Näin kannattaa kasteesta todistaa lutkuille:

Ex-hellari

10. Helluntailaisten sudenpentujen käsikirjan ohjetta.

1. Perustele uskovien kastetta sillä, että meidän pitää tehdä niinkuin Jeesus teki. Hän meni kasteelle aikuisena.
-Jos luterilainen kysyy, mikset tee kaikkea muutakin, mitä Jeesus teki, sano hänelle vaikka, että hän ei ole uskossa tai että hengelliset asiat on tutkittava hengellisesti.

2. Kohta Joh.3:5. on luterilaisten suosikkeja. Kiellä ehdottomasti, että vesi tarkoittaisi siinä vettä. Sano, että se tarkoittaa Henkeä, sanaa, tai ihan mitä tahansa muuta, kunhan ei vaan vettä. Muista tämä aina!
-Jos luterilainen kysyy, onko vesi vettä joissain muissa jakeissa, sano ettei hän ole oikeasti uskossa eikä ymmärrä mitään.

3. Lainaa luterilaiselle alkuosa jakeesta Apt.22:16. Sano:"Älä viivyttele. Anna kastaa itsesi."
-Jos luterilainen muistaa, että jae loppuu "ja pestä pois syntisi", niin älä mene paniikkiin. Kiellä, että kaste pesisi syntejä pois, koska kaste on julkista tunnustamista sille, että on tullut uskoon. Selitä, kuten Joh.3:5:n kohdalla, että usko, parannus, syntien tunnustaminen tai joku muu sellainen se pesee ne synnit pois eikä suinkaan kaste.

4. Käytä lausetta "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu." Selitä, että ensin tulee usko ja sitten kaste.
-Jos luterilainen toteaa, ettei "ja"-sanalla ilmoiteta järjestystä, mikä on ensin ja mikä sitten, niin syytä häntä Pyhän Hengen pilkasta.

5. Kiusaa luterilaista paljon väitteellä, että luterilaisuudessa lapsikaste pelastaa eikä luterilaisen aikuisenakaan tarvitse uskoa. Puhu väärästä rauhasta.
-Jos luterilainen sanoo, että on luterilaisuudessakin uskottava, niin intä vain lisää. Jatka inttämistä niin kauan, että hän turhautuu.

6. Käytä lapsikasteesta mahdollisimman halventavia pilkkanimityksiä. Aluksi et ehkä kehtaa sanoa sitä kuin "vauvavaleluksi", mutta iän ja kokemuksen myötä opit keksimään sille yhä kamalampia nimiä.
-Muussa yhteydessä et saa mitään etkä ketään niin rumasti nimitellä, mutta jos nimittelet luterilaisia, heidän kastettaan ja pappejaan, niin silloin et tee syntiä vaan hyviä tekoja!

7. Käytä luterilaisia mustamaalaavia yleistyksiä. Jos olet kuullut vaikka jonkun papin avioerosta tai muusta virheestä, niin syytä samasta asiasta kaikkia luterilaisia pappeja. Voit levittää myös juoruja, joiden todenperäisyyttä et itse tarkista mistään, ja välillä voit keksiä itsekin jonkin mehevän jutun ja kertoa sitä totena. Tarkoitus pyhittää keinot!
-Jos luterilainen mainitsee jonkun vapaaseen suuntaan kuuluvan henkilön tekemästä väärästä teosta, väitä sitä valheeksi. Tai kerro sen olleen yksittäistapaus.

8. Syytä lapsikastetta kaikesta pahasta, mitä maassamme tapahtuu, ja kaikista maailman epäkohdista.

9. Älä koskaan ala yksinäsi miettimään, mitä Raamatussa tarkoittavat "vedestä ja Hengestä syntyminen", "uudestisyntymisen peso", "lupaus teille ja teidän lapsillenne", "vesi pelastaa kasteena", "kaste syntienne anteeksisaamiseksi", "pestä pois syntisi", "vedellä pesten sanan kautta" ja muut sellaiset kohdat. Usko vain, miten "isot pojat" ovat ne sinulle selittäneet. Käy heti tunnustamassa vanhimmistolle, jos olet tällaisia joskus pohtinut. Näitä kohtia ei saa koskaan lukea ja uskoa niinkuin ne on kirjoitettu!

10. Sano luterilaiselle, ettei Raamatussa ole mainittu erikseen yhtään vauvan kastamista.
-Jos luterilainen ei vieläkään usko, sano että hänen pitäisi tulla uskoon, uudestisyntyä ja ottaa Jeesus vastaan. Tällä varmasti tukit hänen suunsa.

54

492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jsdlfjsldfjds

      No, Johanneksen evankeliumissa on kuitenkin kohta jossa Jeesus itse puhuu vedestä mutta tarkoittaakin Jumalan sanaa.

      • Kenen mukaan?


      • saaviisastuakkin
        nähty.on kirjoitti:

        Kenen mukaan?

        Kaikkien lukutaitoisten ja jotain asiasta tajuavien mukaan!

        Kerro mitä Jeesus tarkoitti huutaessaan erään juhlan suurena päivänä muun muassa " ..joka janoaa, tulkoon ja juokoon.." !

        oliko Jeesuksella päijänteen vettä vaiko ihan lokakolaa, miten on siellä asia nähty kerro?


    • Ihan ok, tosin me luterilaiset ei yleensä tunneta tuota uudelleen tai aikuiskasteesta mitään paineita, yleensähän se näyttäätyykin juuri tuollaisena oman itsensäkorottamisena. Eikä siinäkään vielä mitään mutta vaan ihmetellään, et miksi. Toki voihan sitä perustella sitten ainoaksi oikeaksi tuolla piparityylillä mitä tuossa teit ja täytyy antaa ropsit ;) Raamattu lienee todellakin luettu mikä aika harvinaista jopa ex- helluntailaisissa.

      Mikäköhän se todellin "kombo" olisi tuossa. Pitäisikö ensin syntyä ja sössiä kaikki asiansa ja sitten mennä uudelleen kasteelle, sitten vasta olisi hyvä ? No ei käy, kun ei nyt vaan käy. Toki meissä luterilaisissa on monta vikaa mutta me ollaan täällä (ja sen takia tekin olette siellä) meille riittää tämä, käykää te kasteella vaikka sadasti, ei ne synnit siitä kullaksi muutu. Kastaahan te osaatte mutta sitten sovituksessa on , no , vähän aukkoja. Sillä aikaa me luterilaiset onneksi elämme tasaista elämäämme , kastamme kersamme ja annamme kaikille mahdollisuuden, ihan kaikille.

      • Minusta tuntuu aina aika ikävältä, kun kirjoitat niin halventavasti meistä uskovien kasteella käyneistä. Sinulla on siihen epäilemättä syysi ja olet niitä hiukan valottanutkin, silti minusta tuntuu kurjalta lukea kommenttejasi uskovien kasteella käyneistä.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Minusta tuntuu aina aika ikävältä, kun kirjoitat niin halventavasti meistä uskovien kasteella käyneistä. Sinulla on siihen epäilemättä syysi ja olet niitä hiukan valottanutkin, silti minusta tuntuu kurjalta lukea kommenttejasi uskovien kasteella käyneistä.

        No mikä on uskovien kaste, no juurikin tehän sen eron teette. Ja juu näin se on, kaikesta joutuu vastaamaan ihan sama kummalla kasteella mennään , eli ei se pyhäksi ketään muutaa, näin ei myöskään tapahdu Raamatussa.


      • nähty.on kirjoitti:

        No mikä on uskovien kaste, no juurikin tehän sen eron teette. Ja juu näin se on, kaikesta joutuu vastaamaan ihan sama kummalla kasteella mennään , eli ei se pyhäksi ketään muutaa, näin ei myöskään tapahdu Raamatussa.

        Niin kyllä sitä tietenkin saa halventaa toisen uskoa. Kukapa sen kieltääkään voi. Pahalta se tuntuu ja on toki minun ongelmani.


      • nähty.on kirjoitti:

        No mikä on uskovien kaste, no juurikin tehän sen eron teette. Ja juu näin se on, kaikesta joutuu vastaamaan ihan sama kummalla kasteella mennään , eli ei se pyhäksi ketään muutaa, näin ei myöskään tapahdu Raamatussa.

        Tietysti voisin sanoa , että ainoa oikea kaste on uskovien kaste, koska se löytyy Raamatusta ja lapsensa kastattajat ...jotain ikävää ja halventavaa. Minulla ei kuitenkaan ole tarvetta halventaa uskonsisariani ja - veljiäni. Minulle luterilaiset ovat perheväkeä ja voin kyllä ymmärtää lapsikasteen nousevan myös Raamatusta, eikä se nouse esteeksi minulle. Joissakin opin kohdassa eri tavalla ajatteleva ihminen, jos uskoo Kristukseen, on veljeni tai sisareni. Perheväkeä ei ole tarve halventaa.


      • Eenokki12
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Minusta tuntuu aina aika ikävältä, kun kirjoitat niin halventavasti meistä uskovien kasteella käyneistä. Sinulla on siihen epäilemättä syysi ja olet niitä hiukan valottanutkin, silti minusta tuntuu kurjalta lukea kommenttejasi uskovien kasteella käyneistä.

        Menisit kurjuutesi kanssa helluntaipalstalle valittamaan kuinka lut. palstalla tuomitaan lahkokasteet. Uudestikastetut pilkkaajat (myös Pyhän Hengen huom!) ovat syynä, että heitä vastaan lutherilaiset puhuvat inhoten heitä ja heidän uskoaan.


      • Eenokki12 kirjoitti:

        Menisit kurjuutesi kanssa helluntaipalstalle valittamaan kuinka lut. palstalla tuomitaan lahkokasteet. Uudestikastetut pilkkaajat (myös Pyhän Hengen huom!) ovat syynä, että heitä vastaan lutherilaiset puhuvat inhoten heitä ja heidän uskoaan.

        Tietysti jos puhutaan Pyhän Hengen pilkasta, voit miettiä omaa ulosantiasi siinä valossa. En löydä Raamatusta perusteita toisten inhoamiseen, vaikka se ihmimillistä onkin.


      • uskova.mies.eikirj
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Tietysti voisin sanoa , että ainoa oikea kaste on uskovien kaste, koska se löytyy Raamatusta ja lapsensa kastattajat ...jotain ikävää ja halventavaa. Minulla ei kuitenkaan ole tarvetta halventaa uskonsisariani ja - veljiäni. Minulle luterilaiset ovat perheväkeä ja voin kyllä ymmärtää lapsikasteen nousevan myös Raamatusta, eikä se nouse esteeksi minulle. Joissakin opin kohdassa eri tavalla ajatteleva ihminen, jos uskoo Kristukseen, on veljeni tai sisareni. Perheväkeä ei ole tarve halventaa.

        Nyt alkoi kiinnostamaan, kerrotko mistä kohtaa Raamatusta löytyy kertomasi "uskovien kaste" ?
        Olen tutkinut Raamattua 40v, jonka ajan olen ollut uskossa, mutta tuota vapaiden suuntien kuvaamaa uskovien kastetta en vaan ole löytänyt sieltä.


      • uskova.mies.eikirj kirjoitti:

        Nyt alkoi kiinnostamaan, kerrotko mistä kohtaa Raamatusta löytyy kertomasi "uskovien kaste" ?
        Olen tutkinut Raamattua 40v, jonka ajan olen ollut uskossa, mutta tuota vapaiden suuntien kuvaamaa uskovien kastetta en vaan ole löytänyt sieltä.

        Silloin minun on turha kertoa sinulle. Jos olet tutkinut Raamattua 40 vuotta, sinulla on varmasti aika hyvä kuva siitä mitä Raamattu pitää sisällään. Hyväksytään se, että löydämme erilaisen kuvan kasteesta. Tärkeämpää onkin se, että kuljemme samaa tietä. Vai mitenkäs Paavali asian ilmaisikaan?


      • uskova.mies.eikirj
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Silloin minun on turha kertoa sinulle. Jos olet tutkinut Raamattua 40 vuotta, sinulla on varmasti aika hyvä kuva siitä mitä Raamattu pitää sisällään. Hyväksytään se, että löydämme erilaisen kuvan kasteesta. Tärkeämpää onkin se, että kuljemme samaa tietä. Vai mitenkäs Paavali asian ilmaisikaan?

        No kohtalaisen selvää on, mitä Raamatussa tästäkin asiasta on kerrottu.
        Otetaan lähtökohdaksi lähetyskäsky; Matt.28: 18- 20.
        18. Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.

        Jeesus tuossa selvästi kertoo, että Hänellä on kaikki valta taivaassa ja maanpäällä.
        Kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
        Opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.

        Eikö lähetyskäsky ole selvä, tuossahan Jeesus nimenomaan käskee kastamaan kaikki kansat, eroittelematta lapsia, joista Jeesus toisessa yhteydessä sanoo, "katsokaa lapsia, sillä heidänkaltaisten on taivastenvaltakunta".

        Jeesushan asettaa kasteen tuossa lähetyskäskyssä vasta vähän ennen poismenoaan, sitä ennen ei ole kastettu yhtään ihmistä niin, kuten Jeesus tarkoitti.
        On myös selvää, että silloin kastettiin myös aikuisia, koska heitä ei ole voitu kastaa ennen lähetyskäskyä, heidät oli ainoastaan ympärileikattu kuten Jeesus, 8pv ikäisenä.
        Silloin kun Jeesus meni kasteelle Johanneksen luo, Johannes ensin vastusteli, mutta Jeesus sanoi hänelle;
        14. Mutta tämä esteli häntä sanoen: "Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!"
        15. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus". Silloin hän salli sen hänelle.

        Silloin kun opetuslapset alkoivat toimia Jeesuksen opetuksen mukaan, kastettiin perhekunnittain ihmisiä, joihin tietenkin kuului lapsia.
        Apostolit siis jo aloittivat lasten kastamiset, koska he olivat ja ovat tietenkin taivaskelpoisia.

        Lasten kastaminen on siis Apostolista perua, joista löytyy vanhoja kirjoituksia muistaakseni ainakin, Ireanukselta, Josefiukselta jne...


      • uskova.mies.eikirj kirjoitti:

        No kohtalaisen selvää on, mitä Raamatussa tästäkin asiasta on kerrottu.
        Otetaan lähtökohdaksi lähetyskäsky; Matt.28: 18- 20.
        18. Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.

        Jeesus tuossa selvästi kertoo, että Hänellä on kaikki valta taivaassa ja maanpäällä.
        Kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
        Opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.

        Eikö lähetyskäsky ole selvä, tuossahan Jeesus nimenomaan käskee kastamaan kaikki kansat, eroittelematta lapsia, joista Jeesus toisessa yhteydessä sanoo, "katsokaa lapsia, sillä heidänkaltaisten on taivastenvaltakunta".

        Jeesushan asettaa kasteen tuossa lähetyskäskyssä vasta vähän ennen poismenoaan, sitä ennen ei ole kastettu yhtään ihmistä niin, kuten Jeesus tarkoitti.
        On myös selvää, että silloin kastettiin myös aikuisia, koska heitä ei ole voitu kastaa ennen lähetyskäskyä, heidät oli ainoastaan ympärileikattu kuten Jeesus, 8pv ikäisenä.
        Silloin kun Jeesus meni kasteelle Johanneksen luo, Johannes ensin vastusteli, mutta Jeesus sanoi hänelle;
        14. Mutta tämä esteli häntä sanoen: "Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!"
        15. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus". Silloin hän salli sen hänelle.

        Silloin kun opetuslapset alkoivat toimia Jeesuksen opetuksen mukaan, kastettiin perhekunnittain ihmisiä, joihin tietenkin kuului lapsia.
        Apostolit siis jo aloittivat lasten kastamiset, koska he olivat ja ovat tietenkin taivaskelpoisia.

        Lasten kastaminen on siis Apostolista perua, joista löytyy vanhoja kirjoituksia muistaakseni ainakin, Ireanukselta, Josefiukselta jne...

        Selväähän se. Raamatun sana on hyvin selvää. Hiukan eri tavalla selvää eri ihmisille, mutta selvää kuitenkin.
        Fil. 3 : 13. Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
        14. minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
        15. Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
        16. Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Tietysti voisin sanoa , että ainoa oikea kaste on uskovien kaste, koska se löytyy Raamatusta ja lapsensa kastattajat ...jotain ikävää ja halventavaa. Minulla ei kuitenkaan ole tarvetta halventaa uskonsisariani ja - veljiäni. Minulle luterilaiset ovat perheväkeä ja voin kyllä ymmärtää lapsikasteen nousevan myös Raamatusta, eikä se nouse esteeksi minulle. Joissakin opin kohdassa eri tavalla ajatteleva ihminen, jos uskoo Kristukseen, on veljeni tai sisareni. Perheväkeä ei ole tarve halventaa.

        Kovin tuntuu olevan herkkää mutta annas olla kun palstalla raakutaan luterilaisista tai heidän kasteestaan, niin silloin ei olekkaan herkkää. Ihan tuo sinun sanavalintasikin sen kertoo "uskovien kaste" muut kastetut ovat sitten vähän kuin, ei uskoviako ? Kannattaa hiukan siis miettiä noita omiakin kommentteja kun hakee mistä voisi mieltänsä pahoittaa.

        Henkilökohtaisesti minulle on samantekevää jos joku kastattaa itseään useampaankin kertaan. Tuo ei kylläkään kerro kenenkään uskonlaadusta yhtään mitään. Kaste on pelkkä "toimitus" jossa ei kukaan muutu sen pyhemmäksi kuin kukaan muukaan.


      • nähty.on kirjoitti:

        Kovin tuntuu olevan herkkää mutta annas olla kun palstalla raakutaan luterilaisista tai heidän kasteestaan, niin silloin ei olekkaan herkkää. Ihan tuo sinun sanavalintasikin sen kertoo "uskovien kaste" muut kastetut ovat sitten vähän kuin, ei uskoviako ? Kannattaa hiukan siis miettiä noita omiakin kommentteja kun hakee mistä voisi mieltänsä pahoittaa.

        Henkilökohtaisesti minulle on samantekevää jos joku kastattaa itseään useampaankin kertaan. Tuo ei kylläkään kerro kenenkään uskonlaadusta yhtään mitään. Kaste on pelkkä "toimitus" jossa ei kukaan muutu sen pyhemmäksi kuin kukaan muukaan.

        Vedät johtopäätöksiä, jotka ovat sinun ajatuksiasi, eivät minun. Minulle kasteasiat eivät nouse esteeksi kuten jo sanoin, en myöskään pidä toista kastetta oikeampana kuin toista. Kuten sanoinkin, näen kyllä molempiin löytyvän Raamatusta perusteet.
        Kirjoitin tarkoituksella samaan tyylin kuin sinä kirjoitit meistä uudelleenkastajista.Oma ymmärrykseni kuitenkin on se, että meitä Kristuksen ruumiiseen kuuluvia ei erota se, että ymmärrämme jotkin Raamatun kohdat eri tavalla, meitä erottavat ne raja-aidat, joita me itse rakennamme juuri ajattelemalla, että itse olen oikeassa ja tuo tonen väärässä ja sitten vetämällä johtopäätöksiä sen toisen ajatuksista. Me rakennamme ne aidat, Kristus ei niitä rakenna. Rakkaudesta meidät tunnetaan Jumalan lapsiksi ja Kristuksen ruumiin jäseniä ovat eri nimiset kirkkokunnat, joiden johtotähtenä on Kristus ja Jumalan sana. Oikeastaan Kristuksen ruumiin jäseniä ovat uskovat, joiden johtotähtenä on Kristus ja Jumalan sana. Kristuksen ruumiin jäsenet valitsee Kristus, en minä tai sinä. Me voimme kyllä sulkea veljen tai sisaren leirin ulkopuolelle ja hyljeksiä häntä, Kristus kutsuu kaikkia niitäkin, jotka eivät meille kelpaa, hekin voivat olla Kristuksen ruumiin jäseniä, sopi se meille tai ei.

        Kun kertoilee toisista uskovista ( ihmisistä) asioita, kannattaa varautua siihen, että joku on herkkää ja sanoo ajatuksensa, joka saattaa olla eriävä. Joku saattaa ihan hyvin sanoa senkin, miltä tuntuu kuulla tai lukea jotain. Se on sitä vuorovaikutusta se.


      • uskova.mies.eikirj
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Selväähän se. Raamatun sana on hyvin selvää. Hiukan eri tavalla selvää eri ihmisille, mutta selvää kuitenkin.
        Fil. 3 : 13. Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
        14. minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
        15. Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
        16. Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!

        Paavalihan sanoo Hebrealaiskirjeessä: 6
        1. Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,
        2. oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta.

        Nämä tallaiset asiat ovat siis Kristuksen opin alkeita.
        Yksi usko, yksi Herra ja yksi kaste.

        Kasteessa meidät liitetään Jumalan yhteyteen, se on ikäänkuin talentti, jonka joko otamme käyttöön tai emme ota.
        Kaste ei sinällään ketään pelasta, usko ainoastaan.

        Vaikka olenkin luterilainen, se ei tarkoita sitä, että pitäisin Lutheria erehtymättömänä, ainoastaan Jeesus edustaa tuota.
        Tällä tarkoitan esim. sitä, mitä Luther väittää kasteessa tapahtuvan, eli uudestisyntymä.
        En ollenkaan löydä Raamatusta mitään vahvistusta sille, että ihminen kasteessa uudestisyntyy, tästä Jeesus puhuu Nikodeemukselle Joh. 3 luvun alussa.

        Itse koin uudestisyntymän silloin, kun kohtasin Vapahtajan n. 40v sitten, olin silloin 25v.


      • nähty.on kirjoitti:

        Kovin tuntuu olevan herkkää mutta annas olla kun palstalla raakutaan luterilaisista tai heidän kasteestaan, niin silloin ei olekkaan herkkää. Ihan tuo sinun sanavalintasikin sen kertoo "uskovien kaste" muut kastetut ovat sitten vähän kuin, ei uskoviako ? Kannattaa hiukan siis miettiä noita omiakin kommentteja kun hakee mistä voisi mieltänsä pahoittaa.

        Henkilökohtaisesti minulle on samantekevää jos joku kastattaa itseään useampaankin kertaan. Tuo ei kylläkään kerro kenenkään uskonlaadusta yhtään mitään. Kaste on pelkkä "toimitus" jossa ei kukaan muutu sen pyhemmäksi kuin kukaan muukaan.

        Sinun kommentistasi on aistittavissa, enkä väärin?, se että sinua turhauttaa kun luterilaista kastetta pidetään vääränä kasteena tai luterilaisia ei-uskovina, jos niin on, mieti sitä hetken.


      • uskova.mies.eikirj kirjoitti:

        Paavalihan sanoo Hebrealaiskirjeessä: 6
        1. Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,
        2. oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta.

        Nämä tallaiset asiat ovat siis Kristuksen opin alkeita.
        Yksi usko, yksi Herra ja yksi kaste.

        Kasteessa meidät liitetään Jumalan yhteyteen, se on ikäänkuin talentti, jonka joko otamme käyttöön tai emme ota.
        Kaste ei sinällään ketään pelasta, usko ainoastaan.

        Vaikka olenkin luterilainen, se ei tarkoita sitä, että pitäisin Lutheria erehtymättömänä, ainoastaan Jeesus edustaa tuota.
        Tällä tarkoitan esim. sitä, mitä Luther väittää kasteessa tapahtuvan, eli uudestisyntymä.
        En ollenkaan löydä Raamatusta mitään vahvistusta sille, että ihminen kasteessa uudestisyntyy, tästä Jeesus puhuu Nikodeemukselle Joh. 3 luvun alussa.

        Itse koin uudestisyntymän silloin, kun kohtasin Vapahtajan n. 40v sitten, olin silloin 25v.

        On joitakin opillisia asioita, joita minäkään en helposti löydä, mutta en näe niiden olevan sellaisia asioita, että minun tulisi sulkea leirin ulkopuolelle ketään.
        Kun Raamatussa kirjoiteen noista opin alkeista, luultavasti se johtuu siitä, että jo silloin käytiin näitä samoja keskusteluja opista. Niihin juuttuminen estää yhteisestä uskosta kasvaminen ja iloitsemisen ja aika kuluu vääntämiseen.
        Tieteysti jos olemme vielä imeväisiä, me saamme sellaista ruokaa kuin imeväiset tarvitsevat ja jos saamme liian vahvaa ruokaa, se tarkoittaa vatsanväänteitä, jossakin vaiheessa on kuitenkin tärkeä jättää imeväisikä ja kasvaa yhä lujemmin Kristukseen.


      • uskova.mies.eikirj
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        On joitakin opillisia asioita, joita minäkään en helposti löydä, mutta en näe niiden olevan sellaisia asioita, että minun tulisi sulkea leirin ulkopuolelle ketään.
        Kun Raamatussa kirjoiteen noista opin alkeista, luultavasti se johtuu siitä, että jo silloin käytiin näitä samoja keskusteluja opista. Niihin juuttuminen estää yhteisestä uskosta kasvaminen ja iloitsemisen ja aika kuluu vääntämiseen.
        Tieteysti jos olemme vielä imeväisiä, me saamme sellaista ruokaa kuin imeväiset tarvitsevat ja jos saamme liian vahvaa ruokaa, se tarkoittaa vatsanväänteitä, jossakin vaiheessa on kuitenkin tärkeä jättää imeväisikä ja kasvaa yhä lujemmin Kristukseen.

        "On joitakin opillisia asioita, joita minäkään en helposti löydä, mutta en näe niiden olevan sellaisia asioita, että minun tulisi sulkea leirin ulkopuolelle ketään."

        Niitä on paljon ja sittenkään kaikille ei edes anneta samanverran, mitä opeista kirjoitetaan, enkä koe sitä edes tarpeelliseksi.
        Toiset jaksavat kantaa enemmän kuin toiset, sekin on selvää.

        Ei ole meidän ihmisten asia sulkea ketään pelastuksen ulkopolelle, eikä kadotustuomiota ole julistettu kenellekään toiselle ihmiselle, kuin Juudakselle, koska näin on kirjoitettu.

        Jokaiselle ihmiselle annetaan siis mahdollisuus pelastukseen.
        "Etsikää niin te löydätte, kolkuttakaa niin teille avataan" tjsp.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Sinun kommentistasi on aistittavissa, enkä väärin?, se että sinua turhauttaa kun luterilaista kastetta pidetään vääränä kasteena tai luterilaisia ei-uskovina, jos niin on, mieti sitä hetken.

        Ei sitten yhtään turhauta . Jos nyt ihan rehellisesti sanotaan ja pahoittelen sanavalintaani, niin lähinä kait vittuttaa jotkut palstalaiset, kaikenlaiset kaikkitietävien vääräsäärien raakkumiset tästä kasteasiasta. Joiden taustalla tuntuu nimenomaan olevan suurimpana tarkoituksena nostella sitä omaa häntäänsä ja korostaa erinomaisuuttaan, sekä tehdä selväksi, ettei ketkään muut voi olla lähellekkään niin "hyviä" kuin meidän "porukat"

        Ylivoimaisesti eniten melua ja loanheittoa ovat juurikin harrastaneet nämä aikuiskastetut. Niin uskomatonta kuin se tavallaan yhtälönä onkin, heille tuntuu lapsikaste olevan kovin tunnepitoinen asia. Yleensä eivät edes kuulu kirkkoon koska kirkkohan on tietenkin "saastanpesä" mitään luterilaisia tapoja ei kunnioiteta , omille asioille kyllä vaaditaan kunnioitusta ja päivät käytetäänkin ahkerasti haukkumalla luterilaisia luterilaisuus palstalla.
        Tuoko on se mistä tunnistaa sellaisen "oikein kastetun uskovan" ?

        Jos noin on, niin kannattaa miettiä hetki, mihin porukoihin sitä oikein lähtee.


      • nähty.on kirjoitti:

        Ei sitten yhtään turhauta . Jos nyt ihan rehellisesti sanotaan ja pahoittelen sanavalintaani, niin lähinä kait vittuttaa jotkut palstalaiset, kaikenlaiset kaikkitietävien vääräsäärien raakkumiset tästä kasteasiasta. Joiden taustalla tuntuu nimenomaan olevan suurimpana tarkoituksena nostella sitä omaa häntäänsä ja korostaa erinomaisuuttaan, sekä tehdä selväksi, ettei ketkään muut voi olla lähellekkään niin "hyviä" kuin meidän "porukat"

        Ylivoimaisesti eniten melua ja loanheittoa ovat juurikin harrastaneet nämä aikuiskastetut. Niin uskomatonta kuin se tavallaan yhtälönä onkin, heille tuntuu lapsikaste olevan kovin tunnepitoinen asia. Yleensä eivät edes kuulu kirkkoon koska kirkkohan on tietenkin "saastanpesä" mitään luterilaisia tapoja ei kunnioiteta , omille asioille kyllä vaaditaan kunnioitusta ja päivät käytetäänkin ahkerasti haukkumalla luterilaisia luterilaisuus palstalla.
        Tuoko on se mistä tunnistaa sellaisen "oikein kastetun uskovan" ?

        Jos noin on, niin kannattaa miettiä hetki, mihin porukoihin sitä oikein lähtee.

        Tiedän kyllä millaista keskustelua asian tiimoilta käydään eri leireissä.
        Tähän kuten moneen muuhunkin asiaan pätee se ajatus, että jos haluat , että omaa uskoasi arvostellaan, arvostele toisen uskoa. Jos haluat , että kastettasi mitätöidään, mitätöi toisen kastetta. Jos haluat , että sinua sanotaan harhaoppikseksi tai väärällä tavalla uskovaksi, tee sinä samoin.
        Jos et halua noita asioita, älä sinäkään tee niitä.
        Eikö sitä tarkoita se sanan kohta, Matt. 7 : 12. Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille;


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Tiedän kyllä millaista keskustelua asian tiimoilta käydään eri leireissä.
        Tähän kuten moneen muuhunkin asiaan pätee se ajatus, että jos haluat , että omaa uskoasi arvostellaan, arvostele toisen uskoa. Jos haluat , että kastettasi mitätöidään, mitätöi toisen kastetta. Jos haluat , että sinua sanotaan harhaoppikseksi tai väärällä tavalla uskovaksi, tee sinä samoin.
        Jos et halua noita asioita, älä sinäkään tee niitä.
        Eikö sitä tarkoita se sanan kohta, Matt. 7 : 12. Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille;

        Niin tuo on "sota" jota en ole aloittanut, se oli jo nimenomaan aikuiskastettujen toimesta käynnissä kun olen palstalle rekannut, harvemmin edes otan tällaisiin ketjuihin kantaa koska juurikin niin, ettei se oikeastaan elämässä kamalasti merkkaa milloin kukakin on kastettu.


    • Paavali__

      YKSI KASTE:

      1. Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii,
      2. kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa
      3. ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:
      4. yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
      5. yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
      6. yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
      7. Mutta itsekullekin meistä on armo annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.

      --

      Toisella kasteella käyvät ovat vähintäänkin kyseenalaista väkeä.

      • No juuri näin, eli sillä vauvakasteellakin pärjää.


      • oletteihmeporukkaa

        Mitä kuvittelet tuon Raamatun kohdan Paavalin kautta teille merkitsevän?

        Etkö tajua että siinä puhutaan uudestisyntyneille uskoville, joita lutterin laitoksessa on kourallinen!!

        ja siinä perässä vauvakasteella pärjääjä, mihin sinä sillä meinaat pärjätkun et tajua mitään koko asiasta hah!!?


      • oletteihmeporukkaa kirjoitti:

        Mitä kuvittelet tuon Raamatun kohdan Paavalin kautta teille merkitsevän?

        Etkö tajua että siinä puhutaan uudestisyntyneille uskoville, joita lutterin laitoksessa on kourallinen!!

        ja siinä perässä vauvakasteella pärjääjä, mihin sinä sillä meinaat pärjätkun et tajua mitään koko asiasta hah!!?

        Ihan tarpeeksi, tai sanoppa sinä sitten viisaampana kuinka en pärjääkkään ja olen kenties menossa helvettiin.

        Kuten sanottu, kastehan ei tee pyhäksi vaan se miten sitten tuon kasteen tuoman mahdollisuuden käyttää.


      • MinäkinOlenNähnyt
        nähty.on kirjoitti:

        Ihan tarpeeksi, tai sanoppa sinä sitten viisaampana kuinka en pärjääkkään ja olen kenties menossa helvettiin.

        Kuten sanottu, kastehan ei tee pyhäksi vaan se miten sitten tuon kasteen tuoman mahdollisuuden käyttää.

        "Kuten sanottu, kastehan ei tee pyhäksi...."

        Tuohan se ongelman aiheuttaja on, kun luterilainen opetus sanoo, että juuri kasteessa ne vauvat syntyy uudesti ja kasteessa ne vauvat otetaan Jumalan lapseksi.

        Kun tuollaista oppia puhutaan kääntymättömälle ja synnissä elävälle ihmiselle niin mitä luulet, tuleeko kenenkään mieleen parannuksen teko, kun papit vakuuttaa, että sinut on lapsena kastettu ja otettu Jumalan lapseksi. Ja kaiken vakuudeksi parannukseen taipumattomille luetaan vielä Jesaja 54:10 "Sillä vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot, mutta minun armoni ei sinusta väisty, eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi."


      • Eenokki12
        MinäkinOlenNähnyt kirjoitti:

        "Kuten sanottu, kastehan ei tee pyhäksi...."

        Tuohan se ongelman aiheuttaja on, kun luterilainen opetus sanoo, että juuri kasteessa ne vauvat syntyy uudesti ja kasteessa ne vauvat otetaan Jumalan lapseksi.

        Kun tuollaista oppia puhutaan kääntymättömälle ja synnissä elävälle ihmiselle niin mitä luulet, tuleeko kenenkään mieleen parannuksen teko, kun papit vakuuttaa, että sinut on lapsena kastettu ja otettu Jumalan lapseksi. Ja kaiken vakuudeksi parannukseen taipumattomille luetaan vielä Jesaja 54:10 "Sillä vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot, mutta minun armoni ei sinusta väisty, eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi."

        Mitä sinä tiedät lutherilaisuudesta, et juuri mitään. Kristuksesta luopunut kirkko saattaa suurelta osin opettaa juuri niin, että kaste tehtynä tekona pelastaa. Se tosin antaa perisynnin kirouksen anteeksi, mutta ei poista sitä . Kaste saa aikaan sen että lain kannalta katsottuna lapsi on päässyt lain vallan alta armon piiriin, jolloin laki ei pääse tuomitsemaan heitä. Uskova lapsi ja vauvat ovat vaarassa herodeksen (mm.uudestikastajat)opetuslasten kautta. He tahtovat tehdä tyhjäksi lapsen pelastumisen kasteessa ja kasteen kautta, käyttämällä surmaamisvälineenä ei miekkaa vaan väärää oppia ja Jumala on voimallinen suojelemaan pieniä kastettuja lapsia, mutta uudestikastettu lahkolainen vetää perässään heidän itsensä lisäksi omat lapsensakin helvettiin. Elämäntehtävänään heillä on eksyttää valittuja ja kirota lapsen kaste ja lapset sen mukana. Lapsen on synnyttävä uudestaan ylhäältä Hengen kautta ja siitä meillä on paljon näyttöä.


      • uskovienkaste

        "5. yksi Herra, yksi usko, yksi kaste; "

        Aina täytyy tiedostaa miten Paavali Pyhässä Hengessä näki sen kasteen mistä hän tuossa puhuu Jeesuksen lähettämänä!


    • Älyhoi

      Pidä lapsesi päätä kastemaljaan upotettuna viiden minuutin ajan. Jos lapsesi on tämän jälkeen vielä hengissä niin se on osoitus siitä, että jumala rakastaa häntä. Muussa tapauksessa saatana grillaa lastasi helvetin tulessa ikuisuuden.

      • Eenokki12

        Uudestikastettu kehottaa tappamaan lapsia hukuttamalla heidät kastemaljaan. Tuomitsee lapset helvettin tuleen ikuiseksi ajaksi, saatanan grillattavaksi,
        Tämä on aitoa helluntailaisuutta, joka osoittaa heidän vihansa kastemaljaa ja kastettavaa luterilaisia lapsia kohtaan.


      • karmeaapuhetta
        Eenokki12 kirjoitti:

        Uudestikastettu kehottaa tappamaan lapsia hukuttamalla heidät kastemaljaan. Tuomitsee lapset helvettin tuleen ikuiseksi ajaksi, saatanan grillattavaksi,
        Tämä on aitoa helluntailaisuutta, joka osoittaa heidän vihansa kastemaljaa ja kastettavaa luterilaisia lapsia kohtaan.

        Olet kyllä sananvalinnoissasi liiankin elävästi normaali liberaalin papin tapainen, kun tämä pappi käy yksityiskeskustelua helluntailaisen kanssa. Puhetyylisi muistuttaa näiden liberaalien pappien puhetyyliä. Myös ääriluterilaiset ovat samantyyppisiä puheiltaan - puhe on julmaa ja pahuuden läsnäolo tuntuu jopa fyysisesti.


    • luterilainen2

      Jokaisen vapaasuuntaisen edustajan olisi nyt kyllä katsottava peiliin. Te tulette tänne Luterilaisuus -palstalle haukkumaan meidän uskoamme, mutta sitten kun arvostelemme teidän käytöstänne olette niin loukkaantuneita ja syytätte meitä teidän kasteenne mitätöinnistä. Kyllä minä ainakin hyväksyn teidän tapanne uskoa mutta arvostakaa myös meidän uskoamme. Minä en tule teidän palstoillenne uhoamaan, miksi te tulette tänne. Keskustelu on tietysti eri asia, mutta nämä räävittömät teidän herjanne eivät ole keskustelua.

      • eihaukuntaa

        Emme hauku - me evankelioimme eksyneitä kanssakulkijoitamme!

        Sinänsä on hyvä jos koette evankeliumin haukkumiseksi, koska silloin olette vielä tuntevia ihmisiä ja siis Jumalan tavoitettavissa.


      • EntinenLuterilainen

        Entäpä jos meidän huolen aiheena on se mitä papit lupaavat vauvoille siinä kasteen yhteydessä.

        - kasteessa tullaan Kristuksen opetuslapseksi.
        - Jumalan........ja tekee heistä Jumalan lapsia.
        -Pyhä Henki jatkaa kastetussa työtään ja herättää hänessä uutta uskoa ja rakkautta. Näin sekä
        kaste että usko ovat kokonaan Jumalan pelastavaa työtä. Kaste kantaa kristittyä läpi koko
        elämän, kasteen merkitys ei poistu milloinkaan.

        ja kirkkokäsikirja lisää vielä:

        -Siinä ( kasteessa)Jumala kutsuu hänet nimeltäomakseen ja lahjoittaa pelastuksen.
        - Herramme Jeesus Kristus on itse asettanut meille pyhänkasteen uuden elämän merkiksi ja
        sinetiksi
        -Kasteessa meidät pestään puhtaiksi synnistä japuetaan uuteen elämään

        Nuo edelläolevat on suoraan EvLut kirkon sivulta. Nyt jos tuon uskoo, niin mitä tarvetta kenelläkään on tehdä mitään parannusta, kun jo kasteessa kaikki on annettu lahjana.
        Luterilaisuudessa kaste on sakramenti, joka tehtynä toimituksena tuo pelastuksen, joten ei ihme jos tuota vastaan jatkuvasti noustaan ja yritetään oikaista tuollaista väärää opetusta.


      • luterilainen_
        EntinenLuterilainen kirjoitti:

        Entäpä jos meidän huolen aiheena on se mitä papit lupaavat vauvoille siinä kasteen yhteydessä.

        - kasteessa tullaan Kristuksen opetuslapseksi.
        - Jumalan........ja tekee heistä Jumalan lapsia.
        -Pyhä Henki jatkaa kastetussa työtään ja herättää hänessä uutta uskoa ja rakkautta. Näin sekä
        kaste että usko ovat kokonaan Jumalan pelastavaa työtä. Kaste kantaa kristittyä läpi koko
        elämän, kasteen merkitys ei poistu milloinkaan.

        ja kirkkokäsikirja lisää vielä:

        -Siinä ( kasteessa)Jumala kutsuu hänet nimeltäomakseen ja lahjoittaa pelastuksen.
        - Herramme Jeesus Kristus on itse asettanut meille pyhänkasteen uuden elämän merkiksi ja
        sinetiksi
        -Kasteessa meidät pestään puhtaiksi synnistä japuetaan uuteen elämään

        Nuo edelläolevat on suoraan EvLut kirkon sivulta. Nyt jos tuon uskoo, niin mitä tarvetta kenelläkään on tehdä mitään parannusta, kun jo kasteessa kaikki on annettu lahjana.
        Luterilaisuudessa kaste on sakramenti, joka tehtynä toimituksena tuo pelastuksen, joten ei ihme jos tuota vastaan jatkuvasti noustaan ja yritetään oikaista tuollaista väärää opetusta.

        Sinulle näyttää olevan epäselvää se että kristitty tekee joka päivä parannusta Jeesuksen opettaman Isä meidän -rukouksen viidennen pyynnön mukaisesti ja saa omistaa jo kristillisessä kasteessaan saadun Vapahtajamme anteeksiannon uudelleen ja uudelleen.


      • luterilainen2
        eihaukuntaa kirjoitti:

        Emme hauku - me evankelioimme eksyneitä kanssakulkijoitamme!

        Sinänsä on hyvä jos koette evankeliumin haukkumiseksi, koska silloin olette vielä tuntevia ihmisiä ja siis Jumalan tavoitettavissa.

        Sinä voisit katsoa itse ensin peiliin ja tehdä omista synneistäsi parannusta. Sitten vasta näkösi parantuisi.


      • kokemusta.on
        luterilainen_ kirjoitti:

        Sinulle näyttää olevan epäselvää se että kristitty tekee joka päivä parannusta Jeesuksen opettaman Isä meidän -rukouksen viidennen pyynnön mukaisesti ja saa omistaa jo kristillisessä kasteessaan saadun Vapahtajamme anteeksiannon uudelleen ja uudelleen.

        Minun mielestäni ns. uskoontulot vapaissa suunnissa ovat samanlaisia kuin sekin että nuori liittyy jonkin jengin jäseneksi ja antaa oman tahtonsa ja itsemääräämisoikeutensa pois. Ei niissä mitään parannusta tehdä synneistä. Kaste näissä piireissä on vain liittymisrituaali. Monissa jengeissäkin on jokin liittymisrituaali. Vapaamuurareissa se on hauska munien tervaaminen.


      • näinsemeneen
        kokemusta.on kirjoitti:

        Minun mielestäni ns. uskoontulot vapaissa suunnissa ovat samanlaisia kuin sekin että nuori liittyy jonkin jengin jäseneksi ja antaa oman tahtonsa ja itsemääräämisoikeutensa pois. Ei niissä mitään parannusta tehdä synneistä. Kaste näissä piireissä on vain liittymisrituaali. Monissa jengeissäkin on jokin liittymisrituaali. Vapaamuurareissa se on hauska munien tervaaminen.

        "Minun mielestäni ns. uskoontulot vapaissa suunnissa ovat samanlaisia kuin ...."

        .... mitä olemme oppineet uudesta Testamentista. Siellähän esim. Jeesuksen opetuslapset tulivat uskoon Jeesukseen tuosta vaan, kun Jeesus kutsui ja myös Paavali tuli uskoon Jeesukseen ja monet muut ihmiset apostolien kertomana.


      • puhutsoopaa
        kokemusta.on kirjoitti:

        Minun mielestäni ns. uskoontulot vapaissa suunnissa ovat samanlaisia kuin sekin että nuori liittyy jonkin jengin jäseneksi ja antaa oman tahtonsa ja itsemääräämisoikeutensa pois. Ei niissä mitään parannusta tehdä synneistä. Kaste näissä piireissä on vain liittymisrituaali. Monissa jengeissäkin on jokin liittymisrituaali. Vapaamuurareissa se on hauska munien tervaaminen.

        Eli kirjoitat omasta kokemuksestasi ja yleistät sen koko vapaaseen osastoon.

        sulla ei ole siis mitään todellista tietoa ja kokemuksesikin on tunneperäinen mutu.


      • HMM___
        puhutsoopaa kirjoitti:

        Eli kirjoitat omasta kokemuksestasi ja yleistät sen koko vapaaseen osastoon.

        sulla ei ole siis mitään todellista tietoa ja kokemuksesikin on tunneperäinen mutu.

        No eihän nuo jengiläiset mitään vapaita ole vaan tottelevat johtajiensa tahtoa. Kokemusasiantuntijat ovat arvokkaita tietolähteitä. Kokemukset ovat aina tosia.


      • HMM___
        näinsemeneen kirjoitti:

        "Minun mielestäni ns. uskoontulot vapaissa suunnissa ovat samanlaisia kuin ...."

        .... mitä olemme oppineet uudesta Testamentista. Siellähän esim. Jeesuksen opetuslapset tulivat uskoon Jeesukseen tuosta vaan, kun Jeesus kutsui ja myös Paavali tuli uskoon Jeesukseen ja monet muut ihmiset apostolien kertomana.

        Monet tulivat myös uskostaan pois ja ainakin epäilivät jopa Jeesuksen lähipiirissä.


      • uudestikastajalle.kyytiä
        eihaukuntaa kirjoitti:

        Emme hauku - me evankelioimme eksyneitä kanssakulkijoitamme!

        Sinänsä on hyvä jos koette evankeliumin haukkumiseksi, koska silloin olette vielä tuntevia ihmisiä ja siis Jumalan tavoitettavissa.

        Ette te mitään evankelioi vaan yritätte mustamaalata muita uskovia ja haukutte heitä helvetin lieskoihin minkä kerkiätte. Onneksi tuo tuomitseminen ei ole teidän vallassanne.


    • Jos kastetaan ilman kastettavan lupaa, eli liitetaan kulttiin, jota hän ei ede tunne ja jonka antamat lupaukset eivät päde, kuten ' elä kuin taivaan lintu' niin eikö se ole ensiksikin petos ja toiseksi kastettavalla pitäisi olla myös oikeus mitätöidä kasteensa ,

    • ". yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa. "

      Pitääkö teidän muuten ajatella että Paavali on jumala ja isä, koska hän sanoo: " Vaikka teilllä olisi kymmenen kasvattajaa Kristuksessa on teillä vain yksi isä, MINÄ teidät olen synnyttänyt evankeliumin kautta. "

      On tää niin sekavaa, minulla on jotenkin avaruudellinen mielikuva Jumalasta, kun puhutaan kaikkeuden Luojasta.

    • lisäselvistystä

      "5. yksi Herra, yksi usko, yksi kaste; "

      Tässä Jumala opettaa meitä siihen kasteeseen taikka tarkemmin sanoen upottamiseen miten Jumala näki kasteen johdattaessaan Paavalin tästä kirjoittamaan.

      Jumala tarkoittaa Paavalin kautta tuossa uskovien kastetta, mikä lähes alinomaan suoritettiin upottamalla uskoontulon jälkeen. Näin myös tapahtui perhekunta-kasteissa. Siinä perhekunta kastettiin uskoontulon jälkeen.

      Eli tarkastiottaen vauvojen päälaen valelu-operaatio (näinhän se toimitus tapahtuu) ei ole kaste eikä apostolisen kasteen ottaneet ole suorittaneet mitään uudelleen kastamista taikka jos vielä ollaan kuten Jumala sen tarkoitti ei olla uudelleen upotuksen saaneita.

      Tässä täytyy myös tiedostaa, että apostolien aikaan, jolloin Pyhä Henki toimi voimallisesti uskovien parissa, oli useita kasteita ja on myös esimerkkejä ihmisistä jotka kastettiin uudelleen.

      Edelleen tulee tiedostaa, että myös luterilaisten (kuten myös katolisten ja ortodoksien) parissa on aitoja uskovia, vaikkeivat olekaan saaneet uskovien kastetta. Nimittäin ...

      Mark. 16:16

      Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.


      Kaste ei ole ehdoton pelastumisen ehto, vaan aito usko Jeesukseen eli Jumalan Sanaan ja tässä todellisuudessa eläminen ja toiminen on se pelastuksen ehto.

      • röhhhh

        >> Kaste ei ole ehdoton pelastumisen ehto, vaan aito usko Jeesukseen eli Jumalan Sanaan ja tässä todellisuudessa eläminen ja toiminen on se pelastuksen ehto. <<

        Kuulostaa siltä, että äänessä oli uskomaton tai tekopyhä, joka ei ole uskon kautta jo pelastettu (kuten E2 pelastuksen selittää), vaan yrittää pelastukseen päästä suorituksilla.


      • korjausliiike

        "Kaste ei ole ehdoton pelastumisen ehto, vaan aito usko Jeesukseen eli Jumalan Sanaan ja tässä todellisuudessa eläminen ja toiminen on se pelastuksen ehto."

        Näinhän se menee, että usko Jeesukseen on se mikä pelastaa!


        "...oka ei ole uskon kautta jo pelastettu (kuten E2 pelastuksen selittää), vaan ..."

        En oikein usko, että luterilainen kirkko opettaa kerran pelastettu, aina pelastettu- oppia?


      • predestinaatio
        korjausliiike kirjoitti:

        "Kaste ei ole ehdoton pelastumisen ehto, vaan aito usko Jeesukseen eli Jumalan Sanaan ja tässä todellisuudessa eläminen ja toiminen on se pelastuksen ehto."

        Näinhän se menee, että usko Jeesukseen on se mikä pelastaa!


        "...oka ei ole uskon kautta jo pelastettu (kuten E2 pelastuksen selittää), vaan ..."

        En oikein usko, että luterilainen kirkko opettaa kerran pelastettu, aina pelastettu- oppia?

        No ainakin evankelista-rovasti Lehtinen opetti niin. Se selviää Lehtisen Löytöretkellä -kirjasta. Hän oli viidesläisten KRS:n teologinen opettaja. Luterilaiseen kirkkoon mahtuu siis monenlaista hihhulia.


      • multinikki.evl.lle
        predestinaatio kirjoitti:

        No ainakin evankelista-rovasti Lehtinen opetti niin. Se selviää Lehtisen Löytöretkellä -kirjasta. Hän oli viidesläisten KRS:n teologinen opettaja. Luterilaiseen kirkkoon mahtuu siis monenlaista hihhulia.

        Miksi taas vastaat omaan aloitukseesi monella nikillä?


      • lääkäri_määrää
        multinikki.evl.lle kirjoitti:

        Miksi taas vastaat omaan aloitukseesi monella nikillä?

        Miksi et ota lääkkeitäsi? Ne voisivat auttaa pahimmista harhoistasi.


      • multinikki.evl.lle
        lääkäri_määrää kirjoitti:

        Miksi et ota lääkkeitäsi? Ne voisivat auttaa pahimmista harhoistasi.

        Mulla ei ole lääkkeitä, mutta sullapa taitaa olla.
        Näin ainakin itse todistit dogmatikos nimimerkilläsi.
        Olet kova diagnostisoimaan toisia kirjoittajia, mutta omassa epikriisissäsi taitaa olla ihan tarpeeksi miettimistä.
        Vain otettu lääke auttaa, sullahan on selvästi persoonallisuushäiriö, kun keskustelet itsesi kanssa ja välillä riitaannut toisten persooniesi kanssa.


      • lääkäri_määrää
        multinikki.evl.lle kirjoitti:

        Mulla ei ole lääkkeitä, mutta sullapa taitaa olla.
        Näin ainakin itse todistit dogmatikos nimimerkilläsi.
        Olet kova diagnostisoimaan toisia kirjoittajia, mutta omassa epikriisissäsi taitaa olla ihan tarpeeksi miettimistä.
        Vain otettu lääke auttaa, sullahan on selvästi persoonallisuushäiriö, kun keskustelet itsesi kanssa ja välillä riitaannut toisten persooniesi kanssa.

        Oletko kertonut lääkärillesi näistä harhoistasi? Suosittelen kertomista. Lääkkeitä on olemassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      156
      3522
    2. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      33
      3468
    3. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      200
      2407
    4. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      138
      1115
    5. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      58
      998
    6. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      10
      961
    7. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      133
      885
    8. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      55
      870
    9. Niinhän se on nainen että me

      Kaikki vanhetaan ja muututaan toisenlaisiksi, lainatakseni vapaasti yhden vanhan kappaleen sanoitusta
      Ikävä
      43
      718
    10. Olihan sinun

      Kanssa nainen olemassa omanlainen vetovoima ja tietynlainen yhteenkuuluvuuden tunne. Se on helppoa myöntää.
      Ikävä
      40
      687
    Aihe