Tekolammen vesi ja kalat

Pihalampi

Kaivoimme L muotoisen montun noin 40 30m syvyys 1,5-2,0m
Kaivanto tehtiin syksyllä 2014. Vuodenvaihteeseen mennessä se oli täyttynyt vedellä, tarkkaa aikaa en tiedä koska tämä on kesäpaikka.
Kesä 1 2015 toin kaloja saimaalta. Särkiä, ahvenia, sorvia , ja lahnanlisuja.
Talvella tein porareikiä
Kesä 2 2016 kalat olivat talvehtineet ja kutivat keväällä. Kävivät pinnalla koko kesän.
Talvella tein avannon ilmatakseni lampea.
Kesä 3 2017 kalat oli kuolleet kai hapenpuutteeseen. Toin kaloja kuten kesä 1
Nyt talvella 2018 menin tekemään reikiä jäähän. Reijistä tuli todella paha haju. Kalat varmasti kuolleet ja vesi todella pilaantunut. Ihmetyttää miksi kalat elivät yli ensimmäisen talven, ja mikä nyt on ennen niin kirkkaasta ja puhtaasta vedestä tehnyt haisevan?
Olen miettinyt jatkoa, ei mitään järkeä tuoda kaloja kuolemaan, ne ovat lähes kotieläimiä minulle. Sain kaverilta vihjeen ruutana lammesta. Olen lukenut niistä.
Pärjäävät mainiosti talven yli huonoissakin olosuhteissa. Että ne pilaisivat lammen veden tonkimalla pohjaa, sitä en oikein usko. Lampi on siksi iso ja syvä.
Luulin että ne elelevät vain pohjassa, mutta tulevat pintaan kuten muutkin kalat ja kerääntyvät syömään kun niitä ruokkii. Ne kutevat useaan otteeseen, huhtikuusta heinäkuuhun. Silloin ne tulevat porukalla pintaan äänelemään, mikä tuo uuden ulottuvuuden lammelle. Seuraan veden happipitoisuutta ja jos keksin jotenkin hapettaa vettä voin jatkossa ajatella lampeen jonkun särjen ja ahvenen pitämään kasvun kurissa.
Tässä minun kokemukseni tähän asti. Sähköä ei tontille ole joten mitään sähköistä hapenparantajaa en sinne saa, mutta jos jollain olisi hyviä neuvoja, otan kiitollisuudella vastaa

2

359

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalankakkaako

Niin, kyllähän se lätäkkö alkaa pikkuhiljaa haisemaan kun
      vesi ei vaihdu eikä puhdistu.
      Hapetus pumpulla ilmaamalla sekä vettä vaihtoon.
      Ekavuonna oli riittävän puhdas/hapekas vesi joka
      likaantui pikkuhiljaa (kalankakkaa, ruoka, kuolleet kalat ym)

• Pihalampi

Kiitos vastauksesta. Olen tätä pähkäillyt ja keskustellut muiden kanssa. Suurin syy taitaa olla kun lampi on ympäröity 15m korkealla koivikolla. Suuri lehtimäärä syksyisin pohjalle aiheuttaa happikatoa. Siihen sitten velä kuolleet mätänevät kalat, katastroofi on valmis. Sähköä ei ole jotan ilmaaminen talvella pumpulla ei onnistu. Jatkan tutkimista jos olisi vaikka olisi jotain kemikaaleja asiaa auttamaan. Kaikki ajatukset asian tiimoilta otetaan kiitollisuudella vastaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      328
      7925
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2216
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1886
    4. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      0
      1720
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1452
    6. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1307
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1291
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      173
      1260
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1230
    10. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1101
    Aihe