Tekolammen vesi ja kalat

Pihalampi

Kaivoimme L muotoisen montun noin 40 30m syvyys 1,5-2,0m
Kaivanto tehtiin syksyllä 2014. Vuodenvaihteeseen mennessä se oli täyttynyt vedellä, tarkkaa aikaa en tiedä koska tämä on kesäpaikka.
Kesä 1 2015 toin kaloja saimaalta. Särkiä, ahvenia, sorvia , ja lahnanlisuja.
Talvella tein porareikiä
Kesä 2 2016 kalat olivat talvehtineet ja kutivat keväällä. Kävivät pinnalla koko kesän.
Talvella tein avannon ilmatakseni lampea.
Kesä 3 2017 kalat oli kuolleet kai hapenpuutteeseen. Toin kaloja kuten kesä 1
Nyt talvella 2018 menin tekemään reikiä jäähän. Reijistä tuli todella paha haju. Kalat varmasti kuolleet ja vesi todella pilaantunut. Ihmetyttää miksi kalat elivät yli ensimmäisen talven, ja mikä nyt on ennen niin kirkkaasta ja puhtaasta vedestä tehnyt haisevan?
Olen miettinyt jatkoa, ei mitään järkeä tuoda kaloja kuolemaan, ne ovat lähes kotieläimiä minulle. Sain kaverilta vihjeen ruutana lammesta. Olen lukenut niistä.
Pärjäävät mainiosti talven yli huonoissakin olosuhteissa. Että ne pilaisivat lammen veden tonkimalla pohjaa, sitä en oikein usko. Lampi on siksi iso ja syvä.
Luulin että ne elelevät vain pohjassa, mutta tulevat pintaan kuten muutkin kalat ja kerääntyvät syömään kun niitä ruokkii. Ne kutevat useaan otteeseen, huhtikuusta heinäkuuhun. Silloin ne tulevat porukalla pintaan äänelemään, mikä tuo uuden ulottuvuuden lammelle. Seuraan veden happipitoisuutta ja jos keksin jotenkin hapettaa vettä voin jatkossa ajatella lampeen jonkun särjen ja ahvenen pitämään kasvun kurissa.
Tässä minun kokemukseni tähän asti. Sähköä ei tontille ole joten mitään sähköistä hapenparantajaa en sinne saa, mutta jos jollain olisi hyviä neuvoja, otan kiitollisuudella vastaa

2

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalankakkaako

      Niin, kyllähän se lätäkkö alkaa pikkuhiljaa haisemaan kun
      vesi ei vaihdu eikä puhdistu.
      Hapetus pumpulla ilmaamalla sekä vettä vaihtoon.
      Ekavuonna oli riittävän puhdas/hapekas vesi joka
      likaantui pikkuhiljaa (kalankakkaa, ruoka, kuolleet kalat ym)

    • Pihalampi

      Kiitos vastauksesta. Olen tätä pähkäillyt ja keskustellut muiden kanssa. Suurin syy taitaa olla kun lampi on ympäröity 15m korkealla koivikolla. Suuri lehtimäärä syksyisin pohjalle aiheuttaa happikatoa. Siihen sitten velä kuolleet mätänevät kalat, katastroofi on valmis. Sähköä ei ole jotan ilmaaminen talvella pumpulla ei onnistu. Jatkan tutkimista jos olisi vaikka olisi jotain kemikaaleja asiaa auttamaan. Kaikki ajatukset asian tiimoilta otetaan kiitollisuudella vastaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe