karvasukset vuosisadan vitsi

noou

Vuosisadan vitsi koko karvasukset. Eidä eikä luista vaikka kuinka kaupassa mitattiin ja luvattiin toimivuutta.
Nanosukseni toimivat täysin moitteettomasti mutta hurahdin muiden mukana ostamaan karvapohjat. Rahat meni täysin hukkaan.
Seuraavaksi suksitehtaat " keksivät " varmaan havunneulaset joita liimaillaan yksitellen pitoalueelle.
Suosittelen pidättäytymään ihan normaalivoideltavissa tai nanosuksissa jos hiihtää haluaa!!!!
Ladulla muiden hiihtäjien kanssa päivitellään huonoa luistoa ja pitoa . Saahan siinäkin juttuseuraa jos ei hiihtää voi.

6

1517

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karvasuksista

Äläpä nyt yleistä. Minä en ole parempaa ostosta tehnyt kuin karvasukset. Pitää ja luistaa, ei voiteluongelmia. Joko sulla on hiihtotekniikka pielessä tai ihan väärin mitoitetut sukset, mutta ainakin minulle ne toimivat erittäin hyvin kelillä kuin kelillä.

• karvatpois

Aivan oikein. Tavalliselle hiihtäjälle karvasukset oavt rahan menoa ja hermoja koettelevat. Monet luulevat ostavansa toimivat hoitovapaat sukset. Kumpikaan olettamus ei pidä paikkaansa. Suksia on puhdistettava ja voideltava. Etenkin liisterikeleillä karava on harja, joka imee kaiken lian ja muiden voiteet ja liisterit itseensä ja ei enää toimi.
      Jos sukset ovat hyvät kun hiihtäjä on pirteä, suksi voi toimia, mutta väsyneen alla suksi ei enää pidä. Jos taas pitoa korostetaan, suksi ei luista, koska karva jarruttaa.
      Kyse on lyhytnäköisestä urheilukauppojen bisnerummutuksesta. Ikävää, kun niin monen hiintäjän odotukset pilataan. Se näkyy taas tulevaisuuden suksimyynnissä. Hiihto jää. Mutta liikemies ajattelee, että revitään rahaa silloin kun sitä saa keinolla millä tahansa.
      Nanogrip-Optigrip on harrastelijan ainoa oikea valinta.
      Olen puhunut ladulla useiden ongelmahiihtäjien kanssa. Osa on saanut vaihdettua suksensa toisiin karvasuksiin, mutta tulos on ollut taas ongelmainen. Osa on saanut rahansa takaisin.
      Älkää sortuko nyt alennusmyynneissä karvasuksiin!

• JäykkäHiihtäjä

Vähemmän hiihtävän tai ei niin paljon suorituskykyä suksilta vaativat kannattaa ostaa kevään tarjouksista 100 € Zerot sekä 150 € Skinit. Oikein mitoitetut Zerot pitävät suojakeleillä aina. Skinit on valittava tarkasti painon mukaan, mutta eivät juuri vaadi hoitoa ja luistavat ja pitävät ok. Ei loistavasti, mutta monelle riittävästi.
      Aktiivikuntoilijoille Zerot voideltavat.
      Minulla on 100 € Zerot ja kalliimmat Zerot, Skinit sekä voideltavat. 100 € Zerot toimivat paremmin kuin kalliimmat, koska jäykkyys on juuri optimi. Suksen jäykkyyden valinta on siis tärkein. Usein kannattaa valita liian löysät kuin jäykät. Jäykkiä ei saa pitämään millään

• Karvatonoff

Vie karvat takaisin kauppaan ja ota tilalle toiset sukset. Itsellä hermo kesti jopa niin että puolentusinaa suksea piti testata enne kuin löytyi semmoset, mitkä jäi kotiin.

Teoriassa karvasuksi on hyvä yhden - kahden kauden suksi. Jos kuski lihoo tai laihtuu niin niistä tulee käyttökelvottomat. Eli hyvä bisnes suksitehtaille. Äärettömän herkkä oikean jäykkyyden löytymiselle..

Käyttökulut karvoissa ei ole välttämättä pienet, vaativat puhdistusta joka lenkin jälkeen karvojen vaihto n. 500 km välein. Luistovoitelukin osattava kuten normi suksissa. Ts. Käyttökulut lähes samat kuin purkkisuksissa, ellei kovemmat.

Karvasuksi on latujen mikrokuitumoppi, mieti paljon kotoa pölyä kertyy moppiin kotona, jos pyyhit pölyjä 100 km. Liisterikeleillä liisteriä kertyy talteen runsaasti...

Parhaimmillaan karvsuksi on vaihtelevalla keliilä, kun lämpötilat ja sadetilanne vaihtelee päivän aikana pakkasen puolella. Eli kun keväällä lähtee aamulla lenkille ja puoliltapäiviltä on lämpötila muuttunut 10 astetta. Itse käytän laajan keliaueen luistoja samasta syystä.

Tosin on todettava, että ostin lämpimän ja kylmän kelin voideltavat sukset lopulta karvojen lisäksi.

Voideltava suksi on kuin ponnistaisit betonilta. Karvasuksi on kuin ponnistaisit siltä etuoven pitkäkarvaiselta kuramatolta, välillä muljahtaa, välillä ok, välillä siltä väliltä.

Toivottavasti karvojen vaihto helpottuisi niin, että velcrolla saisi vaihtaa kelikohtaisen karvan alle, silloin pito voitelupurkit olisi lopulta historiaa.

• Karvatonoff

Niin on minulla siis lopulta 2 nanosukset, 2 purkkisukset, yhdet karvasukset ja 2 luistelusukset. Minunkaltaiselleni hiihtäjälle karva on vaan yksi erikoon jakoavain pakissa.

• Karvatonoff

Olen kyllä samaa mieltä edeltävien kommentoijien kanssa, että jännä nähdä, miten myyntiargumentit muuttuu tulevina vuosina, kun monta pettynyttä karvan ostajaa ehkä vielä joskus palaa suksikauppaan ostamaan jotain muutakin.

Totta sekin että karvoista riittää tarinaa ladun varrella. Ja massahiihdoissa kaikki karvat tulee selkä edellä vastaan. Ja vesikeleillä karvat kainalossa tullaan ladulta pois.

Veikkaisin, että monet päätyvättulevaisuudessa edelleen luisteluhiihtoon.
        Toivottavasti moni ostaa edelleen voideltavat perinteisen sukset, on se edelleen niin mainio laji.

Karvasuksikauppiaiden pitää kehittää myyntitapahtuma sellaiseksi, että kotiin saa ainakin 3 erijäykkyistä suksea testattavaksi vähintään 1-2 viikoksi ja kauppaan palautetaan niistä 2 huonointa -> asiakastyytyväisyys kasvaa ja lopulta koko karvabisnes ei kaadu.

Purkkivoidesuksi kauppiaiden pitää kehittää myyntitapahtuma sellaiseksi, että ensin myydään kokoontaitettava suksienvoiteluteline (jos sellainen kotiin mahtuu) perus aloittelijan voitelupaketti rautoineen ja sitten vasta sukset. Moni ei jaksa lähteä joka jumalan olassikliä, hiekkapaperia ja oikeaa voiteenpoistoainetta prismoista etsimään, kun on ne sukset ehkä saatu ostettua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe