Missä menee raja?

tyttönen

Missä menee raja, että on nettiriippuvainen? Tiedän, että ite oon kun 12 tuntia netissä päivässä yötä myöten. Ajatukset heti tietokoneessa, jos vaan jossain muualla on, esim. koulussa. L'ksytkin jää. Mutta mihin te asetatte rajan, milloin on riippuvainen? Milloin kannattaisi huolestua?

13

5430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pepper

      ...olis se, että tietokone veisi enemmän vapaa-aikaani kuin puoliso, kaverit ja liikuntaharrastukset eli ns. konkreettinen elämä. Mulle sellaiseen yksinäiseen tietokone-elämään hukuttautuminen olis epäonnen alku, ja minähän haluan elää onnellisena.
      ; )

    • sitä saa mitä tilaa

      Olet riippuvainen silloin kun se aiheuttaa sinulle ongelmia.

      Riippuvaisuuden havaitsemisessa vaikeinta on havaita ja myöntää ongelmien olemassaolo, mutta onneksi olet jo ainakin läksyjen teon jäämisen itse huomannut.

      Muutakin varmaan olisi kuten fyysisen kunnon harjoittaminen, sosiaalinen elämä ja oikeat ystävät, elämänkumppani ...

    • pinja

      mun mielestä 2 tuntia riittää päivässä.silmät tulee kipeeks ja mieli ala muuttuu.mielestäni näytöstä tulee säteilyä

      • Olkis

        Huono näyttö jos silmät menee kipeäksi ja päätä alkaa särkeen.
        Tai sitten johtuu näytön Hertseistä (Hz), olen huomannut jos näyttö on 60Hz niin silmissä alkaa tuntumaan 15min päästä.

        Hyvä näyttö on kaikkein tärkein tietokoneessa kun kuitenkin on pitkäikäisin osa tietsikasta.

        Semmonen 19" putkinäyttö ja 85Hz 1024x768 resoilla on ihan passeli.

        Tietenkin hyvä ergonomia lisää käyttömukavuutta. Esim tämä työpaikan koneen ergonomia on suoraan sanottuna karsea, hartiat ja käsi väsyy todella helposti ja joutuu istumaan kyyryssä kun näyttöä ja näppäimistöä ei voi nostaa ylemmäksi.

        Hyvä asento ja setuppi kun on kunnossa niin kyllä sitä konetta ihan kivasti näpyttelee 12h putkeen.


      • ja sinne kuuluu
        Olkis kirjoitti:

        Huono näyttö jos silmät menee kipeäksi ja päätä alkaa särkeen.
        Tai sitten johtuu näytön Hertseistä (Hz), olen huomannut jos näyttö on 60Hz niin silmissä alkaa tuntumaan 15min päästä.

        Hyvä näyttö on kaikkein tärkein tietokoneessa kun kuitenkin on pitkäikäisin osa tietsikasta.

        Semmonen 19" putkinäyttö ja 85Hz 1024x768 resoilla on ihan passeli.

        Tietenkin hyvä ergonomia lisää käyttömukavuutta. Esim tämä työpaikan koneen ergonomia on suoraan sanottuna karsea, hartiat ja käsi väsyy todella helposti ja joutuu istumaan kyyryssä kun näyttöä ja näppäimistöä ei voi nostaa ylemmäksi.

        Hyvä asento ja setuppi kun on kunnossa niin kyllä sitä konetta ihan kivasti näpyttelee 12h putkeen.

        Kaikki putket on perseestä LCD-monitoriin verrattuna. Kerran kun vaihtaa niin ei halua takaisin palata.


      • lituska lissu
        ja sinne kuuluu kirjoitti:

        Kaikki putket on perseestä LCD-monitoriin verrattuna. Kerran kun vaihtaa niin ei halua takaisin palata.

        kyllä oli järjetön ero kun ostin 17 tuumaisen putkinäytön tilalle 15 tuumaisen littunäytön.myöhemmin vaihdoin vielä 17 tuumaiseen littuun mikä vastaakin 19 tuumaista putkea ja eikä se koko mitään mutta kuvanlaatu ja kaikki muukin on järkyttävän paljon parempaa.


    • sairas

      ja hae hoitoa riippuvuuteesi!

    • eli siis

      Kaikenlainen riippuvuus määriteltäneen siten, että kun jokin asia alkaa haitata normaalia elämää, ihminen on riippuvainen. - Tosin tuo sana riippuvainen ei minusta ole hyvä, kun pakkomielteisyyshän on itse aiheutettua.

      Työt ja opiskelu kärsivät, ihmissuhteet ym. arkiset askareet ja asioiden hoito.

    • Anzah.!

      Mä en oo netti riippuvainen.. Ne kekkä on niin tässä resepti jolla vältätte ainaista netti-elämää!!: Yrittäkää olla ja pysyä pois netistä siten,että teette jotain ajan kohtaista ja kivaa!! kaikki herkutellen ja kavereiden kanssa Hengaillen jos ei resepti auta niin,voitte siirtyä suoraan asiaan niin että lähetätte veiestin minulle täällä! Koska en vastaa sähkö postiin!! Ja sillä selvä!! annan vahvemman reseptin jos ei auta mutta jos huijaatte ettei auta ja annan reseptin niin siitä on vain haittaa itsellesi koska,se voi olla hengen vaarallista jos saa lääke sarssin kun ottaa liika lääkkeitä.jos lähetätte sähköpostiini viestin niin älkää ihmetelkö jos en vastaa koska en vastaa missään nimessä sinne! Piste Moido!!

      • ---

        No mutta tuohan oli helppo konsti! Kiitos kun valaisit meitä. Sama kun menet sanomaan heroinistille että "Et vaan enää pistä piikkiä niin riippuvuus loppuu aikanaan. Käyt vielä kavereiden kanssa ulkona ja nautit elämästä. Hyvä siitä tulee." Eiköhän se monella ole jo niin elämäntapa että ei sitä ihan noin vain lopeteta. Hyvä jos siihen pystyy, mutta joidenkin kohdalla epäilen vahvasti. Ystäväpiiri on helposti kutsumassa takaisin vanhaan. Samoin netin helppous tiedonhaussa. Itse en katso olevani suoranaisesti riippuvainen, mutta siinä rajoilla pyörii. Pitänee yrittää nyt vähän rajoittaa koneella istumista, niin jospa se maksaisi itsensä takaisin tulevaisuudessa.


    • RIIPUVAINEN, JOS

      Onko 5-7 vuotias lapsi peliriippuvainen, jos pelaa pleikkaa klo 9.00 aamusta iltaan klo 7.00 ja välillä vain napsaa imelää, että jaksaa koko ajan kädet pelikahvoilla. Ja klo 7.00 jälkeen tölsää klo 10.00 eli niin kauan kuin jaksaa. Jos joutuu sukulaisiin kylään, missä ei pleikkaa, se lainataan ,tai katotaan tölsästä KAIKKEA ohjelmia, jopa HUUMa- ohjelmaa ja ikää 7 vuotta !!! Onko kenellä samanlaisia tuttavia ? Tunnen myös kaksi nuorta (TOSI YLILIHAVAA), jotka eivät oikeasti tee muuta kuin pelaavat ja imuroivat elokuvia netistä, jopa 600 kuvaa jo imutettu. Muuta heillä ei ole, eikä vanhempia ole kiinnostanut. Mikä tulevaisuus ? Onko kellä vastaavaa ? Itse en osaa mitään pelejä. Olen isovanhempi ja 48 v.

      • -?-

        Kyllä vaikuttaisi siltä että riippuvuus on. Sitäpuolta osaa ehkä joku toinen kommentoida enemmän. Itse kiinnitin huomiota siihen seikkaan että lapselle tulee päivässä jatkuvasti yli 12 tuntia television katsomista. Eli jos ei mitään muuta haittaa ole niin siihen voit valmistautua että silmät tulevat reagoimaan jossakin vaiheessa näin kovaan rasitukseen huonolla tavalla. Päänsärkyä on taatusti tiedossa, sekä mahdollisia taittovikoja yms. Mikäli sitä ruutua on pakko tuijottaa noin karmean paljon, niin varmistakaa että teette siitä ajasta mahdollisimman helpon silmille. Ensimmäisenä tulee mielleen että huoneessa tulee olla taustavalot mikäli on muutoin hämärää. Pimeässä pelaaminen on kivaa, mutta silmille erityisen raskasta. Netti on luultavasti pullollaan ohjeita aiheesta, joten ei muuta ko etsimään.

        Oikein hyvää jatkoa.

        -?-


    • puer86

      Mielestäni ei voi antaa tarkkaa aikaa, että kun tämän verran olet netissä, olet riippuvainen. Ei vaan, määrittelisin sen niin että kuinka paljon koko elämä pyörii netin ympärillä - paljonko ajattelet sitä tai odotat nettiin pääsyä kun et ole netissä, kuinka hyvin pystyt rentoutumaan ilman nettiä, väistyykö velvollisuudet, sosiaalinen elämä, kunnosta huolehtiminen ym. netin takia jne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3035
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      103
      2374
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2122
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1953
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1807
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1237
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe