Siun soten kiusattu työntekijä: Esimiehet haukkuivat säälittäväksi olennoksi, itkin usein työpaikalla.
Viime vuonna Työterveyslaitoksen (TTL) ja Siun soten yhteistyössä toteuttama työhyvinvointikysely kertoo ikäviä asioita kuntayhtymän työilmapiiristä. Peräti 14 prosenttia henkilöstöstä eli joka noin joka seitsemäs työntekijä kertoo olleensa työpaikkakiusaamisen kohteena. Heistä vain kolmasosa ilmoitti tapauksesta eteenpäin.
Kyselyyn vastasi 4 974 työntekijää eli 70 prosenttia kaikista. Siun sotella työskentelee yhteensä noin 7 000 työntekijää.
Alla erään henkilön tarina:
”Systemaattinen ja säännöllinen kiusaaminen alkoi kaksi vuotta sitten. Esimiehet tulivat hakemaan minut usein kesken potilastyön ja syyttivät milloin mistäkin. Kyse oli mitättömistä asioista, jotka olisi voitu selvittää työajan jälkeenkin.
Lähinnä he puuttuivat persoonallisuuteeni. Esimiehet haukkuivat minua ”säälittäväksi olennoksi” ja sanoivat, että työkaverit nauravat minulle.
Olin ällistynyt, koska luulin tulevani toimeen työkavereideni kanssa.
Työnteossani ei ollut huomautettavaa, mutta minulle huudettiin päin näköä, vääristeltiin sanomisiani ja syytettiin toisten työntekijöiden työnjäljestä, vaikka en ollut edes työvuorossa. Itkin usein työpaikalla ja peitin kyyneleiden jäljet puuterilla.
Olin aina tilanteissa yksin, eikä muu yhteisö ollut kuulemassa. Esimies pyysi aina huoneeseensa työasiaan liittyen mutta halusikin vain kiusata minua. Jos olisin tiennyt asian, en olisi mennyt huoneeseen yksin, vaan olisin pyytänyt mukaani toisen ihmisen. Se olisi ollut oikeuteni.
En ole koskaan aikaisemmin joutunut työpaikkakiusaamisen kohteeksi – en työkavereiden, saati esimiesten. En aluksi edes tiennyt, kuinka pitää toimia. Olin järkyttynyt, yksin ja peloissani.
Kiusaaminen vain lisääntyi, kun yritin selvittää asiaa. Sitten sainkin varoituksen huonosta käyttäytymisestä.
Kuulin, että kiusaamisia on ollut aina ja yleensä työntekijä on hävinnyt tapaukset tai hänet on vaiennettu. Pahimmassa tapauksessa työntekijä on irtisanottu. Ajattelin itsekin, ettei kannata lähteä taistelemaan. Lakimies oli ainoa, joka otti jutun tosissaan ja aloitti asian käsittelyn. Asia on onneksi edennyt.
Olen nyt sairauslomalla, koska asioita ei ole haluttu selvittää työyhteisössä. Työterveys ehdotti sovittelua, mutta työnantaja ei suostunut siihen. Sovittelu on kuulemma liian hankala asia hoitaa.
Lakimiehen mukaan kyse on työyhteisön ongelmasta, joka työpaikan pitäisi selvittää. Sairausloma ei ratkaise asiaa vaan heikentää minun tulevaisuuttani ja taloudellista tilannettani.
Rakastan työtäni, onko se sitten kutsumus vai mikä. Olen huomannut, että potilaatkin tykkäävät minusta. Tällä hetkellä en voi tehdä töitä omassa yksikössäni, koska pelkään kiusaamisen jatkuvan. Eikä kukaan halua kiusaamista edes selvittää.
Olen hakenut uusia työpaikkoja, mutta luulen, että niitä on vaikea saada sairausloman takia. Olen harkinnut myös muuttoa, mutta talo pitäisi saada ensin myytyä. Ei se ole helppoa.
Nyt vain tuntuu, että tässä halutaan mieluummin uhrata yhden ihmisen elämä kuin selvittää yksikön johtamisongelmat. Koen olevani rikollinen, joka ei tiedä, mistä häntä syytetään. Myös työkaverini hämmästelevät kohteluani.
Ehkä olisi pitänyt olla se, joka on työpaikalla lähinnä työkavereita ja kahvitaukoja varten. Itse olen aina halunnut olla töissä potilaita varten.”
Lisää tilaajille:
Kiusattu vaihtoi sairausloman jälkeen tehtäviä: ”Kohtelu oli jäätävää; minusta haluttiin vain kylmästi eroon”
Siun soten kiusattu työntekijä
23
1511
Vastaukset
- Kuuseenkurkottaja
Sitähän tämä on kun pikku nilkeille tulee vastuuta ,niin heti alistetaan narsistisin ottein hyvällä itsetunnolla varustettu työntekijä. Eikä henkistä pääomaa omata sitten yhtään puhumattakaan älykkyydestä.Mitä voit päätellä jos ainut motiivi on vain raha ja oma napa.
- monta.puolta.asiassa
Hyvä työilmapiiri syntyy siitä että jokainen yksilö pystyy mukautumaan työyhteisöönsä.
Mutta jos vaatimus jo lähtökohtaisesti on se että työyhteisön pitääkin mukautua yksilön vaatimuksiin , niin siitähän ne ongelmat sitten syntyy.
Työyhteisö hylkii luonnostaan yksilöä jolla on erivapausvaatimuksia, pitää itseään osaavampana ja pätevämpänä kuin muut, katsoo oikeudekseen neuvoa ja arvostella toisia ja toisten työtä, yrittää muuttaa yhteisön vakiutuneita toimintatapoja, ei osallistu yhteisön sosiaaliseen toimintaan jne. Sitten kun työyhteisöönsä sopeutumaton ei saa tahtoaan läpi ja hänelle yritetään näyttää paikkansa yhteisössä, hän kokee sen kiusaamisena vaikka asia olisi pitkälti korjattavissa omalla asennemuutoksella.
Kyllä näissä jutuissa on syytä sysissä kuin sepissäkin.- Anonyymi
Siun soten kohdalla ei kannata yrittää syyllistää henkilöstöä.
Siun soten työilmapiiri on johtajansa kaltainen, kiero ja empatiakyvytön. - Anonyymi
Voi P---e sentään !
Noinhan sen pitää olla !
Juutalaisetkin kykenivät sopeutumaan omaan yhteisöönsä keskitysleireillä !
Siinäpä lausuilee todellnen narsisti nimimerkillään, - "TYÖYHTEISÖ" !!!!!!!!!!!!!
Noita työyhteisöläisiä ei taida olla Siun sotessa juuri enenpää kuin päälliköitä.
- SiunMoka
Hys hys. Eihän valiteta pienistä.
Jos joku muistaa uutisoinnin eräästä virasta, johon oli valittu epäpätevä henkilö Siun sötessä niin kysy onko se sama tyyppi töissä tässä samassa duunissa? Valittiin silti vaikkei meriitit riittäny ja oliko koulutus eri alalle... Hmmmm. Siun sote hoitaa kaverit hommiin. Pienet epäpätevyydet ei haittaa. Kun on kaveri.
Tykkään. Rakastan. Rakasta siekii. Jos nuriset nii ovi on tuossa. - Siun.Valehtelijat
Raha on siun sotelaisen tärkein ystävä.
- Anonyymi
Turhapa tähän on vastata näin myöhään, mutta kiinnostaisi johdon tason kiusaajien nimikirjaimet tai joku muu vinkki, vaikka titteli. Ihmisten kokemuksia yritän kartoittaa ..
- Anonyymi
Itse ihmettelen että miten ihmeessä usein samaa ihmistä kiusataan aina ja kaikkialla, päiväkodissa, koulussa, rippikoulussa, armeijassa, töissä, eiköpä vielä vanhainkodissakin?
Eikö kiusaaminen muka lopu kun ympäristö ja ihmiset vaihtuu, vai löytyisikö se vika kuitenkin peiliin katsomalla?
Onko kiusattu kuitenkin usein itse jollain lailla narsisti joka kokee tulevansa kiusatuksi kun ympäristö ei käyttäydy ja tee kuten hän haluaa ja toivoo?
Tuleeko kiusatuksi joutumisen tunne siitä että ei itse sopeudu yhteisöön?
Tämmöistä vaan olen ihmetellyt.- Anonyymi
vai semmossii uot sottaillu,
onnettomat säikyt, pelkojen ohjaamat ruppanat,
ei mitään henkistä kasvua,
sosiaaliset taidot koulukiusaaja asteella,
ahdistukseen tuo hetken helpotusta,
kun saa toisen maahan painettua,
säälittävää... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vai semmossii uot sottaillu,
onnettomat säikyt, pelkojen ohjaamat ruppanat,
ei mitään henkistä kasvua,
sosiaaliset taidot koulukiusaaja asteella,
ahdistukseen tuo hetken helpotusta,
kun saa toisen maahan painettua,
säälittävää...Mutta miten on mahdollista että samaa ihmistä muka painetaan maahan kaikkialla minne menee ja kaikkien toimesta ketä tapaa?
Luulisin että vika on silloin omassa asenteessa ympäristöön ja muihin ihmisiin, turha on ketään kiusaajaksi syyttää jos itse kokee lähes kaiken toisten tekemisen kiusaamisena. Sellaisia ihmisiä on yllättävän paljon ja kyse on ihan ikiomasta persoonallisuushäiriöstä eikä kiusaamisesta. Näitä asioita on vaikea erottaa, mutta yksi hyvä seurantakohde on se että loppuuko väitetty kiusaaminen kun ympäristö ja ihmiset vaihtuu. - Anonyymi
"Itse ihmettelen että miten ihmeessä usein samaa ihmistä kiusataan aina ja kaikkialla, päiväkodissa, koulussa, rippikoulussa, armeijassa, töissä, eiköpä vielä vanhainkodissakin?"
Tämä johtuu siitä että kiusaamisen uhrit on usein empaattisia ihmisiä joissa on hyvyyttä. Tässä ajassa monet on pahoja ja he vastustaa jo alitajuisesti hyvyyttä. Saatana on todellinen kuten Jumalakin. Nimenomaan narsistit haistaa empaattiset ihmiset ja ottaa heidät kohteekseen. Empaattinen on empaattinen missä hän ikinä liikkuukin ja siksi narsistit haistaa heidät ja on siksi heitä kiusaamassa. Siksi samoja ihmisiä kiusataan usein päiväkodista vanhainkotiin saakka.
Mutta kiusaajat saavat kyllä palkkansa elleivät tee parannusta.
- Anonyymi
saa vain ihmetellä et koko sairaala maailmasta tihkuu koko ajan näitä kiusaamis juttuja sitten pitäs apua saada sieltä mt. puoli se vasta onkin kiusaajien paratiisi.
- Anonyymi
No niin justiin, että sielläkin sitten kiusataan...
- Anonyymi
vuorovaikutin yhden siun soten päällikön kanssa. ilkeä kaveri oli.
- Anonyymi
Kuka oli tai on Siunsoten muutos johtaja? Oliko kaikki Pirskaisen syytä? Vieläkö kiusaamista esiintyy?
- Anonyymi
Valitettavasti niin tapahtuu kaikkia ei vain hyväksytä tähän yhteiskuntaan.
- Anonyymi
Tuo on niin totta. Kaikki eivät hyväksy kakkia yhteiskuntaan.
- Anonyymi
Meininki ei ole muuttunut mihinkään.
Jos satut olemaan esihenkilön kala tai koulukaveri, tai ihan vaan kaveri sillon olet erikois asemassa muihin teemiläisiin nähden.
Saat mm lomat mihin haluat,myös arkipyhien yhteyteen sattuneet työpäivät ovat korvamerkitty sinulle. saat myöstyöhön helpotusta silloin kun et jaksa tai viitsi tehdä töitäsi?
Voit olla hoitovapaalla työnantajan piikkiin vaikka puoliso olisi kotona.
Itse olen törmännyt näihin tosiasioihin työyhteisössä SIUNSOTELLA.
Varsinkin noissa "yksiköissä" mitkä eivät ole varsinaista hoitotyötä
Enkä ole näiden asioiden kanssa yksin, tietääkseni muutkin kuin minä ,ovat olleet AVIIN yhteydessä+muihin tahoihin jotka auttavat asian julki tuomisessa tästä mallikkaasta esihenkilötyöstä ja toisten suosimisesta ja toisten lyttämisestä jota voi jo kiusaamiseksi kutsua.
Näitä esihenkilöitä on useampi jotka kohtelevat toisia alaisiaan kuin roskaa. - Anonyymi
Missä työpaikassa kaksi naista riita ja kateus aina .
- Anonyymi
Ja kaiken kruunaa kun esihenkilöllä on omat kultapossu kerholaiset joilla omat oikeudet ja etuudet lomissa kuin muissakin asioissa.
Ja näitähän asioita piisa: saat valita lomat ensimmäisenä, vaikka käytössä on lomakierto, sillä onhan sinulla oikeus lomaan hyvänä loma-aikana, muiden pitää ymmärtää kun sinulla on puoliso ja lapsia ja haluat viettää aikaa heidän kanssaan. (Useamma samassa teamissä olevalla on perhe ja puoliso) ? Teemme työtä teamissä, niin saat arkirkipyhien yhteyteen sattuvat välipäivät vapaaksi aina , esihenkilön mielestä muiden pitää ymmärtää kun sinulla on lapsia? Täh, on muillakin perheet ja toisillakin pitäisi olla oikeus pitempiin vapaisiin?
Katsotaan asiaa syvällisemmin, jos ja kun esinkilö sattuu olemaan koulu/kalakaveri,naapuri ,sukulainentai ihan vaan pelkkä kaveri töiden ulkopuolella niin soten puolella sinun työnteko on helppoa kuin heinäteko ja työpäivät menee lupsakasti pelkästään läsnäolleena.
Voi tehdä omia harrastejuttuja esim. Käsitöitä,toripalstaa ja somea räpläten. Tauotkin olet kirjaimellisesti tottunut pitämään ,ruokatuntihan on tunnin mittainen sinulla. Toisilla se on vaan 30minuttia.läsnäolo Päiväsi alkaa noin,40minutin kahvihetkellä ja yks kaks huomaat jo ruokatunnin painavan niskaan.
Seuraavaksi saat puhelun ,lapsi sairaana ja jäät hoitovapaalle vaikka puolisokin on myös kotona ni esihenkilön mielestä on hyvä kun molemmat hoitavat lasta?
Toisilta voidaan pyytää puoliso työpaikalta todistus ettei ole olut hoitovapaalla samaan aikaan?
Ja entäs jos esihenkilö on sukulainen? Silloin työn tekosi on fantastista ,vaikka kuinka tyridit eli hoitaisit tehtäväsi todella huonosti,niin pomosi ei puutu vaikka sinusta valitettaisi, saat myös valita päivän tehtävät , muille nämä jaetaan sen jälkeen.
Olisi paljon kerrottavaa, omia,vierestä seurattuna ja työyhteisössä kuultuja kertomuksia.
Jos haluatte lisää paljastuksia niin Telegrammissa on paljon ihmisten omakohtaisia kokemukdia
- Anonyymi
Säälittäväksi olennoksi haukkuminen on narsistista projisointia. Narsisti on itse säälittävä kiusaaja joka projisoi eli heijastaa omat piirteensä muiden piirteiksi. Eli kun narsisti sanoo toista säälittäväksi olennoksi, hän projisoi oman piirteensä toiseen ja oksentaa sisimpänsä kuonan toisen päälle. Pohjois-karjalassa on hirvittävän paljon narsismia. Sanoisin että isoin osa väestöä on narsisteja joka on maailmanlaajuisestikin aivan poikkeuksellista koska narsisteja on yleensä 1-2 prosenttia väestöstä. Kateus, itsetunnottomuus, juoruilu, selkäänpuukotus on narsistien piirteitä. Tämä maakunta tunnetaan noista piirteistä. Tämä maakunta on pahuutta. Lisäksi valehtelu ja kieroilu on narsismia ja omatunnottomuus. Täällä ei edes hävetä kun jäädään kiiinni juoruilusta. Narsistit myös kyttää ja seuraa muita.
- Anonyymi
Miksi sitä sitten pitää olla niin stnan säälittävä että kaikki hylkii?
Selkäranka pois housusta, selkä suoraan ja leuka pystyyn ja antaa kuttuilijoille samalla mitalla takaisin, kyllä se homma pian alkaa pelata. Ellei sitten ole säälittävä.
- AnonyymiUUSI
Siun soten käsikirjoituksen laati Pekka Kuosmanen ja Juhani Meriläinen, käsikirjoitusta lähti toteuttamaan Ilkka Pirskanen jonka jälkiä korjattaneen koulutuskuntayhtymässä vieläkin.
Järjestelmästä tehtiin johtajavaltainen, pelolla henkilöstöä ohjaava, omia etuja noudattava, itse itseään täydentävä hallinnon etuja pönkittävä.
Lääkärit protestoivat, ja kun se ei auttanut, he lähtivät.
Hoitajat lähtivät kuka kykeni.
Luottamusmieshallinto tyytyy palkkioihinsa ja puolueittensa saamaan tukeen, voivat joskus kirjoitella joulupukille hyvä toiveita, mutta eivät kykene tekemään mitään niitten eteen.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois
Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja2285570NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu
narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun1335115Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle
Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku284898Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?
Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.1282173- 4041847
Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa
Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova501747HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta
Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a901697Ensitreffit Matti ei vaikene enää - Rehellinen tilitys epäonnistuneesta suhteesta Elisaan
Häntä pystyyn, Matti! Olet mahtava tyyppi ja varmasti “se oikea” löytyy vielä! Elisan kanssa ei nyt vaan sitten natsann181672- 941395
Upeeta! Rauha tulee pian!
Hieno suunnitelma ja se on toteutumassa alle kahdessa viikossa. Jihuu! Tätä on odotettukin, nyt se tulee! https://www.is3811337