Auto on W203/180C, vm.2005 bensa. 1.8 Kompressor. Nyt ajettu n.75000km. On ollut puhetta joidenkin "mersumiesten" kanssa jakoketjusta ja he sitä mieltä, että jakoketjun venymä olis syytä tarkistaa jo alle 100000km kohdalla. Miten on asian laita? Jos tuohon toimenpiteeseen päätyy, olisko se syytä tehdä merkkihuollossa vai voiko jokin pienempi "verstas" kyseisen työn suorittaa. Kustannus, venymän tarkistamiselle? Entäs jos jostain syystä ketjun joutuis vaihtamaan, kustannus vaihdolle
Jakoketjun venymä
24
3040
Vastaukset
- VaihtoonHeti
Voi sen joku pienempikin verstas tehdä, jos on ns. mersuhuolto, eli tietotaitoa mersuihin.
Kyseises mallis jakoketju kannattaa vaintaa 60000km välein. Vaikea sanoa kun ei tiedä!
75.000 km 13 vuotta vanhassa autossa herättää kysymyksiä, että joku pala tarinasta puuttuu!
Runsas 5.000 km vuodessa!
16 km päivässä!
Ellei aja kuin kesäisin, 24 km /p keskimäärin.
Taksi lienee tässä tapauksessa halvempi tapa liikkua.- Wenig_km
Osalla ihmisistä on rahaa ajaa Mersulla vaikka ajoja ei paljoa olekaan. Varsinkin Saksasta löytyy sellaisia tapauksia paljon, usein kysymyksessä eläkeläispappa ja autosta käytetään sanontaa "Rentnerwagen".
- Minunvalintani
Niin mikä pala? Autolla on ajettu tuo km-määrä ja that's it. Vihjeeksi, käy kattoon Saksasta autoja, siellä myydään vähänkin ajattuja ja hintakin voi yllättää edullisuudellaan.. Ootko koskaan kuullu, että autolla voi olla vähän ajoja, olkoon se vaikka mersu. Mulla auto on liikkumisväline pisteestä A pisteeseen B ja ajelen lyhyitä matkoja ja satunnaisesti. Merkki vois olla muukin, vähän ajettu, se vaan nyt sattuu oleen mersu.. Aika vasta autoni seisoi pihalla 7viikkoa hupun alla.. Ja joistain kommenteista paistaa jotain, sanoisko kateuden siementä. Ei kannata kadehtia, jos joku ajaa vajaan 10000€:n vanhalla mersulla. Kaikilla siihen on varaa, joka vähääkään on työelämässa ja muutenkin osaa hiemankaan ynnäillä tulojaan
- hahohhaa
Ei kilometrit tule ajan mukana.. kyllähän tuon pitää ymmärtää jokainen.
Minä laitan vielä paremmaksi, ostin 8 vuoden ikäisen saksalaisen jossa oli 11tkm mittarissa. Tässä ei ole jakopää tai muutakaan vikaakaan. Sen jälkeen on tullut n 10tkm mittariin vuosittain päivittäistä ajoa
Uusissa autoissa tai muutaman vuoden ikäisissä ei hinta ja laatu enää kohtaa. Vikoja on helkutisti ja arvo putoaa. Ei ainakaan rahoituksella kannata ostaa. - Anonyymi
hahohhaa kirjoitti:
Ei kilometrit tule ajan mukana.. kyllähän tuon pitää ymmärtää jokainen.
Minä laitan vielä paremmaksi, ostin 8 vuoden ikäisen saksalaisen jossa oli 11tkm mittarissa. Tässä ei ole jakopää tai muutakaan vikaakaan. Sen jälkeen on tullut n 10tkm mittariin vuosittain päivittäistä ajoa
Uusissa autoissa tai muutaman vuoden ikäisissä ei hinta ja laatu enää kohtaa. Vikoja on helkutisti ja arvo putoaa. Ei ainakaan rahoituksella kannata ostaa.Meillä on volkkari 1988 vuosimallin ajettu n.11000km
- Pepshukka
Kuten tuossa kommentoitiinkin jo ikä ja km ei täsmää ison auton kohdalla normikäyttäjään oikein millään ajatustavalla joten onkohan kyseessä tuontiauto tai onko historia muuten tiedossa?
Ei jakoketjuja huvikseen tarvi tarkistella oltiinpa esson pöydässä mitä mieltä tahansa,mallihuhujen perusteella tai ilman mitään syytä.
Tärkeintä jakoketjujen hyvinvoinnille on lyhyet öljynvaihtovälit(verrattuna ns virallisiin)ja moottorin lämmitys talvisaikaan,siis tähän EI lueta säteilylämmitintä vaan Eber/webasto tai pumpullinen letkulämmitin.
Jääkylmä -20- -30 c moottorin pyöritys rasittaa ehkä vähän nippanappa mitoitettua ketjua tuplasti verrattuna vastaaviin plusasteisiin jotka autojen normipaikkoja yleisesti ottaen mihin ne menee.
Venyneen ketjun ja/tai kiristinvian merkkejä taasen rapinan kuuloinen ääni mitä ei pitäisi kuuluman normaalisti.
Hyvin harvoin ketju poikki menee yhtäkkiä tai hyppääkään mutta toki tarpeeksi kauan kun kuuntelee ajaa vaan tutkimatta asiaa niin loppuhan sillekkin tulee mutta se menee jo omaan piikkiin ja ottaa kilometrejä tuhansittain ellei enempikin ja toki koko ajan ketjun/kiristimen kunto menee alaspäin äänikin voimistuu.
Ehdottomasti kannattaa tässä vaiheessa olla asialla niin saataa hyvinkin päästä uudella kiristimellä pelkästään tai ketjun kera molemmat vaihtaen,liian pitkään löysänä roikkuva ketju tuhoaa myös rattaat. - ElastistaKetjuako
Koska ketjut on alkaneet venymään, eikös ne kuitenkin kulu ja sitä kautta tule mittaa hieman lisää?
- TavallaanNiinkin
Pilkun-nus...minen on oma taiteenlajinsa mutta hyvin ymmärrät mitä tässä tarkoitetaan!
Kertonet sitten miten ketju kuluu ja mitä eroa siinä tässä tapauksessa on sanalle venyminen?
Mikäli ketjun muoto muuttuu senverta että sen sopivuus rattaalle huononee niin mp kuin fillareissakin käytetään sanaa ketjun venyminen kulumisen sijaan ja jos oikein piperretään niin lenkit todellakin venyy koska ketjun pituus muuttuu kokonaisvaltaisesti pidemmäksi aiheuttaen löystymisen ja istuvuuden rattaalle huonoksi.
Prosessin taasen aikaansaanut huonot öljyt ja puutteellinen voitelu yleensä. - MersumiesAina
Aika ummikkoja on palstalla, jos ei tiedä M271 ketjun venymisestä.
Maailman huonoin moottori, lisäksi luettuna om651 ja siitä tulevat om654 ja om656.
Jos se olisikin ainoastaan tuo ketjun venymä, mutta kampiaksilan laakerit, ja muut, niin on ala-arvoinen tekele.- Anonyymi
toiseksi huonoin nykyään, nyt on huonoin m270 moottori
- naurua_naurua
Heh, ukko ostaa Mesen ja kyselee kustannuksia ketjuremonteille pienkorjaamoissa? Oikeat Mersumiehet ei tuommoisia tyhjänpäiväisyyksiä palstoilla kysele, vaan vie auton Veholle ja sanovat, että "laittakaa kuntoon". Ihan yksinkertaista, ei tuon korjaaminen sen kummempaa ole. Pers'aukiset tuommoisia kustannuksia kyselee. Kaikki sossun pummit ne näköjään menee vanhoja mersuja ostelemaankin.
- Anonyymi
En ole sossun pummi, ajan myös vanhemmalla mersulla, ja kyllä merkkiliikkeessä huollot tehdään vieläkin, olen eläkkeellä ollu nyt 8 vuotta.koskaan en samaa ovea ole avannu kuin sinä, eli sossun ovea.
- menuhin
Johan on moottori.Monen merkin hihnoillakin vaihtoväli on 150 000km.Itselläni japsi ketjukoneella kohta puoli miljoonaa ajettu ja ketju kunnossa.
- juutas
Ketju vaihtoon heti jos ei ole vaihdettu. Näin sanoo myös merkkiliikkeen asentajat ja työnjohtajat ainakin epävirallisesti. Muuten menee hirvittävän hintaiset rattaatkin.
- Harmitus-vtutus
Näinpä se menee.. Ketju todellakin on venynyt(tarkistettu vastikään) ja havaittavissa oli, että ajoitus jo hieman muuttunut eli ketju pitää vaihtaa piakkoin. Suotavaa tietty olis vaihtaa muutakin "ketjuun" liittyvää, mutta vain ketjun vaihto tällä kertaa, tietty tarvittavat kiristimet, jne. Ajelen autolla ketjun uusinnan jälkeen jonkun aikaa ja pistän "kiertoon" ja kattelen toisenlaista kulkinetta alle, yksi kriteeri on kulutus seuraavassa autossa..
- kompressori
kompressori mersus onyksi rivinen ketju siksi venyy niin nopeesti
- MBhuolto
Jakoketju kestää mersussa koko koneen käyttöiän, eli näillä kilsoilla ei ole mitään hätää. Voit huoletta ajaa vielä 25 000 km, jolloin moottorin käyttöikä tulee täyteen.
- Ei-ikinä
Itsellä oli kyseinen Mersu oli pelkkää vitutusta luojan kiitos meni lunastukseen.
- Dasauto
Eikö auto ole tehty ajettavaksi. Jos sinulla on oikeasti MERSU ahterisi alla niin ketjuja ei vaihdeta. Ilosta ajoa vain.
- Tähden-omistaja...vielä
W203 ja 1.8 Kompressor bensakone, löysä kone täytyy sanoa.. Muuta odotin, v.2015, kun hankin auton. Yksirivinen ketju on se ongelma ja kun se ei vaihdettava hyvinkin alle 100000km, niin eipä naurata. Ketjunvaihto n.900€! Kyyllä, kun mennään mersussakin isompiin malleihin ja kone-kokoihin, löytyy laatua ja kestävyyttä.. Näin se käytännössä menee, että halpis on kyseenalainen ja kallis on hyvä.
- Anonyymi
W203 ketjua ei vaihdeta. Se kestää miljoona kilsaa. Yksiriviketjut on asia erikseen. Itse vaihdatin w204: n ketjun, jolla oli ajettu 270 000 km.
- Anonyymi
4000-5000 euroa maksaa merkkiliikkeessä jos rattaatkin menee vaihtoon.
vaihtovälihän ketjulle on mersussa 150000km - Anonyymi
Mercedes-Benz М274 -moottori otettiin ensimmäisen kerran tuotantoon vuonna 2012. M270: n pohjalta rakennetut suunnittelijat kuitenkin muokkasivat mallia ottaen huomioon aikaisemmat puutteet ja ajan vaatimukset. M274 on sama nelisylinterinen suoraruiskutusmoottori, vain se asennetaan pituussuunnassa. Muita eroja edeltävään malliin ovat seuraavat:
1. Ajoituskäyttöön on asennettu kestävä ketju, joka on suunniteltu 100 tuhannen kilometrin ajoon.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663195
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272243Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681829Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t251677Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161391- 281351
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61256Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281230Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101167Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631147