Paras vaha?

Marsund-85

Kohta aika taas jynssätä veneen (Marsund) kyljet. Ajattelin aluksi myllätä HEMPEL'S RUBBING LIQUID aineella (on hyllyssä jäljellä), hieman kellertävät kyljet (pitäis olla valkoiset).

Aiemmin olen vahana käyttänyt Hempelsin tuotteita. Mikä mahtaa nykyisin olla suositus kun noita vahoja näkyy olevan vaikka minkälaisia?

terv. Marsund-85

23

4287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • robo_

      Minulla on autossa toiminut hyvin Korrekin TFC vaha, joten ostin tälle keväälle uutta saman valmistajan TFC-UV coating venevahaa suihkupullossa.
      Autoversio on todella helppo levittää kosteaan pintaan ja pysyy kauan. Odotan venevahan olevan vastaavaa.

    • vm94

      kannattaako noin vanhaa enää vahata?

    • vahaustako

      eikös marsund ole puuvene?

    • Myös_nuija

      Nuijat

    • vahamie

      Jos teet työn kunnon koneella niin, farecla g3 lisättynä 50% punaista autoglymiä, sen jälkeen punainen autoglym ja loppusilaus kullanvärisellä glymillä. Vesipumppupullolla ensimmäiseen kierrokseen vettä tarpeen mukaan ettei pala, hyvä tulee, päivän projekti.

    • Narkki

      Collinite 885

    • Marsund

      Hempel wax on kyllä älyttömän helppo levittää ja pyyhkiä rubbingillä kiillotuksen jälkeen.

    • Muhkatuna

      Hempelin vahat on ihan paskoja !! Aikoinaan käytin useammankin vuoden ja lopulta tajusin vaihtaa Autoglymiin.

      • Uvajaoo

        Autoglymin vahat ovat hyviä, niitä olin itsekin aiemmin käyttänyt. mutta ammattikaveri, joka myllytti veneeni kyljet kysyi heti työn aloitettuaan että mitä vahaa olen käyttänyt. Kertoi että Autoglymissa on kuulemma liian vähän UV- suojaa lujitemuoviveneelle. Näkyi kuulemma pinnassa uv-n kulutusta. Sen jälkeen olen varmistanut että vahassa on riittävästi UV-suojaa ja päädyin Hempeliin. Mene ja tiedä onko parempi, mutta UV-suojaa luvataan enemmän.


      • Useimmat.idiootteja
        Uvajaoo kirjoitti:

        Autoglymin vahat ovat hyviä, niitä olin itsekin aiemmin käyttänyt. mutta ammattikaveri, joka myllytti veneeni kyljet kysyi heti työn aloitettuaan että mitä vahaa olen käyttänyt. Kertoi että Autoglymissa on kuulemma liian vähän UV- suojaa lujitemuoviveneelle. Näkyi kuulemma pinnassa uv-n kulutusta. Sen jälkeen olen varmistanut että vahassa on riittävästi UV-suojaa ja päädyin Hempeliin. Mene ja tiedä onko parempi, mutta UV-suojaa luvataan enemmän.

        Ammattikaverisi saa haista pitkät paskat. Tuo on juuri niitä "ammattijuttuja", eli valheista kun pitää kaupata "pro wax to boat".


      • Uvaajaoo
        Useimmat.idiootteja kirjoitti:

        Ammattikaverisi saa haista pitkät paskat. Tuo on juuri niitä "ammattijuttuja", eli valheista kun pitää kaupata "pro wax to boat".

        Niinkuin sanoin mene ja tiedä, mutta katsoppa niitä uv-arvoja.


      • Haistapaska.juttuja
        Uvajaoo kirjoitti:

        Autoglymin vahat ovat hyviä, niitä olin itsekin aiemmin käyttänyt. mutta ammattikaveri, joka myllytti veneeni kyljet kysyi heti työn aloitettuaan että mitä vahaa olen käyttänyt. Kertoi että Autoglymissa on kuulemma liian vähän UV- suojaa lujitemuoviveneelle. Näkyi kuulemma pinnassa uv-n kulutusta. Sen jälkeen olen varmistanut että vahassa on riittävästi UV-suojaa ja päädyin Hempeliin. Mene ja tiedä onko parempi, mutta UV-suojaa luvataan enemmän.

        Mistä tiedät UV-suojan määrän vahassa? Sen lisäksi, että UV-suoja ei joka tapauksessa kestä kuin muutamia päiviä auringonpaahteessa.


    • Mroksaali

      Vahaan täällä on jo runsaasti mielipiteitä. Tuohon keltaisen poistoon on minusta helpoin aine oksaalihappo. Happoja pelkäävälle tämän hapon toinen nimi on muurahaishappo, eli tavallaan luonnontuote. Sitä saa joko valmiina tuotteena esim. StarBritella vesilinjan pesuaine tai suoraan apteekista. Levitä aine ruiskulla tai sienellä. Pestävä kohta on hyvä olla varjossa. Anna vaikuttaa noin 10 min ja pese pois runsaalla vedellä. Avot. Valkoinen on taas valkoinen.

      • HapotSekaisin

        Oksaalihappo (etaanidihappo) ei kylläkään ole sama asia kuin muurahaishappo (metaanihappo) ja muurahaishapolla ei kannata mennä veneen kylkiä läträämään, ellei ole ihan varma mitä tekee ja miksi.

        Oksaalihappo on kyllä ihan luonnossa esiintyvä aine, yleisin esimerkki lienee raparperi. Ja kyllä sen oksaalihaponkin kanssa kannattaa tietää mitä tekee jos veneen kylkiin lotraa. Mutta oksaalihappo on muurahaishappoon verrattuna armollisempi esim lyijylle ja raudalle.


    • Hinkaaja

      Kannattaa kysyä venetarvikeliikkeestä. Sitä kun pitää pitää hakea kaikki halvalla motonetistä, niin neuvot on sen mukaiset. Yksikään vastaus tässä ei ollut vielä kovin kummoinen. Tosin eniten siihen mitä kannattaa käyttää vaikuttaa se kuinkapaljon on valmis näkemään vaivaa.

      • MitaanTietamaton

        Narkki kirjoitti lyhyesti ja ytimekkäästi 'Collinite 885' ja lisäksi on tullut paljon muita hyviä mielipiteitä UV:sta. Vahajutuissa ei ole yhtä ainoaa totuutta, vaan kysymys on omista mieltymyksistä työn helppouden, keston ja kiillon suhteen.

        Itse käytän telakan puusepän isosta astiasta annostelemaan vahaa, koska luotan hänen näkemyksiinsä kymmenien veneiden vahauksesta keväthuollon yhteydessä. Hän saa samat kiulut kuitenkin syksyllä taas eteensä. Auton vahauksen suhteen olen ollut tyytyväinen Colliniten tuotteisiin, joista löytyy vaha niin absoluuttiseen kiiltoon kuin vahauksen keston suhteen.

        Veneessä on sen verran pintaa, että mieluummin käyttää vahaa, jonka levittää kerralla, antaa kuivahtaa vaikka yön yli ja kiillottaa. Autossa voi käyttää vahoja, jossa vahaa voi levittää vain puoli neliötä ja sitten on syytä kiillottaa, ettei vaha jämähdä pintaan.


      • MitaanTietamaton

        Tulipa kaivettua vahapurkki käsiin. Purkissa lukee Malco Nano Care Banana Creme Wax. Ei mikään ihmetuote, mutta voi levittää isomman alueen kerrallaan. Tänä keväänä ajattelin pohjustaa tuon Collinite 920 Fiberglass Boat Cleanerilla Autoglym Super Resin Polishin sijaan.


    • Vahattu

      Presta UV Creme Vax

    • 34546543

      Itse kokeilin tänään Korrekin uusia Boat Cleaner Wax Boat Protection Wax. Myllytin 30 vuotiian pienen moottoriveneen erittäin pahasti haalistuneet ruskeat muoviset yläreunat tuolla cleanerilla, en uskonut että noita mitenkään saisi enää hyviksi mutta ylllätys suuri kun myllytyksen jälkeen kiiltivät todella hyvin tummanruskeana. Eli ainakin kiillotuskoneella tuolla kliinerilla saa tosi hyvää jälkeä, hiontatyynynä oli auton myllytykseen tarkoitettu sellainen aaltoileva tyyny. Päälle Protection Wax suojaamaan.

    • PenttiAntero

      Fiksari kävi rannassa vetelemässä veneen kylkiin keraamisen pinnoitteen. Sanoi että siihen ei tartu mikään eikä tarvi syksylläkään happojen kanssa pestä. Maksoi paljon mutta saapa nähdä mille vene näyttää syksyllä.

      • Korrek

        Minkä valmistajan ja mikä tuote pintaan laitettiin?


      • Onko.salaisuus

        No paljonko maksoi?


    • Better_Than_Life

      Onko kokemuksia VeneZ-vahasta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1779
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe