohtia uskonasioita(kin) laajemmin kun tieto lisääntyy. Ei tarvitse uskoa sokeasti ja luottaa mihin vain ateistihuuhaaseen esimerkiksi.


      • Ateistikin
        Otaläpytohimoiltapois kirjoitti:

        Uskominen ei perustu tietämiseen. Se on aivan eri asia, että ihmiset osaavat ajatella avarammin, vertailla ja pohtia uskonasioita(kin) laajemmin kun tieto lisääntyy. Ei tarvitse uskoa sokeasti ja luottaa mihin vain ateistihuuhaaseen esimerkiksi.

        Uskominen uskomuksiin ei todellakaan perustu tietämiseen, siitä ollaan samaa mieltä. Uskomukset ovat henkimaailman asioita joita ei kukaan voi todistaa todelliseksi tiedoksi. Ateisti taas on rehellinen itselleen ja muidenkin näkemyksille todellisuudesta, esim. tieteelle ja sieltä esiin tullutta faktaa joka on todistettavissa oikeaksi, jopa siitä että olemme kaikki apinan jälkeläisiä, sinäkin :D


      • Siirteleläppyjävain

        En sanonut tai puhunut uskomuksista mitään vaan uskosta. Vaikka henkimaailmaa ei voi tieteellä todentaa, se asuu kaikissa joissa on henki. Sinä voit olla itsellesi vaikka kuinka rehellinen, mutta se ei riitä esim. mulle eikä monelle muullekaan. Minä en tiedä oletko oikeasti rehellinen ja mitä se sun elämässäsi tarkoittaa. tunnen vain omani. Todellisuus taas on joka iikalla aivan omansa. Apinallakin.


      • Ateistikin
        Siirteleläppyjävain kirjoitti:

        En sanonut tai puhunut uskomuksista mitään vaan uskosta. Vaikka henkimaailmaa ei voi tieteellä todentaa, se asuu kaikissa joissa on henki. Sinä voit olla itsellesi vaikka kuinka rehellinen, mutta se ei riitä esim. mulle eikä monelle muullekaan. Minä en tiedä oletko oikeasti rehellinen ja mitä se sun elämässäsi tarkoittaa. tunnen vain omani. Todellisuus taas on joka iikalla aivan omansa. Apinallakin.

        Uskomus ja uskominen on sama asia, se on jotain mitä jokainen omassa mielessään tuottaa. Tiede on todistanut aika päivää sitten että me kaikki periydymme ihmisapinasta. Jotkut uskovat silti että Aatami ja Eeva ovat meidän esivanhempiamme kirjoitetun kirjan mukaan, Eiköhän tuo kirja jouda jo viihdekirjallisuuden hyllyyn vanhentuneena oman aikansa teoksena :)


      • Kehity

        Ei ole.


      • metkasti
        Ateistikin kirjoitti:

        Uskominen uskomuksiin ei todellakaan perustu tietämiseen, siitä ollaan samaa mieltä. Uskomukset ovat henkimaailman asioita joita ei kukaan voi todistaa todelliseksi tiedoksi. Ateisti taas on rehellinen itselleen ja muidenkin näkemyksille todellisuudesta, esim. tieteelle ja sieltä esiin tullutta faktaa joka on todistettavissa oikeaksi, jopa siitä että olemme kaikki apinan jälkeläisiä, sinäkin :D

        Ateismi ei todellakaan johda mihinkään yhdenlaisuuteen. Pikemminkin siihen että ei ole mitään yhteisesti sovittua näkemystä miten asiat ovat.
        Itseasiassa ateismissa ei ole mitään opittavaa eikä opetettavaa. Eikä mitään perustaa yhteiskunnan säännöille. Miksi kukaan alkaisi noudattaa jonkun toisen näkemyksen mukaisesti päätettyä asiaa? Minä en löydä sille vähäisintäkään tieteellistä syytä.


      • usko.on.uskonasia
        Otaläpytohimoiltapois kirjoitti:

        Uskominen ei perustu tietämiseen. Se on aivan eri asia, että ihmiset osaavat ajatella avarammin, vertailla ja pohtia uskonasioita(kin) laajemmin kun tieto lisääntyy. Ei tarvitse uskoa sokeasti ja luottaa mihin vain ateistihuuhaaseen esimerkiksi.

        Ateismi e i ole huuhaata. Ateisti on realisti.
        Ateisti ei usko huuhaahan (jumaliin) eli sellaiseen, jota ei kukaan ei nähnyt.

        Mitä on olemassa ja mihin uskoo, se on kaksi eri asiaa.
        Jos haluaa uskoa olemattomaan, saa tietysti uskoa, jos se auttaa johonkin asiaan.


      • Revisiitä

        "Olemattomaan" ? Sinä olet siis sokea. Sekä fyysisesti että varsinkin hengen hedelmiltäsi.


    • Ei.todettu

      Kerro nyt ensin omakin näkemyksesi, koska lauseistasi ei sanoma selviä.
      "Todettu jumalien puute laajenee ja siirrytään ateismi on."

      Ota tuosta nyt selvää!

      • Kässääksää

        Uskomukset ovat off.


    • Nauranpartaani

      Se on sillä lailla, että kun mennään ajassa muutama sata vuotta eteenpäin ja katsotaan sieltä takaisin meidän aikaamme, niin voivat ihmetellä suuresti 1900/2000 -luvun takapajuisia ihmisiä, jotka uskoivat kaikenlaisiin henkiolentoihin sun muihin enkeleihin jopa johonkin ajanlaskun alussa kirjoitettuihin säkeisiin ja taikoihin, jotka jälkimaailma on julkaissut raakoja ja eläimellisiä tarinoita raamatun nimellä ikäänkuin ohjeeksi koko maailmalle. Huomaamatta kuitenkaan, että suurin osa ihmisistä ei ollut koskaan edes kuullutkaan moisesta teoksesta. Tänä päivänäkään.
      Mihinkä tulokseen tulevaisuudessa tutkijat tulevatkaan kun huomaavat, että jopa yliopistotasolla opetettiin raamatun uskontoa ikäänkuin totena vielä 2000-luvun alussa!
      Se on verrattavissa mielestäni johonkin pimeään keskiaikaan noitineen jne. Elämme sellaisessa kuplassa nykyäänkin.
      Mikä ohje se sellainen maailmanjärjestys on, mistä suurin osa ihmiskuntaa ei toisaalta tiedä höykäsenpöläystä, kun heillä on parempiakin ideoita asioista?

      • Mitämuutajäänytväliin

        Voisitko selventää maailmanjärjestyksen ohjeen, mikä se on? Samoin kuin myös "suurin osa ihmiskuntaa" -käsitteesi.


      • hehehee

        Mitä ihmettä sinä sekoilet? toisaalta väität että uskonnot tekevät ihmisistä saman harhan mukaisesti uskovia ja sitten sanot ettei kaikki tiedä niistä nytkään mitään?
        Oletko tullut hassuksi vai oletko ollut aina hassu? vastaa rehellisesti.


    • Eijärjenhiventä

      Voisiko aloittaja suomentaa tuon otsikon niin että siinä olisi joku järki - edes poikanen.

    • Se.siitä

      Olen ikäni ihmetelly jumalkäsitystä enkä ole päässyt perille mikä siinä on totta, eihän raamattu todista mitään ja jeesus oli aikansa Niilo Ylivainio.
      Ei minua haittaa jos joku haluaa uskoa, kuitenkin tuntuu uskovilla on halu käännyttää minut mut heitä harmittaa kun eivät onnistu.

      • mikspitäsollakusä

        Miksi sinä yrität koko ajan käännyttää muita?
        Eihän ateismissas ole edes mitään sisältöä jota vois opettaa.


      • simppeliä
        mikspitäsollakusä kirjoitti:

        Miksi sinä yrität koko ajan käännyttää muita?
        Eihän ateismissas ole edes mitään sisältöä jota vois opettaa.

        Ateismin sisältö on, että ateisti ei usko olemattomaan.
        Ei siinä ole tarkoituskaan olla mitään opetettavaa.


    • tämä-on-totuus

      alotukseen:

      Kristinusko on ja pysyy, kristinusko on suurin kaikista,
      se ei tule koskaan kaatumaan mihinkään epäuskotojen jalkoihin,
      se on suurin, loistavin, ylempänä kuin mikään muu siis kaikkien yläpuolella,

      • simppeliä

        Kristinusko vain yksi uskonto muiden joukossa, muitten uskontojen kannattajia on jopa paljon enemmän. Jokainen ajattelee, että minun uskontoni on juuri se oikea ja muut ovat vääräuskoisia.


      • turha-väittää-muuta
        simppeliä kirjoitti:

        Kristinusko vain yksi uskonto muiden joukossa, muitten uskontojen kannattajia on jopa paljon enemmän. Jokainen ajattelee, että minun uskontoni on juuri se oikea ja muut ovat vääräuskoisia.

        Kristinusko perustuu totuuteen,
        siksi se on suurin uskonto kaikista muista uskonnoista,
        vaikka väität jotain muuta olet varmasti väärässä,
        kristinusko on ainoa oikea uskonto,


      • uskot.tai.et
        turha-väittää-muuta kirjoitti:

        Kristinusko perustuu totuuteen,
        siksi se on suurin uskonto kaikista muista uskonnoista,
        vaikka väität jotain muuta olet varmasti väärässä,
        kristinusko on ainoa oikea uskonto,

        Sinulle se voi olla ainoa oikea.
        Maailmassa on 7 miljardia ihmistä.
        Uskoja ja uskontoja on satoja ellei tuhansia.
        Jollakin pikku heimolla voi olla omansa.
        Yhtä todellinen heille kuin sinun uskosi sinulle.
        Älä ole niin ahdasmielinen.
        Anna jokaisen uskoa mihin haluaa, jos haluaa uskoa....
        Sinä et maailman seitsemästä miljardista ihmisestä määrää mikä on oikea uskonto.
        7000000000 ihmistä = 7 miljardia.


      • kristinusko-ainoa-oikea
        uskot.tai.et kirjoitti:

        Sinulle se voi olla ainoa oikea.
        Maailmassa on 7 miljardia ihmistä.
        Uskoja ja uskontoja on satoja ellei tuhansia.
        Jollakin pikku heimolla voi olla omansa.
        Yhtä todellinen heille kuin sinun uskosi sinulle.
        Älä ole niin ahdasmielinen.
        Anna jokaisen uskoa mihin haluaa, jos haluaa uskoa....
        Sinä et maailman seitsemästä miljardista ihmisestä määrää mikä on oikea uskonto.
        7000000000 ihmistä = 7 miljardia.

        älä jankuta tyhmyyksiä,
        tiedät itsekki oikein hyvin, kristinukon ylikäynyttä ei ole olemassakaan,
        vaikka kuinka väännät omia näkemyksiäsi ja luulojasi,

        vain hyvyys ja totuus pelastaa maailman


    • Nuorissa.tulevaisuus

      Uskonnot perustuvat mielikuvitukseen, niillä ei ole mitään tekemistä tieteen, tiedon eikä todellisuuden kanssa. Nykynuoret pääsevät jo tieteen ym. tiedon valtateille, eikä heidän tarvitse uskoa asioita pelkkään mielikuvitukselliseen uskomukseen tukeutuen. Kirkoissa ei käy enää kuin vanhat mummot ja jos sattuvat saamaan mukaansa jonkun mies taluttajan. Näin se vaan maailma kehittyy pikku hiljaa todellisuuden tunnustamiseen ja hyvä niin.

      • genius

        Maailmassa Jumala näyttää voimansa
        olemalla ainoa olento joka hallitsee, olematta edes olemassa!


      • vappusima
        genius kirjoitti:

        Maailmassa Jumala näyttää voimansa
        olemalla ainoa olento joka hallitsee, olematta edes olemassa!

        Joitakin hallitsee satuolento siis, olento jota ei ole olemassa.


      • Revisiitä

        Mitä se haittaa että "joitakin hallitsee satuolento"? Sinua hallitsee selvästi tyhjyys ja tyhmyys.


    • rau.ha

      "Jonk on turva Jumalassa, turvassa on paremmassa,
      kuin on tähti taivahalla, lintu emon siiven alla."

      Usko Jumalaan ja Jeesukseen Kristukseen antaa ihmisille turvan, ilon ja rauhan.
      Sellaista ateistit ei voi koskaan kokea.

      • Uskomaton

        Kyllä minä ateistina olen hyvin rauhallinen ja tasapainoinen ihminen. Kun osaa erottaa uskomukset ja tosiasiat niin tietää olevansa oikeassa. Toivon sinullekin kaikkea hyvää vaikka uskotkin uskomuksiin, etkä niin totuudesta perusta :))


      • Mitämuutajäänytväliin

        Kenen "totuudesta" ateisti puhuu? Kuka sulle on sellaisen ylimaallisen lahjan antanut että luulet olevasi oikeassa ja luulet tietäväsi totuuden?


      • Uskomaton
        Mitämuutajäänytväliin kirjoitti:

        Kenen "totuudesta" ateisti puhuu? Kuka sulle on sellaisen ylimaallisen lahjan antanut että luulet olevasi oikeassa ja luulet tietäväsi totuuden?

        Kun osaa erottaa uskomukset ja tosiasiat niin tietää olevansa oikeassa. Ei tuota pysty enää selvemmin sanomaan, jos et ymmärtänyt niin ei voi mitään. Uskomukset eivät ole totuus kuin itsellesi ja ehkä luotat jonkun toisen päässä syntyneisiin uskomuksiin . Uskomuksia (uskontoja) on maailmassa ainakin tuhansia, et kai sinäkään niihin kaikkiin usko, nehän ovat vain jonkun tai joidenkin henkilöiden päässä syntyneitä ajatuksia, ei sen enempää.


      • Kehity

        Yeap, eikä niillä olekaan mitään tekemistä sen asian ja aiheen kanssa mistä sinä et tiedä etkä ymmärrä mitään.


      • tuossahanseonsanottu
        Uskomaton kirjoitti:

        Kyllä minä ateistina olen hyvin rauhallinen ja tasapainoinen ihminen. Kun osaa erottaa uskomukset ja tosiasiat niin tietää olevansa oikeassa. Toivon sinullekin kaikkea hyvää vaikka uskotkin uskomuksiin, etkä niin totuudesta perusta :))

        Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.


    • järkijatunteet

      Kuten täällä on jo sanottu, tietoisuuden lisääntyminen vähentää uskonnon merkitystä. Joku tilastotieteilijä oli jo laskenutkin, että nykyinen uskonto häviää tällä jatkumolla Suomessa vuonna 2050.

      Tervettä järkeä ja oikeaa empaattisuutta typerien raamatun hokemien tilalle tämäkin palsta kaipaa.

      • Yhätyperämpiä

        Minkä "tietoisuuden"? Ihmisen tietoisuushan on koko ajan vähenemässä ja pienenemässä kun kaikenlaiset tekoälyt hoitavat aiheen puolesta. Ihmiset tietävät ja käsittävät yhä vain vähemmän esim. luonnosta ja sen kaikista puolista ja säilyttämisen tarpeesta.

        Sama koskee sitä puolta ihmisestä, jota kutsutaan henkiseksi alueeksi ja johon esim. empaattisuus kuuluu. Monet kaihtavat hengen hedelmiä koska kuvittelevat sen liittyvän johonkin uskonnolliseen eli hengelliseen.


      • katteetonontoivosi

        tuota sammaa kristinuskonnon haviamista uhottiin jo yli 2000v takaperin...katsohhan tulosta tieteenkin valossa..
        mika sen ny havittais 3kymmenessa vuodessa sen paremmin? taidat elaa utopia maailmassasi..


    • itseeni.uskon

      Kuka on oikeassa?
      Voiko sen jotenkin todistaa että on oikeassa ja ainoa joka tietää kuinka asioiden pitää olla?
      En ole ateisti, mutta en silti tiedä mikä on totuus uskonnoista, en voi väittää olevani oikeassa edes oman uksontoni kohdalla.
      Ihmisen ikä on liian lyhyt, että hän enneättäisi löytää sen ainoan totuuden ja valita oikein.

      Jumalakin sekoitti ihmisten kielet etteivät niin helposti pääsisi yhteyteen kaikkien kanssa. Nyt kun kielimuureja kaadetaan on Jumalalla uusi tehtävä sekoittaa taas kaikki mullin mallin. Mikä kieli on oikea kieli.
      Millä kielellä uskotaan?

      • rukoile-rukoile-rukoile-

        Tiedoksi:

        Usko tulee kuulemisesta,
        lue ja kuuntele jumalan sanaa asia selviää sieltä,

        ihminen ITSE omasta itsestään EI ikinä voi tulla uskovaiseksi,

        usko ON lahja jumalata,

        rukoile ja pyytää sitä jumalata / jeesukselta
        jeesus on jumalan lahja ihmiskunnalle joka tuli pelastamaan ihmiskunnan kuolemalta,
        elämä on ikuista,


      • rukoile.vaan
        rukoile-rukoile-rukoile- kirjoitti:

        Tiedoksi:

        Usko tulee kuulemisesta,
        lue ja kuuntele jumalan sanaa asia selviää sieltä,

        ihminen ITSE omasta itsestään EI ikinä voi tulla uskovaiseksi,

        usko ON lahja jumalata,

        rukoile ja pyytää sitä jumalata / jeesukselta
        jeesus on jumalan lahja ihmiskunnalle joka tuli pelastamaan ihmiskunnan kuolemalta,
        elämä on ikuista,

        Miksi minun pitää uskoa?
        Miksi joku opettaa uskomaan?
        En ole käännettävissä, turha opettaa, mi nulla on oma uskoni, mutta kuka on oikeassa ja mikä usko on se ainoa oikea.

        Olette aika hukassa uskontonne kanssa. Opetatte, vaikka olenhan rippukouluni käynyt ja rokotettu.

        Mitä se rukous tekee ihmisessä?


      • lopeta-jankutuks-
        rukoile.vaan kirjoitti:

        Miksi minun pitää uskoa?
        Miksi joku opettaa uskomaan?
        En ole käännettävissä, turha opettaa, mi nulla on oma uskoni, mutta kuka on oikeassa ja mikä usko on se ainoa oikea.

        Olette aika hukassa uskontonne kanssa. Opetatte, vaikka olenhan rippukouluni käynyt ja rokotettu.

        Mitä se rukous tekee ihmisessä?

        sinua EI kukaan pakota uskomaan, oletko hölmö,

        itse kyselet mikä on oikea uskonto,
        vastauksen olet saanu,

        jos ei kelpaa se on aivan sinun oma asiasi,

        toisaaltaan käy selvästi ilmi,
        olet hakemassa jotain suurempaa ja luotettavaa elämäsi tueksi,

        se on sisäinen kutsu kuunnella jumalan sanaa,

        voit kieltäytyä, jos ei kelpaa, sinua ei pakota kukaan, ei edes jumala,


      • rukoile.huoletta
        lopeta-jankutuks- kirjoitti:

        sinua EI kukaan pakota uskomaan, oletko hölmö,

        itse kyselet mikä on oikea uskonto,
        vastauksen olet saanu,

        jos ei kelpaa se on aivan sinun oma asiasi,

        toisaaltaan käy selvästi ilmi,
        olet hakemassa jotain suurempaa ja luotettavaa elämäsi tueksi,

        se on sisäinen kutsu kuunnella jumalan sanaa,

        voit kieltäytyä, jos ei kelpaa, sinua ei pakota kukaan, ei edes jumala,

        Melkoinen uskonnon agitaattori sattuikin olemaan hän kenelle tuossa vastasin.
        Ennätitköhän sinä lukea ajatuksen kanssa mihin vastasit.
        Minulla on oma uskoni, en hae mitään!
        Tällä palstalla kun tuntuu olevan vain yksi oikea uskovainen ja toinen joka kyselee,
        niin ajatuksiahan voivat muut esittää,
        aina tulee uskovan ja rukoilevan vastaus.

        Jokainen uskoo mihin haluaa!
        Minä uskon siihen, että leivästä lähtee nälkä ja janoon voi kuolla,
        mutta en usko,
        että joku tietäisi kaiken ja olisi aina oikeassa!


      • Mitäkö rukous tekee ihmisessä? Saa kauniisti nöyrtymään, usein pöyhkeässä itseriittoisuudessaan.

        Ei Jumala ole mikään fyysinen olento. Meidän mittapuumme ei vain käsitä maailmakaikkeuden lakeja ja ihmisen osaa tässä kokonaisuudessa..

        Jumala on kuin kaikkien elävien kollektiivinen sielu, se pyhin.
        Omaksi kuvakseen hän meidät loi.
        Jumalakieltäjä ihminen on minusta peloittava itseriittoisuudessaan.


      • miekin.tieän.jotahi
        sini.sirkku kirjoitti:

        Mitäkö rukous tekee ihmisessä? Saa kauniisti nöyrtymään, usein pöyhkeässä itseriittoisuudessaan.

        Ei Jumala ole mikään fyysinen olento. Meidän mittapuumme ei vain käsitä maailmakaikkeuden lakeja ja ihmisen osaa tässä kokonaisuudessa..

        Jumala on kuin kaikkien elävien kollektiivinen sielu, se pyhin.
        Omaksi kuvakseen hän meidät loi.
        Jumalakieltäjä ihminen on minusta peloittava itseriittoisuudessaan.

        Kiitos KAIKKITIETÄVÄ!

        Kuka sinulle on kertonut mihin rukous vaikuttaa ja mihin se auttaa.
        (nythän epäileväki saa tietää,kun sinä tiedät)

        Minä en edes yritä olla "itseriittoinen" kun en ymmärrä miten se minun elämääni vaikuttaisi.
        Osaisinko tehdä kaiken oikein ja osaisinko tehdä senkin mihin nyt haen avukseni jonkun joka osaa, vaikkapa muurata takan!

        Melkoisia tietoviisaita, tietävät ja uskovat sokeasti siihen mitä ei näe eikä kuule.
        Tnteekohan sen iholla?


      • miekin.tieän.jotahi kirjoitti:

        Kiitos KAIKKITIETÄVÄ!

        Kuka sinulle on kertonut mihin rukous vaikuttaa ja mihin se auttaa.
        (nythän epäileväki saa tietää,kun sinä tiedät)

        Minä en edes yritä olla "itseriittoinen" kun en ymmärrä miten se minun elämääni vaikuttaisi.
        Osaisinko tehdä kaiken oikein ja osaisinko tehdä senkin mihin nyt haen avukseni jonkun joka osaa, vaikkapa muurata takan!

        Melkoisia tietoviisaita, tietävät ja uskovat sokeasti siihen mitä ei näe eikä kuule.
        Tnteekohan sen iholla?

        Sydämessäänhän sen tuntee.
        Mutta et viitsisi herjata kun itse kerran kysyt,
        niin vastasin miten olen kokenut,
        heippa


      • raamatun-sana-on-totta
        sini.sirkku kirjoitti:

        Sydämessäänhän sen tuntee.
        Mutta et viitsisi herjata kun itse kerran kysyt,
        niin vastasin miten olen kokenut,
        heippa

        sini.sirkku on oikeassa,

        ilman kristinuskoa ja uskovaisen elämää en uskataisi edes elää täällä maanpäällä,

        jumala suojelee ja auttaa kaikkia omiaan, se on tosi,


      • uskomaton
        raamatun-sana-on-totta kirjoitti:

        sini.sirkku on oikeassa,

        ilman kristinuskoa ja uskovaisen elämää en uskataisi edes elää täällä maanpäällä,

        jumala suojelee ja auttaa kaikkia omiaan, se on tosi,

        "jumala suojelee ja auttaa kaikkia omiaan, se on tosi", mitäs se tekee meille jotka emme usko?
        Kai se jotenkin reakoi vai antaako olla rauhassa?


    • tur.va

      Meidän pitää puolustaa kristinuskoa, joka on Suomessa jo kauan ollut, johon isämme ja äitimme jo uskoivat ja siitä hyvän turvan saivat.

      Radikaali islamismi kuulemma leviää, se olisi onnetonta ja kamalaa!
      Jumala meitä auttakoon siltä pahuudelta.

    • Ateistienavuttomuus

      Näkemykseni mukaan ateismi tulee lopulta häviämään kun ihmiset huomaavat ettei se johda mihinkään. Oman kokemukseni mukaan aivan uskomatonta miten paljon Jumala tai Korkein on auttanut minua. Jopa kun en muista missä tavarani ollessani tekemässä Hänen palvelutyötään auttaen ihmisiä, Hän lähes aina osoittaa heti missä jokin tavara on, se on uskomatonta. Minulla on monia muita kokemuksia jatkuvasti Korkeimman avusta myös vaaratilanteissa, ollessani neuvoton tai masentunut... Joten minun käy kovasti sääliksi ateisteja, ettei heillä ole Korkeimman, Jumalan ohjausta, vaikka he muuten usein ovatkin hyvään pyrkiviä ihmisiä tai vain pettyneitä uskonnolliseen kontrolliin, ritualismiin ja dogmaattisiin näkemyksiin.

      • Jumala-suurin-kaikista

        Totta, rukouksella on mahtava voima,
        jos on hätä vaikka rahasta,
        kääntyy jumalan puoleen, ihme ja kumma jumala pelastaa aina tiukan tilanteen tullessa kohdalle,
        siitä on konkreettinen oma kokemus ,
        kerranki tilanne oli taloudellisesti tiukka,
        rukoilin ja kuvaanollisesti huusin jumalan puoleen,,, auta,
        tiesin jumala tietää kaiken paremmin kuin ihminen itse ,
        olin veikannu, tarkistin kupongin,
        luulin että voitin veikkauksesta sopivan pienen summan
        mutta yllätys yllätys
        aamulla tarkastin tilin, veikkauksesta oli tullu huomattavasti suurempi summa tilille rahaa,
        se oli konkreettinen kokemus , jumala / jeesus auttaa aina ihmistä hädän hetkellä,
        rukouksen voima on mahtava,


    • Vääjäämättä

      Oma näkemys on täysin päinvastainen.
      Mitä kauemmas mennään ajassa sen uskovaisempia olivat ihmiset, johtui tietämättömyydestä.
      Mitä sivistyneempi ja korkeammin kouluttautunut ihminen sen tietoisempi mikä on totta, maailmankaikkeuden olemus, evoluutio ovat asioita joita opetetaan kouluissa, uskonnonopetus ei ole pakollista nykyään se on elämänkatsomustietoa.
      Sadanvuoden kuluttua todennäköisesti voi 10 % uskoa jumalaan.

    • rau.ha

      Katekismuksen pitäisi edes kaikkien lukea, oikein monta kertaa, että ne Jumalan kymmene käskyä jäisi päähän.
      Siinä jo olisi hyvät ohjeet siihen, kuinka elät ja olet!

    • perassaovatuseimmat

      koko lantinen sivistys perustuu Kristin uskon periaatteille lait..kayttaytymis normit..koulusivistys..ym.. katsohan maihin jotka ovat ei..kristittyja....useimmat laahavat paljon perassa, seka taloudellisesti,etta monissa muissa aspekteissa..

      • lue.historiaa

        Kristinusko on tuotu meille verellä ja miekalla. Muinaisuskontoja harjoittaneet surmattiin armotta vääräuskoisina. Naisia surmattiin noitina vielä 1600-luvun loppupuolella. Ihmettelen suuresti jos koet Kristinuskon sivistyneenä uskontona, se on enemmänkin tuotu väkipakolla ja alkuperäisiä suomalaisia iljettävästi alistaneena vainoamisena. Kristinuskolla on Suomessa verinen menneisyys niinkuin maailmassa monessa muussakin uskonnossa. Mitä ihailemista näissä valloittajien mukamas uskonnoissa on vielä nykypäivänä, elämme sentään jo 2000-lukua?


      • Herrassa
        lue.historiaa kirjoitti:

        Kristinusko on tuotu meille verellä ja miekalla. Muinaisuskontoja harjoittaneet surmattiin armotta vääräuskoisina. Naisia surmattiin noitina vielä 1600-luvun loppupuolella. Ihmettelen suuresti jos koet Kristinuskon sivistyneenä uskontona, se on enemmänkin tuotu väkipakolla ja alkuperäisiä suomalaisia iljettävästi alistaneena vainoamisena. Kristinuskolla on Suomessa verinen menneisyys niinkuin maailmassa monessa muussakin uskonnossa. Mitä ihailemista näissä valloittajien mukamas uskonnoissa on vielä nykypäivänä, elämme sentään jo 2000-lukua?

        Ihmisethän siinä väärin tekivät, ei itse sanoma. Mitkään argumenttinne ei kumoa sen uskon suuruutta ja tarpeellisuutta ihmisten elämässä.

        Ihmeesti kohkaatte ja tuotte noita kuluneita argumettejänne, eikö aatemaailmanne anna Teille, mitä meidän rauhamme?
        Luopukaa jo käännästodisteluistanne, ne vain lukuvat uskon kilven pinnalta pois, häiritsevinä ja epäkypsinä.


    • että.uskokaa.vain

      Uskontoa ei voi torjua. Ei ole kansaa, jolla ei olisi mitään uskoa mihinkään ihmistä korkeampaan olentoon.

      • jo.vain

        Todellakin, ihmisten mielikuvituksella ei ole mitään rajoja, maailmassa on mitä mielikuvituksellisimpia uskontoja (uskomuksia) tuhansin kappalein ja uskovat niihin aivan tosissaan :)


    • Uskoa.saa

      Uskossa tapahtuu laillistettua aivopesua vähän kuin politiikassa.
      Todennäköisesti käännytystyö tuo käännyttäjälle tyydytyksen saadessaan ylipuhuttua kuulijansa ja väittää työtään laupeuden työksi.

      • ateisti-uskovainen

        "Uskossa tapahtuu laillistettua aivopesua vähän kuin politiikassa."

        Vaikka en pääse irti (en haluakaan) siitä lapsenuskosta, jonka nuorena sain, niin silti voisin samaistua tuohon, että usko on aivopesua. Silti joskus laitan käteni ristiin ja rukoilen.

        Miksi ei muutoin voi tulla uskoon, kuin kuuntelemalla ja lukemalla Jumalan sanaa? Siis aivopesua, kuten jos tarpeeksi kuuntelet vaikka minkä asian jatkuvaa toistoa, niin johan vain alat uskomaan. Tietenkin riipuu, kuinka vakuuttava puhuja on asiansa suhteen.

        Olen kertonut täällä joskus aikaisemin, kuinka työpaikallani eräs henkilö sai minut uskomaan ja tilaamaan erään (en muista mikä)lahkon uskonlehtisiä. Aivopesu alkoi siitä, että siellä oli jotain mantroja, joita täytyi toistella useitakertoja päivässä ja minähän kokeilin. Seurauksena oli, että aloin nähdä painajaisia öisin, kun nämä uskonsisaret ilmestyi aina seinästä. Se usko loppui kohdallani siihen, onneksi.

        Lopputulos kohdallani onkin, että en ala lukemaan Raamattua päivittäin, enkä liioin samaistu "mahdollisen" Jeesuksen kärsimyksiin ristinpuulla, koska siihenaikaan oli useita siellä ristinpuussa. Haluan vain uskoa, että on joku Korkein, jolla on kyky ohjata myös minua.


      • vain-jumala-antaa-elämän

        "uskoa.saa"

        omapa on asiasi miten käsität kristinuskon,

        ateistit pystyvät rikollisuuteen tuntematta huonoa omaa tuntoa, käsittämättään tehneesä väärin, tai sitten nimenomaan voivat tehdä vääryyttä piittaamattoman ateisti luonteensa mukaisesti,
        ateistit voivat olla pahoja ihmisiä ilma että tuntevat huonoa omaa tuntoa rikoksistaan, aviorikoskin on rikos,
        aviopuolisona ateisti on vaarallinen hankala ihminen puolisolleen ja lapsilleen,
        ateistia voi rinnastaa hitleriin luonteensa piittaamatoomuuden jopa julmuuden piirteitten vuoksi,
        ateistit on pahoja ihmisiä oikeesti,

        tiesitkö
        sivistys , inhimillisyys, ihmisyys, rehellisyys, vilpittömyys, sivistyny yhteiskunta on vain kristinuskon seurausta,
        lakikirja perustuu raamatun sanan totuuteen ja oikeudenmukaisuuteen,

        kymmenen käskyä on maailman paras ohje hyvään elämään yhteiskunnassamme,
        kaikkien ihmisten pitäisi opiskella vähintään KYMMEN KÄSKYÄ
        ja niitten selitykset,

        jos nämä asiat jää opiskelematta ja ihminen on piitamaton kaikesta rehellisestä toiminnasta yhteiskunnasamme
        se ihminen on epäkuraattia ainesta kaikkeen siihen työhön joka vaatii luotettavuutta, rehellisyyttä oikeudenmukaista ajattelua,

        ateistit ovat vastenmielisiä ihmisiä,
        niitä kartaa jokainen terve ihminen joka tajuaa vaaran johon ateistit pystyvät jopa murhiin,


      • ateisti-uskovainen
        vain-jumala-antaa-elämän kirjoitti:

        "uskoa.saa"

        omapa on asiasi miten käsität kristinuskon,

        ateistit pystyvät rikollisuuteen tuntematta huonoa omaa tuntoa, käsittämättään tehneesä väärin, tai sitten nimenomaan voivat tehdä vääryyttä piittaamattoman ateisti luonteensa mukaisesti,
        ateistit voivat olla pahoja ihmisiä ilma että tuntevat huonoa omaa tuntoa rikoksistaan, aviorikoskin on rikos,
        aviopuolisona ateisti on vaarallinen hankala ihminen puolisolleen ja lapsilleen,
        ateistia voi rinnastaa hitleriin luonteensa piittaamatoomuuden jopa julmuuden piirteitten vuoksi,
        ateistit on pahoja ihmisiä oikeesti,

        tiesitkö
        sivistys , inhimillisyys, ihmisyys, rehellisyys, vilpittömyys, sivistyny yhteiskunta on vain kristinuskon seurausta,
        lakikirja perustuu raamatun sanan totuuteen ja oikeudenmukaisuuteen,

        kymmenen käskyä on maailman paras ohje hyvään elämään yhteiskunnassamme,
        kaikkien ihmisten pitäisi opiskella vähintään KYMMEN KÄSKYÄ
        ja niitten selitykset,

        jos nämä asiat jää opiskelematta ja ihminen on piitamaton kaikesta rehellisestä toiminnasta yhteiskunnasamme
        se ihminen on epäkuraattia ainesta kaikkeen siihen työhön joka vaatii luotettavuutta, rehellisyyttä oikeudenmukaista ajattelua,

        ateistit ovat vastenmielisiä ihmisiä,
        niitä kartaa jokainen terve ihminen joka tajuaa vaaran johon ateistit pystyvät jopa murhiin,

        "vain-jumala-antaa-elämän "

        Olipa sinulta paatoksellinen kirjoitus, jonka voisin hyvin yhdistää tuohon aivopesuun, kunhan vain menisit saarnaamaan tuonne turuille ja toreille?

        Jonkun mielipiteesi poimin;
        ei onnistu, olen uskovainen-ateisti

        Miksi en pysty nyt yhtään samaistumaan kirjoittajan kanssa? Miksi olen kaikesta (melkein) eri mieltä?

        En ymmärrä, miksi hän tulkitsee, että uskonnottomat, siis ateistit, olisivat suurimpia syitä avionrikkojiin ja syntiä tekemään? Kaikki (ainakin useimat, kuin uskotkaan)me pystymme siihen. Usko, tai ole uskomatta, mutta tämä on totuus, jos hiukankin seuraat nykyistä maailman menoa.


      • karmeeta-puistattavaa
        ateisti-uskovainen kirjoitti:

        "vain-jumala-antaa-elämän "

        Olipa sinulta paatoksellinen kirjoitus, jonka voisin hyvin yhdistää tuohon aivopesuun, kunhan vain menisit saarnaamaan tuonne turuille ja toreille?

        Jonkun mielipiteesi poimin;
        ei onnistu, olen uskovainen-ateisti

        Miksi en pysty nyt yhtään samaistumaan kirjoittajan kanssa? Miksi olen kaikesta (melkein) eri mieltä?

        En ymmärrä, miksi hän tulkitsee, että uskonnottomat, siis ateistit, olisivat suurimpia syitä avionrikkojiin ja syntiä tekemään? Kaikki (ainakin useimat, kuin uskotkaan)me pystymme siihen. Usko, tai ole uskomatta, mutta tämä on totuus, jos hiukankin seuraat nykyistä maailman menoa.

        Sinuun ei voi luotta missään asiassa, joka vaatii rehellistä luotettavaa kansalaista, eikä sinuun luottaisi kukaan mukaa,
        sinä voit olla jopa murhaaja, olet ateisti omien sanojesi mukaan,
        onneksi et kuulu seurapiiriini, jos sattuisit kuulumaan, varmasti huomaat kuink sinuun suhtaudun ja suhtautuu kaikki muutkin,
        et ole luotettava ihminen,
        ,


    • fossilikko

      Kristillisen kirkon oppia levitettiin aikanaan asevoimin ja jouduttiin tilanteeseen, jossa perinteiset uskomukset ja uusi oppi sekouttuivat keskenään. Teoriassa uusi oppi voitti, mutta käytännössä osia vanhoista arvoista tuli uuden opin perusarvoja. Joitakin näistä arvoista yritettiin kitkeä noitien oppeina siinä kuitenkin vain osin onnistuneina.
      Oman yhteisömme kehittyminen perustuu perimätiedon antamien kokemusten lisäksi tieteeliisen kehityksen luomaaan arvomaailmaan. Uskonnon ja ateismin keskeiset kiistat muistuttavat paljon murrosikäisten pyrkimyksiä löytää oma paikkansa aikuisena perheyhteisössä. Siinä iässä kyseenalaistetaan lähes kaikki aikuisten arvot.
      Näin seniori-ikäisenä itsestäni tuntuu, että olen jättänyt suhteellisen onnistuneesti tämän ikuisen hamlet-ongelman taakseni. Minulla on tietyt perusarvot, mutta miksi kyseenalaitaisin toisten arvot muussa kuin politiikassa.

    • jo.naurattaa

      Välttyisipä joka pojan mediassa lukemasta surullisenhupaisia ja yksinkertaistettuja vakuutuksia, toistensa päänmenoksi!
      Sanon sen sävelin, tällä hyväntuulisella jenkalla:

      jotta "mahtuuhan maailmahan näitä"

      • kieroa.on

        Joo on nämä uskovaiset aivopesty perusteellisesti, kun heidän jumalansa käskee murhaamaan" vääräuskoiset", niin nämähän ovat heti valmiina. Uskovaiset ovat tekopyhiä ja hurskastelevat kierosti. Taitaa olla täälläkin isis porukkaa kommentoimassa ja uskoaan kehumassa.


    • Isismurhaa

      Sinulle kierolle..perehdyhan kristinuskon periaatteisiin...voit yllattya perusteellisesti,,verrattuna isiksen ja muiden harhojen toiminta periaatteisiin.
      Voisit vaikka ajatella tuon sopivan sinulle..

    • Nuori

      En ole 70 vuotias, mutta hirvittää lukea näitä joitain kommentteja. Hyvä, että vanhempi sukupolvi väistyy uudemman tieltä. Kehitys menee oikeaan suuntaan sitä mukaan kun sille annetaan tilaa. Harmittaa ne vanhat, jotka ovat joutuneet elämään vanhassa maailmassa, jossa oli toinen (ummehtunut jo silloin) ilmapiiri.

    • 98789989u80ji9o

      nuori...miten vanhempi sukupolvi on sinunmielestasi kehityksen jarruna??on se kumma etta tama 'ummehtunut' sukupolvi on sinullekkin taannut kehittyneen ja vapaan suomen,,tosin maksettu kovalla katkeralla hinnalla,,jota sina tuskin tajuat arvostaa.....vain jos nuo menetat,,voit osata sen..

      • Ibram

        Ei olla minu katkera . Minu sano kiitos, kuolua minu sai oppia, luke suomi ja uutisia, minu ei wife olla oppia suomi kieli.


    • rahatontasku

      Nyt jumalien tilalle on tullut mammona. Palstallakin huomaa se palvonnan.

    • Ibram

      Jaa, ne palvoko ja halu paljo rahat nämä köyhät, ne lottoja ja luule se onni tulla se rahamääre. Se olla vaan se aja henkki, ne olla muute hyvä teke työ.
      Minu työ olla se hylly täytää Prismat, se olla Sokos kun minu alko minu työ Somessa. Nyt minu 2 poika olla peruskolut valmis.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4314
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1809
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1549
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe