kirjoittaa Kati Tervo. Kirjassa "Iltalaulaja". Ymmärretäänkö mitä tarkoittaa hiuti' sähköjohdossa.
Radion johto on kulunut hiuti
10
276
Vastaukset
- kat..leija
Kuulema meän kieltä ja tarkoittaa ohueksi tai melkein puhki kulunutta.
- jjoutava
Kat.leija, -hiuti sanoi jo äitini. Kun nyt kirjassa kerrotaan sodan jälkeisestä ajasta niin sähköjohdoissa oli usein kangas päällyste.
Mun farkut on puhkikuluneet käytössä kun ei ole varaa ostaa valmiiksi rikkinäisiä hiutifarkkuja.
Sama asia on hiutua, hiutunut, se on ohueksi kulunut. Tuttu sana minulle.
Sanotaan, voi kun onko päässyt hiutumaan. ☺️👠💅🏻🌂👛👒- maansilmä
Onko tuo jälkimmäinen virke täysin korrekti?
- voi.noita.lapsia
Himmelsauge1 kirjoitti:
Hö! No, korjataan nyt sitten: voi kun on päässyt hiutumaan. 🐕🐈🐓🐖
ja aapinen mukaan, lastenko palstalla ollaan kun ei riitä sanat
kukko sanoo kiekuu, sika röhröh,eli tasokuvat siinä
uutta tasokasta kirjoittajasukupolvea 70
- Katt...leija
Luovutetun Karjalan murteista löytyy sana hitunaine, joka myös tarkoittaa melkein puhkikulunutta vaatetta. "Ostaha sie jo uuvet pöksyt itselleis, joha nuo on nii hitunaiset et melkein takapuoleis läpi näkkyy!"
- jjoutava
Kati Tervo kertoo taiteilija Ellen Thesleffistä- 1869-1954 assui huvilassa Murolessa. Aputyttönä hänellä oli maalaistyttö Taimi. Taimi sanoi "taiteilijaa on helpomi paimentaa kuin lehmiä".
Taimi halusi opiskella myös taiteilijaksi. - Ramoona_
Murole on minullekin hyvin tuttu paikka, anoppini on sieltä kotoisin. Ellen Thesleff oli Margareta Thesleff-Sarvanan täti, ja tämä Margareta vaikutti talon emäntänä Ruovedellä 95-vuotiaaksi asti, hän kuoli 2004 ja tuli kuuluisaksi veteraaniurheilijana. Siellä muistellaan myös Lauri Viidan ja Aila Meriluodon nuorta perhettä, he kun asuivat jonkin aikaa ilman mukavuuksia Muroleen Majasaaressa. Muroleen kanava on hienoa seutua, siellä filmattiin Sillanpään kirjasta tehty elokuva Elokuu, pääosassa Toivo Mäkelä. F.E.Sillanpäällä oli siteitä Ruovedelle, samoin Oskar Merikannolla, Yrjö Jylhän äiti oli murolelainen. Olen kulkenut vesireitin nimellä Runoilijan tieTampere-Ruovesi -Virrat. Runoilijan tie sai nimensä Runebergistä ja Topeliuksesta. Gallen-Kallelan erämaa-ateljee Kalela seisoo Ruovedellä, joten kulttuurin havinaa tuolta seudulta löytyy runsaasti . Anoppini löysi appiukkoni Virroilta.
- jjoutava
Että näin hyviä tietoiskuja sisältyy näihin hienoihin viesteihin. Radion virtajohto oli niin avarruttava hiutijohdonpätkä.
Radiohan oli niin tärkeä, että piti liikkeestä tilata uusi hiutuneen johdon tilalle. Ellen asensi naapurin pojan kanssa johdon paikoilleen.
Harmi on kun en ole kulkenut tuota Runoilijantietä! Kuitenkin asiat ovat minulle tuttuja sen verran kultturelli inehmo minäki sentäs olen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938686
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264848- 504298
- 623857
- 513236
- 503050
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.532716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422395