Tekolammen vesi ja kalat

Pihalampi

Kaivoimme L muotoisen montun noin 40 30m syvyys 1,5-2,0m
Kaivanto tehtiin syksyllä 2014. Vuodenvaihteeseen mennessä se oli täyttynyt vedellä, tarkkaa aikaa en tiedä koska tämä on kesäpaikka.
Kesä 1 2015 toin kaloja saimaalta. Särkiä, ahvenia, sorvia , ja lahnanlisuja.
Talvella tein porareikiä
Kesä 2 2016 kalat olivat talvehtineet ja kutivat keväällä. Kävivät pinnalla koko kesän.
Talvella tein avannon ilmatakseni lampea.
Kesä 3 2017 kalat oli kuolleet kai hapenpuutteeseen. Toin kaloja kuten kesä 1
Nyt talvella 2018 menin tekemään reikiä jäähän. Reijistä tuli todella paha haju. Kalat varmasti kuolleet ja vesi todella pilaantunut. Ihmetyttää miksi kalat elivät yli ensimmäisen talven, ja mikä nyt on ennen niin kirkkaasta ja puhtaasta vedestä tehnyt haisevan?
Olen miettinyt jatkoa, ei mitään järkeä tuoda kaloja kuolemaan, ne ovat lähes kotieläimiä minulle. Sain kaverilta vihjeen ruutana lammesta. Olen lukenut niistä.
Pärjäävät mainiosti talven yli huonoissakin olosuhteissa. Että ne pilaisivat lammen veden tonkimalla pohjaa, sitä en oikein usko. Lampi on siksi iso ja syvä.
Luulin että ne elelevät vain pohjassa, mutta tulevat pintaan kuten muutkin kalat ja kerääntyvät syömään kun niitä ruokkii. Ne kutevat useaan otteeseen, huhtikuusta heinäkuuhun. Silloin ne tulevat porukalla pintaan äänelemään, mikä tuo uuden ulottuvuuden lammelle. Seuraan veden happipitoisuutta ja jos keksin jotenkin hapettaa vettä voin jatkossa ajatella lampeen jonkun särjen ja ahvenen pitämään kasvun kurissa.
Tässä minun kokemukseni tähän asti. Sähköä ei tontille ole joten mitään sähköistä hapenparantajaa en sinne saa, mutta jos jollain olisi hyviä neuvoja, otan kiitollisuudella vastaa

2

472

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalankakkaako

Niin, kyllähän se lätäkkö alkaa pikkuhiljaa haisemaan kun
      vesi ei vaihdu eikä puhdistu.
      Hapetus pumpulla ilmaamalla sekä vettä vaihtoon.
      Ekavuonna oli riittävän puhdas/hapekas vesi joka
      likaantui pikkuhiljaa (kalankakkaa, ruoka, kuolleet kalat ym)

• Pihalampi

Kiitos vastauksesta. Olen tätä pähkäillyt ja keskustellut muiden kanssa. Suurin syy taitaa olla kun lampi on ympäröity 15m korkealla koivikolla. Suuri lehtimäärä syksyisin pohjalle aiheuttaa happikatoa. Siihen sitten velä kuolleet mätänevät kalat, katastroofi on valmis. Sähköä ei ole jotan ilmaaminen talvella pumpulla ei onnistu. Jatkan tutkimista jos olisi vaikka olisi jotain kemikaaleja asiaa auttamaan. Kaikki ajatukset asian tiimoilta otetaan kiitollisuudella vastaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      271
      2360
    2. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      83
      1031
    3. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      58
      1031
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1000
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      81
      941
    6. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      44
      861
    7. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      21
      848
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      756
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      697
    10. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      299
      694
    Aihe