Mihin katosi lintukotomme?

Vai onko sitä ollutkaan? Silloin, kun oli vain pari sanomalehteä ja kenties yksi radio.
Emme tienneet edes paljon siitä, mitä naapurikylässä/-kaupungissa tapahtui.
Emmekä taida tietää vieläkään.
Sen sijaan tiedämme mitä tapahtuu Malmössä, Syyriassa, Krimillä, Brysselissä jne...., vai luulemmeko vain?

69

1009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1lesken

      eppu
      En ymmärrä mitä tarkoitat. Missä niin peräpohjolassa olet asunut, ettet tiennyt mistään mitään.

      Sanomalehtiä on ilmestynyt, televisio on ikivanha. Kaupunkeihin muutettiin sankoin joukoin sotien jälkeen työhön. 1952 Suomi sai olympialaiset ja eri maan kansoja virtasi pääkaupunkiin.
      Cocacola ja tummat ihmiset olivat uutta ja ihmeellistä. Ja ihana Armi.

      Mielestäni maamme ei ole ollut koskaan mikään takapajula. Lintukotoja on voinut olla jossain syvässä savossa, tai voi olla vieläkin.
      Nyt elämme modernin yhteiskunnan säännöillä ja ehdoilla.

      Digitaalinen voima jyllää ja kaikki kaukainen on tullut lähemmäksi huipputekniikan ansiosta.
      En kaipaa mitään uunien lämmitystä, päreen valossa lukemista, Markus-sedän terveisiä, enkä kammottavaa ulkohuussia. 2lesken

      • Lösöätkö-paikallasi

        "En kaipaa mitään uunien lämmitystä, päreen valossa lukemista, Markus-sedän terveisiä, enkä kammottavaa ulkohuussia. 2lesken"

        Mikä hienosto lady sinusta on kuoriutunut yhtis äkkiä?
        Kyllä maalla ja mökeillä lämmitellään uuneja ja helloja ja takkoja edelleen. Onko parempaa kuin tasaisesti lämpöä luovuttava puulämmitetty muuri tai varaava takka?
        Toisin kuin sinulla siellä kaukolämmitteisessä rivitalon pätkässä haukot kuivaa ilmaa ja keräät keuhkopöhöä ja mahdollisia allergioita. Itseasiassa kaikki rivarit ovat ulkohuusseja.
        Pärevalossa ehken ei lue kukaan. Mutta takan ja kynttilöiden valossa kylläkin. Ja mitä vikaa on ulkohuussissa ja siinä, että mökissä tai kotona on taustana radio päällä, joko paikallisella tai valtakunnallisella asemalla viritettynä.
        Sinulla taitaa olla todella tylsä elämä? Otan osaa pystyyn kuolleisuutesi johdosta. Seppeleen voit noutaa lähi Kukkikselta, minä maksan.


      • 1lesken
        Lösöätkö-paikallasi kirjoitti:

        "En kaipaa mitään uunien lämmitystä, päreen valossa lukemista, Markus-sedän terveisiä, enkä kammottavaa ulkohuussia. 2lesken"

        Mikä hienosto lady sinusta on kuoriutunut yhtis äkkiä?
        Kyllä maalla ja mökeillä lämmitellään uuneja ja helloja ja takkoja edelleen. Onko parempaa kuin tasaisesti lämpöä luovuttava puulämmitetty muuri tai varaava takka?
        Toisin kuin sinulla siellä kaukolämmitteisessä rivitalon pätkässä haukot kuivaa ilmaa ja keräät keuhkopöhöä ja mahdollisia allergioita. Itseasiassa kaikki rivarit ovat ulkohuusseja.
        Pärevalossa ehken ei lue kukaan. Mutta takan ja kynttilöiden valossa kylläkin. Ja mitä vikaa on ulkohuussissa ja siinä, että mökissä tai kotona on taustana radio päällä, joko paikallisella tai valtakunnallisella asemalla viritettynä.
        Sinulla taitaa olla todella tylsä elämä? Otan osaa pystyyn kuolleisuutesi johdosta. Seppeleen voit noutaa lähi Kukkikselta, minä maksan.

        Lösö
        Asun maalla ja päivittäin kuulen, kuinka yksinäiset leskirouvat ovat pulassa puiden saamisen, kantamisen ja lämmittämisen kanssa.
        Talot ovat vanhoja, peruskorjaamattomia ja lämpö karkaa harakoille. Rouvat ovat iäkkäitä, mutta haluavat sitkeästi elää vetoisissa taloissaan.

        Monet kauhistuvat palvelukodin hintoja, kun ikänsä ovat asuneet ilmaiseksi. Olisiko tämä porukka sitä lintukotosakkia.

        En omista mökkiä joten en tiedä takkavalkeista yhtikäs mitään, puhumattakaan kammottavasta ulkokäymälästä.

        Radiota en edes omista.

        Muutin edesmenneen mieheni kanssa rivariin, koska asunnossa on esteetön kulku ja pyörätuoli sopi oviaukoista ja kylppäri on kookas. Huoneistossa on kolme ovea, joten takapihan terassille pääsimme helposti luiskia pitkin raittiiseen ulkoilmaan, joko makkarista tai olohuoneesta.

        Ainoa mikä pilasi ulkoilman olivat naapuritupakoitsijat. Mutta nyt heistä ei ole enää harmia.

        Mieheni kuoleman jälkeen jäin samaan asuntoon, joka on mukava ja kodikas. Alkuun olin tosiaan pystyynkuollut, zombie, Romahdin totaalisesti. Siihen nähden olen virkistynyt.

        Seppeleestä puheenollen, voinko vaihtaa sen yhteen valkoiseen ruusuun. Minut poltetaan ja tuhkat laitetaan muistolehtoon. Samaan paikkaan edesmenneen mieheni kanssa.
        2lesken


      • 1lesken
        1lesken kirjoitti:

        Lösö
        Asun maalla ja päivittäin kuulen, kuinka yksinäiset leskirouvat ovat pulassa puiden saamisen, kantamisen ja lämmittämisen kanssa.
        Talot ovat vanhoja, peruskorjaamattomia ja lämpö karkaa harakoille. Rouvat ovat iäkkäitä, mutta haluavat sitkeästi elää vetoisissa taloissaan.

        Monet kauhistuvat palvelukodin hintoja, kun ikänsä ovat asuneet ilmaiseksi. Olisiko tämä porukka sitä lintukotosakkia.

        En omista mökkiä joten en tiedä takkavalkeista yhtikäs mitään, puhumattakaan kammottavasta ulkokäymälästä.

        Radiota en edes omista.

        Muutin edesmenneen mieheni kanssa rivariin, koska asunnossa on esteetön kulku ja pyörätuoli sopi oviaukoista ja kylppäri on kookas. Huoneistossa on kolme ovea, joten takapihan terassille pääsimme helposti luiskia pitkin raittiiseen ulkoilmaan, joko makkarista tai olohuoneesta.

        Ainoa mikä pilasi ulkoilman olivat naapuritupakoitsijat. Mutta nyt heistä ei ole enää harmia.

        Mieheni kuoleman jälkeen jäin samaan asuntoon, joka on mukava ja kodikas. Alkuun olin tosiaan pystyynkuollut, zombie, Romahdin totaalisesti. Siihen nähden olen virkistynyt.

        Seppeleestä puheenollen, voinko vaihtaa sen yhteen valkoiseen ruusuun. Minut poltetaan ja tuhkat laitetaan muistolehtoon. Samaan paikkaan edesmenneen mieheni kanssa.
        2lesken

        eppu
        Mihin katosit vai oletko musta vai 70 plussassa. Lopetahan nätisti tämä ketjusi.
        2lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        eppu
        Mihin katosit vai oletko musta vai 70 plussassa. Lopetahan nätisti tämä ketjusi.
        2lesken

        En ole kumpaakaan noista, mutten liioin ymmärrä mitä tarkoitat.


      • eppu2 kirjoitti:

        En ole kumpaakaan noista, mutten liioin ymmärrä mitä tarkoitat.

        eppu2
        Tarkoitan vain sitä, että kun ketjussasi aletaan minulle hommaamaan kuolinkukkia, tiedän sinun tuntevan ko. tyypin.

        Olen huomannut vuosien aikana, että täällä tämä pienten piiri pyörii ja ulkopuolisella ei ole mitään asiaa ns. "keskusteluihin". Jos vähänkin rönköttelet ja sanot mielipiteesi suoraan, tulee kallaseppeleestä päähän ja toivotetaan kevyet mullat.

        Toivon tosiaankin, että jokainen olisi ikäisensä palstalla ja tänne tulisi vähän raikkaimpia mietteitä uusilta kirjoittajita.

        Muuten tämä on niin inside juorupalsta, oikein paskabaletti joka pyörii pienessä kehässä.

        Se on moro


      • 2lesken kirjoitti:

        eppu2
        Tarkoitan vain sitä, että kun ketjussasi aletaan minulle hommaamaan kuolinkukkia, tiedän sinun tuntevan ko. tyypin.

        Olen huomannut vuosien aikana, että täällä tämä pienten piiri pyörii ja ulkopuolisella ei ole mitään asiaa ns. "keskusteluihin". Jos vähänkin rönköttelet ja sanot mielipiteesi suoraan, tulee kallaseppeleestä päähän ja toivotetaan kevyet mullat.

        Toivon tosiaankin, että jokainen olisi ikäisensä palstalla ja tänne tulisi vähän raikkaimpia mietteitä uusilta kirjoittajita.

        Muuten tämä on niin inside juorupalsta, oikein paskabaletti joka pyörii pienessä kehässä.

        Se on moro

        Kyllä olet nyt pahasti hakoteillä.
        Minä en tunne täällä yhtään ketään, enkä kovin montaa vuotta edes ole täällä ollut, joten mistään sisäpiiristäkään en tiedä mitään.
        Jos joku kirjoittaa Sinulle kukista ja seppeleistä, miksi siitä minua syytät.
        Minä olen vastuussa vain omista kommenteistani.
        Nimimerkkini en eppu2-sinisellä ja se riittää minulle jatkossakin.
        Luulottele vähemmän.


      • Lösöätkö-paikallasi kirjoitti:

        "En kaipaa mitään uunien lämmitystä, päreen valossa lukemista, Markus-sedän terveisiä, enkä kammottavaa ulkohuussia. 2lesken"

        Mikä hienosto lady sinusta on kuoriutunut yhtis äkkiä?
        Kyllä maalla ja mökeillä lämmitellään uuneja ja helloja ja takkoja edelleen. Onko parempaa kuin tasaisesti lämpöä luovuttava puulämmitetty muuri tai varaava takka?
        Toisin kuin sinulla siellä kaukolämmitteisessä rivitalon pätkässä haukot kuivaa ilmaa ja keräät keuhkopöhöä ja mahdollisia allergioita. Itseasiassa kaikki rivarit ovat ulkohuusseja.
        Pärevalossa ehken ei lue kukaan. Mutta takan ja kynttilöiden valossa kylläkin. Ja mitä vikaa on ulkohuussissa ja siinä, että mökissä tai kotona on taustana radio päällä, joko paikallisella tai valtakunnallisella asemalla viritettynä.
        Sinulla taitaa olla todella tylsä elämä? Otan osaa pystyyn kuolleisuutesi johdosta. Seppeleen voit noutaa lähi Kukkikselta, minä maksan.

        Lösö

        Minua jäi kaihertamaan sinun suuri vihasi minua kohtaan.

        Päättelin siitä, että tunnet minut ja olen astunut varpaillesi pahemman kerran. Suomeksi sanottuna, tiedän kuka olet

        Mielipiteet ovat aina paikallaan, mutta synkkääkin synkempi loppukanveetti oli tyrmistyttävä.

        Se voi joskus kääntyä itseään
        vastaan.

        Menen tilaamaan sen seppeleen. Lasku tulee sinulle, älä ihmettele hintaa.

        Toivotan sinulle hyvää pääsiäistä ja edelleen loistokkaita kannanottoja.


      • eppu2 kirjoitti:

        Kyllä olet nyt pahasti hakoteillä.
        Minä en tunne täällä yhtään ketään, enkä kovin montaa vuotta edes ole täällä ollut, joten mistään sisäpiiristäkään en tiedä mitään.
        Jos joku kirjoittaa Sinulle kukista ja seppeleistä, miksi siitä minua syytät.
        Minä olen vastuussa vain omista kommenteistani.
        Nimimerkkini en eppu2-sinisellä ja se riittää minulle jatkossakin.
        Luulottele vähemmän.

        Eppu2

        On tullut minulle jo selväksi, että olet yksinäinen kulkija. Et kuulu palstan kammottaviin kuppikuntiin.

        En halunnut syyttää Eppu2 mistään, mutta jotenkin halusin palata ketjun aiheeseen. Lösö-nikki ei enää vastannut, joten päädyin ketjun aloittajaan.

        Järkytyin kuoleman toivotuksesta, ja halusin nostaa ketjun uudelleen esiin.

        Olen tietoinen, että täällä voi kirjoittaa mitä tahansa, mutta jotain rajaa.

        Asia selvisi, tiedän lösökirjoittajan henkilöllisyyden.

        Päivänjatkoja


    • Jaa, minä olen asunut lapsuutenu länsi-Suomessa maatilalla.
      Kun olin pikkutyttö, naapuriin tuli televisio, jota käytiin katsomassa.
      Ei tieto silloin levinnyt ympäri maapallon, niinkuin nyt, hetkessä.
      Kaikkinaiset sodat ja murhat ym. ovat jatkuvasti esillä arjessa.
      Ei ´´lintukoto´´ tarkoita takapajulaa.
      Kehitys kulkee niin hyvässä, kuin pahassa.

      • 1lesken

        epp
        Minä olen asunut Länsi-Suomessa, kaupungissa.
        Koulua käytiin v.1961 lähtien, niin että ei missään tynnyrissä kasvettu. Luin vapaaehtoisena Ruotsia alaluokalla.
        Telkkari meillä oli ja herättiin yöllä katsomaan Cassiys Clayn ja Sonny Listonin raskaan sarjan nyrkkeilymatsia. Se olikin nopeasti ohi. Täys tyrmäys.
        Isäni ja hänen vanhempi veljensä olivat olleet kahdessa sodassa, joten kuulimme kyllä sodastakin ihan tarpeeksi.
        Minä en ilmeisesti ole asunut koskaan lintukodossa, kun se on minulle täysin vieras alue.

        Muuten ap,minkä ikäinen olet ? Juttusi ovat jotenkin vanhahtavia.
        2lesken


      • Lintukoto ei ole paikka vaan käsite.


      • eppu2 kirjoitti:

        Lintukoto ei ole paikka vaan käsite.

        eppu
        Koska siitä on tullut käsite?


      • ilmo-itus
        2lesken kirjoitti:

        eppu
        Koska siitä on tullut käsite?

        "herättiin yöllä katsomaan Cassiys Clayn ja Sonny Listonin raskaan sarjan nyrkkeilymatsia. Se olikin nopeasti ohi. Täys tyrmäys."

        Muistaakseni se matsi (toukokuu 1965) alkoi klo 23.30 - 24.00. Ei kovin yöllä. Suomen Televisio ei näyttänyt ohjelmia öisin. Tai sitten tuo oli poikkeus?
        Myöhemmin samana vuonna Suomen televisiosta tuli TV-1 ja oli Tesvisiot ja Tamvisiot joista tuli TV-2


    • Menetimme lintukodon pakolaisvirtojen vallattua syrjäisen kyläpahaset. Perjantaina olin ostoksilla CityMarketin mammuttimarkkinoilla. "Koulupoikien" joukko oli ryhmittynyt kulkukäytävälle ja älämöly on kovaa. Hyppivät ja huusivat, eivät välittäneet muista kaupassa olijoista. No, tiedä häntä mitä olivat, mutta eivät meidän kylän teini-ikäisiä eivät edes teini-ikäisten näköisiä, mutta selvästi koulupoikia.

      • Kyllä se erilainen elämäntyyli heillä on.
        Tässäkin pikkukaupungissa on pakolaiskeskus. Heitä asuu tuossa kerrostalossa, josta usein ohi kävelen päivälenkillä.
        Ulos asti kuuluu mekoinen pälpätys.


    • perust-APUUWAA-

      Lintukotomme katosi kun suomen poijaat alkoi matkustamaan ympäri maailmaa vaimoineen,
      kuinkas ollakka ,
      vaimot keksi yksinki matkustamisen taidon,
      vaimot ja naiset alkoivat levittämään ihanaa sanomaa muslimeille,
      suomi on maanpäällinen paratiisi
      tulkaa kaikki meille, meillä on ihanaa, kaikki on ilmaista,
      siinä katosi lintukotomme ihanuus,
      nyt ne on täällä ja lisää tunkee joka suunalta,

      • Jaa, meinaat että naiset ovat syyllisiä.
        Ei se nyt kyllä voi pitää paikkaansa, kyllä Sinua on harhaan johdettu.


      • hytinäx1

        niin ja thaityttöjen ja venäläispimujen pitää tehdä kahdenkin edestä töitä kun joutava ukko ne on orjakseen tänne haalinut. , tämä kommenti tuo apuwaa huutavalle.


      • suvakit-ovat-hulluja
        eppu2 kirjoitti:

        Jaa, meinaat että naiset ovat syyllisiä.
        Ei se nyt kyllä voi pitää paikkaansa, kyllä Sinua on harhaan johdettu.

        Joku ne tänne on houkutellu, oli se ukko tai akka
        tiedoksi vaan ne ei kuulu meidän maisemaan
        rajat kiinni enekuin huonosti käy,

        huonosti tulee käymään, ne tuo omat ongelmansa meidän lintukotoon,
        kohta täällä pommit paukku ja kaikki tappelee toisaan vastaan
        se on varma, jos noita vielä tänne tulee enemmän,

        katsokaa ruotsiin,
        siellä on jo alueita jonne poliisikaan ei uskalla mennä, sitäkö suomi haluaa omaan maahansa,
        EI IKINÄ rajat KIINNI ja ÄKKIÄ,


      • Nyt-tosi-tarkkana
        suvakit-ovat-hulluja kirjoitti:

        Joku ne tänne on houkutellu, oli se ukko tai akka
        tiedoksi vaan ne ei kuulu meidän maisemaan
        rajat kiinni enekuin huonosti käy,

        huonosti tulee käymään, ne tuo omat ongelmansa meidän lintukotoon,
        kohta täällä pommit paukku ja kaikki tappelee toisaan vastaan
        se on varma, jos noita vielä tänne tulee enemmän,

        katsokaa ruotsiin,
        siellä on jo alueita jonne poliisikaan ei uskalla mennä, sitäkö suomi haluaa omaan maahansa,
        EI IKINÄ rajat KIINNI ja ÄKKIÄ,

        Kyllä pitää naulata myös lintupönttömme reiät kiinni ettei niihin mene mamu lintuja. Tuovat mukanaan ties mitä vieraita lajeja joista emme tiedä mitään?

        Sitten olemmekin helisemässä kun metsästäjätkään eivät uskalla mennä metsiin saati metsurit ja hiihtäjät ja thai poimijat ja muurinpohja mummot.

        Taidanpa alkaakin ansoittaa lintuja. Vähänkin oudommat häkkiin ja lähimmälle kentälle odottamaan palautuslentoa sinne mistä on tullutkin. Ei siementäkään sosiaaliavustusta.


    • Ei tullut kuin yksi sanomalehti taloon ja se luettiin tarkasti pikkupojasta saakka. Kirjastosta käytiin lainaamassa kirjasta, josta uutta tietoa opiskeltiin. Ei tiedetty mitä maailmalla tapahtuu, välillä ei edes sitä mitä naapurikulmilla.

      Aika monet ottavat kantaa näihin tapahtumiin ympäri Eurooppaa ja vähän kauempaakin. Itse olen sitä mieltä, ettemme tiedä mitä todellisuudessa tapahtuukin, vaikka luemme jostain lööpistä jotain asiaan liittyvää. Ne todelliset syyt ja seuraukset ovat syvemmällä.

      • Noin minäkin ajattelen, että se on vain pintaraapaisuja, mitä tänne maailmalta tulee.
        Kun tiedonlähde on aina ihminen, emme voi tietää mitä ja kuinka paljon tietoa suodatetaan ja väritetään.
        Tuli mieleen, että aina kun uutisoidaan Palestiinasta ja Israelista, kerrotaan kuinka Irsael hyökkäsi ja kuolleita niin ja niin paljon, vaikka aina ennen sitä on ammuttu raketteja toiselta puolen.
        Nyt se edes mainitaan ohimennen, ennen ei sanottu sitäkään.


      • Erin-kerin-taka-perin

        Lehdetkin voisi päivittää vastaamaan nykyaikaa.
        Maaseudun Menneisyys tai Savisanomat.
        Savon Suhmuroinnit.
        Turun Tautiset.
        Helsingin Latomat.
        Lähi-itä Väylä.
        Jne


    • Eikö.mikään.riitä

      Mitä valitatte, harvase päivä saa lukea kuinka pärjäämme hyvinvoinnissa kansainvälisesti vai onko tarkoitus masentaa...hävetkää.

      • Ei ole tarkoitus masentaa. Kaikillahan meillä on tiedossa, että olemme onnellisin kansa.
        Ei ole tarkoitus valittaakaan, vaan pohtia sitä muutosta, joka elinaikanamme on tapahtunut.
        Kaikki me luultavasti koemme, että on tapahtunut sekä hyviä, että huonoja asioita.


    • Pylykerö

      Muuttakaa toki tälle seudulle. Eipä juuri näy muita kuin meitä juntteja. Lisää ihmisiä ja etenkin yrityksiä perustavia, siis työllistäviä, sopii muutama tuhat.
      Maaseudun rauhaan vain. Hiljaista on, kuuluu vain kaunista savoa.

      • On tullut Savonmaalla ajeltua joskus kauan sitten, kaunistahan siellä ja mukavia ihmisiä.


    • Kun älykkyyteni sai esi-mieheni siirtämään minut tieto-tekniikan puolelle.
      Ei kestänyt kauaa kun tajusin kuinka siunauksellista oli Bill Gates:n syntymä maailmalle ja maailmalleni.
      Lapseni jatkavat nyt oman lintu-kotonsa parissa.
      Eivät ihan kuin minä.
      Median parissa kuitenkin.

      H.

      • Tietotekniikka on pienentänyt maailmaa, niinkuin tavataan sanoa.
        Paljon on sillä hyviä puolia ja sitten niitä toisia, käyttäjistä riippuen.
        Et Sinä pelkän älykkyyden kanssa pärjännyt, täytyi sitä jotain opetellakin.


      • On-hän-hän-on

        Hunksihan on sivistyneestä kulttuurikodista.
        Kirjan Seisemän veljestä opein hän on raivonnut tiensä firmojen ytimiin, mistä nyhtänyt elantonsa joka paikan juoksupoikana.
        Nyt elelee herroiksi 777 euron takueläkkeellään.


    • Hlökohtavustaja

      Liian monta siivoojaa.

    • maissiiii

      Omaan lintukotooni kuuluu kotoisa, lämmin yhteisöllisyys.
      Se alkoi kadota silloin kun televisio tuli joka taloon. Ennen käytiin naapurissa mustaa oria ja shirley templeä katsomassa, Kun oma televisio joululahjaksi omaan kotiini tuli, katosi jotain. Kaikki katsovat kaiken omalta sohvaltaan.

      tselleni ensimmäisenä suurena media tapahtumana oli Kennedyn murha, siitä alkoi amerikkalaisuuden ihannointi, kuppila kuin kuppila sai nimekseen jotain amerikkalaista, mukamas hienompaa, toinen merkkipaalu oli amerikkalaisten kuukävely.
      Kaikille suomalaisille annettiin television kautta vaikka mitä, mutta tärkeä mediakasvatus tuli lopu

      Toinen lintukotoa murentava asia oli kun rahasta tuli jumala, markkinatalous alkoi jyllätä, se eriarvoisti kaiken. jokainen osasi tuijottaa vain omaa napaansa ja yhteisyys ja porukkahenki litistyi vain juhlapuheisiin.

      Asun tilastojen mukaan onnellisessa kunnassa, yksi kunta kahdenkymmenen onnellisimman kunnan joukossa, ja paikallislehtemme nimessä korostuu myös sana me, yhteisöllisyyttä löytyy vielä, eli ripaus lintukotoakin on tallella.

      • maissiiii

        tulipas torso...

        "tuli lopulta paljon myöhemmin, eikä vieläkään kaikki ymmärrä kyseenalaistaa kaikkea sitä mitä televisio työntää tajuntaamme."


      • Bengalitikku

        Meille tuli parikin lehteä ja tv-kauppias ujutti laitteen aika pian. Ensin "kokeiltavana". Tätä ennen kävin mm. katsomassa Margaretin häät tuttavilla ja toisaalla saunan jälkeen Mikki-Hiirtä. Ajatelkaapa. Oltiin mutroksessa.
        Ja noita murroksia on tullut useita.
        Maailma nyt on tällainen, että vaeltajia on tullut Suomeenkin. Aika näyttää, miten olemme selvinneet.


      • maissii, mielenkiintoinen kommenttisi toi mieleen elävästi, mistä on tähän päivään tultu.
        Kun katselee kylttejä kaupungilla, voisi luulla, ettei Suomessa ollakaan.


      • Korppis..hyvääyötä
        eppu2 kirjoitti:

        maissii, mielenkiintoinen kommenttisi toi mieleen elävästi, mistä on tähän päivään tultu.
        Kun katselee kylttejä kaupungilla, voisi luulla, ettei Suomessa ollakaan.

        Suomalaisten sanojen ja perinteiden rajoittaminen on tullut ajankohtaiseksi. Rasismi sana iskostui kieleemme ja sen alta joutui poistumaan kaikille meille tuttu ja tunteita herättämätön sana Pekka ja Pätkä elokuvastakin tuttu kun he maalasivat nämansa mustiksi ☺


    • nettinä

      Ei kaikilla oo nettiä eikä telkkaria on köyhiä vieläkin 2018 jotka on kujalla kuin lumiukot ne vaan sattuu olemaan Suomalaisia on kuulemma lottovoitto syntyä tänne en vaan oo ihan varma kenen voitto se nykyään on pakolaisten varmaan.On tää sen verta idioottia kansaa.

      • Aivan.varmasti

        Voi olla huonosti toimeen tulevia mutta nälkää ei nyky suomessa tarvitse nähdä.


      • En sanoisi idiooteiksi tätä kansaa.
        Ihmiset, jotka oleskelevat ulkomailla ja sitten tulevat kotiin, kertovat kuinka hyvin meillä vielä ovat asiat, moniin muihin verrattuna.
        Niin, onhan noita leipäjonoja, mutta en minäkään ole kuullut kenenkään nälkään kuolleen.


    • lacucaracha

      Mitä tapahtuu todella? Uutiset tekee ihminen ja mediatalo määrää nuotit eli painotukseet. Myös ne uutiset, jotka julkaistaan ja ne, joita ei. Tiedon "valtatiellä" saatamme pieneltä osin olla, mutta emme itse tiedä, onko paikkamme sivussa, keskellä vai valtatien penkalla. Niin se vaan on. Näin tapahtui aikaisemminkin, tosin kanavia oli vain muutama eli radio, telkkari ja sanomalehdet, jotka nekin olivat aika lailla puolueiden äänenkannattajia. Mitä siis tapahtuu todella? Ovatko näkemämme klipit leikattuja, mitä jää näyttämättä? Ovatko jutut lavastettuja, mitä meidän halutaan näkevän ja lukevan? Tiedon määrään ja laatuun nähden tiedon valtatie on aika lailla röyhkeän ylimielinen ilmaisu internetistä, nimenomaan valtatien osalta.

      Lintukoto eli suojaisa, turvallinen maa, Suomie ei ole koskaan ollut. Valitan. Lukekaa historiamme. Paha maailma on aina meidät hyvin tavoittanut, jollei muualta niin naapurien taholta. Ja niin tapahtuu edelleen. Uutiset on suodatettu koko ajan, sodan ja rauhan ajalta, niin hallitaan yhteiskuntaa. Ei turhaan sanota, että tieto on valtaa. Nyt vain laajempi piiri määrää, mitä suomalaiset saavat tietää ja mistä. Niin ja Mitä tapahtuu todella on Pentti Saarikosken runokoelma.

      • Ihanko.totta

        Eikö ole tuvallinen maa, emmekö tiedä missä mennään jaa jaa silloihan olemme kuin pohjois-korea.


      • lacucaracha

        Jospa ne juuri sitä varten tulevat tänne neuvottelemaan. Suomi on turvallinen juuri niin kauan kuin naapureille on enemmän hyötyä siitä kuin muusta ratkaisusta.


      • eppukirj

        lacu.....
        Lintukotomme oli hetken vieraanamme. Tuudittauduimme unelmaan.
        Sitten tuli globalisaatio, joka pyyhkäisee yli koko maapallon.
        Emme edes ole enää pelkästään Suomalaisia, kuulemma olemme Eu-kansalaisia.
        (aina häviää kirjautuminen)


      • Uutismaisema-universum

        Oli miten oli, minua ei aivopese mikään instanssi. Uutismaailmoistakin poimin lähinnä otsikot. Niistäkin voi päätellä jotakin. Pitää osata lukeakin sitä tulvaa. Silloin kun jotain juttua aletaan tyrkyttää lähes alleviivaamalla (Yle tarjoaa samat uutiset 6-10 x vuorokaudessa), on aika asettaa sen uskottavuus koeajalle.


    • NakkeNakettaja

      Varpusellakin on kolonsa.

    • Sen.vaan

      Tämä on hirmuisen hyvä maa asua vaikka olen köyhän oloinen, 50-luvulla oli vielä alkeellista mutta eise tuntunut pahalta kun kaikilla muillakin oli samanlaista.
      Nykyään köyhäkin tuntee itsensä rikkaaksi, ainakin tässä maassa.

      • Köyhyyskin on suhteellista. Mihin verrataan.
        Sitten on nuo viralliset köyhyysrajat. Siihen kai ei ole vastausta mikä ihmisen köyhäksi jättää tai tekee.
        Joku tyytyy vähään ja on ihan onnellinen, joillekin ei riitä mikään, aina löytyy tyytymättömyyden aiheita.
        Paljon on kiinni siitä miten korviensa välissä kokee.
        50-60 - luvuilla elämä tosiaan oli vaatimattomanpaa, muttei sitä osannut kaivata, mitä ei ollut nähnytkään.


      • lacucaracha

        Radiosta tänään kuulin, että onnellisuutta tutkivat tiedemiehet ovat tulleet siihen tulokseen, että raha ja tavara eivät lisää onnellisuutta, koska ihmisen tarpeet ovat loputtomat. Rikas ei siis ole köyhää onnellisempi, koska tarpeiden määrä lisääntyy sitä mukaa kuin mammonaa kertyy. No, tämä oliva rmaan tuttua ilman tutkimistakin.


      • lacucaracha kirjoitti:

        Radiosta tänään kuulin, että onnellisuutta tutkivat tiedemiehet ovat tulleet siihen tulokseen, että raha ja tavara eivät lisää onnellisuutta, koska ihmisen tarpeet ovat loputtomat. Rikas ei siis ole köyhää onnellisempi, koska tarpeiden määrä lisääntyy sitä mukaa kuin mammonaa kertyy. No, tämä oliva rmaan tuttua ilman tutkimistakin.

        Joo, just äsken puoli 9 uutisissa haastateltiin sitä professoria.


      • lacucaracha kirjoitti:

        Radiosta tänään kuulin, että onnellisuutta tutkivat tiedemiehet ovat tulleet siihen tulokseen, että raha ja tavara eivät lisää onnellisuutta, koska ihmisen tarpeet ovat loputtomat. Rikas ei siis ole köyhää onnellisempi, koska tarpeiden määrä lisääntyy sitä mukaa kuin mammonaa kertyy. No, tämä oliva rmaan tuttua ilman tutkimistakin.

        Mihin kohtaan se köyhysraja vedetään. Kyllä kuitenkin yhteiskuntarauhan kannalta on parempi, jos mahdollisimman monella on turvattu toimeentulo.
        Jos koko ajan joutuu miettimään miten saa rahansa riittämään, niin kyllä aika hyvä mielikuvitus täytyy olla, jos siinä onnelliseksi itsensä tuntee.
        Onhan yhteisöllisyys vaatmattomissa oloissa suurempaa. Siitä kai se onnellisuus tulee.
        Mitä enemmän varallisuutta, sen yksilökeskeisemmäksi ihminen tulee.
        Paljon onnellisuutta on tutkittu, mutta kateus, ahneus ja laiskuus vie ihmiskuntaa eteenpäin, mutta eihän kukaan halua noita laatusanoja itselleen :).


    • tyhmäähänse

      Itsekkyydellä saa kuplaankin perän hommattua.

    • suvakit-syyteeseen

      alotukseen vastaus:

      Lintukotomme katosi suvakkien suureen tyhmyyteen,

      suvakkeja löytyy kaikista kansanluokista,
      vain muutamat päättäjä suvakit teki kaikkein pahimman virheen,
      ennen kuin nillä silmä aukesi ja totuus paljastui,
      alkoivat tajuamaan tilanteen kauhean vakavuuden ja vaaran mihin älytön maahan tunkeutuminen lopulta johtaakaan,


      "myöhästä on hiiren haukotella kun puolet on jo kissan suussa "

    • itsepaikkaammesen

      Kyllä Suomi on edelleen lintukoto. Me itse teemme sen. Onhan itsestään selvää, että tietoisuus muusta maailmasta ja agraaliyhteiskunnan muuttumisesta tuo lieveilmiöitä. Ei se ole pelkästään rajojen ulkopuolelta tullutta vaan ihan rajojen sisäpuolella siiennyttä.
      Suomi on lintukoto. Meillä ollaan ajantasalla ja torppaamme hyvin hyvin paljon ikäviä asioita jotka yrittävät särkeä lintukotomme.

    • monenlaista

      Haluaisin, että lintukotoa pysyy sen verran, että joskus voi unohtaa ulko-oven lukitsematta yöksi eikä kukaan edes huomaa sitä. Vaan JS kutsui tänne noita nappisilmiä, joita ei nyt sitten itse elätäkään! Ihan kuin omia työttömiä ei olisi tarpeeksi. Onneksi tässä kylässä ei ole heitä juurikaan.

      Toivon, että kaikille maksetaan jotain puurorahaa sen verran, ettei rikollisuus kasva määrättömästi. Lehdistä puheenollen... viime sunnuntain lehdessä oli otsikko "Enin osa asumistuesta syrjäseudulle" ja teksti kertoi asian olevan juuri päinvastoin. Eikä lehdestä enää saa edes kompostipussia taiteltua, kun se nyt tulee pienessä koossa. Taidan lopettaa tilauksen kokonaan!

      • Bengalitikku

        Muistatteko sadun tynnyrissä kasvaneesta tytöstä.
        En haluaisi elää missään suljetussa yhteisössä.
        Vuorovaikutusta tänne olla.
        Entäpä, jos suurelle osalle tulokkaille tartuu joustava lintukotoajattelu ja kokevat turvallisuutta ja oppivat arvostamaan sitä. Toisinpäin. Saatamme saada jotain rikastavaakin omaan kulttuuriimme.
        En haluaisi olla tynnyrissä kasvanut.


      • monenlaista
        Bengalitikku kirjoitti:

        Muistatteko sadun tynnyrissä kasvaneesta tytöstä.
        En haluaisi elää missään suljetussa yhteisössä.
        Vuorovaikutusta tänne olla.
        Entäpä, jos suurelle osalle tulokkaille tartuu joustava lintukotoajattelu ja kokevat turvallisuutta ja oppivat arvostamaan sitä. Toisinpäin. Saatamme saada jotain rikastavaakin omaan kulttuuriimme.
        En haluaisi olla tynnyrissä kasvanut.

        Ei ole suljettu, ei. Vuorovaikutukseen olisi riittäneet ulkomaiset opiskelijat ja työhön tulleet, ei noita lukutaidottomia tapauksia tarvita mihinkään, paitsi rötöstelemään, jos eivät ole tyytyväisiä sosiaalietuihin. Nämä lukutaidottomat tapaukset eivät kunnioita meidän olojamme vaan haluavat aina lisää ja lisää. Opiskelijat ja työhän tulleet saattavatkin olla tyytyväisiä oloihinsa. Ja tienattuaan tarpeeksi he lähtevät takaisin omiin maihinsa, osa siis.


    • kadullaki-voi-olla-vaara

      Lintukoto on meneisyyttä,
      oulun poliisi jahtasi pysymiestä monta tuntia erään koulun ympäristössä,
      ilmeisesti pysyllä uhannu tyyppi pääsi livahtamaan pakoon
      mutta ilmestyi myöhemmin Himangalle jonkun omakotitaloon ,
      tunkeutui väksin sisälle,
      talon väki pääsi onneski pakoon naapuriin rivitaloasuntoon,
      mutta pysyllä heilunu oli ampunu niitten perään paetessa,
      kyllä lintukotomme on myt menneisyyttä,
      pitäkää ovet tiukasti lukossa v a r m u u sk e t j u l l a varustettuna,
      ei koskaan tiedä kuka oventakana pyssynkaa uhkailee,
      ainoastaa tutut ja sukulaiset jotka ilmoittaa puhelimella ensin tulonsa voi päästää kotiinsa,

      • Itse en avaisi oveani tuntemattomalla.
        Asun toisessa kerroksessa, joten ei ikkunoita ylety särkemään.
        Ovi ainoa tie, mistä voi tulla sisään ja sen pidän visusti kiinni.
        Ihmetyttää, kun lukee juttuja, kuinka joillekin veden pyytäjille on ovea avattu ja vielä lähdetty vettä hakemaan.
        Niinkö se on, ettei tajuta maailman muuttuneen.


    • de-meter

      Onkohan niin, että ihminen tajuaa eläneensä lintukodossa vasta sitten kun on sen menettänyt ? Että tavoitellessaan "parempaa elämää" hän unohtaa, että kaikella on hintansa. Saavuttaessaan jotakin, menettää jotakin.
      Jokainen sitten mietti tykönään , kannattiko reissu, mitä jäi viivan alle.

      Oman lintukotonsa pystyy säilyttämään vain osittain. Maailma kulkee enemmistön ehdoilla ja siinä on oltava mukana tahtoi sitä tai ei.

      Jos jotakin pystyisi tuon kadotetun lintukodon menettämisestä sanomaan niin ehkä sen, että muutos on tapahtunut liian nopeasti. Vauhtisokeus on iskenyt valtaapitäviin, eikä se ole ollut hyväksi. Pieni ihminen on voimaton kiihtyvän kilpailun, jatkuvien muutosten, lisääntyvän byrokratian, omasta maasta karkaavan päätösvallan alla. Hän pystyy vain osittain hahmottamaan omaa asemaansa tässä kuvioissa ja luulottelemaan , että tiedolla, rahalla ja sillä "oikealla asenteella" täällä pärjätään...
      Moni ehkä pärjääkin, mutta hinnalla ?
      Tuntuu vanhakantaiselta puhua luonnontaloudesta kestävänä mittarina kaikessa päätöksenteossa, mutta mikä olisi parempi mittari ? Jos elämän edellytykset menetetään tai ne heikkenevät merkittävästi, onko täällä enää hyvä elää ?

      • Erittäin hyvää pohdintaa.
        Itse tavoittelen lintukotoani silloin, kun on joitain päiviä, että olen vain kissan kanssa kesällä mökillä.
        Voi huijata itseään, ostan sen verran paljon ruokaa, ettei tarvitse lähteä minnekään, ei välittää päivän numerosta, eikä kellon ajasta.
        Touhuilla vain luonnon keskellä omia touhujaan. Sielu lepää.


      • de-meter
        eppu2 kirjoitti:

        Erittäin hyvää pohdintaa.
        Itse tavoittelen lintukotoani silloin, kun on joitain päiviä, että olen vain kissan kanssa kesällä mökillä.
        Voi huijata itseään, ostan sen verran paljon ruokaa, ettei tarvitse lähteä minnekään, ei välittää päivän numerosta, eikä kellon ajasta.
        Touhuilla vain luonnon keskellä omia touhujaan. Sielu lepää.

        Onneksi minullakin on vielä mahdollisuus näihin hiljaisuuden retriitteihin. Ilman niitä taitaisin hukata itseni tähän katkeamattomaan ärsykkeiden ja virikkeiden virtaan. Siltä on vaikea suojautua, kun sen keskellä elää.
        Eläinystävä minulta tällä hetkellä puuttuu, mutta kissaihminen ole ilman mitään..))


      • Bengalitikku

        Mä luulen, että maailmalta löytyy paikallisia lintukotoja: pieniä kyliä, joissa mikään ei muutu esim. Virossa, Kreikassa ja Italiassa.
        Mietitäänkö muualla lintukoto-käsitettä?


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Mä luulen, että maailmalta löytyy paikallisia lintukotoja: pieniä kyliä, joissa mikään ei muutu esim. Virossa, Kreikassa ja Italiassa.
        Mietitäänkö muualla lintukoto-käsitettä?

        Eikös vähä aika sitten jostain, olikohan Austraaliasta, kun löytyi ennen tuntematon heimo.
        Ajattelin silloin, että toivottavasti eivät ala sivistystään tyrkyttää heille.


      • Bengalitikku

        Niinpä. Ja malttavatko tiedemiehet pysyä loitolla.
        Muutoin aboriginaalienkaan kohtelu ei ole ollut kunniakasta.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Niinpä. Ja malttavatko tiedemiehet pysyä loitolla.
        Muutoin aboriginaalienkaan kohtelu ei ole ollut kunniakasta.

        Mitä oli intiaanienkin kohtelu ja tämänkin maan asuttamisessa saamelaiset työnnettiin lappiin.
        Jokapuolella sitä on tapahtunut ja varmaan tapahtuu edelleen.


      • Bengalitikku

        Niinpä. Olisiko saamelaisilla kuitenkin parhaimmat mahdollisuudet.
        Osaksi nykyaikaiset ja osaksi nykyaikaiset elinkeinot. Ja sekin, että ovat useamman maan alueella pohjoisessa. Olisiko poroille luonnossa täällä etelässä syömäpaikkoja. Onko metsien aluskasvillisuus sitä, mitä porot tykkää. En tiedä. Voihan olla, että aikojen saatossa haluavat yhdistetyn Saamen. Ruotsin kartalta olen katsonut, että heidän alueensa tulee aika alas.


      • Bengalitikku

        Voi mitä sösseröä tuli....osaksi perinteiset ja osaksi nykyaikaiset...
        sormet tekevät omiaan


      • Per-kel
        eppu2 kirjoitti:

        Mitä oli intiaanienkin kohtelu ja tämänkin maan asuttamisessa saamelaiset työnnettiin lappiin.
        Jokapuolella sitä on tapahtunut ja varmaan tapahtuu edelleen.

        Nii, ja meitä rantaruottalaisia työnnetään ties mihin :´-(


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      138
      1658
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      110
      1254
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1192
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      86
      1097
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      912
    6. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      83
      835
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      819
    8. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      89
      798
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      748
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      137
      682
    Aihe