Ammatillinen kuntoutusselvitys, kerro kokemuksia

Edessäpäin

Olen menossa ammatilliseen kuntoutusselvitykseen ja kiinnostaisi tietää mitä siellä tehdään ja millaisiin lopputuloksiin on päädytty. Mitä selvityksen jälkeen on tapahtunut? Minne olet hakenut? Kaikki tieto on tervetullutta.

22

15575

Vastaukset 22

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsellekkin on tuota ehdotettu. Olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa 2012 marraskuusta lähtien. Nykyinen sopimus on toukokuun lopulle asti.

• Pelkoinen

Minuakin kiinnostaisi tietää mitä siellä konkreettisesti tehdään? Onko paljon ryhmätoimintaa ja millaisia testejä/tutkimuksia? Kysyn, koska kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta ja Aspergerista.

Valitettavasti itse järjestävät ovat kovin vähäsanaisia tämän suhteen.

• Sipuna

Olin viikko sitten ammatillisessa kuntoutusselvityksessä kolme päivää. Mitään tutkimuksia siellä ei tehdä. Jutellaan lääkärin kanssa tunnin verran ja hän kirjaa koneelle ne sairaudet jotka vaikeuttaa työntekoa. Sitten lähinnä ryhmätöitä, eli täytellään erinäisiä lomakkeita, esim. minun työ-ja toimintakykyni haasteet, vahvuudet, mahdollisuudet ja uhat. Osaamiskartoitus- vahvuudet ja kehittämiskohteet....eli liipulääpy papereita, mitkä jäi kuitenkin itselle, eikä niitä kukaan katsonut. Sitten yksilöllisiä haastatteluja fysioterapeutin ja jonku sosiaalityöntekijän kanssa. Ei oikein auennut minulle mitä tämän jälkeen tapahtuu, paitsi, että menen uudelleen parin viikon päästä. Taitaa olla ihan humpuuki kuntoutus selvitys. Olin Siuntiossa.

• Anonyymi

Sama homma oli... En ymmärrä mihin tämä vaikutti tai tulee vaikuttamaan. Ei huolittu kolmen päivän jälkeen, kun liikaa vaivoja. Roikotettu kuntoutustuella 10 vuotta jo.
        Työkyvyt.hakemus hylättiin 2017.
        Vaivat ei parane, jotta kykenis normaalielämän lisäksi työelämään vielä.
        Oliko mun ja Verven ajan tuhlausta sekä Kelan rahojen tuhlausta eikä vaikuta mihinkään.
        Eläkettä ei suositeltu vaikka hermovaurio ei parane, tos-syndrooma, kaularangassa 2/3 välissä vielä vikaa yms yms.

• sököselkä

Ammatillisessa kuntoutusselvityksessä on ensin alkujakso 2 - 3 päivää. Sen jälkeen mahdollinen jatkojakso 7 - 9 päivää. Alkujakson aikana on muutama ryhmäkohtainen luento, sitten on yksilöaikoja omaohjaajalle, psykologille, sosiaaliohjaajalle ja lisäksi lääkärintarkastus. Alkujakson päätteeksi tehdään moniammatillisen ryhmän kokouksessa päätös mahdollisesta jatkosta ja annetaan palaute alkujaksosta. Omalla kohdallani kuntoutusselvitys päättyi jo alkujakson aikana tuki- ja liikuntaelinten vaivoihin ja jatkojaksoa ei katsottu tarpeelliseksi. Kehotettiin hakemaan työkyvyttömyyseläkettä. Ja muut selvittelyt terveydenhoidon kanssa.

• Työkykyinen

Minäkin ajattelin ensin alussa mennä ammatilliseen kuntoutukseen, jota minulle tyrkytettiin työ-ja sosiaalikeskuksessa ja kuvittelin saavani sen kautta työpaikan sekä täydennyskoulutusta. Olen tässä aktiivimallissa. Valitsin tämän kuntoutuksen ja ennen sinne pääsyä piti käydä psykologin testissä ja antaa lääkärinlausunto. Päästyäni sain oman valmentajan. Yhteensä niitä oli 2. Siellä oli muitakin, enkä vain minä. Meille kaikille annettiin papereita, joissa oli kysymyksiä liittyen omaan itseensä ja täyttää ne paperit. Valmentaja ei katsonut niitä. Kaikkien piti etsiä tietokoneelta työpaikkoja ja soitella niihin, lähettää hakemuksia. Sai keskustella oman valmentajan kanssa, jos oli kysyttävää, mutta meitä oli niin paljon, etten päässyt paljon keskustelemaan. Tästä kuntoutuksesta ei ollut minulle mitään hyötyä. Valmentajani oli niin itsepäinen ja keräsi minusta vain negatiivisia puolia eikä edes yrittänyt etsiä minulle mitään työpaikkaa eikä suostunut minun löytämiini työpaikkoihin. Tuijotti vain psykologin antamaan tulokseen ja yritti saada minua suostumaan työkyvyttömyyseläkkeelle menoon. En suostu siihen. Olen ihan työkykyinen enkä mikään "rampa" enkä myöskään eläkeikäinen. Täyttä humpuukia koko kuntoutus.

• asiantuntijaeläkkeellä

Ei mitään, pyydä mielummin ammatilliseen kuntoutukseen saattaa ehkä johtaa johonkin, terveisin entinen alalla työskennellyt ja tuota läheltä nähnyt

• Anonyymi

Ammatillinen kuntoutus ja hyvä työhönvalmentaja on paljon parempi asia kuin tuo. Itse olin Varman maksamana Noposella ja verrattuna aiempiin selvittelyihin, tämä oli ihan eri asia, konkreettista apua uuden työn löytymiseen. Minä menin kouluun ja nyt olen siinä paikassa vakituisessa työssä missä olin koko opiskeluajan. Työvalmentaja noposelta auttoi minua kaikissa asioissa kun selvityksestä en saanut mitään sellaista mistä olisi ollut minulle mitään hyötyä.

• Anonyymi00017

Juu akse on todella pinta raapaisua..

• Anonyymi

Täyttä paskaa. Odotin vastausta monta kuukautta että pääsen sinne istumaan ja odottamaan raas kuukausia että se itse vitun kuntoutus alkaisi. Roikun puusta siinä vaiheessa jo.

• Anonyymi

Olen käynyt sen alkujakson,lopetin,kun en sairauteni vuoksi pystynyt jatkamaan fyysisiä osuuksia.Meinas pinna palaa siellä.Se oli kelan masinoima ja siellä kyllä saa terveen paperit kaikki,en menisi toista kertaa,minullekin suositeltiin lopuksi mielenterveyspalveluja.

• Anonyymi00022

Sama kokemuks itelllä. Lääkärin tolvana väenvängällä, että väittää, että on ahdistunseisuus ja masennus ja pitäis lääkkeitä popsia.. JA MULLA ON JUMAULAUTA FYYSINEN VIKA

• Anonyymi

Teitä raukkoja käytetään hyväksi. Näennäistyötä jonka tarkoitus on täyttää virkamiesten taskut rahalla.

• Anonyymi

Ammatillisen kuntoutusselvityksen kautta voit saada tukea työelämään palaamisessa, siellä jatkamisessa tai uuden ammatin valinnassa, jos työkykysi on heikentynyt tai sairauden vuoksi on vaikea selvitä opinnoista tai työstä. Selvitys auttaa arvioimaan työkykysi ja mahdollisuutesi saavuttaa työllisyystavoitteesi, ja sen avulla voidaan suunnitella sopivimmat kuntoutustoimenpiteet, kuten työkokeilu, koulutus tai työhönvalmennus.

• Anonyymi

Kävin ammatillisen kuntoutusselvityksen tammikuussa 25. Itse hyödyin paljon ja sain neuvoja kesken jääneiden opintojen jatkamiseksi ja myös terveydentilan suhteen pääsin toiseen kuntoutukseen. Opiskelen nyt kuntoutusrahalla kesken jääneitä opintoja loppuun ja olen todella tyytyväinen apuun jota sain. Itselleni selvitys oli todella hyödyllinen. Kävin selvityksen Coronaria Lahti

• Anonyymi00019

Tavataanko siellä lääkäriä? Kirjoittaako ne siellä b-lausuntoa ammatillista kuntoutusta varten, vai mistä sen saa?

• Anonyymi00020

Oon ite hakeutumassa Lahteen myös !
        Kertoisitko lisää millaista oli, ihmisistä siellä mikä tunne ja ilmapiiri oli (työntekijät siis)

• Anonyymi

Täyttä sontaa koko touhu, coronaria lypsää rahat ja Kela maksaa, ei mitään hyötyä

• Anonyymi00014

Jos itse et ole motivoitunut ei varmasti mitään hyötyä.

• Anonyymi00016

Olitko tyhmä kun et hyötynyt? Fiksuna olisit lähtenyt opiskelemaan "ilmeiseksi" eli kuntoutuksena.

• Anonyymi00015

Itse sain ammatillisen kuntoutusselvitys kautta itselleni uuden ammatin, jossa nykyisin töissä. Kuntoutusselvityksen jälkeen kävin työkokeilussa ja pääsin myöhemmin opiskelemaan kuntoutuksena. Itse hyödyin ja tuskin ilman kubtoutusta olisin nykyisessä ammatissa ja töissä.

• Anonyymi00023

Ei stna ilmaishommiin vaan

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      17
      1194
    2. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1131
    3. 60
      1066
    4. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      979
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      60
      929
    6. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      82
      908
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      89
      868
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      180
      854
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      77
      781
    10. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      751
    11. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      39
      694
    12. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      616
    13. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      608
    14. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      56
      580
    15. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      46
      576
    16. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      83
      548
    17. Kumpi tästä nyt

Teki niin vaikeaa?
      Ikävä
      60
      534
    18. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      36
      518
    19. Mnot, miksi sinulle on tärkeää solvata uskovia?

Onko sinulla joku katkeruus tai peräti viha heitä kohtaan? Kirjoituksesi nimittäin tihkuvat katkeruutta ja vihaa uskovi
      Luterilaisuus
      286
      484
    20. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      46
      452
    Aihe