80-luvun elektroniikkapelin huoltokysymys

tosi.vaikea.kysymys

Nyt tulee todella vaikea kysymys.
Minulla on edelleen tallessa elektroniikkapeli vuodelta 1983, Q&Q King Kong joka oli välillä n. 25 vuotta kylmässä varastossa. Viime vuoden lopulla löysin sen sieltä ja kokeilin sitä. Toimi aika heikosti, ikäänkuin jotain kontaktihäiriöitä oli, peli sekoili ja sammuili, äänet saattoi jäädä huutamaan kun näyttö pimeni yms. Kolvasin pariston virtakielekkeen juotoksen joka näytti palauttavan sen lähes täyteen toimintakuntoon, sai tuolla ainakin pelailtua ja virrat pysyi päällä vuorokausia kun laitoin kellonajan siihen tasatuntipiippauksineen päälle.
Laitteesta hävisi kuitenkin vielä senkin jälkeen virrat ainakin kerran enkä keksinyt mistä se voisi johtua... ennenkuin muutama viikko sitten.
Nyt tulee se vaikea ja monimutkainen osuus. Pääsin nimittäin vikamahdollisuuden jäljille Trafin ajoneuvojen takaisinkutsulistasta :D
Omistin joskus -90 Mazda 323:n ja mm. sellaisille on näköjään aloitettu takaisinkutsukampanja virtalukon pohjan vuoksi, virtakytkimen suojarasva on vanhemmiten muuttunut mahdollisesti sähköä johtavaksi aiheuttaen oikosulun ja mahdollisesti tulipalon.

Nyt tuossa minun elektroniikkapelissä on myös kaiuttimen johtimien suojana jotain valkoista rasvan näköistä ainetta. Em. takaisinkutsusta tuli mieleen että mahdollisesti myös tämä rasva on alkanut kenties muuttua sähköä johtavaksi aiheuttaen oikosulkuja josta pelin sammuilu ehkä johtuu? Tämäkin elektroniikkapeli on tehty Japanissa.

Olen googlettanut että mitähän rasvaa tuohon voisi kokeilla, esim. dielectric grease mutta en ole löytänyt kunnollista suomenkielistä vastinetta tuolle. Tietääkö joku mikä voisi olla elektroniikkaan sopivaa sähköä eristävää rasvaa? Liekö laitettu korroosioneston vuoksi vai jostain muusta syystä?

Millähän aineella olisi parasta puhdistaa entiset rasvat pois?

2

369

Äänestä

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fr4443e

Tuli tinneri mieleen.

• werkku1

Entisiin rasvoihin voi kokeilla CRC:ta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Metsamanin muru kissa kuollut

Nyt siellä surraan muru kissaa päivä tolkulla,vaikka muuten ei oo välittänyt mitenkään siitä,kun joka videolla vaan mars
      Tuusniemi
      149
      2403
    2. Kysymys

Pystyisitkö tutustuu kaverina tai alkaa parisuhteeseen skitsofreenikon kanssa? T.Skitosoaffektiivinen (parantunut) Ois
      Sinkut
      236
      977
    3. Joko seuraava hallitus uskaltaa puuttua 7,5 viikon vuosilomiin

Onhan se törkeää eriarvoisuutta ja verovarojen törkeää tuhlausta.
      Maailman menoa
      156
      967
    4. 66
      960
    5. Lähdetkö kanssani

syömään joskus😘
      Ikävä
      80
      952
    6. Mitä haluaisit kysyä

kaivatultasi juuri nyt?
      Ikävä
      117
      909
    7. Töysä otsikoissa

Töysässä takavarikoitu kaksi luvallista käsiasetta ammuskelun jälkeen!Näin media uutisoi!
      Alavus
      40
      898
    8. Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!

En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su
      Ikävä
      47
      777
    9. Tapailtaisko nainen

Meidän kotien puolessavälissä suunnilleen, vähä niinku salaa. Siinä on yks kiva paikka joka sopis hyvin. Mieheltä
      Ikävä
      73
      773
    10. Olisitko valmis lähitulevaisuudessa

Kohtaamaan minut mies?
      Ikävä
      71
      591
    Aihe