Miksi suomalaiset eivät enää voita mm:ia?

Erittäin_huolestunut

Ennen vanhaan rallin maailmanmestaruuksia tuli Suomeen kuin liukuhihnalta. Mutta nyt viime voitosta on kohta jo 20 vuotta aikaa. Kuinkas tässä nyt näin kävi?

19

574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hkhjk

      Mikkolaa ja Salosta lukuunottamatta kaikki maailmanmestarimme ovat kotoisin maanviljelijäperheistä. Ilmeisesti suomalaisen on aika vaikea voittaa rallin maailmanmestaruutta ilman farmaritaustaa.

    • oikeetäys

      Se on katos niin, että muutkin on jo opetellu ajamaan rallia. En nyt muista kuka olisi tämä akk:n stipendillä tai jollain akk.n ohjauksella ajanut mestaruuteen? Muistaako joku muu? Olitko penkalla silloin 20v sitten kun ajettiin lujaa?

      • sideonstage

        ..ai joo... penkanla olin jo yli 30v sitten...
        Kyllä asiaa helpotti ns. punakilpisyys... muutenhan ei takaveto-Escorttien ta Asconien jälkeen olisi ollut mitään taloudellisia mahdollisuuksia ns. KV-kilpureihin....
        Sitten kun näyttöjä tuli niin tallipaikkojakin tehdasteameihin avautui...
        F-ryhmä on mielestäni auttanut kuskeja paljon ja myöskin BMW:n Extreme joka rajaa kustannuksia... kuin ehkäpä tällä palstalla täysin tuntemanon "Lada-Racing" kilpasarja (rallissa..).. jota silloin ennen ajettiin....


      • sideonstage

        ... SIIS KYNNYS AJAA RALLIA... pitää saada helpoksi. Kaikilla ei ole varaa ostaa mitään "tykkiä tai EX. se! .."
        Turva-varusteista ei voi tinkiä....

        Nyt voikin joku junnukuski nousta nopeasti seuraavalle tasolle jos ajaa rajattujen moottorin-ohjausten/ virityksen /välitysten rajoissa...

        Pienempi massainen auto säästää myös voimansiirtoa sekä renkaita! .
        Toki myönnän että kyllä se 10k€ väkisinkin menee vaikka " Omassa tallissa olisi tilaa " eikä "naapurin setä ponssaa.." .
        Sponsseja ei oikein saa ellei taas se "naapurin setä" ole mukana.!

        Sitten vielä tarvis jotain kuljetus / huolto kalustoakin olla sekä tiloja...
        ..ja asiantuntevaa porukkaa mukana (ilman kaljakasseja)...

        Taso /lähtökynnys "Sarvikuonojen maassa" on sen-verran kova (Sarvikuonot eivät voi olla uhan-alaisia.. Eput.. ) niin hyväkään MM:n voittoon ajotaidoitaankin hyvä tuleva kuski ei voi MIELESTÄNI aloittaa harrastusta jo ekomian takia!


    • tilanneparanemassa

      Viime aikoina on noussut pinnalle paljon uusia suomalaislupauksia: Lappi, Suninen, Rovanperä, Huttunen... Ehkä vielä jonain päivänä tärppää.

      • uudetjunnut

        Joo kyllä noista junnuista joku varmasti voittaa mestaruuden, pitää vaan vielä odottaa muutama vuosi.....


      • sideonstage

        --ja , oletan.. tämän päivän kilpurin aihio maksaa 3000 vapaasti Suomessa/Hangossa..
        Siis vähemillä muutoksilla.... viritys eikä vaihteisto, lukko, iskarit, jarrut....
        ja sammutin,.. turvallisuus esim. ensinsin...

        mutta esim. kaaret,
        Hanssit..
        vyöt, penkit, Ea laukku...
        Kuka tekee ja millä hinnalla?,,,,


    • JPM03

      Yhdeksi syyksi on mainittu, että ne 80-luvun b-ryhmäläiset oli ajo-ominaisuuksiensa puolesta kuin tehty suomalaisten "kahva edellä" ajotyylille. Vasta kun tuli A-ryhmä (87) myös ns. rata linjaa ajaneet, autoa enemmän keula kuin kylki edellä vieneet kuskit alkoivat pärjäämään. Tosin kyllähän suomalaiset vielä 90-luvullakin kovaa menivät ja menestystä tuli.
      Yhtenä hyvin merkittävänä syynä harjoittelu. Laatu ja määrä. Juha Kankkunenkin oli kymmenen vanha tykittäessään ensimmäisiä kertoja Laukaan metsäteitä. Sieltä se oppi tuli.

      • RacehardbutCarlos

        No mutta, onhan siellä useampi tosi nuorena ajamisen aloittanut nytkin.
        Ketä kartingissa ja joku toinen taas täällä savipelloilla.

        Ennen ajettiin "roiskimalla" ja rämäpäätkin pärjäsi, kun autot sai harsia taas ehjäksi joka EKn jälkeen, mutta nyt homma on aina selvä kun kerran kolahtaa.
        Tämän ja autojen muuttumisen vuoksi nykyautot suosii rata-ajotyyliä. Nykykuskeissa on myös enemmän joille käy kaikki olosuhteet, ei ole enää kärkikuskeissa selkeitä asfaltti, lumi tai sorakuskeja, vaan nyt pinnoja on kerättävä tasaisemmin, eikä ole varaa valita missä kisoissa ajaa jos meinaa sarjassa menestyä.

        Homma muuttui oikeastaan Sainzista alkaen.


    • JPM03

      80-luvulla Suomeen tuli neljän (Vatanen, Mikkola, Salonen, Kankkunen) kuskin voimin viisi mestaruutta (81, 83, 85, 86-87), 90-luvulla kahden (Kankkunen, Mäkinen) kuusi (91,93, 96-99). Ysärillä mestaruuksia yksi enemmän, mutta taso oli jo silloin huomattavasti kapeampi. 90-luvulla moni 80-luvun jermu alkoi pikkuhiljaa jäähdytellä ja lopettelemaan uraansa. Alen, Mikkola. Vatanen, Salonen. Ja huipulle ei onnistunut nousemaan kuin yksi suomalainen, Tommi Mäkinen. Muista suomalaiskuskeista, esim. Mikko Sundström, Basti Lindholm ja Antsa Laine eivät koskaan onnistuneet ottamaan sitä viimeistä, ratkaisevaa steppiä noustaakseen ihan absoluuttiselle huipulle. Ja Mäkinenkin oli itseasiassa varsin pitkään sellainen perusjyrä, joka maaliin päästessän ajoi kyllä kympin sakkiin, mutta mitään sykähdyttävää tai henkeä salpaavaa esitystä hänkään ei pystynyt tarjoamaan. Ei ennen kuin Jyväskylässä 94. Ja 96 kaudella aukesi ketsuppipullo ja tuloksena oli neljä perättäistä mestaruutta. Ilman niitä jo 90-luku olisi ollut jo varsin valju.
      80-luvulla taso oli aivan mieletön. Uskottavia ulkomaalaiskuskeja ei oikeastaan ollut kuin kaksi: Stig Blomqvist ja Walter Röhrl. Ja näistäkään Röhrl ei toisen mm-vuotensa 82 jälkeen ajanut enää kertaaakan täyttä sarjaa.
      Kasarin lopulla homma muuttui kun huippukuskeja alkoi tulla Italiasta (Biasion), Espanjasta (Sainz) ja Ranskasta (Auriol). Ja kun nämä kaikki vielä opettelivat assun lisäksi soralla ajamisen taidon ja oppivatkin sen nopeasti, laji globalisoitui. Voittaminen ei enää ollut suomalaisten "yksinoikeus".

      • Muistankoväärin

        Olikos se niin että Röhrl ei uskaltanut ikinä jyskälän hyppyihin lähteä?


      • JPM03

        Näinhän se oli. Ei näkynyt Waltteria suurajoissa.


    • sunisenvaraanlaskettava

      Voihan siinä jokunen vuos köllähtää että tästä maasta mestari löytyy. Kuhan joku voittas edes sen osakilpailun, sitäkin voi odottaa hetken tovin..

    • Miehetovatpehmeitä

      Se nyt on vaan valitettavasti niin, että Suomessa ei ole enää huippu-urheilija-ainesta. Nähdäänhän se kaikissa lajeissa: yleisurheilussa, mäkihypyssä, jopa jääkiekossakin, lajeissa, joissa ennen oltiin kärjessä. Tai vaikka F1:ssä (johon Suomesta tulee hyviä kakkoskuskeja, mutta ei mestareita). Ei ole mesteriainesta. Elämä on liian helppoa, sisu on kadonnut ja ihmiset kasvatetaan lapsesta asti siihen, että tavoittelevat vain päällikön paikkoja ja kovaa palkkaa. Kaikki haluaa vain mulle-kaikki-ja-heti-tyyliin nopeaa menestystä ja sitten, kun menestys ei tulekaan noin helpolla, niin motivaatio häviää.
      Miehistä se on kiinni, tai miehisyyden ja kovuuden puutteesta.
      Mutta kyllä itsekin toivon ja uskon, että nuorten harrastajien joukosta vielä nousee menestyjiä. Ei tänään, mutta muutaman vuoden kuluttua.

    • Silminäkijä

      Walter Röhrl oli muistaakseni Tunturi-rallissa 1974? Ainut kerta,mitä ajoi Suomessa kilpaa.Mongersin lukion lyhyellä saksalla jonnekin saksalaiselle moottoriurheiluaiheiselle nettisivustolle aiheesta kommentin,kun pitävät Röhrliä kaikkien aikojen rallikuskina.Ostin taannoin kolme isoa pahvilaatikollista Vauhdin Maailma-lehtiä ja niitä olen sitten lueskellut. Suomessa ajettiin jatkuvasti jotain pikkuralleja viikonloppuisin,Siellä kouliintui ajamaan.Nykyisin taitaa aika vähäistä olla.Ei ole oikein missä järjestää,kun kaikki sivukylien tiet on asvaltoitu.Se oli aikaa se! Rallissa täytyy olla tietynlainen luonne,mutta kalustolla toki myöskin merkitystä. Jos vertaa vaikka Mikkolaa ja Salosta,niin molemmat rauhallisia miehiä,mutta Alén temperamenttinen.Siksipä sopikin niin hyvin italialaiseen tiimiin..Jospa tästä Rovanperän Kallesta tulee seuraava suomalainen maailmanmestari rallissa.Kunhan ei vaan teloisi itseään ennemmin,eikä jälkeenkään..

    • piri_pinnassa

      Lahden käryn jälkeen dopinkiin otettiin vakavasti etäisyyttä. Nämä nykyiset tulokset ovat niitä, joihin sisulla ja kaurapuurolla päästään.

      Kyllä se toisen maailmansodan torjuntavoiton ihmekin perustui metamfetamiinin tehoon. Buusterit on hyviä.

    • Anonyymi

      Ei tullut mestaria Hirvosesta, Latvalasta, Gardemeisterista eikä Rovanperästä...

      Saa nähdä tuleeko Lapista, Rovanperästä tai Sunisesta. Voittoja saisi tulla eikä yksi tai kaksi vielä mestaruutta tuo.

      Sellaista samanlaista kypsymistä mm-tasoiseksi kuljettajaksi kuin Tänakilla tapahtui alkuvaikeuksien jälkeen.

    • Anonyymi

      Latvala harjoittelee jo seuraavaan elämänvaiheeseen Maisan opastuksella. Leipoo teeleipiä Levin mökillä, löytyy Maisan instagram stooreista. Hyvä näin, siinä ja Maisanlomien, laukkujen ja mielihalujen sponssaamisessa kuluukin Latvalahon aika jatkossa sopivasti.

    • Anonyymi

      Mikäs siinä, Latvala on tehnyt pitkän uran ja tienannut hyvät rahat eläkepäiviä varten. Ei niitä rahoja ihan itsestään saa ja itse asiassa hyvin harvat edes saavat.

      Toki mestaruuksista saisi lisää bonusta ja palkkaa, mutta palkintopokaaleilla ei elä vaan euroilla. Ja niitä euroja Jari-Matilla riittää.

      Kumpi sitten on kovempi saavutus: olla maailman huippu vuoden tai kaksi tai lähellä huippua 17 vuotta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1819
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      82
      1606
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe