Paras ruosteenestospray auton pohjaan?

Zetecvelho

Tuli taas kevään korvalla ostettua wanha Ford Focus ja alustavana tutkimuksen jälkeen takakontin ympäristö vaikuttaa aika pahalta. Pintaruostetta oli runsaasti. Laiskana miehänä en viitsi mihinkään kalliiseen hiekkapuhallus tai happomaalihommaan, kun on kyseessä muutaman satasen auto. Aion teräsharjalla kaapia irronneen maalin ja sitten spraysuojaa päälle. Mikä on kokemustenne perusteella parasta? Vaihtoehtoina esim. jäteöljy siveltynä, pikispray vai ohut kotelosuoja. Kompressoria en viitsi ottaa käyttöön, on niin paljon paskaisempaa hommaa.
Kannattaa muuten katsoa Youtubesta Peter Finn nimimerkin rallienglannilla toteutettua Zetec jakohihnan vaihto. Kyllä siinä merkkiä vedettiin runsaasti ympäri hihnaa ja armottoman sekaamisen jälkeen tuotiin Toyotan moottori esille, jotta näkee miten kampiakselin kiila pitää laittaa tehtaalla. Erittäin viihdyttävää, mutta ei tuolla lailla jakohihna vaihdu, korkeintaan Toyotan myynti kasvaa.

7

412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruosteen päälle ei kannata pistää mitään kovettuvaa. Tossa kevyessä ruosteen kaapimisessa sitä ruostetta jää. Alustamassa spreymuodossa oleva litku on ja ehkä ei tunkeudu ruosteen koloihin yhtä hyvin kuin öljy tai kotelosuoja. Alustamassa on myöhemmin kovaa -> ruosteelle jää oma kuplansa kasvamiselle. Itse laittaisin ennemmin öljyn ja kotelosuojan sekoitusta tai pelkkää kotelosuojaa. Useammin sellaista pehmeätä pitää laittaa, mutta ei kai ruosteen päällä oikein mikään pysy eli sen sinne ja sitten myöhemmin... paremmin jos auto vielä kestää :) Hidastaa ruostumista kumminkin.

      Ympäristöystävällisyyden kannalta joku teräketjuöljy olisi jäteöljyä parempi, mutta pysyvyydestä en tiedä, jos nyt mikään öljyt vesisateessa ajoa pitkään kestää.

    • Zetecvelho

      Kiitos vinkeistä. Pahasti alkuun päässyt ruostuminen on haastava ongelma. Öljy on varmasti parasta, koska se tunkeutuu niiden pistehitsattujen kotelorakenteiden väliin ja estää reikiintymisen. Se vain kuluu nopeasti pois, ja joka kesä joutuu tekemään suojauksen uudestaan.
      En oikein luota kotelosuojaan, kun se kuitenkin kuivuu aika nopeasti. Tervan ja pellavaöljyn valmista spraytököttiä on ainakin Biltemassa, ehkä se ei kuivu niin nopeasti. Joka tapauksessa ovien alareunoihin vedän ensin noveroxia ja sen päällä liuotinpohjaista peltikattomaalia, kun sitä on sopivasti kattoremontista jäänyt tumman harmaata, auto on tumma grafiitin harmaa.
      Tekisi mieli ostaa lokarit ja heittää ruostutushuovat roskiin, mutta taidan kuitenkin kyllästää ne lokasuojan puolelta jäteöljyllä ja niistä kohdista, missä huopa ottaa koriin.
      Täytyy kuitenkin käydä vielä katsomassa niitä aitoja lokareita. Ne on isot, että rahti on aika kallis.
      Äkkiseltään tämä 2004 fordi näyttää hienolta, konehuone on kuin uudessa autossa ja moottorin öljypohja on kuiva. Itse öljy oli kyllä aika mustaa, pitää vaihtaa heti, ettei männänrenkaat mene volkkarijumiin.

      • Pelkkä pellavaöljy tai vernissa ei kelpaa, kun se talon seinässä /terassin öljyämisessä homehtuu. Terassin käsittelyssäkin tuo vernissan ja tervan sekoitus kestää, kun terva estää homehtumisen. Auton pohjassa tilanne ei ole sama, mutta ei voi myös liikoja odottaa -- auton pohjaa ei myöskään voi verrata veneeseen. Lisäksi pellavaöljy kuuluu hitaasti kuivuviin öljyihin maalauksessa, tulee kova pinta.

        Jos auton saa katon alle ja kuivaa käytön jälkeen, niin kestää varmasti pidempään, muutoin saa olla sopiva paikka vuotuiseen auton alustan "pesuun" öljyllä :) Hankalimmat kovot ehkä ei vesisateessa, niin pahasti huuhtoudu. Helpommat kohteet taas pääsee putsaan kokonaan ruosteesta ja suojaamaan paremmin.


    • DIY

      Lokarit ja huovat irti
      Alustan painepesu
      2 vrk kuivaamista
      Irtoruoste pois metalliharjalla. Dinitrol ML pohjusteeksi, sen saa laittaa ruosteen päälle.
      1 vrk kuivaamista. Laita myös ovien sisälle ja koteloihin.
      Dinitrol Metallic pohjusteen päälle.
      Sitten kuivaamista ja irto-osat takaisin paikalleen.
      Ihan hyvä homma tehdä kesällä ulkona.

      • Zetecvelho

        Joo kesällä on tarkoitus tehdä nämä suojaushommat. Täytyy tutkia Dinitrol ML ominaisuuksia ja tuota Metallic jutskaa. Voihan sitä ostaa pari pulloa ja verrata sitten eri kohtien ulkonäköä vuoden päästä. Jos saan sekoitettua oman terva-jäteöljy-tiikerimassa mössön, niin katsotaan kestääkö se paremmin kuin tectyl tai dinitrol.
        Otin kerran Stilosta ne huovat pois ja ei edes sauna tahtonut tepsiä siihen saastaan, mitä väkisin irtoaa niistä huovista ja menee jostain kauluksesta ihon pintaan. Oviin laitan kuitenkin öljyä sisälle, kun se ruostuminen on jo edennyt kittisaumojen alla aika pitkälle. Se ei kulu siellä mitenkään, kuten auton pohjassa on ongelmana öljyn kanssa sotkiessa.


    • Vanha_Volvo

      Kotelosuojan ja teräketjuöljyn seos on omasta mielestä parasta eikä ole edes vaikeaa ruiskuttaa paineilmakannun avulla. Joka kesä se kannattaa uusia mutta on helppo homma kun ei aina tarvitse purkaa suojauksia pois, nimittäin jos on pilarinosturi käytössä. Tavaraa sinne minne sitä vaan saa ruiskutettua. Näin meillä.

      • Zetecvelho

        Uskon kyllä tuon, koska tuo seos pysyy märkänä pitempään kuin pelkkä kotelosuoja. Laitan harkintaan tämän vaihtoehdon. Vedän ainakin takapuskurin edessä olevan kotelopalkin tuolla kokeeksi, se on palkin ruosteinen pinta on paljolti pystyasennossa, joten saan pensselilläkin levitettyä ja ei valu hihaan. Siihen tulee kyllä kova rasitus kun rapa ym vesi paiskautuu sitä vasten, ilmankos se on niin ruosteessa pyörien kohdalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      435
      3656
    2. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      118
      2700
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      3
      2421
    4. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      42
      2259
    5. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

      Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      17
      2197
    6. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

      Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      25
      2053
    7. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      194
      1637
    8. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

      "Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      49
      1584
    9. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

      "Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      76
      1570
    10. Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne

      niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,
      Ikävä
      54
      1465
    Aihe