Kuka pelastaa valtamerellä myrskyssä?

JuhanaMahana

Kuka pelastaa purjehtijan valtamerellä myrskyssä. Minä väitän, että jos sitä ei pysty tekemään helikopterilla, niin sitä ei pysty tekemään mitenkään. Ei toisella veneellä, ei laivalla, ei millään.

Jos joutuu hylkäämään veneen kaukana kaikesta, on pitkän aikaa myrskyisää eikä helikopterien kantomatka riitä paikalle, niin aika pulassa on.

Osittain tämä on tahtokysymyskin, koska laivojen pelastusvälineistö voitaisiin kehittää. Nykyisellä välineistöllä meressä olijoiden poimiminen kyytiin on hyvin haastavaa.

14

664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pilssirotta

      Miksi pitäisi myrskystä pelastaa? Jos purjehtia pelkää myrskyä, eikä osaa siinä toimia, ei hän taida vielä olla valmis valtamerille. Eri asia tietenkin on vaikka loukkaantuminen.

      Rannikon läheisyydessä pelastuksen voi hoitaa helikopteri, sillä edellykysellä, että kyseisellä rannikolla on edellytykset moisiin vehkeisiin. Kauempana laiva varmasti ainoa vaihtoehto. Lisäksi veneessä pitää vielä ola jokin keino hälyttää apua, joka sekään ei ole aina taattu. Kaikilla ei ole EBIRBiä taikka satelliittipuhelinta.

      Lähtökohtaisesti kannattaisi varmasti ajatella olevansa oman onnensa varassa, eikä kukaan ole tulossa pelastamaan.

    • Hjälppiä

      Äitii, tuu auttaa, täällä tuulee ja vene keikkuu...
      Kyllä sen jokainen sinne lähtevä tietää että keskellä ei mitään apu on harvinaista. Siihen tilanteeseen varaudutaan mahd. hyvin. Jos alus hajoaa tai joku loukkaantuu pahoin, voi vaan yrittää saada apua pahassa kelissä, takeita nopeaan apuun ei ole.

    • Kyllä ne yllättävän hyvin laivallakin onnistuu. Laiva ajetaan tuulen puolelle ja annetaan ajelehtia veneeseen kiinni. Tällöin on merenkäynti rauhallisempaa. Sitten ihmiset kiipeävät verkkoa pitkin tai nostetaan naruilla. Aika harvinaisia tuntuu hukkumiset tuossa vaiheessa olevan. Avomerelle ei varmaankaan lähde sellaiset ihmiset, joilla ei jalka enää nouse. Jos toinen vene pelastaa, sitten on varmaan helpointa saada naru veneiden välille, jonka jälkeen siirrytään pelastuslautassa veneestä toiseen.

      • Eimennäsinne

        Entä jos lähin laiva on jossain vuorokauden ajomatkan päässä, vähän vaikeata sitä on saada nopeasti "tuulen puolelle". Ja ison, sanokaamme 200 metrisen ja sitä isomman laivan tarkka liikuttelu voimakkaassa myrskyssä ei tahdo onnistua satamissakaan ilman hinaajien apua, miten sitten myrskyävällä merellä? Hukkumiset ovat aika harvinaisia siitä syystä, että onneksi noihin oloihin lähtevät yleensä vain kokeneet ja vaaroja tunnistavat purjehtijat. Esim. vakava sairauskohtaus noissa oloissa on aina vakava sairauskohtaus, lääketieteen hienoudet ja teho- osastot ovat tuolla etäisiä asioita.


      • Eimennäsinne kirjoitti:

        Entä jos lähin laiva on jossain vuorokauden ajomatkan päässä, vähän vaikeata sitä on saada nopeasti "tuulen puolelle". Ja ison, sanokaamme 200 metrisen ja sitä isomman laivan tarkka liikuttelu voimakkaassa myrskyssä ei tahdo onnistua satamissakaan ilman hinaajien apua, miten sitten myrskyävällä merellä? Hukkumiset ovat aika harvinaisia siitä syystä, että onneksi noihin oloihin lähtevät yleensä vain kokeneet ja vaaroja tunnistavat purjehtijat. Esim. vakava sairauskohtaus noissa oloissa on aina vakava sairauskohtaus, lääketieteen hienoudet ja teho- osastot ovat tuolla etäisiä asioita.

        Kyllä ne laivoja osaavat tarkasti ohjata. Jyrkät käännökset hitailla vauhdeilla ei onnistu. Jos ei laivoja ole lähellä, niin sitten ei tietysti apua voi saada.


    • Misse__

      ”Tyly realiteetti on, että ollaan useamman viikon alueilla, joilla ei ole laivaliikennettä. Lähimmät ihmiset ovat avaruusasemalla yläpuolella. Avun tulo voi kestää pitkään.”

      Tapio Lehtisellä on realismia matkassa.

      https://www.hs.fi/urheilu/art-2000005532031.html

    • Tilanteen avain on EPIRB. Jos se toimii, niin normilaiva saataa olla se pelastaja ja joskus pelastaja on ollut jopa sukellusvene. Sukellusvene kuulee ja havainnoi mutta jos heillä on joku tehtävä päällä, niin eivät nouse pintaan pelastamaan.

    • SARvaltamerellä

      Super-Puma helikopterin maks. toiminta-aika on 5h 36min, maks. toimintamatka 1000km. Rajavartiolaitoskin käyttää Super-Puma koptereita.
      USA:n SAR-kalustoon kuuluvalla AW 101 kopterillakin toimintamatka on "vain" 1300km, mutta maksimi kuorma on 5 tn.
      Tälläkään kalustolla ei siis haeta purjeveneellä merihätään joutuneita kaukaa valtameriltä, jossa lähin SAR-asema voi olla huomattavasti kauempana kuin minkään kopterin toimintamatka.

      Käytännössä valtameriltä pelastaminen voi tapahtua yhteistyössä pelastuslentokoneiden kanssa. Esim. Uudessa Seelannissa pelastuslentokone "Orion" käy paikantamassa haveristit, kun SAR-keskus on vastaanottanut hätäviestin, joka on lähetetty epirbillä tai vaikkapa SSB-radiolla. Tarvittaessa pelastuslentokone pudottaa pelastuslautalle (ainakin yrittää osua sen lähelle) tai hädässä olevalle veneelle hätäpakkauksen, jossa on mm. käsi-vhf sekä juomavettä. Haveristi voi sitten kommunikoida vhf:llä pelastuslentokoneen kanssa, joka selvittää veneen henkilötilanteen, avun tarpeen yms. ja välittää avustuspyynnön lähimmälle alukselle. Lähin alus voi olla toinen purjevene tai laiva.

      • IhananKallista

        Joissakin koptereissa on myös ilmatankkausmahdollisuus kuten joissakin (sotilas)lentokoneissa. Toki harvinaista.


    • kaukanamerellä
    • Ei.mikään.sankariteko

      Kun pienveneellä lähdetään valtamerille, on oltava kuolemankaipuu ja valmistautunut siihen että tulee kuolemaan. Ihan tervejärkinen ei koe tarpeelliseksi tuon kaltaista itsetuhon yritystä.

      • yhätervejärkinen

        Olipa kumma asenne! Miksi Karibian retki (edestakainen retkipurjehdus Atlantin yli) tai pallonkierto olisi "sankariteko" tai "itsetuhoinen kuolemankaipuu"?
        Minulla ei ollut kumpaakaan, ei myöskään vaimollani. Jälkeenpäin olen pitänyt pallonkiertoa elämäni parhaana kokemuksena ja lähtöpäätöstä reissuun elämäni parhaana päätöksenä.


      • joka_lähtöön

        Fobioita on joka lähtöön, joillekin kynnys astua laiturissa kiinni olevaan veneeseen on jo iso. Silloin varmaan pidempi purjehdus näyttää suorastaan itsemurhayritykseltä.


    • fdas4

      Monta juttua olen lukenut, joissa suuri laiva on luopunut pelastusyrityksestä, vaikka tuuli on ollut pieni ja aallokko maininkia. Laivaan on vaikea saada ihmisiä niin, etteivät he heilu päin kylkeä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

      jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

      Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

      Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

      Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe