Ikärasismi velloo nyt palstalla.

Ensinnäkin on väärin asettaa ihmisiä looseihin iän perusteella.
Että kuuskymppinen puskahuutelija olisi oikeutettu huutelemaan ja arvostelemaan
kahdeksankymppisen mielipiteitä.
Minulla on paljon palstalaisia,joiden kanssa käyn keskusteluja palstan ulopuolella ja
se todella tuo sen ihmisen lähelle ystävänä.
Olen todella kiitollinen,että olen saanut olla kontaktissa läheisten kirjoittelijoiden kanssa,
facepookissa,meileissä,puhelinkontakteissa.

Se tuo iloa ja valoa tähän yksinäiseen elämääni
.Ihmettelen tätä ikärasismia ama

20

332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näinonnärehet

      Liity 80 vuotta täyttäneiden keskustelijoiden joukkoon.
      On otsikko
      En voi ymmärtää 80 vuotta täyttäneiden haluttomuutta kirjoittaa tuolle palstalle.


      Kun vajaa 10 vuotta sitten seilasin netissä, niin sattumalta löysin suomi24:n 60 keskustelupalstan. Olin onnessani, että pääsen keskustelemaan ikätovereitteni kanssa ja kuulemaan tietoja ikäisteni elämästä, yhteiskunnan palveluista, terveyteen ja sairauksiin liittyvistä jutuista ym.
      Kurkistellut ja lueskellut olen vuosien varrella varsinkin viereisiä ikäryhmäpalstoja 50 ja 70 mutta molemmissa ovat kirjoittajat tuntuneet elävän eri elämänvaiheessa ja eri ajatusmaailmoissa.
      10 vuotta on iso ikäero. Lapsuus ja nuoruus on vietetty hyvin erilaisissa oloissa ja aatemaailmoissa yhteiskunnassa.


      Kun täytän 70 vuotta asetun tänne. 60 palsta on alkanut tuntua päivä päivältä vieraammalta, kun sinne tulee uusia juuri 60 vuotta täyttäneitä oman kokemus- ja ajatusmaailmansa kanssa. Ilomielin jätän sen palstan heille sitten. Näin se menee ja jo kansakoulusta tämä meno alkoi. Koulussa huonosti oppiva jätettiin luokalleen toisen kerran kertaamaan.
      Ikävuosissa ei voi jäädä luokalle vaan menestys on taattu.

      • Sinulle,Näinonnärehet!
        Ensinnäkään en ole vielä kahdeksankymppinen,enkä ole massavaikuttaja.

        Sinulla tuntuu olevan pätemisentarve,tuoda julki jotain tiettyä kaavaa??
        Kyllä senverran Kaisaniemenkansakoulu ja Töölönyhteislyska antoi opinsiemeniä,
        että tajuan kyllä sinun "puskaajatelmasi"?

        Tosin minulle myös opetettiin antamaan tilaa raitiovaunussa vanhemmille henkilöille,
        opetettiin antamaan tilaa eriäville mielipitelle ja kunnioittamaan vanhuksia?

        Kaiketi se opinahjo,josta toi ikärasisminsiemen on lähtöisin,ei ole kehäteiden sisäpuolella?
        Kaikkea hyvää sinne lähiöön,jossa ikärasismi on voimaannuttava olomuoto??


      • Voiraukkaa

        Tuskin asetut tänne , täällä ei tuollaisia ääliöitä tarvita. Me ei sinun kokemuksusta olla kiinnostuneita, liikutaan laajemmissa ympyröissä. Koita kestää itseäsi pikkusielu.


      • Voiraukkaa kirjoitti:

        Tuskin asetut tänne , täällä ei tuollaisia ääliöitä tarvita. Me ei sinun kokemuksusta olla kiinnostuneita, liikutaan laajemmissa ympyröissä. Koita kestää itseäsi pikkusielu.

        Minusta tämä palsta on todella toimiva palsta!
        Täällä aloituksia laidasta laitaan,niinkuin pitääkin.
        On kysymyksiä terveydestä,on aloituksia perinnönjaosta.

        Mielestäni keskustelupalstan pitää rönsyillä,keskustelupalstan pitää
        olla ajanhermolla.
        Musiikkiketjut ovat niin ihania,niin mukaansatempaavia
        ama todella tyytyväinen seitsemänkymppisiin


      • skoolataan
        Voiraukkaa kirjoitti:

        Tuskin asetut tänne , täällä ei tuollaisia ääliöitä tarvita. Me ei sinun kokemuksusta olla kiinnostuneita, liikutaan laajemmissa ympyröissä. Koita kestää itseäsi pikkusielu.

        Olet valinnut ihan oikean nikin. ei noin osaa kirjoittaa kukaan muu kuin raukka!


      • Voiraukkaa kirjoitti:

        Tuskin asetut tänne , täällä ei tuollaisia ääliöitä tarvita. Me ei sinun kokemuksusta olla kiinnostuneita, liikutaan laajemmissa ympyröissä. Koita kestää itseäsi pikkusielu.

        Eihän me voida lytätä kenenkään mielipiteitä! Hänen päivänsä,hänen elämänsä kiintopiste on
        julkituoda ajatelmansa ja se oli senkertainen ajatelma?

        Ehkä se päivä ei ollut hänen elämänsä parhain,mutta eihän me kaikki olla Albert Einsteinejä ja hänelläkin oli ne huonot päivänsä,jolloin kaikki pään sisältö olsii matemaattisesti luotu kyntkentäkaavioihin?


    • Vielä selvennystä!
      Olen kirjoittanut tälle palstalle,jopa alaikäisenä.Tunsin tämän palstan omakseni,joskin olen ollut kauan poissa palstan riitaisuuden yltyessä huippuunsa?
      Olen huomioinut,jos joku aloitus saa liikaa huomiota,siis mielipiteitä ja keskustelu soljuu mukavasti,
      niin eikö jostain joku kylvä sen riidanjyväsen ja hyväkin aloitus saa sen toivotun lopun.

      Joku kirjoitti 80v. palstalla: Viimeisellä rannalla aivan asiallisesti.Todella katsoin sen elokuvan aikoinaan:
      Viimeisellä rannalla,joka käsitteli ydinsotaa.Muistan sen,itkin vielä kotonakin.
      Joskus tuntuu tämä taistelu pastanherruudesta niin alaarvoiselta,että tulee mieleen
      elämmekö todella sivistysvaltiossa?
      Kalevalainenperinne kaiketi uusin frendi keskusteluissa?

    • ihailijasi-

      Sinä rituliini olet niin nuoren näköinen ja sporttinen, että viisikymppiseksi kävisit. Moni ei kuvaansa edes uskalla laittaa. Ketäs siellä 60 kuviensa kanssa, se kor... ainakin tosi mummomainen matroona. Asenteesi on räväkkä ja olet moderni nainen, kelpaisit mihin vaan ikäryhmään ja suosittukin olet. Älä vaan jätä meitä täällä 70 , vaikka kuinka kosisivat tuonne 50-60 kymppisiin.

      • Nyt meni päiväkahvi väärään kurkkuun!
        Herttileijaa! Naisten ylistyspäivä meni jo,mutta tattista vaan!

        Niin asiasta kolmanteen,olen tietty sporttinen,olen harrastanut kilpahiihtoa,suunnistusta ja kilpapilkkimistä.Kaikki SM pilkkikilpailut kolusin ja tietty Valmetin kisat.
        Kerran keski-suomen mestaruus ja toinen sija seuraavana vuotena.

        Oli se vain niin ihanaa olla mukana SM pilkkikilpailuissa tuhansia pilkkihulluja jäällä
        yhteislähdössä.
        Kerran muistan Oulusta tapauksen,kun niin känninen mies vei punnittavaksi paria ahventa.
        Hän kertoi:kun lähdin jäälle,niin reppu oli täys ja pää tyhjä,nyt pää on täys ja reppu tyhjä?
        Se oli sitä urheilujuhlaa?


      • vallu.se.nuorempi
        rituliini_38 kirjoitti:

        Nyt meni päiväkahvi väärään kurkkuun!
        Herttileijaa! Naisten ylistyspäivä meni jo,mutta tattista vaan!

        Niin asiasta kolmanteen,olen tietty sporttinen,olen harrastanut kilpahiihtoa,suunnistusta ja kilpapilkkimistä.Kaikki SM pilkkikilpailut kolusin ja tietty Valmetin kisat.
        Kerran keski-suomen mestaruus ja toinen sija seuraavana vuotena.

        Oli se vain niin ihanaa olla mukana SM pilkkikilpailuissa tuhansia pilkkihulluja jäällä
        yhteislähdössä.
        Kerran muistan Oulusta tapauksen,kun niin känninen mies vei punnittavaksi paria ahventa.
        Hän kertoi:kun lähdin jäälle,niin reppu oli täys ja pää tyhjä,nyt pää on täys ja reppu tyhjä?
        Se oli sitä urheilujuhlaa?

        Tosa se juur näkyy. Joidenkin ihmisten päre pitää vaikei kalaa heti ala pilkillä tulemaan. Mää hermostusin semmottisesta. Velimiehen kanssa pidetän verkoi järvessä.
        Se on tiukka äij se veli. Päästää takas rommimateet. Vain yks per talous se sanoo. Mateiren täytyy päästä sukuaan jatkamaan, tolkuttaa.


      • amanomaajatelma
        vallu.se.nuorempi kirjoitti:

        Tosa se juur näkyy. Joidenkin ihmisten päre pitää vaikei kalaa heti ala pilkillä tulemaan. Mää hermostusin semmottisesta. Velimiehen kanssa pidetän verkoi järvessä.
        Se on tiukka äij se veli. Päästää takas rommimateet. Vain yks per talous se sanoo. Mateiren täytyy päästä sukuaan jatkamaan, tolkuttaa.

        Eihän siellä pilkillä istuta saaliin toivossa,vaan nautitaan vaan olemalla pois neljän seinän sisältä.

        Kerran muistan kuulleeni "tositarinan" pilkkihullusta;se järvi oli aivan lähellä kirkkoa ja hän pilkkimies nousi seisomaan yllättäen,kun kirkonkellot alkoivat soida?
        Hänen kaverinsa ihmettelemään minkähän tähden seisomaan nousit,noiden kellojen soidessa?
        Vaimoa siunataan,joten kuolinkelloja soitetaan hänen muistokseen?

        Jotenkin toi kalastus on vain minun juttuni, kiitollisena ama,vaikka rommimateita tuskin tässä
        järvessä??


      • Onnittelut-Amall

        Kylä se niion on että kalamiehiä on pilvin pimmein ja usiaan lähtöön, mutta kalastajanaisia on vain pari kourallista suomesa.


      • amansieluavoin
        Onnittelut-Amall kirjoitti:

        Kylä se niion on että kalamiehiä on pilvin pimmein ja usiaan lähtöön, mutta kalastajanaisia on vain pari kourallista suomesa.

        Voi ei lainkaan!
        SM.pilkkikilpailuiissa meitä naisia pohalsi satoja sinne jäälle!
        Ja voi kuinka olemattomaksi sen oman persoonansa tuntee sillä lähtöhetkellä?

        Säkylän Pyhäjärvellä olin 24 siis naistensarjassa neljällä kiiskellä painoivat peijoonit 0,24 kg
        Nykyisin vain ahvenet hyväksytään..
        Kerran muistan ,että voitto tuli 3,7kg,kaiketi keskisuomenmestaruus?

        Minulle toi roskakalanpoisto ja kalastuksenhoito on asia,joka tuo elämääni nostetta.
        Enhän minä koko maailmaa pysty pelastamaan,vain tämän ihanan miliöön,jonka rantaasukkaana
        koen aamuruskon ja ne hiipuvat auringonsäteet,jotka painuvat tonne läntisen taivaan kätköihin,
        Kyllä minä tunnen todella olevani onnellinen olotilastani ama


      • amansieluavoin kirjoitti:

        Voi ei lainkaan!
        SM.pilkkikilpailuiissa meitä naisia pohalsi satoja sinne jäälle!
        Ja voi kuinka olemattomaksi sen oman persoonansa tuntee sillä lähtöhetkellä?

        Säkylän Pyhäjärvellä olin 24 siis naistensarjassa neljällä kiiskellä painoivat peijoonit 0,24 kg
        Nykyisin vain ahvenet hyväksytään..
        Kerran muistan ,että voitto tuli 3,7kg,kaiketi keskisuomenmestaruus?

        Minulle toi roskakalanpoisto ja kalastuksenhoito on asia,joka tuo elämääni nostetta.
        Enhän minä koko maailmaa pysty pelastamaan,vain tämän ihanan miliöön,jonka rantaasukkaana
        koen aamuruskon ja ne hiipuvat auringonsäteet,jotka painuvat tonne läntisen taivaan kätköihin,
        Kyllä minä tunnen todella olevani onnellinen olotilastani ama

        Nyt ei rituliini_38 pysy kuviossa,joten tyytykää vain amaan


    • täysi-ikäinen

      Palstan yläreunassa lukee näin: Keskustelu24 Ryhmät Ikäryhmät 70 plus
      Ja seuraavassa: Keskustelu24 Ryhmät Ikäryhmät 80 plus

      Ihan vaan pienenä huomautuksena ja muistutuksena näihin ikuisuusväittelyihin.
      Sorry että puutuin :(

    • amamaisesti

      Toi karsinoituminen onkin ihmeellinen jakautuma,että jos olet sen ja sen ikäinen,niin velvoite on tuoda ajatelmiasi,vain tietylle ikälinjalle!

      Tämä ikärasismi on nyt tullut aivan uutena
      ilmiönä keskustelupalstalle.
      Kaiketi he "yliikäiset" saavat palstalla aloituksensa nousuun ja heidän aloituksiinsa otetaan kantaa?
      Olisiko toi suomalainen kateus nyt vallannut ilmapiirin,siis keskustelupalstan?

      Ei täällä kukaan kirjoita ulkoisella näkemyksellään,siis onko näköä,tai kokoa,vaan elämänkokemuksella ja aivojensa kapasiteetilla,kuin myös ama

    • eroavaihminen

      Väärinpä väärin. Kunhan kansaneläkelaitos kompastuu omaan robottiinsa tai maasta ponnistavaan ihmiseen.

      • amalopenkyllästynyt

        Jos olisin yöllä kuollut,ilman tota sinun neronleimaustasi,niin olisin menettänyt jopa puolet tulevaisuuden toivostani! Kiitos eroavaihminen toit tulevaisuusskenatorion esille!
        Näitä ajatelmia me kaikki tarvitsemme,kiitollisena ama


      • räjähtäneenoloinen.eetu

        Tilataan Jaappanista sellainen robotti että se antaa sitä haluavalle ikäihmiselle. Konjakki-snapsun ilman anelua ja rähjäämistä.
        Nyt kun meillä on vielä itetalous, Lyydiltä sellasen voi pyytää jos oikein kiltisti pyytää.


    • että.joskus.sattumoisin

      Topakka aloittaja kertoilee paljon kotipitäjästään, vaikka ei taida sitä useinkaan mainita nimeltä. Sehän on erään tunnetun runoilijan ja tunnetun ulkomaata kokeneen laulajan kotipitäjä. Molemmat kuuluvat oman alansa historiaan.

      Luulisi että aloittaja tunnetaan paikkakunnalla hyvin. Ei ole kuitenkaan osunut vastaan paikallisessa S-marketissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      214
      3419
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2171
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      75
      1617
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe