Kuka pelastaa purjehtijan valtamerellä myrskyssä. Minä väitän, että jos sitä ei pysty tekemään helikopterilla, niin sitä ei pysty tekemään mitenkään. Ei toisella veneellä, ei laivalla, ei millään.
Jos joutuu hylkäämään veneen kaukana kaikesta, on pitkän aikaa  myrskyisää eikä helikopterien kantomatka riitä paikalle, niin aika pulassa on.
Osittain tämä on tahtokysymyskin, koska laivojen pelastusvälineistö voitaisiin kehittää. Nykyisellä välineistöllä meressä olijoiden poimiminen kyytiin on hyvin haastavaa.
Kuka pelastaa valtamerellä myrskyssä?
14
667
Vastaukset
- Pilssirotta
Miksi pitäisi myrskystä pelastaa? Jos purjehtia pelkää myrskyä, eikä osaa siinä toimia, ei hän taida vielä olla valmis valtamerille. Eri asia tietenkin on vaikka loukkaantuminen.
Rannikon läheisyydessä pelastuksen voi hoitaa helikopteri, sillä edellykysellä, että kyseisellä rannikolla on edellytykset moisiin vehkeisiin. Kauempana laiva varmasti ainoa vaihtoehto. Lisäksi veneessä pitää vielä ola jokin keino hälyttää apua, joka sekään ei ole aina taattu. Kaikilla ei ole EBIRBiä taikka satelliittipuhelinta.
Lähtökohtaisesti kannattaisi varmasti ajatella olevansa oman onnensa varassa, eikä kukaan ole tulossa pelastamaan. - Hjälppiä
Äitii, tuu auttaa, täällä tuulee ja vene keikkuu...
Kyllä sen jokainen sinne lähtevä tietää että keskellä ei mitään apu on harvinaista. Siihen tilanteeseen varaudutaan mahd. hyvin. Jos alus hajoaa tai joku loukkaantuu pahoin, voi vaan yrittää saada apua pahassa kelissä, takeita nopeaan apuun ei ole. Kyllä ne yllättävän hyvin laivallakin onnistuu. Laiva ajetaan tuulen puolelle ja annetaan ajelehtia veneeseen kiinni. Tällöin on merenkäynti rauhallisempaa. Sitten ihmiset kiipeävät verkkoa pitkin tai nostetaan naruilla. Aika harvinaisia tuntuu hukkumiset tuossa vaiheessa olevan. Avomerelle ei varmaankaan lähde sellaiset ihmiset, joilla ei jalka enää nouse. Jos toinen vene pelastaa, sitten on varmaan helpointa saada naru veneiden välille, jonka jälkeen siirrytään pelastuslautassa veneestä toiseen.
- Eimennäsinne
Entä jos lähin laiva on jossain vuorokauden ajomatkan päässä, vähän vaikeata sitä on saada nopeasti "tuulen puolelle". Ja ison, sanokaamme 200 metrisen ja sitä isomman laivan tarkka liikuttelu voimakkaassa myrskyssä ei tahdo onnistua satamissakaan ilman hinaajien apua, miten sitten myrskyävällä merellä? Hukkumiset ovat aika harvinaisia siitä syystä, että onneksi noihin oloihin lähtevät yleensä vain kokeneet ja vaaroja tunnistavat purjehtijat. Esim. vakava sairauskohtaus noissa oloissa on aina vakava sairauskohtaus, lääketieteen hienoudet ja teho- osastot ovat tuolla etäisiä asioita.
 Eimennäsinne kirjoitti:
Entä jos lähin laiva on jossain vuorokauden ajomatkan päässä, vähän vaikeata sitä on saada nopeasti "tuulen puolelle". Ja ison, sanokaamme 200 metrisen ja sitä isomman laivan tarkka liikuttelu voimakkaassa myrskyssä ei tahdo onnistua satamissakaan ilman hinaajien apua, miten sitten myrskyävällä merellä? Hukkumiset ovat aika harvinaisia siitä syystä, että onneksi noihin oloihin lähtevät yleensä vain kokeneet ja vaaroja tunnistavat purjehtijat. Esim. vakava sairauskohtaus noissa oloissa on aina vakava sairauskohtaus, lääketieteen hienoudet ja teho- osastot ovat tuolla etäisiä asioita.
Kyllä ne laivoja osaavat tarkasti ohjata. Jyrkät käännökset hitailla vauhdeilla ei onnistu. Jos ei laivoja ole lähellä, niin sitten ei tietysti apua voi saada.
- Misse__
”Tyly realiteetti on, että ollaan useamman viikon alueilla, joilla ei ole laivaliikennettä. Lähimmät ihmiset ovat avaruusasemalla yläpuolella. Avun tulo voi kestää pitkään.”
Tapio Lehtisellä on realismia matkassa.
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000005532031.html Tilanteen avain on EPIRB. Jos se toimii, niin normilaiva saataa olla se pelastaja ja joskus pelastaja on ollut jopa sukellusvene. Sukellusvene kuulee ja havainnoi mutta jos heillä on joku tehtävä päällä, niin eivät nouse pintaan pelastamaan.
- SARvaltamerellä
Super-Puma helikopterin maks. toiminta-aika on 5h 36min, maks. toimintamatka 1000km. Rajavartiolaitoskin käyttää Super-Puma koptereita.
USA:n SAR-kalustoon kuuluvalla AW 101 kopterillakin toimintamatka on "vain" 1300km, mutta maksimi kuorma on 5 tn.
Tälläkään kalustolla ei siis haeta purjeveneellä merihätään joutuneita kaukaa valtameriltä, jossa lähin SAR-asema voi olla huomattavasti kauempana kuin minkään kopterin toimintamatka.
Käytännössä valtameriltä pelastaminen voi tapahtua yhteistyössä pelastuslentokoneiden kanssa. Esim. Uudessa Seelannissa pelastuslentokone "Orion" käy paikantamassa haveristit, kun SAR-keskus on vastaanottanut hätäviestin, joka on lähetetty epirbillä tai vaikkapa SSB-radiolla. Tarvittaessa pelastuslentokone pudottaa pelastuslautalle (ainakin yrittää osua sen lähelle) tai hädässä olevalle veneelle hätäpakkauksen, jossa on mm. käsi-vhf sekä juomavettä. Haveristi voi sitten kommunikoida vhf:llä pelastuslentokoneen kanssa, joka selvittää veneen henkilötilanteen, avun tarpeen yms. ja välittää avustuspyynnön lähimmälle alukselle. Lähin alus voi olla toinen purjevene tai laiva.- IhananKallista
Joissakin koptereissa on myös ilmatankkausmahdollisuus kuten joissakin (sotilas)lentokoneissa. Toki harvinaista.
 
 - kaukanamerellä
Tässä videossa Tony Bullimore kertoo pelastumisestaan Vendee Globe Races:
https://www.youtube.com/watch?v=FjbBTvnM1ZM
Tässä purjehtijat kertovat avustustoimistaan Keski-Atlantilla:
https://www.youtube.com/watch?v=e8bfj2Mx65k - Ei.mikään.sankariteko
Kun pienveneellä lähdetään valtamerille, on oltava kuolemankaipuu ja valmistautunut siihen että tulee kuolemaan. Ihan tervejärkinen ei koe tarpeelliseksi tuon kaltaista itsetuhon yritystä.
- yhätervejärkinen
Olipa kumma asenne! Miksi Karibian retki (edestakainen retkipurjehdus Atlantin yli) tai pallonkierto olisi "sankariteko" tai "itsetuhoinen kuolemankaipuu"?
Minulla ei ollut kumpaakaan, ei myöskään vaimollani. Jälkeenpäin olen pitänyt pallonkiertoa elämäni parhaana kokemuksena ja lähtöpäätöstä reissuun elämäni parhaana päätöksenä. - joka_lähtöön
Fobioita on joka lähtöön, joillekin kynnys astua laiturissa kiinni olevaan veneeseen on jo iso. Silloin varmaan pidempi purjehdus näyttää suorastaan itsemurhayritykseltä.
 
 - fdas4
Monta juttua olen lukenut, joissa suuri laiva on luopunut pelastusyrityksestä, vaikka tuuli on ollut pieni ja aallokko maininkia. Laivaan on vaikea saada ihmisiä niin, etteivät he heilu päin kylkeä.
 
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour
(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa1275289Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu
Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu1894986"Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana
Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste853474Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä
Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa1082998Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta
Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan252341Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?
Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua2391789Vanhat miehet eivät muista
Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan31410- 1081364
 Toivottavasti odotat minua
Koitan järjestellä asiani niin, että voin olla kanssasi. On valtava ikävä sinua.821345Hurraa! Oon vihdoin vapaa J:stä
Poistin numerosi, poistin chattimme. En halua sua enää enkä odota sulta mitään.1391065