Pentax k1, riski vai mahdollisuus?

N-C-S_vai_P

Harkitsen kuvaamisen aloittamista vähän totisemmalla otteella ja puhtaalta pöydältä joten yritän suhtautua avoimesti kaikkiin vaihtoehtoihin. Pääasiassa kuvaan maisemaa ja arkkitehtuuria. Lähtökohtana voidaan pitää täydenkoon järkkäriä. Alkuperäinen ehdokkaani oli nikon d750. Uusi sony a7III tuntuu myös houkuttelevalta vaihtoehdolta. canon alkoi houkutta gps:n takia. Ja sitten olisi pentax K1 tai sen uudempi versio.

Seuraavaksi aloin lähestyä asiaa optiikan puolelta. Laadukas perus zoom 24-70(-120) f4 ehdottomasti ja löytyy kaikilta. Laadukas laajakulma zoom n. 16-35 f4 tai vastaava löytyy kaikilta. Pentaxilla f2.8 mutta ei suodinkierrettä. Tarvittaessa kaikilta löytyy myös telezoomeja omiin tarpeisiini.

Kolmas ja aika ratkaiseva tekijä on raha. Kun katselee hintoja ja eri sivustojen arvosteluja niin pentax alkaa vaikutta aika houkuttelevalta. Jos rahan puute ei olisi ongelma niin ostaisin todennäköisesti sony a7r3 ja siihen gm sarjan zoomit.

Eli jos on kokemusta ihan käytännössä em kameroista ja varsinkin useammasta niin nyt vinkkiä kiitos!

10

296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhcgha

      Jos et kuvaa lentäviä lintuja ja nopeaa urheilua on Pentax hyvä vaihtoehto. Joku tykkäsi sen olevan para maisemakamera.
      Pentaxin etuna on pixelshift ja runkovakaaja, joka tekee kaikista objektiiveista "vakaajallisia", myös vanhoista manuaalisista.
      Huonoa on pitkien teleobjektiivien vähäisyys, Vähemmän käytettyjä saatavissa, melko hidas sarjakuvaus, jos sitä tarvitsee.
      Ainut riski on yrityksen, Ricoch konkurssiin meno, mutta yritys tekee muutakin kuin kameroita, joten riski on vähäinen. Olen kuullut väitteitä, myös tulevasta Nikonin konkurssista, mikä kuulostaa utopistiselta.
      Itse käytin pentaxia filmiaikana, mutta luovuin siitä, kos silloin pentax käytti "putkijenkaa" objektiivin kiinnitykseen. Muuten silloiset rungot ja objektiivit tuntui paremmin tehdyiltä kuin sen merkin, johon vaihdoin.

      • Toyanoin

        Seuraavaaksi kommentoimaan tulee joukko henkilöitä jotka kertovat myös. "Olen kuullut" "huhuja on". Kaikki nämä huhut ja tiedot aloittaja on varmaan itsekin löytänyt. Minulla on myös kokemusta monenlaista kameranrungoista, vaan ei näistä kysyjän kysymistä.


    • khjgfgfsdd

      Tässä ominaisvertailu mainitsemistasi rungoista:
      https://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=canon_eos5dmkiv&products=nikon_d750&products=pentax_k1ii&products=sony_a7iii
      Infoa ja testejä löytyy, jos viitsii lukea.
      Pentaxissa kannattaa ottaa kakkosversio, vaikka uudistukset näyttäisi olevan vain ohjelmistossa.

      Videokuvaukseen on Sony paras, Mutta itse en pidä sähköisestä etsimestä tavallisessa kuvauksessa, koska kamerasta ei näe läpi ilman virtaa ja näkymä on hieman luonnoton.
      Virrankäyttö ei ehkä normaalikuvauksessa ole niin vakavaa, mutta jos joutuu etsimen läpi seuraamaan tilannetta kauan kuluu akku ja "palaa" kenno koko ajan. Kesähelteellä koko hökötys voi sammua "lämpöhalvaukseen". Minulle käynyt kolmesti.
      Peilikameraa voi käyttä kiikarina ja jos tilanne ilmenee käynnistyy se 1/10 sekunnissa laukaisinta painettaessa.

      • 3451

        Aloittajahan kysyi käytännön kokemuksia mainituista kameroista, netistä ko. kameroita selvästikin jo tutkittu.
        Esim. photographyblog.comin mukaan Pentaxin järkkärit tekevät aika kohinaista kuvaa mikä on aika outoa jos käyttävät Nikonin kuvakennoja, Nikon D5600-kamerakin (APS-C) näyttää tekevän kohinan puolesta siistimpää kuvaa.


      • Nexist

        Ei Nikon valmista omia kennojaan vaan Sony (tai Toshiba etc ) ne tekee Nikonille. Pentax käyttää ilmeisesti myös Sonyn CMOS kennoja.


    • Canonisti

      Pentax on mielestäni sekä riski että mahdollisuus. Mahdollisuus sen takia, että siitä on hyviä tarjouksia, mutta käytettyjä objektiiveja siihen on saatavissa Suomessa huonosti.

      Canon ja jopa Nikon ovat käytettyjen osalta paljon helpompi valinta. Canoniin on saatavissa laatuoptiikkaa käytettynä hyvin ja Nikoniinkin kohtalaisesti. Sonyn jättäisin pois laskuista objektiiviongelmien vuoksi. Siihen ei ole kuin muutama hyvä lasi ja nekin pääosin kalliita Zeisseja.

      • otaselvääasioista

        Mistään mitään tietämättömien persaukisten itkua ja märinää tuollaiset ettei Sonyyn saa hyvää optiikkaa Zeissien lisäksi.


      • Askakkipaskatti
        otaselvääasioista kirjoitti:

        Mistään mitään tietämättömien persaukisten itkua ja märinää tuollaiset ettei Sonyyn saa hyvää optiikkaa Zeissien lisäksi.

        "märinää"
        Olet ilmeisesti joku Oulun seudun lappalaisjunttti .
        Sehän on jo useastikin nähty ja koettu, ettei sieltä suunnalta ole järkeviä ja älykkäitä ihmisiä tullut ja ne teidän mielipiteenne ovat syvältä.
        Toki poikkeuksia voi olla, mutta suuri kuva on siltikin se, että oululaiset voivat pitää naamansa ummessa.


      • Canonisti
        otaselvääasioista kirjoitti:

        Mistään mitään tietämättömien persaukisten itkua ja märinää tuollaiset ettei Sonyyn saa hyvää optiikkaa Zeissien lisäksi.

        Olen ottanut selvää. Aivan käsittämätöntä, miten Sony on kyennyt sössimään ostamansa Minoltan perinnön.


    • kuvailijasetä

      Itse kuvaan Pentax K5:lla eli kroppiversiolla ja K1 haikailen. Enpä osaa kuvan laatua moittia ja kun kuvaminen on tällaista "tuumailevaa" niin en tarvitse sarjatuliominaisuuksia juurikaan. Pidän siitä, että toiminnot löytyvät yleensä painikkeen takaa ilman, että tarvitsee kahlata valikoissa. Ja myös vanhat filmikauden linssit sopivat suoraan kiinni kameraan ilman adaptereita.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe