Kärpäsentoukkia,kastematoja?

Nimetön

Mitä kaikkea syötätte ahvenillenne? Onkos kukaan syöttänyt kastematoja? Tai muuta luonnosta saatavaa? Mitä? Entä niitä eräkaupoista saatavia pilkkimiseen tarkoitettuja kärpäsentoukkia, voiko niitä antaa? Eläinkapassa kun samat öttiäiset maksavat tuplasti ja enemmänkin.

10

815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruokkinut

      kirjoahvenia molemmilla herkuilla ja hyvin maistuu

    • kala

      Kärpäsentoukkia nyt en ole antanut,liian ällöjä koskettaviksi..mutta kastematoja kirjoahvenille ja pienemmille kaloille pilkottuja matoja,isommille ahvenille myös syötän kärpäsiä,nämä ovat myös labyrinttikalojen herkkua,sekä heinäsirkkoja, kaikkea hyönteisiä mitä ulkoa löytyy,tosin ei koppakuoriaisia,tai mitään muutakaan jolla kova kuori.

      • Nimetön

        ...Voiko niitä jotenkin säilöä talveksi? Vähän ällöttävää kyllä, mutta silti. Ja entä, annatko madot siis elävinä, tosta vaan?


      • kala
        Nimetön kirjoitti:

        ...Voiko niitä jotenkin säilöä talveksi? Vähän ällöttävää kyllä, mutta silti. Ja entä, annatko madot siis elävinä, tosta vaan?

        kyllä elävinä annetaan..Mitenkä nyt madon tapat..
        Liikkuva mato syödään heti.

        Siis tarjoitatko nyt hyönteisiä vai matoja?
        Matoja voi kerätä kesällä,ja pistää esim,johkin multalaarin sisälle,näin talvella voit ruokkia myös madoilla. matoja pitää muistaa kastella,sekä ruokkia perunan,porkkanan kuorilla.
        Pakastematoja en ole koskaan kokeillutkaan,ja tuskin kala ees koskisi näveittyneeseen matoon,joka ei liiku.

        Noista heinäsirkoista,voit myös pitää pientä kotisirkkafarmia,niitä myydään lemmikkikaupoissa,helppohoitoisia,niiden poikasia,sekä aikuisia pystyy helposti sitten syöttämään läpi vuoden kaloille.


      • Nimetön
        kala kirjoitti:

        kyllä elävinä annetaan..Mitenkä nyt madon tapat..
        Liikkuva mato syödään heti.

        Siis tarjoitatko nyt hyönteisiä vai matoja?
        Matoja voi kerätä kesällä,ja pistää esim,johkin multalaarin sisälle,näin talvella voit ruokkia myös madoilla. matoja pitää muistaa kastella,sekä ruokkia perunan,porkkanan kuorilla.
        Pakastematoja en ole koskaan kokeillutkaan,ja tuskin kala ees koskisi näveittyneeseen matoon,joka ei liiku.

        Noista heinäsirkoista,voit myös pitää pientä kotisirkkafarmia,niitä myydään lemmikkikaupoissa,helppohoitoisia,niiden poikasia,sekä aikuisia pystyy helposti sitten syöttämään läpi vuoden kaloille.

        Just jotaki tuollaisia tarkoitin, joita olisi sitten koko ajan tarjolla. Ei meidän eläinkaupassa kyllä ole sellaisia tosin... Täällä pystymetsässä myydään vain tavallisimpia lemmikkejä. Jotain munia se kauppias kyllä tyrkytti, josta olisi sitten kasvanut toukkia, mutta sekin pieni munapurkki maksoi yli kolmekymppiä. Kuutioiksi pakastetut toukat (kärpäsen, surviaisen vai minkä lie toukkia olivatkaan), maksoivat 5 euroa levy, jossa oli kymmenen kuutiota, kooltaan n. 1,5 x1,5 cm. Minusta aika kallista.


      • kala
        Nimetön kirjoitti:

        Just jotaki tuollaisia tarkoitin, joita olisi sitten koko ajan tarjolla. Ei meidän eläinkaupassa kyllä ole sellaisia tosin... Täällä pystymetsässä myydään vain tavallisimpia lemmikkejä. Jotain munia se kauppias kyllä tyrkytti, josta olisi sitten kasvanut toukkia, mutta sekin pieni munapurkki maksoi yli kolmekymppiä. Kuutioiksi pakastetut toukat (kärpäsen, surviaisen vai minkä lie toukkia olivatkaan), maksoivat 5 euroa levy, jossa oli kymmenen kuutiota, kooltaan n. 1,5 x1,5 cm. Minusta aika kallista.

        halvemmaksi tulisi itse kasvattaa sirkkoja..ainakin kaikissa faunatar myymälöissä on niitä,joten ehkäpä sinun pitää tehdä pieni reissu sieltä pystymetsästä..=)


    • apina

      eiks niistä saa mitään tauteja jos tuolta ulkoo pyydystää?

      • Nimetön

        Niin, sitä just mietin... Ei kai sitten, jos kerta moni syöttää, ja hyvin on kelvannut ja terveinä pysytty. Ei kyllä kovin paljoa kiinnosta alkaa vaikka kastematoja ensin keittämäänkään... Yök.


      • kala

        en usko että hyönteisistä mitään tauteja tulee,mutta noista kastemadoista en ole varma.
        Niistä kai voi tulla(siis joitain loisia). En ole perehtynyt pahemmin. Tosin elävätkö madon loiset kalan sisällä? koska matohan elää maalla ja kala vedessä,joten kyllä niillä eri loisetkin pitäisi olla. Kalat eivät saa kyllä tauteja mistään hyönteisistä,mutta vesieläimistä kyllä voi saada.(siis suomen luonnon hyttysentoukat,vesikirput) etenkin jos ne pyydystetty vedestä jossa on kaloja. Silloin loisi,tautiriski.

        Tosin olen syöttänyt omia kaloja vuosia vesieläimillä,sekä hyönteisillä,madoilla eikä mitään loisia,tauteja ole tullut.


      • jamppa
        kala kirjoitti:

        en usko että hyönteisistä mitään tauteja tulee,mutta noista kastemadoista en ole varma.
        Niistä kai voi tulla(siis joitain loisia). En ole perehtynyt pahemmin. Tosin elävätkö madon loiset kalan sisällä? koska matohan elää maalla ja kala vedessä,joten kyllä niillä eri loisetkin pitäisi olla. Kalat eivät saa kyllä tauteja mistään hyönteisistä,mutta vesieläimistä kyllä voi saada.(siis suomen luonnon hyttysentoukat,vesikirput) etenkin jos ne pyydystetty vedestä jossa on kaloja. Silloin loisi,tautiriski.

        Tosin olen syöttänyt omia kaloja vuosia vesieläimillä,sekä hyönteisillä,madoilla eikä mitään loisia,tauteja ole tullut.

        Eihän ne kalat luonnossakaan saa tauteja kastemadoista, ainakaan erityisen usein. Mikäli kastemato on "tyhjä" eli sen sisällä ei ole sitä smägmää niin silloin ei mielestäni ole mitään tartunta vaaraa.

        muilla eliöillä ruokinta on haitallista vain silloin jos ne ovat kalatuberkuloosin kantajia, eli ei mitään elukoita akvaarioon, jotka ovat olleet muiden kalojen kanssa samassa vedessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      784
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      24
      447
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe