Saksanpaimenkoira / rottweiler / doberman

Aikoinaan sakemannin omistaneena ihmisenä voisitteko kertoa rotujen eroja toisiinsa? Sakemanni oli luonteeltansa täydellinen, mutta rottweiler/doberman miellyttäisi silmää enemmän?

28

1465

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nfvxifbd

      Sen verran noissa on jo eroja, että pitäisi melkein itsesi tietää, millaista koiraa haet ja mihin tarkoitukseen. Pelkäksi sohvaperunaksi en voi suositella yhtäkään.

      Meillä on tällä hetkellä kaksi dobberia ja ihan ensimmäisenä on sanottava, että näiden kanssa on ehdottomasti oltava aktiivinen ja harrastava. Dobbereiden tekemisen halua ja tarvetta ei mielestäni korosteta tarpeeksi, ja yleensä ensimmäinen valitusvirsi omistajilta onkin, että koira kääntää takapihan ympäri ja askartelee huonekaluja uuteen uskoon. Vika on silloin omistajassa. Harrastuskoirana ihan mielettömiä, mutta jos vähänkin omistajaa laiskottaa tai koiraurheilusta ei löydy sitä omaa mielenkiinnon kohdetta, niin sitten on rotu väärä.

      Dobbereiden eloisaan temperamenttiin verrattuna rotikat ovat vähän rauhallisempia, vaikka nekin työkoirina tekemistä vaativat. Sanoisin, että rotikat ovat myös vähän itsenäisempiä kuin dobberit, jotka ovat tunnettuja tarranauhakoiria ja seurailevat koko ajan kuin hai laivaa. Muutoin ovat ominaisuuksiltaan hyvin samankaltaisia.

      Sakujen luonne nyt sitten riippuu hyvin pitkälti siitä, puhutaanko näyttö- vai käyttölinjaisista. Omien kokemuksien perusteella varsinkin käyttölinjaiset on vuosien saatossa pilattu; ne vuotavat, ovat hermostuneita ja jopa arkoja verrattuna dobbereihin ja rotikoihin, jotka molemmat ovat oikein kasvatettuina äärimmäisen itsevarmoja ja omaavat korkean ärsytyskynnyksen. Itse en enää sakua huolisi ja jos huolisinkin, niin ihan järjettömän työn ja tuskan takana olisi löytää pentu, jonka suostuisin ostamaan.

      • Komppaan

        Tuossa taitaa ollakin suurin ero kun vertaa sakuja dobermanneihin ja rottweilereihin. Sakut on nykyään hermoheikkoja ja piippailevat ja räyhäävät ihan kaikelle aina muista koirista lentäviin lintuihin ja heilahtaviin ruohonkorsiin... Dobermannit ja rottweilerit eivät joka pojan tai tytön koiria ole, mutta sentään tervepäisiä eivätkä ota ärsykettä koko ajan ihan kaikesta.


      • Nfnfhgjgdh

        Osan allekirjoitan, osaa en sitten millään.

        Kaverillasi on tosiaan ihan vääriä rotuja ollut (liekö sitten valittu pikemminkin ulkonäön kuin käyttöominaisuuksien perusteella?), ja jos omatkin kokemuksesi rajoittuvat väärissä käsissä olleisiin dobbereiden ja rotikoihin, niin en voi sinua syyttää varsin suppeasta mielipiteestäsi.

        Itse liikun paljon dobberipiireissä ja rotikoitakin on ollut; omaa kokemusta nyt viidestä dobberista ja kahdesta rotikasta, minkä lisäksi tietenkin lukemattomia muiden omistamia koiria on tullut läheltä seurailtua. Yksikään ei ole ollut muiden koirille vihaisia ja käsissä pysyvät sataprosenttisesti. Siinä varmasti onkin ero dobberilla/rotikalla, joka on oikeissa käsissä oikeissa tehtävissä verrattuna ulkonäön perusteella koiransa valikoivaan, jolla ei ole taitoa saati tekemistä koiralle, joka sitä vaatii.


      • Siinähänsinätaas

        No niin, siinähän sinä taas pääsit panettelemaan tietyn tyyppisiä rotuja kun se kätevästi vähän hipoi alkuperäistä aihetta. Kun rottweilereitä ja dobermanneja näyttelyissä katselee, niin ihan siinä omalla paikallaan ne poseeraavat eivätkä muihin koiriin siinä ihan vieressä kiinnitä mitään huomiota. Että jos ne nyt niin arvaamattomia sekopäitä olisi kuin aina yrität väittää, niin tokkopa niitä näin paljon aina näyttelyissä näkisi eikä niitä muillakaan onnistuneesti ihan kotikoirina olisi. Jos tuttavasi ovat ääliöitä, niin kannattaisi keskittyä heidän parjaamiseen rotujen parjaamisen sijaan. Hihnan toisessa päässä olevalla ääliöllä se vastuu on eikä sillä koiralla, jonka se ääliö meni pilaamaan tai ei tavoille opettanut.


      • lenkillänäkyy

        Roduista ja luonteista kertoo paremmin se, kun ne kohdataan kävelylenkeillä.Näyttelyissä koirat harvemmin pullistelee, kun ei ole lähelläkään omaa kotiaan.
        Kyllä itse olen huomannut, et joistakin roduista ainakin yli puolet on ns.remmirähjiä.Mut ei onneks kaikki.

        Jos jollain ollut vääriä rotuvalintoja, niin varmasti ottavat opikseen.Varmasti se kerta riittää😆


      • Tirppana
        lenkillänäkyy kirjoitti:

        Roduista ja luonteista kertoo paremmin se, kun ne kohdataan kävelylenkeillä.Näyttelyissä koirat harvemmin pullistelee, kun ei ole lähelläkään omaa kotiaan.
        Kyllä itse olen huomannut, et joistakin roduista ainakin yli puolet on ns.remmirähjiä.Mut ei onneks kaikki.

        Jos jollain ollut vääriä rotuvalintoja, niin varmasti ottavat opikseen.Varmasti se kerta riittää😆

        Höpönlöpön. Itsehän sinä aina jaksat muistuttaa, miten nämäkin rodut ovat muille saman sukupuolen edustajille aggreja, niin ei siinä kyllä mitään eroa olisi sillä, ollaanko lähellä vaiko kaukana omasta kotoa. Jos koiraa ei näyttelyissä jaksa kiinnostaa muille koirille pullistelu, niin tokkopa sitä silloin tekee kotikulmillakaan.

        Tietyt rodut kaipaavat tekemistä, ja jos eivät sitä saa, niin sitten keksivät itse, miten purkaa patoutunutta energiaa. Remmissä hölmöily on siihen helppo tapa. Sitten on toki harvoja oikeasti jalostuksella pilattuja rotuja, joilla vain yksinkertaisesti hermorakenne aiheuttaa hörhöilyä. Sakut kuuluvat mielestäni jälkimmäiseen kategoriaan.


      • väärätomistajat
        Tirppana kirjoitti:

        Höpönlöpön. Itsehän sinä aina jaksat muistuttaa, miten nämäkin rodut ovat muille saman sukupuolen edustajille aggreja, niin ei siinä kyllä mitään eroa olisi sillä, ollaanko lähellä vaiko kaukana omasta kotoa. Jos koiraa ei näyttelyissä jaksa kiinnostaa muille koirille pullistelu, niin tokkopa sitä silloin tekee kotikulmillakaan.

        Tietyt rodut kaipaavat tekemistä, ja jos eivät sitä saa, niin sitten keksivät itse, miten purkaa patoutunutta energiaa. Remmissä hölmöily on siihen helppo tapa. Sitten on toki harvoja oikeasti jalostuksella pilattuja rotuja, joilla vain yksinkertaisesti hermorakenne aiheuttaa hörhöilyä. Sakut kuuluvat mielestäni jälkimmäiseen kategoriaan.

        Tosi monet on varmasti väärissä käsissä, ja kuvasta valittuja.Siksi niitä rähjiä näkyy.


        Toisaalta, tiedän itsekkin miehen jolla kokemusta ja koulutustaitoa oli vaikka muille jakaa.Silti, koiransa puri, ja joutui lopetettavaksi.


    • KiitosKasvattajat

      Oli aikoinaan ihan hyviä koiria mutta nyt en halua yhtäkään enää noista roduista,pelkkää vikaa kaikissa.

      • Maatero

        Tuo lienee ihan mielipidekysymys. Ja koska juuri siitä on kyse, niin kannattaisi edes perustella omasi, jotta se ei menisi suoraan kategoriaan roskapuhetta.


      • Värinkövalittu

        Sakut on järkyt sammakon vimpulat jalat.Kauhweta vipotusta juoksu.Luonnevikoja, heikkohetmoisuutta, rauhattomuutta,arvaamattomuutta.
        Yhellä vanhalla miehellä näin hienon suoraselkäisen, rauhallisen kiltin sakun.
        Olikohan sitten se käyttölinjaa, vai mitä?


      • 654647788

        Itse paljon sakuja nähneenä.En myöskään ottais, paitsi, jos löytyis suoraselkäinen hyväluonteisista vanhemmista.Nykyään paljon sammakkokoipisia, levpttomia hyörijöitä,remmirähjiä.Ei näytä olevan omistajillaan helppoa.


    • Maatero

      Toiset tykkää äideistä ja toiset tyttäristä, ei siitä mihinkään pääse. Kuten tuolla jo sanottiinkin, niin ihan itsesi se on tiedettävä mitä koiralta haluat ja sitten päättää mikä rotu voisi siihen sopia. Pisti kyllä silmään tuo "miellyttäisi silmää enemmän" - siis ollaanko tässä taas jälleen kerran valitsemassa isoa, komeaa koiraa ulkonäön perusteella vai onko tämänkaltaisille koirille käyttöäkin?

      • No onhan sitä ilo katsellakin komeaa koiraa. Nimenomaan isompaa koiraa olen harkinnut lenkkiseurakseni koska tämä koira joka täällä jo asustaa, ei halua poistua sisätiloista pakkasella,tuulisella tai sateisella kelillä (venäjän toy) :D Saku ensimmäiseksi kävi haaveissa nimenomaan koska sellainen meillä on ollut vuosia sitten ja ainakin se yksilö oli maailman paras ja tottelevaisin koira, ei tehnyt ikinä pahojaan ja lasten kanssa tuli loistavasti toimeen, mutta ne nyt ovatkin kasvaneet jo aikuisiksi. Eniten ehkä kiinnostaisi kokomusta sakemanni, ei niinkään säkältään isoa kaivata ja mieluiten vielä narttukin. Ei mitään egon jatketta olla hakemassa vaan ihan lenkkeilykaveria iloksi ja turvaksikin. Pähkäilin vain noiden eroja.. lähinnä ehkä rotikan ja sakun.


      • Noniin9
        Kk7 kirjoitti:

        No onhan sitä ilo katsellakin komeaa koiraa. Nimenomaan isompaa koiraa olen harkinnut lenkkiseurakseni koska tämä koira joka täällä jo asustaa, ei halua poistua sisätiloista pakkasella,tuulisella tai sateisella kelillä (venäjän toy) :D Saku ensimmäiseksi kävi haaveissa nimenomaan koska sellainen meillä on ollut vuosia sitten ja ainakin se yksilö oli maailman paras ja tottelevaisin koira, ei tehnyt ikinä pahojaan ja lasten kanssa tuli loistavasti toimeen, mutta ne nyt ovatkin kasvaneet jo aikuisiksi. Eniten ehkä kiinnostaisi kokomusta sakemanni, ei niinkään säkältään isoa kaivata ja mieluiten vielä narttukin. Ei mitään egon jatketta olla hakemassa vaan ihan lenkkeilykaveria iloksi ja turvaksikin. Pähkäilin vain noiden eroja.. lähinnä ehkä rotikan ja sakun.

        Lenkkikaverirotuja on vaikka millä mitalla, ei siihen työkoiraa tarvita. Varsinkin sakujen kasvattajat kyllä myyvät ihan kenelle vaan ja se näkyy nuorten, suunnilleen teini-ikäisten sakujen myynti-ilmoitusten määrässä. Ei sitten pärjättykään sen työkoirarodun kanssa kun se piti ottaa ulkonäön perusteella lenkkikaverin virkaa toimittamaan. Tarkkaan saa valita linjan, josta sakunsa ottaa, jos meinaa pelkällä lenkittämisellä sakun tarpeet tyydyttää.


      • En sanonut että ollaan pelkästään lenkkiä varten koiraa hommaamassa. Tiedän kyllä että koirat vaativat aktiviteettejä ja tapakoulutusta, muutkin kuin nämä rodut. Olen jo vuoden verran miettinyt toisen koiran ottamista ja halusin vain kysellä näiden koirien eroja toisiinsa, sakuista meillä on jo kokemusta, tosin nykyään ihmiset kovasti arvostelevat sen luonteen muuttuneen hermostuneemmaksi Teini-ikäkin ollaan kyllä jo ohitettu..


      • vbjhfdsl
        Kk7 kirjoitti:

        En sanonut että ollaan pelkästään lenkkiä varten koiraa hommaamassa. Tiedän kyllä että koirat vaativat aktiviteettejä ja tapakoulutusta, muutkin kuin nämä rodut. Olen jo vuoden verran miettinyt toisen koiran ottamista ja halusin vain kysellä näiden koirien eroja toisiinsa, sakuista meillä on jo kokemusta, tosin nykyään ihmiset kovasti arvostelevat sen luonteen muuttuneen hermostuneemmaksi Teini-ikäkin ollaan kyllä jo ohitettu..

        Kukas sinun teini-iästä on mitään puhunutkaan?

        Et ole kertonut aikovasi tarjota työrodulle mitään muuta työtä kuin lenkkeilyä, joten oletusarvo on silloin se, että koira on tulossa puhtaasti lenkkeilykaveriksi. Piste.

        Rotu on tosiaan muuttunut ja vain huonompaan suuntaan perus lemmikinomistajan näkökulmasta. Käyttissakut ovat nykyään hermoraunioita, joita ei kukaan täysijärkinen jaksa katsella kuin korkeintaan oikein valjastettuna töitä tehdessä.


      • vaihtoehtojaon
        Kk7 kirjoitti:

        En sanonut että ollaan pelkästään lenkkiä varten koiraa hommaamassa. Tiedän kyllä että koirat vaativat aktiviteettejä ja tapakoulutusta, muutkin kuin nämä rodut. Olen jo vuoden verran miettinyt toisen koiran ottamista ja halusin vain kysellä näiden koirien eroja toisiinsa, sakuista meillä on jo kokemusta, tosin nykyään ihmiset kovasti arvostelevat sen luonteen muuttuneen hermostuneemmaksi Teini-ikäkin ollaan kyllä jo ohitettu..

        Mieti tarkkaan, luonteet on tosi huonoja nykyään.Onko sitten kiva lenkitellä, kun pyrkii kaikkien vastaantulijoiden iholle,tosissaan huutaen.Ja lenkkeily muuttuu kamppailuksi kpiran hallinnassa pitämisestä.
        Valitse joku sosiaalisrmpi rotu Jos liikut paljon, suosittelisin katsomaan lintukoirarotuja.Niillekkin pitää tarjota tekemistä lenkkien lisään,mutta on kuitenkin helpompaa heitellä dameja pusikkoon noidettavaksi kun koira ei ole heikkohermoinen ja agressiivinen😉
        Noita edim. noutajia,seisojia ja settereitä lähinnä tarkoitin.Roduissa löytyy monen laista karvaa.Ovat elegantteja ja tyylikkäitä.Käyvät hienosti juoksukaveriksi ja hiihtoonkin.Lisänä on hyvä harjoitella jälkeä, noutoa ja perustottelevaisuutta Ovat luonteeltaan lapsirakkaita, eivätkä vaaranna vieraitakaan.


      • 5367754
        vbjhfdsl kirjoitti:

        Kukas sinun teini-iästä on mitään puhunutkaan?

        Et ole kertonut aikovasi tarjota työrodulle mitään muuta työtä kuin lenkkeilyä, joten oletusarvo on silloin se, että koira on tulossa puhtaasti lenkkeilykaveriksi. Piste.

        Rotu on tosiaan muuttunut ja vain huonompaan suuntaan perus lemmikinomistajan näkökulmasta. Käyttissakut ovat nykyään hermoraunioita, joita ei kukaan täysijärkinen jaksa katsella kuin korkeintaan oikein valjastettuna töitä tehdessä.

        Minä olen kokenut nuo linjat toisin.Paljon näkyy niitä liippatakapäisiä, jotka on päästään levottomia.Käyttiksiä, joilla hyvä , terveempi rakenne näkyy myös luonne olevan parempi.Parhaiten tuon näkee, kun käy kattelemassa kasvattajan luona.Siellä se näkyy millaisia ovat kotioloissa.Jos näyttää liian hurjalta, ei varmaan kanbata ottaa.
        Netissä youtuubissa voi katsrlla myös videoilta linjojen liikkunnallisuuden eroja.Käyttölinjaisen juoksu on linjakasta ja keveää.Näyttelylinjaisen viipottavaa, kun jalat siksakkaavat hassusti.
        Itse, en ottais nykypäivänä kumpaakaan, on muutakin tekemistä kun vääntää koiran kanssa.Löytyy vahvempihermoisempia rotuja, jotka ei turhista hötkyile.


      • Huomioitavaa
        Kk7 kirjoitti:

        No onhan sitä ilo katsellakin komeaa koiraa. Nimenomaan isompaa koiraa olen harkinnut lenkkiseurakseni koska tämä koira joka täällä jo asustaa, ei halua poistua sisätiloista pakkasella,tuulisella tai sateisella kelillä (venäjän toy) :D Saku ensimmäiseksi kävi haaveissa nimenomaan koska sellainen meillä on ollut vuosia sitten ja ainakin se yksilö oli maailman paras ja tottelevaisin koira, ei tehnyt ikinä pahojaan ja lasten kanssa tuli loistavasti toimeen, mutta ne nyt ovatkin kasvaneet jo aikuisiksi. Eniten ehkä kiinnostaisi kokomusta sakemanni, ei niinkään säkältään isoa kaivata ja mieluiten vielä narttukin. Ei mitään egon jatketta olla hakemassa vaan ihan lenkkeilykaveria iloksi ja turvaksikin. Pähkäilin vain noiden eroja.. lähinnä ehkä rotikan ja sakun.

        Näyttelylinjainen saku, ei ole komea.Ei ole ollut enää vuoskymmeniin.


      • Empäs sanonutkaan koska aloituksessa halusin ainoastaan mielipiteitä rotujen eroista.


      • Huomioitavaa kirjoitti:

        Näyttelylinjainen saku, ei ole komea.Ei ole ollut enää vuoskymmeniin.

        Juu kyllä se käyttölinjainen olisi jos olisi, en näyttelylinjaista huolisikaan.


      • Tirppana
        5367754 kirjoitti:

        Minä olen kokenut nuo linjat toisin.Paljon näkyy niitä liippatakapäisiä, jotka on päästään levottomia.Käyttiksiä, joilla hyvä , terveempi rakenne näkyy myös luonne olevan parempi.Parhaiten tuon näkee, kun käy kattelemassa kasvattajan luona.Siellä se näkyy millaisia ovat kotioloissa.Jos näyttää liian hurjalta, ei varmaan kanbata ottaa.
        Netissä youtuubissa voi katsrlla myös videoilta linjojen liikkunnallisuuden eroja.Käyttölinjaisen juoksu on linjakasta ja keveää.Näyttelylinjaisen viipottavaa, kun jalat siksakkaavat hassusti.
        Itse, en ottais nykypäivänä kumpaakaan, on muutakin tekemistä kun vääntää koiran kanssa.Löytyy vahvempihermoisempia rotuja, jotka ei turhista hötkyile.

        Tai sitten ne näkemäsi käyttikset ovat vain olleet oikeissa käsissä ja niiden tekemisen tarve tyydytetty. En ole tutkaillut joka kasvattajan linjoja kun ei kiinnosta, mutta sen verran kuin olen tutkaillut, niin terveemmästä rakenteesta huolimatta pääkopassa on käyttiksillä ollut toivomisen varaa...


      • vaihtoehtojaon kirjoitti:

        Mieti tarkkaan, luonteet on tosi huonoja nykyään.Onko sitten kiva lenkitellä, kun pyrkii kaikkien vastaantulijoiden iholle,tosissaan huutaen.Ja lenkkeily muuttuu kamppailuksi kpiran hallinnassa pitämisestä.
        Valitse joku sosiaalisrmpi rotu Jos liikut paljon, suosittelisin katsomaan lintukoirarotuja.Niillekkin pitää tarjota tekemistä lenkkien lisään,mutta on kuitenkin helpompaa heitellä dameja pusikkoon noidettavaksi kun koira ei ole heikkohermoinen ja agressiivinen😉
        Noita edim. noutajia,seisojia ja settereitä lähinnä tarkoitin.Roduissa löytyy monen laista karvaa.Ovat elegantteja ja tyylikkäitä.Käyvät hienosti juoksukaveriksi ja hiihtoonkin.Lisänä on hyvä harjoitella jälkeä, noutoa ja perustottelevaisuutta Ovat luonteeltaan lapsirakkaita, eivätkä vaaranna vieraitakaan.

        Juu, tosiaan mietinnässä vasta. Saku tosiaan päälimmäisenä tuli mieleen koska sellaisen kanssa 10 vuotta pidettiin yhteistä majaa, eikä meillä ikinä ollut mitään ongelmia hihnan kanssa alkuopetuksen jälkeen. Ainoa asia mistä ei tykännyt oli skeittilaudat :)


      • livenäparas
        Kk7 kirjoitti:

        Juu kyllä se käyttölinjainen olisi jos olisi, en näyttelylinjaista huolisikaan.

        Käyt kattomassa käyttis kenneleissä, valittet tarkkaan et siel on kans hyviä linjoja.Siellä näät koirien käytöksen, ja kasvattaja kertoo millasia ovat pitää.
        Mieti myös muita rotuja.Käy vaikka kattomassa jossain näyttelyissä, joissa koiria paljon.Kesällä on kaikkienrotujen näuttelyjä....


    • Tirppana

      Meillä päin on sakuja ainakin viisi. Jokainen (!) vähintään vuotaa, yksi on ihan oikea remmirähjä. Melkein säälittää sen omistaja, joka ei hallitse elikkoaan ollenkaan, vaan huutaa kaikille muille koiranomistajille, että pysykää kaukana. Ihan niinkuin minulla aina olisi itse koiraani lenkittäessä aikaa odotella, että herra saa revittyä raivoavan elukkansa mukaansa... Tuollaisia pitävät vaikuttavat siis muidenkin eloon, eivät vain omaansa.

      Rotikoita meillä päin liikkuu kaksin kappalein ja molemmat ohittavat muut koirat rauhallisesti ja näyttävät muutenkin olevan täysin hallinnassa. Dobermanneja en ole nähnyt vuosiin, harmi kyllä.

      • gjhuglkjb

        Meillä on näkynut kolmea eri rotikkaa, jokaisrlla jotain ohitusongelmia, molempia sukupuolia.Yksi kuulemma puri pikkukoiraa.Arvaamattomiltahan ne näyttää.Ohitukset kävelevät jäykkinä varpaillaan, ja ohituksen jälkeen yksi aina yrittää kiinni urokseni takapäähän.
        Sakuja on enää yksi, se riuhtoo huutaa ohituksissa.Omistaja kyllä kerto et tulee toimeen muiden koirien kanssa, mut en oo päästäny koirani liki,kun on niin arvaamattoman oloinen.Ennen oli täälläpäin toinenkin saku, mutta laittovat pois kun oli kuulemma purrut heidän teiniikästä tuttöä.En tiedä missä tilanteessa.Dobermanneja ei näy meilläjään päin, lähi kaupungissa nähtiin yksi.Mutta se ei pitänyt ainakaan muista uroksista,


    • Brobleema-on

      On faktaa että jalostuksella on sakut pilattu niin fyysisesti kuin henkisesti, mutta on niitä kelpo yksilöitä näkynyt lenkkipoluilla nimenomaan.. Kaikki ovat varmasti hyviä lenkki/harrasterotuja. Etsi kasvattaha joka osaa kertoa mitä, missä miten koira paras, täällä liikaa "kaikki tietäviä" neovojia. Vaikutat fiksulta tulevalta omistajalta, toivottavasti löydät kemiat kohtaavan ystävän😄

      • Jaahasvain

        Itse et kuitenkaan koe kuuluvasi kategoriaan "kaikkitietävä neuvoja"? Ottaen huomioon, että mielipiteesi sakuista ei eroa juurikaan muistakaan täällä esitetyistä mielipiteistä?

        Ajattelitko sinä, että koiran kasvattajalta saa ehdottomasti sen kaikkein luotettavimman tiedon? Ihailen luottamuksesi määrää, mutta omien kokemusteni valossa olisin vähän kriittisempi pohtiessani kasvattajien myyntipuheiden paikkansapitävyyttä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1645
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1509
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      68
      1419
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      38
      1373
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1248
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1126
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe