Hintalappu hajautetulle Hongan hirsi koululle

NettoaVai

76

1521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tossup

      Oho, kunnanhallitus tullut järkiinsä.

    • Kjhyhhhjjj

      Maalla ihmisillä vielä kopsahtaa kantapäät yhteen kun kuulevat sanan yritysjohtaja, toimitusjohtaja tms.
      Tuollaisen tittelin saa kun ilmoittaa sen itse kaupparekisteriin tai sitten painattaa itselleen käyntikortteja.
      Odotellaan rauhassa johtajien vedenpitäviä laskelmia.
      Areenan kannattavuuslaskelmat olivat vasta eräänlainen harjoitustyö tunnetuin seurauksin.

    • kenenrahat

      Yrittäjät laskevat omia rahojaan, mutta virkamiehet kuntalaisten veroäyrejä. Tällä on aivan aavistuksen väliä. Omilla rahoilla kun saa tehdä mitä haluaa..

      • veronmaksajanpää

        Näköjään saa tehdä myös veronmaksajien rahoilla... Ja ilman minkäänlaista vastuuta.


      • Talintirkistaja
        veronmaksajanpää kirjoitti:

        Näköjään saa tehdä myös veronmaksajien rahoilla... Ja ilman minkäänlaista vastuuta.

        Areena.
        Siinä hyvä esimerkki yrittäjävetoisesta verorahojen käytöstä.


      • VirkaVirheTulossa

        Osuit asian ytimeen, yrittäjä saa tehdä rahoillaan mitä haluaa. Toisin on virkamiesten verorahojen käyttö. Niitä ei virkamies voi käyttää miten haluaa. Tästähän tässä nyt on kyse.

        Virkamiehet on käyttämässä verorahoja miten haluaa, laittamassa käyntiin suurinvestoinnin, johon oikeasti ei ole varaa. Kun edellisempiakin vaihtoehtoja on, ne on otettava sillon huomioon.


    • ValotPäälläNainen

      Paljonko ulkopaikkakunnalta ostetuista kouluelementeistä palautuu Karstulaan maksettujen verojen muodossa?

      Paljonko ulkopaikkakunnalta tehdystä työstä maksetaan veroja Karstulaan?

      Paljonko reissutyössä Karstulassa oleva henkilö maksaa veroja Karstulaan?

      Jatka ajatustyötä vaihtamalla ulkopaikkakunta sanan tilalle kotipaikkakunta. Reissutyön tilalle kotikunnassa töissä.

      Nyt kun olet tehnyt vertailun, mieti mikä on kouluinvestoinnin kokonaiskustannus ja merkitys kunnan veroäyriin.

      Lisätehtävä: vertaile vaikutusta kunnan veroäyriin, kun a) vuokrataan kontit kunnan ulkopuolelta b) vuokrataan väistötila karstuselta yrittäjältä.

      Ps. Lukion rehtori ja opettajat! Tämä tehtävä on vapaasti kopioitavissa esimerkiksi lukion matematiikan ja/tai yhteiskuntaopin tehtäväksi.

      • Opetellaanvaan

        Kannattaa muistaa, että pääoma- ja arvonlisäverot maksetaan ihan muualle kuin Karstulaan. Niitä näiden hankintojen veroista on kuitenkin valtaosa. Työtuloveroa, joka maksetaan kuntaan on koko kustannuksesta vain muutama prosentti.
        Jos joku kunnan ulkopuolelta tehty hankinta on esim. 20 prosenttia halvempi pääsee kunta ja veronmaksajat jo kirkkaasti plussan puolelle.
        Lisäksi otettava huomioon myös lainmukainen kilpailutus, jota ei kannata uhmata. Muutoin ollaan kaulaa myöten suossa.


      • ValotPäälläNaisella

        Vaikka yrityksen pääoma- ja arvonlisävero menevät suoraan valtiolle, niin ansiotulosta maksettava vero tulee Karstulaan.

        Lisäksi paikkakuntalaiset ja lähialueen yritykset tekevät investointeja suuremmalla todennnäköisyydellä omalle paikkakunnalle kuin vieraalle. Tämä etenkin kunnissa, jotka nähdään sijoittajien ja investoijien näkökulmasta kasvavina (pieninä tai isoina kasvukeskuksina).

        Toisaalta monen yritysten suurin menoerä ovat palkat. Kun yritykseltä ostetaan tuotetta tietyllä summalla, niin kuinka paljon kyseisestä ostoksesta palautuu kuntaan ansiotuloveron muodossa kerättyinä veroina?

        Kokonaiskustannuksissa täytyy siis ottaa huomioon myös rahan kierto, kun paikalliset tekijät työllistyvät, niin kuinka paljon he kuluttavat kotipaikkakunnallaan? Kuinka paljon tämä kulutus lisää esimerkiksi palvelualan työpaikkoja? Missä kohtaa hieman kalliimpi muuttuu kokonaisedullisemmaksi?

        Suuria investointeja tehtäessä täytyy ottaa huomioon lyhyen, keskipitkän ja pitkän aikavälin vaikutus: sijoituksen hinta, suora ja epäsuora työllistämisvaikutus, sijoittaja-/investointimielikuva, investoinnin elinkaari, maksupohjan (eli verokertymän) kasvuennuste.

        Edellä mainitut eivät siis ole toisiaan poissulkevia, vaan vaikuttavat toinen toisiinsa.

        Miten lyhyen ja pitkän tähtäimen vaikutukset ovat arviointu, kun nykyiseen päätökseen on päädytty?


      • ValotPäälläNaisella

        Kilpailutuksen tekeminen vaatii todella kovaa ammattitaitoa ja lain tuntemusta. Nykymuotoisessa hankintalaissa on mahdollisuus korostaa esimerkiksi sosiaalisia näkökohtia. Voisiko Karstulan tapauksessa olla epäsuotuisan väestökehityksen korjaaminen?

        "Uuden lain mukaan tarjouksista on aina valittava kokonaistaloudellisesti edullisin. Se tarkoittaa joko hinnaltaan halvinta, kustannuksiltaan edullisinta tai hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta.

        Uusi laki korostaa laadun merkitystä, ja estelee halvimman hinnan käyttöä valintaperusteena. Jos niin tehdään muissa kuin tavarahankinnoissa, hankintayksikön on perusteltava ratkaisunsa.

        Hinta-laatusuhteen vertailuperusteet voivat liittyä laadullisiin, yhteiskunnallisiin, ympäristö- tai sosiaalisiin näkökohtiin tai innovatiivisiin ominaisuuksiin. Hankintayksikölle jää näin verraten laaja oikeus määrittää, mitä laadullisia ominaisuuksia se pitää vertailemisen arvoisina. Rajoittavana tekijänä on, että vertailuperusteiden on aina liityttävä hankinnan kohteeseen ja oltava syrjimättömiä".

        Hankintalain ohjeistukseen voi tutustua esim. täällä https://ek.fi/mita-teemme/yrityslainsaadanto/hankintalaki/hankintalain-ohjeistus-yrityksille/


      • Enolesovinisti
        ValotPäälläNaisella kirjoitti:

        Kilpailutuksen tekeminen vaatii todella kovaa ammattitaitoa ja lain tuntemusta. Nykymuotoisessa hankintalaissa on mahdollisuus korostaa esimerkiksi sosiaalisia näkökohtia. Voisiko Karstulan tapauksessa olla epäsuotuisan väestökehityksen korjaaminen?

        "Uuden lain mukaan tarjouksista on aina valittava kokonaistaloudellisesti edullisin. Se tarkoittaa joko hinnaltaan halvinta, kustannuksiltaan edullisinta tai hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta.

        Uusi laki korostaa laadun merkitystä, ja estelee halvimman hinnan käyttöä valintaperusteena. Jos niin tehdään muissa kuin tavarahankinnoissa, hankintayksikön on perusteltava ratkaisunsa.

        Hinta-laatusuhteen vertailuperusteet voivat liittyä laadullisiin, yhteiskunnallisiin, ympäristö- tai sosiaalisiin näkökohtiin tai innovatiivisiin ominaisuuksiin. Hankintayksikölle jää näin verraten laaja oikeus määrittää, mitä laadullisia ominaisuuksia se pitää vertailemisen arvoisina. Rajoittavana tekijänä on, että vertailuperusteiden on aina liityttävä hankinnan kohteeseen ja oltava syrjimättömiä".

        Hankintalain ohjeistukseen voi tutustua esim. täällä https://ek.fi/mita-teemme/yrityslainsaadanto/hankintalaki/hankintalain-ohjeistus-yrityksille/

        Pisteet taas sinulle , nainen. Olet selvästi järki-ihminen.


    • TyydytystäSiitä

      Betonnirunkoinen hirsisin ulkoseinin maksaa Saarijärvellä koulurakennukseen 1,1 miljoonaa lisä-euroa - verrattuna normaaliin puurakenteiseen ulkoseinään. Jospa Karstulassa tyydyttäis "normaaliin" mutta komeaan hirsiseen porstuaan.

    • ergwtehyjt78o

      Tässä kun ulvotaan yritystoiminnan merkitystä Karstulalle, niin kuinka paljon nämä "kärkiyritykset" maksavat yhteisöveroa Karstulaan? Aivan marginaalisesti. Työntekijöiden maksamia tuloveroja on haastava verrata, koska he ehkäpä kävisivät vaihtoehtoisesti muualla töissä.

      Paikallinen junttalauma yrittää argumentoida mitä pateettisimmilla syillä - tuloksiahan on nähtävillä ympärillä. Puheet on puheita, teot tekoja.

      • ValotPäälläNaisella

        Kirjoitit "he ehkäpä kävisivät vaihtoehtoisesti muualla töissä. "

        Miksi jättää ihmisiä oman onnen varaansa, kun poliitikot - ja virkamiehet - voisivat toimillaan tasoittaa tietä saada elanto. Lähellä perhettä, lähellä kavereita, lähellä harrastuksia`?

        Kun Karstulan epäsuotuisan väestöennusteen "kierrettä" saataisiin edes vähän hidastettua, niin siinä voittavat kaikki. Eniten kaikissa heikommassa tilassa olevat: elinvoimainen Karstula pystyy tarjoamaan laadukkaita palveluita lapsille, vanhuksille, sairaille ja muista rajoitteista kärsiville.

        Tämä on se syy miksi minä käytän aikaani täällä argumentointiini.


      • Jhgfdryu

        Pitääkö kunnan tarjota yrityksille työt, jotta nämä pysyvät pystyssä? Peli on kieroa, härskiä ja häikäikemätöntä. Perustellahan aina osataan kauniisti. Leikitään niin hyväntekijää. Yök.


      • ValotPäälläNaisella

        Minulla ei ole mitään sidonnaisuuksia Karstulaan – tai on: rakkaus kotikuntaani kohtaan.

        Sitä en ymmärrä miksi ei voida pitää kotikunnassa toimivien yrityten puolta. Se ei ole keneltäkään pois, jos paikallinen yritys pärjää.

        Yritän miettiä mitkä ovat motiivit sille, että niin paljon vieroksutaan paikallisilta ja seutukunnallisilta yrityksiltä ostamista? Hintalappu?

        Onko kyseessä sama ajatusmalli kuin se, että mennään hakemaan "tuurista kahvia halvalla", mutta ei lasketa kahvipaketille syntyvää kokonaiskustannusta (bensat etc)?

        Voisiko joku jopa ajatella, että joutuu töihin, kun ei ole veruketta kieltäytyä (esim. työmatkan pituus)?

        Kampanja muiden vaihtoehtojen tyrmäämiselle on niin suurta, että mikä on kaiken taustalla? Kuka hyötyy yhtenäiskoulusta? Onko jollekin maksettu voitelurahoja tai luvattu joitain muita hyötyjä; tukea muodossa tai toisessa?


      • Suchislife

        Toisaalta viimeinen kappaleesi on täysin käyttökelpoinen korvaamalla sana "yhtenäiskoulu" sanalla "hajautettu malli". Myös tällaiselta tilanne tuntuu...


      • ValotPäälläNaisella

        Suchislife: olet oikeassa.

        Hyötyjä olen avannut monissa keskustelualueen kommenteissani.


    • Fanitan_ykää_ja_temeä

      Eikös tämä Temppa vois tehdä ilmaiseksi (jos virtaa piisaa) näille yrittäjille sen varjolaskelman...

      • takkalalainen

        Onkohan kukaan miettinyt mikä on kunnan veroprosentti parin kolmen vuoden päästä. Velkaa on paljon ja kunnallisverot nousevat huimasti. Senjälkeen muuttotappio ja tilalle joudutaan ottamaan turvapaikkaa hakeneita uusia koululaisia tähän riitakampukseen.


      • kysyvällevastataan

        Kaikki laskelmat on jo olemassa.


    • eikstääjolopu

      Ei kai ole kiellettyä Hongan tai muidenkaan paikkakunnan yritysten tehdä halvin/paras tarjous. Siitä vaan. Miksi itkeä täällä kun ei vielä koko kilpailutusta ole vielä edes aloitettu.
      Yrittäjien kolonnakin voi rakentaa koulun tarpeisiin rakennukset ja yrittää tarjota sitä sitten kunnalle edullisesti vuokralle kun kerran pystyvät sen rakentamaan niin halvalla hajauttamalla.
      Hongankin henkilökunnasta taitaa asua kunnan ulkopuolella suuri osa, mutta ainahan voi heidät lomauttaa ja pitää töissä rakennushankkeen ajan vain Karstuset.

      • Ammattitarkkailija

        Uuden hankintalain mukaan ei ole välttämätöntä valita hintaa ainoaksi hankintaperusteeksi. Kts. yllä olevat hankintalain ohjeistukset


      • Brynebyläinen

        Mutta hankintalaki kieltää keinotekoisesti hankkeen pilkkomisen jotain toimittajaa varten. Itse olen ollut hankkijana rakennushankkeissa 20 vuotta Suurin hankinta 630 milj. euroa. Välimiesoikedessakin ollut useasti, kun hankinnasta on valitettu


      • ValotPäälläNaisella

        Ymmärtääkseni koulukampusehdotuksen perusajatus on se, että paikallisilla ja seutukunnallisilla yrityksillä on _edes mahdollisuus_ osallistua kilpailutukseen.

        Onko valitukset uudistetun hankintalain ajalta?


      • JoRiittääBrynebyläinen
        Brynebyläinen kirjoitti:

        Mutta hankintalaki kieltää keinotekoisesti hankkeen pilkkomisen jotain toimittajaa varten. Itse olen ollut hankkijana rakennushankkeissa 20 vuotta Suurin hankinta 630 milj. euroa. Välimiesoikedessakin ollut useasti, kun hankinnasta on valitettu

        No tuohan selittääkin, miksi mopo on sulta aikaa sitten karannut. On jouduttu oikein oikeutta käymään touhujesi takia. Että tämmönen lobbari täällä touhuaa. Olet ollut työntämässä nokkaasi joka keskusteluun. Minkähän takia? Onko sinut palkattu tänne antamaan viisaita kommenttejasi?

        Voisitko siirtyä vaikka Äänekoskisten sivuille häröilemään.


      • Brynebyläinen
        JoRiittääBrynebyläinen kirjoitti:

        No tuohan selittääkin, miksi mopo on sulta aikaa sitten karannut. On jouduttu oikein oikeutta käymään touhujesi takia. Että tämmönen lobbari täällä touhuaa. Olet ollut työntämässä nokkaasi joka keskusteluun. Minkähän takia? Onko sinut palkattu tänne antamaan viisaita kommenttejasi?

        Voisitko siirtyä vaikka Äänekoskisten sivuille häröilemään.

        Honkalainen kepuli ärähti, tais kalikka kalahtaa. Ja kyllä kepuleilta on mopo karannut aikoja sitten käsistä.


      • JoRiittääBrynebyläinen
        Brynebyläinen kirjoitti:

        Honkalainen kepuli ärähti, tais kalikka kalahtaa. Ja kyllä kepuleilta on mopo karannut aikoja sitten käsistä.

        Ei honkalainen, mutta kotikuntansa parasta tahtova karstunen. Sinä olet selvästi jostain muualta. Ehkä odottelet, että pääsisit taas välimiesoikeuden kautta rahastamaan meitä. Sitä saat kyllä odottaa. Kuten olet jo huomannut me emme ole niin vain vietävissä.

        Loppuuko jutut jo, kun käytät samoja ilmauksia, kuin mitä sulle vastataan. Varo, saat pian palkkion alennuksen, kun toimeksiantajasi huomaa avuttomuutesi. Tai sinut vaihdetaan toiseen.


      • Brynebyläinen
        JoRiittääBrynebyläinen kirjoitti:

        Ei honkalainen, mutta kotikuntansa parasta tahtova karstunen. Sinä olet selvästi jostain muualta. Ehkä odottelet, että pääsisit taas välimiesoikeuden kautta rahastamaan meitä. Sitä saat kyllä odottaa. Kuten olet jo huomannut me emme ole niin vain vietävissä.

        Loppuuko jutut jo, kun käytät samoja ilmauksia, kuin mitä sulle vastataan. Varo, saat pian palkkion alennuksen, kun toimeksiantajasi huomaa avuttomuutesi. Tai sinut vaihdetaan toiseen.

        Kunnanhallitushan se on, joka vaatii valtuuston puheenjohtajistoa eroamaan ja vieläpä yksimielisesti. Mitä tulee karstulalaisuuteen, niin 300 vuotta sitten on sukuni Karstulaan muuttanut. Nyt yrittää muualta tulleet alkaa päättämään karstusten asioista, niinkuin areenassakin. Ja oikein kirjallisella manifestilla. Peruskarstuset ei ole vietävissä, mutta sinä pylykkösenä olet.


      • JoRiittäBrynebyläinen
        Brynebyläinen kirjoitti:

        Kunnanhallitushan se on, joka vaatii valtuuston puheenjohtajistoa eroamaan ja vieläpä yksimielisesti. Mitä tulee karstulalaisuuteen, niin 300 vuotta sitten on sukuni Karstulaan muuttanut. Nyt yrittää muualta tulleet alkaa päättämään karstusten asioista, niinkuin areenassakin. Ja oikein kirjallisella manifestilla. Peruskarstuset ei ole vietävissä, mutta sinä pylykkösenä olet.

        Sinulla ei siis ole kykyä ymmärtää lukemaasi. Vastaat asian vierestä ja et ymmärtänyt, että kirjoittaessani "kotikuntansa parasta tahtova karstunen" tarkoittaa että olen KARSTULALAINEN. Kirjoitin tuon isolla, jos et tunne kaikkia pikkukirjaimia.


      • Brynebyläinen
        JoRiittäBrynebyläinen kirjoitti:

        Sinulla ei siis ole kykyä ymmärtää lukemaasi. Vastaat asian vierestä ja et ymmärtänyt, että kirjoittaessani "kotikuntansa parasta tahtova karstunen" tarkoittaa että olen KARSTULALAINEN. Kirjoitin tuon isolla, jos et tunne kaikkia pikkukirjaimia.

        Karstulalainen kirjoitetaan pienellä. Minusta tuntuu, ettei tämä järven johtama delegaatio ymmärrä, että koulusta on jo päätetty. Olet saanut väärää tietoa osuskaupan penkiltä. Sotkevat asian areenan porstuaan. Minä en tiedä, mikä on karstulalainen, minä kun olen peruskarstunen, enkä pylykkönen, niinkuin sinä.


      • Löytyykö_yhtään
        ValotPäälläNaisella kirjoitti:

        Ymmärtääkseni koulukampusehdotuksen perusajatus on se, että paikallisilla ja seutukunnallisilla yrityksillä on _edes mahdollisuus_ osallistua kilpailutukseen.

        Onko valitukset uudistetun hankintalain ajalta?

        HEUREKA! Sain ajatuksen!

        Kertokaapa viisaat meille ne Karstulalaiset yritykset, joilla on referenssejä urakoida koulukampukselle ensimmäinen noin 2 000 000 € rakennus.

        Rak, LVI, S ja RAU


      • Nowaythatsthepoint
        Löytyykö_yhtään kirjoitti:

        HEUREKA! Sain ajatuksen!

        Kertokaapa viisaat meille ne Karstulalaiset yritykset, joilla on referenssejä urakoida koulukampukselle ensimmäinen noin 2 000 000 € rakennus.

        Rak, LVI, S ja RAU

        Ei ole yhtään.
        Se on juuri se pointti, jossa huomattiin tilanne ja kädet tullaan nostamaan pystyyn.


      • JoRiittääBrynebyläinen
        Brynebyläinen kirjoitti:

        Karstulalainen kirjoitetaan pienellä. Minusta tuntuu, ettei tämä järven johtama delegaatio ymmärrä, että koulusta on jo päätetty. Olet saanut väärää tietoa osuskaupan penkiltä. Sotkevat asian areenan porstuaan. Minä en tiedä, mikä on karstulalainen, minä kun olen peruskarstunen, enkä pylykkönen, niinkuin sinä.

        Onko sinulle kaikki tosiaan väännettävä rautalangasta? Kuten varmaan voit huomata, kun luet uudestaan olen kirjoittanut karstunen pienellä ja KARSTULALAINEN kokonaan isolla, että osaisit lukea nuo "tikkukirjaimet", kun et ole oppinut pienaakkosia lukemaan.

        Mielenkiintoista huomata, että nyt sinulla ei olekaan energiaa muuhun, kuin tähän nokerteluun. Osasin "vetää oikeasta narusta" kohdallasi. Loppui muu jäkytys, kun kapasiteettisi ei riittänyt enää muuhun. Saivartelet oikeinkirjoituksesta, vaikka oikein on kirjoitettukin.


    • kysyvällevastataan

      Kysyvälle vastattiin, siispä faktaa pöytään. Enismmäinen osa hirsikoulusta 170:lle oppilaalle maksaa alle 2 miljoonaa (n. 1,6M€) euroa. Jos päättäjät haluaisivat, budjettiin tälle vuodelle rakentamiseen varattu raha riittäisi ensimmäisen vaiheen toteuttamiseen. Näin säästyttäisiin myös väistötilojen kalliilta vuokralta. Jos haluatte lisää tietoa tai nähdä tarkempia laskelmia, olkaa yhteydessä salkunkantajiin. Heiltä sai tietoa kun vain kysyi.

      • tossup

        Miten sitä tänä vuonna rakennetaan. Suunnittelu ja kilpailutus vie pari vuotta valitukset päätöksistä, ensin kunnanpäätöksistä ja sitten kilpailutuksista 3 vuotta. Rakentamaan päästään viiden vuoden päästä.


      • oikolukija

        Minäkin kuntalaisena voisin toteuttaa ensimmäisen osan ja vieläpä alle miljoonan. Ulkohuussi kuudella reiällä, joista yksi olisi vähän isompi.


    • Surkeaa

      Karstula on vähän kun Kittilä, kepulaiset hoitaa kunnan asioita,muilla ei ole osaa eikä arpaa.

      • OldGoodTimes

        Valitettavasti Kepu ei enää voi hoitaa asioita kuten ennen, koska vallanjanoiset kanssapuolueet laittavat kiusallaan vaa'ankieliasemansa takia vastaan, Kerrankin pääsevät jotenkin sotkemaan soppaa, niin pistävät kaikki asiat jumiin. Onhan sekin mukavaa, kun näkee valtansa vaikutukset.


      • ValotPäälläNaisella

        OldGoodTimes: olen kuullut saman perustelun. On edesvastuutonta ja erittäin lyhytnäköistä politikointia, jos motiivina on vain kampittaminen.

        Vastuuton vallanhimo on poliittisen uran lopun alku.


      • lwertti
        ValotPäälläNaisella kirjoitti:

        OldGoodTimes: olen kuullut saman perustelun. On edesvastuutonta ja erittäin lyhytnäköistä politikointia, jos motiivina on vain kampittaminen.

        Vastuuton vallanhimo on poliittisen uran lopun alku.

        Höpsis. Jos ei saa tahtoaan läpi, niin sitten otetaan käyttöön tämä kortti.


      • ValotPäälle

        Mä olen nyt käyttänyt kateuskortin ja vallanhimokortin.

        Mitkä kortit minulla on vielä käyttämättä?


      • Ljjffdew
        ValotPäälle kirjoitti:

        Mä olen nyt käyttänyt kateuskortin ja vallanhimokortin.

        Mitkä kortit minulla on vielä käyttämättä?

        Postikortit. Pääsiäinenkin tulossa.


    • 5789

      Onko Karstula maailman onnelisin paikka asua?

      • 1945

        on, varsinkin naisille tämä on oikea turvakoto


    • Todella2

      Helpoin tapa päästä näistä Karstulan ongelmista eroon on pikainen liittyminen Saarijärveen,silloin pöytä puhdistuu kerralla huijareista.

    • Kysyn__vaan

      Onko kunta ylipäätään elinkelpoinen, jos kerma ei saa yhdestä koulusta päätöstä?
      Tai sitten rakennettua sitä puhumattakaan sitten vielä maksettua sitä?

      • viheliäistä

        Onhan siitä tehty päätös. Hunsvotit meinaa vaan rynniä ohituskaistaa luvatta ohi.


    • 7541236

      Tämä on aivan turhaa "pekulointia" kun asia on jo päätetty. Koirat haukkuu, karavaani kulkee...

      • 584962

        Juuri näin sen pitää mennä.


    • Löytyykö_yhtään

      HEUREKA! Sain ajatuksen!

      Kertokaapa viisaat meille ne Karstulalaiset yritykset, joilla on referenssejä urakoida koulukampukselle ensimmäinen noin 2 000 000 € rakennus.

      Rak, LVI, S ja RAU

      • jotarhoitaa

        Suomen Jotar vastasi K-Marketin rakennuksesta, joka oli noin 3M€:n arvoinen investointi.


      • 75940

        Jotarin johtaja onkin niin rehellinen ja sanansapitävä mies että siitä voisi Karstulan hurupäättäjät ottaa oppia.


    • Kuusenjuurelta

      Honka osti ainakin 20 vuotta todella hyvällä hinnalla karstusilta alihankintayrityksiltä tavaraa. Voi sanoa jopa niin, että ylihinnalla ja ilman kilpailutuksia.
      Puulaakso-projektikin polkaistiin isolta osin tätä varten käyntiin.
      Suuri syy siihen, miksi Honka menetti hiljalleen kilpailukykynsä.
      No, hieman off topic, mutta kuitenkin....

    • Brynebyläinen

      Honkarakennehan on rakentanut mökkejä, omakotitaloja mutta ei laajoja tiloja käsittäviä rakennelmia. Ne maksaa ja painivat ihan eri sarjoissa tekniikaltaankin.. Kuvioihin tulee CLT-elementit. Tämän takiahan tämä areenan porstuadelegaatio vieraili kunnassa ja esitti hajauttamista. Se on ainoa tapa saada homma.

      • Sivustaseuraten

        Voisikohan yksi peruste olla se, että rahaa ei laitettaisi myöskään kaivoon, nimenomaan näihin hukkaneliöihin ja laajoihin tiloihin. Lisäksi jos siirrytään väliaikaiseen viipalekouluratkaisuun, johon tällä suurhankeratkaisulla tullaan menemään, niin tulee tosi kovia lisäkustannuksia. Oletteko koskaan selvittäneet paljonko moduulit maksava? Niitä tarvittaisiin liki 20 kpl jos homma ei ala etenemään.
        Jos kaikki valtuutetut puhaltaisivat yhteen hiileen, ilman vallanhimoa, niin ensimäinen KIINTEÄ rakennus 170 oppilaalle olisi pystyssä jo syksyllä. Muita väistötiloja ei tavittaisi. Siihen varattu rahojakin pari miljoonaa euroa tälle vuodelle. Ei tarvitsisi mietiäkään siten viipalekoulu-vaihtoehtoa.

        Ja miksi koulua ei kannattaisi puljata paikallisille yrityksille? Eihän ole mitään järkeä viedä tätä hommaa kunnan ulkopuolle, kun meillä on itsellä tekijät valmiina.

        Kuka haluaa tänne ison ja kalliin hurjasti hukkaneljöitä sisältävän tilan, kun järkevämpiäkin vaihtoehtoja on olemassa. Pienemmät tilat voi paremmin valjastaa muuhun käyttöön ja tilojen toiminnallisuuksia voi paremmin muunnella. Niitä voi myös rakentaa lisää, jos niikseen tulee.

        On pelkää periaatteellisuutta, että halutaan pysyä yhtenäiskoulussa ja yhden rakennuksen filosofiassa. Jos valtuusto suostuisi keskustelemaan asian läpi ilman tunnetasolla ätvistelyä, niin yhteen hiileen puhaltamalla saataisiin Karstulalle hyvä koulu, kohtuu edullisesti ja vieläpä puurakenteisena.


      • TodellinenTekijäEsiin
        Sivustaseuraten kirjoitti:

        Voisikohan yksi peruste olla se, että rahaa ei laitettaisi myöskään kaivoon, nimenomaan näihin hukkaneliöihin ja laajoihin tiloihin. Lisäksi jos siirrytään väliaikaiseen viipalekouluratkaisuun, johon tällä suurhankeratkaisulla tullaan menemään, niin tulee tosi kovia lisäkustannuksia. Oletteko koskaan selvittäneet paljonko moduulit maksava? Niitä tarvittaisiin liki 20 kpl jos homma ei ala etenemään.
        Jos kaikki valtuutetut puhaltaisivat yhteen hiileen, ilman vallanhimoa, niin ensimäinen KIINTEÄ rakennus 170 oppilaalle olisi pystyssä jo syksyllä. Muita väistötiloja ei tavittaisi. Siihen varattu rahojakin pari miljoonaa euroa tälle vuodelle. Ei tarvitsisi mietiäkään siten viipalekoulu-vaihtoehtoa.

        Ja miksi koulua ei kannattaisi puljata paikallisille yrityksille? Eihän ole mitään järkeä viedä tätä hommaa kunnan ulkopuolle, kun meillä on itsellä tekijät valmiina.

        Kuka haluaa tänne ison ja kalliin hurjasti hukkaneljöitä sisältävän tilan, kun järkevämpiäkin vaihtoehtoja on olemassa. Pienemmät tilat voi paremmin valjastaa muuhun käyttöön ja tilojen toiminnallisuuksia voi paremmin muunnella. Niitä voi myös rakentaa lisää, jos niikseen tulee.

        On pelkää periaatteellisuutta, että halutaan pysyä yhtenäiskoulussa ja yhden rakennuksen filosofiassa. Jos valtuusto suostuisi keskustelemaan asian läpi ilman tunnetasolla ätvistelyä, niin yhteen hiileen puhaltamalla saataisiin Karstulalle hyvä koulu, kohtuu edullisesti ja vieläpä puurakenteisena.

        Koko yhtenäiskouluhankkeen takana on lukion rehtorin agitaatio. Tuo nainen haluaa nimensä aikakirjoihin ennen eläköitymistään. Vitsi on vain siinä, että nimi tuleekin, jos saa tahtonsa läpi, mutta Karstulan kuntatalouden vararikkoon ajajana.

        Jos hanke toteutuu, A R:n nimi muistetaan Saarijärven sivukylällä Karstulassa varmasti pitkään, mutta ei ehkä kauniina muistona.


      • JupiterSolifer
        Sivustaseuraten kirjoitti:

        Voisikohan yksi peruste olla se, että rahaa ei laitettaisi myöskään kaivoon, nimenomaan näihin hukkaneliöihin ja laajoihin tiloihin. Lisäksi jos siirrytään väliaikaiseen viipalekouluratkaisuun, johon tällä suurhankeratkaisulla tullaan menemään, niin tulee tosi kovia lisäkustannuksia. Oletteko koskaan selvittäneet paljonko moduulit maksava? Niitä tarvittaisiin liki 20 kpl jos homma ei ala etenemään.
        Jos kaikki valtuutetut puhaltaisivat yhteen hiileen, ilman vallanhimoa, niin ensimäinen KIINTEÄ rakennus 170 oppilaalle olisi pystyssä jo syksyllä. Muita väistötiloja ei tavittaisi. Siihen varattu rahojakin pari miljoonaa euroa tälle vuodelle. Ei tarvitsisi mietiäkään siten viipalekoulu-vaihtoehtoa.

        Ja miksi koulua ei kannattaisi puljata paikallisille yrityksille? Eihän ole mitään järkeä viedä tätä hommaa kunnan ulkopuolle, kun meillä on itsellä tekijät valmiina.

        Kuka haluaa tänne ison ja kalliin hurjasti hukkaneljöitä sisältävän tilan, kun järkevämpiäkin vaihtoehtoja on olemassa. Pienemmät tilat voi paremmin valjastaa muuhun käyttöön ja tilojen toiminnallisuuksia voi paremmin muunnella. Niitä voi myös rakentaa lisää, jos niikseen tulee.

        On pelkää periaatteellisuutta, että halutaan pysyä yhtenäiskoulussa ja yhden rakennuksen filosofiassa. Jos valtuusto suostuisi keskustelemaan asian läpi ilman tunnetasolla ätvistelyä, niin yhteen hiileen puhaltamalla saataisiin Karstulalle hyvä koulu, kohtuu edullisesti ja vieläpä puurakenteisena.

        Yhteenhiileen...Karstulassa...heh. Money talks ja omaetu.


      • Kokemustakoulusta
        Sivustaseuraten kirjoitti:

        Voisikohan yksi peruste olla se, että rahaa ei laitettaisi myöskään kaivoon, nimenomaan näihin hukkaneliöihin ja laajoihin tiloihin. Lisäksi jos siirrytään väliaikaiseen viipalekouluratkaisuun, johon tällä suurhankeratkaisulla tullaan menemään, niin tulee tosi kovia lisäkustannuksia. Oletteko koskaan selvittäneet paljonko moduulit maksava? Niitä tarvittaisiin liki 20 kpl jos homma ei ala etenemään.
        Jos kaikki valtuutetut puhaltaisivat yhteen hiileen, ilman vallanhimoa, niin ensimäinen KIINTEÄ rakennus 170 oppilaalle olisi pystyssä jo syksyllä. Muita väistötiloja ei tavittaisi. Siihen varattu rahojakin pari miljoonaa euroa tälle vuodelle. Ei tarvitsisi mietiäkään siten viipalekoulu-vaihtoehtoa.

        Ja miksi koulua ei kannattaisi puljata paikallisille yrityksille? Eihän ole mitään järkeä viedä tätä hommaa kunnan ulkopuolle, kun meillä on itsellä tekijät valmiina.

        Kuka haluaa tänne ison ja kalliin hurjasti hukkaneljöitä sisältävän tilan, kun järkevämpiäkin vaihtoehtoja on olemassa. Pienemmät tilat voi paremmin valjastaa muuhun käyttöön ja tilojen toiminnallisuuksia voi paremmin muunnella. Niitä voi myös rakentaa lisää, jos niikseen tulee.

        On pelkää periaatteellisuutta, että halutaan pysyä yhtenäiskoulussa ja yhden rakennuksen filosofiassa. Jos valtuusto suostuisi keskustelemaan asian läpi ilman tunnetasolla ätvistelyä, niin yhteen hiileen puhaltamalla saataisiin Karstulalle hyvä koulu, kohtuu edullisesti ja vieläpä puurakenteisena.

        Miksi se yksi isompi rakennus sisältäisi paljon hukkaneliöitä? Siinä ajatuksessa ei ole järkeä. Sehän nimenomaan on tehokkaampi ratkaisu hyvin suunniteltuna. Korostan tässä nimenomaan suunnittelun merkitystä.


      • Analisointi
        Kokemustakoulusta kirjoitti:

        Miksi se yksi isompi rakennus sisältäisi paljon hukkaneliöitä? Siinä ajatuksessa ei ole järkeä. Sehän nimenomaan on tehokkaampi ratkaisu hyvin suunniteltuna. Korostan tässä nimenomaan suunnittelun merkitystä.

        Ei auennut minullekaan tuo argumentointi. Miksi ensinnäkään se ei ollut esillä hyvissä ajoin ennen päätöksentekoa?
        Miksi siihen ei ole oheistettuna jotain konkreettisia laskelmia?
        Käviköhän tässä niin, että päätöksenteossa tuli kehitysyhtiötä lähellä oleville piireille lipsahdus?
        Normaalisti taloudellisesti merkitykselliset päätökset menevät "poikien" kabinetin kautta.
        Kehitysyhtiöhän on alunperinkin perustettu "joustavan" päätöksenteon varmistamiseksi ilman kaikkia ns. demokraattisia koukeroita.
        Kaikkia elinkeinoelämän asioita ei haluta avoimeen käsittelyyn.
        Ja nyt " poikia" potuttaa..


      • Tältätämänäyttää
        TodellinenTekijäEsiin kirjoitti:

        Koko yhtenäiskouluhankkeen takana on lukion rehtorin agitaatio. Tuo nainen haluaa nimensä aikakirjoihin ennen eläköitymistään. Vitsi on vain siinä, että nimi tuleekin, jos saa tahtonsa läpi, mutta Karstulan kuntatalouden vararikkoon ajajana.

        Jos hanke toteutuu, A R:n nimi muistetaan Saarijärven sivukylällä Karstulassa varmasti pitkään, mutta ei ehkä kauniina muistona.

        Mihinkähän perustuu väite, että hajautettu malli olisi "miljoonia" edullisemoi. Ei riitä, että lehdessä Ykä ja Teme "takuumiehenään" Ilkka Salonen tempaisevat "hatusta" omaa katsantokantaansa tukevia lukuja.
        Ei myöskään yhtenäiskoulun kustannuksista ole sen tarkempaa tietoa, johtuneeko puutteellisista suunnitelmista.
        Kokonaiskustannukset nähdään, kun urakkasopimuksset on allekirjoitettu ja yleensä aina toteutuksen aikana syntyvät merkittävät lisä- / muutostyöt on laskutettu.
        Julkisissa hankkeissa kustannukset "tuppaavat" poikkeuksetta karkaamaan kymmenillä prosenteilla: Länsimetro, Olympiastadionin remontti, Keski-Suomen keskussairaala viimeaikaisina esimerkkeinä. Yksityinen Eurajoki 3 on omalla sarallaan uskomaton lukunsa.
        Hankkeen vaikutuksesta Karstulan kriisikunnaksi kypsymiseen ei vaihtoehdon valinnalla ole merkitystä, todennäköisesti ilman rahoituskikkailuja (esim. leasing) sinne mielestäni päädytään.


      • Tollo_peloton
        Tältätämänäyttää kirjoitti:

        Mihinkähän perustuu väite, että hajautettu malli olisi "miljoonia" edullisemoi. Ei riitä, että lehdessä Ykä ja Teme "takuumiehenään" Ilkka Salonen tempaisevat "hatusta" omaa katsantokantaansa tukevia lukuja.
        Ei myöskään yhtenäiskoulun kustannuksista ole sen tarkempaa tietoa, johtuneeko puutteellisista suunnitelmista.
        Kokonaiskustannukset nähdään, kun urakkasopimuksset on allekirjoitettu ja yleensä aina toteutuksen aikana syntyvät merkittävät lisä- / muutostyöt on laskutettu.
        Julkisissa hankkeissa kustannukset "tuppaavat" poikkeuksetta karkaamaan kymmenillä prosenteilla: Länsimetro, Olympiastadionin remontti, Keski-Suomen keskussairaala viimeaikaisina esimerkkeinä. Yksityinen Eurajoki 3 on omalla sarallaan uskomaton lukunsa.
        Hankkeen vaikutuksesta Karstulan kriisikunnaksi kypsymiseen ei vaihtoehdon valinnalla ole merkitystä, todennäköisesti ilman rahoituskikkailuja (esim. leasing) sinne mielestäni päädytään.

        On se jännä kun miehet, joilla ei ole minkäänlaista koulutusta ja kokemusta rakentamisesta vetävät hihasta " miljoonien säästöjä" laskelmia.
        Merkkejä paniikista.


      • SamanKatonAlle
        Tältätämänäyttää kirjoitti:

        Mihinkähän perustuu väite, että hajautettu malli olisi "miljoonia" edullisemoi. Ei riitä, että lehdessä Ykä ja Teme "takuumiehenään" Ilkka Salonen tempaisevat "hatusta" omaa katsantokantaansa tukevia lukuja.
        Ei myöskään yhtenäiskoulun kustannuksista ole sen tarkempaa tietoa, johtuneeko puutteellisista suunnitelmista.
        Kokonaiskustannukset nähdään, kun urakkasopimuksset on allekirjoitettu ja yleensä aina toteutuksen aikana syntyvät merkittävät lisä- / muutostyöt on laskutettu.
        Julkisissa hankkeissa kustannukset "tuppaavat" poikkeuksetta karkaamaan kymmenillä prosenteilla: Länsimetro, Olympiastadionin remontti, Keski-Suomen keskussairaala viimeaikaisina esimerkkeinä. Yksityinen Eurajoki 3 on omalla sarallaan uskomaton lukunsa.
        Hankkeen vaikutuksesta Karstulan kriisikunnaksi kypsymiseen ei vaihtoehdon valinnalla ole merkitystä, todennäköisesti ilman rahoituskikkailuja (esim. leasing) sinne mielestäni päädytään.

        Aluearkkitehti Ulla-Maija Humppi otti asiapohjalta kantaa Viispiikkisessä. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty otsikollaan hän puolustaa vahvasti ja hyvin perustellusti saman katon alla toimivan koulun hyödyistä. Hän puolustaa KVK-urakkamuotoa (kokonaisvastuu-urakka) joka pienelle kunnalle on sen resurssit huomioiden ainoa järkevä tapa toteuttaa projekti. Ottaa esiin käyttäjäryhmien näkemyksien huomioimisen. Kannattaa ottaa 8.3.2018 Viispiikkinen esiin ja lukea kiihkoilematon perusteltu arkkitehti Humpin kannanotto


      • ullaeitiedä
        SamanKatonAlle kirjoitti:

        Aluearkkitehti Ulla-Maija Humppi otti asiapohjalta kantaa Viispiikkisessä. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty otsikollaan hän puolustaa vahvasti ja hyvin perustellusti saman katon alla toimivan koulun hyödyistä. Hän puolustaa KVK-urakkamuotoa (kokonaisvastuu-urakka) joka pienelle kunnalle on sen resurssit huomioiden ainoa järkevä tapa toteuttaa projekti. Ottaa esiin käyttäjäryhmien näkemyksien huomioimisen. Kannattaa ottaa 8.3.2018 Viispiikkinen esiin ja lukea kiihkoilematon perusteltu arkkitehti Humpin kannanotto

        Jos tietäisit millaisia asiantuntioita arkkitehdit talonrakentamisessa on, et huutaisi Humppia apuun. Arkkitehti piirustelee ideoita paperille ja rakenneasiantuntioina insiöörit tekevät unelmista toteutuskelpoisia. Joskus piirustelut on niin lennokkaita, että niistä ei saa tekemälläkään toimivia.

        Ulla-Maija keskittyköön aluearkkitehtuuriin: mikä puu pitää säästää, mikä kaataa, mihin rantaan annetaan rakentaa, mihin ei. Suunnilleen sitä aluearkkitehti puuhailee.


      • Brynebyläinen

        Nämä karstulan kehittämisytiön miekkoset sittenkö tietävät tai syrjäkylien naurisyrjöt. Ei tiedetty Areenassakaan, metsään meni koko yrittäjävetoinen porstua. Samoin kuuskaista ja miljoonat hongalle.


      • JoRiittääBrynebyläinen
        Brynebyläinen kirjoitti:

        Nämä karstulan kehittämisytiön miekkoset sittenkö tietävät tai syrjäkylien naurisyrjöt. Ei tiedetty Areenassakaan, metsään meni koko yrittäjävetoinen porstua. Samoin kuuskaista ja miljoonat hongalle.

        Taas täällä aukomassa päätään, vaikka ketään ei kommenttisi kiinnosta.


      • hiudes
        JoRiittääBrynebyläinen kirjoitti:

        Taas täällä aukomassa päätään, vaikka ketään ei kommenttisi kiinnosta.

        Brynebyläinen sanoi totuuden ilman kieroilua tai vääristelyä,hienoa.


    • Löytyykö_yhtään

      Löytyykös muita urakoitsijoita kuin tämä hyväksi havaittu Jotar?

    • aerhytuuyti

      On melkoista Sodomaa ja Gomorraa tämä touhu!

    • Ferrari_kesäksi

      Entä jos kävis nuin että kunta päätyisi suorahankintaan paikallisen urakoitsijan kanssa joka hinnoittelee työnsä ylikalliiksi ja ostaa saamallaan pikavoitolla itselleen vaikkapa Ferrarin.

      Onko kaikki sitten edelleen tyytyväisiä?

      • Asmatteroffact

        Kateuspesässä riittää jo uudet verrarit kampanjan aiheeksi.


      • tossup

        Suorahankinnastahan voi aina valittaa.


    • eläköityväthilijaaa

      Jos Karstulan teillä surraisi edes viisi ferraria, olisi se kunnan imagolle vain hyväksi. Riippumatta siitä, olisiko verorahoilla maksettuja vai ei. Mielummin ferrarit Karstulaan kuin muualle. Säälittää tuo syntymälahjana saatu naapurikateus, mitä keski-ikäiset vielä kantavat. Uusi sukupolvi on eri maata, ei haittaa vaikka toiset rikastuu. Pitäisi kouluhankkeessakin ottaa eläkeikää lähestyviltä ja eläkeläisiltä puheoikeus pois.

      • Kalavastinki

        Niin kauan, kuin tähän kuntaan maksan veroja, olen myös kiinnostunut miten niitä käytetään. Mikäli niitä jaetaan epäilyttävien intressien mukaisesti, lupaan olla kantona kaskessa. Mikäli asiat menisivät oikeudenmukaisesti, tuskin kenelläkään on sanomista toisten rikastumisesta. Tehköön kukin mitä tahansa, kunhan tekevät ne omilla rahoilla - ei yhteiskunnan.


      • Kantomurska

        Sinulle on ok, että joku naamaton porvari Helsingistä nostaa rahat taskuunsa osinkoina maksamatta veroja. Joka tapauksessa tässä hankkeessa palaa yhteiskunnan rahoja, tehtiinpä kuinka tahansa. Kysymys on vain siitä kuinka paljon. Yhtenäiskoulun hinta on 13M€ ilman kalusteita, kun vaihtoehtoisratkaisun hinta jäisi kaikkineen 8-10M€ luokkaan. Kantoja kyllä riittää karstulassa, joten murskalle on käyttöä.


      • 457698
        Kalavastinki kirjoitti:

        Niin kauan, kuin tähän kuntaan maksan veroja, olen myös kiinnostunut miten niitä käytetään. Mikäli niitä jaetaan epäilyttävien intressien mukaisesti, lupaan olla kantona kaskessa. Mikäli asiat menisivät oikeudenmukaisesti, tuskin kenelläkään on sanomista toisten rikastumisesta. Tehköön kukin mitä tahansa, kunhan tekevät ne omilla rahoilla - ei yhteiskunnan.

        Kalavastinki tiivisti asia kaikessa yksinkertaisuudessa,päättäjien pitäisi muistaa tämä perusasia,koskee myös Areenan miehiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2536
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1411
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      67
      1402
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1121
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe