Ammatillinen kuntoutusselvitys, kerro kokemuksia

Edessäpäin

Olen menossa ammatilliseen kuntoutusselvitykseen ja kiinnostaisi tietää mitä siellä tehdään ja millaisiin lopputuloksiin on päädytty. Mitä selvityksen jälkeen on tapahtunut? Minne olet hakenut? Kaikki tieto on tervetullutta.

9

9152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsellekkin on tuota ehdotettu. Olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa 2012 marraskuusta lähtien. Nykyinen sopimus on toukokuun lopulle asti.

    • Pelkoinen

      Minuakin kiinnostaisi tietää mitä siellä konkreettisesti tehdään? Onko paljon ryhmätoimintaa ja millaisia testejä/tutkimuksia? Kysyn, koska kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta ja Aspergerista.

      Valitettavasti itse järjestävät ovat kovin vähäsanaisia tämän suhteen.

      • Sipuna

        Olin viikko sitten ammatillisessa kuntoutusselvityksessä kolme päivää. Mitään tutkimuksia siellä ei tehdä. Jutellaan lääkärin kanssa tunnin verran ja hän kirjaa koneelle ne sairaudet jotka vaikeuttaa työntekoa. Sitten lähinnä ryhmätöitä, eli täytellään erinäisiä lomakkeita, esim. minun työ-ja toimintakykyni haasteet, vahvuudet, mahdollisuudet ja uhat. Osaamiskartoitus- vahvuudet ja kehittämiskohteet....eli liipulääpy papereita, mitkä jäi kuitenkin itselle, eikä niitä kukaan katsonut. Sitten yksilöllisiä haastatteluja fysioterapeutin ja jonku sosiaalityöntekijän kanssa. Ei oikein auennut minulle mitä tämän jälkeen tapahtuu, paitsi, että menen uudelleen parin viikon päästä. Taitaa olla ihan humpuuki kuntoutus selvitys. Olin Siuntiossa.


      • Anonyymi

        Sama homma oli... En ymmärrä mihin tämä vaikutti tai tulee vaikuttamaan. Ei huolittu kolmen päivän jälkeen, kun liikaa vaivoja. Roikotettu kuntoutustuella 10 vuotta jo.
        Työkyvyt.hakemus hylättiin 2017.
        Vaivat ei parane, jotta kykenis normaalielämän lisäksi työelämään vielä.
        Oliko mun ja Verven ajan tuhlausta sekä Kelan rahojen tuhlausta eikä vaikuta mihinkään.
        Eläkettä ei suositeltu vaikka hermovaurio ei parane, tos-syndrooma, kaularangassa 2/3 välissä vielä vikaa yms yms.


    • sököselkä

      Ammatillisessa kuntoutusselvityksessä on ensin alkujakso 2 - 3 päivää. Sen jälkeen mahdollinen jatkojakso 7 - 9 päivää. Alkujakson aikana on muutama ryhmäkohtainen luento, sitten on yksilöaikoja omaohjaajalle, psykologille, sosiaaliohjaajalle ja lisäksi lääkärintarkastus. Alkujakson päätteeksi tehdään moniammatillisen ryhmän kokouksessa päätös mahdollisesta jatkosta ja annetaan palaute alkujaksosta. Omalla kohdallani kuntoutusselvitys päättyi jo alkujakson aikana tuki- ja liikuntaelinten vaivoihin ja jatkojaksoa ei katsottu tarpeelliseksi. Kehotettiin hakemaan työkyvyttömyyseläkettä. Ja muut selvittelyt terveydenhoidon kanssa.

    • Työkykyinen

      Minäkin ajattelin ensin alussa mennä ammatilliseen kuntoutukseen, jota minulle tyrkytettiin työ-ja sosiaalikeskuksessa ja kuvittelin saavani sen kautta työpaikan sekä täydennyskoulutusta. Olen tässä aktiivimallissa. Valitsin tämän kuntoutuksen ja ennen sinne pääsyä piti käydä psykologin testissä ja antaa lääkärinlausunto. Päästyäni sain oman valmentajan. Yhteensä niitä oli 2. Siellä oli muitakin, enkä vain minä. Meille kaikille annettiin papereita, joissa oli kysymyksiä liittyen omaan itseensä ja täyttää ne paperit. Valmentaja ei katsonut niitä. Kaikkien piti etsiä tietokoneelta työpaikkoja ja soitella niihin, lähettää hakemuksia. Sai keskustella oman valmentajan kanssa, jos oli kysyttävää, mutta meitä oli niin paljon, etten päässyt paljon keskustelemaan. Tästä kuntoutuksesta ei ollut minulle mitään hyötyä. Valmentajani oli niin itsepäinen ja keräsi minusta vain negatiivisia puolia eikä edes yrittänyt etsiä minulle mitään työpaikkaa eikä suostunut minun löytämiini työpaikkoihin. Tuijotti vain psykologin antamaan tulokseen ja yritti saada minua suostumaan työkyvyttömyyseläkkeelle menoon. En suostu siihen. Olen ihan työkykyinen enkä mikään "rampa" enkä myöskään eläkeikäinen. Täyttä humpuukia koko kuntoutus.

      • asiantuntijaeläkkeellä

        Ei mitään, pyydä mielummin ammatilliseen kuntoutukseen saattaa ehkä johtaa johonkin, terveisin entinen alalla työskennellyt ja tuota läheltä nähnyt


    • Anonyymi

      Ammatillinen kuntoutus ja hyvä työhönvalmentaja on paljon parempi asia kuin tuo. Itse olin Varman maksamana Noposella ja verrattuna aiempiin selvittelyihin, tämä oli ihan eri asia, konkreettista apua uuden työn löytymiseen. Minä menin kouluun ja nyt olen siinä paikassa vakituisessa työssä missä olin koko opiskeluajan. Työvalmentaja noposelta auttoi minua kaikissa asioissa kun selvityksestä en saanut mitään sellaista mistä olisi ollut minulle mitään hyötyä.

    • Anonyymi

      Täyttä paskaa. Odotin vastausta monta kuukautta että pääsen sinne istumaan ja odottamaan raas kuukausia että se itse vitun kuntoutus alkaisi. Roikun puusta siinä vaiheessa jo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1769
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      42
      1568
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      46
      1527
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe