Nyt tulee todella vaikea kysymys.
Minulla on edelleen tallessa elektroniikkapeli vuodelta 1983, Q&Q King Kong joka oli välillä n. 25 vuotta kylmässä varastossa. Viime vuoden lopulla löysin sen sieltä ja kokeilin sitä. Toimi aika heikosti, ikäänkuin jotain kontaktihäiriöitä oli, peli sekoili ja sammuili, äänet saattoi jäädä huutamaan kun näyttö pimeni yms. Kolvasin pariston virtakielekkeen juotoksen joka näytti palauttavan sen lähes täyteen toimintakuntoon, sai tuolla ainakin pelailtua ja virrat pysyi päällä vuorokausia kun laitoin kellonajan siihen tasatuntipiippauksineen päälle.
Laitteesta hävisi kuitenkin vielä senkin jälkeen virrat ainakin kerran enkä keksinyt mistä se voisi johtua... ennenkuin muutama viikko sitten.
Nyt tulee se vaikea ja monimutkainen osuus. Pääsin nimittäin vikamahdollisuuden jäljille Trafin ajoneuvojen takaisinkutsulistasta :D
Omistin joskus -90 Mazda 323:n ja mm. sellaisille on näköjään aloitettu takaisinkutsukampanja virtalukon pohjan vuoksi, virtakytkimen suojarasva on vanhemmiten muuttunut mahdollisesti sähköä johtavaksi aiheuttaen oikosulun ja mahdollisesti tulipalon.
Nyt tuossa minun elektroniikkapelissä on myös kaiuttimen johtimien suojana jotain valkoista rasvan näköistä ainetta. Em. takaisinkutsusta tuli mieleen että mahdollisesti myös tämä rasva on alkanut kenties muuttua sähköä johtavaksi aiheuttaen oikosulkuja josta pelin sammuilu ehkä johtuu? Tämäkin elektroniikkapeli on tehty Japanissa.
Olen googlettanut että mitähän rasvaa tuohon voisi kokeilla, esim. dielectric grease mutta en ole löytänyt kunnollista suomenkielistä vastinetta tuolle. Tietääkö joku mikä voisi olla elektroniikkaan sopivaa sähköä eristävää rasvaa? Liekö laitettu korroosioneston vuoksi vai jostain muusta syystä?
Millähän aineella olisi parasta puhdistaa entiset rasvat pois?
80-luvun elektroniikkapelin huoltokysymys
tosi.vaikea.kysymys
2
318
Vastaukset
- Fr4443e
Tuli tinneri mieleen.
- werkku1
Entisiin rasvoihin voi kokeilla CRC:ta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1071821
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1271482En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k931346- 631204
The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut101078Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1251071Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall217879- 151829
Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht57793Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek20738