Miten asia on?

Asiat.asiana

Saisinko vihdoinkin esimerkin maasta, jossa tiukat aborttilait ovat jotenkin johtaneet muuhun kuin aborttimatkailuun ja murheisiin?

Entä olisiko esimerkkiä maasta, jossa uskonto EI olisi tiukkojen aborttilakien taustalla? Edes yksi sellainen maa?

42

489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anti-pro-life

      Laittaisin rahani likoon sen puolesta, että vastaus tulee olemaan jotain tällaista kuin "no onhan niitä esimerkkejä tuotu suosijatrollin silmien eteen vaikka kuinka monesti, mutta ei niitä näe puolueellisten silmälasien läpi vaan hätärynkyttää viestit poistoon ja jatkaa kuluneiden stereotypioiden jankuttamista :DDDDDDDDD XDDDDDD ;DDDDDD".

    • AsiatAsianaVaan

      Vastausta ei näytä tulevan.

      • palautettalaitettu

        Mutta odotellaan... jatka nyt niin kauan tota lapsellista yksinpuheluas kun voit, joskus se yp:n suosija-apurin vuoro vaihtuu ja sitten taas ehkä edes jonkinlainen keskustelukin voi onnistua.


    • Asiat.asiana

      Jännä juttu, että abortin vastustajat eivät näytä kykenevän normaaliin vastaukseen. Asiattomuuksia vain satelee, koska ne poistuvat heti.

      Ettekö kykene ihan tavalliseen lauseenmuodostukseen, jossa sanotte vain esim. "... Sellaisia maita ovat..."?

      • kovilleottaa.ainavaan

        Kuten h. ät. äp. ois. to kiljunnasta nähdään, et kykene ottaan vastaan minkäänlaisia yli. kiperän tyhjentäviä vastauksia :)


    • Niissä maissa, missä on tiukat aborttilait, suhtaudutaan muutenkin seksuaaliasioihin sulkeutuneesti. Poikkeuksena taitaa olla entisen Neuvostoliiton maat. Abortti on aika vapaa, mutta ehkäisyyn ja seksivalistukseen suhtaudutaan häveliäästi.

      Maissa, jossa uskonnollisen eliitti sanelee asiat on naiset pidetty poissa päätöksenteosta, naisten ja lasten asema onkin huono.

      Moni abortinvastustaja ylistää tälläkin palstalla sitä, kuinka hyvin meillä Suomessa on asiat, ja maa on äideille ja lapsille hyvä paikka. Kannattaisiko sitä miettiä sitä, että miksi näin on ja ketkä äitien ja lasten asemaa on ajaneet? Pieni katsas historiaan olisi joskus paikallaan. Sieltä löytyy paljon vastauksia. Abortinvastustajilla on usein omassa asenteessa näkyvissä se, että äitiyttä pitää tukea ja on hyvä että näin tehdään, mutta naisilta pitäisi viedä oikeuksia pois. Naisella on siis arvoa vain ja ainoastaan äitinä? Mitään samaa itseisarvoa ei siis ilmeisesti pitäisi olla, kuten miehellä, riippumatta siitä, onko jälkeläisiä vai ei. KK ja ylpeästivalkoinenhetero jne tuo esiin koko ajan, kuinka äitiys on pyhää, lapsi on pyhä, mutta naisilta oikeudet pois. Naisen ainoa kutsumus on äitiys, se on biologista ja täten ainoa sallittu asia. Tällaista olen ollut huomaavinani täällä.

      Minusta aivan loistava kiteytys abortinvastustajien agendasta on se, että e-pillerit on pahasta, koska ne vapauttaa naisen nauttimaan seksistä ja raskaudenpelosta. Ihan hullua olla tällöin abortinvastustaja samaan aikaan, kun e-pillerit on tärkein tekijä, että aborttiluvut on niinkin alhaisia kuin ne tällä hetkellä on. Kirjoittaja kylläkin unohti, että e-pillereitäkin vaivattomampi ehkäisy on kierukka, mutta ihan samalla lailla se vapauttaa naisen. Ja itse asiassa kyllä miehenkin siitä vastentahtoidesta isyydestä ja vapauttaa miehen nauttimaan seksistä ja parisuhteesta. Molemmat voittaa. :)

      • bua-ha-haa

        Joku abortinvastustaja täällä ainakin kerran piti kierukkaakin aborttina, kun kuuli että se estää hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen.
        Ajatella, monet naiset tekevät 13 aborttia vuodessa.


      • todisteetesille
        bua-ha-haa kirjoitti:

        Joku abortinvastustaja täällä ainakin kerran piti kierukkaakin aborttina, kun kuuli että se estää hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen.
        Ajatella, monet naiset tekevät 13 aborttia vuodessa.

        "Joku abortinvastustaja täällä ainakin kerran piti kierukkaakin aborttina,"

        Varmaan voit näyttää sitten missä?
        Se kun on hiukan eri asia että se saattaa tehdä niin kun tappaa jotain jo varmasti olemassa olevaa.. ja tutkimuksissahan kierukan käyttäjien hedelmöittyneitä munasoluja ei oltu löydettykään.


      • bua-ha-haa
        todisteetesille kirjoitti:

        "Joku abortinvastustaja täällä ainakin kerran piti kierukkaakin aborttina,"

        Varmaan voit näyttää sitten missä?
        Se kun on hiukan eri asia että se saattaa tehdä niin kun tappaa jotain jo varmasti olemassa olevaa.. ja tutkimuksissahan kierukan käyttäjien hedelmöittyneitä munasoluja ei oltu löydettykään.

        "Varmaan voit näyttää sitten missä? "

        En tosiaan jaksa etsiä kun näissä keskusteluissa ei tämä haku enää toimi, siitä on jokunen kuukausi aikaa.


      • nokappas
        bua-ha-haa kirjoitti:

        "Varmaan voit näyttää sitten missä? "

        En tosiaan jaksa etsiä kun näissä keskusteluissa ei tämä haku enää toimi, siitä on jokunen kuukausi aikaa.

        olipas taas sangen "yllättävää".. kuitenkin muilta oot jatkuvasti vaatimassa todisteita millon mihinkin, mutta jos sulta kysyy niin et jaksa etsiä... :D


      • bua-ha-haa
        nokappas kirjoitti:

        olipas taas sangen "yllättävää".. kuitenkin muilta oot jatkuvasti vaatimassa todisteita millon mihinkin, mutta jos sulta kysyy niin et jaksa etsiä... :D

        Sinä väität, ettei aborttioikeuden puolustajien jatkuvia solvauksia koskaan poisteta. No silloin niitä pitäisi olla täällä edelleen ainakin lähes joka ketjussa. Silloin niiden löytäminen ei pitäisi olla vaikeaa, paitsi ettei olematonta tietenkään ole helppo löytää.

        Minä taas kerroin muutaman kuukauden takaisesta väitteestä. En todellakaan ala näitä keskusteluja mokoman takia kahlaamaan läpi.

        Ymmärrät varmaan eron.


      • sokkolaputpois
        bua-ha-haa kirjoitti:

        Sinä väität, ettei aborttioikeuden puolustajien jatkuvia solvauksia koskaan poisteta. No silloin niitä pitäisi olla täällä edelleen ainakin lähes joka ketjussa. Silloin niiden löytäminen ei pitäisi olla vaikeaa, paitsi ettei olematonta tietenkään ole helppo löytää.

        Minä taas kerroin muutaman kuukauden takaisesta väitteestä. En todellakaan ala näitä keskusteluja mokoman takia kahlaamaan läpi.

        Ymmärrät varmaan eron.

        Niinhän niitä onkin, sinä vaan et halua löytää niitä.

        "En todellakaan ala näitä keskusteluja mokoman takia kahlaamaan läpi."

        Tämä sitten kelvannee sullekin jatkossa "todisteeksi" kun alat taas tivata jotain.
        Ja niin kauan kun ei mitään löydy, on kaikki tietenkin oma keksimää valhemutuas.


      • bua-ha-haa
        sokkolaputpois kirjoitti:

        Niinhän niitä onkin, sinä vaan et halua löytää niitä.

        "En todellakaan ala näitä keskusteluja mokoman takia kahlaamaan läpi."

        Tämä sitten kelvannee sullekin jatkossa "todisteeksi" kun alat taas tivata jotain.
        Ja niin kauan kun ei mitään löydy, on kaikki tietenkin oma keksimää valhemutuas.

        "Niinhän niitä onkin, sinä vaan et halua löytää niitä."

        Mikset sitten auta minua?

        "Tämä sitten kelvannee sullekin jatkossa "todisteeksi" kun alat taas tivata jotain."

        On hieman eri asia etsiä jotain yhtä tapausta kuukausien takaa, kuin jotain, jota sinun mukaasi tapahtuu jatkuvasti, eli joka päivä.
        Tai tietenkin voit sanoa, että joskus muutama kuukausi sitten aborttioikeuden puolustaja käytti täällä törkeää kieltä ja solvaili. Sen voisin uskoa aivan ilman todisteitakin.


      • turhaaon
        bua-ha-haa kirjoitti:

        "Niinhän niitä onkin, sinä vaan et halua löytää niitä."

        Mikset sitten auta minua?

        "Tämä sitten kelvannee sullekin jatkossa "todisteeksi" kun alat taas tivata jotain."

        On hieman eri asia etsiä jotain yhtä tapausta kuukausien takaa, kuin jotain, jota sinun mukaasi tapahtuu jatkuvasti, eli joka päivä.
        Tai tietenkin voit sanoa, että joskus muutama kuukausi sitten aborttioikeuden puolustaja käytti täällä törkeää kieltä ja solvaili. Sen voisin uskoa aivan ilman todisteitakin.

        Ethän sinä mitään suostu näkemään ja kitiset heti poistoon esimerkit jotta voit taas väittää että mitään ei koskaan oo annettukaan, nähtyhän sekin on. Linkitin aiemmin viestiin jossa suosija haistatteli kiroillen vastustajalle. Tietenkin ja kummasti katosi toistuvasti.. kysyin eikö siinäkään ollu mitään asiatonta sun mielestä, ja nähtävästi et voinut muutakaan kuin poistattaa jatkuv asti liian kiperän kysymyksen :)

        "On hieman eri asia etsiä jotain yhtä tapausta kuukausien takaa, "

        Juu, nyt se onkin sitten ihan "eri" asia :) vaikka itse tivaat vieläkin jotain lehtiartikkelia VUOSIEN takaa jonka asia on osotettu oikeeks jo aikaa sitten toisella sivustolla.

        "joskus muutama kuukausi sitten aborttioikeuden puolustaja käytti täällä törkeää kieltä ja solvaili."

        Niin käytti ja käyttää edelleen.


      • bua-ha-haa
        turhaaon kirjoitti:

        Ethän sinä mitään suostu näkemään ja kitiset heti poistoon esimerkit jotta voit taas väittää että mitään ei koskaan oo annettukaan, nähtyhän sekin on. Linkitin aiemmin viestiin jossa suosija haistatteli kiroillen vastustajalle. Tietenkin ja kummasti katosi toistuvasti.. kysyin eikö siinäkään ollu mitään asiatonta sun mielestä, ja nähtävästi et voinut muutakaan kuin poistattaa jatkuv asti liian kiperän kysymyksen :)

        "On hieman eri asia etsiä jotain yhtä tapausta kuukausien takaa, "

        Juu, nyt se onkin sitten ihan "eri" asia :) vaikka itse tivaat vieläkin jotain lehtiartikkelia VUOSIEN takaa jonka asia on osotettu oikeeks jo aikaa sitten toisella sivustolla.

        "joskus muutama kuukausi sitten aborttioikeuden puolustaja käytti täällä törkeää kieltä ja solvaili."

        Niin käytti ja käyttää edelleen.

        "Tietenkin ja kummasti katosi toistuvasti.. kysyin eikö siinäkään ollu mitään asiatonta sun mielestä, ja nähtävästi et voinut muutakaan kuin poistattaa jatkuv asti liian kiperän kysymyksen :)"

        Koita nyt uskoa, etten minä voi nähdä poistettuja viestejä.

        "itse tivaat vieläkin jotain lehtiartikkelia VUOSIEN takaa jonka asia on osotettu oikeeks jo aikaa sitten toisella sivustolla."

        Mitä lehtiartikkelia?


      • etpätietenkään
        bua-ha-haa kirjoitti:

        "Tietenkin ja kummasti katosi toistuvasti.. kysyin eikö siinäkään ollu mitään asiatonta sun mielestä, ja nähtävästi et voinut muutakaan kuin poistattaa jatkuv asti liian kiperän kysymyksen :)"

        Koita nyt uskoa, etten minä voi nähdä poistettuja viestejä.

        "itse tivaat vieläkin jotain lehtiartikkelia VUOSIEN takaa jonka asia on osotettu oikeeks jo aikaa sitten toisella sivustolla."

        Mitä lehtiartikkelia?

        "etten minä voi nähdä poistettuja viestejä. "

        ENÄÄ sen jälkeen kun hätäpoistatit ikävät todisteet.

        "Mitä lehtiartikkelia? "

        Heh, ja nyt leikit sitten tietämätöntä :) et hämää ketään noilla vaihtuvilla nikeilläs.


      • bua-ha-haa
        etpätietenkään kirjoitti:

        "etten minä voi nähdä poistettuja viestejä. "

        ENÄÄ sen jälkeen kun hätäpoistatit ikävät todisteet.

        "Mitä lehtiartikkelia? "

        Heh, ja nyt leikit sitten tietämätöntä :) et hämää ketään noilla vaihtuvilla nikeilläs.

        En edelleenkään ole poistattanut mitään.
        Enkä tiedä mistä lehtiartikkelista puhut. Ilmeisesti tuossa eräässä toisessa ketjussa mainitusta, johon sinä perustat joitain väitteitäsi, mutta jonka olemassaolosta kenelläkään ei ole mitään tietoa. Kovasti vakuuttavaa touhua.


      • olenäkemättä
        bua-ha-haa kirjoitti:

        En edelleenkään ole poistattanut mitään.
        Enkä tiedä mistä lehtiartikkelista puhut. Ilmeisesti tuossa eräässä toisessa ketjussa mainitusta, johon sinä perustat joitain väitteitäsi, mutta jonka olemassaolosta kenelläkään ei ole mitään tietoa. Kovasti vakuuttavaa touhua.

        Kuten todettu, sivumennen mainitusta, ja sen jälkeen monet kerrat muilla lähteillä todeks osotetusta. Mutta sinä haluat tietenkin teksteistäkin poimia vaan ne mieluisimmat kohdat.


      • bua-ha-haa
        olenäkemättä kirjoitti:

        Kuten todettu, sivumennen mainitusta, ja sen jälkeen monet kerrat muilla lähteillä todeks osotetusta. Mutta sinä haluat tietenkin teksteistäkin poimia vaan ne mieluisimmat kohdat.

        Kunhan ihmettelin, miksi odotat mun tivaavan jostain lehtartikkelista, josta en edes tiennyt.
        No asia on nyt selvä: sinulla eikä kenelläkään muullakaan ole kyseistä artikkelia. Sitä ei ole joten sellaiseen on turha vedotakaan, mitä ikinä se sitten sisälsikään.


      • turhaväännellävalheita
        bua-ha-haa kirjoitti:

        Kunhan ihmettelin, miksi odotat mun tivaavan jostain lehtartikkelista, josta en edes tiennyt.
        No asia on nyt selvä: sinulla eikä kenelläkään muullakaan ole kyseistä artikkelia. Sitä ei ole joten sellaiseen on turha vedotakaan, mitä ikinä se sitten sisälsikään.

        Se että artikkelia ei (enää) löydy netistä, ei tarkota ettei sitä ole koskaan ollu olemassaaan.
        Jotain näkyy taas menneen ohi edeltävässä, eli siihen ei ole tarvinu missään vetoilla kun ne saman asian todisteet on löytyny aikaa sitten jo muualtakin. Että kukahan siihen vielä vuosien jälkeen yrittääkään epätoivolla vetoilla :D


    • eiyllättänytaaskaan

      Laitetaas takasin sitten ihan niin monta kertaa kun tarvii... vaikka tietenkin alottaja (tai sen häirikkö apuri) käy rääkäsemässä sen jatkuvasti suosijakätyrille jotta voi taas urputtaa kuinka "vastauksia ei näytä tulevan" :DD

    • ainavaantakasintuleeXD

      Jatka keskenäs vaan tätä saman pakkomieltiestä jankkausta, muiden näihin massativauksiin on täysinturha enää haaskata aikaa. Nähty on miten siinä käy kun vataukset ei miellytä ja menee liian vaikeeks, juurikin noin miten tossa ylhäällä on kerrottu :) vastustavat viestit kiljutaan hädissään poistoon.

    • vuoronvaihtoo.odotelless

      Ja todellakin, vastattu on vähintään yhtämonta kertaa kun olet tätä näissä samaa toistavissa alotuksissas inttäny, mutta aina se vaan kummasti näkyy "unohtuvan"...
      kertaa sieltä
      kesku stelu. suo mi 24. fi /t/ 149 56 076/suo ra-kysymys-5 #co m ment- 9078 2116
      vai oliko vastaukset liian kiperiä? :)

    • hyshysylikiperää

      "jossa uskonto EI olisi tiukkojen aborttilakien taustalla?"

      Ja oliko jo niitä todisteita että jossain ON? Entä miten selität sen että monessa uskonnollisessa maassa on lepsu laki (vielä lepsumpi kun esim. täällä)?

      • AsiatAsianaVain

        Jos puhumme kristillisyydestä, tiukkoja aborttilakeja näyttää olevan sellaisissa maissa, joissa kirkon painoarvo on merkittävä tai politiikassa on konservatiivisia toimijoita, jotka saavat tukea kirkolta. Esimerkiksi Puola on hyvä esimerkki tästä.

        Uskonnollisuus ei kaikkialla ole tietenkään johtanut siihen, että aborttilaki olisi äärimmäisen tiukka. Mieluusti tietenkin luen esimerkkejä niistä maista, joissa aborttilaki olisi löysä vaikka kirkolla onkin merkittävästi vaikutusvaltaa politiikkaan?

        Tässä ketjussa sinun on erittäin helppoa vastata. Luettelet vain niitä maita. Enempää ei tarvita.

        Voit itse miettiä, miksi tekstisi poistuvat. Minä en niitä poistata, koska minun on nukuttava yöllä. Sillä lailla olen ilmeisesti kyvyiltäni rajallisempi kuin sinä.


      • hyshyssvaan
        AsiatAsianaVain kirjoitti:

        Jos puhumme kristillisyydestä, tiukkoja aborttilakeja näyttää olevan sellaisissa maissa, joissa kirkon painoarvo on merkittävä tai politiikassa on konservatiivisia toimijoita, jotka saavat tukea kirkolta. Esimerkiksi Puola on hyvä esimerkki tästä.

        Uskonnollisuus ei kaikkialla ole tietenkään johtanut siihen, että aborttilaki olisi äärimmäisen tiukka. Mieluusti tietenkin luen esimerkkejä niistä maista, joissa aborttilaki olisi löysä vaikka kirkolla onkin merkittävästi vaikutusvaltaa politiikkaan?

        Tässä ketjussa sinun on erittäin helppoa vastata. Luettelet vain niitä maita. Enempää ei tarvita.

        Voit itse miettiä, miksi tekstisi poistuvat. Minä en niitä poistata, koska minun on nukuttava yöllä. Sillä lailla olen ilmeisesti kyvyiltäni rajallisempi kuin sinä.

        "Voit itse miettiä, miksi tekstisi poistuvat. "

        Se nyt tiedetään mutta kuten nähdään, eihän täällä saa hiiskua edes syystä mitään ;) yp kun on täysin sietokyvytön kaikelle arvostelulle.


      • Asiat.asiana
        hyshyssvaan kirjoitti:

        "Voit itse miettiä, miksi tekstisi poistuvat. "

        Se nyt tiedetään mutta kuten nähdään, eihän täällä saa hiiskua edes syystä mitään ;) yp kun on täysin sietokyvytön kaikelle arvostelulle.

        Mielenkiintoisinta on, että avauksen kysymyksiin vastauksia vain ei tipu.


      • "Entä miten selität sen että monessa uskonnollisessa maassa on lepsu laki (vielä lepsumpi kun esim. täällä)?"

        Kerro nyt missä maassa, minulle ei ainakaan tule yhtään mieleen.


      • vaieituumieleen
        tieteilijä kirjoitti:

        "Entä miten selität sen että monessa uskonnollisessa maassa on lepsu laki (vielä lepsumpi kun esim. täällä)?"

        Kerro nyt missä maassa, minulle ei ainakaan tule yhtään mieleen.

        No esim. katoliset Italia, Portugali ja Espanja, ja Turkissa on islam.


      • jankutijankkaa
        Asiat.asiana kirjoitti:

        Mielenkiintoisinta on, että avauksen kysymyksiin vastauksia vain ei tipu.

        On se kumma kun ymmärrystä jo ties monetko kerrat annettuihin vastauksiin ei vaan löydy.


      • AsiatAsianaVaan
        vaieituumieleen kirjoitti:

        No esim. katoliset Italia, Portugali ja Espanja, ja Turkissa on islam.

        Kaikissa noissa mainitsemissasi maissa on vaikeaa saada aborttia. Mitähän sinä oikein koetat taas selittää?


      • Kaffikisu
        vaieituumieleen kirjoitti:

        No esim. katoliset Italia, Portugali ja Espanja, ja Turkissa on islam.

        Noiss kat.maissa ei kirkko juurikaan vaikuta politiikkaan. Millanen tieto Turkista?


      • NopeastiNähty
        Kaffikisu kirjoitti:

        Noiss kat.maissa ei kirkko juurikaan vaikuta politiikkaan. Millanen tieto Turkista?

        Ai ei vaikuta? Tilannehan on ihan päinvastainen.


      • aivanliiankiperää
        AsiatAsianaVaan kirjoitti:

        Kaikissa noissa mainitsemissasi maissa on vaikeaa saada aborttia. Mitähän sinä oikein koetat taas selittää?

        Ei ainakaan tän kartan mukaan, päinvastoin
        wikip edia. org/ wiki/Abortti #/ media/F ile:Abor tion_La ws . svg


      • Asiat.asiana
        aivanliiankiperää kirjoitti:

        Ei ainakaan tän kartan mukaan, päinvastoin
        wikip edia. org/ wiki/Abortti #/ media/F ile:Abor tion_La ws . svg

        Kokeile VAIHTEEKSI lukea uutisia. Ihan outo ajatus?


      • mitäsitten_
        Asiat.asiana kirjoitti:

        Kokeile VAIHTEEKSI lukea uutisia. Ihan outo ajatus?

        Miten se muuttaa asiaa, tai tota kartan kertomaa?


      • Asiat.asiana
        mitäsitten_ kirjoitti:

        Miten se muuttaa asiaa, tai tota kartan kertomaa?

        Et käsitä? Mainitsemissasi maissa on laeista huolimatta vaikea saada aborttia.


      • ihankototta_
        Asiat.asiana kirjoitti:

        Et käsitä? Mainitsemissasi maissa on laeista huolimatta vaikea saada aborttia.

        Ja todisteet löytyy taas mistä? Vai oliko taas sitä kuuluisaa mututietoos.. linkitä vaikka johonkin uutiseen jossa kerrotaan että laki eroo käytännöstä noissa maissa.
        Ainakin kerran tuli joku ohjelma missä kerrottiin mm. Espanjalaisista yksityisklinikoista joissa saa abortin ihan raskauden viimesimpiin vikkoihin saakka. Siinäpä suosijasakin todellinen unelmamaa!


      • Asiat.asiana
        ihankototta_ kirjoitti:

        Ja todisteet löytyy taas mistä? Vai oliko taas sitä kuuluisaa mututietoos.. linkitä vaikka johonkin uutiseen jossa kerrotaan että laki eroo käytännöstä noissa maissa.
        Ainakin kerran tuli joku ohjelma missä kerrottiin mm. Espanjalaisista yksityisklinikoista joissa saa abortin ihan raskauden viimesimpiin vikkoihin saakka. Siinäpä suosijasakin todellinen unelmamaa!

        Turkissa on vaikeaa saada aborttia. Jos et usko, googleta "Turkki abortti".

        Espanjassa abortit sallittiin vasta 2010. Lakia olisi jo haluttu kiristää äärimmäisen tiukaksi, mutta kansan kova vastustus kumosi suunnitelmat. Esimerkki siitä, mitä Suomessakin tapahtuisi?

        Portugal on liberaali maa aborttien suhteen, mutta sallituiksi ne tulivat sielläkin vasta 2007.


      • bua-ha-haa
        Asiat.asiana kirjoitti:

        Turkissa on vaikeaa saada aborttia. Jos et usko, googleta "Turkki abortti".

        Espanjassa abortit sallittiin vasta 2010. Lakia olisi jo haluttu kiristää äärimmäisen tiukaksi, mutta kansan kova vastustus kumosi suunnitelmat. Esimerkki siitä, mitä Suomessakin tapahtuisi?

        Portugal on liberaali maa aborttien suhteen, mutta sallituiksi ne tulivat sielläkin vasta 2007.

        Espanja ja Portugali ovat katolisia maita, mutta ihmiset ovat valtaosaltaan katolilaisuudesta huolimatta varsin maallisia. Heille uskonto on etupäässä perinteitä, ei niinkään aito uskoa Ukko Ylimmäiseen.
        Abortinvastustus pohjautuu kuitenkin käytännössä aina uskonnollisiin näkemyksiin, joita näiden maiden tapakatolisista useimmat eivät allekirjoita.


    • AsiatAsianaVaan

      Ei siis vieläkään vastauksia.

    • KauheaUskonto

      Espanja ja Italia on vapaamielisiä maita, eikä uskonto vaikuta politiikkaan paljon sen enempää kuin Suomessa, ei myöskään Ranskassa. Puola ja Irlanti on tiukasti Vatikaanin talutusnuorassa ilmeisesti sieltä tuetaan niitä poliitikkoja jotka tottelevat Vatikaania sokeimmin. Demokratiaa ei vielä ole. Ja naiset pidetään hiljaa. Vasta entiset päättäjät uskaltaa puolustaa naisia ja lapsia. Muut ajaa Vatikaanin arvolinjaa. Kaikki kauheudet mitä katolinen kirkko on harrastanut, on vasta vähitellen tullut esille.

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2696
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1796
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe