Parvekkeesta "huone"

Juntti

Osaako kukaan kertoa, mitä mahtaa tulla jos yrittäisi tehdä isosta parvekkeestamme ikäänkuin uuden huoneen. Tarvitsisimme kipeästi yhden lisähuoneen, mutta emme haluaisi oikein luopuakaan loistokuntoisesta asunnostamme. Lisäksi asuntomme sijaitsee alueella, josta emme halua millään pois. Asuntotarjonta on täällä vähäistä ja kysyntää kunnon asunnoista paljon enemmän kuin tarjontaa. Nyt kun sitten päätimme jäädä tähän kituuttelemaan tilan kanssa, olen suunnittelemassa parvekkeen lasitusta. Tulikin tässä sitten mieleen, että mitäköhän jos tekisi "parvekeremontin" oikein viimeisen päälle. Saakohan parvekelaseja kaksinkertaisina tai muuten erinomaisen hyvin lämpöeristävinä? Lasittaisi parvekkeet sellaisella lasilla, sitten vielä laittaisi parvekkeen betoniosaan koolaukset, 5 sentin villat ja paneloinnin seiniin ja lattiaan. Lisäksi kattoon sellaiset edulliset infrapunalämmittimet. Tai ihan vaan sähköpistokkeeseen tökättävän vesikiertopatterin nurkkaan. Tulisikohan tästä "huoneesta" riittävän lämmin, että sitä pystyisi käyttämään esim. työhuoneena ympäri vuoden? Rakennuslupia tuollaiselle projektille tuskin kannattaa kysellä, mutta eipä meidän parvekettamme kukaan kotiin sen kummemmin tulisi tutkimaan.

7

3790

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esko

..häätö jos menisit sellaisia rakenteleen, muista että et omista sitä asuntoa (seiniä) vaan ainoastaan asumiseen oikeuttavat osakepaperit!!Ei niitä niin vain mennä remppaileen.

• Juntti

Kyllä minä tiedän, etten osakkeenomistajana omista varsinaisesti sitä huoneistoa, mutta mitä hemmettiä haittaa paneloinnit jossain parvekkeen betoniseinissä ja lattioissa. Ja saahan ne pois tarvittaessa jos asunnon haluaa joskus myydä. Samaltahan ne lasitetut parvekkeeet ulospäin näyttää ja jos siellä on seinissä vähän lämpöeristystä, niin mikä siinä on nyt niin kamalaa??? Parveke on iso, n. 10 neliötä ja harmittaa pitää sitä tarpeettomana tilana, kun muuten on tilasta puute.

• Ci-Tikka

Siinä vaiheessa kun infrapunalämmitin sytyttää paneelin tuleen ja parvekkella on kovasti palomassaa niin kummasti miettivät että mitä härpäkkeitä parvekkeella on ollut. Sanoisin että kuulosta todella epärealistiselta saada ympärivuotinen huone, sen sijaan sellainen touko-syyskuun käytössä oleva huone voisi tulla kyseeseen jos on ilmansuuntana on etelä. Mutta että ympäri vuoden. En tekisi tai ainakin lämmittäminen maksaisi PALJON.

• Jussi

Ei kai se mitenkään erityisen kalliiksi tulisi, jos lämpöeristyksen tekee kunnolla. Mutta en kyllä lähtisi tuollaista toteuttamaan kateellisten naapurien takia. Joku kuitenkin ilmottaisi jollekin rakennusviranomaiselle.

• alan mies

Parvekelaseja ei ole olemassakaan erikoisen tiiviinä, eikä etenkään kaksinkertaisina. Lasituksen kuuluu olla tuulettuva, ei umpitiivis eikä eristävä "pullo".

Et luultavasti myöskään pystyisi järkeväsi eristämään uuden huoneesi ylä- ja alapohjaa. Voisi vähän varpaita palella lattialla.

Kolmannekseen, mikään rakennusvalvonta ei ikikuuna antaisi lupaa moiseen rakennelmaan. Ei teknisen toteuttavuuden, ei visuaalisten syitten, ei käyttötarkoituksen muutoksen takia, ei kerrosalan lisäyksen takia. Vai oletko törmännyt missään vastaaviin viritelmiin? Mieti, mikä kosovo tämä maa olisi, jos jokainen saisi rakennella kerrostaloihin ihan omien älynväläystensä mukaisesti.

Mutta tämähän oli vissiinkin provo.

• Juntti

Kerron sitten lopputuloksen. Ei tämä pershana mikään provo ollut. Mielummin maksan vaikka korkeampia sähkölaskuja "vetävän parvekkeen" lämmityksen vuoksi kun alan hankkimaan uutta isompaa asuntoa näillä nykyisillä hinnoilla.

• Anonyymi

Vanha aloitus mutta itse olen lasitetulla parvekkeella myös nukkunut pitkälle syksyyn ihan pelkän lämpöpatterin avulla. Oli oikein mukava lisähuone ja leutona talvena toimii oikein hyvin myös työhuoneena tms. ihan ilman mitään lisätiivistyksiä ym. laittomuuksia tai viritelmiä. Parveke kuitenkin aloittajalla niin iso, että itse laittaisin sinne esim pienen kevytrakenteisen "kasvihuoneen", niin mitään lasituksia tai muuta ei tarvittaisi-jo muutaman neliön lisäys esim. työtilaksi tekee kodille ja mielelle ihmeitä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2196
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      104
      1634
    3. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      82
      1318
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1283
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1236
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      59
      1059
    7. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      60
      1034
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1007
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      942
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      814
    Aihe